Diverse MQA streaming. Foreløpige inntrykk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.170
    Antall liker
    693
    Torget vurderinger
    1
    Stenge tråden – hva er rasjonale bak det? Dette er jo en glimrende «evighets tråd» Tok en rask scanning av de første 5 sidene for et overslag av inntrykk. Inneholder sikkert feil men like vel:

    Tidal Master MQA vs Tidal HiFI:
    MQA.JPG
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Nei altså, hvis folk ønsker å fortsette tråden - ad infinitum - er det selvfølgelig helt greit for meg!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Artig artikkel i disse formattider:

    Intervju med Mari Boine - Lyd & Bilde

    Hvordan er lyden hos dete som har tidal?
    Takk for den!

    "........Jeg bruker lang tid på å finne ut av miksene, jeg vil mene masse om lyden, og det tar masse energi. Og når du har brukt masse tid på miksing, så kommer masteringen og ødelegger alt. Hva faen er vitsen? Når kom mastering? Hvem har funnet på det? Noen må være så snill å forske mer på dette, jeg vil gjerne vite mer om det. Dette er veldig viktig! Vi må ikke bli slitne av å høre på musikk."

    Der ble jeg plutselig litt Mari Boine-fan, gitt
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
    Artig artikkel i disse formattider:

    Intervju med Mari Boine - Lyd & Bilde

    Hvordan er lyden hos dete som har tidal?
    Takk for den!

    "........Jeg bruker lang tid på å finne ut av miksene, jeg vil mene masse om lyden, og det tar masse energi. Og når du har brukt masse tid på miksing, så kommer masteringen og ødelegger alt. Hva faen er vitsen? Når kom mastering? Hvem har funnet på det? Noen må være så snill å forske mer på dette, jeg vil gjerne vite mer om det. Dette er veldig viktig! Vi må ikke bli slitne av å høre på musikk."

    Der ble jeg plutselig litt Mari Boine-fan, gitt
    Og hun fortsetter engasjert.....

    " ....Vi har inngått et kompromiss, jeg og produsenten Tobias. Han fikk ha lyden i retning av sitt ønske på vinylen. Men jeg forlangte å få lyden som jeg ville ha den på CD-en. Så det er to forskjellige lydkvaliteter der. Og jeg tror jeg aldri kommer til å høre på vinylen, ler Mari Boine! "

    Litt mat for vinyl vs CD debatten der :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: svk
    S

    svk

    Gjest
    Tror jeg må få denne cd'n inn på mobilen. Enten ved å kjøpe cd + ripp eller abn på tidal.
    Tipper lyden er bra :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Artig artikkel i disse formattider:

    Intervju med Mari Boine - Lyd & Bilde

    Hvordan er lyden hos dete som har tidal?
    Takk for den!

    "........Jeg bruker lang tid på å finne ut av miksene, jeg vil mene masse om lyden, og det tar masse energi. Og når du har brukt masse tid på miksing, så kommer masteringen og ødelegger alt. Hva faen er vitsen? Når kom mastering? Hvem har funnet på det? Noen må være så snill å forske mer på dette, jeg vil gjerne vite mer om det. Dette er veldig viktig! Vi må ikke bli slitne av å høre på musikk."

    Der ble jeg plutselig litt Mari Boine-fan, gitt
    Og hun fortsetter engasjert.....

    " ....Vi har inngått et kompromiss, jeg og produsenten Tobias. Han fikk ha lyden i retning av sitt ønske på vinylen. Men jeg forlangte å få lyden som jeg ville ha den på CD-en. Så det er to forskjellige lydkvaliteter der. Og jeg tror jeg aldri kommer til å høre på vinylen, ler Mari Boine! "

    Litt mat for vinyl vs CD debatten der :D
    Det er antakelig akkurat det der som gjør at folk noen ganger kan foretrekke visse formater over andre, enten det er vinyl vs. digital eller CD vs high-res. Ofte blir plater mastret bedre og mer "audiofilt" når det skal lages vinyl eller hires-utgaver. Så da tenker man at man foretrekker vinyl, eller foretrekker high-res, mens man egentlig bare foretrekker mastringen som har blitt gjort for de formatene. Men i dette tilfellet ser det endelig ut som om det er vi CD-folk som får den beste versjonen...:)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Min mening er at man ikke trenger noe bedre enn CD. Det store problemet med dagens musikk er ikke formatet eller oppløsningen, men kvaliteten på opptaket eller mastringen. Slik jeg ser det forsøker MQA å løse et ikke-problem.
    Nå må vi slutte å tulle her, for som lydtekniker ser jeg to elementer i denne diskusjonen som ikke henger sammen med hva som er virkeligheten i musikkproduksjon. La meg begynne med denne påstanden.

    Høyere oppløsning, selv om det bare er 20 bit i praksis, så vil faktisk noen av forutsetningene for hot mastring bli mindre. En årsak til tung kompresjon (ikke nødvendigvis klipping) er støygulvet (noise floor). Problemet blir mindre og vil inspirere til mer dynamiske mastringer ifølge blant andre mastringstekniker Bob Katz, en av den gamle gode skolen. Han er som kjent sterkt kritisk til brickwall compression (se hans Loudnes: War & Peace på YouTube).

    En annen påstand jeg nettopp leste var at MQA nødvendigvis må være en nymastring. Det er selvfølgelig vrøvl. De kan ta enhver analog master eller 24 bit master og kjøre dem gjennom algoritmen for å få ut en MQA-master. Jeg håper faktisk de i størst mulig grad kommer til å gjøre nettopp det, sett bort fra med 24 bit-mastere som er kjørt gjennom brickwall-behandling.
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    håper det går greit at jeg låner denne tråden litt, uten at jeg blir "skutt ned på åpen gate". jeg har kastet meg på denne streaming bølgen, der jeg gikk til innkjøp av node 2. men opplever at den er "ustabil". foreksempel når jeg skifter sang så skjer det ikke noe med en gang, men etter 20 sec så skifter den sang. andre ganger må jeg skifte sånn jeg spiller av via pcen forså og skifte til node 2 på avspilling.

    er dette normalt "lagg" via nett? node2 er oppdatert med siste oppdatering.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    håper det går greit at jeg låner denne tråden litt, uten at jeg blir "skutt ned på åpen gate". jeg har kastet meg på denne streaming bølgen, der jeg gikk til innkjøp av node 2. men opplever at den er "ustabil". foreksempel når jeg skifter sang så skjer det ikke noe med en gang, men etter 20 sec så skifter den sang. andre ganger må jeg skifte sånn jeg spiller av via pcen forså og skifte til node 2 på avspilling.

    er dette normalt "lagg" via nett? node2 er oppdatert med siste oppdatering.
    Har du forsøkt med en restart av noden?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Artig artikkel i disse formattider:

    Intervju med Mari Boine - Lyd & Bilde

    Hvordan er lyden hos dete som har tidal?
    Takk for den!

    "........Jeg bruker lang tid på å finne ut av miksene, jeg vil mene masse om lyden, og det tar masse energi. Og når du har brukt masse tid på miksing, så kommer masteringen og ødelegger alt. Hva faen er vitsen? Når kom mastering? Hvem har funnet på det? Noen må være så snill å forske mer på dette, jeg vil gjerne vite mer om det. Dette er veldig viktig! Vi må ikke bli slitne av å høre på musikk."

    Der ble jeg plutselig litt Mari Boine-fan, gitt
    Og hun fortsetter engasjert.....

    " ....Vi har inngått et kompromiss, jeg og produsenten Tobias. Han fikk ha lyden i retning av sitt ønske på vinylen. Men jeg forlangte å få lyden som jeg ville ha den på CD-en. Så det er to forskjellige lydkvaliteter der. Og jeg tror jeg aldri kommer til å høre på vinylen, ler Mari Boine! "

    Litt mat for vinyl vs CD debatten der :D
    Det er antakelig akkurat det der som gjør at folk noen ganger kan foretrekke visse formater over andre, enten det er vinyl vs. digital eller CD vs high-res. Ofte blir plater mastret bedre og mer "audiofilt" når det skal lages vinyl eller hires-utgaver. Så da tenker man at man foretrekker vinyl, eller foretrekker high-res, mens man egentlig bare foretrekker mastringen som har blitt gjort for de formatene. Men i dette tilfellet ser det endelig ut som om det er vi CD-folk som får den beste versjonen...:)
    Jepp lyden på denne er rimelig bra:cool:
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    håper det går greit at jeg låner denne tråden litt, uten at jeg blir "skutt ned på åpen gate". jeg har kastet meg på denne streaming bølgen, der jeg gikk til innkjøp av node 2. men opplever at den er "ustabil". foreksempel når jeg skifter sang så skjer det ikke noe med en gang, men etter 20 sec så skifter den sang. andre ganger må jeg skifte sånn jeg spiller av via pcen forså og skifte til node 2 på avspilling.

    er dette normalt "lagg" via nett? node2 er oppdatert med siste oppdatering.
    Har du forsøkt med en restart av noden?
    har prøvd med en restart ja, virker som det kommer og går litt.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    håper det går greit at jeg låner denne tråden litt, uten at jeg blir "skutt ned på åpen gate". jeg har kastet meg på denne streaming bølgen, der jeg gikk til innkjøp av node 2. men opplever at den er "ustabil". foreksempel når jeg skifter sang så skjer det ikke noe med en gang, men etter 20 sec så skifter den sang. andre ganger må jeg skifte sånn jeg spiller av via pcen forså og skifte til node 2 på avspilling.

    er dette normalt "lagg" via nett? node2 er oppdatert med siste oppdatering.
    Har du forsøkt med en restart av noden?
    har prøvd med en restart ja, virker som det kommer og går litt.
    Sjekket signalstyrken din (hvis du kjører trådløst)? Gå til hjelp I appen og velg diagnostics. Fargen bør være blå på signal indikatoren. Ved trådløs forbindelse har plassering stort utslag både på styrken og lyden.
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    håper det går greit at jeg låner denne tråden litt, uten at jeg blir "skutt ned på åpen gate". jeg har kastet meg på denne streaming bølgen, der jeg gikk til innkjøp av node 2. men opplever at den er "ustabil". foreksempel når jeg skifter sang så skjer det ikke noe med en gang, men etter 20 sec så skifter den sang. andre ganger må jeg skifte sånn jeg spiller av via pcen forså og skifte til node 2 på avspilling.

    er dette normalt "lagg" via nett? node2 er oppdatert med siste oppdatering.
    Har du forsøkt med en restart av noden?
    har prøvd med en restart ja, virker som det kommer og går litt.
    Sjekket signalstyrken din (hvis du kjører trådløst)? Gå til hjelp I appen og velg diagnostics. Fargen bør være blå på signal indikatoren. Ved trådløs forbindelse har plassering stort utslag både på styrken og lyden.
    bruker kabel så signalet skal være sterkt og stabilt.
    Edit: skal prøve med en annen internett kabel. mulig det kan være et lite brudd eller lignende.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har du også forsøkt med å "drepe" appen og starte den på ny?
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Heýyyyy... kult. Da er det bare å nyte musikken på fredagskvelden! :):):)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    ARCHIMAGO OM HØYE FREKVENSER

    Archimagos siste er relevant også i MQA-sammenheng. Artikkelen kaster lys over nytten av høye frekvenser for reproduksjon av lyd. Hvis 24/48 er nok, hvem trenger da MQA?

    Archimago's Musings: MUSINGS: Do we "need" those >20kHz ultrasonic frequencies for high-fidelity audio?

    Og en litt morsom lenke til slutt for en uhøytidelig lek med frekvensgangen og hva man hører (kan ikke gå god for kvaliteten på tonegeneratoren...):

    Online Tone Generator - generate pure tones of any frequency
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Hmm, streameren min spiller ikke MQA men hvis jeg lager ei MQA-spilleliste på PCen og så spiller den på streameren blir det da musikk i begge kanaler.
    Vil det si at den "skalerer ned" og det i teorien skal være bedre lyd enn hvis jeg spilte den samme låta fra en "vanlig" spilleliste?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Qobuz ligger årevis foran alle andre, så uten å lese selve artikkelen så tror jeg gjerne på det. De strømmet lossless Flac i flere år før TIDAL begynte å tilby det samme. Men det er gangbart for oss i Norge med våre gode linjer, men i de fleste land tror jeg denslags krav til båndbredde blir vanskelig å få til pt. Vi glemmer ofte hvor teknisk priveligerte noen land er i forhold til andre. Minner meg om da vi pleide å gå på internettkafé da vi var nye Roma i 2004/5. Det vakte stor oppsikt at baluba junior fikk egen maskin, for det var utenkelig for italienerne bak disken at det eksisterte fire-femåringer som ikke bare kunne bruke Windows men også manøvrere på nettet for å finne sine favorittsider. En gang holdt betjeningen øye med oss fordi de trodde vi skrøt på oss et genibarn. Isåfall er alle barn i Norge genier, forklarte jeg dem. ;)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    BRIAN LUCEY OM MQA

    Jeg synes disse oppsummeringene om MQA fra Brian Lucey er gode for dem som ønsker innspill fra en erfaren profesjonell:


    "MQA is, in all of my tests so far, brighter and thinner with more distortion, and a sense of excitement (remember Aphex?) and even volume from the artifacts. Sure many lay people will be fooled. I don't like to see pros fooled, but oh well, that's why I'm busy I suppose and they're posturing next to a new product so I'm free to tell the truth here.

    If there is a market for MQA sure that's great, all good. Yet I don't think we should let Audiophiles (who are a small market in the first place) set definitions on good sound quality. They're not even remotely objective as they don't have the source files and do not know the intentions of the creative team. They're also easily fooled by all sorts of things, because they are essentially experiencing creativity, by tweaking the playback.

    That's fine, and I love them for paying money for great systems, but it is what is is. A form of creativity and control.


    The bottom line for me, this whole "bettering" the source file and "deblurring" malarkey has to be stopped. It's less data and a new filter ... not better or equal to the source files, that are not that much larger, and are easily downloaded by most people in the world with 2017 tech.

    To say otherwise is either greed, a dreamers imagination or just bad A/B listening skill".
    Kilde: https://www.gearslutz.com/board/12548751-post460.html


    "I helped Mytek redesign the Manhattan II, and everything in the room was fine. Previously I also heard a flaw in the Bricasti M1 and helped them to make it greater, after years on the market. My room set up is working very well, thank you.

    Fact is that BL the Elder, who no one dare critique, has a history of endorsing all kinds of things to save a buck, taking a day off if you're not seen as famous enough, and posturing for his elite position by going into Nashville etc, to sit on panels. I won't get into all that any further, inside dirt is messy and the work I do speaks for itself. I love Bob, don't want to make this personal.

    Yet the fact is MQA is not better and not neutral, anyone who has done the tests that has endorsement integrity I respect, hears the same thing. Corporations are getting on board to make money, and people are lining up to get on that gravy train.

    I'm fine with any new product clients want to pay for, I just think we need to live in reality. Less data and a filter is not better, and should seem a skeptical claim even without hearing anything. Better than the source, and any kind of "correcting PCM" claims are just absurd.

    If they have an AD at 32 bits and full loop with DA, and that's amazing, then we can talk again".
    Kilde: https://www.gearslutz.com/board/12551196-post482.html

    Bakgrunn: Welcome To Brian Lucey's Magic Garden Mastering
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Da var min første diagnose ikke så verst, se side 1. Og - for hva det er verdt - enig med ham nå etter en tids lytting, MQA er sminka og "stressa". Det låter IKKE nøytralt.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.170
    Antall liker
    693
    Torget vurderinger
    1
    Den karen der var jo rene sjarmtrollet - han kunne jobbet litt mer med formuleringene sine...

    Yet I don't think we should let Audiophiles (who are a small market in the first place) set definitions on good sound quality. They're not even remotely objective as they don't have the source files and do not know the intentions of the creative team. They're also easily fooled by all sorts of things, because they are essentially experiencing creativity, by tweaking the playback.

    Sure many lay people will be fooled.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Litt blanding av kortene der, men det er ikke sikkert han er riktig sitert....
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    OK.
    Men det skal han ha - det han hører stemmer med mine inntrykk. For meg var MQA sensasjonalisme.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    OK.
    Men det skal han ha - det han hører stemmer med mine inntrykk. For meg var MQA sensasjonalisme.
    Ouuuu. .. vend så tilbake til MP3. Det er da svært til negative hypere som ikke er villige til å gi formatet litt tid til å "sette" seg. Relax - no stress. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    CD låt ikke peachy da jeg lånte med meg en CD100 og et par demodisker i sølvplatens barndom heller. Det er godt mulig at det ikke er superb med MQA i dag heller, jeg har bare hørt tre spor over en Dragonfly Black. Enn sålenge har det kommet sprikende meninger om lyden fra de som faktisk har lyttet. Men storparten av støyen kommer fra folk som har rent ideologiske hensikter og som driter i å kvalitetssjekke med ørene.

    De fleste framstår som personer som lider av ekstrem høydeskrekk som utbasunerer at ingen kan ha bruk for høyere stige enn gardintrapp, eller svaksynte som synes at digitale bildefiler på 50 megapiksler er unødvendige for alle. Det er fullt mulig at kritikken av den faktiske lyden til MQA er helt riktig, men jeg minner på at det virker på meg som om en god del debattanter i hifidiskusjoner generelt burde innsett at hørselen deres er for dårlig til å ha så sterke meninger som de har. Noen vet det til og med, men velger å skjule seg bak en webpersonlighet med hørselen til en tyveåring og erfaringen til en syttiåring. I virkeligheten har de hørselen til en syttiåring og erfaringen til en tyveåring.

    Men som skrevet tidligere, tekniske utfordringer gjør at jeg enda ikke har hørt MQA på en måte som gjør at jeg kan gå høyt ut på banen med egne lytteinntrykk.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Nå synes jeg nok du blir vel personfokusert her Baluba. "Dere hører ikke godt nok" er en av de aller mest unødvendige tingene man kan si i en hifi-diskusjon, synes jeg nok, som ikke fører noe godt med seg.

    Selv har jeg ennå ikke fått hørt så alt for mye på MQA - et lite utvalg låter. Jeg synes foreløpig det høres bra ut på noen låter, dårlig på andre, og liten forskjell på andre igjen. Men spørsmålet for meg dreier seg om high-fidelity. Gir MQA høyere fidelity eller ikke? Fra en teknisk synsvinkel mener jeg det nå har blitt ganske klart at svaret på det er nei. MQA gir ikke høyere fidelity. Det er et filter som legges på og som gjør noe med lyden. Det kan man like eller mislike - det er en smakssak. Men uavhengig av om man liker lyden eller ikke, så går det an å diskutere det tekniske rundt MQA - og om formatet leverer det det påstås at det leverer.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: svk

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For noe vrøvl, personfokusert? Hvem har jeg spesifikt hengt ut som personer med dårlig hørsel? Jeg ser ingen brukernavn eller døpenavn i min post, den er sterkt generalisert og satt på spissen. Det meg skriver er helt korrekt. Det finnes de her inne som har for dårlig hørsel til å mene noe om oppløsning fordi ørene deres ikke fanger det opp. Bør jeg unngå å skrive det for å beskytte deres følelser?

    De får være fornøyd med at jeg anonymiserer dem, lenger enn det strekker jeg meg ikke.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    OK.
    Men det skal han ha - det han hører stemmer med mine inntrykk. For meg var MQA sensasjonalisme.
    Ouuuu. .. vend så tilbake til MP3. Det er da svært til negative hypere som ikke er villige til å gi formatet litt tid til å "sette" seg. Relax - no stress. :)
    Hva er det du prater om? Tidal streamer i minst CD-kvalitet, 44/16. Jeg har også sammenlignet med filer opp til 192. Hvis du gidder å sjekke dateringen til side 1 i tråden ser du vi er mange som har hørt på dette en stund, og strevd og levd med det.

    Negativ hyper???? Du er litt av en type du.
    Er det bedre å være en som ikke aner hva han prater om? Har du tatt tidlig helg?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    For noe vrøvl, personfokusert? Hvem har jeg spesifikt hengt ut som personer med dårlig hørsel? Jeg ser ingen brukernavn eller døpenavn i min post, den er sterkt generalisert og satt på spissen. Det meg skriver er helt korrekt. Det finnes de her inne som har for dårlig hørsel til å mene noe om oppløsning fordi ørene deres ikke fanger det opp. Bør jeg unngå å skrive det for å beskytte deres følelser?

    De får være fornøyd med at jeg anonymiserer dem, lenger enn det strekker jeg meg ikke.
    Jo, "personfokusert" fordi du ikke forholder deg til argumentene deres - hvem det nå enn er du sikter til. For det er det vi gjør her inne - vi vrøvler, utveksler erfaringer og diskuterer. I stedet skriver du altså noe du antar om deres evner. Og du har absolutt null grunnlag for å anta at noen her inne har dårlig hørsel sånn i utgangspunktet. Hva vet du om det? Fordi de ikke hører det du hører? Men viktigere er at den type anklager gjør all diskusjon helt umulig. "Sorry, jeg gidder ikke forholde meg til det du sier, fordi du hører dårlig". Ta noen rolige innpust må og hør på litt god musikk.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn