MQA - The awakening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Åpenbart. Det er nesten noe Trumpsk over det - ordene betyr det jeg vil at de skal bety, og forøvrig kan ingen være sikker på hva som er sant. Det kan være en guttunge på soverommet, eller det kan være russiske hackere, eller kanskje kineserne. Om du kommer med fakta har jeg mine egne alternative fakta. Ikke godt å si hva som er riktig. Who knows?
    Sånn sett er lydfaget litt spesielt. I hvilket annet fag ville en person med M.Sc.-grad få lov til å uthule et etablert begrep på denne måten når det er så åpenbart at han har profittsøkende motiver og ikke bare sannhetssøkende motiver?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Det handler kun om penger, via balletak / hel Nelson på en kundegruppe som ikke fatter hva som skjer uansett.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Det handler kun om penger, via balletak / hel Nelson på en kundegruppe som ikke fatter hva som skjer uansett.
    Åpenbart.

    Men jeg er overrasket over hvordan AES lar seg bruke og hvorfor ingen påpeker nettverkseffektene i lydfaget.

    Her skiller lydfaget seg ut. Til sammenlikning tok det ikke mange dagene før den norske overlegen og professoren med lommene fulle av Pfizer-penger ble avkledd i det som må være karrierens mest pinlige hendelse.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Snarere tvert om. Å si at bare kopibeskyttelse er DRM er en privat omdefinering av begrepet.


    Et eksempel på DRM i Wikipedia-artikkelen er spill hvor «våpenet» blir mindre treffsikkert i en ulisensiert kopi. Et opplegg hvor en musikkfil bare kan avspilles med maksimal oppløsning på en lisensiert dings er glassklart et DRM-opplegg.
    Og er du ikke villig til å bytte til en MQA-Dac blir du nå avspist med en lossy utgave der du før hadde lossless. Selv om du har MQA-Dac og kan gjøre alle unfold vil du fortsatt få utlevert en lossy utgave der noen har vedtatt at denne er bedre enn originalen. For meg er det vanskelig å forstå at det kan være en langvarig diskusjon rundt emnet lossy kontra lossless.

    Det artige med Asbjørns eksempel er at selv om man betaler så får man ikke full treffsikkerhet. Da begynner tankene å bevege seg mot svindel.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sånn sett er lydfaget litt spesielt. I hvilket annet fag ville en person med M.Sc.-grad få lov til å uthule et etablert begrep på denne måten når det er så åpenbart at han har profittsøkende motiver og ikke bare sannhetssøkende motiver?
    For ikke å snakke om at fagpressen (om man kan bruke det ordet) lar være å stille kritiske spørsmål, men tilkjenner den godeste M.Sc. seier på walkover i "enhver teknisk diskusjon". Man skal ikke engang antyde at denne keiseren har et litt merkelig snitt i den nye dressen sin. Kan jo ikke vite hvilken av partene som snakker sant, så det er best å la den med størst økonomisk interesse slippe til uimotsagt.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    ... er ikke alt lossy ut ifra eventuel master tape? 🤣. Hvor er grensa for master / losless / lossy... 🤔
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    For ikke å snakke om at fagpressen (om man kan bruke det ordet) lar være å stille kritiske spørsmål, men tilkjenner den godeste M.Sc. seier på walkover i "enhver teknisk diskusjon". Man skal ikke engang antyde at denne keiseren har et litt merkelig snitt i den nye dressen sin. Kan jo ikke vite hvilken av partene som snakker sant, så det er best å la den med størst økonomisk interesse slippe til uimotsagt.
    MQA spiller i alle fall med åpne kort når det gjelder påvirkning. De skriver rett ut i årsrapporten at de sikter seg inn mot journalister.

    AD2C4853-8340-4CBE-B475-A4FC18241E9C.jpeg


    Lenke: https://s3.eu-west-2.amazonaws.com/...c280bebe8cfeb1c89b485ea57b65c6d30bc241a3ef11d
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    1 sang = ca 100mb vil jeg tro å huske. Varierer selvsagt med spillelengden. (FLAC)
    MCNY ONE HAND CLAPPING untouched.(96/24)
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Her skiller lydfaget seg ut. Til sammenlikning tok det ikke mange dagene før den norske overlegen og professoren med lommene fulle av Pfizer-penger ble avkledd i det som må være karrierens mest pinlige hendelse.
    Du ville blitt overrasket, tror jeg. I store deler av vitenskapen som ikke dreier seg om liv eller død, men langt viktigere ting, er nettverkseffekten regelen heller enn unntaket.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Du ville blitt overrasket, tror jeg. I store deler av vitenskapen som ikke dreier seg om liv eller død, men langt viktigere ting, er nettverkseffekten regelen heller enn unntaket.
    Joda, er klar over slike nettverkseffekter, og episoden med den norske overlegen og professoren er et eksempel på manglende gangsyn.

    Men den som rettet kritikk mot overlegen ble ikke angrepet med ufine karakteristikker. Og det ble fort ryddet opp i rotet i dette tilfellet.

    Her er et annet eksempel på at uetisk atferd oppstår mange steder:

    Lenke til fagartikkel om løgn, eller «strategic misrepresentation».

    Ta for øvrig en titt på hvordan forfatteren beskriver operasjonsmodus i bøllemiljøer:
    216CA3FF-1DEC-4CBF-B0FF-CA88438ADD18.jpeg

    Minner ikke dette om MQA-diskusjoner?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0

    Utrolig fascinerende foredrag. Jeg har linket til den delen som handler direkte om DRM, men hele foredraget er verdt å se for den som gidder.
    Hmmm…

    Sier Mr. M.Sc. & Co. at MQA ikke er DRM?

    Er det enda et område hvor de lyver og manipulerer?

    Eller er Dr. Schlesinger på bærtur?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ...samtidig som salgsargumentet deres ovenfor plateselskapene er "Don't give away the crown jewels!" Altså at et lossless master-opptak ikke må få slippe ut i verden uten å "beskyttes" av MQA. Hmmm, kan det tenkes at de sier forskjellige ting til forskjellige publikum?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Kumpanene hans insisterer i alle fall på det, med en sånn intensitet at man må begynne å lure.

    Hmmm…rart at Golden One blir anklaget for å være ufin, mens offisielle (?) MQA-folk får holde på slik?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Helt hinsides dårlig ordstyring fra arrangør i alle fall, og imponerende tålmodighet fra foredragsholder. Jeg ville bedt publikum om å vente med spørsmål til etter presentasjonen.
     

    55Powers

    Medlem
    Ble medlem
    26.11.2016
    Innlegg
    28
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm…rart at Golden One blir anklaget for å være ufin, mens offisielle (?) MQA-folk får holde på slik?
    Flott gjeng dette.

    Blir skikkelig fysen på å lese litt audiophile.no eller kjøpe meg en DCS dac av å se det.

    At vanlige folk skal tørre å kritisere noe så flott som MQA er helt uforkammelig. Dette er fremtiden folkens, lossless er sååå 2001.
     
    • Wow
    Reaksjoner: HoJ

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Helt hinsides dårlig ordstyring fra arrangør i alle fall, og imponerende tålmodighet fra foredragsholder. Jeg ville bedt publikum om å vente med spørsmål til etter presentasjonen.
    Enig - det irriterte meg stort første gangen jeg å det. Dette kunne vært en interessant kilde i form av en av svært få tilgjengelige diskusjoner mellom MQA-supportere og motstandere, og så blir den fullstendig ødelagt av dårlig regi og at MQA-folkene får lov til å sabotere diskusjonen. Dessuten var en halv time åpenbart alt for lite tid uansett.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Flott gjeng dette.

    Blir skikkelig fysen på å lese litt audiophile.no eller kjøpe meg en DCS dac av å se det.
    Hva slags søppelargumentasjon er dette, og hva er det du forsøker å oppnå?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hva slags søppelargumentasjon er dette, og hva er det du forsøker å oppnå?
    Det er vel en sleivete kommentar som følge av at man føler seg litt lurt?

    I gamle dager (20 år siden?) var tilgangen til informasjon dårligere. Så man satte sin lit til eksperter og journalister. Nå har folk tilgang til mye informasjon og kan gjøre seg opp sin egen mening. Det setter andre krav til eksperter og journalister.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel en sleivete kommentar som følge av at man føler seg litt lurt?

    I gamle dager (20 år siden?) var tilgangen til informasjon dårligere. Så man satte sin lit til eksperter og journalister. Nå har folk tilgang til mye informasjon og kan gjøre seg opp sin egen mening. Det setter andre krav til eksperter og journalister.
    Og hva i alle dager skulle tilsi at han føler seg lurt av Audiophile.no? Og DCS? Jeg kan ikke uttale meg på vegne av DCS, men for min del har jeg bare forsøkt å diskutere redelig ut fra egne meninger. Og jeg er vel også litt skuffet over at du støtter den type innlegg. Man bør støtte en forsøksvis redelig diskusjon, selv om man ikke har samme syn som meningsmotstanderne.
    Jeg håper du ikke sier at det setter krav til at skribenter er værhaner som følger flertallet uavhengig av egne oppfatninger, men heller regner ut hva som lønner seg mest?
    Jeg syns vel at forfatteren av det innlegget jeg kommenterte ga inntrykk av å ha lest Bjørneboe sine 10 bud for en mann som vil frem i verden, men uten å oppfatte at det er sarkasme.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Og hva i alle dager skulle tilsi at han føler seg lurt av Audiophile.no? Og DCS? Jeg kan ikke uttale meg på vegne av DCS, men for min del har jeg bare forsøkt å diskutere redelig ut fra egne meninger. Og jeg er vel også litt skuffet over at du støtter den type innlegg. Man bør støtte en forsøksvis redelig diskusjon, selv om man ikke har samme syn som meningsmotstanderne.
    Jeg håper du ikke sier at det setter krav til at skribenter er værhaner som følger flertallet uavhengig av egne oppfatninger, men heller regner ut hva som lønner seg mest?
    Jeg syns vel at forfatteren av det innlegget jeg kommenterte ga inntrykk av å ha lest Bjørneboe sine 10 bud for en mann som vil frem i verden, men uten å oppfatte at det er sarkasme.
    Støtter? Hvor har du det fra?

    Men jeg forstår godt at folk er skeptiske til en del eksperter og journalister. Og dette kommer fra en som har stor respekt for mange journalister og eksperter. Som journalist eller ekspert kan man ikke lenger ta tilliten for gitt, men fortjene den.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.047
    Antall liker
    20.242
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Her er lidt "fakta" fra Pink Fish Media:




    MQA is a lossy format.

    MQA claimed that their files were lossless as late a 2021 in the FQAS page on their website. Their patent includes a description of "Lossy
    decompression + touchup to lossless."

    MQA does not mean smaller file sizes than LPCM FLAC, and neither do MQA files represent less of a load on the internet and hardware when
    streamed

    MQA changes the lossless source file so fundamentally with its lossy process that it cannot be reconverted back again to its lossless original
    source file.

    MQA is an intrusive equalizing filter that changes the original lossless source file into a lossy one by forcing it through an unspecified sound
    and anharmonic noise bath - origami folding and unfolding - claimed to improve sound quality by pleasing the human ear and mind.

    MQA is a closed DRM capable encoding and decoding system.

    MQA encoding is made by the use of AI as well as actual human intelligence to create bulk processing of music files

    MQA only authenticates that the MQA process takes or has taken place - and even that cannot be relied upon in all cases - but MQA certainly
    does not authenticate any original master recording signed off by the artist(s). It changes the original source file so it becomes something
    else.

    MQA may at any time change the playback quality of the music file. It is a part of the designed capability of MQA.

    MQA may sound artificially softer to the ear than LPCM FLAC and may help tame bright speakers. On the other hand MQA seems to perform
    worse through headphones than LPCM FLAC when it comes to listener's fatigue (Stereo+).

    MQA seems to be worse at deblurring and worse at dynamics than LPCM FLAC although they claim MQA to be much better than LPCM FLAC
    in those respects (Stereo+).

    MQA deliberately make TRACK PROVENANCE impossible because they won't release any information about the master file sent into the MQA
    encoder.

    MQA inserts itself - with claims of authenticated master quality sound - in every aspect of the music business from the recording process to
    the hardware bought by the end users.

    MQA is posited as an elegant scientific solution to solve a non-problem

    MQA needs the kind of embellished presentation that everone can read on the MQA website

    MQA aims at making itself the only music format available for streaming and more.

    MQA also aims at being used for cd and vinyl records.

    MQA requires payment by everyone in the great music chain from studios to end users through licensed software and hardware.

    MQA is an attempt to make a money making machine.

    MQA still remains lossy and to me quite superfluous at the end of the day. Except as a user selectable filter choice on a DAC.

    MQA is a lossy format.

    MQA claimed that their files were lossless as late a 2021 in the FQAS page on their website. Their patent includes a description of "Lossy
    decompression + touchup to lossless."

    MQA does not mean smaller file sizes than LPCM FLAC, and neither do MQA files represent less of a load on the internet and hardware when
    streamed

    MQA changes the lossless source file so fundamentally with its lossy process that it cannot be reconverted back again to its lossless original
    source file.

    MQA is an intrusive equalizing filter that changes the original lossless source file into a lossy one by forcing it through an unspecified sound
    and anharmonic noise bath - origami folding and unfolding - claimed to improve sound quality by pleasing the human ear and mind.

    MQA is a closed DRM capable encoding and decoding system.

    MQA encoding is made by the use of AI as well as actual human intelligence to create bulk processing of music files

    MQA only authenticates that the MQA process takes or has taken place - and even that cannot be relied upon in all cases - but MQA certainly
    does not authenticate any original master recording signed off by the artist(s). It changes the original source file so it´s becomes something else.

    MQA may at any time change the playback quality of the music file. It is a part of the designed capability of MQA.

    MQA may sound artificially softer to the ear than LPCM FLAC and may help tame bright speakers. On the other hand MQA seems to perform
    worse through headphones than LPCM FLAC when it comes to listener's fatigue (Stereo+).

    MQA seems to be worse at deblurring and worse at dynamics than LPCM FLAC although they claim MQA to be much better than LPCM FLAC in those respects (Stereo+).

    MQA deliberately make TRACK PROVENANCE impossible because they won't release any information about the master file sent into the MQA encoder.

    MQA inserts itself - with claims of authenticated master quality sound - in every aspect of the music business from the recording process to the hardware bought by the end users.

    MQA is posited as an elegant scientific solution to solve a non-problem

    MQA needs the kind of embellished presentation that everone can read on the MQA website

    MQA aims at making itself the only music format available for streaming and more.

    MQA also aims at being used for cd and vinyl records.

    MQA requires payment by everyone in the great music chain from studios to end users through licensed software and hardware.

    MQA is an attempt to make a money making machine.

    MQA still remains lossy and to me quite superfluous at the end of the day. Except as a user selectable filter choice on a DAC.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    933
    Har ikke hørt Spotify på lenge nå men i dag har jeg spilt i noen timer, fra lap-top og det er glimrende lyd via blåtann, bedre enn før, mulig noe har hendt?
    Jeg spilte av et par melodier og etter det fortsetter Spotify med oppfølgere i samme sjanger, og veldig mye bra, fra for meg ukjente artister.
    Ikke dumt dette.Jeg skjønner ikke at jeg må skaffe meg dedikert streamer.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    noe opprydding i lossy/losslesshagen

    … og litt seinere sier Amir:

    "MQA's approach of preserving all the music can be called lossless since no music was left behind. It would be lay definition of lossless in some sense, "give me all the music." Compare that to 16-bit/44.1 kHz CD which cannot say that."

    Da er det mye som kan kalles lossless.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    … og litt seinere sier Amir:

    "MQA's approach of preserving all the music can be called lossless since no music was left behind. It would be lay definition of lossless in some sense, "give me all the music." Compare that to 16-bit/44.1 kHz CD which cannot say that."

    Da er det mye som kan kalles lossless.

    Her er hele innlegget til Amir, og når jeg bruker mine øyne så klarer jeg ikke å se at han fremstår som en støttespiller for MQA, og jeg tolker det helt motsatt:

    I just explained how it is NOT perceptually lossless so not sure you are saying that to me. MQA's approach of preserving all the music can be called lossless since no music was left behind. It would be lay definition of lossless in some sense, "give me all the music." Compare that to 16-bit/44.1 kHz CD which cannot say that.

    The audiophile community was the one that assumed their definition was mathematically lossless even though MQA did not use that term ("mathematically"). The community had good reason to think so but hopefully as a result of this thread and Bob's new explanation, everyone should know now there is a distinction. The old assumption could have never been true and I had said that many times.

    I think MQA has made a strategic mistake of never engaging the audiophile community on these forums. Had they done so, they could have provided the explanations I provided in this thread, a long time ago, obviating the need to do the video OP did, and tons of arguments back and forth. Instead they only went the route of one-shot interviews with press and such with no allowance from the other side to ask tough questions.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.057
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tolker det på samme måte som hestpare og ser ikke helt hvordan det kan tolkes annerledes. Det eneste han kritiserer er kommunikasjonsstratgien, ikke produktet som vissnok skal være "legmanns-lossless", hva nå det måtte være.

    Hele argumentasjonen hans fremstår for min del som merkelig og søkt, idet han forsøker å skape en ny definisjon av "lossless" - som jo ikke kan defineres som annet enn nettopp "lossless". Så snart noe er borte og/eller forandret er det åpenbart at definisjonen bortfaller og man er uvegerlig over på "lossy".
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.057
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En god ting i de riktige omstendigheter og til rett bruk, men heller udelt negativt i denne sammenhengen. Mindre poesi, mer fakta.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Her er hele innlegget til Amir, og når jeg bruker mine øyne så klarer jeg ikke å se at han fremstår som en støttespiller for MQA, og jeg tolker det helt motsatt:
    Nei, jeg er ikke sikker på at han fremstår som en støttespiller for MQA, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er et poeng å tilkjenne dem at det er "lossless hvis man bare definerer det litt annerledes".

    Det er akkurat denne setninga som ikke gir mening hvis man skal sammenligne lossless med lossy innenfor musikk:
    MQA's approach of preserving all the music can be called lossless since no music was left behind. It would be lay definition of lossless in some sense, "give me all the music." Compare that to 16-bit/44.1 kHz CD which cannot say that.
    Hvis et format skal kunne bevare/formidle "all musikken", og 16/44.1 ikke kan gjøre det, så trengs det en rimelig solid definisjon av hva "all musikken" betyr. Det kan virke som at han mener "hele overtonespekteret minst opp til 44 kHz". I så fall er det mye av "musikken" som ikke er hørbar for et menneskeøre, og da er det en underlig definisjon. Når vi snakker om lossless, så er det ikke musikken som er den grunnleggende enheten, men signalet.

    En mer allmenn definisjon av "all musikken" vil plassere alle moderne lossy kodeker innafor lossless-spekteret, siden de fleste lyttere ikke hører forskjell på AAC/OGG/MP3 og redbook. Det er derfor lydinteresserte bruker den matematiske modellen – hvis all matematisk informasjon er intakt, er det lossless. Det er en allmenn definisjon og det er lett å verfisere om det er lossless eller ikke. Jeg kan godt være enig i at MQA gjorde en PR-brøler da de insisterte på at MQA er lossless, men at lossless nå betyr noe annet enn før.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man kan argumentere ganske sterkt for at 16 bits, 44,1 kHz med noise shaping vil gi oss all musikken et menneskelig øre noensinne kan høre.

    Å forsøke å redefinere «lossy» og «lossless» på en måte som får lossless 16/44,1 CD til å være «lossy» ( fordi ikke-hørbare ultrasoniske frekvenser ikke er med) og får psykoakustisk transparent lossy MP3 ved 320 kb/s til å være «lossless» (fordi ingen kan høre at noe mangler) er obfuskering på høyt nivå.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Man kan argumentere ganske sterkt for at 16 bits, 44,1 kHz med noise shaping vil gi oss all musikken et menneskelig øre noensinne kan høre.

    Å forsøke å redefinere «lossy» og «lossless» på en måte som får lossless 16/44,1 CD til å være «lossy» ( fordi ikke-hørbare ultrasoniske frekvenser ikke er med) og får psykoakustisk transparent lossy MP3 ved 320 kb/s til å være «lossless» (fordi ingen kan høre at noe mangler) er obfuskering på høyt nivå.
    Er det ikke sånn at man møter seg selv litt i døra når man like hardnakket hevder at MQA har DRM fordi man er avhengig av en lisensbelagt dekoder for å kunne gjengi Highres MQA, og samtidig argumenterer for at man får med seg all musikken innenfor 16/44.1?

    Jeg får litt assosiasjoner til 70/80-tallet og alle de som var mot prester, men for kvinnelige prester.

    Og bare for å forebygge eventuelle misforståelser - jeg er for at MQA blir definert som lossy. Man kan gjerne ha en videre betraktning enn det, men da må premissene nøye defineres, og ikke bare karakterisere formatet som lossy eller lossless.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Er det ikke sånn at man møter seg selv litt i døra når man like hardnakket hevder at MQA har DRM fordi man er avhengig av en lisensbelagt dekoder for å kunne gjengi Highres MQA, og samtidig argumenterer for at man får med seg all musikken innenfor 16/44.1?
    Hvorfor det?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke sånn at man møter seg selv litt i døra når man like hardnakket hevder at MQA har DRM fordi man er avhengig av en lisensbelagt dekoder for å kunne gjengi Highres MQA, og samtidig argumenterer for at man får med seg all musikken innenfor 16/44.1?

    Jeg får litt assosiasjoner til 70/80-tallet og alle de som var mot prester, men for kvinnelige prester.

    Og bare for å forebygge eventuelle misforståelser - jeg er for at MQA blir definert som lossy. Man kan gjerne ha en videre betraktning enn det, men da må premissene nøye defineres, og ikke bare karakterisere formatet som lossy eller lossless.
    Den store forskjellen mellom ikke-dekodet MQA og straight 16/44,1 er jo at MQA bruker deler av det tilgjengelige spektrumet til både «origami» av ultrasonisk innhold og til tags/vannmerke for «autentisering» (=betalt lisensavgift til MQA Ltd). I tillegg påfører de en «korreksjon» av fase, enten det behøves eller ikke. Det er en bevisst degradering av signalet for de som ikke betaler lisensavgift.

    Så påstår de at de leverer en bedre lydkvalitet til folk som betaler for en lisensiert dekoder, men det er fortsatt en lossy degradert utgave sammenlignet med en helt straight 24/96 FLAC fra mastertapen eller 16/44,1 CD. Lossy = innhold er fjernet. MQA er både lossy og DRM.

    Hvor de kvinnelige prestene kommer inn i bildet aner jeg ikke.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Den store forskjellen mellom ikke-dekodet MQA og straight 16/44,1 er jo at MQA bruker deler av det tilgjengelige spektrumet til både «origami» av ultrasonisk innhold og til tags/vannmerke for «autentisering» (=betalt lisensavgift til MQA Ltd). I tillegg påfører de en «korreksjon» av fase, enten det behøves eller ikke. Det er en bevisst degradering av signalet for de som ikke betaler lisensavgift.

    Så påstår de at de leverer en bedre lydkvalitet til folk som betaler for en lisensiert dekoder, men det er fortsatt en lossy degradert utgave sammenlignet med en helt straight 24/96 FLAC fra mastertapen eller 16/44,1 CD. Lossy = innhold er fjernet. MQA er både lossy og DRM.

    Hvor de kvinnelige prestene kommer inn i bildet aner jeg ikke.
    Takk for en utdypende forklaring
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    trenger hjelp til denne:

    «It's not perceptually lossless. It's lossless to your equipment's limits to reproduce loss.

    I guess you can say it's perceptually lossless to your equipment, which makes it totally lossless to you.»

    #2,803
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Regner med det viser til MQAs påståtte evne til å kompensere for uhumskheter i inn- og avspillingskjeden.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Problemet for oss som ikke har MQA utstyr, er at FLAC filene mister noe lydkvalitet da noe av oppløsningen går til å huse MQA kodingen som er lagt inn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn