MiniDSP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Gain-struktur igjen. Dette har kanskje vært diskutert flere ganger, men det jeg har skummet igjennom gjelder som oftest mot effekttrinn, altså på utgangen i Minidsp.
    Jeg har 4x10HD. Problemet er klipping på inngangen. Bruker Squeezebox Duet, prøvd både optisk og coax, begge stanger i taket på meteren (legger ved bilde). Ved CD-avspilling bruker jeg en Oppo DV-980H, prøvd både analog og digitalt, i taket her også. Ved analogt så kan jeg jo justere volumet ned fra Oppoen og fra Duet kan jeg jo justere volumet her også. Men vil ikke det redusere lydkvaliteten? Må ned fra 100 til ca 60 på Duet før Minidsp sier at inngangen ikke klipper. Høres ikke det mye ut??

    Eventuelt kan jeg justere volumet på inngangen. Da må jeg redusere ca 22 - 24 dB for å unngå klipping. Men vil ikke det redusere headroom, EQ-muligheter og korrigeringer etc i dsp'en?

    Jumper på inngangen er satt til 2 Vrms (gjelder vel uansett bare analog).

    Andre som har dette problemet? Hvordan løser dere det?

    Bilder 0 dB og -22 dB.

    AnalogInput 0dB.JPG
    InputLevel -22dB.JPG


    Edit: Har skjønt etterhvert at det IKKE klipper. Bare jeg som har vært paranoid når meteret nærmer seg 0.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan fungerer det meteret mtp klipping?
    Hva er fremgangsmåten trinn for trinn når man stiller inn miniDSP mtp signal inn?
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan fungerer det meteret mtp klipping?
    Hva er fremgangsmåten trinn for trinn når man stiller inn miniDSP mtp signal inn?
    mute alle utganger eller slå av amper, bruke rew, gi -3dbfs inn ved f.eks. 100hz, 1khz el.l, lese av meteret. det skal da være -3dbfs. er det -6dbfs el.l. så er det kanskje lydkort drivere el.l. som tukler. uansett kan man unngå klipping på denne måten, da man vet forholdet mellom maks signal ut fra kilde ift. hva mini ser.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan fungerer det meteret mtp klipping?
    Hva er fremgangsmåten trinn for trinn når man stiller inn miniDSP mtp signal inn?
    mute alle utganger eller slå av amper, bruke rew, gi -3dbfs inn ved f.eks. 100hz, 1khz el.l, lese av meteret. det skal da være -3dbfs. er det -6dbfs el.l. så er det kanskje lydkort drivere el.l. som tukler. uansett kan man unngå klipping på denne måten, da man vet forholdet mellom maks signal ut fra kilde ift. hva mini ser.
    HEL: "Hva er fremgangsmåten trinn for trinn når man stiller inn miniDSP mtp signal inn?"
    Lurer jeg og på. Du har jo 2 mulige jumperinstillinger (for 0,9 eller 2 Vrms) for analog inn + sliders i softwaren som på bildet. Ved digital inn er det vel bare disse slidersene så vidt jeg vet.

    Huts: Ved -3dbfs fra REW får jeg 0 i Minidsp. -6dbfs gir -3dbfs. Hva kan jeg bruke den infoen til? Teskjemetoden ønskes : )

    Ingen andre som har kilder som viser klipping på inngangen i Minidsp??
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    @ frysestruts

    hvis jeg ikke bruker REW eller lignende, holder det ikke da å se st signalet ikke tøtsjer det røde på inputmeteret?
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    @ frysestruts

    hvis jeg ikke bruker REW eller lignende, holder det ikke da å se st signalet ikke tøtsjer det røde på inputmeteret?
    jo, så lenge du er under 0 dbfs så får du ikke klipping. dette gjelder også på output. viktig å huske ifb filtere man kan ha satt. både input og output meterne ser på signalet etter filtere.

    du kan også brenne en gitt tone til cd.

    problemet med å bare se på meterne under musikk er at det ikke er peak hold, så det kan være vanskelig å få med seg om det klipper, siden meteret oppdaterer seg hele tiden.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan fungerer det meteret mtp klipping?
    Hva er fremgangsmåten trinn for trinn når man stiller inn miniDSP mtp signal inn?
    mute alle utganger eller slå av amper, bruke rew, gi -3dbfs inn ved f.eks. 100hz, 1khz el.l, lese av meteret. det skal da være -3dbfs. er det -6dbfs el.l. så er det kanskje lydkort drivere el.l. som tukler. uansett kan man unngå klipping på denne måten, da man vet forholdet mellom maks signal ut fra kilde ift. hva mini ser.
    HEL: "Hva er fremgangsmåten trinn for trinn når man stiller inn miniDSP mtp signal inn?"
    Lurer jeg og på. Du har jo 2 mulige jumperinstillinger (for 0,9 eller 2 Vrms) for analog inn + sliders i softwaren som på bildet. Ved digital inn er det vel bare disse slidersene så vidt jeg vet.

    Huts: Ved -3dbfs fra REW får jeg 0 i Minidsp. -6dbfs gir -3dbfs. Hva kan jeg bruke den infoen til? Teskjemetoden ønskes : )

    Ingen andre som har kilder som viser klipping på inngangen i Minidsp??
    det betyr at ved -3dbfs inn, så ser minidsp 0dbfs, så jeg ville senket inngangene i minidsp så de korresponderer med rew. I det sjeldne tilfellet at noe går over -3dbfs så unngår du klipping på input. det skjer vel neppe at du spiller så høyt uansett
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Det er vel også slik at hvis man med EQ drar på med f eks +10 så må man dra ned input tilsvarende?
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel også slik at hvis man med EQ drar på med f eks +10 så må man dra ned input tilsvarende?
    ja, 0dbfs er limit før klipping. så et boost bør kompenseres for, for å unngå klipping. ergo mister man headroom med boost, men ikke med å fjerne peaker.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg får ikke lyd fra cd spiller med spdif(coax) til MiniDSP 4x10HD. Prøvd flere cd spillere og to forskjelige kabler. Noe jeg har glemt å gjøre i minidsp ? Valgt rett digital inngang har jeg.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Aktivert og ikke mutet, prøvd klikke inn og ut alle knappene jeg fant. Toslink funker fint !
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    prøvd cd-spilleren på noe annet eller noe annet til minidsp via coax for å se om cd-spilleren faktisk sender noe signal over coaxialutgangen da?

    skal bare være å velge riktig inngang under input og route de digitale kanalene til ønskede outputs.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    prøvd cd-spilleren på noe annet eller noe annet til minidsp via coax for å se om cd-spilleren faktisk sender noe signal over coaxialutgangen da?

    skal bare være å velge riktig inngang under input og route de digitale kanalene til ønskede outputs.
    Kan prøve den på noe annet, men har prøvd 3 spillere, 2 dvd og en cd spiller. Alle har vært brukt med coax utgang tidligere, men ikke på MiniDSP.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    prøvd cd-spilleren på noe annet eller noe annet til minidsp via coax for å se om cd-spilleren faktisk sender noe signal over coaxialutgangen da?

    skal bare være å velge riktig inngang under input og route de digitale kanalene til ønskede outputs.
    Kan prøve den på noe annet, men har prøvd 3 spillere, 2 dvd og en cd spiller. Alle har vært brukt med coax utgang tidligere, men ikke på MiniDSP.
    du har ikke tilfeldigvis koblet spilleren til den coaxiale digitalutgangen på 4x10 da? det er jo både digital inn og ut der. du får unnskylde hvis det er et dumt spørsmål, men jeg har driti meg ut selv før.
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Opplever også problemer med 4x10. Den første mottok i mai måned. Etter en stund sviktet volumrattet. Umulig å stille volum og velge config.Fikk byttet nå for ca 14 dager siden. På denne fikk jeg remote til å virke på SPDIF inn(digitalt), men med analogt inn virker ikke remote hverken på volum eller config. Idag virker heller ikke digitalt inn på hverken SPDIF eller på TOSLINK. Har kontaktet service hos AV-shop. Håper på hjelp, men er redd for at jeg har fått nok et defekt eksemplar. Ellers er MiniDSP helt fin og svært enkelt bruke i praksis.

    Eivind Stillingen
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    prøvd cd-spilleren på noe annet eller noe annet til minidsp via coax for å se om cd-spilleren faktisk sender noe signal over coaxialutgangen da?

    skal bare være å velge riktig inngang under input og route de digitale kanalene til ønskede outputs.
    Kan prøve den på noe annet, men har prøvd 3 spillere, 2 dvd og en cd spiller. Alle har vært brukt med coax utgang tidligere, men ikke på MiniDSP.
    du har ikke tilfeldigvis koblet spilleren til den coaxiale digitalutgangen på 4x10 da? det er jo både digital inn og ut der. du får unnskylde hvis det er et dumt spørsmål, men jeg har driti meg ut selv før.
    Det er absolutt ikke noe domt spørsmål, for jeg tok feil plugg de første 10 min til jeg gløtte på bilde av pluggene igjen :)
    Men det hjalp ikke å bytte plugg.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hmm, kanskje det er noe feil på min å da, jeg har kun brukt min på optisk inn og optisk ut og seff balansert ut analog da. Liker selve dingsen men er ikke fornøyd med dacen. Derfor jeg bruker optisk ut til annen dac for mellomtoner og diskant.
    Er det kanskje noe hensikt å oppgradere software ? Min er sikkert to tre år kanskje ca :rolleyes:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Jeg må ha ting inn med teskje.

    Skal i morgen installere følgende oppsett:

    - Apple Airport Express med digitalt volum fra pad/iphone etc
    - Analog signalkabel
    - MiniDSP 2x4
    - 2 stk NAD 302 hvor preampdelen disables med bøylene bak slik at vi bruker kun effektforsterkeren

    Dipol med supre drivere, Audio Nirvana 8" Alnivco, følsomhet rundt 94 dB. Acoustic Elegance 10" dipolwoofere med omtrent samme følsomhet i sum. De er også en lett last og har rekordlav induktans.

    HVORDAN STILLER JEG INN MINIDSP 2x4 SLIK AT JEG UNNGÅR DIGITAL KLIPPING? :)



    dfgdf.jpg


    dfsg.jpg


    dfgdfg.jpg


    fghgfdh.jpg
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    HVORDAN STILLER JEG INN MINIDSP 2x4 SLIK AT JEG UNNGÅR DIGITAL KLIPPING? :)
    Slik jeg forstår det: Klipping skjer ved 0 dBfs. Jeg har sjekket med REW som sier -3dB forskjell. Altså hos meg skjer klipping ved -3dBfs.

    Jeg stiller da slider/fader på input-monitor til -9dBfs (da har jeg 6 dB headroom). Så har du jumperne på input på hovedkortet som må settes i forhold til hva dine kilder har som output-sensitivity.

    Men jeg blir litt forvirret når folk melder om at de har input på -80 til -90 dBfs.

    Samme gjelder forsåvidt output. Passe på at monitor viser maks 0 dBfs (gjerne litt mindre) ved fullt volum. Men her kommer jo også volumtilpasning i forhold til andre kanaler i et aktivt oppsett. På utgangen er det også en dip-switch for gaintilpasning.

    Dette er altså min tilnærming. Håper mer kompetente folk kommer på banen, så vi får nattesøvnen tilbake.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge du er under 0dbfs på innganger og utganger, så klipper det ikke.

    -90 er uten signal inn. Jo lavere jo bedre signal to noise.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg har minidsp 2x4 som jeg bruker på bassene kun i mitt system.
    jeg har kun 1 pre out på preampen og denne splittes med et y-ledd.

    En effektforsterker driver bredbåndsdriverne og diskant. To andre driver hver sin bass og minidsp er koblet inn mellom pre og disse.
    Problemet er at med dsp i kjeden får bassene omtrent halvert output virker det som og klarer ikke å matche utnivå fra mellomtoner og diskant.
    Kilde er analog og klipping opplever jeg ikke, inn og utganger er satt til fullt i minidsp.
    Hva er det som skjer her egentlig? Mister man så mye nivå ved AD-DA konverteringen?

    Den tidsforsinkelsen som nødvndigvis oppstår får så være da jeg ikke har mulighet til å flytte på bassene i forhold til resten.
    Jeg vil heller ikke bruke minidsp på mellomtoner men lar disse være uberørt av denne.

    Er det noe jeg kan gjøre her ?
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Kjapt spørsmål: Kan denne brukes som en enkel digital equlizer?

    Sliter litt med noen "dips" i mellombass området på lytterommet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om dippen kommer fra høyttalerene og ikke er pga kansellering fra vegger, tak eller gulv så ja. Dype daler i frekvensgangen et ofte tegn på kansellering.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    Jeg har minidsp 2x4 som jeg bruker på bassene kun i mitt system.
    jeg har kun 1 pre out på preampen og denne splittes med et y-ledd.

    En effektforsterker driver bredbåndsdriverne og diskant. To andre driver hver sin bass og minidsp er koblet inn mellom pre og disse.
    Problemet er at med dsp i kjeden får bassene omtrent halvert output virker det som og klarer ikke å matche utnivå fra mellomtoner og diskant.
    Kilde er analog og klipping opplever jeg ikke, inn og utganger er satt til fullt i minidsp.
    Hva er det som skjer her egentlig? Mister man så mye nivå ved AD-DA konverteringen?

    Den tidsforsinkelsen som nødvndigvis oppstår får så være da jeg ikke har mulighet til å flytte på bassene i forhold til resten.
    Jeg vil heller ikke bruke minidsp på mellomtoner men lar disse være uberørt av denne.

    Er det noe jeg kan gjøre her ?
    2x4 gir ikke mer enn 0.9V ut. om forsterkerene du bruker til bassene ikke har samme gainstruktur som frontene får du ikke samme nivå og i værste fall langt lavere utgangseffekt. rundt 100w er vanligvis max av hva man kan få ut fra 2x4 med optimal gain på 26db eller noe i den duren..

    ville kjørt 2stk på hele sulamitten og inn med deling og EQ i samme slengen.
    du kan jo prøve å resete 2x4 (uten innstillinger) og bare kjøre signalet gjennom den på toppene og observere hva som skjer med volumet da.
     
    Sist redigert:

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Er det slik at man kan bruke MiniDSP til å skvise litt ekstra dypbass ut av høyttalerne?

    Jeg har høyttalere som er beregnet for å stå ganske nær bakvegg, men har desverre ikke muligheten til å ha de så langt bak mot veggen som anbefalt av produsent.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Det kan man, men det er ikke alle høyttalere som er like mottakelige.

    Kjøp en umik-1 med det samme, da er det letter å justere lyden slik du vil ha den.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Med en minidsp og en uMik, så kan en manuelt sette opp romkorreksjon vha REW programvare.

    Edit: Når du først går den veien, så kanskje du skulle vurdere en av Dirac-variantene til MiniDSP? En DDRC 22 av ene eller andre varianten, kanskje? Disse finnes i tre varianter - med digital inn/ut, analog inn/ut og med digital inn/analog ut. $800 for en slik, inkludert en uMik.

    Johan-akr
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har brukt Dirac live software de siste ukene og er veldig imponert over hva det gjør med lyden. Men jeg har samtidig lest litt på godeste Floyd Toole sin bok, Sound Reproduction, hvor han går dypt inn i materien og kunne derfor tenkt å ta utforske noe av tingene som anbefales.

    Blant annet dette med utjevning av bassrespons ved hjelp av flere subber. I utgangspunktet ser jeg for meg to stk siden det skal være særdeles effektivt i et rektangulært rom som jeg har.

    Men så er spørsmålet, kan jeg bruke noen av produktene fra minidsp til å splitte signalet før den digitale volumkontrollen til mine aktive høyttalere? Og kan jeg overføre korreksjonsfilene fra dirac live software til en av minidsp-boksene eller må jeg kjøpe dirac på nytt med en slik boks?

    Det er vanskelig å forstå hva som er bedre løsning fra minidsp sine sider, men jeg er altså avhengig av en boks som splitter signalet og kan justere inn disse subbene før jeg da kjører hele lydkjeden gjennom dirac for korreksjon.
    Og, jeg vil ha digitalt ut da min digitale volumkontroll ikke har analog inn. :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.610
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nettopp begynt å se på minidsp:
    Noob spørsmål:

    La oss si: minidsp 2x4HD.
    Er man avhengig av dirac "pakken" for å implementere fir filtre til f.eks. digitalt delefilter eller er det mulig via rephase (som jeg kjenner ganske godt) og REW?

    PS: Kommer sikkert flere NOOB spørsmål :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Du trenger ikke kjöpe dirac pakken for å bruke FIR filtere. Fungerer utmerket å eksportere fra rephase til 2x4HD. Dog skal en være obs på begrensninger av korrigering i bassen grunnet begrenset antall taps.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenkte ikke å bruke noe avansert romkorreksjon eller noe, kun heve nivået rundt 30-50hz noen dB.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan stiller det seg ift kilder?

    Har du bare digitale kilder eller blanding av analog/digital?

    Skal du ha denne mellom pre og effekt, eller kanskje mellom digital kilde og Dac?

    Jeg ville kanskje vurdert en av open-drc-modellene i 2x2-versjon. De har 6000 taps pr kanal, og korrigerer fint i bassen.

    Johan-Kr
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    237
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte ikke å bruke noe avansert romkorreksjon eller noe, kun heve nivået rundt 30-50hz noen dB.
    Hvis du ikke trenger mic, og bare vil teste PEQ-justeringer, og mot formodning skulle bo i nærheten av Torshov, Oslo, så kan du få låne en MiniDSP 2x4HD av meg. Send evt. pm.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenkte å ha den mellom chromecast audio og dac.

    Grunnen til at jeg spør er at det er en miniDSP - nanoDIGI til salgs brukt rett i nærheten av der jeg bor, og at jeg har vært på tanken med å bruke DSP tidligere.

    Takk for tilbudet Sisen, men jeg bor nok i Trøndelagen :)
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Kjapt spørsmål: Vil jeg ikke få problemet med digtal klipping?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn