Monitor Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Må si at jeg er en smule skuffet over både design og ikke minst pris .
    Enig. Ikke synlige skruer rundt elementene er bra, men kan ikke si at jeg liker den "formen" rundt diskant og mellomtone. Gold/Silver ser bedre ut designmessig.
    Er litt enig ang. design ja. Ved første øyekast så liker jeg de gamle bedre , men det er mulig det endrer eg litt når man blir litt vant med dem.
    Det har ofte vært sånn med ny design synes jeg , både på biler å andre ting.

    Men prisen var drøy ja - blir spennende å se hvordan dem mottas rundt om etterhvert.
     

    Edorfnaj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2013
    Innlegg
    359
    Antall liker
    150
    Sted
    Sandnes (Rogaland)
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen andre her inne som har, eller har hatt komboen, Musical Fidelity M6 500i - Monitor Audio PL200 ?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Den burde kunne drive PL200 greit nok ihvertfall. PL200 krever endel effekt! Faktisk mer enn PL300
     

    Edorfnaj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2013
    Innlegg
    359
    Antall liker
    150
    Sted
    Sandnes (Rogaland)
    Torget vurderinger
    7
    Den burde kunne drive PL200 greit nok ihvertfall. PL200 krever endel effekt! Faktisk mer enn PL300
    Hei Norcane og takk for svar. Muligens jeg ordla meg litt feil, men jeg har allerede denne komboen (se signatur :)) og MF,n driver mine PL 200 meget greit ! :)
    Det jeg tenkte på var erfaringer fra andre med samme oppsett som ville dele erfaringer, både på godt og vondt :)
    For øvrig så blir nok dette oppsettet stående en god stund !.
    Eneste jeg muligens bytter/tester ut er en annen dac med XLR utgang.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Så hva du spurte etter:)

    Tror bare det ikke er alle som vet at PL200 er litt kresne på power.. Ville bare nevne det.

    Var veldig fornøyd med de årene jeg hadde PL200.
     

    KK3030

    Fersking
    Ble medlem
    16.02.2016
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Drammen
    Mitt første møte med MA var i 1989 på Hifiklubben i Drammen. Disse spilte meget varmt og åpent. Anlegget var NAD. NAD 2100 bi-ampet på en NAD 1000. Høytaleren var Monitor Audio Studio 10. OK de spilte ikke all verden av bass, men diskant og mellomtone var så klar å ren at man savnet det ikke nevneverdig der og da. Etter en stund var de Hifi messe på Park Hotel. Høytalerne spilte ikke godt i det hele tatt. Det herlige åpne lydbildet var vekk. Høytalerne var stilt mot en glassvegg av vinduer som ødela lydbildet helt. Hørte de samme høytalerne på Hifiklubben i Oslo som jeg dengang tror lå i Torggata. Her var det en trapp i rommet og all bass forsvant. Bestemte meg for å kjøpe NAD anlegget, men det ble ikke MA høytalere den gangen. Mange år senere fikk jeg høre om Hifihuset. Så da ble det MA GS10. Jeg har ikke fått disse til å spille så åpent som den demoen som jeg fikk på Hifiklubben i Drammen. Jeg kjøpte en NAD 1300 og NAD 2100 den gangen på 90 tallet og har dette enda. Nå lurer jeg på å skifte ut noe av elektronikken. Men lurer også på om rom og plassering har mye å si for lyden. Evnt høytalerkabler. Etter det jeg leser så virker det som om NAD ikke er noen god match med MA. Men på Hifiklubben så syntes jeg det var det i 1989. Tror jo rommet var godt dempet da. Fikk høre APEX med SUB på Hifihuset og syntes det låt bedre enn GS10 der.
     
    Sist redigert:

    Edorfnaj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2013
    Innlegg
    359
    Antall liker
    150
    Sted
    Sandnes (Rogaland)
    Torget vurderinger
    7
    Mitt første møte med MA var i 1989 på Hifiklubben i Drammen. Disse spilte meget varmt og åpent. Anlegget var NAD. NAD 2100 bi-ampet på en NAD 1000. Høytaleren var Monitor Audio Studio 10. OK de spilte ikke all verden av bass, men diskant og mellomtone var så klar å ren at man savnet det ikke nevneverdig der og da. Etter en stund var de Hifi messe på Park Hotel. Høytalerne spilte ikke godt i det hele tatt. Det herlige åpne lydbildet var vekk. Høytalerne var stilt mot en glassvegg av vinduer som ødela lydbildet helt. Hørte de samme høytalerne på Hifiklubben i Oslo som jeg dengang tror lå i Torggata. Her var det en trapp i rommet og all bass forsvant. Bestemte meg for å kjøpe NAD anlegget, men det ble ikke MA høytalere den gangen. Mange år senere fikk jeg høre om Hifihuset. Så da ble det MA GS10. Jeg har ikke fått disse til å spille så åpent som den demoen som jeg fikk på Hifiklubben i Drammen. Jeg kjøpte en NAD 1300 og NAD 2100 den gangen på 90 tallet og har dette enda. Nå lurer jeg på å skifte ut noe av elektronikken. Men lurer også på om rom og plassering har mye å si for lyden. Evnt høytalerkabler. Etter det jeg leser så virker det som om NAD ikke er noen god match med MA. Men på Hifiklubben så syntes jeg det var det i 1989. Tror jo rommet var godt dempet da. Fikk høre APEX med SUB på Hifihuset og syntes det låt bedre enn GS10 der.
    Hei KK3030

    Alltid like kjekt å lese andre sine erfaringer vedr div komponenter !.
    Hva består utstyret ditt av pr i dag da ?

    Sist men ikke minst, velkommen til forumet :)
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Melder meg inn her.Har bestilt meg et par Silver 2.Fullvoksne stativhøyttalere med 8"mellomtone/bass.Håper disse vil både gi detaljert diskant og bra trøkk.Har det siste året bygget meg opp et engelsk anlegg med for det meste Rega produkter.Har en RP3 platespiller også,men den må sendes på service.Bruker nå en Thorens med Clearaudio Artist pick-up.Har ikke kastet meg på streamingen,foretrekker å spille cd-plater.Skal også prøve å skrape sammen til en Rega spiller.Muligens kjøpe en brukt.Vel,til poenget.Tror dere det vil bli en bra match ? Får høyttalerene innen fjorten dager nå.Gleder meg til å koble de opp og begynne innspillingen av de.Jeg kommer tilbake med førsteinntrykk her når jeg får høyttalerene.

    mvh.s,
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir nok bra det skal du se - har hørt RX2 , og dem trøkker bra dem :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Aiai , se der ja :)
    Mac og PL er ikke mye feil . Fikk du hørt noe særlig da ?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    oioioi.. Da blir det en tur mandag eller tirsdag. Visste de skulle få i demo men ikke allerede nå:)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg syns de spiller forrykende godt, vilken soundstage punch/oppløsning/luftighet! priset til 200k vilket jeg syns ikke er hardt priset når man ser vad man får her!
    Har tidl hørt litt på Magico q3 som koster 3ggr ikke tvil vad jeg ville valgt.
    Andre ville vel solgt disse for 150k? Og det hade nok blitt solgt mange par der.....
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Det tror jeg også Cash! Synd PL200 og PL300 er så dyre.. Mulig de forsvarer prisen men vi får se..
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Stiv pris ja , men det høres jo unektelig lovende ut dette :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Vites det når de fra MA skulle være tilstede i butikken fre/lør?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Hørte PL500 idag og de var ett fantastisk skue. Ble kjørt med Hegel oppsett og Tidal.

    Satt i stolen og hørte med engang at det var noe som ikke stemte! Vi flytta hele sofaen ca 1m frem og det ble straks mye bedre. Han fra Soundgarden takket for hjelpen og vi spilte litt mer musikk.

    PL500 hadde bare fått ca 75timer på baken og de var ikke ferdig innspilt enda. Men det låt allikevel svært bra. Sykt stort lydbilde og en helt rå dynamikk. Syns det var lett og høre at det var en MA Platinum som spilte så syns lyd signaturen var ganske lik. Hadde faktisk forventet at den skulle spille veldig mer annerledes grunnet blant annet AMT diskanten. Men allikevel det var annerledes. Skal tilbake når de er 100% innspilt samt at de har fått PL300

    Fikk også høre PL200. Syns de imponerte stort og det var nesten litt rart å se hvor liten den var. Har jo hatt PL200 noen år men husket ikke de var så små.. Men de spilte flott.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert en artig opplevelse ja :)
    Blir moro å se hvordan disse mottas rundt om , og samtidig er det jo bra at dem fortsatt ligner litt på den "gamle" PL serien , for den er slett ikke dårlig :)
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg blitt en lykkelig eier av MA silver 8. Veldig imponert over høyttalerens musikalitet. For meg som setter så høyt timing rytme (engasjerende) lyd så er desse midt i blinken for meg. Jeg er også overasket over High end tendensene til høytalerne som utrolig nok ikke ødelegger musikaliteten.. Jeg sitter nemlig ikke å lytter etter lyder eller ulyder men musikken.. Og kommer man tett innpå dens nerve og uten at ting blir analytisk og gir lyttetretthet over lengre tids lytting så har man en høytaler man kan leve lenge med. Silver 8 gjør det meste perfekt faktisk. Kan være at der finnes høytalere der ute med råere transparens og breiere lydbilde, men da har sikkert den høytaleren dårligere egenskaper andre steder.. Viss ikke man har betalt et tresifret beløp og truffet godt med komboen da selvsagt.
    Det hele begynte med at jeg fikk låne hjem MA silver 1. Ei lita perle av en høytaler. Det hele endte med et litt spontant kjøp av silver 8 som jeg ikke en gang hadde hørt. Angrer ikke på dette nå.
    Kjører kombinasjon med Roksan Caspian m2 som er tøffere en toget.. Den ser riktig nok ut som en penere italiensk cappuccino maskin 😜 Men skinnet bedrar.. Den spiller faktisk fint på høyde med fks Hegel h160 bare med litt barskere bass og mere engasjement i lyden. Anbefales på det varmeste! 😊
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Grattis , og velkommen i MA klubben :)
    Det var med Silver serien det begynte for min del også. Dengang den het RS6 :)
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Takker 😊 Silver 8 blir nok forhåpentligvis stående ei god stund i mitt oppsett. Sjelden musikalitet i prisklassen. Monitor Audio klarer faktisk noe ikke andre gjør i prisklassen, nemlig skikkelig timing og hurtighet på samme tid som at bassen er fyldig.. Mellomtonen og diskanten er også betydelig bedre en forventet.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Ja nå har jeg hatt mine nye Silver 2 i hus i to døgn.De skal selvfølgelig spilles inn,men allerede nå kan jeg konstantere at det er svært lenge siden jeg har hatt så god lyd.De åttetoms bass/mellomtone-elementene gir en helt annen feeling enn de mange høyttallere jeg har hatt med mindre elementer.De passer veldig godt inn i min lille stuekrok.Har en åpen kjøkken/stue-løsning her slik at jeg sitter ganske nært høyttalerene og de kan ikke stå så langt unna bakvegg.Syns de er flotte å se på også,valgte valnut finish.Bruker noen gamle sandfylte VM-Acoustics stativ.Er kjempefornøyd sålangt !

    mvh.s,
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Ja nå har jeg hatt mine nye Silver 2 i hus i to døgn.De skal selvfølgelig spilles inn,men allerede nå kan jeg konstantere at det er svært lenge siden jeg har hatt så god lyd.De åttetoms bass/mellomtone-elementene gir en helt annen feeling enn de mange høyttallere jeg har hatt med mindre elementer.De passer veldig godt inn i min lille stuekrok.Har en åpen kjøkken/stue-løsning her slik at jeg sitter ganske nært høyttalerene og de kan ikke stå så langt unna bakvegg.Syns de er flotte å se på også,valgte valnut finish.Bruker noen gamle sandfylte VM-Acoustics stativ.Er kjempefornøyd sålangt !

    mvh.s,
    Må få høre videre hvordan silver 2 oppfører seg da, med videre innspilling 😊
     
    S

    SAH

    Gjest
    Vurderer overgang til stativhøyttalere i ca. 20K klassen og har sett litt på Monitor Audio Gold 100. Skal brukes sammen med Yamaha elektronikk (A-S 2100 og CD-S 2100), som kan karakteriseres som ganske nøytral. Er det noen Monitor Audio eiere som har erfaringer/synspunkter på dette?
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Ja nå har jeg hatt mine nye Silver 2 i hus i to døgn.De skal selvfølgelig spilles inn,men allerede nå kan jeg konstantere at det er svært lenge siden jeg har hatt så god lyd.De åttetoms bass/mellomtone-elementene gir en helt annen feeling enn de mange høyttallere jeg har hatt med mindre elementer.De passer veldig godt inn i min lille stuekrok.Har en åpen kjøkken/stue-løsning her slik at jeg sitter ganske nært høyttalerene og de kan ikke stå så langt unna bakvegg.Syns de er flotte å se på også,valgte valnut finish.Bruker noen gamle sandfylte VM-Acoustics stativ.Er kjempefornøyd sålangt !

    mvh.s,
    Må få høre videre hvordan silver 2 oppfører seg da, med videre innspilling ������
    Ja,tenker de trenger 100 timers innspilling.Skal følge tråden og komme med flere tilbakemeldinger.

    mvh.s,
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer overgang til stativhøyttalere i ca. 20K klassen og har sett litt på Monitor Audio Gold 100. Skal brukes sammen med Yamaha elektronikk (A-S 2100 og CD-S 2100), som kan karakteriseres som ganske nøytral. Er det noen Monitor Audio eiere som har erfaringer/synspunkter på dette?
    Gold skal være litt vanskelig å få til skikkelig etter hva jeg har hørt. Men det er sikkert bra saker. Yamahaelektronikk får jeg ikke helt vibber av. Hadde den a-s2000 og lyden var spiss og øretrettende.. Men der var heldigvis tonekontroller, så dei var alltid litt nedjustert på treble og et lite hakk på pluss på bass. Ble solgt ganske kjapt. Hadde vurdert noe Hegel kanskje viss du vil ha nøytral lyd uten at noe trekker i verken den eine eller den andre retning. Har du godt budsjett så vil jeg selvsagt på det varmeste anbefale Roksan Caspian m2 eller fks exposure 3010 s2d. NAD m3 er også fin, men viktig at du har en god kobling mellom missing linken bakpå. Gjerne en dyrere signalkabel.
    Lykke til 😊
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Gold serien for vel stort sett toppscore og skryt overalt etter hva jeg har lest , så at den skal være "vanskelig" var nytt for min del. Men selvsagt kommer smak og behag inni bildet på disse også.
     
    S

    SAH

    Gjest
    Takk for svar! At Yamaha elektronikken lyder spisst og øretrettende, er helt nytt for meg - men nå har ikke jeg hørt A-S2000. Om det blir Monitor Audio Gold 100 jeg "lander" på til syvende og sist, har jeg vel liten tro på. Tviler ikke på at MA er gode høyttalere. Jeg sjekker ut andre kandidater, og har ingen hast med å ta en endelig avgjørelse.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Gold serien for vel stort sett toppscore og skryt overalt etter hva jeg har lest , så at den skal være "vanskelig" var nytt for min del. Men selvsagt kommer smak og behag inni bildet på disse også.
    Ja jeg har ikke fått hørt gold serien enda dessverre.. Dette var noe jeg hørte av en selger, men forstod det slik at det gjekk mest på at gold er mere kresen på utstyret man kobler på, altså en mindre tilgivende høytaler på godt å vondt. Men gold har jeg troen på uansett.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke hørt Gold 100, men er en lykkelig eier av Gold 200. Det jeg kan si for sikkert er at Gold-serien er utrolig oppløst og dermed veldig avslørende. Man får ingen hjelp med dårlige kilder/innspillinger- men desto bedre betalt for gode kilder/innspillinger.
    Målinger på Gold 300 viser oss at det er en liten forhøyning i frekvensresponsen på høye frekvenser, noe som "rettes" enkelt ved å ikke vinkle høyttalerne for mye mot lytteposisjon. Men man skal være obs på dette ved valg av forsterker- en topptung forsterker vil nok skyve lydbildet over kanten i så måte.

    Jeg var ikke i tvil når jeg kjøpte høyttalerne om at dette holdt et høyere nivå enn konkurrenter rundt samme prisklasse, og har ikke angret et sekund siden. Men dersom man hører mye på "dårlig" pop vil man nok finne at Gold kan være i overkant nådeløs. Jeg hører ikke på listepop lenger :cool:
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Var tilfeldig innom en tur på Soundgarden Ski i går og der hadde de fått inn Gold300. Skal si de var stolte:)

    De var ikke spillt inn enda men syns de spilte svært bra allikevel!! Likte fylden de hadde i bassen og den litt myke mellom tonen hvis det gir mening.. Spillte også med en god dose luftighet og ett stort lydbilde som gjorde de veldig OK og lytte til.
    De koster jo endel de også men ett veldig bra alternativ til Platinum II serien ihvertfall.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Har inntrykk av den har blitt godt mottatt den nye Gold serien ja - virker å ha litt mer å by på enn GX hadde :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Hvis det er noen som kunne tenke seg en PLC350 i hvit høyglans har jeg lagt ut min for salg nå:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn