Monitor Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Jeg syns de spiller forrykende godt, vilken soundstage punch/oppløsning/luftighet! priset til 200k vilket jeg syns ikke er hardt priset når man ser vad man får her!
    Har tidl hørt litt på Magico q3 som koster 3ggr ikke tvil vad jeg ville valgt.
    Andre ville vel solgt disse for 150k? Og det hade nok blitt solgt mange par der.....

    Det var gode priser hos André ja. Synd han mistet agenturet på MA, dette virker som en spennende høyttaler, men villedende pris er helt uaktuelt.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syns de spiller forrykende godt, vilken soundstage punch/oppløsning/luftighet! priset til 200k vilket jeg syns ikke er hardt priset når man ser vad man får her!
    Har tidl hørt litt på Magico q3 som koster 3ggr ikke tvil vad jeg ville valgt.
    Andre ville vel solgt disse for 150k? Og det hade nok blitt solgt mange par der.....
    Andre hadde solgt dem for 150k. Til 200k synes jeg de blir uinteressante.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg syns de spiller forrykende godt, vilken soundstage punch/oppløsning/luftighet! priset til 200k vilket jeg syns ikke er hardt priset når man ser vad man får her!
    Har tidl hørt litt på Magico q3 som koster 3ggr ikke tvil vad jeg ville valgt.
    Andre ville vel solgt disse for 150k? Og det hade nok blitt solgt mange par der.....
    Andre hadde solgt dem for 150k. Til 200k synes jeg de blir uinteressante.
    Ta en lytt og titt på dem først! sammenlignet med mye annet i samme prisklass og opp mot det dobble ville jeg vurdert dem, men de er svære! og krever rom deretter.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Ja de er altfor store til min stue.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen som har hørt PL300II?

    Syns de er høyt priset og er usikker på om det forvarer ett bytte. Time will show!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    250 cm eller deromkring.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja , går fint da jo ;)
    Neida , spøk til side , det er klart at disse vil virke rimelig ruvenede i en normal stue. Og selv om dem sikkert spiller råbra , og ikke tar mer gulvplass enn PL300 så vil dem nok tiltrekke seg i overkant oppmerksomhet.
    Får håpe det kommer noen tester av denne nye serien etterhvert :)
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Var på Soundgarden i går å høre på Bronze 5 og litt på Bronze 6.
    Må innrømme jeg ble litt skuffet av 5`ern, den låt ganske så slank nedover og litt tynn og pistrerte i toppen.

    Ikke i nærheten av den kontante og mektige bassen jeg hadde i gamle GS20.

    Bronze 6 hadde betydelig mer pondus som muligens maskerte den litt tynne diskanten jeg opplvede med Bronze 5.

    Bronze 5 ble spilt på Hegel H80 og Bronze 6 på en Harman Kardon HK3770.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Bronze 5 passer bare i små rom etter min erfaring, blir for slanke med mye luft rundt seg. Og Hegel H80 er jo litt pistrete i utgangspunktet, så i ett butikklokale ble det nok ikke så bra. Da jeg kjøpte Bronze 5 var 6 best i butikk, men hjemme på 11 kvadrat er jeg redd det hadde blitt for mektig bass med 6. Hjemme har 5 ganske fyldig kontant bass, noe den ikke hadde så mye av i ett stort butikklokale.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Å forvente at Bronze skal nå opp til GS serien i lydkvalitet er å forvente litt for mye.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det er den gamle Bronze som er testet i Lyd & Bilde. Den nye er litt annerledes.

    showimage (1).jpg
     

    fordfiesta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    22
    Ok, det var jeg ikke klar over.
    Vet du om disse er bedre enn Dali Zensor 5?
    Er det noe problem å plassere Monitor Audio 5 som har bassrefleks både foran og bak?
     
    X

    X186841

    Gjest
    I praksis var de mer plasseringsvennlige enn høyttalere med port bare bak. Kan ha de ganske nærme vegg uten problemer. (15-20 Cm.)

    I butikk hørtes Dali Z 5 litt for slanke i lyden etter min smak. MA B 5 lyder større enn de er og passer ihvertfall godt på ett lite rom. Vurderer likevel å bytte de ut pga. fremtidig flytting til ett større rom på andre siden av stua.
     

    fordfiesta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    22
    Ok, må sjekke ut litt nærmere, synest at Zensor 5 er en veldig pen høyttaler, mens MA B 5 i hvit ikke var særlig pen.
    Har kun hørt litt på Zensor 5 og ikke noe på MA B 5 enda.
     

    St3ffaN

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Bedre inntrykk av Gold enn GX ja!!
    Tja, så stor forskjell i lyden er det ikke, har hatt Gold 300 og GX300 (og PL300) side om side i stua hjemme. Den beste beskrivelsen jeg kommer på er at lyden i GX300 høres ut som den er ute av fase i forhold til Gold 300. Kabinettet og diskant er jo også identisk mellom nye Gold og GX.

    Jeg kommer ikke helt over at PL300 låt slik som den gjorde ("grumsete" i øvre mellomtone/diskant). Skal nevnes at jeg også hadde PL100 i et annet rom på andre forsterkere og la merke til den samme lydsignaturen fra de etter at jeg begynte å legge merke til det på PL300.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hei Monitor Audio venner, jeg sitter og vurderer noen høyttalere. De må passe bra til en rørforsterker med EL34 rør, kjører triodedrift som gir 2x20 watt. Men som diskutert i en annen tråd så er rørwatt litt mer å slå i bordet med enn andre watt :)
    Vurderer Monitor Audio Bronze 5, System Audio Saxo 30 eller muligens 50. Eventuelt Dali Zensor 5. Spiller Cowboy Junkies, Steve Earl m.fl. Stua er på ca. 3x5m. med mye møbler. Høy WAF faktor er bra, tenkte derfor på noen hvite slanke høyttalere.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Du kan med fordel også vurdere Silver serien -fungerer tradisjonelt godt med rør på 25-30 watt om rommet ikke er altfor stort.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Og får du tak i et par gamle MA652 eller MA1200, og modifiserer med ny internkabling og bedre kondiser i delefilteret (652 skal ha en 3.3uF, hvis jeg ikke husker helt feil), så får du noe som spiller utrolig bra med en passe frisk rørforsterker.

    Johan-Kr
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Hvis budsjettet er begrenset, så kan jeg nevne at RS6 fungerte meget godt med rørforsterkere, enten det var KT88 eller EL34.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Hørte Bronze 5 på Hegel for et par uker siden, skrev vel om dette her på forumet etterpå også, jeg ble i utgangspunktet skuffet og syntes det hørtes tamt og noget spist ut.

    I dag hadde jeg muligheten til å høre Bronze 2 på Marantz, det ble straks noe annet.
    Faktisk likte jeg Bronze 2 bedre enn den 2000kr dyrere B&W 685 s2.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så uvanlig at noen opplever det du skriver.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Da ble det Bronze 5, veldig fornøyd så langt, fått spilt 2-3 timer nå.
    Veldig glad jeg gikk for en liten gulvstående istedet for en stativer nå, disse spiller mye dypere enn hva størrelsen skulle tilsi.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Gratulere med nye HT :)
    Ser du har RF 52 i signaturen , hvordan vil du sammenligne Bronze 5 mot disse ?
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Sammenligne RF52 med Bronze 5, ja..

    B5 er mer oppløst i toppen enn RF52, og skiller instrumenter bedre fra hverandre enn RF52.

    B5 spiller litt mer nøytralt enn den utagerende mellomtonen på RF52, men jeg synes B5 er betydelig mer frisk enn foreks. B&W 6XX.
    En mellomting kansje. Jeg likte godt RF52 her også.

    B5 har litt bedre definisjon i bassområdet enn RF52.
    B5 går minst like dypt i bassen, og spiller også bra bass på lavt volum, men når du begynner å skru opp volumet merker jeg raskt at RF52 har mer overskudd.

    RF52 har også litt bedre dynamikk enn B5, samt at lydbildet er litt bredere, hvor B5 er litt smalere og bedre definert.

    Men nå er RF52 faktisk ganske mye større rent fysisk også.
    B5 står nå i stua som er på 40kvm, men skal etterhvert inn på et mindre lytterom på ca 11kvm, der jeg tror den vil passe ypperlig.

    Bruker Marantz PM7005 på B5 og RF52.
     
    Sist redigert:

    TOS73

    Medlem
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Etter en interiør diskusjon i heimen, ble det enighet i familien om å erstatte dali ikon2 og 2 stk xtz 8.17 med en liten slank gulvstående høytaler. Fikk hjem et sett MA bronze 5 som er biampet med en Lyngdorf sdai 2175 og en Lyngdorf sda 2175. Litt fikling med plassering og jaggu ble det godlyd i stua. Disse blir, muligens det suppleres med en liten sub etter hvert for å få lydbildet ned til 30hz. Men må si jeg er imponert over hva MA leverer av lyd til prisen, regner med at de vil løsne litt mer i bass og mellomtone etter noen timer spilling. Noen som har erfaring med innspillingstid. Stort lydbilde i en liten kropp, testet bronze 6 men foretrakk 5 til min musikksmak
     

    fordfiesta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    22
    Etter en interiør diskusjon i heimen, ble det enighet i familien om å erstatte dali ikon2 og 2 stk xtz 8.17 med en liten slank gulvstående høytaler. Fikk hjem et sett MA bronze 5 som er biampet med en Lyngdorf sdai 2175 og en Lyngdorf sda 2175. Litt fikling med plassering og jaggu ble det godlyd i stua. Disse blir, muligens det suppleres med en liten sub etter hvert for å få lydbildet ned til 30hz. Men må si jeg er imponert over hva MA leverer av lyd til prisen, regner med at de vil løsne litt mer i bass og mellomtone etter noen timer spilling. Noen som har erfaring med innspillingstid. Stort lydbilde i en liten kropp, testet bronze 6 men foretrakk 5 til min musikksmak
    Har bassen løsnet? Fikk en liten lytt på disse nylig, spilte veldig bra bass. Hvilken farge kjøpte du?
     

    TOS73

    Medlem
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Har spilt et par hundre timer nå, etter litt fikling med plassering og vinkling ha r de virkelig kommet til liv. Har sort eik utgave og byttet ut plinchen med et par utriggere fra proson, vinklet de bak en tomme. De låter enormt til pris, har supplert med velodyn impakt-mini. Dette låter strålende sammen, har delt på 60hz for å få litt støtte i bunn. Mellomtone og diskant kommer betraktelig bedre frem med et litt dypere fundament å støtte seg på. Kanon fornøyd med oppsettet
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen som har hørt Platinum I og II om hverandre? Låter de nye bedre eller låter de bare annerledes?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Godt spørsmål - syns det har vært urovekkende stille rundt disse nå en stund..?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har som nevnt tidligere PL200 og PL500. PL 200 imponerte stort men PL500 kun så som så men tror det var mye rommet og kanskje litt elektronikken som ble brukt..

    Spennende åkke som.. Satser på at det kommer en seriøs test snart
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Har nå hatt mine Silver 2 et par måneder og de er godt innspilt.De passer utmerket sammen med Rega elektronikk.Har ennå ikke somlet meg til å sende inn den andre platespilleren min til service.Det er er RP 3.Det går mest i cd fortsatt her.Jeg blir stressa av streaming hvis noen forstår det.Har hatt andre høyttalere oppkoblet etter kjøpet av Monitor Audio,men ingen kan måle seg med disse.Tror jeg nå har funnet mitt høyttalermerke for fremtiden.Uansett så blir Silver 2 stående her lenge.

    mvh.s,
     

    Hines

    Medlem
    Ble medlem
    09.06.2016
    Innlegg
    19
    Antall liker
    0
    Sted
    Stavern
    Hei, jeg skal kjøpe meg nytt anlegg nå og var forleden å lyttet til Gold 300 med Hegel H360. Jeg ble imponert. Flere som har prøvd denne kombinasjonen?
    Eneste jeg er litt usikker på er om jeg har for lite lytterom i kjellerstua (ca. 20m2)?
    Noen som har disse høyttalerne og vet litt om plassering i forhold til avstand fra vegg og slikt?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei, jeg skal kjøpe meg nytt anlegg nå og var forleden å lyttet til Gold 300 med Hegel H360. Jeg ble imponert. Flere som har prøvd denne kombinasjonen?
    Eneste jeg er litt usikker på er om jeg har for lite lytterom i kjellerstua (ca. 20m2)?
    Noen som har disse høyttalerne og vet litt om plassering i forhold til avstand fra vegg og slikt?
    Ja, jeg har hørt denne kombinasjonen flere ganger på soundgarden. Låter veldig bra! 360 tar virkelig balletak på bassen i høyttalerne og spiller rent, oppløst og meget potent.

    Selv har jeg Gold 200 (litt mindre basselementer) I en stue på 32 kvm med hegel p20 og h20 som kraftverk og opplever at disse er mer enn nok guff i, spesielt I en leilighet. Disse høyttalerne krever litt plass rundt seg for å spille godt, for det blir veldig fort for mye av det gode med tanke på bass.

    Det følger med skumgummi som man kan putte i bassportene for å ta vekk en del av trykket dersom man må plassere dem nært vegg, men jeg føler dette fjerner mye av potensen i dem.
    Hos meg må gold 200 stå ca 50 cm fra veggen bak målt fra bakerste punkt og spiller best om det er minimum 40-50cm til sidevegg.

    Jeg kan garantere at du aldri vil savne mer bass enn hva 200 kan gi i et forholdsvis ubehandlet lite rom på 20 kvm. I så tilfelle er alternativene skikkelige sub, ikke større høyttalere ☺
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Hei, jeg skal kjøpe meg nytt anlegg nå og var forleden å lyttet til Gold 300 med Hegel H360. Jeg ble imponert. Flere som har prøvd denne kombinasjonen?
    Eneste jeg er litt usikker på er om jeg har for lite lytterom i kjellerstua (ca. 20m2)?
    Noen som har disse høyttalerne og vet litt om plassering i forhold til avstand fra vegg og slikt?
    Jeg har Gold 300 koblet på en ARC Ref 75 effektforsterker i et rom på i underkant 20 m^2. De står da ca 70 cm fra bakvegg målt i fra bakside av høyttalere. Det fungerer helt fint, så avstand til bakvegg har nok mer å si enn størrelse på rom med hensyn til bass. I tillegg bruker jeg subwoofer som gir musikken et solid fundament i bunn. Jeg vil tro dette er høyttalerne som setter standarden rundt 35k, ihvertfall har jeg ikke hørt noen bedre til prisen. Tipper synergieffekten mot Hegel er bra, da jeg oppfatter at de begge skårer høyt på f.eks detaljering/rom i lydbildet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn