MQA - The awakening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Synes hele denne MQA diskusjonen først og fremst er en prinsipiell diskusjon
    Enig.

    Tviler sterkt på om jeg personlig hadde hørt forskjell ved en dobbel blindtest mellom MQA, OGG MP3, osv.- ønsker heller ikke det. Synes det er viktigere når teknologien er der til å forsyne oss med høykvalitets filer direkte fra mastertape/digitalt, er et skritt tilbake å fuzze opp det hele med nye, unødvendige formater.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hmm. Jeg er fornøyd MQA bruker som har godt utstyr, mye å sammelikne med og lest mye av litteraturen rundt og er litt overbevist. Altså skal jeg steines ganske snart. Som om ikke det er nok: strømming er faktisk et klimaproblem i musikkforbruk. Dels fordi det går mye ressurser til strømmingen, dels fordi vi strømmer hver eneste gang vi lytter (dvs leier et stykke musikk for engangsbruk) CD er best, vinyl ikke så ille og altså strømming verst. Og så er det oss hifi-nerder som skal ha mye informasjon pr sekund for å bli fornøyde. Der er/var MQA faktisk en relevant forbedring. Men her skriver vel jeg til en ihuga fanklubb for MP3-lyd ?
    Nei, om du ikke har lagt merke til det skriver du på hifisentralen. Ikke mp3-sentralen. Slik jeg ser det er det en håndfull problemer med MQA, i tilfeldig rekkefølge:
    • Det er en lossy codec markedsført som «better than lossless» - fy skamme.
    • Det er en ineffektiv lossy codec, hvor f eks AAC kan pakke mer lydkvalitet inn i en gitt båndbredde enn hva MQA kan i samme båndbredde. Eller gjengi samme lydkvalitet i langt mindre båndbredde og lagringsplass enn hva MQA behøver.
    • MQA forkaster oppløsning i bitdybde for å prioritere ultrasoniske frekvenser i stedet, stikk motsatt av hva all psykoakustisk kunnskap om menneskets hørsel skulle tilsi.
    • Samtidig med at de gjør et stort nummer utav nevnte ultrasoniske gjengivelse genererer MQA-prosessen mengder av ultrasonisk støy som de samme evangelister påstår ikke har noen betydning - Bestem dere, folkens. Er frekvenser over 20 kHz viktige eller ikke?
    • De påstår å «forbedre signalet» ved å kompensere for feil i inn- og avspillingskjeden, uten å kunne vite hvilket utstyr som er brukt i noen av endene og hvilke «feil» det eventuelt tilfører eller ikke. Ingen av mine DAC’er tilfører de feilene MQA påstår å kompensere for, og jeg vil ikke at et transport layer skal gjøre vilkårlige og helt unødvendige endringer av signalet som transporteres.
    • MQA er (var) et uforskammet forsøk på å tiltuske seg et monopol i formidlingskjeden for audio, slik at ingen skulle kunne avspille musikk uten å droppe noen pennies i MQA Ltd’s lommer. Nice try, kids.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.974
    Antall liker
    20.013
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det handler om størrelse på filer, lagring, sending, prosessering osv. Og det er samlet strømforbruk so kan beregnes og brukes som et mål. Ikke så sikker kunnskap om dette, og ikke mitt fagfelt. Det kom en god bok for ikke så lenge siden (Devine 2019, oppsummert bla i vår bok om Forbrukersosiologi 2021)Men altså: klimamessig er , CDer(og SACD) ikke så dumt, vinyl ikke så ille og strømming verst med klar margin. Jeg bruker TIDAL (med MQA når det er tilgjengelig) og innrømmer at lyden er god, også via PC+ Audioquest Firefly og hodetelefoner. Så er det firmaer og mer eller mindre onde kapitalister rundt hvert hjørne, noen av dem virker hyggelige og glad i musikk og teknologi, andre ikke. Meridian-folka her gjort mye bra, bommet på en del og har fått til noe med MQA som antagelig er bra, men som lager et slags monopol som kan utnyttes (som Dolby i sin tid og alle Apple sin dingser).
    Skulle noen ganger ønske, at det var ALKO-LÅS på tastaturet om freda´n 😂 😂
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.160
    Antall liker
    2.095
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det handler om størrelse på filer, lagring, sending, prosessering osv. Og det er samlet strømforbruk so kan beregnes og brukes som et mål. Ikke så sikker kunnskap om dette, og ikke mitt fagfelt. Det kom en god bok for ikke så lenge siden (Devine 2019, oppsummert bla i vår bok om Forbrukersosiologi 2021)Men altså: klimamessig er , CDer(og SACD) ikke så dumt, vinyl ikke så ille og strømming verst med klar margin. Jeg bruker TIDAL (med MQA når det er tilgjengelig) og innrømmer at lyden er god, også via PC+ Audioquest Firefly og hodetelefoner. Så er det firmaer og mer eller mindre onde kapitalister rundt hvert hjørne, noen av dem virker hyggelige og glad i musikk og teknologi, andre ikke. Meridian-folka her gjort mye bra, bommet på en del og har fått til noe med MQA som antagelig er bra, men som lager et slags monopol som kan utnyttes (som Dolby i sin tid og alle Apple sin dingser).
    Jeg er rimelig overbevist om at Routeren din og det interne nettverket ditt ikke bruker merkbart mer strøm om du streamer vs ikke streamer :)
     

    tjensen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.09.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    Her er det for mye nettroll og tull: Det må selvfølgelig regnes på all strømbruk i alle ledd og gjøres noen estimater der det er vanskelig å være sikker. Og så altså: strømming er ikke så bra for klima og energiregnskap. Så er det detaljene, der det kan være innsparing om en komprimerer på ulike måter, der MQA er en måte. MQA allergikere kan la være og bruke MP3 i stedet. Å laste ned fil en gang og deretter spille fra egen disk/memory er selvfølgelig en god løsning for HiFi-folket, kanskje like bra som å spille en CD. Dette er et nytt og rart hensyn for oss, men det er der. Og så er det diskusjonen on va som "egentlig" gir aller best lyd. Det kan være en hyggelig diskusjon der det er mye å lære eller noe helt annet.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.329
    Antall liker
    35.015
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Her er det for mye nettroll og tull: Det må selvfølgelig regnes på all strømbruk i alle ledd og gjøres noen estimater der det er vanskelig å være sikker. Og så altså: strømming er ikke så bra for klima og energiregnskap.
    Bare det svaret du gav her er forurensende og energitapende...
    Anbefaler deg at du klipper over hovedstrømmen til huset ditt med en eneste gang.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Her er det for mye nettroll og tull: Det må selvfølgelig regnes på all strømbruk i alle ledd og gjøres noen estimater der det er vanskelig å være sikker. Og så altså: strømming er ikke så bra for klima og energiregnskap. Så er det detaljene, der det kan være innsparing om en komprimerer på ulike måter, der MQA er en måte. MQA allergikere kan la være og bruke MP3 i stedet. Å laste ned fil en gang og deretter spille fra egen disk/memory er selvfølgelig en god løsning for HiFi-folket, kanskje like bra som å spille en CD. Dette er et nytt og rart hensyn for oss, men det er der. Og så er det diskusjonen on va som "egentlig" gir aller best lyd. Det kan være en hyggelig diskusjon der det er mye å lære eller noe helt annet.
    Hva er det som er nytt og rart? Og hvorfor kommer du trekkende med MP3 hele tiden? Du er klar over at det finnes et format som heter Flac?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.120
    Antall liker
    10.574
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Når miljøkortet trekkes finnes ingen argumenter igjen. Hvor kom miljøargumentet fra da?
    Har enda ikke funnet et eneste (etterprøvbart og beviselig) godt argument som taler for at MQA bør ha livets rett.
     

    tjensen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.09.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du regner mitt svar over som «nettroll og tull» kan du gjerne forsøke å imøtegå innvendingene mine, punkt for punkt og med faktabelegg og linker til motbevis.
    Nei, Asbjørm. Nettroll er ikke deg, men heller de som skriver kort og flåsete om feks hvor mye jeg har drukket osv. Jeg synes ditt innlegg er interessant, men litt voldsomme påstander for meg. Faseforhod, de ultrahøye frekvenser og transienter henger sammen og det er nok både gode og dårlige elementer. Det er over 50 år siden Electrocompaniet mente at ekstrem frekvensgang var nyttig for god transientgjengivelse. De hadde nok mest rett (selv om frekvensengangen kan strupes i noen ledd uten skade) Så kom en ny runde med problemer da CDene kutter bratt. Både brattheten og kuttet i seg selv ble sett som et problem av mange som forsøkte å løse det. Pioneer var tidlig ute, Wadia rett etterpå og så Meridian. Og SACD med mye målbar støy og likevel god lyd som mange synes er bedre. Mye interessant i mange forsøk på å løse problemene. MQA er et pussig forsøk som antyder at det både kan komprimeres uten særlig hørbart tap og oppnås bedre gjengivelse uten behov for komprimering. Sikkert litt voldsom markedsføring, men artiklene og testene som ligger ute er interessante. Gjerne mer diskusjon. Men jeg ønsker ikke å "bevise at du tar feil", ikke så konstruktivt.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    • Det er en lossy codec markedsført som «better than lossless» - fy skamme.
    Hva med å forenkle hele diskusjonen ned til et punkt. Hvis man mener at et lossy format er bedre enn et lossless format er det ingen vits å diskutere lengre. Jeg betaler for et lossless signal og vil ikke ha noe annet. På toppen av det hele så må jeg bytte ut alle komponentene i signalkjeden for å kunne spille av et lossy signaler. For meg er det nok å diskutere Asbjørns punkt 1 for å finne ut at dette er skikkelig feil vei å gå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, Asbjørm. Nettroll er ikke deg, men heller de som skriver kort og flåsete om feks hvor mye jeg har drukket osv. Jeg synes ditt innlegg er interessant, men litt voldsomme påstander for meg. Faseforhod, de ultrahøye frekvenser og transienter henger sammen og det er nok både gode og dårlige elementer.
    OK, så imøtegå det du mener er «litt voldsomme påstander», da. For å utdype den tredje påstanden: Ja, faseforhold, transientgjengivelse og frekvensgang henger sammen. Det er nokså grunnleggende for et lineært tidsinvariant system med tilnærmet minimum fase. Men som en førsteordens tilnærmelse er menneskelig hørsel døv for fase og følsom for frekvensgang. Vi er i stand til å høre toner begravd 10 dB nede i støygulvet og ca 130 dB ned fra smertegrensen, men vi hører ikke engang fasedreiningen fra et fjerdeordens Linkwitz-Riley delefilter med delefrekvens midt i ørets mest følsomme område. Dessverre er menn i en viss alder heller ikke spesielt bra på å høre de aller høyeste frekvensene. Vi sier gjerne at hørselen går til 20 kHz, men det er i beste fall for unge mennesker uten støyskader. For de fleste av oss vil nok 12-15 kHz allerede være en utfordring.

    Når MQA ofrer bitdybde ved beviselig hørbare frekvenser for å kunne gjengi noeslags signal ved beviselig ikke-hørbare frekvenser er det en forskrudd prioritering. At MQA-prosessen selv genererer enorme mengder støy ved de samme ultrasoniske frekvensene og påstår at det ikke er hørbart avslører bare latterligheten av prioriteringen. Lærebøkene i psykoakustikk må skrives om fra første til siste side for å få MQA’s påstander til å henge på greip.

    At de kjører alt signal gjennom et apodizing filter for å «kompensere for feil i tidsdomenet» i avspillingskjeden er like forskrudd. Da ofrer de hørbar frekvensgang for å prioritere ikke-hørbar fasegang, men uten å vite hvilket rekonstruksjonsfilter som faktisk finnes i DAC’en. Hos meg er det allerede rekonstruksjonsfiltre med minimum fase. Da blir MQA’s «korreksjon» tvert imot til en forvrenging av både frekvens- og fasegang, og eventuell hørbar effekt er bare en helt unødvendig endring av frekvensgangen.

    Og som et sjuende punkt på listen av «litt voldsomme påstander»:
    • Vis meg gjerne hvordan man gjør digital signalprosessering som eq, romkorreksjon eller delefiltrering på et MQA-infisert signal. Det går jo ikke, uten å D/A-konvertere til analogt og digitalisere det på nytt som PCM.

    Det er ikke alltid slik at «sannheten ligger et sted midt mellom». Hvis noen forteller deg at du skal betale mye mer for en ny og forbedret kalkulator som regner 2+2=5 og jeg forteller deg at i den virkelige verden er fortsatt 2+2=4, så er det ikke slik at det nye fasitsvaret blir 4,5 og at «innovasjonen» har sine gode sider og sikkert er verdt å betale litt mer for.

    Edit: Jeg kan også nevne at jeg er såpass interessert i temaet om båndbredde og transientgjengivelse at Armand her inne og jeg har konstruert en effektforsterker med flat frekvensgang til 100 kHz og ~130 dB SINAD i audiobåndet for å kunne teste ut dette litt bedre. Eneste grunn til at den har båndbredde 100 kHz, litt over båndbredden for hirez med 192 kHz samplefrekvens, er at vi har satt et lavpassfilter på inngangene. Uten det filteret er forsterkeren flat til smått latterlige 650 kHz, godt oppe i mellombølgen for radio. Nettopp derfor kan jeg sette frem såpass «voldsomme påstander» om at MQA er bare tull og hype.
     
    Sist redigert:

    tjensen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.09.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    Mye interssant her. Men at vi er døve for fase må jeg gruble litt på. Ikke bare mange i HiFi folket , men også de som forklarer hvordan vi hører plassering i rom og lyder som beveger seg tror at vi hører faseforhold. Koblingen mellom transienter og frekvensgang er interessant og viktig, som du kan mye mer om enn meg. Generelt er HiFI og vin og mye annet slik at teknisk skråsikkerhet ofte etter en tid mykner og gir rom for oppdagelse av nye parametere som lar seg måle. Derfor spennende å følge med på. Gamle danske High Fidelity og moderne Stereophile er gode å lese og av og til er det AES paper og andre ting jeg forsøker meg på. Og så er jeg en innbilsk gammel mann som tror jeg hører forskjell på høyttalerkaber og at mine gamle vinyler nå låter mye bedre enn før. Og så satt vi og sammeliknet vinyl og SACD og CD og strømmimg med og uten MQA. Ganske likt, og det beste var noe helt annet enn vi forventet, men det kan jo være innspillingen eller noe med elektronikken i mellom. Klassisk CD var vel litt flatt og kjedelig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er en sterk overtro på at vi hører faseforhold når vi egentlig hører noe helt annet, som for eksempel kamfiltrering. Jeg vet at mange påstår f eks QSound fungerer ved å endre fase, men den gjør ikke det. Fasegjengivelsen fra mine høyttalere ligner ikke grisen og likevel plasserer de QSound-effekter nitti grader til siden for lytteposisjon.

    Hvis du skal kunne høre små fasedreininger foreslår jeg å prøve spesielt konstruerte klikkelyder gjengitt via hodetelefoner. Å høre det på musikksignal via flerveis høyttalere i et delvis reflekterende lytterom er fåfengt.

    Det hindrer ikke at jeg bruker faselineære delefiltre og DAC’er med minimum fase rekonstruksjonsfilter, men ikke på bekostning av noe annet.

    Sommerlektyre:
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Ja, men blir ikke det i prinsippet det samme? Det er jo størrelsesforhold på filene som er spørsmålet. Vet faktisk ikke om MQA pakker mer effektivt enn FLAC, på tross av at FLAC er tapsfritt.
    MQA benytter faktisk FLAC til komprimering.

    Dette er særs smart da de samtidig kan benytte FLAC filen som bakdør inn til forbrukere som ikke har MQA dekoding. Diskusjonen har tidligere belyst problemet med at forbruker da mottar en forringet men større datastrøm uten at dette informeres om.

    Altså genereres det mer datatrafikk enn det det er behov for til denne kundegruppen om det serveres MQA innhold slik som Tidal praktiserer.
    Når miljøaspektet skal evalueres må derfor regenestykket ta med hvor mange som strømmer MQA uten å faktisk dekode ultrasonisk innhold.
     

    tjensen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.09.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    Gode poeng her. Lar MQA ligge litt og minner om en annen raritet som skal forbedre lyden. Det er en jeg ikke tror på, men altså: Mark Levinson var involvert med en teknikk som het Burwen-Bobcat. Den skulle forbedre MP3 opp til omtrent full HiFi, bedre ordinære CD'ers kvalitet og ble også brukt på "super-vinyl" innspillinger ( i Kina). Jeg har noen vinyler spilt inn med denne teknikken, og det overbeviser ikke. Og så var det HDCD (Mircosonics, siden solgt til Microsoft og forsvant) som virket mer fornuftig.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    HDCD hadde noen likheter med «origamien» i MQA, men var likevel et langt mer fornuftig konsept. Poenget med HDCD var at man kunne gi ut en tilsynelatende normal CD med moderat dynamikk, men begrave tilleggsinformasjon nede i støygulvet som gjorde det mulig for en dekoder å brette ut den opprinnelige dynamikken og legge til nye bits oppå de gamle. En 16-bits innspilling kunne bli til 20-bits, ved at «16-bits-innspillingen» uansett ikke brukte hele bitdybden til signal. Hos meg er alle HDCD-innspillinger dekodet i software en gang for alle ved ripping og lagret som 24-bits FLAC. Den komprimerte versjonen har jeg uansett ikke bruk for.

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.623
    Antall liker
    21.399
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gjorde det samme med mine HDCD-ripper den gang da. HDCD-spiller har jeg aldri hatt.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.120
    Antall liker
    10.574
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tull.
    Sjikanøs mot hvem da? Hans ekskone, MQA selv eller de som digger det?

    Music production Tips and Tricks from Ableton Certified Trainer and Professor at the University of Colorado Denver, Lorne Bregitzer. Tutorials for Ableton Live for the very beginner. If you're new to Ableton Live, go through those tutorials.
    Se gjerne gjennom hans andre videoer for å se om han muligens vet hva han prater om? og arrester gjerne dersom det er faktafeil som presenteres. Kommenter i feltet og han svarer.
    At det brukes ord for å understreke poeng så er det helt ok i denne sammenheng i mine øyne, gitt all den negativitet og bråk MQA har gjort mot musikk industrien.

    Synd det er så få (selv om det blir flere og flere som har skjønt tegninga) som har "baller nok" til faktisk å ta ordet for munnen og si det som det er. (som i dette tilfellet)

    EDIT: når det er sagt så nærmer vi oss forhåpentligvis slutten på MQA. De blir ikke nevt på hifi messer lenger. Produsenter (les. Topping f.eks.) kutter MQA support på flere av de nye produktene sine og hifimagasinene skriver mindre og mindre om det.
     
    Sist redigert:

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Tull.
    Sjikanøs mot hvem da? Hans ekskone, MQA selv eller de som digger det?
    Ingen av delene, men mot TIDAL. Denne omtalen var i forlengelsen av Lossless-bolken, og TIDAL til 99 USD har ingen ting med MQA å gjøre. Både TIDAL og andre strømmetjenester har så mange elementer som bør være med i en seriøs evaluering, at dette blir fullstendig useriøst.
    Se gjerne gjennom hans andre videoer for å se om han muligens vet hva han prater om? og arrester gjerne dersom det er faktafeil som presenteres. Kommenter i feltet og han svarer.
    At det brukes ord for å understreke poeng så er det helt ok i denne sammenheng i mine øyne, gitt all den negativitet og bråk MQA har gjort mot musikk industrien.

    Synd det er så få (selv om det blir flere og flere som har skjønt tegninga) som har "baller nok" til faktisk å ta ordet for munnen og si det som det er. (som i dette tilfellet)

    EDIT: når det er sagt så nærmer vi oss forhåpentligvis slutten på MQA. De blir ikke nevt på hifi messer lenger. Produsenter (les. Topping f.eks.) kutter MQA support på flere av de nye produktene sine og hifimagasinene skriver mindre og mindre om det.
    Youtubere med konstant utestemme har jeg ikke behov for å studere nærmere. I denne videoen publiserer han lettvinte utsagn, og ingen av strømmetjenestene har en seriøs omtale eller evaluering.

    For meg handler ikke dette primært om MQA, så den delen har jeg ikke tenkt å kommentere. Men om strømmetjenestene, og det de tilbyr. Og for meg er det bare Qobuz og TIDAL som er tilstrekkelig tilfredsstillende til at de blir jevnlig brukt, selv om jeg abonnerer på 6 av dem. Men dette er det selvføglelig delte meninger om. Og den aktuelle videoen gjør ingen forsøk på å drøfte andre egenskaper enn pris og filformat/oppløsning. Det holder ikke.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Pris vs kvalitet gir kanskje ikke hele svaret forbruker behøver. Tilgjengelighet og brukerkonfort er trolig minst like viktig som pris.
    F.eks. kan Apple ha så lav pris og kvalitet de vil. Men om kunden ikke kan spille det av på musikkanlegget sitt uten "spesialutstyr" med mer eller mindre vellykket brukerflate blir det en faktor som bør telle med i en review.

    Tidal har vel holdt på såpass lenge at de kunne posisjonert seg tilsvarende som Spotify men kan se ut å ha latt Spotify ta pallplass på tilgjengelighet uten kamp. Derfor ekstra frustrerende at Spotify ikke har fulgt opp sitt lossless budskap da det nå kan virke som det er dette faktum at de er så store på mange plattformer som gjør at de kan drenere kvalitetsøkning.

    Trolig planla Spotify er kraftig prisøkning som de underveis lærte at markedet ikke var klar for med flere nye aktører på plass. Litt som Nettflix som fortsatt tar premium for 4K og Dolby Vision mens HBO m.flere har det som del av standardpakken.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Tidal har vel holdt på såpass lenge at de kunne posisjonert seg tilsvarende som Spotify men kan se ut å ha latt Spotify ta pallplass på tilgjengelighet uten kamp. Derfor ekstra frustrerende at Spotify ikke har fulgt opp sitt lossless budskap da det nå kan virke som det er dette faktum at de er så store på mange plattformer som gjør at de kan drenere kvalitetsøkning.
    Jeg tror vel at Spoify har blitt så dominerende at det er bortimot umulig å nærme seg dem på volum, selv om de har blitt møtt med ganske betydelig irritasjon i forhold til villedende annonsering av Lossless i løpet av 2021. Og jeg vet at mange foretrekker brukergrensesnittet til Spotify, kanskje delvis på grunn av Connect-løsningen, men for meg er de bortimot sistevalg. Og nettopp Connect-løsningen er et av fortrinnene til TIDAL, sammen med presentasjon av til en hver tid nye utgivelser, der de er suverent best. Også når det gjelder tilstedeværelse på strømme-HW er det vel bare Spotify som slår TIDAL, og bidrag til musikere er i et annet univers enn Spotify. TIDAL var vel også de første for å tilby musikk med Dolby Atmos.

    Men Qobuz har en suveren mulighet for Label-søk, som ingen av de andre er i nærheten av.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    sammen med presentasjon av til en hver tid nye utgivelser
    Jeg unngår å lese og klikke på slik fordi jeg alt for ofte opplever at jeg er påtrykket reklame, — noe jeg har pådradd meg en stygg alergi mot. Som nok trolig også trigger en såkalt falsk positiv innimellom, men best å være føre var ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.286
    Antall liker
    16.318
    Sted
    Østfold

    Sparer ikke på kruttet her. Tar også for seg de fleste streaming tjenester.

    Kommentar fra 5:40 er priceless
    Det er bra at noen sier det som det er. Underlig at det alltid er noen som skal degradere folk til "youtuber" for å vinne et poeng. Som om de er en slags annenrangs mennesker fordi de lager en informativ video om noe...
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Det er bra at noen sier det som det er. Underlig at det alltid er noen som skal degradere folk til "youtuber" for å vinne et poeng. Som om de er en slags annenrangs mennesker fordi de lager en informativ video om noe...
    Tja, hadde den enda vært informativ....
    Man kan også undres over at det alltid er noen som må støtte en person som kommer med en useriøs video med utestemme, bare fordi den målbærer en holdning til MQA som sammenfaller med sin egen...
    The Audio Professor er sikkert et førsterangs menneske på bunnen. Men han får ikke vist det i akkurat denne videoen - her oppfører han seg som en førsteordens Youtuber med et ekstremt oppmerksomhetsbehov og veldig dårlig tid.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Sist jeg skjekket var det faktisk Apple som betalte ut mest til utøverne. Mulig dette bildet har endret seg?
    Men ja, Spottify kan en undre hvor de gjør av pengene sine.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Sist jeg skjekket var det faktisk Apple som betalte ut mest til utøverne. Mulig dette bildet har endret seg?
    Men ja, Spottify kan en undre hvor de gjør av pengene sine.
    Dette finnes det neppe eksakte og entydige tall for, men de stedene jeg har sett TIDAL kommet best ut. Men Apple Music er nr. to på et av dem.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Synes også den videoen var dårlig.

    Det eneste den måler er oppløsningen på filene som streames mot prisen på abonnementet, og å kritisere MQA for å være lossy er bare så 2021 (eller var det 2020). Det er uansett gammelt nytt, og han bringer jo ikke noenting nytt til torgs med videoen sin. Den nevner heller ikke muligheten for Dolby Atmos-streaming om man har det dyreste Tidal-abonnementet.

    Dette bærer etter min mening preg av lettvint venstrehåndsarbeid etter harelabb-metoden.

    Roy
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Vi kan vel snart vente en kraftig prisøkning på alle strømmetjenester som oppererer fra datasentre i Europa.

    Fikk selv kaffen i halsen når regningen fra tjenesteleverandør for mail og webhotel landet denne uken. Antar prisen neppe går ned igjen om strømprisen en gang skulle gå ned igjen.
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en MQA «oppvåkning» da jeg spilte av musikk med min LG V40 idag.

    Bruker USB Audio Player PRO med full MQA dekoder. Den har også innebygd strømming fra Tidal og Qobuz.

    Ser ut som den dekoder full MQA på tross av at jeg bare har «vanlig» Tidal HIFI 🤷🏼‍♂️ Ikke si det til noen! 🙃
    66F91B6C-C6E4-4E06-B3B3-9431FD5DD14C.jpeg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Ser ut som den dekoder full MQA på tross av at jeg bare har «vanlig» Tidal HIFI 🤷🏼‍♂️ Ikke si det til noen!
    Kan det være at du "tar nytte" av det vi i denne tråden har påpekt er et problem?
    At strømmeselskapene med eller uten kundens samtykke sender ut MQA innhold som erstatning for vanlig CD kvalitet.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Tidal har erstattet en del CD utgivelser med MQA versjoner, dvs at kvalitetsnivået er innenfor hifi segmentet fremdeles. Selvsagt helt forkastelig. Før kunne man velge hifi og slippe MQA helt. De gjør det vel kanskje for å redusere båndbredden også for vanlige hifi strømmer. Roon er etter min mening beste avspillingsmetode for Tidal om dagen siden man der selv kan klassifisere MQA som f.eks dårligere enn lossless slik at en lossless versjon fra f.eks Qobuz prioriteres i stedet.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Tidal har erstattet en del CD utgivelser med MQA versjoner, dvs at kvalitetsnivået er innenfor hifi segmentet fremdeles. Selvsagt helt forkastelig. Før kunne man velge hifi og slippe MQA helt. De gjør det vel kanskje for å redusere båndbredden også for vanlige hifi strømmer. Roon er etter min mening beste avspillingsmetode for Tidal om dagen siden man der selv kan klassifisere MQA som f.eks dårligere enn lossless slik at en lossless versjon fra f.eks Qobuz prioriteres i stedet.
    Hvordan gjør du det?

    Roy
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Kan det være at du "tar nytte" av det vi i denne tråden har påpekt er et problem?
    At strømmeselskapene med eller uten kundens samtykke sender ut MQA innhold som erstatning for vanlig CD kvalitet.
    I full uvitenhet- helt til nå. 😁

    Hvordan gjør du det?
    Hei! De nye Roon innstillingene husker jeg fra en tidligere post her:
    #2.468
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.458
    Antall liker
    7.978
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Underlig at det alltid er noen som skal degradere folk til "youtuber" for å vinne et poeng.

    Det er jo en grunn til at uttrykket brukes flittig: veldig mange YouTubere er nettopp "youtubere". Masser av unntak selvsagt, men langt , langt færre enn eksemplene på arten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn