Forsterkere Monoblokker vs stereotrinn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Mitt poeng var i grunn at det som låter best ikke nødvendigvis er det som ser best ut estetisk eller det som er dyrest, ei heller er det noen automatikk i at monoblokker spiller bedre enn en to kanaler i ett effekttrinn, eller en integrert forsterker for den saks skyld...

    Sagt med andre ord så har "kjedelige" bokser overrasket meg positivt mer enn en gang, og jeg har blitt skuffet av produkter som har en design som gir forventninger bare man ser produktet...

    Altså er det ingen gitte regler, man må bare erfare og finne ut hva man liker og hva man ikke vil dra i hus.

    Man opplever overraskelser med denne interessen, på godt og vondt, å se på prislapp og design er noe man ikke kan da det kan lede enn mot skuffelse (men for all del, man kan også bli fornøyd).

    I grunn betyr det lite for egen del, om jeg ender med en integrert forsterker, kontrollforsterker og en effektforsterker, eller kontrollforsterker og to monoblokker. Jeg rangerer det slik, at dersom man kan ende med en integrert forsterker så er det helt klart å foretrekke, men trenger man mer krefter så bør man jo kjøpe separat og da er monoblokker slik jeg ser det sistevalget om man nær sagt må det (ser få grunner til å fordyre det med å velge monoblokker om man kan unngå det, dessuten er de jo upraktiske all den tid det ofte tar større plass og blir flere bokser). Det enkleste er det praktisk å foretrekke synes jeg, selv er jeg glad jeg ikke trenger det, irriterende nok med to bokser som det jeg har, altså har jeg valgt mer krefter enn hva de fleste integrerte gir, og derfor to bokser hos meg selv om det ville vært topp med en integrert forsterker, men jeg fant ingen aktuell integrert...
    Det finnes da 1 boks løsninger men de koster augostini gryphon og evt MC i det pris segmentet
    Jeg er med årene gått tilbake til ren stero oppsett og passiv filter /HT selv om jeg har mono blokker. Jobben med å koble opp annet for evaluering eller seriøs lytting er en lek

    Jeg kunne godt ha en 1 boks løsning , men da måtte preamp delen gi meg det som jeg elsker min allfet preamp, daccen måtte gi meg det jeg elsker med paralelle strøm daccer i nos mode og discrete klA invertere .Videre måtte den ha min super low noise current injected mc riia på 70 db gain .( Bare stax cpy i ua9n kunne rokke ved den ) Videre måtte effekt delen være dual mono fet / mosfet med current rating 90 A no source restors no global FB og ,,, selv følgelig måtte allt være kl A balansert og like støy fritt som nå

    Intill videre nyter jeg min fler boks deal " inntill jeg har hørt noe som erstatte heile driden i en boks ,
    Jo det hadde vært absolutt genialt : ) og jeg har syslet med tanken ,,,,Den kunne videre hatt option for 300w pentode drift og DC restorer circout og an alldri så liten nc 1200 for bruk på heite sommer dager . ) Har je glemt noe ?
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.476
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Trådstarter :
    "Jeg har inntrykk av at monoblokker gir enkelte LYDMESSIGE FORDELER som er vanskelig å oppnå ved bruk av ett stereotrinn - hva er deres mening? Kjør diskusjon" - sitat slutt.

    (Antar at trådstarter mener "et stereotrinn", ikke "ett". Ett er et tallord, og det er vel aldri aktuelt å bruke to eller flere stereotrinn.)

    Enkelte ting er det liten vits i å diskutere.
    Spørsmålet til trådstarter har nokså liten relevans, ettersom det ikke er et avgjørende parameter for lydkvaliteten hvorvidt en forsterker er i en, to eller fire kabinetter.

    Som jeg forsøkte å si tidligere, er det andre ting enn antall kabinetter, antall strømforsyninger osv, som betyr noe for lydgjengivelse.
    Konstruksjon og kvalitet på innvendig komponenenter i forsterkeren er det som er viktig i så henseende.
    At det er en monoblokk betyr egentlig bare at man må ha to for å få stereo.

    Jeg hadde nokså tidlig en aning om hvilken retning denne tråden ville ta. Det er tydelig veldig mye metakommunikasjon og ulikt logisk nivå i mange av innleggene.

    Screenshot_20220914_174213.jpg

    Jeg postet denne i min egen tråd i går.
    Jeg la til at lyspæra også helst ikke skal koste noe særlig.😆
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 849166
    Jeg postet denne i min egen tråd i går.
    Jeg la til at lyspæra også helst ikke skal koste noe særlig.😆
    Du trenger nok flere.
    En som mener det viktigste er at den er i ren klasse A! Og da hjelper det ikke hvor varmt den nye nødvendigvis lyser, for klasse D lyser feil selv om målingene er rett.
    En som mener det kun er klasse A som varmer bra nok, og at lyspæren er en god varmekilde.
    Også en som mener sikringsskapet må være igjen, hvis ikke så bråker pæren ille mye!
    En for å argumentere miljø (det er jo alltid en som skal lage kvalm!), slår et slag for kl.D for å spare strøm og slår av lyset når man ikke befinnet seg i rommet.
    En som snakker om sånn nymotens digitale lys da, som kan dimmes. Nytt=Digitalt, og digitalt kan man såklart ikke ha som lys!
    En som synes dimbare lys er fint, da kan man tilpasse alt selv både på farge og styrke. Til og med fra mobilen, så man slipper å reise den feite hifi-røven sin.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Du trenger IINGEN! Hififolkets klokketro på sin egen opplysthet er så stor at eksterne lyskilder er overflødige! 🤭 🤭 🤭
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.632
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Du trenger nok flere.
    En som mener det viktigste er at den er i ren klasse A! Og da hjelper det ikke hvor varmt den nye nødvendigvis lyser, for klasse D lyser feil selv om målingene er rett.
    En som mener det kun er klasse A som varmer bra nok, og at lyspæren er en god varmekilde.
    Også en som mener sikringsskapet må være igjen, hvis ikke så bråker pæren ille mye!
    En for å argumentere miljø (det er jo alltid en som skal lage kvalm!), slår et slag for kl.D for å spare strøm og slår av lyset når man ikke befinnet seg i rommet.
    En som snakker om sånn nymotens digitale lys da, som kan dimmes. Nytt=Digitalt, og digitalt kan man såklart ikke ha som lys!
    En som synes dimbare lys er fint, da kan man tilpasse alt selv både på farge og styrke. Til og med fra mobilen, så man slipper å reise den feite hifi-røven sin.
    Mulig det hadde blitt god stemning også når en hadde samlet seg om ett stykke god musikk
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Mulig det hadde blitt god stemning også når en hadde samlet seg om ett stykke god musikk
    Jo jøss, er vel ingenting som samler folk mer enn musikk? Ihvertfall sånn på frivillige samlinger.
    Men hva som er god musikk er ganske individuelt for de fleste, men uansett så kan man gjerne finne noen fellesnevnere for det.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.348
    Antall liker
    63.228
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    HFS består av to mennesketyper. De som ser fortreffeligheten hos andre og kan glede seg på deres vegne, og de som kun ser egen fortreffelighet og kun kan glede seg på egne vegne 😎😊
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    HFS består av to mennesketyper. De som ser fortreffeligheten hos andre og kan glede seg på deres vegne, og de som kun ser egen fortreffelighet og kun kan glede seg på egne vegne 😎😊
    Du tenker vel heller, de som holder seg on-topic og de som bare går off-topic?
     

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    160
    Antall liker
    46
    Har selv tatt steget fra A21, via JC5, og nå til JC1+ som kommer i par. Det er en veldefinert forskjell må sies.......strømregninga:p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn