Min musikk-stue!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • StereoJoe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    651
    Antall liker
    2
    Ja dette ser spennende ut. Blir artig å oppleve anlegget ditt på fredag!
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Fytterakkern, Tom Erik!! Den gler eg meg til å høyre (ved seinare anledning).

    o mama
     

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Da har undertegnede akkurat kommet inn døren hjemme etter en snarvisitt i musikk-stuen til Tom Erik. Og hva skal man si?

    Dette spiller!

    Tom Eriks oppsett har det jo blitt noen lytterunder på så jeg føler jeg kjenner lydsignaturen rimelig greit. Nå har noe blitt slengt ut og noe annet kommet inn, spennende og samtidig interessant.
    Jeg rakk vel en ca 5-6 låter i sweetspot, og jeg liker det jeg hører, veldig godt!

    Nå vil jeg ikke si så veldig mye om lyden enda da de som skal på lytteaften der i morgen kan få oppleve den selv. Skal heller skrive litt mer etter morgendagens seanse.

    Men vil takke Tom Erik for at jeg fikk okkupere husets beste lytteposisjon nesten før han har rukket å varme setet selv ;)

    Og så må jeg jo tilføye et par ord som: superoppløst, dynamisk, tight bass, så gutter, gled dere til imorgen. You're in for at treat ;D

    Mvh Gjert
     

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Tilføyelse:
    Nyanskaffelsen er vanvittig lekker in real life ;)
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Det var hyggelig du likte det du hørte, GjeEsp! Takk for besøket, vi må ta en lengre sesjon siden. Da med malt i glasset ;D
     

    Vedlegg

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Helt klart!
    Nå har du jo lært meg at den faktisk ikke behøver være single heller ;)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Grattis med lekker spiller, Tom Erik!
    Hvordan låter det nå, sammenliknet med Cary/Aestethix-komboen som gjorde jobbe tidligere?

    mvh
    Proffen
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.659
    Antall liker
    32.633
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    tomerik skrev:
    I dag tidlig så det slik ut på stereobenken:



    I lunchen så jeg på sporingen at pakken hadde ankommet postkontoret. Det ble med andre ord en litt lengre lunch enn vanlig:



    Pakken ble raskt sprettet opp:
    Hvilken kilde ble dette?

    gismo
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Grattis! DCS er vel en av de produsentene som ligger lengst fremme innen digtalteknologi idag. Kvalitet og et vakkert utseende!
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Puccinien har vært i hus siden onsdag. Dessverre har jeg hatt noen hektiske dager, så det er begrenset hvor mye har har fått lyttet til musikk. I går hadde vi Laugtreff hjemme hos meg for å ønske den nye spilleren velkommen, i så måte har de som deltok fått høre mer fra sweetspot enn det jeg selv har fått tid til. Etter å kikket litt rundt på Laugmedlemmenes annerkjennende nikk, kommentarer og smil tyder jeg dit hen at det fungerer rimelig greit.

    Helt åpenbart er det at Puccini henter frem veldig mye mer informasjon enn det Cary-spilleren klarte. Dette får musikken til å bli mer virkelighetstro og enkelte ganger drømmer jeg meg helt inn i lokalet der musikken er spilt inn. Jeg synes det forrige oppsette hadde en nærheten og realisme som var veldig bra. Med Puccini er det åpenbart flere hakk bedre på denne parameteren! Om noen noen gang forteller meg at alle cd-spillere låter likt fordi alt er lagret digitalt,- oi oi de tar så feil og er hjertelig velkommen hjem!

    Det andre jeg har notert meg er at det er mye bass. Ikke mellombass eller noe festkul, slik Cary`n har en liten tendens til å ha. Her er det bunnsolid dypbass som er veldig stram og detaljert.
    <a href="http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,54433.0.html" target="_blank">Som Bring skrev i en annen tråd</a>, så må jeg nå jobbe litt mer med plassering av høyttaler og lytteposisjon for å få denne til å sitte helt. Det er imponerende bak i rommet, ikke optimalt der jeg nå har lytteposisjonen. Selvfølgelig er det fysiske begrensninger for hva 6.5" mellomtone/bass-element kan få til, men fyttirakker`n disse Merlin-høyttalrene tryller virkelig frem toner jeg aldri hadde trodd var mulig å få de til å spille. Høyttalerene heter VSM og det er forkortelse for Very Special Merlin (trollmann). De lever opp til navnet!

    To komponent har blitt redusert til ett. Puccinien kostet i prinsippet det samme jeg fikk for salget av Cary og Calypso, og det spiller bedre nå. Puccini ser også fabelaktig lekker ut der den står. Så da har jeg all grunn til å være fornøyd! ;D
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    I dag kom oppgraderingen av softwaren til Puccini-spilleren. Det meste spennende med oppdateringen er 3 nye filter som fungerer ved upsamling til DSD. Jeg har ikke fått lyttet til det, men i følge Stereophile skal spesielt det asymetriske filteret gjøre underverker på vanlig CD-avspilling. Selve oppdateringen komme på en CD som legges inn, man velger Update i menyen og etter en halvtime er alt unnagjort. Elegant og veldig praktisk!
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    I Graafene står det i dag 2 par med Telefunken 6922 som inngangsrør. De spiller meget bra, men jeg har lyst til å prøve noe nytt så nå er 4 Philips Holland fra 1971 og 4 Siemens CCa fra 1962 bestilt fra Tubeworld. Philips-røret har jeg hatt tidligere og de fungerer veldig godt. Siemens er for meg uprøvd så disse gleder jeg meg veldig til å få i hus ;D
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Flotte bilder av en meget lekker spiller, vil tro den ikke lyder så aller verst heller skal en tro på anmeldelsene.. Gratulerer !
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.659
    Antall liker
    32.633
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Lekkre bilder av ditto spiller på plass :)
    Her blir det sikkert godlyd!

    gismo
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Det går mange historier om 6C33C-røret som sitter i Graafen. Det ble brukt i radioen ombord i Mig 25 som en del av strømforsyningen. Kanskje derfor det er så kraftig bygget. Se bilder nedenfor:







     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel kanskje bare russerne (muligens noen andre tidligere Sovjet-republikker også slik som Ukraina) og kineserne (og Nord-Korea) som bruker rør i det militære? I NATO skal dette ha blitt faset ut fullstendig, på i alle fall tidlig 80-tallet så langt jeg vet.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Det er vel kanskje bare russerne (muligens noen andre tidligere Sovjet-republikker også slik som Ukraina) og kineserne (og Nord-Korea) som bruker rør i det militære? I NATO skal dette ha blitt faset ut fullstendig, på i alle fall tidlig 80-tallet så langt jeg vet.
    En sovjetisk avhopper, Viktor Belenko, rømte til Japan med en Mig 25. Flyet ble raskt dissekert av amerikanere og alt ble analysert grundig før de returnerte flyet i småbiter noen uker senere.

    Alt på flyet er bygd med fokus på holdbarhet og høy driftsikkerhet i krevende omgivelser. Mesteparten av all elektronikk ombord var basert på vakum-rør. Selv om dette var ansett som gammeldag teknologi var rør på denne tiden mer tolerante i forhold til temperaturforandringer slik at de slapp å bygge inn kompliserte instrumentrom med kontroll av temperatur og trykk. Det var også enklere å ha et vedlikeholdsprogram for rør, da dette var noe alle kunne skifte uansett hvor langt ute i Sibir man måtte være. Den gangens "solid-state" komponenter krevde en mer stødig hånd og kontrollerte omgivelser. Dessuten ville ikke rør-tekonologi være utsatt for EMP-forstyrrelser dersom en atombombe skulle gå av.

    Vesten var overrasket over at flyet ikke var bygd i titan, men var stort sett bygd i stål, naglet og sveis sammen for hånd. Flyet var derfor svært tungt, 30t flyklar uten våpen. De to enorme Tumansky R-15 motorene gav flyet god fart, men det tålte nesten ikke G-krefter. Normal belastning var oppgitt til 2.2G mens absolutt maks var 4.5G. I følge historene ble en Mig 25 utsatt for 11G i en luftkamps-trening, noe som medførte total deformasjon av flyet slik at det ble skrapet etter at piloten hadde landet.

    Forøvrig må det nevnes at Mig 25 innehar en rekke rekorder i fart, høyde og akselerasjon. Det raskeste den har flydd er mach 3.2, det høyeste er 37650m (4 ganger så høyt som normale passasjerfly) og fra stillestående til en høyde på 30.000m tar det bare 4 minutter og 3 sekunder! Tilsammen har Mig 25 gjort krav på 29 rekorder. 7 av de står fortsatt den dag i dag. Det er fortsatt et fly som er i operasjon i en del land.

    Så med litt relasjon til HiFi - Mig 25 låter mye! Det er et lydtrykk som tar pusten fra enhver og en bass som får hus til å riste ;D
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Var det ikke amerikanerne som hadde brukt 25 mill dollar på å lage en kulepenn der blekket ikke rant ut i vektløs tilstand? Russerne sendte med blyanter...
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    cybervision_ skrev:
    Var det ikke amerikanerne som hadde brukt 25 mill dollar på å lage en kulepenn der blekket ikke rant ut i vektløs tilstand? Russerne sendte med blyanter...
    ....til ettertanke!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    cybervision_ skrev:
    Var det ikke amerikanerne som hadde brukt 25 mill dollar på å lage en kulepenn der blekket ikke rant ut i vektløs tilstand? Russerne sendte med blyanter...
    Tror det der er en vandrehistorie, men det er sant at astronautene hadde med seg kulepenner som ikke baserer seg på at tyngdekraften drar blekket ned mot spissen, vha. trykksatte blekkpatroner. Tvilerr derimot STERKT på at det koster millioner å utvikle. Du kan kjøpe pennen den dag i dag:

    http://www.spacepen.com/

    Jeg har et par selv.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Gode, gamle vellagrede rør fra Tubeworld. 4 stykker 6922 rør fra både Philips og Simens. Sistnevnte er skikkelige godsaker!
     

    Vedlegg

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg spilt en god del med Siemens rørene. Dette er 6922 rør i CCa-kvalitet, det vil si at dette er den aller beste kvaliteten spesielt utviklet for "German and Dutch Post" som drev telefoni, telex og andre kommunikasjon og post-systemer. Disse rørene er kjent for å ha lang levetid (mer enn 10 000timer), er ekstremt støysvake og har fabelaktig gode lydegenskaper.

    I forhold til Telefunken synes jeg disse Siemens-rørene gir litt mer varme i lyden. De strekker seg like langt i både bass og diskant-området, men jeg savner litt av den snerten og dynamikken som er i bassen på Telefunken-røret. I mellomtonen er Siemens fabelaktig gode med en klarhet og presisjon som gir meg frysninger ;D
     

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Vel, da har jeg igjen fått lyttet litt på godsakene i stua til Tom Erik.

    Siden jeg var der sist har Puccinien fått en oppgradering til siste versjon, smårøra i Graafene har blitt byttet til førsteklasses rør og han har fått ny hyssing som leverer strøm til Puccinien.

    Det er alltid gøy å høre musikk hos Tom Erik. Mange grunner til det, spennende og variert musikk, velsmakende kaffe (vin for de som ikke må ratte), hyggelige folk og sist men ikke minst anlegget.

    Og det er anlegget som gjør at musikken kommer i fokus. Det spiller uanstrengt med en meget god oppløsning og høytalerene "slipper" lyden slik at lydbildet som dannes virkelig setter en i "live" modus.
    Jeg nevnte under seansen at det første ordet som faller meg inn er tilstedeværelse. Med det mener jeg at komponentene i samspill hos Tom Erik er i stand til å bringe musikken frem til lytteren på et vis jeg sjeldent (kanskje aldri) har hørt. Og når det i tillegg er et solid fundament i bassen, sitter smilet og gåsehuden løst hos undertegnede. Fot får man og ;)

    Endringene i anlegget til Tom Erik er alltid velfunderte og da blir resultatet deretter, oppgradering.
    Enda mere klarhet i mellomtonen, strammere i kjelleren samt et enda større lydbilde er det som slår meg i forhold til forrige gang jeg var innom. Og diskanten er som alltid, til å dø for!

    Så hva kan jeg si annet enn at det er en fryd å få anledning til, en gang i blandt, å tilbringe noen timer i Tom Eriks musikkstue, takk for besøket.

    Mvh Gjert
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Hyggelig å høre at du koste deg, GjeEsp!

    Telefunken 6922 er erstattet med Simenes CCa, et rør som av mange blir omtalt som the "holy grail". Ellers har Puccinien fått ny software der et nytt "asymetrisk filter" gir en anelse mer utklingning, strømkabel er nå av typen Cardas Golden Reference. Alle smårørene på Graafene har fått nye rørdempere kjøpt fra Herbie`s (http://herbiesaudiolab.net/tube.htm). Kombinasjonen Merlin og Graaf er ytterst avslørende, slik at så å si alle endringer i signalveien gjør som oftest utslag i en eller annen retning. Nå synes jeg resultatet entydig har gått i riktig retning.

    Utover de oppgraderingene du nevner så har jeg også jobbet med plasseringen av høyttalerene. Igjen, det er 3 gang nå..., så ender de på samme sted som sist gang 1,08 cm fra bakvegg, 1,98m mellom dikantene, 1° grad vinkling bakover og 10° vinkling inn mot lytteposisjon. Metoden jeg bruker for å finne riktig plassering av høyttalere er systematisk, men enkel: Jeg starter med å flytte høyttalerene (for) langt ut på gulvet, for så å flytte de mot bakveggen med maks 2-3 cm om gangen og når bassen sitter så merkes dette punktet på gulvet. Deretter fortsetter jeg å flytte de bakover for å være sikker på at jeg har funnet det mest optimale punktet. Når Merlin kommer for nære bakvegg så hører man tydelig at nærheten til musikken forsvinner, spesielt gjengivelsen av dybde i lydbildet faller bort. Avstanden mellom høyttalerene justerer jeg til forholdet mellom bredde og dybde innover i lydbildet er som jeg vil ha det. Mindre avstand mellom høyttalere gir bedre dybde, men på bekostning av bredden. Til slutt justerer jeg vinkelen slik at artistene blir "fokusert" eller skarpe om man vil trekke paralleller til fotografering.

    Selve prikken-over-i'en er å gi Merlin en anelse helning bakover så man får akkurat den lille dempingen i toppen som gjør Esotar D330-diskanten til en en diskant "å dø for".
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært stille i denne tråden lenge nå, så det er på tide å skrive litt om det som foregår. Jeg har flytta til nytt hus, med betydlig mindre lytterom. Jeg synes selv det spilte veldig godt i den gamle "musikk-stua" mi. Det nye rommet er halvert i størrelse, ca 18m2, og det har gitt noen utfordringer når det gjelder akustikk. Spesielt når det samtidig skal taes hensyn til interiør, estetikk og husfreden. Den første kvelden med Merlin/Graaf/Puccini i hus ble ødelagt fullstendig av stående bølger, løpsk bass og klirring fra vinduer og bilder. Bokhylle ble flyttet, flere bilder satt opp på veggen, men fortsatt var resultatet så ille var det at hverken utsøkt vin eller fin single malt hjalp det grann. Musikken ble slått av til fordel for enkel tv-underholdning...
    Det skal imidlertid nevnes at nytt lytterom er under utarbeidelse, dette i form av tilbygg som forhåpentligvis blir påbegynt til våren. Men, det er lenge til våren og musikk må spilles.

    Akustiske problemer er en utfordring som må løses og jeg tror sannlig jeg har funnet svaret her på Sentralen i form at en annonse jeg så på forsiden for noen uker siden. Produktet kalles ASC TubeTraps, mer om produktet kan du lese her: http://www.x3mhc.no/nyheter/0711rel.html
    Jeg bestilte to stykk 13" utgave som i følge spesifikasjonene skal dempe frekvenser ned til 70Hz. Du verden, disse fungerte svært godt! Jeg har så vidt rukket å prøve ut forskjellige plasseringer i rommet, noe som gir forskjellig resultat. TubeTrap kan roteres, også det gir variasjoner som gjør det mulig å finne akkurat den dempingen man ønsker. Nå ser jeg frem til å leke mer med plassering av disse spennende akustikkrørene!
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    _TES3783.jpg
    _TES3808.jpg
    _TES3851.jpg



    Nå er det alt for lenge siden det ble postet noe her. Som nevnt tidligere så har jeg flyttet. Musikkstuen er mye mindre enn tildligere, men heldigvis mener jeg at de værste akustiske problemene er løst. Nå er det iallefall gøy å høre på musikk igjen,- og det føles bra!
    Mye har skjedd siden siste innlegg. Barn har kommet til verden, noe som tar sitt av tid. Men, når helgen kommer og alle er i seng, ja da poppes rødvinen og far storkoser seg nede i godstua!
    Anlegget blir regelmessig brukt og vi har også hatt et Laugtreff rundt juletider. Det er ingen nye komponenter, og det er heller ingen ting som planlegges for den nærmeste fremtid.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    I går er det første gang på flere år at Lydlauget har vært på besøk hos undertegnede. Jeg har ikke fått det til å spille særlig godt i den nye stua før denne vinteren, så de har heller ikke vært invitert tidligere. Det har med prioriteringer å gjøre, barn og andre prosjekter. Nuvel, siden jul har jeg jobbet med plassering av sofa, bassfeller og høyttalere. Kontaktpunkter er renset, offset og bias på forsterkerene er justert. Og slike småting gir uttelling, både for lyttegleden og ikke minst i forhold til det å få liv i den audiofile interessen igjen!

    Så i går banket Laugmedlemmene GjeEsp, Kai.b, Tommy og evhvis på døren og vi hadde noen gode timer i lyttekroken. Dette er en skikkelig hyggelig gjeng,- dere er alltid velkomne for en hyggelig "lytt"! Ser allerede frem til neste samling!
     

    kai.b

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    332
    Antall liker
    721
    Sted
    Arendal
    Takk for igår. Det er ca 6 månder siden jeg var i det nye huset til Tom Erik, å hadde en liten musikk stund.
    Igår var lauget samlet,Gaaf-GM20 var fin tuna og varmkjørt sammen med DSC og Merlin låt det som en Ferrari,
    kontant,ryddig,oppløst, syk bass nesten for mye,men bare nesten;D.
    her har du jobbet deg fram til godlyd, låt veldig mye bedere en det første besøket.
    Tusen takk for en hygelig kveld.


    Kai
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Godt å høre det har blitt uttelling for arbeidet :)
    I det lille rommet kunne jeg godt tenkt meg ett par tube-traps til for å rydde opp litt mer i 150-200hz området. Skal lage en god middag i dag, servere litt vin og etter desserten spørre pent om å få innført to til...

    _TES3813 (1).jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn