MQA - The awakening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.093
    Antall liker
    2.546
    At noen forsvarer MQA er merkelig og det er enda rarere at de ivrigste er skribenter i en hifi blekke hvis jeg har forstått det riktig.
    Hvorfor er det rart? De er jo de "originale" influencerene.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.093
    Antall liker
    2.546
    Det er vel ingen hifi skribenter som vil vedkjenne dette selv?
    Det er jo godt mulig, de vil heller ikke vedkjenne seg at de driver forbrukerjournalistikk. Så da står man igjen med at de får tilsendt stash I bytte mot omtale. Altså, influensere
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.981
    Antall liker
    6.161
    Torget vurderinger
    32
    Det er jo godt mulig, de vil heller ikke vedkjenne seg at de driver forbrukerjournalistikk. Så da står man igjen med at de får tilsendt stash I bytte mot omtale. Altså, influensere
    Dette var helt nytt for meg. Hvilke hifi-journalister er det som ikke vil vedkjenne seg at de driver med forbrukerjournalistikk?

    Roy
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.093
    Antall liker
    2.546
    Har vi noen hifi-journalister a? Generelt vil dere jo ikke ettergå påstander fra produsentene, skrive om produkter som ikke holder mål osv. Rognlien har vel f.eks gjentatt til det kjedsommelige at han driver formidling av lydglede, altså mye nærere underholdning enn forbrukerjournalistikk.

    Det måtte en youtuber til for at mqa endret sin markedsføring til å reflektere de faktiske forhold. Hifi blekkene, lineære eller digitale har ikke fått det til de siste 5 årene.
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    438
    Antall liker
    633
    Sted
    Kristiansand
    Synes vi har dyktige skribenter, og takk for det de gjør for oss når de formidler det de tenker rundt det vi alle er interesserte i. Tror ikke det er rettferdig å pålegge dem et perfekt rasjonale i alt mulig. Denne tråden viser vel at veien blir til mens en går, og at innspill fra mange særs oppegående debattanter bidrar til bedre bevissthet og økt innsikt i ikke minst dette med MQA og mr. BS. Så all ære til Karl Erik og Roy Ervin... Mvh Jarl
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.981
    Antall liker
    6.161
    Torget vurderinger
    32
    Har vi noen hifi-journalister a? Generelt vil dere jo ikke ettergå påstander fra produsentene, skrive om produkter som ikke holder mål osv. Rognlien har vel f.eks gjentatt til det kjedsommelige at han driver formidling av lydglede, altså mye nærere underholdning enn forbrukerjournalistikk.
    Underholdning kan også være journalistikk. Hadde jeg holdt på med hifi-skrivingen på fulltid, så hadde jeg trolig hatt tid og mulighet til å teste mye mer av utstyr også. Hadde jeg ikke hatt kone og tre unger, ville jeg hatt enda mer tid, og hadde jeg ikke spilt i band på toppen av alt, så ville jeg også hatt mer tid å bruke på hifi-testing. Da kunne jeg sikkert også brukt tid på utstyr jeg i utgangspunktet kunne mistenke låt elendig.

    Men jeg jobber allerede mer enn fulltid i min vanlige jobb, så dette må tas av fritiden. Da gidder jeg rett og slett ikke å lete med lys og lykte etter produkter jeg tror det vil være mulig å slakte. I stedet prøver jeg å finne de produktene som jeg tror kan være bra. Er de ikke det, skriver jeg det, men det er faktisk ikke så mange produkter der ute som er dårlige. Riktignok passer ikke alt til alt, og da skriver vi det også.

    Du kan jo bla tilbake til testen av Jeff Rowland Daemon, eller Esoteric SA-30 (tror jeg den het) og artiklene jeg skrev om Maxwell Hi-Fi, så ser du at det går fint an å være journalist også innenfor hifi-bransjen.

    Utfordringen vår er at vi opererer i et lite marked. Det er drøyt fem millioner mennesker som snakker norsk, dvs. omtrent det halve av London, men det er klart at hadde noen spytta inn ti millioner kroner til oss i året, så skulle vi både ansatt flere og mange kunne drevet på heltid med Stereo+.

    Når det gjelder MQA, så er vi i gang der også. Den første smakebiten ga vi i sist nummer, og neste uke (tror jeg det blir) kommer det en oppfølger.

    Roy
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.921
    Antall liker
    1.926
    Sted
    Sortland
    Jo, men selvfølgelig. Det er bare forbrukeren som skal kjøpe et produkt her. Og da er det sånn det fungerer i et åpent marked. TIDAL er bare en av mange aktører som tilbyr strømmetjenester, og det er opp til enhver å velge den strømmeleverandøren som har den summen av egenskaper hver enkelt foretrekker til den aktuelle prisen.
    Litt vanskelig å forstå at en oppegående mann av i dag bifaller en monopolistisk ide.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.921
    Antall liker
    1.926
    Sted
    Sortland
    Jeg er forbløffet.
    Og jeg håper inderlig at jeg er dårlig informert og
    at jeg har misforstått hele poenget med MQA.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Du troller nå?
    Går ut fra at "du" er meg.
    - Troller om at Dolby Digital er DRM? Absolutt ikke
    - Troller om at MQA ikke er DRM? Dette ble diskutert i formiddag. Og nei, jeg troller ikke, og jeg har registrert at det finnes andre synspunkt, med litt vaklende argumentasjon.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    2.914
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Gleder meg til MQA pickupen kommer.
    Avspilling av LP'er med lovnad om hirez, mens vi som kjøper pickup uten MQA dekoding må ta til takke med dårlig lydkvalitet.
    Proprietære formater må bare DØ.
    Tror nok tilogmed Apple har begynt å skjønne tegninga.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.606
    Antall liker
    35.537
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er litt overrasket over at noen kan tenke at MQA/TIDAL har et monopol...
    Har ikke monopol, bør absolutt ikke få et monopol, men fabulerer vilt om å «knekke ryggen på all verdens musikk» slik at ingen kan strømme eller spille en musikkfil noe sted uten at det drypper skillinger på Mr BS, MQA Ltd, og dets eiere.
    Are they really transcoding all the music?
    Yes, all of it, including what Stuart calls recorded music's "long tail," that big chunk of the catalog that's rarely played. "Spotify says they've got 40, 50 million songs and about 4 million have never been played, and another 4–5 million have only been played once," Stuart told me. He thinks it's important to make all those songs—and more—available even if no one's listening to them, because he thinks completeness is important. Streaming services are key to the industry's future because they can make the "long tail" available even if it's not practical or profitable to distribute in any other way. "In order to have it an effective streaming service, we really have to fill in the whole thing, particularly as MQA brings sound quality benefits with all music, and it brings the authenticity to all music, and it brings really practical benefits to the streamers in MQA format," Stuart told me.

    "It's practical to think that we would have broken the back of all the music in the world by next spring."
    Om ikke det er en monopolistisk idé vet jeg ikke hva som skulle være det. Og det er nokså ubegripelig for meg at presumptivt oppegående mennesker blankt nekter å se dette for hva det er.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Proprietære formater må bare DØ.
    Tror nok tilogmed Apple har begynt å skjønne tegninga.
    Tja, vet ikke det. Med fersk lansering av ALAC av hele sitt bibliotek i juni er det ikke så myte som tyder på at Apple har skjønt det.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.921
    Antall liker
    1.926
    Sted
    Sortland
    - Troller om at MQA ikke er DRM? Dette ble diskutert i formiddag. Og nei, jeg troller ikke, og jeg har registrert at det finnes andre synspunkt, med litt vaklende argumentasjon.
    Ja, det er da jeg får problemer med å følge argumentasjonen; er det av prinsipp -- eller er det fordi du ikke forstår poenget?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Are they really transcoding all the music?
    Yes, all of it, including what Stuart calls recorded music's "long tail," that big chunk of the catalog that's rarely played. "Spotify says they've got 40, 50 million songs and about 4 million have never been played, and another 4–5 million have only been played once," Stuart told me. He thinks it's important to make all those songs—and more—available even if no one's listening to them, because he thinks completeness is important. Streaming services are key to the industry's future because they can make the "long tail" available even if it's not practical or profitable to distribute in any other way. "In order to have it an effective streaming service, we really have to fill in the whole thing, particularly as MQA brings sound quality benefits with all music, and it brings the authenticity to all music, and it brings really practical benefits to the streamers in MQA format," Stuart told me.

    "It's practical to think that we would have broken the back of all the music in the world by next spring."
    Dette sitatet mangler kilde.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Tja, vet ikke det. Med fersk lansering av ALAC av hele sitt bibliotek i juni er det ikke så myte som tyder på at Apple har skjønt det.
    Og når ingen av Apple sine HW-dingser er forberedt for ALAC, er det for så vidt ikke så mange andre som forstår noe av den lanseringen heller.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er da jeg får problemer med å følge argumentasjonen; er det av prinsipp -- eller er det fordi du ikke forstår poenget?
    Det du i hvert fall kan være sikker på er at mine anstrengelser i å yte litt motstand i blodtåka mot MQA ikke er for å være populær. Men jeg syns det er viktig å forsøke å være litt motvekt mot den massive strømmen av politiske korrekte MQA-motstanderere for å forsøksvis gi litt balanse i diskusjonen. Og gudene skal vite at det ikke er for å vinne en polularitetskonkurranse.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    2.914
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Tja, vet ikke det. Med fersk lansering av ALAC av hele sitt bibliotek i juni er det ikke så myte som tyder på at Apple har skjønt det.
    Trodde de skulle gå lossless. Mulig jeg har missa her, og at de fremdeles kjører ALAC med bare høyere oppløsning.
    Apple er vel det selskapet som interesserer meg aller minst.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.576
    Antall liker
    35.547
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Men når mqa prøver å forsvare seg med å "angripe" fakta med ennå mer uriktige påstander, da får jeg flash back...
    9ec8f227-a3b5-47c7-988c-6133f62f96a7-542128372_82836788.jpeg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    alac er da lossless. ingen grunn til å bedrive forvirring.

    i tillegg bedriver k-e og snakker om hw. bare avsporinger hele veien.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    hva betyr dette? utdyp gjerne, men i horisonten av tema: mqa
    Det hadde fint lite med MQA å gjøre, bare med proprietære formater.
    Det har med å gjøre at ingen av Apple sine øreplugger eller hodetelefon(er) kan avspille ALAC lossless. Og det fremstår som et tankekors, i og med Apple sin lansering av ALAC, som er Apple sitt antatt lossless format.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Trodde de skulle gå lossless. Mulig jeg har missa her, og at de fremdeles kjører ALAC med bare høyere oppløsning.
    Apple er vel det selskapet som interesserer meg aller minst.
    Tja, ALAC er vel antatt å være lossless, selv om det er proprietært. Det er i hvert fall det bokstavene står for.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.921
    Antall liker
    1.926
    Sted
    Sortland
    Det du i hvert fall kan være sikker på er at mine anstrengelser i å yte litt motstand i blodtåka mot MQA ikke er for å være populær. Men jeg syns det er viktig å forsøke å være litt motvekt mot den massive strømmen av politiske korrekte MQA-motstanderere for å forsøksvis gi litt balanse i diskusjonen. Og gudene skal vite at det ikke er for å vinne en polularitetskonkurranse.
    Vel - det har jeg forstått; det jeg ikke helt får med meg er om du argumenterer mot ''MAQ-mtstanderne''
    eller om du syns MQA er en god idè - i seg selv.

    Å argumentere mot trendene er selvsagt en god ting. Det er ikke alltid at de som roper høyest har de beste argumentene.
    Her virker det allikevel som om du pisker en død hest.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Vel - det har jeg forstått; det jeg ikke helt får med meg er om du argumenterer mot ''MAQ-mtstanderne''
    eller om du syns MQA er en god idè - i seg selv.

    Å argumentere mot trendene er selvsagt en god ting. Det er ikke alltid at de som roper høyest har de beste argumentene.
    Her virker det allikevel som om du pisker en død hest.
    Litt morsomt at du nevnte det med "å piske en død hest". Sist jeg møtte det argumentet var i en debatt rundt formatkrigen mellom Dolby Digital og DTS for bortimot 20 år siden. Og den gangen var det selvfølgelig DST som var en "død hest". Det ble ikke helt sånn, og det som gjør hele greia litt relevant er at det illustrerer at vårt århundre er et århundre dominert av at formatene lever side om side i en grei konkurranse, i motsetning til da VHS kjempet en blodig krig mot den konkurrerende videoen. Den siste store formatkrigen som fikk dødelig utgang var vel mellom Blu-ray og HD-DVD?

    Men tilbake til MQA. Jo jeg ser at MQA har kraftige influensasymptomer, og kanskje går det ikke så bra på litt sikt. Men de hadde en oppgave for noen før Qobuz ga oss Highres FLAC
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    2.914
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Ingen grunn til å rive seg i håret.
    Det var proprietært, men har gått hen og blitt open source.
    Som sagt er ikke Apple veldig interessant, og en total avsporing fra tråden.
    My bad.

    Skal holde meg til de store svarte cd platene mine fra nå av..... :unsure:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.986
    Virker som om det er politisk korrekt å være for et lossless opplegg!

    Passer meg fint 🥳 🍺 😁 (y)
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Ingen grunn til å rive seg i håret.
    Det var proprietært, men har gått hen og blitt open source.
    Som sagt er ikke Apple veldig intereassant, og en total avsporing fra tråden.
    My bad.

    Skal holde meg til de store svarte cd platene mine fra nå av..... :unsure:
    Bare pass på så du ikke blir forført av en optisk PU...
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn