Forsterkere Monoblokker vs stereotrinn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis man sammenligner 2x forsterker A i felles kabinett med 2 stk forsterker A i hvert sitt kabinett, forutsatt at tilstrekkelig strømforsyning er ivaretatt. bør det væe innlysende at det ikke skal være noen forskjell. Dette er også kommentert flere ganger i tråden.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Riktig.
    Det som egentlig da testes er lange signalkabler og korte HT kabler vs korte signalkabler vs lange HT kabler.
    Der er det også mange meninger :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.534
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Mine monoblokker er kraftigere enn stereo utgaven, og det var kraft jeg var ute etter.
    Stereo-utgaven har mer kraft enn det som kreves for farlig høyt dB-nivå
    Mono-utgaven har mer kraft...osv.
    De lave frekvensene er sugne på kraft - nesten atomkraft
    Membranflate er viktigere enn kraft - for de lave frekvensene
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Stereo-utgaven har mer kraft enn det som kreves for farlig høyt dB-nivå
    Mono-utgaven har mer kraft...osv.
    De lave frekvensene er sugne på kraft - nesten atomkraft
    Membranflate er viktigere enn kraft - for de lave frekvensene
    Det er vel en helt annen diskusjon
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Flere produsenter av forsterkere lager monoblokker av flere grunner.
    En grunn kan være vekta.
    Et stereotrinn på over 100 kg med skarpe
    kjøleprofiler kan være problematisk å handle.
    Da er det lettere med to monoblokker som da veier ca 60% av en stereoforsterker?
    I tilegg er det mange produsenter som har (mye) større strømforsyninger i deres monotrinn.
    Jeg har bare monotrinn.
    Hos meg er hovedgrunnen det praktiske.
    Her finnes nesten ingenting mellom
    høyttalerne.
    Da står monoblokkene mine(som har dobbelt så stor strømforsyning som stereotrinnet)
    helt i vært hjørnet bak høyttalerne.😀
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Kan det ikke være like greit å diskutere "kraft" i forhold til et behov?
    Ikke bare som en faktor uten mening....? :unsure:
    Det var jo akkurat det jeg skrev, jeg trenger mer kraft enn stereo forsterkeren har Derfor ble det monoblokkene. Membran areal er en helt annen diskusjon
     
    2

    2xJ

    Gjest
    På tide og tenke på høyeffektive høyttalere, så en slipper disse beista av noen monoblokker da
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    På tide og tenke på høyeffektive høyttalere, så en slipper disse beista av noen monoblokker da
    Hvorfor det, mener du jeg skal selge høyttalerene mine , som jeg liker VELDIG godt for å tilfredsstille deg og andre som har valgt den løsningen. Tror du ikke jeg har hatt forskjellige høyttalere oppigjennom slik at jeg selv har grunnlag for valgene mine? Dritt lei av besservissere som hele tiden skal påtvinge sine egne valg her inne. Hva du liker er din og bare din løsning. Hva jeg velger og ikke ser jeg ingen behov for at du eller noen som helst andre har noe med
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    561
    Antall liker
    658
    På tide og tenke på høyeffektive høyttalere, så en slipper disse beista av noen monoblokker da
    De fleste høyeffektive høyttalere jeg kommer på i farten er ofte ganske så store og vanskelig å plassere optimalt i lytteromet. Slike "beist" av noen monoblokker kan ofte være lettere å plassere og vil kunne se ut som noen puslinger i forhold.
    Skal det spilles med godt headroom og lav forvrengning langt ned i frekvens trengs det ofte godt med effekt der også.
    Har du noen gode eksempler på høyeffektive høyttalerne du vil anbefale?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hvorfor det, mener du jeg skal selge høyttalerene mine , som jeg liker VELDIG godt for å tilfredsstille deg og andre som har valgt den løsningen. Tror du ikke jeg har hatt forskjellige høyttalere oppigjennom slik at jeg selv har grunnlag for valgene mine? Dritt lei av besservissere som hele tiden skal påtvinge sine egne valg her inne. Hva du liker er din og bare din løsning. Hva jeg velger og ikke ser jeg ingen behov for at du eller noen som helst andre har noe med
    Den var ikke myntet på noen.. men ser du føler deg truffet.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    De fleste høyeffektive høyttalere jeg kommer på i farten er ofte ganske så store og vanskelig å plassere optimalt i lytteromet. Slike "beist" av noen monoblokker kan ofte være lettere å plassere og vil kunne se ut som noen puslinger i forhold.
    Skal det spilles med godt headroom og lav forvrengning langt ned i frekvens trengs det ofte godt med effekt der også.
    Har du noen gode eksempler på høyeffektive høyttalerne du vil anbefale?
    Næææ, siden jeg ikke har kjøpe-høyttalere, og ikke skal påtvinge andre sitt valg :rolleyes: 🤭 så har jeg ikke det.
    Men for og få høy effektivitet så trenger det igrunn ikke og bli så fryktelig stort.
    Men om LS3/5a er referansen - så er jo løpet kjørt uansett :p
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    Vær nå ikke så hårsår da..
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hvorfor legger du ut slike svar da? Var det ikke bedre du holdt dine meninger for deg selv?
    Dette er et forum for og diskutere og komme med sine meninger, om du har problemer med det, så vet du hva og gjøre - bryr meg ikke.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Dette er et forum for og diskutere og komme med sine meninger, om du har problemer med det, så vet du hva og gjøre - bryr meg ikke.
    Nei det er lett å se du må jo mene noe om det meste hele tiden, må være veldig viktig for deg å fortelle andre om hvor feil de har
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvis dette var et bilforum og en hadde en amerikansk bil, så kan en bli lei av at noen hele tiden påpeker at den bruker mye bensin og har dårlige kjøreegenskaper. Poenget er at vi alle har forskjellig tilnærming. Å velge monoblokker fremfor stereotrinn, er nødvendigvis ikke noe bedre, men et valg en tar i forhold til behov og ønske.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    På et diskusjonsforum?

    Passive delefiltere etter effektforsterkeren er i alle fall mest highend. Det er innlysende.
    To monoeffektforsterkere er enda highendere enn én stereoeffektforsterker.
    Gjeeeesp, ventet ikke noe annet fra deg. Du kan jo også best hele tiden
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Nei det er lett å se du må jo mene noe om det meste hele tiden, må være veldig viktig for deg å fortelle andre om hvor feil de har
    Jeg siterte ikke deg, men du tar deg nær av at jeg mener at HI EFF er veien og gå.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg siterte ikke deg, men du tar deg nær av at jeg mener at HI EFF er veien og gå.
    Tar meg nær? Er bare lei av å se hvordan du og noen til, hele tiden har det som hovedmål å fortelle alle andre at deres valg er feil. Kan dere ikke akseptere at det er forskjellige tilnærminger til lyden? Dere burde heller komme med gode forslag i tråder der det etterspørres råd fra deres side . I stedet for dette legger dere ut det ene pirket etter det andre, kritiserer hi end osv. Hva er hensikten, er det for å ta gleden fra alle som ikke har samme tilnærming som dere?
     
    Sist redigert:

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    561
    Antall liker
    658
    Næææ, siden jeg ikke har kjøpe-høyttalere, og ikke skal påtvinge andre sitt valg :rolleyes: 🤭 så har jeg ikke det.
    Men for og få høy effektivitet så trenger det igrunn ikke og bli så fryktelig stort.
    Men om LS3/5a er referansen - så er jo løpet kjørt uansett :p
    Må innrømme at svaret ditt ikke ga meg særlig mye mening,

    Hva deffinerer du som høy følsomhet i dB/W/M

    Har aldri hørt på LS3/5a, og vet ikke om noen som har denne som referanse i dag, gjør du?

    LS3/5a Specifications
    · System type: Two way infinite baffle
    · Frequency response: 80Hz-20KHz +/-3dB
    · Nominal Impedance: 15 Ohms
    · Bass/midrange: 110mm Bextrene cone
    · Tweeter: 19mm Mylar dome
    · Crossover frequency: 3KHz
    · Sensitivity: 82.5dB/W/M
    · Finish: Walnut, Rosewood and Olive finishes as standard
    · Grille: Black Tygan
    · Dimensions: 305 x 190 x 165mm (HxWxD)
    · Weight: 4.9Kg (each speaker)
    · Recommended amplifier range 30-80 Watts

    Med en slik spec. er jeg ikke sikker på om kraftige monoblokker vil være løsningen.
    Kanskje en grei liten rørforsterker kunne fungert?
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Må innrømme at svaret ditt ikke ga meg særlig mye mening,

    Hva deffinerer du som høy følsomhet i dB/W/M
    100+ db - Ja, jeg er en hornmann !!

    Innlegget #207 er en av mine MONOBLOKKER

    Men det er 6 kanaler (og kan få fler) til rådighet pr side.

    LS3/5a er selvfølgelig en spøk 🤭
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    På tide og tenke på høyeffektive høyttalere, så en slipper disse beista av noen monoblokker da
    Det er ikke så enkelt. Det finnes meget gode høyttalerkonstruksjoner som ender opp med relativ lav følsomhet og behov for mye krefter. Skal man alltid velge høyeffektivt, så velger man også vekk enkelte vesentlige egenskaper. Dessuten må man tenke høyttalerkonstruksjon som passer plassmessig i rommet.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Det er ikke så enkelt. Det finnes meget gode høyttalerkonstruksjoner som ender opp med relativ lav følsomhet og behov for mye krefter. Skal man alltid velge høyeffektivt, så velger man også vekk enkelte vesentlige egenskaper. Dessuten må man tenke høyttalerkonstruksjon som passer plassmessig i rommet.
    Dette er jo interessant ! Og hvordan vil du at vi skal definere konstruksjon som skal passe til et rom ?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Dette er jo interessant ! Og hvordan vil du at vi skal definere konstruksjon som skal passe til et rom ?
    Man må for det første ha plass til høyttalerne. 15" og 18" woofere, flere stackete eller hornladete drivere er flott det, men det går ikke inn i enhver stue eller har høy WAF. Mindre størrelse innebærer lavere følsomhet. Ellers handler det om tilpasse spredning til rom, plassering og bruk. Hvilke dypbass man kan leve med er også vesentlig i forhold til både romnoder og hvor mye lyd som transporteres til nærliggende rom/leilighet.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    2.505
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Må innrømme at svaret ditt ikke ga meg særlig mye mening,

    Hva deffinerer du som høy følsomhet i dB/W/M

    Har aldri hørt på LS3/5a, og vet ikke om noen som har denne som referanse i dag, gjør du?

    LS3/5a Specifications
    · System type: Two way infinite baffle
    · Frequency response: 80Hz-20KHz +/-3dB
    · Nominal Impedance: 15 Ohms
    · Bass/midrange: 110mm Bextrene cone
    · Tweeter: 19mm Mylar dome
    · Crossover frequency: 3KHz
    · Sensitivity: 82.5dB/W/M
    · Finish: Walnut, Rosewood and Olive finishes as standard
    · Grille: Black Tygan
    · Dimensions: 305 x 190 x 165mm (HxWxD)
    · Weight: 4.9Kg (each speaker)
    · Recommended amplifier range 30-80 Watts

    Med en slik spec. er jeg ikke sikker på om kraftige monoblokker vil være løsningen.
    Kanskje en grei liten rørforsterker kunne fungert?
    Løsningen for ikke komplexe laster , ds også enkle element i xo med det for øye bare for å kompensere for HT lave virkings grad er å bro koble allt fra 60 - 100 w stereo amp , en amp til hver side
     
    Sist redigert:

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.442
    Torget vurderinger
    6
    Det er ikke så enkelt. Det finnes meget gode høyttalerkonstruksjoner som ender opp med relativ lav følsomhet og behov for mye krefter. Skal man alltid velge høyeffektivt, så velger man også vekk enkelte vesentlige egenskaper. Dessuten må man tenke høyttalerkonstruksjon som passer plassmessig i rommet.
    Veldig ofte så ender man opp med «kjøleskap» størrelse på høyeffektive høyttalere om man ønsker dypbass😉
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Bedre enn hva? Ting med100% korrekte målinger?
    Mitt poeng var i grunn at det som låter best ikke nødvendigvis er det som ser best ut estetisk eller det som er dyrest, ei heller er det noen automatikk i at monoblokker spiller bedre enn en to kanaler i ett effekttrinn, eller en integrert forsterker for den saks skyld...

    Sagt med andre ord så har "kjedelige" bokser overrasket meg positivt mer enn en gang, og jeg har blitt skuffet av produkter som har en design som gir forventninger bare man ser produktet...

    Altså er det ingen gitte regler, man må bare erfare og finne ut hva man liker og hva man ikke vil dra i hus.

    Man opplever overraskelser med denne interessen, på godt og vondt, å se på prislapp og design er noe man ikke kan da det kan lede enn mot skuffelse (men for all del, man kan også bli fornøyd).

    I grunn betyr det lite for egen del, om jeg ender med en integrert forsterker, kontrollforsterker og en effektforsterker, eller kontrollforsterker og to monoblokker. Jeg rangerer det slik, at dersom man kan ende med en integrert forsterker så er det helt klart å foretrekke, men trenger man mer krefter så bør man jo kjøpe separat og da er monoblokker slik jeg ser det sistevalget om man nær sagt må det (ser få grunner til å fordyre det med å velge monoblokker om man kan unngå det, dessuten er de jo upraktiske all den tid det ofte tar større plass og blir flere bokser). Det enkleste er det praktisk å foretrekke synes jeg, selv er jeg glad jeg ikke trenger det, irriterende nok med to bokser som det jeg har, altså har jeg valgt mer krefter enn hva de fleste integrerte gir, og derfor to bokser hos meg selv om det ville vært topp med en integrert forsterker, men jeg fant ingen aktuell integrert...
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Mitt poeng var i grunn at det som låter best ikke nødvendigvis er det som ser best ut estetisk eller det som er dyrest, ei heller er det noen automatikk i at monoblokker spiller bedre enn en to kanaler i ett effekttrinn, eller en integrert forsterker for den saks skyld...

    Sagt med andre ord så har "kjedelige" bokser overrasket meg positivt mer enn en gang, og jeg har blitt skuffet av produkter som har en design som gir forventninger bare man ser produktet...

    Altså er det ingen gitte regler, man må bare erfare og finne ut hva man liker og hva man ikke vil dra i hus.

    Man opplever overraskelser med denne interessen, på godt og vondt, å se på prislapp og design er noe man ikke kan da det kan lede enn mot skuffelse (men for all del, man kan også bli fornøyd).

    I grunn betyr det lite for egen del, om jeg ender med en integrert forsterker, kontrollforsterker og en effektforsterker, eller kontrollforsterker og to monoblokker. Jeg rangerer det slik, at dersom man kan ende med en integrert forsterker så er det helt klart å foretrekke, men trenger man mer krefter så bør man jo kjøpe separat og da er monoblokker slik jeg ser det sistevalget om man nær sagt må det (ser få grunner til å fordyre det med å velge monoblokker om man kan unngå det, dessuten er de jo upraktiske all den tid det ofte tar større plass og blir flere bokser). Det enkleste er det praktisk å foretrekke synes jeg, selv er jeg glad jeg ikke trenger det, irriterende nok med to bokser som det jeg har, altså har jeg valgt mer krefter enn hva de fleste integrerte gir, og derfor to bokser hos meg selv om det ville vært topp med en integrert forsterker, men jeg fant ingen aktuell integrert...
    [/QUOTE
    Har full forståelse for at en velger produkter som tar mindre plass, koster lite/mindre osv. Men hvorfor må en hele tiden hinte om priser på andres utstyr og andres valg? Holder det ikke å si at jeg velger mine ting ut fra det jeg synes passer meg best, og ikke hele tiden samtidig hinte til at "dere andre gjør feil valg"?
    Skjønner ikke greia
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn