MQA - The awakening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    791
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikke brukervinklingen der. Det fokuseres på revenue for strømmeselskapene og hvilke insentiv de har for å vurdere MQA.
    Innlegg #73, #74, # 77, #78, #81,og #85 som kom umiddelbart før #86 som jeg siterte er alle innom et brukerperspektiv knyttet til betaling til musikere.

Den vinklingen du omtaler kom vel noen uker eller måneder senere i tråden.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    10.855
    Innlegg #73, #74, # 77, #78, #81,og #85 som kom umiddelbart før #86 som jeg siterte er alle innom et brukerperspektiv knyttet til betaling til musikere.

Den vinklingen du omtaler kom vel noen uker eller måneder senere i tråden.
    Jeg ser primært den vinklingen jeg refererte i mitt forrige innlegg i de innleggene du viser til, slik jeg også gjorde før jeg skrev forrige innlegg. I de 7 innleggene nevnes forbrukere to ganger, men ingen plukket opp tråden.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    7.923
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    15
    Mens vi håper at fornuften skal seire og MQA forsvinner så kan de som bruker Tidal Masters være glad for at de redder miljøet.
    Screenshot 2022-06-10 at 20.26.49.png

Desperasjon?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    981
    Selv om d er sant var det ikke mye spart her — 9 bilturer? Enten så selger dem ikke noe særlig med abonnent, eller så fungerer ikke MQA særlig bra til å spare miljøet.

Tidal kan jo forsøke hoppe over TCP/IP stacken og heller sende raw audio ;) Ref MQA Ltd. er d jo ikke alle datapakkene vi behøver lell :)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    7.923
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    15
    Archimago kommenterer litt av den siste reklamedesperasjonen til MQA.

Står noe ned på siden.

Audiophile-related or otherwise, I think it's important for companies to not act like the way MQA has over the last 8 years or so! Sure, at an intellectual level, the lossy encoding/compression technique where they use their "origami" to stuff ultrasonic content into the lower bits in a 24-bit container is interesting, and embedding some cryptography into the stream might be seen as useful by some. But that's all this technology really is!

Environmental concerns are important, but this is a sickeningly obvious example of "greenwashing" in the audio streaming space. If they honestly cared about streaming audio's carbon footprint, they should lead by example and immediately pull TIDAL's license to use MQA in the HiFi+ tier, prepare to close their business, send Mike Jbara and their top PR people to lobby for lossy AAC/MP3/OGG streaming as the only solutions we need for good enough audio quality.

While they're at it, give the money back to investors instead of continuing to accrue losses so maybe the funds can truly be utilized with entrepreneurs who can do something environmentally beneficial.

I like GoldenSound's suggestion to lodge a complaint against this "award-winning" British company:

https://www.asa.org.uk/make-a-complaint.html

I genuinely hope there's nothing else to say about MQA on this blog other than maybe a celebratory note when this madness ends. I would recommend anyone who subscribes to TIDAL HiFi+ to switch over to just the HiFi stream and save yourself 50% while experiencing I believe negligible sound quality difference (might even sound better with genuine 16/44.1 lossless albums). This will also be good for the environment since your streaming bitrate will immediately drop by 30+% so over time you too can feel good about driving to Manchester or flying to Berlin from London return.

All the best audiophiles... Hope you're enjoying the music!

HoJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    9.817
    Sted
    Stavanger
    Jeg har hifi+ fordi jeg lytter til deres musikk i Atmos, mqa er slått av på roon.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    7.923
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    15
    Bob Ludwig blir brukt i MQA reklamesammenheng.
    Nå er 2022 remaster av "money for nothing" sluppet. MQA tilhengerene (schills) lovpriser selvsagt.
    Screenshot 2022-06-19 at 08.15.52.png

Screenshot 2022-06-19 at 09.26.36.png

Jessica Lasoen mistenker jeg forøvrig er "fake" profil. Iscensatt for å fronte driten.

Mens andre har ørene og fornuften i orden.
    Screenshot 2022-06-19 at 09.23.54.png

Hvem har rett?
    Sannheten smerter.

The availability of this album in Qobuz Hi-Res version in 24 bits 192 kHz would have let think of a reference version with a great finesse in the rendering of the guitar, but, unfortunately, the compression with a DR8 breaks all the dynamics of the instruments and the voice. It is really a pity!

Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    1.859
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    3
    Det er på tide å innføre full MQA-boikott. Kona har gått fra Tidal HiFi til vanlig Tidal for å unngå MQA og jeg kjøper ikke inn produkter som støtter MQA. Vi gjør vårt for at vederstyggeligheten skal forsvinne. Jeg oppfordrer alle brukere av sentralen til å ta avstand fra MQA på alle måter.

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    194
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    støtter misnøye med mqa, men remasteringa er nok like dårlig i flac. Virker som dette blir gjort med vilje på digitale utgiveleser, ofte har lp bedre DR. Er vel mer å tjene på lp-salg

HoJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    9.817
    Sted
    Stavanger
    Det er på tide å innføre full MQA-boikott. Kona har gått fra Tidal HiFi til vanlig Tidal for å unngå MQA og jeg kjøper ikke inn produkter som støtter MQA. Vi gjør vårt for at vederstyggeligheten skal forsvinne. Jeg oppfordrer alle brukere av sentralen til å ta avstand fra MQA på alle måter.
    Kommer ikke på tale. Jeg har skrudd av mqa på roon så da håper jeg - og satser på at det løser det "problemet". Hifi+ tilfører ikke bare mqa, men også musikk via et annet format, nemlig Dolby Atmos - og det fungerer faktisk svært godt. Jeg har to anlegget i huset som kan avspille Atmos, nyter tidal der. Spesielt klassisk musikk i Atmos er fantastisk flott.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    27.925
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    27
    Litt pussig at folk blir overrasket over MQA.. Vi har et hatt et par format før som ble lagd for at nyttige idioter skulle kjøpe flere format av samme musikk..

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    791
    Torget vurderinger
    1
    Litt pussig at folk blir overrasket over MQA.. Vi har et hatt et par format før som ble lagd for at nyttige idioter skulle kjøpe flere format av samme musikk..
    Man kan mene hva man vil om MQA, men at formatet skal være lagd for at noen skal kjøpe flere versjoner av samme musikk er veldig søkt. MQA tilbys uhyre sjeldent for salg, og er vel primært tilgjengelig i TIDAL.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    27.925
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    27
    Man kan mene hva man vil om MQA, men at formatet skal være lagd for at noen skal kjøpe flere versjoner av samme musikk er veldig søkt. MQA tilbys uhyre sjeldent for salg, og er vel primært tilgjengelig i TIDAL.
    Ja, vi er ufattelig "heldige" som har fått denne muligheten... Fuck hele formatet 😉

• Haha
    Reaksjoner: HoJ

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    10.855
    Enkelte argumenter har litt sånn "vi må passe på å kjøre mest mulig bil bare sånn i tilfellet forskerne har tatt feil og CO2 ikke har noen påvirkning på klimaet"-swung over seg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn