Monitor Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen her som kan si noe om Gold 9 mk2?

    Jeg er nysgjerrig på disse og synes ikke jeg fikk så mye info på nett om dem.

    På forhånd takk:)
     

    67911

    Fersking
    Ble medlem
    24.06.2016
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hei folkens!
    Jeg er takknemlig for synspunkter på RX1, GS10 og GX50

    Jeg kjøpte i vinter et par brukte RX1 som erstattet et par MA 201 fra midten av 90-tallet. Jeg er jo vel og fornøyd med RX1, men de er jo kresne på plassering mtp bass samt krever egentlig en sub i tillegg.
    Jeg liker små høytalere og vil gjerne fortsette med det og vurderer å gå opp til GX50, evt GS10?
    Noen som har erfaringer med disse og om det er noe å vinne på det? GX50 er jo forholdsvis dyre i forhold til mitt budsjett mens GS10 er jo vesentlig rimeligere?
    Jeg hører på all slags musikk men unngår radio 4...., jass, Pink Floyd, Talking Heads, samt noe av det tyngre som Tool, ISIS mm.

    Kjellerstua er på ca 10-15m2, gips i vegger og tak og skiferflis på vegg bak anlegget.

    Om noen har noen innspill er det supert!!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.236
    Torget vurderinger
    1
    GS10 er fortsatt bedre enn RX1, ettersom jeg har hatt med begge å gjøre den gang da jeg drev butikk. RX2 var veldig artig siden den hadde større bass/mellomtone og kunne rocke, men GS10 var fortsatt en bedre høyttaler. GX50 er totalt sett et bedre valg pga. diskanten, men da igjen, ville jeg gjerne hatt den litt større modellen pga. litt mer bass og fylde som jo konkurrerer mer med GS10 igjen..!

    Men for all del, budsjettet ditt avgjør, og hva du får tak i og ingen av disse er dårlige høyttalere.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nytt den siste tiden med mine Monitor Audio Gold 200 mer enn noen gang tidligere etter jeg fikk paret dem med Devialet 120. Det er utrolig hvor mye guff i bassen disse pygmeene av noen taletuter får med Devialets SAM (speaker acive monitoring) aktivert.
    Gold-serien kan bli vel frempå i diskanten dersom man ikke matcher med godt nok forsterkeri, noe jeg opplevde da jeg gikk fra Roksan Kandy k2 til Kandy som forforsterker med Hegel H20 som effektforsterker. Det var et stort hopp i kvalitet, spesielt basskontrollen ble noe helt annet. Frempå diskant er gjerne noe man ikke er fullt klar over før det forsvinner.

    Tilsvarende hopp fikk jeg nok ikke med salg av Kandy k2 til fordel for den dedikerte forforsterkeren P20, men lyden ble merkbart roligere og bredere og fikk en besnærende varme i klangen. Jeg hadde jo lest alle påstandene om at Hegel var hard og kald i toppen, men det gjaldt tydeligvis ikke P20 + H20.
    Eller jo, med Hegel HD11 som dac var det nok litt mer frempå enn med Audiobyte Black Dragon, som ga et rundere og fyldigere lydbilde med all detaljrikdom intakt.
    Jeg merket stor forskjell på endring av DAC, så det var tydelig at Gold 200 virkelig avslører hva som endres i kjeden- en god egenskap synes jeg.

    Selv om jeg var utrolig fornøyd med lyden etter anskaffelse av sistnevnte dac, klarte jeg ikke å la være å irritere meg over den svære H20 som ikke passet inn i stereobenken og måtte stikke 15 cm ut. Ettersom jeg er en sporadisk og rastløs person kastet jeg meg på telefonen da jeg fikk øye på en Devialet 120. De eksterne boksene ble solgt samme dag som den integrerte badevekten kom i hus. Den passet inn i hyllen i tv-møbelet og kunne skjules (en skam, jeg vet) bak filtduken slik at stuen endelig ble stilren.

    Forandringen i lydbildet var merkbar. Fra å være litt grov og kornete i sangstemmer ble det hele veldig glatt og polert. Nesten slik at jeg lurte på om det var lite oppløsning i badevekten. Men neida, gitarklang skinner ut i alle sine klangfarger, fiolin høres skarpt og jævlig ut som i virkeligheten og luftigheten er i høyeste grad til stede hos Sarah Brightman som alltid.
    Forskjellen ligger i at det blir aldri slitsomt, aldri påtrengende, aldri topptungt. Kanskje Dev ruller av litt i diskanten? Ikke vet jeg, men det høres usannsynlig bra ut med Gold-høyttalerne iallefall. Anbefalt kombo!

    Jeg synes det er moro at MA Gold gang på gang har vokst sammen med oppgradering av komponenter, det vitner om kvalitet. Jeg føler meg utrolig fornøyd med lyd og klangbalanse og har sluttet å tråle etter andre bokser. Nå blir neste fokus å lydisolere leiligheten ettersom jeg har begynt å spille mye høyere enn tidligere da det rett og slett aldri blir anstrengende eller slitsomt. SAM-funksjonen har i tillegg virkelig satt fart i bunnoktavene på Gold, så naboene er sikkert veldig fornøyd med oppgraderingen dem også. :cool:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    ^ Eeehhh... fiolin skarp og jævelig i virkeligheten?? Ikke de fiolinene jeg har hørt, i hvertfall!

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her som kan si noe om Gold 9 mk2?

    Jeg er nysgjerrig på disse og synes ikke jeg fikk så mye info på nett om dem.

    På forhånd takk:)
    Jeg gikk til anskaffelse av et par i dag. Har tenkt å benytte de sammen med 2x3020 som effektforsterker.

    Førsteinntrykket er bra. Litt pågående i toppen, og ganske presis bass.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.236
    Torget vurderinger
    1
    Selger André fortsatt Monitor Audio?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jo snakket med de igår :)
    Lenge siden jeg var i kontakt med han. Hva er det de fører nå? -er Monitor Audio kun restlager?
    Tipper det er kun restelager av MA ja , uten at jeg har snakket med Andre på lenge jeg heller.

    Men tror dem har fått agenturet på Definitive Technoligy og Polk Audio hvis jeg ikke tar helt feil.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var å hørt på de nye PL500 på Soundgarden i Oslo i går , men jeg ble egentlig litt skuffet - litt lite "trøkk" synes jeg :(
    Selger påsto at rommet stjal bass , og det stemmer sikkert det ,men allikevel.
    Spilte også samme låt på et par aktive Dynaudio som sto ved siden , og det var jo enda dårligere , så sikkert et dårlig rom ja.

    I tillegg så ble det brukt Hegel elektronikk fra den øverste hylle , så da blir det vel sikkert ganske "stramt" av den grunn også. Kjenner ikke så mye til Hegel egentlig annet enn jeg har lest her inne , så jeg skal være veldig forsiktig med å skylle på dem.

    Men skal dem klare å selge så dyre høyttalere , så bør dem da demonstrere dem under noe mer optimale forhold for å være helt ærlig. Det fristet ikke meg særlig mye å svi av 200 k på ht etter den demoen i allefall.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som kan svare på om det er en oppgradering å gå fra nye Gold 200 til gamle PL 200? Det virker å være delte meninger om dette på nett.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var å hørt på de nye PL500 på Soundgarden i Oslo i går , men jeg ble egentlig litt skuffet - litt lite "trøkk" synes jeg :(
    Selger påsto at rommet stjal bass , og det stemmer sikkert det ,men allikevel.
    Spilte også samme låt på et par aktive Dynaudio som sto ved siden , og det var jo enda dårligere , så sikkert et dårlig rom ja.

    I tillegg så ble det brukt Hegel elektronikk fra den øverste hylle , så da blir det vel sikkert ganske "stramt" av den grunn også. Kjenner ikke så mye til Hegel egentlig annet enn jeg har lest her inne , så jeg skal være veldig forsiktig med å skylle på dem.

    Men skal dem klare å selge så dyre høyttalere , så bør dem da demonstrere dem under noe mer optimale forhold for å være helt ærlig. Det fristet ikke meg særlig mye å svi av 200 k på ht etter den demoen i allefall.
    Må da vel aldri finne på å svi av 200k uten å prøve hjemme først? :eek:
    Hva er Hegel elektronikk fra øverste hylle? H360 eller H30 monoblokker?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var å hørt på de nye PL500 på Soundgarden i Oslo i går , men jeg ble egentlig litt skuffet - litt lite "trøkk" synes jeg :(
    Selger påsto at rommet stjal bass , og det stemmer sikkert det ,men allikevel.
    Spilte også samme låt på et par aktive Dynaudio som sto ved siden , og det var jo enda dårligere , så sikkert et dårlig rom ja.

    I tillegg så ble det brukt Hegel elektronikk fra den øverste hylle , så da blir det vel sikkert ganske "stramt" av den grunn også. Kjenner ikke så mye til Hegel egentlig annet enn jeg har lest her inne , så jeg skal være veldig forsiktig med å skylle på dem.

    Men skal dem klare å selge så dyre høyttalere , så bør dem da demonstrere dem under noe mer optimale forhold for å være helt ærlig. Det fristet ikke meg særlig mye å svi av 200 k på ht etter den demoen i allefall.
    Må da vel aldri finne på å svi av 200k uten å prøve hjemme først? :eek:
    Hva er Hegel elektronikk fra øverste hylle? H360 eller H30 monoblokker?
    Nei det er klart , men etter denne demoen så fristet det ikke å styre med å teste hjemme en gang liksom... Ikke at jeg er i markedet for ht i denne prisklassen , men tenker bare høyt..

    Det var den nye Hegel dac HD30 , P30 pre og en H30 mener jeg det var. Han sa det egentlig var en monoblokk , men den kunne også brukes som stereo-trinn.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som kan svare på om det er en oppgradering å gå fra nye Gold 200 til gamle PL 200? Det virker å være delte meninger om dette på nett.
    Har ikke hørt den nye Gold serien , men jeg holder nok en knapp på den gamle PL200 tror jeg.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei det er klart , men etter denne demoen så fristet det ikke å styre med å teste hjemme en gang liksom... Ikke at jeg er i markedet for ht i denne prisklassen , men tenker bare høyt..

    Det var den nye Hegel dac HD30 , P30 pre og en H30 mener jeg det var. Han sa det egentlig var en monoblokk , men den kunne også brukes som stereo-trinn.
    Ok, det høres riktig ut. H30 kan brukes som stereo.
    Generelt sett vil jeg si at Hegel og Monitor Audio ikke er den beste matchen, ihvertfall etter min erfaring. Spesielt syntes jeg HD30 kunne bli litt i overkant hissig til stede i toppen i en ren Hegel-kjede sammen med Gold 300. Men dersom det var bass-mangel du reagerte på, så tror jeg man kan med stor sikkerhet tilskrive dette til rommet.

    Forøvrig ville jeg hatt et ekstra øre til Focal Sopra No3 i de prisklassene der, langt mer tilgivelig design enn slike skyskrapere som PL 500 :cool:
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Nei det er klart , men etter denne demoen så fristet det ikke å styre med å teste hjemme en gang liksom... Ikke at jeg er i markedet for ht i denne prisklassen , men tenker bare høyt..

    Det var den nye Hegel dac HD30 , P30 pre og en H30 mener jeg det var. Han sa det egentlig var en monoblokk , men den kunne også brukes som stereo-trinn.
    Ok, det høres riktig ut. H30 kan brukes som stereo.
    Generelt sett vil jeg si at Hegel og Monitor Audio ikke er den beste matchen, ihvertfall etter min erfaring. Spesielt syntes jeg HD30 kunne bli litt i overkant hissig til stede i toppen i en ren Hegel-kjede sammen med Gold 300. Men dersom det var bass-mangel du reagerte på, så tror jeg man kan med stor sikkerhet tilskrive dette til rommet.

    Forøvrig ville jeg hatt et ekstra øre til Focal Sopra No3 i de prisklassene der, langt mer tilgivelig design enn slike skyskrapere som PL 500 :cool:
    Ja det var nok den Hegelen da ja.
    Ja det var basstrøkket som var mest skuffende ja , og MA pleier jo å levere bra med bass dem , så det var nok sikkert rommets skyld i hovedsak ja....

    Og ja , dette er "skyskrapere" , og er aldri aktuelle i min stue , men det er jo alltid moro å høre slike toppmodeller da. Når det er sagt så blir nok aldri dette noen bestselger nei - hadde ikke solgt et eneste par der jeg var innom hvertfall.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    SIst jeg var der, for ca 3 uker siden, skulle de bytte ut Hegel effekt med EC blokker. De hadde allerede ankommet butikken. Forøvrig så er jeg 100% enig med deg angående bassfattis PL500 noe jeg også kommenterte til selger.. Han var ikke overbevist at PL500 ville mest sannsynelig spillt bedre utenfor rommet i butikken:)
    Som også nevnt tidligere så hørte jeg PL200 ute i butikken(Gunerius) og de spillte fantastisk!!
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    SIst jeg var der, for ca 3 uker siden, skulle de bytte ut Hegel effekt med EC blokker. De hadde allerede ankommet butikken. Forøvrig så er jeg 100% enig med deg angående bassfattis PL500 noe jeg også kommenterte til selger.. Han var ikke overbevist at PL500 ville mest sannsynelig spillt bedre utenfor rommet i butikken:)
    Som også nevnt tidligere så hørte jeg PL200 ute i butikken(Gunerius) og de spillte fantastisk!!
    Ja det sto noen EC blokker der , men dem var ikke tilkoblet når jeg var der. Når det er sagt , så tror jeg ikke lydsignaturen er SÅÅ forskjellig fra Hegel , at EC blokkene hadde tatt dette fra "middelmådig" til "himmelsk" alene. Tror som sagt at rommet ødelegger mest her.

    Betryggende å høre at PL200 leverte varene i en annen setting.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg var å hørt på de nye PL500 på Soundgarden i Oslo i går , men jeg ble egentlig litt skuffet - litt lite "trøkk" synes jeg :(
    Selger påsto at rommet stjal bass , og det stemmer sikkert det ,men allikevel.
    Spilte også samme låt på et par aktive Dynaudio som sto ved siden , og det var jo enda dårligere , så sikkert et dårlig rom ja.

    I tillegg så ble det brukt Hegel elektronikk fra den øverste hylle , så da blir det vel sikkert ganske "stramt" av den grunn også. Kjenner ikke så mye til Hegel egentlig annet enn jeg har lest her inne , så jeg skal være veldig forsiktig med å skylle på dem.

    Men skal dem klare å selge så dyre høyttalere , så bør dem da demonstrere dem under noe mer optimale forhold for å være helt ærlig. Det fristet ikke meg særlig mye å svi av 200 k på ht etter den demoen i allefall.
    Ikke sjokkert i det hele tatt. Demoer i butikker låter skammelig ræva. Er vel bare Audio Art i Arendal og Roald i Bergen som har klart å hoste opp skikkelig lyd. Og tro meg, jeg har vært mye på farten. Og mine egne erfaringer med MA og Hegel var så dårlige at jeg nekter å tro at begge har skiftet nok signatur til at det kan låte bra i det hele tatt. Litt for å provosere, og litt for være påståelig, så hadde jeg turt å vedde 500 kr på at f.eks en Spec M3 klasse D på 2x60 watt hadde rundpilt et hvert Hegel oppsett. Da kunne de fått lov til å kjøre 4 brokobla H30 også. Dog koster den 65.000, men likevel.
    Det virker som butikkene ikke gidder å bruke 5 min på å sette opp anleggene skikkelig og prøve med match. Nå har det til og med blitt så galt at vi ikke fikk lov til å høre B&W 805 D hos HFK engang. Fordi de ikke var satt opp enda. Latterlig, da setter man av 2 timer på kveldstid og får det gjort. I stedet for å nekte å spille på de og aldri få et salg.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sterke ord, Focalius.

    Sier dette mer om din smak enn om Hegel og matching eller mener du at Hegel rett og slett produserer dårlige produkter? Hegel og Monitor Audio fungerte ypperlig hos meg med Hegel P20 + H20, men da med Audiobyte Black Dragon som dac, en dac som myker opp lyden litt i forhold til feks Hegels HD30.
    Men jeg skjønner hvor du kommer fra, både MA og Hegel er litt "in your face". Er det fordi de har lik filosofi, altså så korrekt som mulig, og dermed avslører det meste av innspillinger (eventuelt akustikk hos folk flest) som skjit?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Litt vanskelig å tro at PL500 er så mye dårligere enn 200.....Flere med erfaringer?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var å hørt på de nye PL500 på Soundgarden i Oslo i går , men jeg ble egentlig litt skuffet - litt lite "trøkk" synes jeg :(
    Selger påsto at rommet stjal bass , og det stemmer sikkert det ,men allikevel.
    Spilte også samme låt på et par aktive Dynaudio som sto ved siden , og det var jo enda dårligere , så sikkert et dårlig rom ja.

    I tillegg så ble det brukt Hegel elektronikk fra den øverste hylle , så da blir det vel sikkert ganske "stramt" av den grunn også. Kjenner ikke så mye til Hegel egentlig annet enn jeg har lest her inne , så jeg skal være veldig forsiktig med å skylle på dem.

    Men skal dem klare å selge så dyre høyttalere , så bør dem da demonstrere dem under noe mer optimale forhold for å være helt ærlig. Det fristet ikke meg særlig mye å svi av 200 k på ht etter den demoen i allefall.
    Ikke sjokkert i det hele tatt. Demoer i butikker låter skammelig ræva. Er vel bare Audio Art i Arendal og Roald i Bergen som har klart å hoste opp skikkelig lyd. Og tro meg, jeg har vært mye på farten. Og mine egne erfaringer med MA og Hegel var så dårlige at jeg nekter å tro at begge har skiftet nok signatur til at det kan låte bra i det hele tatt. Litt for å provosere, og litt for være påståelig, så hadde jeg turt å vedde 500 kr på at f.eks en Spec M3 klasse D på 2x60 watt hadde rundpilt et hvert Hegel oppsett. Da kunne de fått lov til å kjøre 4 brokobla H30 også. Dog koster den 65.000, men likevel.
    Det virker som butikkene ikke gidder å bruke 5 min på å sette opp anleggene skikkelig og prøve med match. Nå har det til og med blitt så galt at vi ikke fikk lov til å høre B&W 805 D hos HFK engang. Fordi de ikke var satt opp enda. Latterlig, da setter man av 2 timer på kveldstid og får det gjort. I stedet for å nekte å spille på de og aldri få et salg.
    Hegel og MA er nok muligens ingen "match in heaven" , men at Hegel er SÅÅ dårlig nekter jeg å tro..

    Men at dem(butikkene) slår seg til ro med å vise frem så dårlig lyd ifm. demoer er jo veldig tragisk da. Det trigger ikke kjøpelysten akkurat nei :(
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Har fått hørt monitor audio platinum 500 II selv og det var med råeste Hegel teknologi di hadde heile veien, kabler som ble brukt var nordost frey 2 og det er en lyd jeg aldri glemmer, heile systemet spilte friskt uansett volum og trykket var det ingenting og si på platinum 500 II trenger ikke sub på musikk i mine ører. Kommer ikke til og glemme den lytte seansen ble overasket hva monitor audio klarte og spille uansett sanger rått rett og slett fikk smaken på monitor.
    Men jeg har blitt en liten italiensk freak etter og hørt risotto og sonus faber, men monitor audio er fantastiske høyttalere uansett pris klasse, og platinum serien anbefaler jeg virkelig en lytt til.

    Imagine
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Litt vanskelig å tro at PL500 er så mye dårligere enn 200.....Flere med erfaringer?
    Det lille jeg hørte av dem stemmer ikke helt med de negative som kommer frem her? Hørt en del på 200/300 hos Hifihuset og kjenner til vad de kan av sk trykk:)
    Det må være ett stort potensial og hente ut av 500 nekter og tru noe annet!
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Litt vanskelig å tro at PL500 er så mye dårligere enn 200.....Flere med erfaringer?
    Det lille jeg hørte av dem stemmer ikke helt med de negative som kommer frem her? Hørt en del på 200/300 hos Hifihuset og kjenner til vad de kan av sk trykk:)
    Det må være ett stort potensial og hente ut av 500 nekter og tru noe annet!
    Ja det var nettopp derfor det var litt nedtur. Hos Hifi-huset har alltid MA levert go'lyd i bøtter og spann - og hjemme også forsåvidt. Så det er nok rommet til Soundgarden som må ta skylda vil jeg tro.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hvis flere sier det til dem, så kanskje de gjøre noe med det. Jeg klaget på akustikken i et av lytterommene til Oslo HFC, og det gikk ikke lang tid før de gjorde noe med det. Kanskje jeg må ta meg en tur til Soundgarden også.... he, he. :)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Kjenner ikke til rommet hos SG men oppleves som det ikke burde være så vanskeligt? kanske burde spillt på langside isteden? Det får bli en tur inom igen og lytte litt mere....
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Sterke ord, Focalius.

    Sier dette mer om din smak enn om Hegel og matching eller mener du at Hegel rett og slett produserer dårlige produkter? Hegel og Monitor Audio fungerte ypperlig hos meg med Hegel P20 + H20, men da med Audiobyte Black Dragon som dac, en dac som myker opp lyden litt i forhold til feks Hegels HD30.
    Men jeg skjønner hvor du kommer fra, både MA og Hegel er litt "in your face". Er det fordi de har lik filosofi, altså så korrekt som mulig, og dermed avslører det meste av innspillinger (eventuelt akustikk hos folk flest) som skjit?
    Jeg har hørt Hegel veldig bra, og jeg har hørt MA veldig bra. Men det funket bare ikke sammen. Og jeg mente på Monitor Audio når jeg ville veddet 500 kr. Ikke på hvilket som helst høyttalere. Men litt for å dra på litt, så var poenget mitt at det tar ikke en butikk som f.eks Soundgarden mange minuttene å teste litt forskjellige matcher. Men det fremstår mer som at det skal pushes enkelte merker, og da drasser man bare inn det dyreste i et rom og kobler det opp. Er det noen som ikke lar seg imponere er det alltid rommet som unnskyldning. Javel, så gjør noe med rommet da.

    Som en kommentar til "så korrekt som mulig" så tror jeg faktisk ikke at det er MA sin største interesse å være den som gjengir "så korrekt som mulig". De kom jo med en ganske så anerledes klang enn de andre, og fikk vel fort rykte for å være morsomme å høre på samtidig som de hadde mange andre gode kvaliteter. F.eks så mente jeg selv at PL200 flyttet mye luft til størrelsen, men at de ikke var like definerte i bassen som noen andre. Hva gjør vel det hvis det er morsomme :) De vil være litt anerledes..tror jeg da. PL serien ser jo fryktelig dyre og gjennomførte ut også, så de stikker seg jo ut der også.

    I våres ble jeg invitert på demo av Respons og Accuphase. Flotte produkter og dyre produkter. Bare så synd at demoen var på et lager der det var så kaldt at jeg angret på at jeg la igjen lua. Og lue vil man jo ikke ha på en demo. Lyden kan du jo tenke deg frem til selv. Jeg mener at bransjen må bruke litt tid og penger på å få kundene til å like lyden også, ikke bare stå å prøve å selge flotte ting som låter elendig fordi de ikke gidder å gjøre noe med det.
     
    Sist redigert:

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Har fått hørt monitor audio platinum 500 II selv og det var med råeste Hegel teknologi di hadde heile veien, kabler som ble brukt var nordost frey 2 og det er en lyd jeg aldri glemmer, heile systemet spilte friskt uansett volum og trykket var det ingenting og si på platinum 500 II trenger ikke sub på musikk i mine ører. Kommer ikke til og glemme den lytte seansen ble overasket hva monitor audio klarte og spille uansett sanger rått rett og slett fikk smaken på monitor.
    Men jeg har blitt en liten italiensk freak etter og hørt risotto og sonus faber, men monitor audio er fantastiske høyttalere uansett pris klasse, og platinum serien anbefaler jeg virkelig en lytt til.

    Imagine
    Ja takk til begge deler. Jeg nevnte Roald i Bergen, og da var det faktisk Sonus Faber til ca 190.000 som ble demonstrert. Synes de låt helt knall. Jeg ville jo helst hørt på Focal La Scala, men siden jeg er dobbelt så liten som kameraten min tapte jeg den diskusjonen. Jeg er gretten på han for det enda. Se nicket mitt, FOCALius :)
    Hørte en mindre stativmodell av Sonus Faber (DYRE) hos Stereofil også, og jeg skjønner godt at mange liker Sonus Faber. Men MA er jo fryktelig morsomme da.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hørt Hegel veldig bra, og jeg har hørt MA veldig bra. Men det funket bare ikke sammen. Og jeg mente på Monitor Audio når jeg ville veddet 500 kr. Ikke på hvilket som helst høyttalere. Men litt for å dra på litt, så var poenget mitt at det tar ikke en butikk som f.eks Soundgarden mange minuttene å teste litt forskjellige matcher. Men det fremstår mer som at det skal pushes enkelte merker, og da drasser man bare inn det dyreste i et rom og kobler det opp. Er det noen som ikke lar seg imponere er det alltid rommet som unnskyldning. Javel, så gjør noe med rommet da.

    I våres ble jeg invitert på demo av Respons og Accuphase. Flotte produkter og dyre produkter. Bare så synd at demoen var på et lager der det var så kaldt at jeg angret på at jeg la igjen lua. Og lue vil man jo ikke ha på en demo. Lyden kan du jo tenke deg frem til selv. Jeg mener at bransjen må bruke litt tid og penger på å få kundene til å like lyden også, ikke bare stå å prøve å selge flotte ting som låter elendig fordi de ikke gidder å gjøre noe med det.
    Det oppklarer jo en hel del! Når jeg først fikk lytte til Gold- serien på Soundgarden var dette på Mcintosh til 60-70 000kr. Det var denne kombinasjonen som overbeviste meg fullstendig om hvor gode høyttalerne til MA er, for på Primare I22 låt det jo flatt, kjedelig og livløst.
    Heldigvis var Hegel ikke involvert på min første date med MA, for det kunne fort ha blitt den siste- iallefall utifra mine erfaringer med Hegel H360 og Gold 300 på en annen soundgarden.

    De har nok godt av litt kroppslig og varm forsterker-klang generelt sett, noen anbefaler varmt rør- uten at jeg noensinne har hørt det.

    Ja takk til begge deler. Jeg nevnte Roald i Bergen, og da var det faktisk Sonus Faber til ca 190.000 som ble demonstrert. Synes de låt helt knall. Jeg ville jo helst hørt på Focal La Scala, men siden jeg er dobbelt så liten som kameraten min tapte jeg den diskusjonen. Jeg er gretten på han for det enda. Se nicket mitt, FOCALius :)
    Hørte en mindre stativmodell av Sonus Faber (DYRE) hos Stereofil også, og jeg skjønner godt at mange liker Sonus Faber. Men MA er jo fryktelig morsomme da.
    Nå var det faktisk et besøk hos Roald som sendte meg på sporet av Devialet 120 (som jeg endte opp med å kjøpe av ham noen mnd senere). Der sto Dev 120 og spilte med Focal Sopra 2.
    Det er hittil min referanse av lyd, for det var virkelig magisk inn til margen. Skal sies at jeg heldigvis ikke har hørt på langt dyrere ting hos Roald, for det tror jeg vil gjøre meg svært kresen.

    Jeg er vanskelig og enkel på samme tid, for har jeg hørt det "beste" så er det ingenting annet som er godt nok. Dette vet jeg, så jeg holder meg bevisst unna ting jeg ikke vil ha lyst på :cool:
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Litt vanskelig å tro at PL500 er så mye dårligere enn 200.....Flere med erfaringer?
    PL500 er garantert ikke dårligere en PL200 på noen som helst måte. Men rommet de står i må være tilpasset for så store høyttalere. PL200 hadde bedre arbeidsforhold enn det PL500 hadde. Min mening ihvertfall..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn