MQA - The awakening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Jeg ser fremdeles ikke helt hva du skal bruke dette til. En av rangeringene finner du få innlegg lenger oppe. Og så går jeg it fra at du ikke er veldig spent på hvordan jeg rangerer 16/44.1 vs 24/96
    Siden åpningsinnlegget i tråden handlet om lydkvalitet, syns jeg det kunne være litt interessant å vite hvordan folk opplever lyden fra MQA.
    Men hvis det at MQA er en lukket proprietær teknologi som skal tvinge bransjen og forbrukere opp i et lukket hjørne, som er selve formålet med diskusjonene, så har jeg sikkert misforstått noe. Men nå har jeg kun tidvis vært inne i tråden.

    Den lille erfaringen jeg har med MQA ga ikke mersmak. Det første jeg hørte var at «her er det gjort noe». En litt soft og snill lyd som aldri låter skarpt. Og så er det noe rart med transientene.
    En liten paralell til Beatles re-masters på CD 2009.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Skreddersydd for ørepropper - er det ikke det som er hele poenget?
    Alle bruker vel ørepropper til et par tusenlapper nå for tiden.
    Volumsalg er fortsatt det som gjelder.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Skreddersydd for ørepropper - er det ikke det som er hele poenget?
    Går ut fra at det er MQA du sikter til. Det er ingen form for forbindelse mellom MQA og ørepropper. Dette er en ny påstand som jeg regner med ikke er seriøst ment.
    Derimot har Apple Music sin Spatial Audio en miks og algoritme tilpasset AirPods
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Forstår ikke helt hva du mener, jeg tenker bare at poenget med MQA var å gjøre kvalitetslyd tilgjengelig for massene.
    Men har sikkert misforstått.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Forstår ikke helt hva du mener, jeg tenker bare at poenget med MQA var å gjøre kvalitetslyd tilgjengelig for massene.
    Men har sikkert misforstått.
    Jeg misforsto sikkert hva du la i "skreddersydd for øreplugger". Det ser det ut til at Asbjørn også gjorde.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.563
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Massene driter totalt i om det er mqa eller mp3. Så både mqa og lossless er til smal menighet.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Massene driter totalt i om det er mqa eller mp3. Så både mqa og lossless er til smal menighet.
    Konklusjonen er at Mr Stuart og investorer fant en smart forretningsmodell som skal sikre pensjon og avkastning på pengene.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32

    De tre siste årene har underskuddet etter skatt vært på fra 4,5 til nesten 8,6 millioner pund.

    Roy
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Vet ikke hvor smart det har vært. De har tapt millioner av kroner hvert eneste år på MQA.

    Roy
    Vet ikke, men tipper at det kalkulert. Inngangsbilletten i starten er bortimot gratis. Når mange nok er innafor og er etablert (bondefanget), da kan man mer begynne å ta seg betalt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Får håpe det.

    Som Asbjørn påpeker, når verden snart er full av høyhastighets internett, hva skal vi med en avansert lossy codec som er tilpasset verden i går?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Trodde nye opptak ble produsert med mqa, men at han bruker mqa-emulator på "gamle" innspillinger...?
    Så vidt jeg har sett av intervjuer hvor han snakker om opptaksriggen sin, og da spesielt flerkanalsopptak som vel er hans hovedinteresse, så er hans kilde DXD, som han så konverterer til alle mulige formater inkludert DSD, MQA, Auro3D, Atmos, CD og tilogmed vinyl. Spør om han vil kvitte seg med DXD opptakskjeden sin så tror jeg han vil nekte ganske heftig :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt alle taper da på MQA.... Inkl. de som vil tjene på det.
    Ikke helt. Det ser ut som en person har tjent ganske pent på det.
    1631289653268.png

    1631289688739.png

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det regnskapet er i det minste autentisert av uavhengige revisorer med innsikt i tallgrunnlaget. I motsetning til det «autentiserte» som kommer ut av en MQA codec hvor ingen utenforstående må få lov til å vite noe som helst om hva som foregikk inni boksen.
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    [...]Isåfall, hvordan er det mulig for en mann som har absolutt gehør og hørte at 2015 CD utgaven av «Fairytales» var en kvart tone feil i hastighet?
    Stemmer han med lommeboka?
    Nå er vel ikke absolutt gehør noe som gjør deg bedre i stand til å vurdere lydkvalitet? En kvart tone feil, ja naturligvis, men er jo ikke det hifi handler om.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.563
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nå er vel ikke absolutt gehør noe som gjør deg bedre i stand til å vurdere lydkvalitet? En kvart tone feil, ja naturligvis, men er jo ikke det hifi handler om.
    Hører glatt om et flygel låter en kvarttone over eller under a=440. Selv uten "absolutt gehør". Og enig, det har lite med hifi å gjøre.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ellers synes jeg Stereo+ virkelig har prøvd å analysere etter beste evne her.
    Kudos for det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Veldig bra. De lar konklusjonene henge litt i luften som spørsmål heller enn å trekke klare konklusjoner i artikkelen, men det er kanskje OK å få leserne til å tenke selv.

    Det er ett poeng de kanskje overser mht pre- og post-ringing i filtrene: Ringingen skjer ved Nyquist-frekvensen for den aktuelle samplingsfrekvensen, feks 22,05 kHz for Redbook CD PCM. Den er en konsekvens av båndbreddebegrensningen i seg selv. Hvis man insisterer på at dette er et hørbart problem som behøver en løsning blir det bare veldig rart å bagatellisere bort at man i stedet introduserer mengder av kvantiseringsstøy og digital aliasing ved omtrent samme frekvens. MQA-logikken avhenger av at vi både kan og samtidig ikke kan høre unoter ved ultrasoniske frekvenser.

    Det er veldig mye enklere å bare overføre filen som 24/96 FLAC og slippe hele problemet.
     
    Sist redigert:

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    175
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Kom over denne på youtube.
    Ikke noe for eller mot MQA (selv om anmelder har sitt syn.
    Det jeg registrerte er at produsenter kommer med nye DAC'er uten MQA, i dette tilfellet SMSL SU9N.
    Er dette en ny trend?

     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    560
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    23
    Jeg sa opp mitt familie "Hifi"/Master abonnement i høst etter å ha lest meg opp på MQA.

    Det er helt uaktuelt å støtte opp om en scam som dette. Beholdt det billige abonnementet da jeg trengte lyd i bilen, liker gjengen som jobber der og har vært med siden Wimp Hifi. Ble forsåvidt glad da jeg nylig fikk beskjed om at nå fikk jeg Hifi for samme penger men husket at et av problemene med Tidals MQA implementering var at man at ikke kom unna faenskapet da Tidal har ødelagt alle filene som har vært gjennom "Master" koding. Det hjelper ikke å spille av med Hifi-settingen som artikkelen til GoldenSound ovenfor også viser.

    Uff. Liker ikke Apple Musik, Amazon er et grusomt selskap så det får bli Quobos?
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Var setting -Audio - Device setup på den sonen du kjører
    For meg ser det ut som Roon fremdeles mottar mqa ved denne justeringen.
    Jeg bruker rooUpnp da. Kan det ha noe å si?
     

    Vedlegg

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Virker som om at hvis den er Master merket så får du MQA versjonen uansett, utfra artiklene ovenfor? Ellers så vet jeg egentlig ikke? Har sammenlignet flere låter på Qobuz og Tidal, hørte ikke forskjell på de men det var bare en øre uvitenskapelig test...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    MQA er djevelens verk for bransjen. Eneste måte å tjene på det er å kjøpe aksjer i Meridian. Taper du har du vunnet, vinner du har tapt osv.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Mens spotify har en enormt mye større kundemasse og potensialet til xxxxxx ganger mer inntekt for artistene (dersom de blir spilt). Der har jo f.eks. DN stilt spørsmål med Tidals integritet (som jo er eid av noen få artister nå). Har man en distribusjonstjeneste som betaler artisten 1kr (i stedet for 0.002) pr avspilling blir det likevel lite i lomma på artisten dersom det er 2 betalende abonnenter.
    Beklager sen landing (fikk litt abstinenser og måtte gå inn og kose meg med MQA-tråden). Men dette kan ikke stå uimotsagt. For deg og meg som bruker er det bare betalingen for 1 stk. bruker og pr. enkeltstream som gjelder. Så det at Spotify har bortimot uendelig mange flere brukere enn de andre strømmetjenestene, gjør ikke at ditt bidrag får en ekstra vekt. Så jeg håper vi kan være enige om at det er strømmetjenestene sitt bidrag pr bruker som teller ved valg av strømmetjeneste for hver enkelt? Og der er Spotify en versting, uansett hvordan vi snur på det.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Nå handlet vel dette om hvorvidt det er noe poeng for artistene å bruke ressurser på å være synlig på marginale strømmetjenester, og hvorvidt det er noe poeng å styre med MQA som både er høyst omdiskutert, bevist som ren svindel, og gir ca null igjen på bunnlinja for artisten i praksis.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Nå handlet vel dette om hvorvidt det er noe poeng for artistene å bruke ressurser på å være synlig på marginale strømmetjenester, og hvorvidt det er noe poeng å styre med MQA som både er høyst omdiskutert, bevist som ren svindel, og gir ca null igjen på bunnlinja for artisten i praksis.
    Nei, innleggetet i den sekvensen jeg svarte på handlet om argumenter for bruker for valg av strømmetjeneste
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Ser ikke brukervinklingen der. Det fokuseres på revenue for strømmeselskapene og hvilke insentiv de har for å vurdere MQA.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn