Diverse MQA streaming. Foreløpige inntrykk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For noe vrøvl, personfokusert? Hvem har jeg spesifikt hengt ut som personer med dårlig hørsel? Jeg ser ingen brukernavn eller døpenavn i min post, den er sterkt generalisert og satt på spissen. Det meg skriver er helt korrekt. Det finnes de her inne som har for dårlig hørsel til å mene noe om oppløsning fordi ørene deres ikke fanger det opp. Bør jeg unngå å skrive det for å beskytte deres følelser?

    De får være fornøyd med at jeg anonymiserer dem, lenger enn det strekker jeg meg ikke.
    Jo, "personfokusert" fordi du ikke forholder deg til argumentene deres - hvem det nå enn er du sikrer til. For det er det vi gjør her inne - vi vrøvler, utveksler erfaringer og diskuterer. I stedet skriver du altså noe du antar om deres evner. Og du har absolutt null grunnlag for å anta at noen her inne har dårlig hørsel sånn i utgangspunktet. Hva vet du om det? Fordi de ikke hører det du hører? Men viktigere er at den type anklager gjør all diskusjon helt umulig. "Sorry, jeg gidder ikke forholde meg til det du sier, fordi du hører dårlig". Ta noen rolige innpust må og hør på litt god musikk.
    Herre gud, hva er det du ønsker at jeg skal gjøre? Holde kjeft når jeg leser at andre eksponerer sin dårlige hørsel og akseptere premisset om at når de ikke kan høre noe så er det ikke eksisterende? Jeg sikter ikke til MQA nå, men generelle påstander om at høyere oppløsning ikke er hørbart og at DSD ikke er hørbart forskjellig fra Redbook og 24 bit flac. Det eksisterer en lite nyansert holdning til forskjellige faktorer, og det er også en oppfatning om at det kun handler om inndeling i flere biter. Hvordan støygulvet spiller inn på valg av dynamikk er det absolutt ingen som ser ut til å vite noe om, for eksempel.

    Jeg kan nevne et utall andre lignende rare konklusjoner som utbasuneres som sannheten. Vi velger forskjellige kompromisser for å nå våre mål, og jeg har full respekt for at de for eksempel velger en annen forsterkertopologi enn meg fordi de setter pris på andre detaljer enn meg. Men når jeg oppfatter at endel faktisk ikke hører de detaljene som rørentusiaster som impulse og jeg setter så høyt så kan jeg ikke forklare det på annen måte enn med dårlig hørsel eller manglende lyttetrening. Det jeg respekterer er de som faktisk hører det men foretrekker andre egenskaper som sine valg av kompromisser og egenskaper.

    Det er en av grunnene til at jeg respekterer at Atle foretar andre valg enn meg. Han hører garantert det samme som impulse, meg selv og andre som deler min oppfatning, men anser de kvalitetene han har funnet i sin løsning som bedre valg for hans prosjekt. Det er fair, jeg avviser jo heller ikke andre valg selv om rør passser bedre i mine totalløsninger IMO. Vi er alle detaljorienterte nerder, og mange av oss kan høre det som andre også hører og akseptere det.

    Kunnskapsløshet når store høyder når en typisk KT88-forsterker har 3% vreng ved 60 watt og det legges vekt på og rørlyden forklares med den høye forvrengningen. Ved 60 watt! Men jeg bruker jo bare 6 watt, så forvrengningsdata er kun en teoretisk faktor somhadde vært aktuell hvis jeg valgte feil høyttalere til den. Det er med andre ord ikke den lyttervennlige vrengen som utgjør karakteren i mitt oppsett, men helt andre kvaliteter som er unike for rør. Siden det hverken har med forvrengning på full utstyring eller klangbalanse å gjøre, men folk likevel fortsetter å insistere på at det er de kvalitetene jeg og mine setter så stor pris på, så forteller det meg en av tre ting om de som gjentar de gamle slitte argumentene,
    -dårlige hørsel
    -manglende evne til analytisk lytting
    -syltynn erfaring med topologien

    Dette er ikke et innlegg som er ment å framheve rør som overlegent solid state, men det er ment som et eksempel på tilfeller der jeg overraskes over hva folk kan lire av seg med full overbevisning som en fasit. Om det skyldes manglende erfaring, kunnskapsløshet eller dårlig hørsel mener jeg ikke noe om. Jeg bare mener at det er åpenbare feil i bildet av virkeligheten, og det framføres med en religiøs trygghet. Vennligst skyt meg den dagen jeg hevder SS låter dårligere enn rør fordi jeg har hørt det i en demo eller på grunn av en ideologisk tilnærming og guruers artikler på nettet.

    Personfokus blir det når jeg knytter slike meninger opp mot lett identifiserbare personer og ikke fokuserer direkte på meningene. Det blir ikke personfokus bare fordi jeg slår fast at disse holdningene og meningene kommer fra reelle personer på forumet, for såvidt jeg kan se så er det ikke AI som er det jeg argumenter mot her. Hva er det du ønsker, at jeg ikke skal belyse saker jeg oppfatter som tåpelige for å spare voksne folks såre tær? Mener du noe får du stå for det, og hvis jeg er uenig får du tåle det. Alle andre kan løpe hjem til mor å få henne til å tørke tårene sine.

    Siden jeg ikke kan automatisk rapportere meg selv så gjør jeg det heller i denne posten. Kan moderatorteamet og Høvdingen vennligst evaluere om det er over streken av meg å hevde at noen tar feil, om jeg behandler folk ondt eller urettferdig på noen som helst måte. Eller om det bare dreier seg om 30-40+ år gamle menn med såret ego som ikke takler å få passet påskrevet. Jeg er lei av at akkurat jeg blir oppfordret til å være spesielt forsiktig slik at jeg ikke skremmer og sårer de med mindre erfaring. Fuck you er dagens credo for meg. Tidligere meldinger der jeg får beskjed om at "min status som nestor" gir meg et større ansvar enn andre til å formulere meg forsiktig og være snill barnehageonkel har fått meg til å skjule mine meninger om mangt nesten daglig, men slik jeg ser det i dag er det jeg som har blitt behandlet urettferdig med forsøk på å få meg til å legge mer bånd på meg enn det som forlanges av det store flertallet på forumet.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Baluba, jeg tror du misforstår litt. Kanskje. Eller så er vi bare uenige om form her. Selvfølgelig er det du skriver her innenfor forumregelverket. Men selv om noe er lov å si, betyr ikke det nødvendigvis at det er klokt. Jeg tenker for eksempel omvendt av deg: jeg tenker ofte i mitt stille sinn at folk innbiller seg ting. Når jeg leser om himmelropende forskjeller på forsterkere og dacer, der det nesten alltid er det dyreste produktet som er soleklart best... så tenker jeg som oftest at det er placebo. I økende grad er det imidlertid noe jeg biter i meg og ikke sier. Grunnen er for det første at jeg ikke VET det - jeg har jo ikke hørt det selv, og en viss ydmykhet bør man jo ha. Men viktigere er nok at det ikke kommer noe godt ut av det. Folk blir bare fornærmet, lukker ørene, blir sinte tilbake. Det hjelper ikke for noen verdens ting at jeg sier at jeg tror den nye 50000-kroners dacen antakelig høres veldig lik ut den til 30000.

    Det jeg i stedet kan gjøre, er å fortelle om mine egne erfaringer, diskutere det tekniske og generelle... osv.
    Og slik er det også andre veien. Det er få ting som gjør meg så irritert, og får meg til å bli så besserwisser-arrogant, som påstander om at objekitvister hører dårlig e.l. Så ja. Dette skrives bare ut fra et ønske om fred og harmoni på HFS.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skriver ikke at objektivister som gruppe har dårlig hørsel, men at det noen ganger kommer klart fram at det for enkelte er et uttrykk for enten dårlig selvtillit eller dårlig hørsel mener jeg. Men jeg vil ikke ut med hvem og når. Det blir for personlig. Og jeg er helt enig med deg i det du skriver her om disse himmelropende forskjellene, og da spesielt når det kommer til prisargumentet ditt.

    Det er akkurat slik placebotankegang jeg omtaler som ønsketenkninger. Fram til jeg fikk det settet jeg spiller på i dagens krypt var min rimeligste forsterker min beste, men den var litt lite fleksibel og spilte derfor til min irritasjon andrefiolin fram til en tilfeldighet førte til at den rykket opp som min #1. Selv om jeg visste det på forhånd. Men det var ikke ønsketenkninger som førte til at en annen var #1 en stund.

    Vi er altså ikke uenige på det punktet, og er sikkert enig i mye annet også. Som jeg skrev etter å ha besøkt både impulse og Evo II samme dag, likhetene var større enn forskjellene. Det eneste som gjør diskusjonen ekstra hot dette døgnet er at jeg nå velger å oppføre meg mer likt de fleste andre, det forventes en annen adferd fra min side. Så dette er mitt oppgjør med de forventningene folk har til meg, de har blitt ei sosial og faglig tvangstrøye for meg som jeg ikke trives med. Jeg er baluba, og ønsker å tillate meg selv å være litt hassegai fordi det er slik det bør være IMO. Jeg har ingen fasit å tilby, men hevder likevel mine meninger med litt sterkere trykk som et alternativ som jeg mener er like relevant som de motsatte meningene. Min status bør ikke legge noen demper på det.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Hørte på Eagels Hotel California låtene "Life In The Fast Lane" og "Waisted Time".
    Etter uvitenskapelig prøvelytt avspilt på Yamaha Z11 (PCM1796) vil jeg rangere:
    1) DVD-A (Pioneer BDP LX88 HDMI)
    2) Original CD - ikke remastret (Sony CDP-X707ES Spdif) .
    3) Tidal HIFI (Sqeeze box Spdif)
    4) Tidal HIFI MQA/Master (PC 96kHz HDMI).

    Trur miksingen har mest å si. DVD-Audio er i helt annen klasse.
    Har hatt remiks CD også, men byttet tilbake til original.
    Tidal er hemmet av Loudness War -miks, MQA hjelper ikke mot det.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hørte på Eagels Hotel California låtene "Life In The Fast Lane" og "Waisted Time".
    Etter uvitenskapelig prøvelytt avspilt på Yamaha Z11 (PCM1796) vil jeg rangere:
    1) DVD-A (Pioneer BDP LX88 HDMI)
    2) Original CD - ikke remastret (Sony CDP-X707ES Spdif) .
    3) Tidal HIFI (Sqeeze box Spdif)
    4) Tidal HIFI MQA/Master (PC 96kHz HDMI).

    Trur miksingen har mest å si. DVD-Audio er i helt annen klasse.
    Har hatt remiks CD også, men byttet tilbake til original.
    Tidal er hemmet av Loudness War -miks, MQA hjelper ikke mot det.
    Nettopp, kvaliteten på innspillingen betyr mye mer enn om kilden er CD/MQA/Flac/MP3....Er utgangspunktet dårlig kan det ikke fikses.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt klart at produksjonen er viktigst, låter det bæsj i utgangspunktet så låter det bæsj uansett format.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Hørte på Eagels Hotel California låtene "Life In The Fast Lane" og "Waisted Time".
    Etter uvitenskapelig prøvelytt avspilt på Yamaha Z11 (PCM1796) vil jeg rangere:
    1) DVD-A (Pioneer BDP LX88 HDMI)
    2) Original CD - ikke remastret (Sony CDP-X707ES Spdif) .
    3) Tidal HIFI (Sqeeze box Spdif)
    4) Tidal HIFI MQA/Master (PC 96kHz HDMI).

    Trur miksingen har mest å si. DVD-Audio er i helt annen klasse.
    Har hatt remiks CD også, men byttet tilbake til original.
    Tidal er hemmet av Loudness War -miks, MQA hjelper ikke mot det.
    Nettopp, kvaliteten på innspillingen betyr mye mer enn om kilden er CD/MQA/Flac/MP3....Er utgangspunktet dårlig kan det ikke fikses.
    Nåja. Det går fint an å knuse en god innspilling i mastringen, har vært med på sånt sjøl.
    Så blir det litt meningsløst å diskutere innspillinger som låter dårlig. Takk, det vet vi. Når så en innspilling er akseptabel, spiller det faktisk en rolle om det er mp3 du får eller noe annet. Skjønner ikke vitsen med å være på forumet her hvis ikke sånt spiller en rolle. Da klarer man seg vel med TV-lyden.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    SITATER FRA MQA OM MQA

    "The MQA encoding process is modelled on many years of listening tests and developments, carried out by listeners from different musical and technical backgrounds, using a variety of music, production and recording styles. Ultimately, the sonic differences between the source file and MQA version will always be subjective, however, we believe they offer improvements in the vast majority of scenarios, and putting the tools in the hands of the mastering engineers will only improve results and increase the benefits for both artists and listeners.

    Regarding the file size, you’ll not see much of a reduction at 44.1 or 48k as there is no data folding taking place. Higher sample rate masters are greatly reduced in size once folded down to base rate. We’re not suggesting that the process of folding the audio down and reducing the data rate improves the sound quality. This function was developed to make the audio more convenient for the consumer.

    The bit-rate is low enough to stream reliably on a modest internet connection and also requires significantly less space if downloaded and stored locally on a hard drive. Conventional hi-res source files are not currently stream-able and have had limited reach in terms of music consumption – we believe that making hi-res more convenient and accessible will allow a wider audience to hear better quality music."
    Kilde: https://www.gearslutz.com/board/12552712-post488.html

    Sitatene ovenfor er fra MQA, gjengitt av Brian Lucey (Welcome To Brian Lucey's Magic Garden Mastering). Han har jobbet tett med MQA, samt Mytek.

    Er disse sitatene i tråd med eller i konflikt med det vi har lest tidligere fra MQA i markedsføringssammenheng?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nettopp, kvaliteten på innspillingen betyr mye mer enn om kilden er CD/MQA/Flac/MP3....Er utgangspunktet dårlig kan det ikke fikses.
    Vet faktisk ikke om jeg er 100% enig. Har opplevd at kunstnerisk forferdelig lydbilde låter bedre på et format enn et annet. Eksempel. Alt fra Joy Division høres 1000x bedre ut på vinyl. Det samme gjør Graceland av Paul Simon.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Nettopp, kvaliteten på innspillingen betyr mye mer enn om kilden er CD/MQA/Flac/MP3....Er utgangspunktet dårlig kan det ikke fikses.
    Vet faktisk ikke om jeg er 100% enig. Har opplevd at kunstnerisk forferdelig lydbilde låter bedre på et format enn et annet. Eksempel. Alt fra Joy Division høres 1000x bedre ut på vinyl. Det samme gjør Graceland av Paul Simon.
    Betviler ikke dine personlige erfaringer. Men for meg blir dette med blindtester - dvs. godt kontrollerte lyttetester for å avdekke systematiske preferanser for hørt lyd i lytteposisjon - en sak som er vanskelig å få til i det private. Har lest at noen mener nivåforskjellene må ned i 0,1 dB. Fra en mer troverdig kilde leste jeg 0,3 dB. Dette er vanskelig å få til på entusiasttreff.

    Dette var kanskje en liten omvei i forhold til kommentaren din ovenfor, men husk at for å identifisere formatpreferanse må vi ha samme master. Hvis MP3, vinyl, HDCD, DSD, PCM, tape osv. ikke har samme master, diskuterer man ikke bare format, men også mastring. Det er mildt sagt frustrerende for lydnevrotikere at man må legge så mye jobb i å gjette hvilken mastring man hører på.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nettopp, kvaliteten på innspillingen betyr mye mer enn om kilden er CD/MQA/Flac/MP3....Er utgangspunktet dårlig kan det ikke fikses.
    Vet faktisk ikke om jeg er 100% enig. Har opplevd at kunstnerisk forferdelig lydbilde låter bedre på et format enn et annet. Eksempel. Alt fra Joy Division høres 1000x bedre ut på vinyl. Det samme gjør Graceland av Paul Simon.
    Hvis du drar inn Vinyl så snakker vi mest sannsynlig om forskjellige mikser. Husker godt når Pink Floyd ble mikset for CD - stor nedtur dynamisk.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Nettopp, kvaliteten på innspillingen betyr mye mer enn om kilden er CD/MQA/Flac/MP3....Er utgangspunktet dårlig kan det ikke fikses.
    Vet faktisk ikke om jeg er 100% enig. Har opplevd at kunstnerisk forferdelig lydbilde låter bedre på et format enn et annet. Eksempel. Alt fra Joy Division høres 1000x bedre ut på vinyl. Det samme gjør Graceland av Paul Simon.
    Hvis du drar inn Vinyl så snakker vi mest sannsynlig om forskjellige mikser. Husker godt når Pink Floyd ble mikset for CD - stor nedtur dynamisk.
    Vinyl blir i mange tilfeller mastret annerledes pga. plastmediets fysiske egenskaper og sluttpublikums preferanser.

    Men det er en frustrerende kjensgjerning at også digitalfiler blir mastret og deluxet på høyst ulike vis slik at det i alle fall identifiseres objektivt gjennom målinger av dynamisk spenn (dynamic range).

    Fraværet av norm og standard er skrikende åpenbar i platebransjen. Filmbransjen har til forskjell vært flinke til å holde seg til skrevne standarder. Og innenfor filmbransjen betyr en ny mastring som regel at bildet blir bedre enn det var på beta, VHS, DVD osv.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ja, jeg hører dere si det og skal ikke trekke vinyl inn ytterligere, men poenget mitt er; Siden dere, jeg og alle, bare antar, slik vi ofte gjør, blir vi alle sittende å preke ut av ræva. Kan hende vi går glipp av forskjellene slik Baluba i sin nye mannlige stil påpeker.

    Blant all denne synsingen, hokus pokuset og disse teoriene, så blir det vanskelig å skille snørr og bart. Teoretikerne tilskriver alle forskjeller til sinnet, for drømmerne er alt en realitet, midt imellom disse sitter vi rasjonelle som ikke alltid vet i hvilken bås inntrykkene skal plasseres. Dere får mene hva dere vil, men noen for meg etterprøvbare sannheter har jeg funnet, selv om ordforrådet mitt ikke strekker til for å gi en beskrivelse og gjeldende teorier ikke forklarer det.

    De som innbiller seg at digitalt er perfekt er de virkelige Luddittene!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ja, jeg hører dere si det og skal ikke trekke vinyl inn ytterligere, men poenget mitt er; Siden dere, jeg og alle, bare antar, slik vi ofte gjør, blir vi alle sittende å preke ut av ræva. Kan hende vi går glipp av forskjellene slik Baluba i sin nye mannlige stil påpeker.

    Blant all denne synsingen, hokus pokuset og disse teoriene, så blir det vanskelig å skille snørr og bart. Teoretikerne tilskriver alle forskjeller til sinnet, for drømmerne er alt en realitet, midt imellom disse sitter vi rasjonelle som ikke alltid vet i hvilken bås inntrykkene skal plasseres. Dere får mene hva dere vil, men noen for meg etterprøvbare sannheter har jeg funnet, selv om ordforrådet mitt ikke strekker til for å gi en beskrivelse og gjeldende teorier ikke forklarer det.

    De som innbiller seg at digitalt er perfekt er de virkelige Luddittene!
    Var ikke meningen å trekke opp stridstemaer igjen. Jeg skulle gjerne hatt en samling med nøye utvalgte vinylskiver i tillegg til nøye utvalgte digitalversjoner.

    Sitter her bare og irriterer meg over at man ikke bare må ha låtene man ønsker å spille, men at man i tillegg må ha gjort forarbeid for å finne ut hvilken versjon man hører på. Ren nevrotisme fra min side. Ikke la det gå ut over påskehumøret.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selv om enkelte i markedsføringen har vært litt vel panegyriske, så er vel ikke MQA på noen måte mottatt som en endelig løsning. De fleste av oss er enige om at det kun er et mellomsteg før ekte hirez-strømming blir aktuelt. Spørsmålet en gjerne kan stille er om det er et unødvendig mellomsteg, men jeg tror nok at for store markeder så vil effektiviteten ha aktualitet mye lenger enn det vil ha for oss.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Selv om enkelte i markedsføringen har vært litt vel panegyriske, så er vel ikke MQA på noen måte mottatt som en endelig løsning. De fleste av oss er enige om at det kun er et mellomsteg før ekte hirez-strømming blir aktuelt. Spørsmålet en gjerne kan stille er om det er et unødvendig mellomsteg, men jeg tror nok at for store markeder så vil effektiviteten ha aktualitet mye lenger enn det vil ha for oss.
    Min båndbredde på telefon og huskabel er mer enn god nok for høyoppløst masterlyd.

    At u-landene ikke får være med i 2017 bryr meg ikke. Om noen år har de bredbånd der også.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg er på strålende humør min venn. Bare smeller til i håp om sjokke deg til underdanighet. ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selv om enkelte i markedsføringen har vært litt vel panegyriske, så er vel ikke MQA på noen måte mottatt som en endelig løsning. De fleste av oss er enige om at det kun er et mellomsteg før ekte hirez-strømming blir aktuelt. Spørsmålet en gjerne kan stille er om det er et unødvendig mellomsteg, men jeg tror nok at for store markeder så vil effektiviteten ha aktualitet mye lenger enn det vil ha for oss.
    Min båndbredde på telefon og huskabel er mer enn god nok for høyoppløst masterlyd.

    At u-landene ikke får være med i 2017 bryr meg ikke. Om noen år har de bredbånd der også.
    Også i store deler av industrialiserte land i Vest-Europa er det dårligere kår for strømming enn i Norge. U-land kan også nevnes, de har selvsagt bredbånd der også. Du er litt vel etnosentrisk hvis du tror befolkningen i land som er definert som U-land lever i jordhytter på landsbygda. Og de har enormt voksende middelklasse i flere afrikanske land. De er også betalende markeder.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er på strålende humør min venn. Bare smeller til i håp om sjokke deg til underdanighet. ;D
    Bra humøret stråler.

    Hele MQA-jippoen har vært opplysende og deprimerende for min del. MQA er DRM og åpenbart ikke i min interesse som forbruker.

    Vurderer å prøve ut Qobuz (hvis de ikke fysisk sperrer tilgang i Norge all den tid du må betale og registrere deg utenlands) når de lanserer høyoppløst i mai. Men jeg er redd den tynnere katalogen (Tidal har 30 prosent flere låter) kan slå negativt ut for en som også liker å spille norsk musikk.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Båndbredde spiller nok mer inn for musikkleverandør som skal levere til alle brukerne.
    De sliter sikkert med versjonskontroll på alle de forskjellig formatene. Mulig de ender opp med en fil og så kan den dekodes i sanntid til brukerens preferanse. Krever mye cpu kraft dog.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Selv om enkelte i markedsføringen har vært litt vel panegyriske, så er vel ikke MQA på noen måte mottatt som en endelig løsning. De fleste av oss er enige om at det kun er et mellomsteg før ekte hirez-strømming blir aktuelt. Spørsmålet en gjerne kan stille er om det er et unødvendig mellomsteg, men jeg tror nok at for store markeder så vil effektiviteten ha aktualitet mye lenger enn det vil ha for oss.
    Min båndbredde på telefon og huskabel er mer enn god nok for høyoppløst masterlyd.

    At u-landene ikke får være med i 2017 bryr meg ikke. Om noen år har de bredbånd der også.
    Også i store deler av industrialiserte land i Vest-Europa er det dårligere kår for strømming enn i Norge. U-land kan også nevnes, de har selvsagt bredbånd der også. Du er litt vel etnosentrisk hvis du tror befolkningen i land som er definert som U-land lever i jordhytter på landsbygda. Og de har enormt voksende middelklasse i flere afrikanske land. De er også betalende markeder.
    Jeg mente u-land i vid forstand. Bor du på bygda, eller?

    ;-)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selv om enkelte i markedsføringen har vært litt vel panegyriske, så er vel ikke MQA på noen måte mottatt som en endelig løsning. De fleste av oss er enige om at det kun er et mellomsteg før ekte hirez-strømming blir aktuelt. Spørsmålet en gjerne kan stille er om det er et unødvendig mellomsteg, men jeg tror nok at for store markeder så vil effektiviteten ha aktualitet mye lenger enn det vil ha for oss.
    Min båndbredde på telefon og huskabel er mer enn god nok for høyoppløst masterlyd.

    At u-landene ikke får være med i 2017 bryr meg ikke. Om noen år har de bredbånd der også.
    Også i store deler av industrialiserte land i Vest-Europa er det dårligere kår for strømming enn i Norge. U-land kan også nevnes, de har selvsagt bredbånd der også. Du er litt vel etnosentrisk hvis du tror befolkningen i land som er definert som U-land lever i jordhytter på landsbygda. Og de har enormt voksende middelklasse i flere afrikanske land. De er også betalende markeder.
    Jeg mente u-land i vid forstand. Bor du på bygda, eller?

    ;-)
    Bor på bøgda, men har kjapt internet. Men jeg tror ikke stabilitet og hastighet blir det samme på Mutungu Tank Hill, selv med bredbånd.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tror jeg kjøper meg et par DVD audio plater.. :). Greit å se at en hype kan spotted tidlig. Så kan en være med eller la være. Mulighet for å høre sine kjære opptak i flere varianter er bare et pluss :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Norge nærmer seg i snitt 50mbit/s pr. person og hires kan streames på alle format om man vil.
    Har sagt det før :
    Båndbredde er ikke et argument for/mot MQA. For de virkelige u-land internet messig er kanskje ikke streaming et argument i det hele tatt inkludert mp3. Da er nedlastet musikk løsningen evt. cd/vinyl osv.
    Faren er at den grådige musikkindustrien omfavner et ultraproprietært format som kan sette de i full kontroll i alle ledd og styre distributørene 100%.
    De store plateselskapene driter i lydkvaliteten men kan gjemme seg bak de vidløftige ordene til MQA i dette tilfellet.

    Vinn vinn for grådige plateselskap og MQA og subjektive audiofile med redusert forståelse for dette.
    Tilbakesteg for vanlige forbrukere, mindre uavhengige plateselskap/formidlere, mindre kjente artister som vil prøve å komme ut på eteren på egen hånd, normale audiofile og andre.

    Hvor er dvd Jon når vi trenger han :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Båndbredde spiller nok mer inn for musikkleverandør som skal levere til alle brukerne.
    De sliter sikkert med versjonskontroll på alle de forskjellig formatene. Mulig de ender opp med en fil og så kan den dekodes i sanntid til brukerens preferanse. Krever mye cpu kraft dog.
    Skjønte ikke helt hva du mente med "krever mye cpu-kraft".

    La meg likevel gi et svar på en utbredt myte, nemlig at streaming og høyoppløste filer krever mye av datamaskinens sentralprosesseringsenhet (CPU).

    Archimago gjorde tidligere i år en måling av en minimaskin som heter Raspberry. Her måler han CPU-belastningen til maksimalt 4,5 prosent og i snitt 2 prosent når han spilte av en fil i DXD, 24/384:

    "4.5% CPU usage at its peak while it's buffering! Through most of the track, the CPU use is less than 2%. This is an example of truly how little processing is needed for computer audio for a streamer delivering bit-perfectly to your DAC".
    Kilde: Archimago's Musings: MEASUREMENTS: Raspberry Pi 3 as USB Audio Streamer (with recommended CRAAP config & TIDAL/MQA arrives)

    Jeg ser ikke helt hvor de tekniske begrensningene for utbredelse av høyoppløst lyd skal komme fra i 2017 og i årene fremover.

    Når det er sagt, så kan jeg se at motstanden mot hi-res kan komme fra miljøvernere! De sentrale distribusjonssentrene trenger mye mer kapasitet og strøm for å levere 10 og 50 ganger så mye data. Hvis det er slik at man kan levere samme kvalitet (husk at konsensus i fagmiljøer er at det ikke finnes klare bevis for at mer enn 16/44 er nødvendig) med en brøkdel av ressursene, så er det dårlig miljøvern å distribuere høyoppløst bilde og lyd. Med andre ord vil motstanden mot hi-res i fremtiden kanskje komme fra miljøhold...
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Hvis de har for eksempel en DXD-fil for hver sang så kan de ut fra den konvertere sangen til det brukeren har bestillt ved at konverteringen skjer i sanntid. Da slipper vi som ikke har MQA å få det innbakt i flac fila. Vi kan tilogmed få DSD eller PCM 192/24. Det krever databehandling som krever stor regnekraft. Jeg er sikker på at de kan lage en cache løsning som gjør at de mest populære sangene kan ligge ferdig. På hjemme pc' konverteres en wav fil til flac veldig fort, men når tusenvis skal konverteres krever det mer ressurser. Fordelen er at hver sang kan lagres hos musikk levrandøren som en fil.
    Man slipper da å ha et brokete bibliotek hvor det finnes flac filer med og uten MQA, mp3 med høy og lav kvalitet.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Båndbredde spiller nok mer inn for musikkleverandør som skal levere til alle brukerne.
    De sliter sikkert med versjonskontroll på alle de forskjellig formatene. Mulig de ender opp med en fil og så kan den dekodes i sanntid til brukerens preferanse. Krever mye cpu kraft dog.
    Skjønte ikke helt hva du mente med "krever mye cpu-kraft".

    La meg likevel gi et svar på en utbredt myte, nemlig at streaming og høyoppløste filer krever mye av datamaskinens sentralprosesseringsenhet (CPU).

    Archimago gjorde tidligere i år en måling av en minimaskin som heter Raspberry. Her måler han CPU-belastningen til maksimalt 4,5 prosent og i snitt 2 prosent når han spilte av en fil i DXD, 24/384:

    "4.5% CPU usage at its peak while it's buffering! Through most of the track, the CPU use is less than 2%. This is an example of truly how little processing is needed for computer audio for a streamer delivering bit-perfectly to your DAC".
    Kilde: Archimago's Musings: MEASUREMENTS: Raspberry Pi 3 as USB Audio Streamer (with recommended CRAAP config & TIDAL/MQA arrives)

    Jeg ser ikke helt hvor de tekniske begrensningene for utbredelse av høyoppløst lyd skal komme fra i 2017 og i årene fremover.

    Når det er sagt, så kan jeg se at motstanden mot hi-res kan komme fra miljøvernere! De sentrale distribusjonssentrene trenger mye mer kapasitet og strøm for å levere 10 og 50 ganger så mye data. Hvis det er slik at man kan levere samme kvalitet (husk at konsensus i fagmiljøer er at det ikke finnes klare bevis for at mer enn 16/44 er nødvendig) med en brøkdel av ressursene, så er det dårlig miljøvern å distribuere høyoppløst bilde og lyd. Med andre ord vil motstanden mot hi-res i fremtiden kanskje komme fra miljøhold...
    Det kan hende. Men lydstreaming skal være lite krevende sammenlignet med streaming av bilder, f.eks.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ny lesverdig MQA-analyse og -kommentar av Archimago:

    Archimago's Musings: COMPARISON: MQA "Authentication" & Sound Quality? (Mytek Brooklyn & Meridian Explorer2)

    Jeg liker også denne kommentaren som han har skrevet i feltet for leserkommentarer:

    "Perhaps even sadder is the fact that those who *should* be concerned to voice opposition to the state of affairs stay silent and incapable of using their media platform to speak out... Here's looking at Stereophile, The Absolute Sound, HiFi+, What Hi-Fi, etc. Merrily diddling with more cable announcements and boutique brands starting at 5-figures while literally a generation of new music passes with truly terrible fidelity."
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Neil Young driver også og tuller med pono player og alt som ikke fikk fotfeste. Nå skal sitronen skvises noe mer.. men ser ikke på dette som et alternativ til mqa egentlig. Det betyr forsåvidt ikke mye hva jeg mener men hvor musikkselskapene kan potensielt tjene mest mulig penger... Kommer an på hvor proprietært det blir.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Neil Young driver også og tuller mes pono player og alt som ikke fikk fotfeste.
    Enig, men Xstream er et eksempel på at det finnes teknologi som er bit perfect-streamingalternativer til MQA.

    Og Xstream er vel utelukkende et streamingalternativ og ikke et filalternativ for kjøp og nedlasting, slik MQA holder på med.

    Personlig tror jeg 5G gjør slike diskusjoner lite relevante om noen år.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Neil Young driver også og tuller med pono player og alt som ikke fikk fotfeste. Nå skal sitronen skvises noe mer.. men ser ikke på dette som et alternativ til mqa egentlig. Det betyr forsåvidt ikke mye hva jeg mener men hvor musikkselskapene kan potensielt tjene mest mulig penger... Kommer an på hvor proprietært det blir.
    Jeg mener jeg erindrer å ha lest at PY har trukket seg ut av Ponoplayer, eller var det bare butikken, dvs. medieinnhold i skyen?
    Glemmer aldri svaret hans når han ble spurt om HDTracks 'HDTracks - Who?' Skikkelig research arbeid i bunn, der....:rolleyes:
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.173
    Antall liker
    695
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Hva er det du viser her? Sonos støtter ikke high res og Rega støtter ikke MQA. Hva spiller du på for å vise 24/96 MQA?
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mange legitime spørsmål å stille, men når premisset er at høyere oppløsning ikke er noe forbrukerne etterspør eller ønsker så melder jeg pass. Denslags bakstreverske holdninger er kontraproduktive. Hvordan skulle verden sett ut hvis ikke noen skapte produkter som var framtidsrettet men ikke direkte etterspurt? Husk at også vinylavspilling har gjennomgått en liten revolusjon i nyere tid. Ingen etterspurte det, men Gud skal vite at vi er glad for det i praksis.

    Merkelig nok er det digitalhodene som er mest bakstreverske. De framstår som vinylfundamentalister på åtti- og nittitallet i dagens debatt. Mens vinylfolket faktisk imøtekommer teknisk utvikling og forbedring. Forstå det den som vil, men jeg tror kanskje det har noe med teknonerdingen og behovet for å være guru å gjøre.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jeg for min del har ingen planer om å bytte dac. Utpakking av data får PC`n ta seg av. Roon kjører allerede så jeg ser ikke helt hensikten med å bytte DAC (med mindre en skal selge mer utstyr da...).

    Roon integrasjonen av Tidal masters er vel imo litt så som så. Noe jeg også tok opp med dem. Det er jo i praksis ikke mulig å se formatet på materialet før en spiller musikken og kan sjekke display på DAC. Gjør det lettere tungvint å oppdatere biblioteket, da jeg tross alt har endel high-rez på disken (lite vits å legge til album med lavere kvalitet enn det jeg allerede har).

    Vil jo si at desto mer jeg leser og tester, desto større blir "behovet" for en LP rigg. Tidal for testing av musikk, LP - rip for album jeg vil eie. CD er jo stort sett "digital crap mastering". Å om jeg bare hadde hatt råd til en rigg med DS Audio pickup :-*
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn