Forsterkere Monoblokker vs stereotrinn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Blå diodelys under også. Definitivt samme ulla.
    Spenningen i et kabinett og strømmen i det andre? Jeg lar meg stadig imponere over oppfinnsomheten hifikonstruktører er i stand til å framvise. :coffee:
    Det er det mange som gjør/har gjort ( strømtilførsel i eget kabinett ), eks. Audio Research, Musical Fidelity, Stax, etc. etc. Det gir mening å holde store trafoer borte fra lavnivå signaler da det fort kan smitte støy inn på lydsignalet...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.286
    Antall liker
    3.632
    Torget vurderinger
    1
    Det er det mange som gjør/har gjort ( strømtilførsel i eget kabinett ), eks. Audio Research, Musical Fidelity, Stax, etc. etc. Det gir mening å holde store trafoer borte fra lavnivå signaler da det fort kan smitte støy inn på lydsignalet...
    Hva er forskjellen med å ha en stålplate innenfor i samme kabinett eller å ha en stålplate over eller under istedet fra trafo til lavsignal? Gir ganske mye av det samme resultatet..
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Strøm i et kabinett og spenning i et annet er intet mindre enn imponerende!
    Coda gjør også dette i sine systemforsterkere og hevder at dette er den ultimate måte å gjøre det på...


    "Separate voltage (SV) and current amplifier(S150/250) Precision Bias Class A operation"
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.647
    Antall liker
    21.433
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    U=R*I. P=U*I. Der det er strøm er det spenning. Det kalles fysikk.
    Så kan man jo argumentere at man kan ha spenning uten strøm. Bare husk at da blir det ikke lyd. Eller gnist for den saks skyld.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.768
    Antall liker
    5.420
    Sted
    Holmestrand
    Strøm i et kabinett og spenning i et annet er intet mindre enn imponerende!
    Hvis vi nå i tillegg kan få dekomponert impedansen og lagt de henholdsvis resistive, kapasitive og reaktive komponentene i hvert sitt kabinett så skal du se det blir orden i lydbildet.
    ;)

    Nu vel, all verdens flåsing til side:
    Flere bokser er ingen magisk løsning på noe som helst.
    Å dele opp kan selvsagt ha sine fordeler, men for de aller fleste av oss så tror jeg at færre bokser gjør jobben like bra som flere.

    En god kontrusjon er god nettopp fordi den har tatt høyde for de tekniske utfordringene som foreligger.
    Kjøling, skjerming, strømtilførsel og hva ellers som kreves for at ting skal fungere som man ønsker.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Samme for meg...jeg er ikke i målgruppen. Men fascinerende å se hva som lages.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ulempen kanskje ved å ha det i to bokser er at du da må ha utvendig kabelføring mellom boksene, pluss plugger og kontakter. Er vel bedre å kjøre alt i en boks og skjerme skikkelig innvendig, som @na_X var inne på her.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.286
    Antall liker
    3.632
    Torget vurderinger
    1
    Ulempen kanskje ved å ha det i to bokser er at du da må ha utvendig kabelføring mellom boksene, pluss plugger og kontakter. Er vel bedre å kjøre alt i en boks og skjerme skikkelig innvendig, som @na_X var inne på her.
    En fordel med å ha det separat er jo at en boks ikke blir så utrolig svintung, muligens.. Men ser ikke noe poeng i det før det passerer godt over 100kg. :D
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    En fordel med å ha det separat er jo at en boks ikke blir så utrolig svintung, muligens.. Men ser ikke noe poeng i det før det passerer godt over 100kg. :D
    Jo, jo, men hvor ofte skal du drasse rundet på det? Med mindre du er som @666 og flytter anlegget fra rom til rom :ROFLMAO:
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.768
    Antall liker
    5.420
    Sted
    Holmestrand
    En fordel med å ha det separat er jo at en boks ikke blir så utrolig svintung, muligens.. Men ser ikke noe poeng i det før det passerer godt over 100kg. :D
    For de av oss som bor i hus og ikke industribygg hvor det er lett tilgang til jekketraller, gaffeltrucker og annet utstyr for flytting av tyngre saker så er min grense vesentlig lavere enn 100 kg. Jeg har heller ikke møbler som er dimensjonert av @Sluket .
    Når boksene blir svært store og tunge så er det selvsagt en god grunn til å dele opp.
    Ingen tvil om det.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.286
    Antall liker
    3.632
    Torget vurderinger
    1
    Jo, jo, men hvor ofte skal du drasse rundet på det? Med mindre du er som @666 og flytter anlegget fra rom til rom :ROFLMAO:
    Monoblokker blir jo sett på litt som "mann" i denne hobbyen, men om man ikke klarer å løfte den engang med PSU innebyggd så blir det mer et kompleks man sliter med. :p
    Er egentlig monoblokker i utgangspunktet stereofiles penisforlenger?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.260
    Antall liker
    6.334
    Sted
    Under stjernene
    U=R*I. P=U*I. Der det er strøm er det spenning. Det kalles fysikk.
    Så kan man jo argumentere at man kan ha spenning uten strøm. Bare husk at da blir det ikke lyd. Eller gnist for den saks skyld.
    Uten spenning ingen strøm. Uten vann ingen vanntrykk😉
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.298
    Torget vurderinger
    23

    Her er mine "penisforlengende cojones largos" monoblokker!!

    25 x 34 x 16 cm. (HxDxB) eller ca. 13 l. om du vil - vekt ca. 6 kg. Effekt 1.200W

    Poenget er bare å vise at myter og antagelser om hva som gjelder ikke alltid er riktig....

    (bildet er tatt på verftet, før internkabling og montering av deksler) :cool:

    Chassis med PSU powermodul og softstart 02.png






     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.646
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Vurderte disse engang , Theta digital Prometheus bruker og hypex 1200 modul men analog PSU og veier 24 kg

     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    565
    Antall liker
    671
    Du får vel lese deg opp lite på begrepene "spenning" & "strøm"
    Spoiler alert....... Begge bokser har like mye av begge deler :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
    1663001705652.png

    Har de?, det kommer vel litt ann på hvordan man ser det. Setter man f.eks opp et energi regnskap vil rekkefølgen spille inn.
    Skal det du angir være riktig må vel strømforsyningsdelen (den nederste boksen) som er koblet til nettspenning AC 110-240v? og likeretter denne til DC en ha en virkningsgrad på 100%?
    Videre så jobber vel klasse A effektforsterkerdelen "innenfor" DC spenningen fra strømforsyningsdelen (som vel ikke er 240v på en 150W forsterker i 8ohm), så det er vel bare hvis man måler strøm og spenning i det felles koblingspunktet mellom disse at begge boksene "har like mye av begge deler".

    Synes det er fornuftig å dele opp strømforsyningsdel og effektforsterker del slik som Pass Lab har gjort her, ikke bare for å redusere og gjøre det vanskeligere å overføre støy, men også bokstavelitalt gjøre det lettere å flytte på slike komponenter i trange omgivelser.

    McIntosh har vel tatt dette et skritt videre i MC2KW
    1663000280752.png
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.116
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Vis vedlegget 848633
    Har de?, det kommer vel litt ann på hvordan man ser det. Setter man f.eks opp et energi regnskap vil rekkefølgen spille inn.
    Skal det du angir være riktig må vel strømforsyningsdelen (den nederste boksen) som er koblet til nettspenning AC 110-240v? og likeretter denne til DC en ha en virkningsgrad på 100%?
    Videre så jobber vel klasse A effektforsterkerdelen "innenfor" DC spenningen fra strømforsyningsdelen (som vel ikke er 240v på en 150W forsterker i 8ohm), så det er vel bare hvis man måler strøm og spenning i det felles koblingspunktet mellom disse at begge boksene "har like mye av begge deler".

    Synes det er fornuftig å dele opp strømforsyningsdel og effektforsterker del slik som Pass Lab har gjort her, ikke bare for å redusere og gjøre det vanskeligere å overføre støy, men også bokstavelitalt gjøre det lettere å flytte på slike komponenter i trange omgivelser.

    McIntosh har vel tatt dette et skritt videre i MC2KW
    Vis vedlegget 848627
    Godt bevis på at Mcern lager både støgge og vakre kreasjoner.
    Jeg ønsker meg et sett Mc75
    MC75_Angle.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.986
    Antall liker
    20.049
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har de?, JA det kommer vel litt ann på hvordan man ser det NOPE...Fysikkens lover endre seg ikke etter, hvordan du liker å se det.. Setter man f.eks opp et energi regnskap vil rekkefølgen spille inn. NEI Nederste boksen vil gi akkurat den energi, den øverste bruker.
    Skal det du angir være riktig må vel strømforsyningsdelen (den nederste boksen) som er koblet til nettspenning AC 110-240v? og likeretter denne til DC en ha en virkningsgrad på 100%? Tullsnakk. Det er hverken mere eller mindre energitap i den ene boksen fremfor den andre.
    Videre så jobber vel klasse A effektforsterkerdelen "innenfor" DC spenningen fra strømforsyningsdelen (som vel ikke er 240v på en 150W forsterker i 8ohm), så det er vel bare hvis man måler strøm og spenning i det felles koblingspunktet mellom disse at begge boksene "har like mye av begge deler".
    PRESIS. Der er jo ikke relevant å betrakte de, om dem ikke er forbundet.

    Synes det er fornuftig å dele opp strømforsyningsdel og effektforsterker. Har ingenting med saken å gjøre, hva du syns :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Dette blir mit eneste svar, da du bare vil ordkløve. Latterlig diskussion.!!!!
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    At noen velger å bruke penger på - og fokusere hobbyen på - ting som er uvesentlig for lydgjengivelsen er helt greit for min del. Jeg synes de tredelte MCene er kule, men tror neppe denne typen overkill har vesentlig innvirkning på lyden. Jeg har kommet så kort på min hifi-reise at jeg må fokusere på det som gir mest gevinst, men aksepterer selvfølgelig at andre prioriterer design, kulhet osv.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.646
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    MC over kill ?
    Den er ikke bare kul men en kullt . De har en leading edge og hele tiden en evaluering på å forbedre produktene .Sjekk støy tallet på mange av mc feks .

    I tillegg er de kule langt over gjennonsnitt design messig IMO ,
    Etter å ha lyttet på flere fikk MC en egen aktelse hos meg , og den ble ikke mindre ved hjemlån .Til med Hegel folk" på besøk måtte innrømme kvalitet på hva MC leverte her .
    Har en i tillegg vært så heldig å skru opp lokket på noen av disse så kan man ikke annet en å bøye seg i støvet for bygge kvaliteten ,,,, som er intet mindre enn : out standing "
    Mc har produsert Hi fi for decades og kommer til å fortsette me d,,,, så lenge de selger produktene sine som allt tyder på at de gjør .
    Selv anbefaler jeg folk som virkelig setter pris på lyd , lytt på ordentlig elektronikk selv om prisen er i overkant av hva du tenker er overkommelig .Selv har jeg sansen for dedikerte andre audio merker der lyd og kvalitet er pri som feks ; Augostini , Gryphon
    PBN og skal jeg ta med en digital ,,,ja da blir d theta
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Hva er forskjellen med å ha en stålplate innenfor i samme kabinett eller å ha en stålplate over eller under istedet fra trafo til lavsignal? Gir ganske mye av det samme resultatet..
    ...du kan sette de litt lengre fra hverandre. Avstand er greia...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.286
    Antall liker
    3.632
    Torget vurderinger
    1
    ...du kan sette de litt lengre fra hverandre. Avstand er greia...
    1-2 meter unna fungerer jo det, men det er uansett kobber det er snakk om så noe vil jo forplante seg i ledningene uansett om det er PSU som lager for mye støy. :) Enkelte konstruktører klarer å få til alt i samme boks uten støy, og andre ikke. Også blir det til slutt markedsstyrt, kundene vet jo som alltid best og hindrer heller utvikling istedet.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.881
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Kanal separasjon og mulighet for større separate strømforsyninger er gleden med monoblokker.
    Det var en gang da store tunge strømforsyninger var veien, og trengte noe eget chassis. Ikke like stort problem i dagens SMPS verden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn