MiniDSP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Hva med lillebroren? 2 x 50 watt - 8 ohm?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje dette er en løsning. Jeg kan jo dele diskant og mellomtone passivt.

    Den koster 275 USD pr stk. Det blir ca 4500-5000 inn til landet.

    PWR-ICE125:
    DSP Powered plate amplifier
    IcePower ASX2 technology for 1 x 450W or 2 x 140W
    Analog & Digital input
    Multi-unit control via Ethernet


    What's in the Box?


    • 1 x PWR-ICE125 amplifier module
    • 1 x CAT5 patch cable
    • 1 x IEC power cord
    • 4 x black wood screws for mounting
    • 1 x Speaker wire harness to connect amplifier to speaker (60cm long)
    • 1 x Free plug-in for control (PWR-ICE2)


    Legger til en link som kanskje er kjekk: http://www.xtremeplace.com/yabbse/index.php?topic=142420.0


    PWR-ICE125 | MiniDSP



    PWR-ICE125-interface.png

    minidsp_pwr-ice125.png
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva med lillebroren? 2 x 50 watt - 8 ohm?
    Kjenner ikke til den, men forvrengingen er ikke like lav.

    ICEpower 125ASX2 modulen er rimelig identisk lydmessig/målmessig med ALCO300. Utviklet av samme person. Du får derimot 60W i 8 ohm framfor 150W.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er så langt veldig fornøyd med PWR-ICE125. Jeg betalte 305 USD inkl frakt. I tillegg kom moms og toll.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Har installert miniDSP flere ganger før, forskjellige typer og på forskjellige pcer. Denne gangen står jeg fast.

    Får ikke lyd, lurer på om det er fordi jeg ikke har en fjernkontroll jeg kan bruke.

    Lurer på om MASTERVOLUM på 0 dB er maks eller minumum. Standardinnstillingen er 0 dB:


    minidsp mastervolume.jpg




    Dersom volumet er slått av når det står 0dB er vel løsningen å få koblet til en fjernkontroll.

    Manualen sier at Philips RC6 eller SONY er kompatible.

    Var på Clahs Olsson og kjøpte en universalfjernkontroll hvor jeg kunne skrive inn drøssevis med Philips og Sony koder.

    Får "learning failure" hver bidige gang. Har også testet alt som kan krype og gå i huset av fjernkontroller: Panasonic, Pioneer, Pass Labs, Pro-Ject, Apple og Altiboks.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Du trenger da ikke fjernkontroll for å bruke MiniDSP.
    0dB er maksimum, ingen demping.
    Du er sikker på at du har rett inngang aktiv? Jeg kjenner ikke denne MiniDSP-en, det er kanskje ikke flere innganger som på OpenDRC-DI?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Optisk er 1. Coax 2. Har prøvd med begge, også på en gang, kan switche i sanntid. Null lyd.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Der var jeg på og jeg aner ikke hva som skjedde???
    :)
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Ok, da er jeg klar etter en maraton på jobb. Refererer også til http://www.hifisentralen.no/forumet...-ulemper-med-aktiv-deling-av-ha-yttalere.html

    Har fått min 4x10HD, og har et par spørsmål.
    Kommer i første omgang til å bruke den til aktivt delefilter og har satt delefrekvensen til Klipsch CF3 til 1500 Hz, som det er i det passive delefilteret. Skal legge til mine to suber, Klipsch SW115, og har da kuttet CF3 under 80Hz, og da latt subene ta over derfra. Dette er bare et trygt utgangspunkt.
    Tilkobling til mine to W4S stereoforsterkere blir via XLR, men subene har bare vanlig phonotilkobling, er det da greit å ta ut signalet fra DSP via phono på de utgangene som skal til subene? Eller er det bedre å koble de via XLR også?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Du må ikke koble rca og xlr samtidig på samme kanal. Om du har rca på high og xlr på low går fint.

    XLR er mer immun mot støy og har 6 dB høyere gain. XLR tåler også veldig lange strekk, det gjør ikke rca.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte mer i retning av høyre høy og lav, venstre høy og lav på XLR-utgang 1-2-3 og 4. Subene på enten samme XLR-utgang 5 eller phonoutgang 5 og 6. Det var det jeg tenkte på, kan jeg bruke XLR-utgangen 1 til 4 på hovedhøyttalerne og subene til phonutgang 5 og 6, eller er det bedre å koble dem sammen på XLR-utgang 5 (eller kanskje bruke XLR-utgang 5 og 6)?
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Har søkt litt fram og tilbake, men kan ikke helt finne at det bekreftes at man kan bruke XLR på noen utganger og phono på andre utganger samtidig. Men det står XLR AND phono, noen steder, så jeg går ut ifra at det er greit.

    Kan det da være en idé å koble suben i stereo, eller bedre å gjøre utgang 5 og6 til mono?
    Siden jeg kommer til å bruke phono på subene og XLR på hovedhøyttalerne, bør jeg da inni 4X10 HD og slå over bryterne på utgang 5 og 6 slik at de får utgangsingnalet de skal ha, eller er det bedre å gjøre det i kontrollpanelet?
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Da er jeg oppe og går, men god lyd er det definitivt ikke. Heldigvis prøvde jeg etter at jeg hadde koblet bort delefiltrene i høyttalerne, og kan vel si at lyden er ganske lik. Dvs delefilteret tilfører noe magisk utover en delefrekvens. Har juster litt, og er kommet litt på vei nå i kveld, men føler veien er lang enda før jeg er på nivå med hvordan det var før.
    Kan også legge til at subene knurret som illsinte løver ved tilkobling til DSP'n med phonokabler, så de står bare å hviler seg for tiden.

    PS Glemte å nevne at DSP'n tilfører ganske mye sus i hornene, litt vel mye etter min mening.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    1) Hva har du gjort hittil, fortell oss hvordan du fysisk har koblet det opp.

    2) Hvordan har du satt delingen, ved hvilken frekvens og med hvilken slope/hvilket filter?

    3) Angående sus, er du koblet til via balansert eller ubalansert. Hva er input sensitivity på power ampen din og står de interne dip switchene i 4x10 HD til 0.9/4V eller 2/8V? (Ubalansert/balansert).

    4) Switchene inne i miniDSP er til gainstrukturoptimalisering, IKKE routing av kanaler. Routing av kanaler skjer utelukkende i software.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    1) Hva har du gjort hittil, fortell oss hvordan du fysisk har koblet det opp.
    Jeg har fysisk fjernet de passive delefiltrene i høyttalerne og loddet kablene sammen. Signalet kommer fra D100, forforsterkeren, via analoge XLR (har ikke digital ut). Fra DSP'n XLR til forsterkerne. En forsterker til bass, og en til diskanthornet.

    2) Hvordan har du satt delingen, ved hvilken frekvens og med hvilken slope/hvilket filter?
    Delefrekvensen er satt til 1500Hz (som det analoge), Har bare lekt litt med bratthet og type filter, men bruker 18dB/okt BW p.t. Skal studere litt nærmere de analoge, men de ligger et hakk over min kunnskap når det gjelder analoge filtre.

    3) Angående sus, er du koblet til via balansert eller ubalansert. Hva er input sensitivity på power ampen din og står de interne dip switchene i 4x10 HD til 0.9/4V eller 2/8V? (Ubalansert/balansert).
    Bruker bare XLR. Inngangsfølsomheten på forsterkerne er 1,31V og switchene har jeg ikke rørt, så de står vel på balansert (siden det er default)

    4) Switchene inne i miniDSP er til gainstrukturoptimalisering, IKKE routing av kanaler. Routing av kanaler skjer utelukkende i software.
    Så switchene gjenspeiler ikke utgangene?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    1) Dette er riktig gjort, men du får en ekstra AD/DA i systemet, siden du kjører D100 foran 4x10 HD. Digitalt signal til D100. Signalet konverteres til analogt, sendes til 4x10HD, konverteres fra analogt til digitalt, prosessering og deling skjer, digital til analogkonvertering skjer igjen og sendes til powerampene dine. Selv kjører jeg 4x10 HD som preamp og DAC for å unngå dette. Bruttern har McIntosh C48 foran sin 4x10 HD og gjør det samme som deg. Han meldte om litt støy i hornet, men ikke mye. Har selv litt støy i mine horn, men må opp med øret for å høre det.

    2) Prøv å simulere det som høyttalerne er konstruert for, ja, men prøv andre ting også, og se om du liker det bedre. Det kan hende sånt kan googles frem om ikke du vet. De forhåndsdefinerte filterne er de jeg bruker, men man kan gå crazy og lage avanserte filtere også.

    Husk at både driver og konstruksjon har en iboende avrulling, i tillegg kommer det passive filteret. Eksempel: Si en driver har naturlig avrulling på 12dB/oct, og høyttalerprodusenten skriver at det er 24dB/oct mellom to drivere, da er det passive filteret 12dB/oct, sammen utgjør de 24dB/oct. - Det er i alle fall slik jeg så langt mener det er, uten at jeg heller er noen ekspert.

    4) Jo, det er en switch per utgang, men den styrer utgangsvolten, ikke noe annet. Siden du har to live utganger per kanal (en balansert og en ubalansert), så styrer dip-switchen for hver kanal utgangsvolten. Hvis du bruker balansert, så er den enten 4V eller 8V, og hvis du kjører ubalansert, så er den enten 0,9V eller 2V avhengig av hvilken utgang du benytter.

    3) I lys av dette (4) og inngangsfølsomheten, så er det ikke rart du opplever sus. 1,31V er lite for full rated output av ampen din, når utgangen på miniDSP sender 4V inn ved 0dBFS (altså fullt utgangssignal i det digitale domenet). Her blir mye støy fra miniDSP'en forsterket pga den lave inngangsfølsomheten på forsterkeren.

    For ytterligere optimalisering, er det folk som bruker analoge attenuatorer mellom hver XLR-utgang på DSP og inngang på amp. Dette for å matche utgangsvolten uten å tukle i det digitale domenet (da man mister oppløsning om man reduserer for mye [her må andre krefter krefter trå til, da min kunnskap stopper her. Bruker selv digital reduksjon, og lever fint med det]).

    5) Du kan prøve å redusere volum på de kanalene du bruker en del i software, og se om det bidrar til mindre støy. Det andre du kan gjøre er å ta D100 ut av kjeden. Det tredje du kan gjøre er å pakke den sammen og selge til meg, for jeg skal ha en 4x10 HD til. ;D
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    6) Hvordan har du routet kanalene i appen? Korresponderer høyre og venstre inngangskanal til høyre og venstre utganger? Du har jo 2 inn og 4 ut her. 1 venstre inn og 2 venstre ut (bass og highs), 1 høyre inn og 2 høyre ut.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspill Tittentei!

    Det vil si at jeg kan få mindre sus om jeg setter utsignalet til 4V?

    Har også prøvd å mute utsignalet fra DSP'n, men susen er eksakt den samme (og mye mer enn fra D100 alene).

    Utkanalene er slik 1 -> Venstre bass, 2 -> Venstre horn, 3 -> Høyre bass, 4 -> Høyre horn, 5 -> Venstre sub, 6 -> Høyre sub.
    Delefiltrene er kanal 1 og 3 koblet sammen og kanal 2 og 4, samt 5 og 6 (men suben er p.t. ikke med).

    Hva kan være årsaken til at subene kurret som sinte løver, prøvde både min hjemmelagde og "kjøpte" phonokabler. Kan det være at phono og XLR ikke skal benyttes samtidig?

    Kan legge til at XLR-kablene er uskjermet, men har ikke brukt skjermede analoge signalkabler på 15-20 år, så jeg tror ikke det er årsaken til susen.


    PS, er klar over den ekstra veien om digitalt, men DSP'n har ikke nok digitale innganger til å tilfredsstille meg, men kan selvsagt prøve digitalt direkte i den for testens skyld.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Bare hyggelig :)

    ----

    En ting til. Nå, når du deler aktivt, så har du vel fortsatt tweeteren gjennom det passive filteret, eller?

    Hvis ja: Da skal du ikke legge til noe digitalt filter på hornet. I såfall legger du på dobbelt opp, både digitalt og så analogt etterpå.
    Hvis nei: Så skal du ha filter der. Men vær forsiktig, gjør du feil og sender dype frekvenser til hornet, så takker det mest sannsynlig for seg.

    Det beste er nok å ha det på det analoge filteret på hornet.

    ----

    Ja, du kan få mindre sus hvis du setter den til 4V, gitt at den ikke allerede står til 4V. Default på min fra fabrikk var 4V. Det står i manualen at den står default til 8V, men jeg fikk ikke regnestykkene til å gå opp, poppet av lokket og de sto til 4V.

    Prøv å dra ned utgangene digitalt under output i appen, se om noe skjer.

    Bruker billige, men skjermede XLR selv. Har lange strekk også.

    Det er nok mer støy med 4x10 enn D100, men at det skal være så sjenerende synes jeg er rart.

    Kan vi få se screenshot av routing menyen i softwaren din?

    RCA og XLR kan benyttes samtidig, men ikke på samme utganger. Du har 8 separate analoge utganger, men 16 fysiske utganger fordelt på 8xRCA og 8xPhoenix, bruker du RCA på output channel 1, så kan du ikke bruke XLR på denne kanalen. Hver sub må på separat kanal, så router du output til hver av dem under Routing-menyen og justerer nivå.

    Det kan hende de brumlet pga nivået ut av miniDSP er høyt ift. input sensitivity og gain på subampen. Hvis du bruker høypassfilteret på subben, så sender du full bandpass til den, ingen høy- eller lavpassfiltere i miniDSP.

    Se alltid til at du ikke har noen aktive filtere, verken under PEQ eller xover som ikke skal være der.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker ingenting av det analoge delefilteret, all filtrering foregår i DSP'n, 1500Hz.

    Som sagt, selv om jeg muter på utgangen, så er susen identisk, om jeg bruker høyttaleren opp i hjørnet eller hver kanal.

    Rart om nivået er for høyt ut fra DSP'n, tenker da på subene, da D100 har 0-8V på ubalansert (og 0-16V på balansert). Der koblet jeg dem via phonokabler.

    Image1.jpg
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    D100 har nok bedre strømforsyning og støyforhold enn 4x10 HD. Høyttalerne dine er jo grassat sensitive, 100dB @ 1watt/1meter jf. produsentspecs. Nå som du har koblet ut det passive filteret, er det sannsynligvis enda høyere.

    Lurer på hvordan det hadde blitt med 12V batteri på miniDSP'en, kanskje jeg skal prøve det for å se om det er der støykilden ligger. Mine høyttalere er mindre sensitive enn dine, så det kan jo være at det er tilfellet her, dessverre. Støyen her er ikke ille, men mine er bare 93dB/1w1m.

    Du må være forsiktig med å kjøre powerampen rett i hornet uten noe beskyttelse foran. Klikker du feil i xovermenyen til hornet og sender noen lave frekvenser så blir det dyrt. Det kan hende at det er korreksjoner for hornet og driveren på det analoge delefilteret også.

    Jeg ville ærlig talt prøvd å koble hornet på det analoge filteret. Kjørt full bandpass til hornet gjennom filteret, og powerampen rett i basserne, men satt 1500 Hz i xovermenyen. Vet du helt sikkert at begge bassdriverne er delt identisk og at det ikke er slik at en er en hjelpebasser som er delt lavere enn den andre for å øke sensitiviteten nedover?

    For subbene kjører du enten full bandpass ut av miniDSP og justerer alt på subben, eller så skrur du av deling på subben (om mulig) og kjører deling på minien.

    Routingmenyen din ser korrekt ut, gitt at ting er navngitt korrekt ift. fysiske tilkoblinger. :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Verdien av å få bassen av det passive delefilteret og over på aktivt, er for å unngå spolen foran basserne. Da vil de fleste si at man oppnår renere og mer detaljert bass.

    Videre kan du tidsaligne begge basserne med hornet ved å dele slik. Siden du kjører begge basserne i htt på samme kanal, så får du ikke tidsalignet disse to med hverandre. Da måtte du til med enda en 2-kanals og kjørt 3 delinger kanaler pr. høyttaler. Det baller fort på seg. ;D
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ok, takker igjen. Skal sove på det. ;)
    Gjør som jeg sier, og gjør det nå. ;D

    Neida

    Tror du kan oppnå gode resultater når du får kartlagt litt til. Om støy med 4x10 HD er et problem, så kan jeg stille opp som din exit strategy, og så kan du kaste deg på power buy av Hypex DLCP. Orso kan sikkert uttale seg om støy/signalforholdene på den kontra 4x10 HD. DLCP har bedre strømforsyning enn den vorta fra miniDSP iaff.

    Sov godt, skal binge nå selv.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    For det første, alle bassene er like og har samme delefrekvens.

    Jeg skjønner poenget ditt med å bruke det analoge filteret på hornet, men ønsker ikke å ta to skritt frem og ett tilbake. I hvertfall ikke enda.

    Veien videre tror jeg vil være å komme på et høyere nivå enn D100 og erstatte denne, og har da satt øynene i en DEQX (HDP-5), hvis ikke noe annet spennende dukker opp. miniDSP'n har hele tiden "bare" vært et skritt på veien for å samle og skaffe erfaring, samt å lære å bruke programvaren og teknologien.

    Skal se om jeg får tatt en titt under lokket for å se om switchene står hensiktsmessig.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Har litt tro på at å få målt høyttalerne i rommet, kan avhjelpe den til nå ubehagelige lyden. Lyden nå kan beskrives som en dårlig innspilling fra '70-tallet, dvs langt inne i høyttalerne og flatt og kjedelig. Skal dobbelsjekke all kablingen i dag.

    Har målemikrofonen fra miniDSP og REW, men dette er også "gresk" for meg enda............ :-\ :confused: :rolleyes:
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg sjekket switchene, og de stod ikke i default posisjon, så dvs at de står på lavest utgangssignal.
    Videre har jeg dobbeltsjekket alle signalkabler, og de er riktig koblet, men + og - på alle høyttalerkablene var byttet om. Burde ikke spille noen stor rolle, siden alle var feil. Har også fått liv i én sub, men den andre begynner å knurre med én gang jeg forsøker å skru opp gainet på den. Gain på minimum, er den helt stille. Hm, hvis jeg ikke husker feil, så varierte dette med hvilken jeg koblet til først i går, eller var det hvilken utgang (5 eller 6) som ble brukt? Videre etterforskning...

    PS, men det låter fortsatt veldig innestengt.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hva skjer om du bruker kabelen på den subben som ikke knurrer på den som knurrer? Eliminerer du knurringen da?

    Innestengt lyd, det kan som sagt være at delefilteret kompenserer og korrigerer for hornet. Med f.eks. JBL 4430 så har man en switch bakpå, der man velger aktiv eller passiv deling mellom bass- og kompressjonsdriver, men selv om man flipper om switchen, så er fortsatt kompensasjonsdelen for hornet i kraft på det analoge delefilteret.

    Det er derfor jeg ville forsøkt å koble inn det analoge filteret foran hornet igjen. Hvis innestengtheten gir seg da, så vet du at det er korreksjoner for det på det passive delefilteret. Da er tanken å finne ut hvor og hvordan det kompenserer, sånn at du eventuelt kan lage et avansert digitalt filter som gjør det samme. Da kan du altså ikke bruke de forhåndsdefinerte filterne, men må konstruere et som simulerer det passive.

    En viktig del av høyttalerkonstruksjon er å implementere gode delefiltere, og det innebærer ikke bare å velge et delingspunkt og et eller annet filter som ruller av med f.eks. 24dB/oct, det er korreksjoner for driver/hornkonstruksjon også.

    Ville i alle fall selv undersøkt om det er slik det henger sammen i disse høyttalerne.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Si du f.eks. måler frekvensresponsen i nærfelt fra hornet både med og uten det analoge filteret i kraft, da ser du eventuelle frekvensjusteringer som må gjøres for å kvitte seg med det analoge filteret.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Si du f.eks. måler frekvensresponsen i nærfelt fra hornet både med og uten det analoge filteret i kraft, da ser du eventuelle frekvensjusteringer som må gjøres for å kvitte seg med det analoge filteret.
    Det er egentlig der jeg ønsker å være, men å måle responsen er fortsatt upløyd mark, så jeg vet ikke engang hvor jeg skal begynne. Har sett litt på REW og har mikrofonen til miniDSP som sagt.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Hva skjer om du bruker kabelen på den subben som ikke knurrer på den som knurrer? Eliminerer du knurringen da?

    Innestengt lyd, det kan som sagt være at delefilteret kompenserer og korrigerer for hornet. Med f.eks. JBL 4430 så har man en switch bakpå, der man velger aktiv eller passiv deling mellom bass- og kompressjonsdriver, men selv om man flipper om switchen, så er fortsatt kompensasjonsdelen for hornet i kraft på det analoge delefilteret.

    Det er derfor jeg ville forsøkt å koble inn det analoge filteret foran hornet igjen. Hvis innestengtheten gir seg da, så vet du at det er korreksjoner for det på det passive delefilteret. Da er tanken å finne ut hvor og hvordan det kompenserer, sånn at du eventuelt kan lage et avansert digitalt filter som gjør det samme. Da kan du altså ikke bruke de forhåndsdefinerte filterne, men må konstruere et som simulerer det passive.

    En viktig del av høyttalerkonstruksjon er å implementere gode delefiltere, og det innebærer ikke bare å velge et delingspunkt og et eller annet filter som ruller av med f.eks. 24dB/oct, det er korreksjoner for driver/hornkonstruksjon også.

    Ville i alle fall selv undersøkt om det er slik det henger sammen i disse høyttalerne.
    Har ikke forsøkt mer med subene.

    Kan godt forstå at delefilteret til hornet er komplekst. Har forsøkt å tegne det opp for å bedre forstå egenskapene, men kan dessverre ikke se alle banene på printet pga lim, men totalt så består det av én stor dobbel trafospole, tre mindre spoler, fire kondensatorer og fire motstander. Kan tenke meg at motstandene korrigerer frekvensgangen. Usikker på brattheten av dette filteret, men tipper 2. eller 3. ordens.

    Så vidt jeg kan se, er det også en korreksjonskrets på bassfilteret, men er etter alt å dømme et 3. ordens filter.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Si du f.eks. måler frekvensresponsen i nærfelt fra hornet både med og uten det analoge filteret i kraft, da ser du eventuelle frekvensjusteringer som må gjøres for å kvitte seg med det analoge filteret.
    Det er egentlig der jeg ønsker å være, men å måle responsen er fortsatt upløyd mark, så jeg vet ikke engang hvor jeg skal begynne. Har sett litt på REW og har mikrofonen til miniDSP som sagt.
    Her kan du begynne: UMIK-1 setup with REW

    Veldig greit med UMIK-1.

    Nærfeltsmålinger gjør du så tett opptil som mulig, alt fra 5 cm (til 1m på sensitivitetsmålinger). Respons fra sweetspot i ørehøyde og midt mellom ørene. Heng f.eks. et kronestykke fra ei snor du taper i taket for å lage et referansepunkt, siden målinger kan endre seg rimelig radikalt +/- litt avstand hvis sweetspot er snevert.

    Mål også ett og ett objekt separat og kombinert for å analysere deg frem til hvor problemene induseres. Når du måler høye frekvenser, så kan du kun måle én og én høyttaler av gangen, for ellers vil disse høye frekvensene kansellere hverandre ut ved mikrofonmembranet og gi et feil bilde av responsen.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Okey, da begynner det å skje noe her. Har fått målt hornet og bassene hver for seg og sammen. Gjort korrigeringer i PEQ i miniDSP slik at kurven er noenlunde flat. Hornet hadde en kjempepeak på ca 2,7kHz og falt deretter som en ambolt til 20k, ikke rart at det låt mistenkelig.

    Synd at det fortsatt suser i sivet...
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Ovennevnte målinger ble utført med mikrofonen en liten meter fra en høyttaler, cirka midt i hornet. Etter justeringer, låter det faktisk ganske bra, i hvertfall såpass bra et jeg ikke lenger er sikker på at noe er galt. På enkelte områder er det nesten som med det analoge filteret, men spesielt bassen sparker riktig så godt fra seg uten at det er gjort noen justeringer i den enden (og bruker bare én sub enda).

    Overraskelsen var stor da jeg foretok en måling i lytteposisjon, kurven der hadde en peak rundt et par tusen hertz og falt på begge siden med cirka 30db hvis jeg tolket diagrammet riktig... :confused:

    Men nå låter det såpass godt at eksperimentering er over for i dag, så nå får det komme musikk ut av høyttalerne i stedet for testtoner. :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Gøy å høre at du har begynt å melke systemet for hva det er verdt. :)

    Susing i sivet er nedtur. Det kunne vært interessant å se hva som skjer, hvis du prøver RCA fra miniDSP til poweramp på horna. Med intern dipswitch til minimum får du da 0,9V ut ved 0dBFS, og dette er under inngangsfølsomheten på powerampen din. For å gjøre forsøket, koble av XLR på ampen, RCA-utgangen på samme kanal. Du vil da oppleve balanseforskjell som du må kompensere for ved å dra ned de kanalene som er tilkoblet via balansert. Formålet er i tilfellet kun for å se om det ligger noe her.

    En annen ting: Har du mobilladere, strømforsyning til laptop, små veggvorter eller liknende på samme kurs som miniDSP? Slike ting kan påvirke ved å sende DC til nettet. Det er vel ferrittringer rundt både USB og powerledningen på miniDSP'en din, hvis ikke jeg tar feil, så tror ikke man kan eliminere det med flere ferritter. Prøv å dra ut slike for å se om det påvirker.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei

    Jeg akkurat vært å hentet en minidsp 4x10 HD
    Skal leke littt i juleferien og mens jeg venter på gruppkjøpet på Hypex DLCP.
    Jeg har foreløpig ingen overgang / converter fra USB til SPDIF og jeg bruker PC som digital kilde.

    Motherboarden i min media pc ( asus P5Q deluxe) har spdif ut både på optisk og coax, er det brukandes ? Kabler har jeg.
    Eller bør jeg snarest mulig skaffe en converter fx. en hegel HD2 som kan brukes till noe annet morsomt senere.
    Håper på rask svar så jeg ikke kaster bort tid på dårlig digital overføring i oppstarten.

    mvh

    Habicht
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Siden du har optisk og coaxial utgang, så hadde jeg brukt en av dem. Optisk kan være smartest, for da slipper du eventuelle problemer med ground loop. Det er ikke gitt at du får ground loop problemer, men det kan skje siden coax har jord, noe optisk ikke har.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn