Modified Slim Devices Squeezebox

B

Back_Door

Gjest
Nei, det har han nok ikke. Han har latt seg imponere av et drivverk som tydeliggjør innholdet i musikken og som har en tydelig sort bakgrunn. Definisjonen på stemmer og instrumenter var også mye bedre på drivverket enn på SB3. På en måte kan det sammenlignes med samme effekten som med og uten Noise Harvester :)
Kan vi snu litt paa flisa? Dersom du tar utgangspunkt i mine tidligere innvendinger angaaende drivverk fra cd kontra Squeezebox,kan du da selv komme med en logisk teori som forklarer dine erfaringer?
Referer ogsaa til min traad under tech.

L

Ludo

Gjest
Så du mener altså at en harddisk ikke rotérer ? Jeg gir vel egentlig blanke f..n i teori, logikk, målbare parametre osv osv så lenge jeg selv opplever lyden fra SB3 som dårligere enn fra egen CD-spiller. Hvorfor har ikke hele verden da kjøpt seg Squeezebox om den er så bra?
Jeg sier det nok en gang; lyden fra SB3 passer helt sikkert for noen, men mine ører synes at det ikke låter like bra som fra egen CD-spiller og sånn er det bare!
SB3 får høy score for brukervennliget, men ikke fullt så høy score på lydkvalitet.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.752
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Konklusjonen blir vel da at Benchmark DAC-1 ikke er så immun mot forskjeller i drivverk (jitter, støy osv.) som "alle" vil ha det til.

Her er litt info fra produsenten (fra audioadylum.com):
...
Transport issues: Some transports are not bit-transparent. Some DVD players have a digital volume control on the digital output. Some apply sample rate conversion to the digital outputs, and this conversion may be of a poor-quality. Also, most CD and DVD players are designed to mask or skip data when the disk cannot be read, some will attempt to re-read the data, but ultimately will skip or mask if subsequent reads fail. A dirty or scratched disk will play differently in different transports. A transport with dirty or misaligned optics will produce similar problems. Bottom line, the bits at the SPDIF or TOSLINK connector may not be identical to the bits on the recorded media. We have done some testing of transports and expect to post the results on our web site when we have more data. Some transports work very well, others do not. Unfortunately, we are finding that price is not a good indicator of transport quality.

A further word of caution when comparing digital interfaces with the Benchmark DAC1: If you connect a single transport with two different types of digital outputs to the DAC1 (SPDIF and TOSLINK for example), you WILL hear a difference between the two inputs when you flip the input selector switch on the front of the DAC1. The difference is real but the difference only persists for 500 mSec. Here is what you are hearing: When the input to the DAC1 switches, two soft-mute circuits activate to prevent pops and clicks. The mute/un-mute sequence ends in less than 100mSec (typically 60 mSec). During the mute sequence and for another 400mSec, the DAC1 UltraLock™ circuitry is disabled and the audio is pitch shifted to adjust the internal buffer lengths. The pitch shifting is completed within 500 mSec after switching inputs. The red "ERROR" LED on the front of the DAC1 is illuminated while the mute/un-mute, and pitch-shifting operations are taking place. The pitch shifting sequence is either normal-up-normal or normal-down-normal. The first half of the sequence occurs during mute, but the second half is not muted. Consequently you will hear normal audio prior to the switch, followed by a 60-100 mSec mute, followed by new input pitch shifted, followed by a 400 mS adjustment back to normal pitch. The small but abrupt change in pitch after the mute is just enough to give the impression that one input is brighter than the other. The direction of the pitch shifting sequence is determined by the relative delay between the two digital inputs. The input with the largest delay will be perceived as brighter. If the optical interface has more delay than the coaxial, it will be perceived as being brighter. After 500msec, there is no difference. Kind of interesting!
...
John Siau
Director of Engineering
Benchmark Media Systems, Inc.
Det hersker ingen tvil om at en SB som fungerer som den skal, er bit-perfekt når den spiller av tapsfrie formater og digital-utgangen er satt til maks. Kan det tenkes at Sony+DAC1 har høyere THD+N enn SB3+DAC1, men at denne forvrengningen eller støyen likevel foretrekkes av noen fordi man enten er vant til den eller fordi den er av "musikalsk" karakter? Denslags effekter er jo ikke ukjent, f.eks i forbindelse med rør-forsterkere.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.752
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Fight fight fight!!!   ;D
:) ;) Slapp bare helt av. Dette er ikke personlig. Vi søker den samme sannhet.

Jeg synes prinsipielt at dersom man introduserer en ny komponent i sitt anlegg, og resultatet oppfattes som dårligere enn før, så er det litt for enkelt å bare skylde på den nye komponenten. System-matching ser ut til å være noe som ikke bare gjelder på analog-siden, desverre.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.752
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Her er en ting du ikke har prøvd;  å spille fra en minnebrikke!  ;D
Du har visst ikke fått med deg at det er nettopp det man gjør når man benytter digital-utgangen på en Squeezebox. 8)

Ludo,
Hvorvidt en harddisk spinner rundt eller ei, er dørgende likegyldig, ettersom det er masse bufring, nettverks-protokoller og reklokking mellom disken og D/A-konverteren. ::)

O

OivindJ

Gjest
Ludo,
Hvorvidt en harddisk spinner rundt eller ei, er dørgende likegyldig, ettersom det er masse bufring, nettverks-protokoller og reklokking mellom disken og D/A-konverteren.  ::)
Harddisken spinner også mye raskere enn en cd-plate og det muliggjør flere typer feil-korrigering. Er ikke det riktig?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.752
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Harddisken spinner også mye raskere enn en cd-plate og det muliggjør flere typer feil-korrigering. Er ikke det riktig?
Du er inne på det, men feilkorreksjonen gjøres når CDen rippes, og ikke når harddisken leses.
I motsetning til en vanlig stue-CD-spiller kan dermed prosessen gjøres i ro og mak, uten å bekymre seg for at man har en DAC som skal fóres med 705 kB/s.

Det som leses fra harddisken er bit-perfekt med mindre disken er defekt. Hardiskens egenskaper og eventuelle interne feilkorreksjon er uinteressante i denne sammenheng.

Når man ripper en CD til disk med f.eks. EAC i "secure mode", har EAC tid og anledning til å gå grundig til verks og leser samme data minst to ganger, og opptil 82 ganger (!) inntil det er fornøyd. EAC gjør også feilkorringering i programvare dersom feilkorreksjonen i det anvendte CD-driv ikke er til å stole på. (EAC har en innebygd database med denslags info) Denne paranoide måten å lese CDen på resulterer i at man i de fleste tilfeller oppnår en bit-perfekt kopi av orginalen.

Denne graden av grundighet er en luksus de fleste vanlige stue-CD-spillere ikke er i stand til. Dermed kan det oppstå feil i de resulterende sampledataene. Hyppigheten og hørbarheten av dette, hersker det sikkert uenighet om, men jeg har i det minste merket meg at de av mine CDer som EAC brukte ekstra lang tid på, er de samme som låter vesentlig mer ullent og dårlig når de spilles av på min vanlige stue-CD-spiller, enn gjennom SBen.

L

Ludo

Gjest
Kan det tenkes at Sony+DAC1 har høyere THD+N enn SB3+DAC1, men at denne forvrengningen eller støyen likevel foretrekkes av noen fordi man enten er vant til den eller fordi den er av "musikalsk" karakter?
Jeg nevnte tidligere at dette var testet hos tre forskjellige og med forskjellige oppsett og drivverk. SB3 ble testet mot EC EMC1, Sony XA50 og min egen Eastsound CD-E5. Alle låt bedre enn SB3 i samtlige oppsett.

O

OivindJ

Gjest
Men folkens: under "spiller+dac" debattene har det blitt nevn at spiller + dac bør ha samme hertz(på klokka?).

Innrømmer gjerne at jeg ikke vet hva jeg snakker om nå, men kan dette ha vært et mulig problem med SB3 og noen spessielle dac`er?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.752
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg nevnte tidligere at dette var testet hos tre forskjellige og med forskjellige oppsett og drivverk. SB3 ble testet mot EC EMC1, Sony XA50 og min egen Eastsound CD-E5. Alle låt bedre enn SB3 i samtlige oppsett.
OK. Hørte dere forskjell innbyrdes mellom de andre transportene?
Var forskjellene større på noen CDer enn andre?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.752
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Men folkens: under "spiller+dac" debattene har det blitt nevn at spiller + dac bør ha samme hertz(på klokka?).

Innrømmer gjerne at jeg ikke vet hva jeg snakker om nå, men kan dette ha vært et mulig problem med SB3 og noen spessielle dac`er?
Tja, Benchmark DAC-1 benytter seg av sampleratekonvertering og oppsampler asynkront til 192kHz, så i teorien skal vel dette ikke være et problem.

Men vi har vel allerede etablert at Ludo's erfaringer ikke stemmer med gjeldende, aksepterte teorier, så hva vet jeg. ???

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.752
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Oppdatering på Biltema strømforsyning: Etter å ha latt den stå på et døgn, er hvisle-lyden borte. Imidlertid gjør den for lave driftsspenningen at SB3'en innimellom reagerer tregt eller ikke i det hele tatt på fjernkontrollen.
[/url]
Et par korreksjoner, sånn for ordens skyld:

Hvislelyden er der fremdeles med uforminsket styrke. Men den er der bare ved belastning, og det trodde jeg den var da jeg skrev innlegget ovenfor.

Den tidvis trege responsen for fjernkontrollen skyldes tilsynelatende ikke den noe lavere driftssspenningen, men at jeg samtidig innførte en nettverkshub som jeg etterhvert har oppdaget er ikke er helt frisk.

L

Ludo

Gjest
...men at jeg samtidig innførte en nettverkshub...
En HUB ?? ?? Finnes disse fortsatt ? Jeg trodde vel at samtidsmuséet hadde de siste gjenlevende eksemplarer av disse ;D ;D ;D

Switch er vel valget i disse dager ;)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.752
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
En HUB ?? ?? Finnes disse fortsatt ? Jeg trodde vel at samtidsmuséet hadde de siste gjenlevende eksemplarer av disse ;D ;D ;D

Switch er vel valget i disse dager ;)
Hehe. Hadde en 8-ports 100-Mb/s hub liggende i rotekassen og den er satt inn i aktiv tjeneste etter at jeg i et svakt øyeblikk ga vekk min trofaste 8-ports HP 100 Mb/s switch til noen ungdommer som skulle ha permanent LAN-party oppsett i kjellerstuen sin.

En kjekk ting med en hub er at all trafikk kan overvåkes fra ett enkelt punkt. Og hastighetsmessig burde det ikke ha så mye å si på et hjemmenett, men det virker som om hub'ens kollisjonsdeteksjon er ikke helt bra og den henger seg opp et sekund eller så rett som det er. Nok til at SB'en ofte ikke reagerer så spontant på fjernkontrollen som før, spesielt når det er annen trafikk på nettet.

Dette gir meg selvfølgelig det jeg egentlig var ute etter hele tiden: en god unnskyldning til å anskaffe en gigabit-switch. ;D
Har bare ikke funnet en med jumboframe støtte og som er egnet til å feste på en vegg. Helst også med intern strømforsyning istedenfor enda en "veggvorte". Forslag mottas med takk.

Topp Bunn