MQA - The awakening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Det er kjempeenkelt å gjøre 16 bit om til 24 bit. Det er som å flytte en gjenstand fra en 20 fots container inn i en 40 fots container. Det er plass, men gjenstanden er fortsatt den samme.

    Dette gjøres hele tiden i DSP-verdenen. Det gir matematisk headroom for å kunne gjennomføre feilfri prosessering.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.370
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eller ta 16 bits PCM, konvertere til 64 bit floating point, gjøre hva det enn var man tenkte å gjøre i DSP, og konvertere tilbake til 24 bits PCM for å slippe en ny runde med dither etc. Det er så god plass i containeren at dither ikke behøves for å skjule kvantiseringsstøyen fra konverteringen float->integer.

    Eller, enda bedre, starte og slutte med 24-bit PCM og slippe å tenke på hele problemet.
    1624808541845.png


    Jeg har billigste fiberabonnement fra Altibox/Viken fiber. Ookla speedtest sier 143 Mbps nedlasting. 24 bits x 96000 samples pr sekund er 2,3 Mbps. Altså kan jeg strømme 62 kanaler ukomprimert 24/96 samtidig. Om jeg velger å bruke FLAC i stedet for WAV sparer jeg ca 50 % båndbredde og kan strømme ca 120 kanaler lossless 24/96 audio samtidig. Så mange høyttalere har jeg ikke.

    Om jeg skulle velge å oppgradere fiberabonnementet kan jeg få enten 500 eller 1000 Mbps. Det er kapasitet til ufattelig mange lossless 24/96-kanaler samtidig. Skulle ønske noen kunne forklare hva poenget med denne lossy MQA-greia er. Jeg ser det virkelig ikke.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det veldig interessante aspektet er at disse "tenke selv"-ideene, der man skal kikke på verden, observere, og forsøke å forstå hva som skjer, er selve utgangspunktet for vitenskapen.
    Nemlig! Og lærdommen er, ubehagelig og interessant nok, at vi aldri egentlig helt vet.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Mitt spørsmål oppi alt detta er, hva er planen med MQA? Skal all streaming benytte disse filene eller kun tjenester som velger det? Har vi noe valg til slutt?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Det er kjempeenkelt å gjøre 16 bit om til 24 bit. Det er som å flytte en gjenstand fra en 20 fots container inn i en 40 fots container. Det er plass, men gjenstanden er fortsatt den samme.

    Dette gjøres hele tiden i DSP-verdenen. Det gir matematisk headroom for å kunne gjennomføre feilfri prosessering.
    Ja selvsagt. Mange moderne dacer aksepterer sågar 32 bit uten hikke så det er mye headroom å gå på og for eksempel mye av grunnen til at digital volumkontroll ikke er like dumt som i gamle dager, og at jeg kan eksperimentere med romkorreksjon og digitale delefiltre uten store bekymringer. Det jeg dog lurte på i sted var om MQA gjør noe utover å legge på 8 nuller før oppsampling når den mottar en 16-bits fil. Jeg tror svaret er "nei". Alternativet er som jeg sa litt magi og det har kanskje ikke engang MQA lyst til å påberope seg selv om jeg begynner å lure;-)
    Blir litt satt ut av MQA på vinyl... Antar prosessen da er analog->ADC->master->MQA encoding -> MQA DAC -> analog master -> vinyl. Huffameg :cool:
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dette er mulig å teste ut ved hjelp av Roon sin første utpakking. Bare kjøre Roon til virtuell output digitalt som man sampler i 88.2kHz. Deretter sjekke om det finnes noe over 20Khz.

    Opptatt med fotball EM; så tror ikke dette får prioritet fra meg i dag i det minste :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Ja selvsagt. Mange moderne dacer aksepterer sågar 32 bit uten hikke så det er mye headroom å gå på og for eksempel mye av grunnen til at digital volumkontroll ikke er like dumt som i gamle dager, og at jeg kan eksperimentere med romkorreksjon og digitale delefiltre uten store bekymringer. Det jeg dog lurte på i sted var om MQA gjør noe utover å legge på 8 nuller før oppsampling når den mottar en 16-bits fil. Jeg tror svaret er "nei". Alternativet er som jeg sa litt magi og det har kanskje ikke engang MQA lyst til å påberope seg selv om jeg begynner å lure;-)
    Blir litt satt ut av MQA på vinyl... Antar prosessen da er analog->ADC->master->MQA encoding -> MQA DAC -> analog master -> vinyl. Huffameg :cool:
    Skjøter man inn kilometervis med kostbare high-end signalkabler i kjeden tilfører man godlyd vi for få år siden ikke hadde teknologi til å forestille oss...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Dette er mulig å teste ut ved hjelp av Roon sin første utpakking. Bare kjøre Roon til virtuell output digitalt som man sampler i 88.2kHz. Deretter sjekke om det finnes noe over 20Khz.

    Opptatt med fotball EM; så tror ikke dette får prioritet fra meg i dag i det minste :)
    Faktisk, i og med at MQA forsøker å endre på filterresponsen i prosessen vil en 44.1kHz (Fs) fil ha data langt over 22kHz. Det har selvsagt ikke noe med opptaket å gjøre men det kan ikke brukes for å se om opptaket kan ha inneholdt informasjon over 22kHz fra før.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Hvis du mener det ikke går og MQA sier det er en funksjon de jobber med...hvordan skal vi tolke det da?

    Dette er bare en subjektiv observasjon...MQA sier når man i teorien har laget et nytt optimalt system er det ikke gitt hele pakka kan implementeres direkte i praksis da man må ta hensyn til eksisterende produkter og infrastrukturer(Samme prosess gjelder det meste i samfunnet, det heter overgang og tilpasning). En annen vinkling på akkurat det, kan sees på hvordan en patent beskriver ytterligheter av ett produkt, uten å vise direkte innsyn på alle varianter som fins innenfor ytterlighetene, man lager en generell betraktning nettopp for å beskytte innsyn av teknologien mest mulig med tanke på videre utvikling osv.
    Hva MQA trolig jobber med er en software som foruten vanlig decoder utpakking også resampler med et filter opprinnelig ment for DAC. Da har man en ren LPCM fil som har gått alle stegene i MQA dekoderen og som nå kan prosesseres som en vanlig hi-res fil inklusiv MQA sin tvilsomme 'house sound' som virker kun ha posetiv effekt på et lite antall innspillinger.

    Siden MQA Ltd ikke tillater slike PCM data finne vei ut i verden digitalt vil trolig slik dekoding kun bli tilgjengelig i produkter som enten har analoge utganger eller kan sende en MQA render videre til DAC. Litt som ROON gjør i dag, men med mer fullverdig 'utpakking'.

    Altså vil digitale filtre og prosessorer pre MQA tidskode ikke kunne nyttegjøres. Mulig man ser hvor dette er ment å bære og hvorfor kommersielle aktører henger seg på MQA. Bob Stuart har jo selv fra kritikerne innen bransjen fått skryt for å skape sysselsetting i bransjen. Om vi forbrukere er så tjent med det vet jeg ikke ;)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Noen som har testet MQA LP? Vis vedlegget 731605

    Venter på MQA tape....
    Slik det ser ut er den mastret for CD og strømming. Men vinylpressen ser ut til å få den samme masteren, noen som skjelden fungerer bra i utgangspunktet. Om det er tilfelle at de ikke har egen master til vinyl er det ikke sikkert at dette fungerer så bra som reklame for MQA.

    Om de bare har gitt fra seg CD master til vinylpressen og de har kjørt digitalt RIAA korreksjon og sibling filtre på filen har de trolig prossesert PCM data uten MQA utpakking. Tror ikke det er så vanlig at slikt gjøres analogt i dag.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Allerede gjort........ venter på svar :)
    Og her var svaret fra Qobuz:


    "Hello HasseBasse,

    Thank you for your message,

    We can confirm that MQA is not on our roadmap at all. Could you please send us the link of "2L-The nordic sound", so we can check this with our teams?

    Kind Regards

    Qobuz Customer Service"


    Sendte dem så svar med link + et par "screenshots" fra tråden, hvor Roon tydeligt viser, at Radka Tonef også er MQA via Qobuz.
    Får se, hvad de da svarer :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert av en moderator:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.504
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om det er tilfelle så er det jo fullstendig råttent, primært av MQA, men også av Topping og tydeligvis også Ifi.

    Er dette fremdeles greit for dem som heier på MQA mon tro?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sikkert OK å få med MQA kompabilitet om så galt skulle skje at MQA lurer the big cheeses rundt men utover det er hele MQA greia "cone head" stuff.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skjermbilde 2021-06-29 kl. 23.46.18.png


    Her begynte jeg å lure på om noen hadde klart å sause inn MQA på DSD :eek:
    Heldigvis er det bare CD-delen som er marinert i MQA, ikke DSD delen.

    Skjermbilde 2021-06-30 kl. 08.53.27.png
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Og så var det svar fra Qobuz igjen. De skriver:


    Hello Hasse,

    We escalated this to our quality control team, we will get back to you as soon as possible.

    Kind Regards


    Qobuz Customer Service

    Centre d'activité de l'Ourcq, 45 rue Delizy - 93692 PANTIN-CEDEX

    Så klart svar kommer neppe foreløpigt.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.718
    Torget vurderinger
    1
    @Høvdingen Noen anelse om hvordan dette er på min Topping D70S?
    På D90 (utgått modell) skjer det en upsampling, hvilket medfører at forskjellen på filterne kun ses på signal over 384kHz. Det er ikke MQA-filteret som forårsaker dette.

    PS: D90se og D70se har ikke upsampling, og en vil dermed se forskjell på filterne fra 16/44,1kHz og oppover.

    GoldenOne bekrefter også at D90se ikke har denne problemstillingen, og det samme gjelder altså D70s.

    Her er Toppings forklaring for hva som skjer i D90, og hvorfor de endret dette i D70s og nyere modeller:

    johnny-wang.jpg
     
    Sist redigert:

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Er dette fremdeles greit for dem som heier på MQA mon tro?
    Det kan jeg ikke svare på. Men vi som ikke har vært udelt negativ til MQA sitter foreløpig på gjerdet med en nyinnkjøpt-, men i første omgang usprettet femkilosekk med popcorn. Er ikke helt sikker på at den blir sprettet heller...
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Det må da være mulig å være litt på gjerdet når det gjelder MQA uten at man nødvendigvis skal ha på seg at man heier på 'faenskapen' ;)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    AHA! har akkurart startet ferie og er i Flåm. Her er det kanskje plass til 16/44, ikke noe mer... nei der datt 16/44 ur også...
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Tok kontakt med Tidal kundeservice, for å se om det var mulig å få noen indikasjon på om de jobber med å tilby ubesudlet 16/44 igjen, mtp de siste måneders kontroverser rundt MQA. Ble møtt av den uten sidestykke værste kundeservicen jeg har opplevd! Bare rot, lukking av tickets uten svar, miste orginale forespørslen i systremet, og til syvende og sist ikke svare, bare la saken stå åpen. Etter nesten 2 måneder gir jeg opp å få svar. Tidal oppsagt.

    Da blir det Qobuz for nå, også får vi se hva som blir av Spotify etterhvert.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.370
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer bra med mine erfaringer med Tidals kundeservice også. La inn en ticket om et app-problem i fjor. Fikk aldri svar, henvendelser går rett til /dev/null.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    En observasjon jeg fant interessant er hvordan Gustard X26 Pro har implementert MQA. http://www.gustard.cn/?post_type=products&page_id=11515

    X26 Pro har en dedikert SHARC DSP prosessor fra Analog Devices til å kjøre egne filtre og volumekontroll. Samt egen Altera MAX II FPGA chip til PLL med jitterkontroll og muligens resampling. Potensielt to resursterke chipper hvor man kan implementere en dekoder. Derfor virker det litt underlig at selve MQA implementeringen ser ut til å foregå i chippen de benytter til USB interfacet, XMOS XU216.

    1625564241282.png


    Her ser det ut som Gustard har valgt å holder MQA på en armlenges avstand fra godsakene og funnet en enklere metode å få MQA logo på boksen ;) MQA dekoder kildekode til XMOS XU chippene er jo allerede nyttet av Topping og trolig flere over noe en tid nå.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Så var der svar fra Qobuz:


    Lucie (Qobuz)
    Jul 8, 2021, 14:41 UTC
    Hello Hasse,

    Thank you for your patience,

    Here is what our catalogue team told us: the case of the label 2L is a little particular. A deal has been found to offer 'exceptionally' the albums of the label in MQA
    Some of the label's albums are on CD or MQA quality.

    But as we don't take into account MQA quality as a base, it is exceptionally indicated as Hi-Res on our site, since MQA is supposed to be a better quality than CD. We can always remove the quality indicator if it bothers the customer.

    We hope to have helped you.

    Kind Regards
    Qobuz Customer Service
    Centre d'activité de l'Ourcq, 45 rue Delizy - 93692 PANTIN-CEDEX

    Så meget for at droppe Tidal til fordel for Qobuz :mad:
    De nøyes bare med at kalde filerne for "HiRes", og ta´r i øvrigt ikke særlig stilling, da det jo "is supposed" til at være bedre enn CD :mad:
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Så var der svar fra Qobuz:


    Lucie (Qobuz)
    Jul 8, 2021, 14:41 UTC
    Hello Hasse,

    Thank you for your patience,

    Here is what our catalogue team told us: the case of the label 2L is a little particular. A deal has been found to offer 'exceptionally' the albums of the label in MQA
    Some of the label's albums are on CD or MQA quality.

    But as we don't take into account MQA quality as a base, it is exceptionally indicated as Hi-Res on our site, since MQA is supposed to be a better quality than CD. We can always remove the quality indicator if it bothers the customer.

    We hope to have helped you.

    Kind Regards
    Qobuz Customer Service
    Centre d'activité de l'Ourcq, 45 rue Delizy - 93692 PANTIN-CEDEX

    Så meget for at droppe Tidal til fordel for Qobuz :mad:
    De nøyes bare med at kalde filerne for "HiRes", og ta´r i øvrigt ikke særlig stilling, da det jo "is supposed" til at være bedre enn CD :mad:
    Takk for det HasseBasse,
    jeg har også sendt Qobuz en mail vedr MQA. Vi får bare stå på og gi beskjed om at vi ikke ønsker MQA filer og spesielt ikke hvis de ikke er merket MQA.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det HasseBasse,
    jeg har også sendt Qobuz en mail vedr MQA. Vi får bare stå på og gi beskjed om at vi ikke ønsker MQA filer og spesielt ikke hvis de ikke er merket MQA.
    Dere må selvfølgelig melde det dere ønsker til Qobuz. Men personlig ville jeg lagt vekt på det med viktigheten av å merke MQA-filer, heller enn å utelukke MQA. MQA er uansett ikke noe Qobuz satser aktivt på, så for dere som ikke ønsker MQA-filer er ikke dette et vesentlig problem knyttet til MQA. Det gjelder vel bare de plateselskapene som ikke har annet enn MQA-filer å tilby.

    Og selv om det strengt tatt er riktig at MQA er HighRes, Lossy HighRes, løser det ikke problemet med merking å bare merke MQA som lossless.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dere må selvfølgelig melde det dere ønsker til Qobuz. Men personlig ville jeg lagt vekt på det med viktigheten av å merke MQA-filer, heller enn å utelukke MQA. MQA er uansett ikke noe Qobuz satser aktivt på, så for dere som ikke ønsker MQA-filer er ikke dette et vesentlig problem knyttet til MQA. Det gjelder vel bare de plateselskapene som ikke har annet enn MQA-filer å tilby.

    Og selv om det strengt tatt er riktig at MQA er HighRes, Lossy HighRes, løser det ikke problemet med merking å bare merke MQA som lossless.
    Det er vel mer eller mindre det samme som jeg skrev. Hvis du er allergisk mot peanøtter så er det fint om matvarene er merket med det i innholdsfortegnelsen.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel mer eller mindre det samme som jeg skrev. Hvis du er allergisk mot peanøtter så er det fint om matvarene er merket med det i innholdsfortegnelsen.
    Så bra! Jeg trodde et øyeblikk at du hadde oppfordret butikken til å slutte å selge peanøtter, eller i det minste å merke dem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn