Modified Slim Devices Squeezebox

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.755
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Lets Talk Power Supplies

...
Jaha. Denne har du knabbet fra http://www.enjoythemusic.com/magazi...th/bolder_modified_slimdevices_squeezebox.htm, antar jeg?

Jeg har ikke lyttet til utstyret som omtales, men må bare gjenta at jeg blir uhyre skeptisk til troverdigheten til både anmelder og konstruktør når de driver og pusher bybee-filtre og kryogenisk behandlede nettkabler. ::)

Men det kan jo være at det er med dette som med enkelte typer alternativ medisin: Noen blir beviselig friske av behandlingen, selv om forklaringsmodellen ikke henger på greip. ;)

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Antall liker
0
Et innlegg fra sjefen i SlimDevice, Sean Adams.

Et aldri så lite spark til tweakerne av SB? Mer interessant er det at han prøver å sammenligne målinger av Transporter med Benchmark DAC1. Hvis det viser seg at Transporter er i samme liga eller bedre en Benchmark så er kanskje ikke prisen ille? Transporter kan jo brukes som vanlig DAC, da den har digitale input.

"Lots of people have speculated as to whether Transporter could sound better than [insert expensive DAC here]... Well, spending big bucks or using some popular part doesn't automatically make it sound better, which is why I always encourage people to rule out the placebo effect when doing listening tests. There is a lot of real science under the hood in transporter - I didn't throw some expensive parts in there and call it a day. I also didn't design it overnight, and I didn't do it on my own. I had help from Andrew Weekes on the power supply and op amp stages, and Richard Kulavik from AKM advised along the way with ideas to maximize the performance of the AK4396. And that wasn't even the first DAC I tried... I tested all the best parts from Analog Devices and TI/Burr-Brown, and accumulated a mountain of scrapped prototype boards along the way.

Getting to the point: while Transporter excels at the usual basic measurements like THD+N, SNR, etc, if we look closer at some of the characteristics that we think will determine subjective sound quality, there are some pretty substantial differences between transporter and any other DACs I've tested. And they are no accident. Jung regulators, low-jitter clocks, quality passives, etc - this stuff takes many months of design and testing to get right. You aren't going to get this by slapping a bybee filter or a black gate cap in there.

Now, of course measurements dont't tell the whole story, but until you hear it for yourself, just have a look:

http://www.slimdevices.com/temp/tran..._benchmark.gif

This is comparing a 10KHz sine wave played on three different DACs. In green is the analyzer's built-in signal generator. In red is the benchmark DAC-1. The blue shows Transporter running from its internal clock (the normal case), and yellow shows transporter running as a simple DAC, taking its clock from the s/pdif input signal (no clock sync).

First note the scale of the graph. ALL of these dacs are very good. We are looking way down below -120dBu, relative to an input at +8.4dBu, and we are zoomed to +/- 500Hz in order to reveal the effects of clock jitter.

There is a lot of information here - let's start with the noise floor. With an idle channel noise level of 4.4 microvolts RMS, Transporter is by far the quietest DAC I've ever measured. There is no single factor responsible for it - every component, the layout, EMI - all contribute to the noise floor. This is not just about the "blackness" of the background, but is also the limit to the level of detail you can hear. Here's a plot showing the noise floor across the whole spectrum.

http://www.slimdevices.com/temp/noise_floor.gif

Going back to the first graph, the other thing to notice here is the effects of jitter - this is determined by the width of the 10KHz spike. As you can see, both the benchmark (red) and the analyzer's internal signal generator (green) are very narrow, which is good. This is because they are each running from their internal oscialltors - the DAC1 uses sample rate conversion to isolate it from s/pdif jitter. For transporter, I ran it two different ways so you can see the effects of jitter introduced by the s/pdif interface. In the yellow, it is running as a slave - the clock is being generated by the dScope analyzer and transmitted along with the data over s/pdif. In blue, Transporter is the master, and I am using the word clock _output_ feature to synchronize the analyzer's digital output to it. This is equivalent to what you'd get when Transporter is playing audio streams from the PC - its internal clock is used.

As I get the time to document more measurements I will put together a more complete set, but for now I thought these would be interesting. By the way, while these were done using a special analyzer, you can get useful comparative measurements using just a PC sound card. If you want to see how your DAC or CD player stacks up to Transporter, try the Rightmark analyzer software: http://audio.rightmark.org/index_new.shtml."

Hele tråden kan leses her:
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=28126

K

kbwh

Gjest
Denne likte jeg:
Jung regulators, low-jitter clocks, quality passives, etc - this stuff takes many months of design and testing to get right. You aren't going to get this by slapping a bybee filter or a black gate cap in there.

O

OivindJ

Gjest
Yes I have, posta linken i begynelsen av tråden også, så jeg har ingen dårlig samvittighet for det. :)

kryogenisk behandlede nettkabler??? Hvordan virker dette? Mine kabler knekker bare når jeg prøver å bruke dem etter å ha dyppet dem i Lox.. ;D hehe. De tiner vel i postgangen?eller? :)

Men....; Det er da flere enn "Enjoy the musikk" som peker ut strømforskyningen som et svakt ledd? (6-700,- er ikke så ille heller..) ...og det samme gjelder vel klokka? (Den kan vel ikke være å tukle for mye med denne fantastiske konstruksjonen fra Slim?)

De andre "oppgraderingene" tror jeg du har klart å overtale meg, og flere, til å gi f i... ;)

B

Back_Door

Gjest
Dersom vi hadde blindtestet Transporter mot Squeezebox med tilsvarende ext. dac, hva hadde vi funnet ut da? Hadde strømforsyningen "avslørt" Squeezeboxen"? ::)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.755
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Yes I have, posta linken i begynelsen av tråden også, så jeg har ingen dårlig samvittighet for det.   :)
Åh, det så jeg ikke.

kryogenisk behandlede nettkabler??? Hvordan virker dette? Mine kabler knekker bare når jeg prøver å bruke dem etter å ha dyppet dem i Lox..    ;D  hehe. De tiner vel i postgangen?eller? :)
Jeg skulle mene at den fremste virkningen av kryogenisk behandlede nettkabler, er at $1000 blir overført fra kjøperens lommebok til produsentens bankkonto. ;)
Påstanden er at nedfrysningen gjør at metallet i ledningen blir omdannet til store krystaller og som dermed får bedre ledeevne osv. (Har ikke noe med superledning å gjøre). Jeg er ikke metallurg, men såvidt jeg har lest meg til, er dette forsåvidt delvis riktig, men det er bare det at metallet rekrystalliseres når det tines opp igjen, så eventuelle fordeler forsvinner og du er tilbake der du startet.

Men....; Det er da flere enn "Enjoy the musikk" som peker ut strømforskyningen som et svakt ledd? (6-700,- er ikke så ille heller..)  ...og det samme gjelder vel klokka? (Den kan vel ikke være å tukle for mye med denne fantastiske konstruksjonen fra Slim?)

De andre "oppgraderingene" tror jeg du har klart å overtale meg, og flere, til å gi f i...   ;)
Tviler ikke på at enkelte velvalgte komponentskifter og spesielt en linjær strømforsyning kan tyne litt bedre ytelse ut av analog-utgangene fra Squeezeboxen. Men det er vanskelig å si noe bastant om pris/ytelse uten å ha lyttet selv.

Det virker som det ikke er spesielt mye teknisk analyse av kretsløsninger, målinger av påståtte forbedringer, eller noen form for pris/ytelse vurderinger som ligger til grunn for hvilke endringer modderne gjør. I stedet setter de ukritisk i gang med sitt standardrepertoir av BlackGates, sølvkabler, batteridrift, mm. For ikke å snakke om bybees og vibrasjonsdempende treknotter, håndpolert av tibetanske jomfruer. ::)

Sitat fra Sean Adams (CEO, Slim Devices), ang SB3 mods:
The system as a whole is designed from the start for some level of price/performance, and it can't be greatly exceeded by swapping out a few parts. Sure, if you really know what you're doing you might be able to squeeze out a fraction of a dB here or there, but it's already well past the point of diminishing returns as it comes from the factory. (http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=26337&page=2&highlight=bolder)

Dersom vi hadde blindtestet Transporter mot Squeezebox med tilsvarende ext. dac, hva hadde vi funnet ut da?  Hadde strømforsyningen "avslørt" Squeezeboxen"? ::)
Vanskelig å si uten å ha hørt det selv. De britene som modder SB til noe de kaller SB+, har publisert noen målinger som viser at med mod'den deres får SB littegrann penere jitter-spektrum målinger på digital-utgangen. Jeg antar at hvorvidt dette er hørbart kommer an på DACens følsomhet for denslags. Jeg har lest litt på forums.slimdevices.com, og noen har byttet strømforsyning og hører ikke forskjell fra før når de bruker ekstern DAC. Andre som har byttet til samme strømforsyning, men bruker en annen DAC (typisk NOS), melder om store forbedringer. Så da er man i samme situasjon som så ofte når man leser slike fora, hfs inkludert: Har vedkommende gjort en troverdig sammenligning, f.eks. med blindtesting, eller er det snakk om en audiofil fanboy som tror at placebo-effekten er noe som bare gjelder for østrogen-forgiftede mentalpasienter?
;)

Men jeg må si at noen av tilbakemeldingene på bedringer av (spesielt analog-) utgangen på SB3 ved bruk av en skikkelig regulert linjær strømforsyning virker ganske troverdige, så det frister litt å prøve noe slikt.

Forresten ser jeg i dag at førbestillings-tilbudet på Transporter, nå er tilbake som "intro-tilbud". Dvs. gratis SB3 følger med hver tramsporter, 8)

B

Back_Door

Gjest
Jeg må innrømme mine begrensede faglige kunnskaper i denne sammenheng. Derfor setter jeg stor pris på vurderinger gjort av andre som tydeligvis har noe bedre peiling. ;)
Et godt eksempel på slik informasjon er siste innlegg fra coolbiz!

Jeg kommer til å koble min Squeezebox mot en pre med innebygd dac av høy klasse. Bruker da digital coax-forbindelse. Vil da kvaliteten på strømforsyningen ha mindre betydning enn ved analoge forbindelser?

K

kbwh

Gjest
Kan jeg få svare nå?

Dersom den innebygde dacen er ordentlig og fin og flott konstruksjo fra dette tiåret vil den ikke plages av det ekstra jitter som en SB3 med standard sm-strømforsyning eventuelt måtte sende ut.

B

Back_Door

Gjest
Kan jeg få svare nå?

Dersom den innebygde dacen er ordentlig og fin og flott konstruksjo fra dette tiåret vil den ikke plages av det ekstra jitter som en SB3 med standard sm-strømforsyning eventuelt måtte sende ut.
Jeg har en sterk følelse av at du har rett ;)
Dermed nærmer vi oss en form for konklusjon som kan si at den vesentlige forskjell mellom Transporter og Squeezebox, går på kvalitetsforskjellene i dac.
Kobles Squeezebox til en bedre ext. dac, kan man m.a.o. droppe ytteligere modifiseringer(?) og har likevel en kilde som lydmessig matcher Transporter.

K

kbwh

Gjest
Hvis man eier noen sølvskiver, har et drivverk til disse, synes nettradio og podcasts er helt sjef, og selvfølgelig har masse musikk på harddisk kan Transporteren være den ideelle forforsterker. Bare å velge vekk de fæle VU-metrene, så kjører man.

Ellers kan man vel kjøre SB3, ekstern DAC og eksisterende forsterkeri. Minner meg om at jeg har en ledig digitalinngang på DACen min. Hm.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
5
Alex Peychev: "The measurements provide a reference to the designer, but have little to do with the sound quality.

It is certain that with the AKM recommended Op Amp analog stage used by the Transporter they can obtain immaculate measured performance, but that does not mean it sounds as good as it measures. This is the reason why many companies provide 2 evaluation modules for their products. One made for the best measured results and the other made for the best sound, which never measures as good BTW. Smile

Despite the use of the best DACs in current existence IMO - the AK4396, it is absolutely out of the question that a single AK4396 DAC with capacitor coupled analog stage built with $0.60 Op Amps in the Transporter can outperform the best Digital out there."

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.755
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
...
Derfor setter jeg stor pris på vurderinger gjort av andre som tydeligvis har noe bedre peiling. ;)
Et godt eksempel på slik informasjon er siste innlegg fra coolbiz!
Det var en veldig hyggelig tilbakemelding. Takk skal du ha! (Hmm... dette forumet mangler rødme-smiley :D)

Hehe.. "noe bedre" .. :p

Jeg kommer til å koble min Squeezebox mot en pre med innebygd dac av høy klasse. Bruker da digital coax-forbindelse. Vil da kvaliteten på strømforsyningen ha mindre betydning enn ved analoge forbindelser?
Det vil jeg absolutt tro. Jeg skynder meg å tillegge at jeg ikke har eksperimentert med eller målt på dette selv, men mitt mer eller mindre opplyste resonnent er som følger:
Det er godt dokumentert at en velkonstruert linjær strømforsyning har vesentlig mindre støy enn den svitsjede saken som følger med SBen. Jeg finner det troverdig at dette kan gi lavere støygulv generelt og potensielt andre forbedringer i lyden. Den digitale utgangen er noe helt annet. I beste fall oppnår du litt mindre støy eller kanskje tilogmed forbedrede stigetider, men som det har vært påpekt av de på forumet som er virkelig oppegående på denslags, så er moderne DAC-konstruksjoner uansett tilnærmet immune for den type problemer, så her vil det sannsynligvis være lite eller ingenting å hente med bytte av strømforsyning. Kanskje kan det være litt mer å hente hvis DACen er av eldre ikke-oversamplende konstruksjon, som visstnok kan være mere kilen på kvaliteten på innkommende signal.

Jeg har forøvrig merket meg at de på slimdevices forumet som mener å høre forbedringer som følge av linjær strømforsyning, selv med ekstern DAC, enten er 1) selgere eller produsenter av alternative strømforsyninger eller mods, eller 2) krampe-audiofile med anlegget fullt av bybee filtre, kryo-kabler og "proud daddy"-syndrom så det holder.

Ikke det at Sterophile er min hifi-bibel, men når en av deres mest kjente anmeldere ikke hører forskjell mellom når digital-utgangen på en standard SB3 mater high-end DACen hans, og når en $5-6000 CD-transport gjør det, så skulle det si en hel del.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.755
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Alex Peychev:
[klippe klippe]"
Jeg påberoper meg ikke kompetanse til å si om Peychev, den arrogante klysa, har rett eller ei. Men det er jo åpenbart at han har egeninteresse i å rakke ned på andres produkter, så å ta hans ord som gospel er vel å være i overkant godtroende.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
5
Arrogant er han, men jeg kan ikke si at noen har tatt ham i å ta feil eller i å lyve ;)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
5
Okay Viking, hvor mange rør må til? ;D
Han testet selv med opamper og ifølge han og de som hørte resultatet spilte det rævva. For å få det til skikkelig så er det 20 DACer pr. kanal i dual differential mode, trafokoblet med sølvtrafoer fra Lundahl for å utnytte VRDS-NEO drivverket og AKM dacene. :) Her er det et 6H30 rør pr. utgang, dvs. 2 rør :D

K

kbwh

Gjest
Mr. P kan ikke konstruere med opamper? ;-)

Vi lar det ligge, Viking? Ikke noe å bruke tid på i denne tråden egentlig.

N

nb

Gjest
Her er noen J-Test målinger fra britiske @-tunes av deres SB2-mod:

Above: SB3 S/PDIF noise plot using a 44.1KHz/16-bit J-test signal

Note the raised noise floor around the test tone, about 6dB worse at 11.025KHz +/-500Hz

Above: SB2+ S/PDIF noise plot using a 44.1KHz/16-bit J-test signal

Note the consistent noise floor, 3-10dB lower than the SB3 across the whole plot

Whilst you can clearly see the difference, you'll have to listen for yourself to hear the improvement in your system!
Om jeg tolker dette riktig, hva har det å si om støygulvet er på -160 eller -170 dB??

L

Ludo

Gjest
Har testet Squeezebox 3 nå og synes at lyden er veldig grå og kjedelig med standard powersupply. Enorm forskjell mellom den og et Sony-drivverk. Jeg vil vel påstå at den ikke kan erstatte et bra drivverk rett ut av esken. Mulig nytt power kan gjøre susen her...

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.755
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Har testet Squeezebox 3 nå og synes at lyden er veldig grå og kjedelig med standard powersupply. Enorm forskjell mellom den og et Sony-drivverk. Jeg vil vel påstå at den ikke kan erstatte et bra drivverk rett ut av esken. Mulig nytt power kan gjøre susen her...
Kan du si mer om hva du mener med "grå og kjedelig"?
Er observasjonene gjort med disse konfigurasjonene:
a) Sony -> coax -> Benchmark DAC-1
b) SB3 -> coax -> Benchmark DAC-1   ?

Mener du virkelig å si at (a) låter mer dynamisk enn (b) ???

(EDIT: tyrkkfeil)

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Ludo, har du satt opp riktig bitrate i Squeezebox'n? Du burde i hvertfall sjekke den, tror ikke den står default med "No limit" som det må være for best lyd. Gå inn i Slimserver software'n og på "Server settings", "Network" og "Maximum Stream Bitrate". Sjekk om den er satt til "No Limit".

Du bør også sjekke innstillingene for filtyper. Er det feil satt opp vil dine Flac filer konverteres over til MP3 ved avspilling. Gå inn på "Server settings" og "File types". Sjekk at det IKKE er krysset av i boksen for FLAC MP3.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.755
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Ludo, har du satt opp riktig bitrate i Squeezebox'n?
...
.
Godt poeng. Sjekk også at du har volum på digital-utgangen satt til "fixed", alternativt at du har volumet justert opp til max.

L

Ludo

Gjest
Fint med så mange hjelpsomme sjeler :)

Jeg har ikke justert noe som helst på bit-rate, dette skal sjekkes så snart jeg er hjemme.
Sony-drivverket låt faktisk meget bedre enn SB3 så om noe er galt konfigurert er det ingen som blir gladere enn meg ;D

For øvrig er volumkontrollen satt til fixed, men det som er snodig er at det fortsatt går an å justere volumet med fjernkontrollen... Anyone ???

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
For øvrig er volumkontrollen satt til fixed, men det som er snodig er at det fortsatt går an å justere volumet med fjernkontrollen... Anyone Huh
DET hørtes merkelig ut.... Hos meg kan jeg ikke justere volum på Squeezebox'n siden jeg har satt den til fixed.

L

Ludo

Gjest
Bitrate stod allerede på No Limit samt at formatene ble spilt av med korrekt codec. Snodig...

Jeg bruker også kablet nettverk, har Gbit-switcher overalt så det skal ikke være noe kapasitetsproblemer der...

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.755
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
...
For øvrig er volumkontrollen satt til fixed, men det som er snodig er at det fortsatt går an å justere volumet med fjernkontrollen... Anyone ???
"Fixed" gjelder bare for digital-utgangen. Det høres ut som om du benytter analog-utgangene.

Hvis sammenligningen din er mellom Sony+Benchmark på den ene siden og SB3's analoge utganger på den andre, er det jo ikke rart at førstnevnte låter bedre.

Edit: Forøvrig er min erfaring at Squeezeboxen trenger noen timers innspilling før den yter sitt beste på analogutgangene.

L

Ludo

Gjest
Jeg bruker Benchmark DAC1, ikke de analoge utgangene på SB3...

O

OivindJ

Gjest
Kan noen dra hjem til Ludo og hjelpe ham? Føler meg ikke trygg på SB3 før Ludo sier at den "kicker ass". ;D hehe..

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.755
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
OK, hvis du fremdeles opplever at volumkontrollen på SB fjernkontrollen virker, så har du altså den digitale volumkontrollen aktivert, og denne vil uungåelig degradere lyden. Da du valgte "Fixed output"/"Digital utgangsnivå er fast" på spiller-innstillinger, husket du å trykke "Change"/"Endre" etterpå?

I tillegg, hvis du benytter den optiske toslink-utgangen, kan du prøve coax isteden? Denne måler litt bedre. Burde ikke ha noe å si med DAC-1, men det koster lite å prøve.

For sikkerhets skyld: Det er FLAC eller WAV du spiller, vil jeg håpe?

L

Ludo

Gjest
OK, hvis du fremdeles opplever at volumkontrollen på SB fjernkontrollen virker, så har du altså den digitale volumkontrollen aktivert, og denne vil uungåelig degradere lyden. Da du valgte "Fixed output"/"Digital utgangsnivå er fast" på spiller-innstillinger, husket du å trykke "Change"/"Endre" etterpå?

I tillegg, hvis du benytter den optiske toslink-utgangen, kan du prøve coax isteden? Denne måler litt bedre. Burde ikke ha noe å si med DAC-1, men det koster lite å prøve.

For sikkerhets skyld: Det er FLAC eller WAV du spiller, vil jeg håpe?
Vel, for å ta det punktvis:

- Jeg har sjekket settings i Slimserver, denne står til No Limit på komprimering.
- Formatene er satt opp til å spilles av med korrekt codec.
- Jeg bruker kablet nettverk.
- Jeg har valgt "Disable Volume Adjustment", det er også merket på displayet for at dette er aktivert. Men fortsatt går det altså an å justere volumet med fjernkontrollen, satt den dog på max volum for å finne ut om dette kan ha noe med saken å gjøre. Ingen forbedring.
- Jeg bruker coax-utgangen. Optisk er merkbart dårligere.
- Jeg spiller av både flac og wav...
- Jeg har testet med en powerstation, justert til 5v - dette ga en liten forbedring - men ikke nok til å danke ut to forskjellige drivverk.

Lyden høres helt ok ut om man bare spiller med SB3'en, men når jeg kobler om slik at samme låt spilles fra CD-spilleren så låter det enda bedre; mer crisp, klarere, bedre definisjon på stemmer og instrumenter ved kompleks musikk - ja egentlig så er den bedre på samtlige parametre...

Kan det tenkes at det er noe galt med boksen ?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.755
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Pussige greier.

...

Enten det eller så har du blitt vant til, og foretrekker lyden av jitter-indusert støy og forvrengning fra de andre cd-transportene   ;)

SB3+Benchmark er ingen uvanlig kombinasjon og din erfaring går på tvers av erfaringene til de andre eierne av kombinasjonen, som har delt sine erfaringer i diverse fora, som f.eks. på slimdevices og hydrogenaudio.

Kanskje ligger problemet i musikk-filene dine. Hvor kommer flac og wav filene dine fra? Hvordan rippet du CDene?

Dessuten, hvilken firmware-versjon benytter du? Oppgrader til siste versjon om du ikke allerede har den. Det var en bug i en tidligere versjon som hadde med volumkontroll og lykvalitet på den digitale utgangen å gjøre, om jeg husker riktig.

B

Back_Door

Gjest
Sannsynligheten for at noe er feil, er meget stor. Dette fordi dine erfaringer er så til de grader i motsetning til alt annet jeg har lest av erfaringer.

L

Ludo

Gjest
Pussige greier.

Enten det eller så har du blitt vant til, og foretrekker lyden av jitter-indusert støy og forvrengning fra de andre cd-transportene ;)

SB3+Benchmark er ingen uvanlig kombinasjon og din erfaring går på tvers av erfaringene til de andre eierne av kombinasjonen, som har delt sine erfaringer i diverse fora, som f.eks. på slimdevices og hydrogenaudio.

Kanskje ligger problemet i musikk-filene dine. Hvor kommer flac og wav filene dine fra? Hvordan rippet du CDene?

Dessuten, hvilken firmware-versjon benytter du? Oppgrader til siste versjon om du ikke allerede har den. Det var en bug i en tidligere versjon som hadde med volumkontroll og lykvalitet på den digitale utgangen å gjøre, om jeg husker riktig.

CD'ene er rippet med EAC, noe er rippet til WAV annet til FLAC. Andre er igjen lastet ned fra nettet, i begge format vel og merke. Usenet er fint til sånne ting :)

Jeg har "Player Firmware Version: 64", mener å se at dette er siste release både på nettsiden til Slimdevices samt at playeren identifiserer den selv.

Litt merkelig er det jo, men vi er tre som har hørt det samme...

Noen som vil sammenlikne med en annen ?

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.997
Torget vurderinger
49
La den spille noen dager , merket stor forskjell på fersk SB3 og innspillt ,men bruker bare de analoge uygangene .

L

Ludo

Gjest
Hoisann...

Jeg fant instillinger for Fixed Volume i Slimserver, under Player Settings for spilleren og Audio.
Aktiverte dette og nå ble det straks meget bedre... Skal teste litt utover kvelden :)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.755
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Hoisann...

Jeg fant instillinger for Fixed Volume i Slimserver, under Player Settings for spilleren og Audio.
Aktiverte dette og nå ble det straks meget bedre... Skal teste litt utover kvelden :)
Det er den innstillingen vi andre har mast om hele tiden  ::)
Fint at du endelig fant den!   ;D
Nå sluttet vel volumkontrollen på fjernkontrollen å virke, tenker jeg.

Fint om du kommer tilbake med lytteinntrykk!

L

Ludo

Gjest
Det er den innstillingen vi andre har mast om hele tiden ::)
Fint at du endelig fant den! ;D
Nå sluttet vel volumkontrollen på fjernkontrollen å virke, tenker jeg.
Som om ikke jeg prøvde å deaktivere funksjonen på menyen i selve SB'en mener du... Det ble gjort utallige ganger og det stod merket med den opsjonen som aktiv - og likevel funket det ikke... Nebbete er du ;)

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Hvilken versjon av Slimserver er å foretrekke? Selv bruker jeg SlimServer Version: 6.3.1 - 8468 - Windows XP - EN - cp1252

Topp Bunn