MQA - The awakening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Så bra! Jeg trodde et øyeblikk at du hadde oppfordret butikken til å slutte å selge peanøtter, eller i det minste å merke dem.
    Jeg sendte en saklig og mer velformulert kommentar til dem enn det jeg gjerne tar meg tid til å skrive på Hifisentralen. Kort oppsummert var det noe i retning av at jeg tidligere hadde vært veldig glad i mandler helt til noen begynte å putte peanøtter i mandel posene. Så jeg vil gjerne fortsette å kjøpe mandler og vil helst ikke motta peanøtter som mandelerstatning.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    MQA har åpenbart en strategi som går ut på at om de får artisten, studioet, distributøren, strømmetjenesten eller produsenten av sluttbrukers utstyr med på en avtale, eller får sluttbrukeren overbevist, så vil de øvrige leddene gradvis tvinges over.

    En slik teppebombingstilnærming vil man ikke kunne komme unna med passivitet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hele greia "Geschtunk".

    Norge er et pitte-pitte-pittelite land uten noen som helst innflytelse i den S T O R E sammenhengen....

    Ikke forvent for mye....
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Hele greia "Geschtunk".

    Norge er et pitte-pitte-pittelite land uten noen som helst innflytelse i den S T O R E sammenhengen....

    Ikke forvent for mye....
    du vet hvem som startet tidal? i allefall i wikipedia står det tydelig hva de driver med. nemlig ran... Tidal (stylized as TIDAL) is a Norwegian subscription-based music, podcast and video streaming service that offers audio and music videos. Tidal was launched in 2014 by Norwegian public company Aspiro and is now majority-owned by Square ( Jack Dorsey and Jim McKelvey ), an American payment processing company. for et par uker siden kjøpte blackrock opp schibsted også....hvorfor tror du erna ikke gadd og sende hilsen 4 juli? de eier forøvrig twitter og. de vil eie alt du setter fingra dine i. mer sier jeg ikke.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    at trumpern nå skal gå til sak mot disse kjempene gjør meg inget. jeg heier på trump nå selv om han er en orange man...
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    But as we don't take into account MQA quality as a base, it is exceptionally indicated as Hi-Res on our site, since MQA is supposed to be a better quality than CD. We can always remove the quality indicator if it bothers the customer.
    kremt... pr Qobuz egen definasjon er hi-res definert som 24-bit audio filer. "Hi-Res quality (24-bit and up to 192 kHz)" https://www.qobuz.com/no-en/legal/terms

    Nå er det nok riktig at vi skal bruke mye tid før vi finner 24-bit filer på plattformen deres med DR høyere enn 15-bit. Men for MQA er det sample rate som er økt utover redbook CD kvalitet. Altså velger Qobus i sitt svar nå definere hi-res på annen måte enn deres avtalevilkår viser til. Om enn mer riktig denne gangen ;)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.053
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Blev så forbanna, at jeg skrev dette til dem. De har ikke svart, og jeg forventer heller ikke at få noe svar :mad:

    "Thanks for your answer….. (which was not really satisfactory).

    I joined Qobuz in the faith, that your database were original files, not manipulated by an awful algorithm called MQA.
    I had the perception, that your HiRes files were originals. Your statement : “since MQA is supposed to be a better quality than CD” couldn´t be further from the truth.
    It is NOT what the artist intended…. It´what MQA think, the customer would like. There´s a very big difference. If I wanted to ruin my files by adding noise (ruining the signal/noise response,
    and aliasing them to the harsh sound that made CD “famous” in it´s birth), I would do that myself, but I don´t like this being done FOR ME, without the opportunity to say “No Thanks”.
    I know a lot of audiophiles, that have switched to Qobuz for the same reason as me…… not being forced to have MQA as the only opportunity.
    Seems like we got “cheated” somewhere along the line. It certainly looks like, you´re not taking a stand in the discussion by your comment
    since MQA is supposed to be a better quality than CD”
    Kind of sorry, that I just paid for a full year. Unless your approach towards MQA changes, this will be the only yaer as a Qobuz-subscriber.
    Regards….. Hasse !!! "


    Men tak for info om avtalevilkår/legal terms.
    De skal få en "svada" mere omkring dette :)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Blev så forbanna, at jeg skrev dette til dem. De har ikke svart, og jeg forventer heller ikke at få noe svar :mad:
    som privatperson er du lett å overse av disse folka; derfor burde dette være spørsmål som hifipressen stillte; ikke så lett å overse slikt som publiseres. men det er vel for mye å be om. de sitter vel på gjerdet og venter på godot.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.053
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg ser det... JA.
    Det virker jo som om, at noen vil ikke/kann ikke/tør ikke/er ikke teknisk velfunderte nokk til å
    ta´ stilling til dette MQA-jukset.
    Jeg synes det er slett å rett sørgeligt.😰
     
    Sist redigert:

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Fint hvis det er mulig å styre unna maskerte personangrep i denne tråden. Det er selvfølgelig ikke sikkert at de to siste innleggene er myntet på meg, men det er noen indikatorer som kan tyde på det.

    Jeg minner om at jeg er kanskje den som har tatt initiativ til at MQA-filer må være riktig merket hos strømmeleverandørene #2.164, og entydig argumentert for det de siste ukene. Audiophile.no har også spurt Qobuz om deres holdning til MQA.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ikke uten videre at jeg skrev hifipressen! det gjelder både norsk og utland. tanken var ikke hva som er sagt i denne tråden, men hva som sies i slike organ som hifipressen. dette er tross alt en ganske stor sak i relasjon til lyden av en kabel. derfor.

    (jeg vet hva du har sagt i denne tråden. kjører nå audiophile.no også dette, så er intet bedre. henvisningen til godot var bare en liten videreføring av at en finner det greit å sitte på gjerdet. hva nå det enn betyr.)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.053
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Fint hvis det er mulig å styre unna maskerte personangrep i denne tråden. Det er selvfølgelig ikke sikkert at de to siste innleggene er myntet på meg, men det er noen indikatorer som kan tyde på det.

    Jeg minner om at jeg er kanskje den som har tatt initiativ til at MQA-filer må være riktig merket hos strømmeleverandørene #2.164, og entydig argumentert for det de siste ukene. Audiophile.no har også spurt Qobuz om deres holdning til MQA.
    Formulering rettet.
    Får man spørge, om du har fået svar fra Qobuz???
    Og om du har til hensigt å presse de, hvis de kommer op med det samme jukset, som de skrev til meg ( "since MQA is supposed to be a better quality than CD” )
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Formulering rettet.
    Får man spørge, om du har fået svar fra Qobuz???
    Og om du har til hensigt å presse de, hvis de kommer op med det samme jukset, som de skrev til meg ( "since MQA is supposed to be a better quality than CD” )
    Her er de spørsmålene vi stilte til Qobuz i forbindelse med Norgeslanseringen, og som en oppfølging av artikkelen om selve lanseringen . Svarene er oppført etter hvert spørsmål.

    Jeg har ingen agenda om at Qobuz ikke skal ta inn MQA-filer. Det jeg er opptatt av er at MQA-filer må merkes, sånn at folk selv kan velge.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    «Audiophile.no: Is MQA a format that Qobuz will be considering?
    Qobuz: We have decided to stick to source audios and don’t see any reason to switch to MQA. MQA requires compatible devices, Flac works everywhere.»

    med tanke på hassebasse sin kommunikasjon med qobuz, så ligger det jo et oppfølgingsspørsmål i luften…
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    «Audiophile.no: Is MQA a format that Qobuz will be considering?
    Qobuz: We have decided to stick to source audios and don’t see any reason to switch to MQA. MQA requires compatible devices, Flac works everywhere.»

    med tanke på hassebasse sin kommunikasjon med qobuz, så ligger det jo et oppfølgingsspørsmål i luften…
    Denne formuleringen: "We have decided to stick to source audios and don’t see any reason to switch to MQA" har vært diskutert tidligere. I innlegg #650 mente jeg at formuleringen kan forstås som at de tar det filformatet de mottar fra plateselskap, inklusiv eventuell MQA, men at de selv ikke aktivt vil gå inn for MQA. Denne tolkingen ble støttet av @PeriodeLytter i innlegg #653. Det som har blitt avslørt nå strider derfor egentlig ikke med det svaret de ga i det skriftlige intervjuet sånn jeg ser det.
    Men Qobuz har åpenbart en alt for lettvint holdning til merking av MQA-filene. En generell merking som HighRes er ikke holdbart, de må dedikert merkes med MQA.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Denne formuleringen: "We have decided to stick to source audios and don’t see any reason to switch to MQA" har vært diskutert tidligere. I innlegg #650 mente jeg at formuleringen kan forstås som at de tar det filformatet de mottar fra plateselskap, inklusiv eventuell MQA, men at de selv ikke aktivt vil gå inn for MQA. Denne tolkingen ble støttet av @PeriodeLytter i innlegg #653. Det som har blitt avslørt nå strider derfor egentlig ikke med det svaret de ga i det skriftlige intervjuet sånn jeg ser det.
    Men Qobuz har åpenbart en alt for lettvint holdning til merking av MQA-filene. En generell merking som HighRes er ikke holdbart, de må dedikert merkes med MQA.
    siste avsnitt er eksemplarisk.

    det er jo den usikkerhet som hefter med det som går forut dette avsnittet som er problemet, og nettopp er i konflikt med siste avsnitt. hvorfor ikke få qobuz til å svare klart og tydelig. det er jo all denne diffuse praten som er problemet, og som hifipressen bør presse dem til å oppgi.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.053
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @Karl_Erik

    Jeg hæftede mig specielt ved denne i et av svarene til meg fra Qobuz:

    " But as we don't take into account MQA quality as a base, it is exceptionally indicated as Hi-Res on our site, since MQA is supposed to be a better quality than CD. We can always remove the quality indicator if it bothers the customer.!

    Dette er så langt fra et entydigt svar om at "flagge" MQA filer som MQA. Det virker tydeligt som om, at de ikke vil ta´ stilling, ikke gøre noget som helst,
    og det skulle ikke undre mig det mindste, at de er bevidste om det kontroversielle i at fylde opp deres database med MQA-musikk..... At de simpelthen
    er redde for at miste kundegrundlag, når folk finder ut av, hvor mange av deres musikfiler, der i virkeligheten er MQA.

    Ready for your opinion :)
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Vel, Qobuz bryter både sine egne vilkår slik jeg forstår dem om de fortsetter flagge MQA som hi-res. Men også vilkårene for å benytte Hi-Res logo som krever 24-bit audio filer. Noe MQA verken er eller lenger utgir seg for å være.

    Måten QB svarer på er ikke ulik måten Spotify offesielt fronter MQA. Slik jeg forstår dem ønsker de ikke fremstå som klare motstandere av formatet av frykt for at det brukes mot dem om formatet senere får fotfeste i viktige markeder.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    @Karl_Erik

    Jeg hæftede mig specielt ved denne i et av svarene til meg fra Qobuz:

    " But as we don't take into account MQA quality as a base, it is exceptionally indicated as Hi-Res on our site, since MQA is supposed to be a better quality than CD. We can always remove the quality indicator if it bothers the customer.!

    Dette er så langt fra et entydigt svar om at "flagge" MQA filer som MQA. Det virker tydeligt som om, at de ikke vil ta´ stilling, ikke gøre noget som helst,
    og det skulle ikke undre mig det mindste, at de er bevidste om det kontroversielle i at fylde opp deres database med MQA-musikk..... At de simpelthen
    er redde for at miste kundegrundlag, når folk finder ut av, hvor mange av deres musikfiler, der i virkeligheten er MQA.

    Ready for your opinion :)
    Jeg så den uthevede kommentaren fra Qobuz lenger oppe i tråden, og ble overrasket. Det vitner ikke om en prinsipiell holdning, spesielt den siste delen med ".... if it bothers the customer". FIlene må merkes korrekt, litt uavhengig av hva kunden mener. Og i dette tilfellet altså som MQA.

    Jeg mener det er ok at Qobuz eller andre strømmeselskap tar inn MQA-filer, ikke minst i de tilfellene der det er det eneste filformatet de kan få tak i fra plateselskap. Men jeg mener det er et ufravikelig krav at de merkes som MQA, i likhet med at andre filformat også må merkes korrekt.

    Nå er jeg av den oppfatning at man bør gi Qobuz litt slakke i en overgangsfase. Jeg ser ikke bort fra at denne problemstillingen kom litt uventet på dem, selv om den kan skje ikke burde det. Men etter hvert må det forventes at filene uten unntak merkes korrekt. Og det er jo flere strømmeleverandører også som er verd å rette oppmerksomheten mot. I første omgang Apple Music, men etter hvert også Spotify. Dersom feilmerking av musikkfiler hos strømmetjenestene blir et signifikant problem vil jeg ikke utelukke at det dukker opp en artikkel i Audiophile.no om temaet.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Vel, Qobuz bryter både sine egne vilkår slik jeg forstår dem om de fortsetter flagge MQA som hi-res. Men også vilkårene for å benytte Hi-Res logo som krever 24-bit audio filer. Noe MQA verken er eller lenger utgir seg for å være.

    Måten QB svarer på er ikke ulik måten Spotify offesielt fronter MQA. Slik jeg forstår dem ønsker de ikke fremstå som klare motstandere av formatet av frykt for at det brukes mot dem om formatet senere får fotfeste i viktige markeder.
    Støtter dette. I tillegg har det også streifet meg at noen strømmetjenester kan tenkes å kvi seg for å merke filer som MQA fordi det er et format som er gjenstand for mye kritikk for tiden.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det følgende kunne være grobunn for en mer bredt anlagt sak som hifipressen kunne kjørt:

    Nå er jeg av den oppfatning at man bør gi Qobuz litt slakke i en overgangsfase. Jeg ser ikke bort fra at denne problemstillingen kom litt uventet på dem, selv om den kan skje ikke burde det. Men etter hvert må det forventes at filene uten unntak merkes korrekt. Og det er jo flere strømmeleverandører også som er verd å rette oppmerksomheten mot. I første omgang Apple Music, men etter hvert også Spotify. Dersom feilmerking av musikkfiler hos strømmetjenestene blir et signifikant problem vil jeg ikke utelukke at det dukker opp en artikkel i Audiophile.no om temaet.
    det gjelder jo ikke bare mqa, men også info om hvilke «versjoner»/masteringer som strømmetjenestene legger ut. (vi har vært borti tema tidligere.) ethvert vinylhue vet hva pressinger har av betydning, og enhver cd-entusiast kjenner til loudness war, men også forskjellen på de ymse utgivelser.

    (ironisk nok og tvert imot mqas praksis, så ville en kunne snakke om autentisert, relativt til opphav, men uten tullpratet om «slik kunstneren intenderte» eller «slik det lyder i studio».)

    det er noe av et paradoks at de såkalt audiophile springer land og strand rundt etter kabler og forskjellige utgivelser for å få herrens vellyd, men gir seg nada i opphavet til det de strømmer, ut over at det helst skal være så mange kHz som mulig i samplingfrekvens, som om det var menigsfullt, relativt sett.

    hifipressen kunne her både gjøre sine lesere en tjeneste, og vise synapsevirksomhet overfor «leverandører».

    du har blitt gitt et oppdrag, @Karl_Erik, og skulle du velge å ta det …
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    det følgende kunne være grobunn for en mer bredt anlagt sak som hifipressen kunne kjørt:



    det gjelder jo ikke bare mqa, men også info om hvilke «versjoner»/masteringer som strømmetjenestene legger ut. (vi har vært borti tema tidligere.) ethvert vinylhue vet hva pressinger har av betydning, og enhver cd-entusiast kjenner til loudness war, men også forskjellen på de ymse utgivelser.

    (ironisk nok og tvert imot mqas praksis, så ville en kunne snakke om autentisert, relativt til opphav, men uten tullpratet om «slik kunstneren intenderte» eller «slik det lyder i studio».)

    det er noe av et paradoks at de såkalt audiophile springer land og strand rundt etter kabler og forskjellige utgivelser for å få herrens vellyd, men gir seg nada i opphavet til det de strømmer, ut over at det helst skal være så mange kHz som mulig i samplingfrekvens, som om det var menigsfullt, relativt sett.

    hifipressen kunne her både gjøre sine lesere en tjeneste, og vise synapsevirksomhet overfor «leverandører».

    du har blitt gitt et oppdrag, @Karl_Erik, og skulle du velge å ta det …
    Med 2L unntaket hos Qobuz virker det forholdsvis greit merket - om det er remastere eller «album version» etc. ikke perfekt, men man famler heller ikke helt i blinde.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    det følgende kunne være grobunn for en mer bredt anlagt sak som hifipressen kunne kjørt:



    det gjelder jo ikke bare mqa, men også info om hvilke «versjoner»/masteringer som strømmetjenestene legger ut. (vi har vært borti tema tidligere.) ethvert vinylhue vet hva pressinger har av betydning, og enhver cd-entusiast kjenner til loudness war, men også forskjellen på de ymse utgivelser.

    (ironisk nok og tvert imot mqas praksis, så ville en kunne snakke om autentisert, relativt til opphav, men uten tullpratet om «slik kunstneren intenderte» eller «slik det lyder i studio».)

    det er noe av et paradoks at de såkalt audiophile springer land og strand rundt etter kabler og forskjellige utgivelser for å få herrens vellyd, men gir seg nada i opphavet til det de strømmer, ut over at det helst skal være så mange kHz som mulig i samplingfrekvens, som om det var menigsfullt, relativt sett.

    hifipressen kunne her både gjøre sine lesere en tjeneste, og vise synapsevirksomhet overfor «leverandører».

    du har blitt gitt et oppdrag, @Karl_Erik, og skulle du velge å ta det …
    Jeg er ikke kategorisk negativ til å kunne inkludere masterutgave i en eventuell artikkel om merking av filtyper hos strømmeleverandørene. Men det vil være veldig avhengig av at jeg eventuelt finner en fornuftig og interessant tilnærming. I så fall vil jeg også måtte få gode innspill.
    Jeg har jo ellers inntrykk av at strømmeleverandører flest an gir remastrede versjoner der disse er supplement til originalversjonene. Hvordan ser du for deg at dette skulle gjennomføres?
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    alle tjenester må kunne ha en minimum kvalitets valg i menyen, som for eksempel cd kvalitet, eller å velge bort all mqa filer og værre kvalitet. trenger ikke stemple filtype da.
    men uansett er det best å holde seg unna all mqa i hardware og software tjenester. det er virkelig gått for langt viss tidal, Qobuz og spotify er infiltrert med mqa.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Med 2L unntaket hos Qobuz virker det forholdsvis greit merket - om det er remastere eller «album version» etc. ikke perfekt, men man famler heller ikke helt i blinde.
    Er du sikker på at det bare er 2L sine filer som er MQA hos Qobuz? Det betyr i så fall kanskje at det bare er 2L som ikke leverer lossless 16/44.1 i tillegg til MQA? Jeg syns jo ellers at det er litt påfallende at Qobuz har en såpass stor andel av filer i 24/44.1, som i utgangspunktet fremstår som en litt merkelig oppløsning. Men det er kanskje noe jeg ikke vet her.

    Jeg tok ellers en kjapp sjekk av 2L sine nyeste album hos Apple Music, og her er det en blanding av merkingene "Lossless" og "Apple Digital Master", eller i noen tilfeller begge deler. Noen som vet om dette er MQA-filer, eller om Apple Music har fått andre filtyper fra 2L i disse tilfellene? Jeg har tidligere forsøkt å finne ut hva Apple Digital Master står for, men kom ikke til bunns i det. Men det er et begrep som har erstattet "Mastered for iTunes".

    Eller må jeg bare tilføye at jeg håper at ingen strømmetjenester dropper 2L sine album på grunn av MQA. Til det er de et altfor verdifullt tilskudd til musikkfloraen, både musikalsk og som lydperler.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    @Karl_Erik

    et mulig utgangspunkt er – ved siden av den mqa greia – å se f.eks. på forskjeller in dr på forskjellige innspillinger. ser en på ac/dc sitt back i black, så er jo forskjellene store.


    hvilken utgave som er på spotify er det ikke lett å finne ut av (en av de bedre utgavene i følge lysa på dacen min)


    eller dylans street legal:


    men hvilken utgave har vi her?:


    (den samme uklarhet har en når en kjøper filer på hd-tracks.)

    at det av og til står noe om remix etc. endrer ikke på den begredelige tilstand. og discogs er jo et sted som vet å autentisere … hvorfor skulle ikke slik info være gitt når en strømmer?

    tillegg:

    og så må jo enhver sjornalist med kritisk potensiale kunne skille mellom hva som er latskap og hva som er politikk.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er du sikker på at det bare er 2L sine filer som er MQA hos Qobuz? Det betyr i så fall kanskje at det bare er 2L som ikke leverer lossless 16/44.1 i tillegg til MQA? Jeg syns jo ellers at det er litt påfallende at Qobuz har en såpass stor andel av filer i 24/44.1, som i utgangspunktet fremstår som en litt merkelig oppløsning. Men det er kanskje noe jeg ikke vet her.

    Jeg tok ellers en kjapp sjekk av 2L sine nyeste album hos Apple Music, og her er det en blanding av merkingene "Lossless" og "Apple Digital Master", eller i noen tilfeller begge deler. Noen som vet om dette er MQA-filer, eller om Apple Music har fått andre filtyper fra 2L i disse tilfellene? Jeg har tidligere forsøkt å finne ut hva Apple Digital Master står for, men kom ikke til bunns i det. Men det er et begrep som har erstattet "Mastered for iTunes".
    Jeg vei ikke om det er andre enn 2L. Som du nevner ser det også veldig rart ut med disse 24/44.1 filene...

    Riktig merking er nøkkelen for å skape tiltro til tjenesten.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.129
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    For those of you technically inclined, the result from Agitater and friends is of no surprise! Remember that MQA-CD is simply 16/44.1 PCM that might be mastered differently to change the sound which is why it's so important examining which mastering was used as Agitater did. However, since the data must include the MQA control stream somewhere (MQA identification, crypto signature, instructions for dithering/noise shaping/filter selection), this means that one of those 16 bits will be used to contain MQA data instead of your usual music data, making the resolution at best 15-bits. And since there are no lower 8 bits like in "hi-res" MQA at 24/44.1 or 24/48 to unfold the ultrasonic octave, the only pseudo content above 22.01kHz is the result of the leaky filters used by MQA (not even a lossy reconstruction). There is absolutely no justification for calling these MQA-CDs "high resolution" at all! If anything, technically, they rob resolution from standard CD!
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.053
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo all denne diffuse praten som er problemet
    Og den diffuse praten fortsetter. Sidste fra Qobuz :

    "
    Hello,
    Thank you for your reply.
    Your message has already been forwarded to the catalogue team. The MQA quality concerns a few albums from 2L.
    Do not hesitate to contact us if you have any questions.

    Kind regards

    Så tidligere i tråden et "Radka Toneff" album dissekert i Roon som viste dette som MQA....... så svar tilbake:

    ”Quote: The MQA quality concerns a few albums from 2L.
    NOT TRUE.
    There are other files, which are 16bit MQA files but “flagged” as HiRes on your platform.
    For one.. the Radka Toneff album I referred to in an earlier e-mail. Unfortunately for you, Roon “snitches” about the origin.
    You need to make clear, that these files are MQA and remove the High Resolution logo.
    For now, I/we feel that you are dishonest with you quality marking on your files.
    Regards….. Hasse !!!


    Får se, om jeg bli´r "spist av" med en eller anden tåbelig "vague" kommentar igjen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Syyyl tynn test! Latterlig 🤣 Ingen av cd spillerene som ble brukt har MQA technology så vidt eg kan se med mitt blotte øye,, og da er det useriøse tester og veldig ødeleggende kan være. For meg så virker det nesten som en trend nå at MQA skal dømmes nord og ned dessverre. Eg tror mange henger seg på dette selv om de ikke har hørt MQA avspilling slik det er ment å spilles av. Godt og riktig utstyr er viktig når det skal testes, og iallfall når det skal legges ut for allmenheten.
    Så hva gjør den MQA-logoen med lysende blå prikk ved siden av seg på frontpanelet av DAC’en om den ikke har MQA-support? Må det være en spesiell MQA-support i CD-transporten også, og hva gjør i så fall den med signalet før det kommer til DAC?

    1626211916175.jpeg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.129
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Refereres til syltynn test (til tross for solid bakgrunnsjekk av masteringer etc. og brukt av MQA sertifisert utstyr selvsagt ).
    Asked and answered . . . Here are my music listening group's listening notes and conclusions about the following four UHQ/MQA-CD releases. The albums are, in order below Moanin' by Art Blakey & The Jazz Messengers, Blind Faith the eponymous album by the early supergroup Blind Faith, Getz/Gilberto by the studio trio of Stan Getz, Joao Gilberto and Antonio Carlos Jobim, and Aja by Steely Dan.

    Here's the DAC. It's a MyTek Brooklyn DAC+ with fully switchable MQA filter. Note the little, blue MQA indicator light. It was used in all of the listening sessions in a variety of systems, and acquitted itself brilliantly. Note that one of many peeves related to MQA DAC implementations is that the MQA filter can't be turned off and is applied to all streams including non-MQA (standard?) CDs. MyTek made its licensing deal with MQA, obviously, but in the process has retained its own superb filters. That's my Benchmark DAC3 HGC (unused in these listening sessions) below the Brooklyn DAC+.
    Men å sitere en annens mening til og med uten kildehenvisning er selvsagt helt solid. :)

    Slik ting har blitt er det mange tester/sjekker som motbeviser MQA sine påstander men ingen som faktisk beviser det de påstår. Det er dette som er pseudoscience.
    Men ok, er det dette folket etterspør så følger bransjen etter. Man sjekker ingenting og bare tar påstander for god fisk. Veldig naivt (godtroende) og uheldig i det lange løp.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.053
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Men å sitere en annens mening til og med uten kildehenvisning er selvsagt helt solid. :)
    😂 😂 :ROFLMAO::ROFLMAO:😂😂😁😁

    Når man ser, at vedkommende i en annen tråd skriver så her:

    Berre fortsett å undre deg du!! Men mange av oss med dyre anlegg og dyre kabler, vi VET hvor mye disse dyre kvalitet kablene betyr for å få fram potensial i hele anlegget.Ja, prikken over i´n. Eg vil påstå uten å undre meg ett sekund, at det er verd hver eneste tusenlapp. Lenge leve dyre kvalitetkabler!!!!
    så er det vel ikke helt så merkeligt :cool:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.357
    Antall liker
    35.091
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    ...men du verden så kjedelige denne hobbyen hadde vært hvis alle hørte på samme musikken, med samme system - fra a til å.
    Takke meg til mp3, mqa, flac, cd og vinyl. Takke meg til kabler fra Biltema eller Chord..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn