Monitor Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    PL200 og PL500 er bygget for ulike romstørrelser, selv om PL500 går noe dypere.

    Når det gjelder forsterkere så kler MA gjerne litt "varm klang" i utstyrskjeden -men det er viktig å være klar over hva slags egenskaper rommet du skal ha de i har, f.eks. om det er mye etterklang, forsterkning av frekvenser osv. som man lett begynner å korrigere for gjennom valg av forsterkere, analoge kabler osv.
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Skjønner at jeg må bygge ut stua! :)

    Jeg får ta meg en tur og prøvelytte. I mellomtiden koser jeg meg med mine gamle "Silver" fra 1998 og atskillig større og dyrere Sf.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    I stedet for å å kjøpe "The Absolute Versting" så er det kanskje lurere å dimensjonere etter det man har rom til?
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Jeg hadde i sin tid Pl100 i et rom på ca. 12 m2 med Chapter Precis Mk. 1 som forsterker. Dette var ihvertfall en god match til dette rommet. Så hvis rommet ikke er for stort kan jo Pl100 være en løsning.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    På 12 m2 kan du kanskje til og med bruke PL200.
     
    Sist redigert:

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Har hørt pl 300 II koblet opp mot hegel selv (p30/h30) på Sørlandssenteret ..... De hadde heller ikke noe optimalt rom, men synes det låt ganske bra. Men ble heller ikke over imponert..... Litt kjedelige i toppen kanskje, synes bw 804 d3 hørtes mye bedre ut der. Men bassen var flott synes jeg, kan være Macintosh passer bedre lydmessig. Har ikke hørt det selv. Men dersom jeg skal bla opp så mye, tror jeg valget hadde falt på noe annet. Men smaken er som baken.
    soundgarden forus i Stavanger er nok rette plassen å høre de. Deres lytterom får 11 av 10 !!!!!!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ny referanse for Stereophile, ja. Ikke dårlig. Må få somlet meg til å høre på denne nye serien da jeg er interessert I pl 200ii.

    Men prisen er drøy i forhold til 6300£ i England, så med mindre soundgarden roer ned prisene sine så blir det Focal sopra ved neste korsvei.

    Forøvrig en spennende duell, sopra 2 vs pl 300. Noen som kan uttale seg?
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Ny referanse for Stereophile, ja. Ikke dårlig. Må få somlet meg til å høre på denne nye serien da jeg er interessert I pl 200ii.

    Men prisen er drøy i forhold til 6300£ i England, så med mindre soundgarden roer ned prisene sine så blir det Focal sopra ved neste korsvei.

    Forøvrig en spennende duell, sopra 2 vs pl 300. Noen som kan uttale seg?
    Greiere med Andre priser. Solgte mine Pl 300 v1 på grunn av litt slitsom diskant, frister veldig den nye modellen.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har hørt Sopra 2(og 3) pluss PL500 og PL 200. Selv om alt av rom og utstyr som var koblet til var forskjellig så var det PL200 som jeg likte best!

    Har vurdert nye høyttalere i lang tid nå men føler jeg ikke har kommet noen nærmere ett valg av den grunn. Syns PL300 fortsatt spiller råbra!! Men har hatt Platinum serien i snart 6 år nå så kunne jo prøvd noe annet:) Syns også nye Platinum II serien er dyrt priset i Norge! Men det gjelder forøvrig mange andre modeller også som f.eks Focal
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Ny referanse for Stereophile, ja. Ikke dårlig. Må få somlet meg til å høre på denne nye serien da jeg er interessert I pl 200ii.

    Men prisen er drøy i forhold til 6300£ i England, så med mindre soundgarden roer ned prisene sine så blir det Focal sopra ved neste korsvei.

    Forøvrig en spennende duell, sopra 2 vs pl 300. Noen som kan uttale seg?
    Greiere med Andre priser. Solgte mine Pl 300 v1 på grunn av litt slitsom diskant, frister veldig den nye modellen.
    Uten at jeg har hørt den nye PL serien annet enn på en merkelig demo av PL500 på Hortenmessa med noe elendig musikk, så kan jeg si såpass at (for meg) er det klasseforskjell mellom en bånddiskant og en AMT diskant. Det virker også som at AMT diskanter, foruten å være snillere også er bedre på pin pointing. Med det mener jeg plassering i lydbildet. Du må nesten fremprovosere det for å få en AMT diskant til å låte skarpt, samtidig er de utrolig engasjerende. De gir også et STOOOORT lydbilde.

    Tar du f.eks Diamond diskanten til B&W 804 Diamond mener jeg bastant at mine AMT diskanter feier gulvet med den. På alt.
    Du skal få et konkret eksempel hvis du prøver Jonas Fjeld med Engler i Snøen og Drammen i regn. Spesielt dama på Engler i regn Ssssss-er noe sinnsykt på Diamond diskanten mens på mine hører du vel så godt at det er der, men likevel klarer å tone det ned til å låte behagelig, og man kan da spille høyere.

    Nå har jeg ikke studert/hørt spredningsmønsteret til PL II sin AMT diskant så jeg tar forbehold, men du skal likevel være forberedt på at det ikke er en høyttaler du mest sannsynlig bør kjøpe hvis du, av div grunner, hører på mye musikk stående. Da låter de ganske mørkt og sprer lite oppover og nedover. Hvert fall slik på mine. Til fordel vil du få mindre refleksjoner fra gulv og tak. Man skal ikke reise seg opp mer enn 20-30 cm her før lydkarakteren endrer seg ganske mye. Noe å tenke på neste gang du/dere er på demo med høyttalere som har AMT diskant.

    En domediskant som du har nå vil typisk spre 30 grader alle veier.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hvordan en diskant låter avhenger etter min erfaring også mye av hvor bredt spektrum den må dekke.
     

    Keroo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    58
    Antall liker
    30
    Sted
    Karmøy
    Hei, er det noen som har MA silver 10 som vil dele noen erfaringer? Mvh :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Er det noen her som har kjøpt en av de nye versjonene av Platinum?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen som vet hvor PL300 II står i demo ? Akershus, Oslo eller Østfold
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Det er helt sikkert bare å ringe Soundgarden. De har database over produkter og hvor produktene befinner seg er mitt inntrykk.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen so vet om Ebony fargen er helt lik som på forrige model?'

    Hva syns folket. Rosewood, Ebony eller Sort piano?
     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Stille i denne tråden om dagen..

    Vurderer sterkt å bestille PL300 II til mandag og da kommer det snart PL300 kjøpt Mars 2015 for salg snart..
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Stille i denne tråden om dagen..

    Vurderer sterkt å bestille PL300 II til mandag og da kommer det snart PL300 kjøpt Mars 2015 for salg snart..
    Ja det er sporty satset :)
    Har du fått demo på dem selv nå eller ?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Fins ikke innenfor rekkevidde dessverre. Men har hørt PL200 og lest alt som fins på nett.. Test er test men allikevel en indikasjon og den i Stereophile syns jeg sier sitt. Tror nok PL300 II hadde blitt kåret t il årets høyttaler hadde den blitt testet før November.

    Likte det jeg hørte mer enn svært godt av PL200. Også PL500 men der tror jeg nok det var mer og hente grunnet rom og muligens elektronikk.
    Og alle vet jo at jeg er fan av MA selv om jeg vurderte også andre merker..
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Fins ikke innenfor rekkevidde dessverre. Men har hørt PL200 og lest alt som fins på nett.. Test er test men allikevel en indikasjon og den i Stereophile syns jeg sier sitt. Tror nok PL300 II hadde blitt kåret t il årets høyttaler hadde den blitt testet før November.

    Likte det jeg hørte mer enn svært godt av PL200. Også PL500 men der tror jeg nok det var mer og hente grunnet rom og muligens elektronikk.
    Og alle vet jo at jeg er fan av MA selv om jeg vurderte også andre merker..
    Ja dette blir nok bra det skal du se. Hørte selv på 500 i Oslo , men det var litt skuffende å ga nok ikke noe reell pekepinn tror jeg.

    Og etter tester å dømme , så er dem nok bra ja. Men jeg synes dem er i overkant dyre blitt , men det er vel gjerne noe rabatt å hente på Soundgarden også ?
     

    Octopussy

    Medlem
    Ble medlem
    18.05.2016
    Innlegg
    28
    Antall liker
    2
    När det kommer till färgen så tycker jag Platinum serien i Ebony är en av de vackraste högtalare som har tillverkats. Var och lyssnade på PL500 i Horten och vist lät det bra men det kändes som de kunde mycket mer så ska bli kul att lyssna på dem igen. PL200 lyssnade jag mycket på mässan i Göteborg och de var riktigt bra, minimal påverkan på ljudet, transparanta och lite anonyma. Finns en stor tråd på avforums.com om Platinum serien där många är otroligt nöjda men sina PL300.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    När det kommer till färgen så tycker jag Platinum serien i Ebony är en av de vackraste högtalare som har tillverkats. Var och lyssnade på PL500 i Horten och vist lät det bra men det kändes som de kunde mycket mer så ska bli kul att lyssna på dem igen. PL200 lyssnade jag mycket på mässan i Göteborg och de var riktigt bra, minimal påverkan på ljudet, transparanta och lite anonyma. Finns en stor tråd på avforums.com om Platinum serien där många är otroligt nöjda men sina PL300.
    Enig i at PL i eboney er fantastisk lekre :)
    Når det er sagt så synes jeg dessverre den nye serien ser helt for jævlig ut med ht-gittrene påmontert :( Skjønner ikke hvorfor dem har gått bort fra den fiffige og lekre løsningen dem hadde på gamle serien.
     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Syns den nye looken ser fet ut og får den til ¨skinne enda mer..
     

    Octopussy

    Medlem
    Ble medlem
    18.05.2016
    Innlegg
    28
    Antall liker
    2
    Här måste jag hålla med Torolan den gamla modellen var snyggare, inte det att den nya är ful men jag hade gillat om man kunde fått ett alternativ till dessa runda dammskydd, gillade de i metall mycket bättre.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Jeg har hørt pl300 på sørlands senteret, ikke under perfekte forhold. Men med hegel h30, men ble ikke veldig imponert! Men skal sies at rommet der ikke er optimalt. Men hadde forventet litt mer for å være helt ærlig. Litt tamme i toppen synes jeg, men tålig greie i bunn. Men smaken er som baken. Du må vertfall høre noen skikkelige demoer før du svir av 110 laken !!!!!
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Hørte også H30 på PL500 og syns det virket som en dårlig match selv om rommet spiller selvfølgelig mye inn.. Ved første øyekast så ser jo ikke rommet på SG/Gunerius dårlig ut heller..
    Nærmeste PL300 er vel i Sandnes dessverre.. Men skal til Oslo imorgen for og høre PL200 og PL500 igjen for 4 gang..
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Syns vel også Ebony er hakket flottere og se på. Issue jeg har er at det er plassert en sub i hvert hjørnet til siden for høyttalerne som er i sort piano:)

    Hvis det blir nye platinum så er jeg faktisk ikke helt sikker på fargen jeg skal gå for...
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Spennnde tider fremover. Nye HT på vei i Ebony!!

    Den nye PL300 II skal være enda litt enklere og integrere enn MKI versjonen ifølge MA. PL300 MKI fungerer jo svært bra hjemme sånn det er nå så dette blir spennende!


    Time will show....
     
    Sist redigert:

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer så mye, spennende med nye kick ass høyttalere. Legg ut masse bilder når du har fått dem i hus.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Får de muligens før Jul. Hvis ikke blir det på nyåret.:cool:

    Vil legge ut noen bilder ja...
     

    Bobbin80

    Fersking
    Ble medlem
    28.10.2016
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Takk for det. Vurderte også modellen under, Gold 200, og det var også disse som jeg hørte litt på i butikken. Både Gold 200 og 300 får gode tester, men 200 får litt kritikk for en litt slank bass så jeg slo heller til med Gold 300. Fikk også en god pris på disse. Får jo veldig god kritikk her i HiFi News.
    Jeg har Gold 200 som jeg kjører sammen med Mcintosh MA5200. Enormt gode høyttalere og er kjempefornøyd. Personlig synes jeg bassen er alt annet en slank, og i rommet mine sår i tror jeg 300 ville vært litt "overkill". Gratulerer med nye høyttalere og håper du får et like bredt glis som meg når du sitter der og lytter :)
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Mye skriving om bass her. Hva med diskanten? Tydeligvis helt grei siden ingen nevner den?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Diskanten er vel Gold og platinums høydepunkt vil jeg si. Voldsomt detaljert og oppløst/luftig. Dog veldig avslørende både for elektronikk og rom, så passer ikke for alt og alle i alle rom.
    Begrenset spredning på bånddiskanten slik at man til en viss grad kan kompensere for dårlig akustikk ved å ikke vinkle inn mot lytteposisjon.

    Dårlig spredning vertikalt slik at dersom man står mye når man lytter så finnes bedre alternativer.

    Nådeløs mot dårlige innspillinger.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Kommer snart strøkne PL300 i sort piano for salg. Kjøpt Mars 2015.
    Legger de ut for salg så snart jeg har leveringsdato på de nye PL300 II

    Just saying:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn