Diverse MQA streaming. Foreløpige inntrykk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Samme metode som er beskrevet mange ganger nå, USB ut fra pc/mac og dekoding i Tidal-appen.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Selv om det stort sett rapporteres positivt om lydkvaliteten, så gjør dette meg litt betenkt:

    MQA spectrum plots

    Jeg er ikke så flink til å lese sånne grafer, men hvis dette stemmer så er det tydelig at mqa målemessig kanskje ikke er så bra som vi skulle ønske.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Å indusere støy som kan gi opplevd bedre lydkvalitet er alltid interessant :)
    Er jo ikke lossless lenger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Denne var til bekymring, ikke rart jeg begynte å tenke på demping, se diskusjon i tråden nevnt ovenfor.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Er fortsatt på over 120dB, men.......................
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Lydbildet er klarere i toppen, men det er ikke det hele. Fokus og plassering av instrumenter i dybden er også påvirket. Derfor tror jeg ikke dette kan forklares bare ved å forstå det som en EQ.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Hei,

    Er jeg alene om å mene at Tidal Master MQA krever mer av PC`n sammenliknet med feks Tidal Hifi? Jeg ser at det brukes langt mer memory med Master og dermed går den også varmere, noe som igjen fører til at viften går på oftere?

    Mvh
    BB
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Vi vet at Tidal softwaredekoder strømmen ja :) Så da gjelder det bare å få riktig oppløsning på strømmen ut av maskinen til DAC.
    Men jeg er fortsatt usikker på at man får det ut digitalt med mindre det står en dekoder der.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du foretar utpakkingen i appen gjør den nok det.
    Maskinen (Mac) forteller at det kommer 88 og 96 kHz ut, dvs. noe annet enn ved Hifi Tidal. Jeg har valgt å la Tidal overstyre Macens lydprogram.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Men hva sier MQA-gruppen eller Tidal selv? Det virker som vi driver å antar og tror hva Tidal appen gjør, men hva gjør den rent faktisk? -begrenser den det digitale signalet ut?
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Hvordan gjør jeg egentlig dette med en PC med Windows 10 kablet med hdmi mellom pc og Pioener SC-LX801?
    Streamer Master fra Tidal-app på pc. Hvordan vet jeg at Pioneer får ubehandlet signal inn og ikke at det går dekodet via lydkort/dac i pc?
    Hilsen data-tilbakestående.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Dere bør følge med på tråden jeg linket til lenger opp. Dette ser ikke bra ut.

    Så kommer det store spørsmålet:

    Hvis målingene er så uheldige som det hevdes, hvorfor låter det så bra som det gjør??
    Jeg har snakket med flere i dag, blant annet en svært erfaren musiker som også er en av de dyktigste hifi entusiastene jeg kjenner, og samtlige er svært begeistret så langt, meg selv inkludert. Jeg liker de fleste albumene bedre i mqa enn hifi versjon fra Tidal.

    Hadde delvis hatt en forståelse for dette hvis det vi opplever var en varmere og mer "behagelig" lyd, men det er klarhet, 3d og definisjon som går igjen.

    Rart, men mest spennende.

    Blir interessant å se om begeistringen for det man hører er like stor på lang sikt som det den har vært på kort sikt.
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Men hva sier MQA-gruppen eller Tidal selv? Det virker som vi driver å antar og tror hva Tidal appen gjør, men hva gjør den rent faktisk? -begrenser den det digitale signalet ut?
    skjønner ikke helt skepsisen din MQA sier selv det fungerer med dekoding i software eller app, se grafikken her MQA | How it works

    jeg tenker også st det er litt mye fokus på high res delen, jeg tror det de gjør for å rette på / beholde rett timing er hovedgrunnen til bedre lyd, og dette vil du jo få selv uten sw dekoding men da "kun" 44.1khz hvis jeg skjønner bakover kompatible beskrivelsen
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    MQA VS VINYL

    En ting jeg synes er vanskelig å forstå, er at det hørbare resultatet skal bli bedre i MQA enn i originalt digitalformat.

    Dette minner jo litt om digitalfiler som overføres til vinyl; mange liker vinylen bedre enn den digitale originalen.

    Forskjellen er at mens man skjønner vinylteknologien temmelig godt, er det mest spekulasjoner rundt det proprietære MQA-formatet. Jeg skulle gjerne kjent til opphavsmennenes tankesett (og den tror jeg ikke du får på hjemmesiden til Meridian). Har de vært så kyniske at de har pakket psykoastisk tiltalende filtre inn i MQA-koden (basert på state-of-the-art forskning osv.) samtidig som de ser at MQA binder brukeren til et regulert økosystem?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Bruker du digitalt, som HDMI er, vil dac`n i det siste leddet gjøre jobben.
    (Hadde du brukt analoge tilkobling ville dac`n i pc blitt brukt.)

    Hvordan gjør jeg egentlig dette med en PC med Windows 10 kablet med hdmi mellom pc og Pioener SC-LX801?
    Streamer Master fra Tidal-app på pc. Hvordan vet jeg at Pioneer får ubehandlet signal inn og ikke at det går dekodet via lydkort/dac i pc?
    Hilsen data-tilbakestående.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Jeg får forskellig rate på albumene. Jeg trodde alt skulle komme i 24/96, men jeg får alt fra 44.1k 88.2k og 96k. Opplever også at det står MQA i BlueSound-appen og samtidig står det 44.1k i Lynx Hilo. Lar Hilo kjøre synchrolock mot BlueSound. Noen andre som opplever det samme?

    Alt som gir 88.2 eller 96 oppleves som en klar forbedring hos meg. Roligere lydbilde med strammere bass og varmere diskant. . Jethro Tull - Aqualung er riktig så fornøyelig.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Dere bør følge med på tråden jeg linket til lenger opp. Dette ser ikke bra ut.

    Så kommer det store spørsmålet:

    Hvis målingene er så uheldige som det hevdes, hvorfor låter det så bra som det gjør??
    Jeg har snakket med flere i dag, blant annet en svært erfaren musiker som også er en av de dyktigste hifi entusiastene jeg kjenner, og samtlige er svært begeistret så langt, meg selv inkludert. Jeg liker de fleste albumene bedre i mqa enn hifi versjon fra Tidal.

    Hadde delvis hatt en forståelse for dette hvis det vi opplever var en varmere og mer "behagelig" lyd, men det er klarhet, 3d og definisjon som går igjen.

    Rart, men mest spennende.

    Blir interessant å se om begeistringen for det man hører er like stor på lang sikt som det den har vært på kort sikt.
    God lyd kan ikke måles. Det er det som er så dumt med kabeldebatt også.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Men hva sier MQA-gruppen eller Tidal selv? Det virker som vi driver å antar og tror hva Tidal appen gjør, men hva gjør den rent faktisk? -begrenser den det digitale signalet ut?
    skjønner ikke helt skepsisen din MQA sier selv det fungerer med dekoding i software eller app, se grafikken her MQA | How it works

    jeg tenker også st det er litt mye fokus på high res delen, jeg tror det de gjør for å rette på / beholde rett timing er hovedgrunnen til bedre lyd, og dette vil du jo få selv uten se dekoding me da "kun" 44.1khz hvis jeg skjønner bakover kompatible beskrivelsen
    Jeg er ikke skeptisk -jeg bare ser at det utledes noe her som strider mot at det skal implementeres en MQA brikke i DAC'en for å få fullt utbytte av "mellomdata" som foldes eller legges inn i FLAC og andre lossless signaler. Det siste her kan jo være noe MQA-selskapet (som igjen nok er eid av Meridian) har gjort nettopp for at lyden skal oppfattes som bedre. Som igjen vil øke muligheten for full oppgradering.

    Det jeg mener er: hvordan kan man være sikker på at tross Tidal appen på PC (eller andre app bærere) slipper gjennom et ferdig dekodet signal f.eks. på USB slik at man ikke er avhengig av en MQA-sertifisert brikke i DAC'en? Det virker litt motstridende, med unntak av at MQA gir deg noe gratis som følge av hvordan teknologien fungerer.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Dere bør følge med på tråden jeg linket til lenger opp. Dette ser ikke bra ut.

    Så kommer det store spørsmålet:

    Hvis målingene er så uheldige som det hevdes, hvorfor låter det så bra som det gjør??
    Jeg har snakket med flere i dag, blant annet en svært erfaren musiker som også er en av de dyktigste hifi entusiastene jeg kjenner, og samtlige er svært begeistret så langt, meg selv inkludert. Jeg liker de fleste albumene bedre i mqa enn hifi versjon fra Tidal.

    Hadde delvis hatt en forståelse for dette hvis det vi opplever var en varmere og mer "behagelig" lyd, men det er klarhet, 3d og definisjon som går igjen.

    Rart, men mest spennende.

    Blir interessant å se om begeistringen for det man hører er like stor på lang sikt som det den har vært på kort sikt.
    God lyd kan ikke måles. Det er det som er så dumt med kabeldebatt også.
    Tror det er best å ikke blande den debatten inn her.
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje det er noe avklaring her ved at MQA sier (til produsenter) at det ikke er nødvendig med spesiell chip men programvare, MQA | For playback providers

    - jeg tenker da, litt optimistisk, at det kan bety mulighet for firmware oppdatering for flere dac typer

    men de krever nok noe for den programvaren...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Linken du sendte inneholder to svar.

    I’m a product manufacturer, do I need to buy a specific chip from a specific supplier to decode MQA?
    Not necessarily. The engineers at MQA have been porting the technology in-house to a variety of popular platforms, a list of which can be found here. In these cases, the chips you buy will not come with MQA firmware from your supplier. Instead you will receive object code for the MQA technology directly from MQA. Moving forward, you will also be able to buy solutions from licensed implementation suppliers. These will be shipped to you with MQA firmware. When it comes to selecting a specific chip from a supplier, or finding out whether your chosen platform can run MQA, then we suggest you contact us to see whether the technology can run on a given platform. Whilst the chip you have selected may be capable of running the MQA technology, it is also a case of ensuring it will run alongside everything else you are asking the chip to do.

    Det andre svaret angår software:

    In addition to hardware products, do you also provide solutions for software applications?
    Yes! For music streaming services - who provide Mobile and PC Apps to their subscribers as part of their service - then software libraries, to integrate the MQA technology into these apps, are available directly from MQA.

    Det står ingenting om annet enn det jeg nevnt: du trenger en MQA-kompatibel brikke for å få fullt utbytte av signalet, og hva software angår så står det ingenting om at signalet digitalt ut er ferdig MQA-dekodet.

    Man bør kanskje sende en e-post og spørre dem rett ut.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får forskellig rate på albumene. Jeg trodde alt skulle komme i 24/96, men jeg får alt fra 44.1k 88.2k og 96k. Opplever også at det står MQA i BlueSound-appen og samtidig står det 44.1k i Lynx Hilo. Lar Hilo kjøre synchrolock mot BlueSound. Noen andre som opplever det samme?

    Alt som gir 88.2 eller 96 oppleves som en klar forbedring hos meg. Roligere lydbilde med strammere bass og varmere diskant. . Jethro Tull - Aqualung er riktig så fornøyelig.
    Det er enkelt å svar på. Fordi masteren har den oppløsningen, og den oppsamples ikke for å pynte på tallene.
     

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Bluesound spiller Tidal MQA via (Bel Canto 3.5 VB) DAC, det er det etter min mening ingen tvil om. Hører stor forskjell på Hifi og MQA på eldre innspillinger av Madonna og David Bowie. Mye bedre dynamikk og klarere / tydeligere instrumenter og vokal. Da syns jeg det er verre å høre forskjell på Hifi og MQA på nye innspillinger med f.eks Coldplay eller Twenty One Pilots.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt litt tid på å finne ut av hvordan MQA støtten i Tidal fungerer. Tidal appen dekoder MQA til 96/24, men dersom du vil utnytte noe utover dette i signalet må du ha en DAC som støtter MQA dekoding. Det hjelper ikke om du henter ut lyden via USB 2 eller USB 3 -dette har ingenting å gjøre med MQA dekodingen å gjøre.

    For å få sendt ut MQA høyere enn 96/24 sendt digitalt ut må du åpne Innstillinger i Tidal appen, sette kvalitet til HiFi/Master, deretter går du til Lydutgang og velger Høyttalere (2-DAC) dvs. den DAC'en som er tilkoblet USB eller Digitalutgangen (Realtek ol.). Bak digitalutgangen eller DAC'en Tidal appen ser, er det et lite tannhjul som vises når du holder pekeren over den. Klikk på den og du kommer inn i en ny undermeny og der velger du Passthrough MQA. Deretter kan du lukke menyen og du kan nyte musikken med en MQA kompatibel DAC.

    MQA Passthrough deaktiverer programvare-dekodingen i Tidal appen etter det jeg skjønner.
     
    Sist redigert:

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    For å få MQA 96/24 sendt digitalt ut må du åpne Innstillinger i Tidal appen, sette kvalitet til HiFi/Master, deretter går du til Lydutgang og velger Høyttalere (2-DAC) dvs. den DAC'en som er tilkoblet USB eller Digitalutgangen (Realtek ol.). Bak digitalutgangen eller DAC'en Tidal appen ser, er det et lite tannhjul som vises når du holder pekeren over den. Klikk på den og du kommer inn i en ny undermeny og der velger du Passthrough MQA. Deretter kan du lukke menyen og du kan nyte musikken.
    Har gjort dette men syns fremdeles ikke det blir bedre lyd, tvert imot. Flaks for meg siden den er uaktuelt å ha pcen borte ved stereoen.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Jeg har brukt litt tid på å finne ut av hvordan MQA støtten i Tidal fungerer. Tidal appen dekoder MQA til 96/24, men dersom du vil utnytte noe utover dette i signalet må du ha en DAC som støtter MQA dekoding. Det hjelper ikke om du henter ut lyden via USB 2 eller USB 3 -dette har ingenting å gjøre med MQA dekodingen å gjøre.

    For å få MQA 96/24 sendt digitalt ut må du åpne Innstillinger i Tidal appen, sette kvalitet til HiFi/Master, deretter går du til Lydutgang og velger Høyttalere (2-DAC) dvs. den DAC'en som er tilkoblet USB eller Digitalutgangen (Realtek ol.). Bak digitalutgangen eller DAC'en Tidal appen ser, er det et lite tannhjul som vises når du holder pekeren over den. Klikk på den og du kommer inn i en ny undermeny og der velger du Passthrough MQA. Deretter kan du lukke menyen og du kan nyte musikken.
    Passthrough MQA skal vel bare velges hvis man har mqa kompatibel dac, eller?
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Jeg synes at Pink Floyd låt riktig så bra, Bowies Hunky Dory var like ille som før, noe som sikkert skyldes at vi er prisgitt en nyere remastret versjon fullstendig uten dynamikk og liv. Life on Mars var igjen en stor skuffelse i forhold til vinyl.

    Jeg kjører ut til en Abrahamsen V6. I følge Bjørnh over skulle jeg få bedre lyd ved å ha en MQA dekoder og bypasse softwaredekoderen? Jeg forstår i grunnen ikke hvorfor det. Skulle ikke resultatet bli det samme om jeg kjører 24/96 ut til Abrahamsen som å la en tilsvarerende DAC som støtter MQA gjøre denne jobben? Om dekodingen foregår her eller der.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Passthrough er vel bypass? Så det skal man vel ikke ha?
    Optional ifht Exclusive Mode. Låter litt mer komprimert liksom, men da mottar DAC riktig filformat.
    Kanskje bare en tilvenningssak...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Jeg måtte sjekke en gang til her, og programvaren til Tidal støtter 96/24 uavhengig av innstillingene så lenger HiFi/Master er valgt. Rettet på innlegget slik at det kommer tydelig fram at det er MQA Passthrough det er snakk om.

    Uansett så har jeg fått avklart hvordan MQA med Tidal fungerer.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    TIDAL MASTER (MQA) VS TIDAL HIFI VS CD

    En litt artig konspirasjonsteori som jeg snappet opp på GS nylig. Tidal Master må ifølge en bruker sammenliknes med CD/rippet fil og ikke med Tidal Hifi all den tid Hifi-versjonen ifølge den tilsynelatende kompetente brukeren er "ødelagt med vilje":

    https://www.gearslutz.com/board/12364331-post123.html

    Med andre ord: Å sammenlikne Tidal Hifi med Tidal Master er poengløst fordi sammenlikningen er satt opp for at Master/MQA skal komme best ut.

    Om ikke annet er det en spennende konspirasjonsteori det kan være verdt å følge med på i dagene som kommer.

    :-\
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Artig kanskje, men ganske søkt mtp hva dette ville kostet Tidal å gjennomføre. Ikke minst hvor lett det hadde vært å avsløre! :)
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Linken du sendte inneholder to svar.

    I’m a product manufacturer, do I need to buy a specific chip from a specific supplier to decode MQA?
    Not necessarily. The engineers at MQA have been porting the technology in-house to a variety of popular platforms, a list of which can be found here. In these cases, the chips you buy will not come with MQA firmware from your supplier. Instead you will receive object code for the MQA technology directly from MQA. Moving forward, you will also be able to buy solutions from licensed implementation suppliers. These will be shipped to you with MQA firmware. When it comes to selecting a specific chip from a supplier, or finding out whether your chosen platform can run MQA, then we suggest you contact us to see whether the technology can run on a given platform. Whilst the chip you have selected may be capable of running the MQA technology, it is also a case of ensuring it will run alongside everything else you are asking the chip to do.

    Det andre svaret angår software:

    In addition to hardware products, do you also provide solutions for software applications?
    Yes! For music streaming services - who provide Mobile and PC Apps to their subscribers as part of their service - then software libraries, to integrate the MQA technology into these apps, are available directly from MQA.

    Det står ingenting om annet enn det jeg nevnt: du trenger en MQA-kompatibel brikke for å få fullt utbytte av signalet, og hva software angår så står det ingenting om at signalet digitalt ut er ferdig MQA-dekodet.

    Man bør kanskje sende en e-post og spørre dem rett ut.
    jeg har forstått deg slik at du mener det måtte en MQA brikke til
    jeg har vist info om at det ikke trengs
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    For å få MQA 96/24 sendt digitalt ut må du åpne Innstillinger i Tidal appen, sette kvalitet til HiFi/Master, deretter går du til Lydutgang og velger Høyttalere (2-DAC) dvs. den DAC'en som er tilkoblet USB eller Digitalutgangen (Realtek ol.). Bak digitalutgangen eller DAC'en Tidal appen ser, er det et lite tannhjul som vises når du holder pekeren over den. Klikk på den og du kommer inn i en ny undermeny og der velger du Passthrough MQA. Deretter kan du lukke menyen og du kan nyte musikken.
    Har gjort dette men syns fremdeles ikke det blir bedre lyd, tvert imot. Flaks for meg siden den er uaktuelt å ha pcen borte ved stereoen.
    For meg så er det også helt uaktuelt og avspille via pc så venter og ser om Sonos får en oppdatering gjennom Tidal! ser at Bluesound har fått dette!
    Men leser så mye rart på nett så avventer ennå!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Linken du sendte inneholder to svar.

    I’m a product manufacturer, do I need to buy a specific chip from a specific supplier to decode MQA?
    Not necessarily. The engineers at MQA have been porting the technology in-house to a variety of popular platforms, a list of which can be found here. In these cases, the chips you buy will not come with MQA firmware from your supplier. Instead you will receive object code for the MQA technology directly from MQA. Moving forward, you will also be able to buy solutions from licensed implementation suppliers. These will be shipped to you with MQA firmware. When it comes to selecting a specific chip from a supplier, or finding out whether your chosen platform can run MQA, then we suggest you contact us to see whether the technology can run on a given platform. Whilst the chip you have selected may be capable of running the MQA technology, it is also a case of ensuring it will run alongside everything else you are asking the chip to do.

    Det andre svaret angår software:

    In addition to hardware products, do you also provide solutions for software applications?
    Yes! For music streaming services - who provide Mobile and PC Apps to their subscribers as part of their service - then software libraries, to integrate the MQA technology into these apps, are available directly from MQA.

    Det står ingenting om annet enn det jeg nevnt: du trenger en MQA-kompatibel brikke for å få fullt utbytte av signalet, og hva software angår så står det ingenting om at signalet digitalt ut er ferdig MQA-dekodet.

    Man bør kanskje sende en e-post og spørre dem rett ut.
    jeg har forstått deg slik at du mener det måtte en MQA brikke til
    jeg har vist info om at det ikke trengs
    Du får "kun" 44.1 eller 48/24 uten MQA-brikke med Tidal. Skal du ha noe mer må du ha en MQA-kompatible brikke. That's the facts!

    https://youtu.be/n_mkHEuYgG4?t=371 - altså signalet ser ut som 44,1/24 eller 48/24 for alle DAC'er uten en MQA dekoder.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    TIDAL MASTER (MQA) VS TIDAL HIFI VS CD

    En litt artig konspirasjonsteori som jeg snappet opp på GS nylig. Tidal Master må ifølge en bruker sammenliknes med CD/rippet fil og ikke med Tidal Hifi all den tid Hifi-versjonen ifølge den tilsynelatende kompetente brukeren er "ødelagt med vilje":

    https://www.gearslutz.com/board/12364331-post123.html

    Med andre ord: Å sammenlikne Tidal Hifi med Tidal Master er poengløst fordi sammenlikningen er satt opp for at Master/MQA skal komme best ut.

    Om ikke annet er det en spennende konspirasjonsteori det kan være verdt å følge med på i dagene som kommer.

    :-\
    TIL OPPLYSNING: Det ser ut til at han som lanserte konspirasjonsteorien trekker den vedr. Tidal. Les fra innlegg #123 og nedover i denne tråden:

    https://www.gearslutz.com/board/mastering-forum/1101429-mqa-5.html
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn