MQA - The awakening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Det mest skremmende er hvordan man har klart å utbre noe slikt så lett. Hvordan hadde det audiofile markedet vært i dag uten internett mon tro.
    Helt ærlig så synes jeg mqa er peanuts sammenliknet med veldig mye annet. Og jeg må si at homeopati kanskje er den definitive verstingen, selv om det strengt tatt burde handle om Hifi her. Det eneste kraftig skjerpende forholdet er at mqa forsøksvis prøvde å presse dette inn bakveien i en verdikjede som allerede fungerer for å legge til et fordyrende ledd ingen trenger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det eneste kraftig skjerpende forholdet er at mqa forsøksvis prøvde å presse dette inn bakveien i en verdikjede som allerede fungerer for å legge til et fordyrende ledd ingen trenger.
    Eksakt. Derfor skarpheten i reaksjonen. En ting er å lansere et dårlig produkt som ingen trenger, men å forsøke å snike inn en obligatorisk degradering av signalet og like obligatorisk betaling til dem selv på falske premisser er noe annet. Det er for drøyt, selv i hifi-bransjen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Et proprietært system som tilfører støy, men som har villedet folk til å tro man kommer nærmere kilden. Går det konkurs, så er det svært bra.

    Og nok en gang har vi sett at god hifi journalistikk har i det store og hele vært fraværende.
    MEN - her på sentralen har det våkne publikum luktet fisken og vært saklig kritiske hele tiden, anført av våre glimrende og kompetente yppersteteknokrater!
    Og det skal vi være veldig glade for. Kanskje med unntak av en liten kontingent som sikkert alltid vil være faktaresistente og tilhengere av skap fremfor viten..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Helt ærlig så synes jeg mqa er peanuts sammenliknet med veldig mye annet. Og jeg må si at homeopati kanskje er den definitive verstingen, selv om det strengt tatt burde handle om Hifi her. Det eneste kraftig skjerpende forholdet er at mqa forsøksvis prøvde å presse dette inn bakveien i en verdikjede som allerede fungerer for å legge til et fordyrende ledd ingen trenger.
    Because good business is where you find it. Husker jeg ikke helt feil var "plateselskapene" redd for piratkopiering også, så her kom en mulighet til å skape et mellomledd for sikre verdikjeden.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Fwiw, registrerer at både ASR og Roons forum stopper diskusjoner om MQA etter MQAs kollaps.

    Jeg tror det gjenspeiler en del ting som er verdt å reflektere over og som har relevans langt utover hifi.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og ikke er pip fra de store som frontet greiene. Stereophile, TAS etc.

    Soundstage har kommentert riktignok men var noe "alene" som hifi lektere som var motstander
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tidals CEO har hatt en åpen chat nylig.

    Screenshot 2023-04-11 at 20.54.16.png
    Screenshot 2023-04-11 at 20.56.16.png


    Så for alle som benytter Tidal og har investert i MQA dacer......

    Er litt undrende til ESS (dac chip produsent) som har støtte for MQA i selve chipen. Hva blir deres utspill?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Ha! - Der kom spikeren i kista!

    "We will be introducing hi-res FLAC for our HiFi Plus subscribers soon. It's lossless and an open standard."

    Med denne erklæringen fra administrerende direktør i Tidal, MQA sin hovedkunde, er det herved klart at MQA-formatet vil bli avviklet, og det brennkvikt (soon).
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    En kan spekulere på hva som kom først. Tidal's avgjørelse virker gjøre det tilnærmet umulig å fortsette og bruke penger på MQA.

    Opprinnelig hadde jeg trodd Tidal hadde investert så mye i MQA løgnen at de ville kjempe for den. Men jeg kan også se for meg et scenario hvor Tidal som pilot har hatt en fordelaktig men tidsbegrenset kontrakt med MQA Ltd. Og at partene når kontrakt skal fornyes og investoer håper få litt tilbake ikke har kommet til enighet.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Vinyl er bare herlig......så slipper man unna den digitale jukse-kulturen.......som har pågått i årevis..... (y)
    Ikke bare kildematerialet, men også digital-produktene er manipulert.......skremmende utvikling....:unsure:
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    He he :) Ja, Tidal har nok gått noen runder på bakrommet hvordan de skal dementere for deres valg av MQA. Som her hvor de henvise til komprimerte format med lavere bitrate. Tidal var vel også veldig aktiv i sin markedsføring med MQA vedrørende miljøaspektet.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Og Tidal var ikke plagsom ivrig til å "skylde" på mobilnettverk++ da de pushet mqa. Men nå derimot...... 😁
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Argumentet var vel snarere «bedre lydkvalitet enn lossless», om jeg husker riktig. «Master quality», men bare etter en skjult remastering som skulle få alt til å låte «bedre», kompensere for «feil» i innspillings- og avspillingsutstyr, etc etc.

    1681300229739.png


    1681300363482.png

    Det er mye padling som må gjøres her.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Eg har strengt tatt aldri brydd meg så mykje med MQA, så eg skal avstå frå å hoppa inn i det dansande gravfølgjet, men: Vil dette påverka produsentane på noko vis, eller er MQA berre ei koding som vart gjort i sisteleddet, ei slags nedkoding av ei ferdig PCM-fil?
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Er nå glad dem har tatt til fornuft og ser frem til hi res flac :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Det er vel bare å kle seg for begravelsen, tenker jeg.

    Nå har aldri jeg vært en frontkjemper for MQA, jeg har bare vært ærlig med hva jeg hører når jeg lytter. Og MQA er klart bedre en hva f eks HDCD (High Definition Compatible Digital) noen gang var. Men aldri om jeg har har vært så naiv at jeg trodde at svært begrenset datamengde kunne gi optimal lyd. Det ville være det samme som at en "MQA-kode DVD plate" skulle gi perfekt 4k eller 8k bilde hjemme i stua. Utopisk.
    Men det er spesielt en ting jeg merket meg den gangen jeg leste specsen for MQA, det er noe typisk feil i tidsaspektet i musikkgjengivelsen som MQA søker å rette opp og tror det er akkurat dette jeg hører som en positiv gevinst ved MQA.
    Da jeg foretok en sammenligning på "Fairytales" på 2 ulike CD utgaver, SACD og MQA, var jeg åpen på at SACD utgaven låt best i mine ører.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Jeg synes ikke det er spesielt viktig for lydkvalitet generelt at vi blir kvitt MQA. Selv om de har en del claims som i beste fall er tvilsomme, og selv om enkelte mener å høre en degradering, så er format over et visst nivå noe faktisk et fåtall fortsatt evner å kvalitativt skille i en test der de ikke vet hva som er hva. Allikevel har jeg friskt i minnet at på Ivar Løkken sin test-CD var det én person som hadde påfallende gode resultater, så vi skal ikke helt glemme at noen kan ha fornuftige meninger om ytelsen. Allikevel er det ingen tvil om at dersom vi er ute etter det som faktisk skjer i studio så er ekte hi-rez å foretrekke rent teknisk.

    Det jeg derimot synes det er greit å feire er at vi nå etter all sannsynlighet kan vinke farvel til et patentbeskyttet mellomledd i musikkindustrien som forsøkte å tvinge seg inn i en eksisterende og høyst velfungerende verdikjede under påskudd av å tilby mer for mindre. Metodene var på god vei til å bli ikke valgbare, og hadde det ikke vært for skeptikerne som klarte å sette dette på dagsorden hadde det ikke vært noen diskusjon rundt legitimiteten. Da hadde de mest sannsynlig også klart dette og i neste rekke tappet milliarder fra musikkindustrien hvert år.

    Samtidig er det fornøyelig å se hvordan retorikken fra de involverte utvikler seg for å feie skitten under teppet, mens de som slikker sårene etter et feilslått gigantkupp nå forsøker å smile tappert med champagneglasset hevet. Det kan virke som om det er et stort hull i skuta, og Tidal stakk akkurat av med livbåtene.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Veldig gode nyheter, Good riddance!

    Blir ikke klok på stenging av tråder om denne gode nyheten på bl.a. ASR.

    Uansett godt å se at slikt lureri forsvinner. Liker Tidal mer nå.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Eg har strengt tatt aldri brydd meg så mykje med MQA, så eg skal avstå frå å hoppa inn i det dansande gravfølgjet, men: Vil dette påverka produsentane på noko vis, eller er MQA berre ei koding som vart gjort i sisteleddet, ei slags nedkoding av ei ferdig PCM-fil?
    Nå var det vel bare en håndfull produsenter som ble med på dette. Men slik vi forstod Mr. Lindberg (2L) fungerte det slik at produsenten benyttet en pluggin på masterbus som simulerte lyden fra en PCM konvertering med MQA ekoder. Altså lyttet han til simulert MQA enkoding avspillilt på en DAC med MQA dekoding.

    Selve konvertering skulle jo foregå med et program som også hentet en sertifiseringsnøkkel som ble bakt inn i den ferdige filen. Dette sertifikatet som skulle bevise at filen var en ekte MQA produkson ble det jo raskt dementert når Tidal senere markedsførte store deler av innholdet sitt som ekte MQA.
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    424
    Antall liker
    283
    Torget vurderinger
    4
    Har en følelse at dette setter fortgang i Spotify HiFi 🙏 Det er lov å ønske 🙏
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå var det vel bare en håndfull produsenter som ble med på dette. Men slik vi forstod Mr. Lindberg (2L) fungerte det slik at produsenten benyttet en pluggin på masterbus som simulerte lyden fra en PCM konvertering med MQA ekoder. Altså lyttet han til simulert MQA enkoding avspillilt på en DAC med MQA dekoding.

    Selve konvertering skulle jo foregå med et program som også hentet en sertifiseringsnøkkel som ble bakt inn i den ferdige filen. Dette sertifikatet som skulle bevise at filen var en ekte MQA produkson ble det jo raskt dementert når Tidal senere markedsførte store deler av innholdet sitt som ekte MQA.
    For de sistnevnte var det bare en massekonvertering som ble gjort hos Tidal, uten at produsent og mastering engineer fikk høre eller godkjenne hvordan det påvirket produktet før det ble sendt ut i verden som «nytt og forbedret», med «korreksjon» for «feil» de ble beskyldt for å ha etterlatt i produktet. Noen av dem var litt sure for det.
    My initial info on MQA (the claims of less data with no loss, and that it was correcting PCM) led me quickly to be skeptical about the intentions behind the initiative, especially given that video streaming money has dried up. It’s logical corporate think to move into controlling the global audio stream. However I’m always open minded and am not a crusty cynic like some, so I gave it an open minded listen. Not bad, not great was my impression. It’s definitely a lossy codec, that was clear. And like Mastered for iTunes or any reduction scheme the losses are in critically important areas. Where as mastered for iTunes is harmonically cold and loses some low volume/low end information, actually altering the groove to make everything sound like a nerdy white wedding band, MQA brightens the high-mids in the Mid section while thinning the low-mids on the Sides. There’s also some harmonic distortion which some people could find pleasing, If I want that distortion in the master I would’ve put it there in the first place. The results of MQA I would call fatal to the source material even as they are very subtle.

    A real negative is the millions of dollars in DA stock that is being made obsolete with their cynical end run on proper vetting. MQA has been targeting the weakest players in our world, the audiophiles. And they’re targeting those most dependent on pimping new tech, the audiophile press. Meanwhile, one sided presentations at trade shows leave no time for deep Q and A and any real discussion panels are eschewed by MQA. The most excitement about MQA seems to be from perfectionist consumers who want that blue LED and sense of authentication, pressuring DA makers to send that licensing money to MQA and catch up with a demand invented by MQA. A cynical marketing scheme to be kind about it. Or as Mike Jbara told me in a written exchange, “As a team of engineers and a company, we have a POV behind our tools and that is what we talk about.”

    I’m most concerned about the bogus claims that MQA is fixing approved masters. Not possible, and a rude assertion to trillions of hours of hard work by teams of people making records for decades. Pure marketing hyperbole. Nothing in audio is perfect, there is no Original Sin, and there is no going back to the place of ideal perfection. Ultimately there is no free lunch in digital, and music production is about a constant flow forward … shaping distortions and how they play with frequency balance and transients. When a record is first tracked, then rough mixed, mixed, revised, mastered, revised in mastering and finally approved … there is no fixing it. Anything that changes violates 5-20 people who have all signed off. Distortion artifacts are musically incorporated in to all music production, there is no perfection in music. That way of thinking is bogus and anti music. Music is flawed and that’s a good thing, it’s the humanity. Perfection has no place in music production, it’s a dangerous myth. MQA has no future in the world of serious engineers in my view, it’s a corporate money scheme at this point. Yet we will see how it turns out, most people are lazy and greed goes a long way on it’s own power.
    Det reiser også spørsmålet om hva «master quality authenticated» betyr når det eneste man egentlig garanterer er at filene har blitt tuklet med etter godkjent mastering.

    MQA er ferdig, vil ikke bli savnet.
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Snip fra den fairhedon-intervju:
    "MQA has been targeting the weakest players in our world, the audiophiles. And they’re targeting those most dependent on pimping new tech, the audiophile press. Meanwhile, one sided presentations at trade shows leave no time for deep Q and A and any real discussion panels are eschewed by MQA. The most excitement about MQA seems to be from perfectionist consumers who want that blue LED and sense of authentication, pressuring DA makers to send that licensing money to MQA and catch up with a demand invented by MQA.”"
    😁
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    ...
    Men det er spesielt en ting jeg merket meg den gangen jeg leste specsen for MQA, det er noe typisk feil i tidsaspektet i musikkgjengivelsen som MQA søker å rette opp og tror det er akkurat dette jeg hører som en positiv gevinst ved MQA
    Nå klarte vel aldri noen fra MQA Ltd påvise at "tidsaspektet" faktisk er et fenomen innen digital audio. Men metodene MQA benyttet til å "bekjempe" "problemet" er kjent og noe du selv kan gjøre med å påføre signalet et par digitale allpassfilter etter smak.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå klarte vel aldri noen fra MQA Ltd påvise at "tidsaspektet" faktisk er et fenomen innen digital audio. Men metodene MQA benyttet til å "bekjempe" "problemet" er kjent og noe du selv kan gjøre med å påføre signalet et par digitale allpassfilter etter smak.
    Det «problemet» eksisterer ikke i noen av mine DAC’er. Jeg vet hvilke rekonstruksjonsfiltre som brukes der og hvordan de påvirker impulsresponsen. Det vet ikke MQA Ltd, de kan ikke vite det med mindre jeg bytter ut alt sammen med deres egen hardware, og de kan heller ikke vite hvilke ADC’er som ble brukt under innspillingen. De la bare på en «korreksjon» de påsto «løste» et påstått «problem» som ikke eksisterer i virkeligheten. Nettoeffekten var en mild avrulling helt øverst i frekvensresponsen.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    MQA ville uansett være en liten parantes i historien om reprodusert hjemme-lyd.

    KI vil etterhvert revolusjonere hjemmelyd, de stakkarslige boksene vi i dag ser prisert til flere hundre tusen vil bli en vits. Ser vi et godt stykke inn i fremtiden vil du få Elvis, Stones og Maria Callas opptre så virkelighetstro inn i stua at du kan både se og høre dem nærmest i levende live uten støy og forvrengning. Alt bearbeidet med KI.
    Før det vil vi se en revolusjon innen romkorreksjon og andre ting som vil bringe troverdig lydopplevelse i stuen med sjumilssteg fremover.

    Men la oss ikke avspore tråden, det var bare en liten digresjon i det store bildet.

    All Imo.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Jeg er 100% enig i at MQA er en parentes i historien. Faren var jo at de skulle bli veldig mye mer enn en parentes, og da uten at det hadde noe med teknisk ytelse å gjøre, men rett og slett markedsmakt og kostnader.
     

    tjensen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.09.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Fint at verden går videre, men konkurser er ikke hyggelige når det handler om standarder som mange har investert i og som funker. Kommer vel noen saklige oppsummeringsartikler. Men uklar satsing fra MQA, var det "lyd bedre enn CD" (feks 2L) eller var det en mer realistisk tilnærming til bedre enn MP3 fra mobil og enkle nettforbindelser ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn