Min musikk-stue!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Heisann!

    Er lenge siden jeg har fått noen timer foran magiske Merlin, og torsdag kveld ble en kraftig påminnelse om hvorfor jeg liker disse høytalerene så godt. Siden det er så lenge siden sist jeg hørte Tom Eriks anlegg og det forrige gang ikke var optimalt blir det vanskelig å sammenligne, så det lar jeg ligge.

    Nå spiller det utrolig oppløst, kraftfullt og med en diskant som ihvertfall jeg fort kan bli avhengig av. Mellomtonen er der i fullt monn og sømløse overganger over hele linjen gjør at musikken flyter til deg på en herlig, naturlig måte. Det er også et slam i bassen som nærmest virker naturstridig men likefullt herlig og særdeles velfungerende med resten av lydbildet. Som Kai sier, nesten for mye, men bare nesten;)

    Merlin slipper lyden og fjerner seg selv fra likningen på en slik måte at en sitter med en livefølelse som gjør at Black Magic Woman fremført av frøken Barber blir en sjelsettende opplevelse som gjør at jeg (selv om jeg ikke har hørt damen live), ved å lukke øynene faktisk er på konsert. Og det, er godt nok for meg:)

    Takk for godt hjemmebrygget øl, hyggelig selskap og en herlig musikalsk aften. Dette må gjentas i nær fremtid.

    Mvh
    Gjert
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Det var hyggelig at du kom innom GjeEsp! Det er fabelaktig å få være en del av dette gode Lauget!

    Kvelden derpå fikk jeg også anledning til å lytte til musikk og synes selv det spiller veldig bra. Og, selv om det nå er engasjerende, sømløst og ikke minst morsomt så mangler det ørlite dybde i lydbildet. Musikerene står plassert innover i rommet, men ikke så tydelig som jeg vet Merlin er kapabel til. Litt som et foto som ikke er helt skarpt.

    Så høyttalerene ble nok engang tatt med "på dans" runt på gulvet på jakt etter den optimale plasseringen. Etter timer med flytting innover og utover, justere avstand og vinkling synes jeg resultatet ble ganske så bra. Det er slik, i alle fall med Merlin, at når de får mindre vinkling og de plasseres tettere innpå hverandre så blir dybden i lydbilde bedre. Det går selvfølgelig på bekostning av lydbildets størrelse, så her er det om å gjøre å finne et kompromis man kan leve med. Jeg endte opp med å plassere høyttalerene 15cm lengre ut på gulvet og med 7cm mindre avstand mellom diskantene. Det er såpass langt utpå gulvet at de må flyttes tilbake etter bruk, så noen diskrete tape-merker er festet i gulvet slik at jeg vet hvor de skal stå.

    Når man sitter alene i rommet så trengs det mer demping i området 150-300 hz. Forslag til minemalistiske dempemateriell mottas med takk!

    Jeg har mer øl hjemme så jeg tar sikte på en lyttekveld med Lauget når fruen er bortreist i slutten av april.
     
    Sist redigert:

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Flott kveld med god musikk, hjemmebrygget Weissbier og en lånt Mamiya 645 mellomformat kamera :)
    Bildet er tatt med 80mm, 4s lukketid, ISO 50 og blender 2.8

    MMFC1901.jpg
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Etter en vidunderlig sommer er det godt nå med skikkelig høstvær der man kan nyte musikken med god samvittighet.
    Det må sies at jeg har vært hos Audio Art flere ganger i høst hvor jeg har lagt min elsk på noen lettdrevne WHT PR-1 høyttalere som spiller helt vidundelig sammen med Graaf-GM20. Inntrykket mitt er at de gjør alt det Merlin gjør,- bare litt bedre på neste alle parametre. Heldigvis er de ikke pene å se på, de er svindyre og forhåpentligvis for store for min musikk-stue....

    Og best av alt, det låter slettes ikke værst her hjemme heller der to nypolerte Merlin høyttalere skinner i gløden fra rørene på hver sin Graaf GM-20.Jeg har aldri hatt så god lyd som nå, selv om jeg fortsatt har noen akustiske utfordringer å hanskes med. For lenge siden ble to 13" ASC Tube traps plassert i hjørnene bak høyttalerene, og de har fungert glitrende der de har ryddet opp i et mildt sagt uryddig bassgang. Jeg har nå to Daad´r (#4) på besøk og de fungerer på en litt annen måte der slutt resultatet også blir litt anderledes. #4 er den største utgaven av Daad og skal i følge produsenten dempe alt over 50Hz. De kommende dagene skal jeg prøve ut forskjellige kombinasjoner og plasseringer, så for vi se hva som blir stående igjen. Reglen her hjemme er nemlig; én ting inn, én ting ut.....
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Ahh, en skikkelig go´kveld i går! Med snille unger som sovnet tidlig og en forståelsesfull samboer som lot meg spille noen timer så ble kvelden fullkommen. Daad`r er plassert i hjørnene bak høyttalere, mens TubeTraps er lånt bort til Kai. Både TubeTraps og Daad fungerer godt, men jeg må si at Daad roer ned hele lydbilde enda bedre enn det førstnevnte klarer. I dette rommet har jeg hatt i overkant mye bass med dertil akustiske problemer som har gjort det vanskelig å spille høyt. Det har fungert når det er mange mennesker i rommet, men alene så har det ikke fungert noe særlig. Med Daad i hjørnene samtidig som at jeg har funnet riktig lytteposisjon så fungerte det i går knallbra,- nå er det gøy å spille musikk igjen!

    Kveldens godbiter ble:
    Patricia Barber - Live a Fortnight in France
    Paquito D´Riviera - Tropicana Night
    Paul Simon - Graceland
    Ray Brown`s - Two Bass Hits
    Loreena McKennitt - An Ancient Muse

    _TES5324.jpg
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Vært hos Hifiklubben i Grimstad å hentet 4 esker.... Med "Dali" skrevet på utsiden
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Vi bruker 2. etasje til tv-titting, film og musikk for "ungene". Frem til nå har en gammel NAD forsterker, sammen med en noen generasjon gammel Samsung TV, Samsung lydplanke og Dali 104 festhøyttalere stått for lyden. Spesielt lydplanken, som også er en DVD/BD spiller har hatt mye feil relatert til software. Stopper midt i film, får ikke slått på osv..... det har ikke fungert noe særlig. Far i huset har i år tatt affære og kastet alt ut. TV, receiver og Bluray er erstattet med komponenter fra Sony. Rommet er en liten stue som er i bruk mye så det er helt uaktuelt å sette inn store vulgære høyttalere. Så her har jeg montert B&W M1 på bakvegg, Dali Fazon LCR som senter (inntil videre) og altså disse eskene fra Hifiklubben som skal erstatte Dali 104.

    _TES5382-Edit.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Spennende! - Syntes selv Dali er svært gode høytalere til prisen, blir morsomt å se bilder om du legger ut når alt er på plass :)
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    _TES5383-Edit.jpg

    _TES5389-Edit.jpg


    Rubicon LCR er kompakte og flate høyttalere for diskret veggmontasje. Diskanten er en hybrid-løsning der en 29 mm softdome sammen med en 45 mm bånddiskant roteres dersom høyttaleren monteres horisontalt. Bass/mellomtone er et 6,5" element. Jeg valgte hvitt kabinett. Av en eller annen grunn så leveres også de hvite høyttalerene med sort trekk, så hvitt trekk måtte bestilles som reservedel. Høyttalerene er solid bygget i MDF og med en nydelig blank overflate. Bassporten går vertikalt nedover på baksiden.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    _TES5385-Edit.jpg


    To skruefester er integrert på baksiden for enkel montering. Det som tar tid er å legge alle kabler bak lister eller gjennom loft. Alle kabler er nå skjult,- til fruens store glede.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Så neste laugtreff hos deg så kjører vi på med multikanal? :p

    Hvordan er førsteinntrykket av de nye tv-høyttalerne kontra det gamle oppsettet?
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Laugtreff med multi-kanal bli det definitivt ikke. Surround er gøy, men ikke så gøy :)
    Rett fra esken, uten nevneverdig innspilling, fungerer Rubicon kjempegodt. De har en nøytral klangbalanse med et veldefinert stort lydbilde og spiller med bra engasjement og med flott dynamikk, selv med en relativt pinglete forsterker fra Sony. Jeg var redd bånddiskanten skulle bli hard og fremtredende,- min frykt er gjort til skamme, for her er diskanten bare behagelig, detaljert og luftig. Det er dog viktig at diskanten henger i ørehøyde. Bassgjengivelse er overraskende god og man kan klare seg uten sub.
     

    Vedlegg

    kai.b

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    332
    Antall liker
    721
    Sted
    Arendal
    I går kjørte jeg en liten tur ut til Tom Erik for levere TubeTraps.
    Da blei det en liten lytt, han hadde tviket litt i lytte rommet, ny høyttaler plassering,byttet rør i Graafene,Daad på plass.
    Lyden har fått et par kraftig løft, mere homogen bass,mere luft rundt instrumentene,dette låter knal bra, gleder meg til mer lytting ved en senere anledning.

    Kai
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelig tilbakemelding.
    Kai, vi prøver på et Laugtreff i Januar.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer! Dette ser ryddig og pent ut.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Julepresanger til far i huset er bestilt fra www.acusticsaounds.com :)
    For en som ikke har vinyl-snurre, ei heller fornuftig system for PC-avspilling, så blir det SACD`r denne gangen:

    Hank Mobley / Mobley's 2nd Message (Mono)
    Rickie Lee Jones / Traffic From Paradise
    Hans Theessink Band / Bridges
    Herbie Hancock / Gershwin's World
    Louis Armstrong / Satchmo Plays King Oliver
    Bob Dylan / New Morning


    Gershwin's World, som forøvrig er en hyllest til George Gershwin`s 100-års dag, må anbefales på det varmeste! Jeg har denne på CD fra før og dette er en herlig plate som spilles ofte.

     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Det ble noen timer med musikk i går også. Da falt det helt igjennom og det var ikke noe moro. Så det ble Lindmo på TV istedenfor.
    Jeg mistenker at variasjonene i lydkvalitet skyldes variasjoner i strømnettet. Noen som har erfaringer med nettfilter/generator av typen Isotek eller PS-Audio P3/5?
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt tidligere så sliter jeg litt med ustabil strøm, eller noe på strømnettet som gjør at lyden noen ganger låter tynt og kjedelig.
    Prøvde i dag 2 stk. Dillenhöfer nettfilter koblet til hver sin forsterker. Dette er en stor aluboks, stort sett fylt med luft. Og ett par kondensatorer og en spole.

    1-kanal-netzfilter.png


    Det fungerer kjempefint! Mer ro, mer dynamikk og et større lydbilde. Knall :)
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    På selveste juleaften ankom Sounds of Science akkustikkplatene som jeg har bestil fra Andervik Audio. Jeg bestilte i størrelsen 200x120cm, fordelt over 2 bilder, og med eget motiv trykket på. Disse kommer i flere varianter, den jeg har valgt heter Hertz. De har tykkelse på 4,5cm. Kvaliteten på produktet, og ikke minst innpakkingen, er tillitsvekkende og jeg kan absolutt anbefale dette til alle som ønsker bilder på veggen.

    Fruen steilet da hun så hvor store de var, men det var før de kom på veggen. Ferdig hengt opp så "krymper de", vi er begge enige i at de er passe store og at det ser riktig så bra ut.

    Hensikten med platene er å dempe uønskede førsterefleksjoner og etterklang i rommet. Jeg gleder meg til å få testet utover i romjulen!


    Mer informasjon om produktet finnes her: Andervik Audio | Stello AI700

    _TES5428.jpg
     

    Creed

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2009
    Innlegg
    281
    Antall liker
    151
    Finfin tråd. Kjenner jeg savner mine røde Merlin TSM når jeg ser disse fine bildene.

    Creed
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Rubicon LCR er kompakte og flate høyttalere for diskret veggmontasje. Diskanten er en hybrid-løsning der en 29 mm softdome sammen med en 45 mm bånddiskant roteres dersom høyttaleren monteres horisontalt. Bass/mellomtone er et 6,5" element. Jeg valgte hvitt kabinett. Av en eller annen grunn så leveres også de hvite høyttalerene med sort trekk, så hvitt trekk måtte bestilles som reservedel. Høyttalerene er solid bygget i MDF og med en nydelig blank overflate. Bassporten går vertikalt nedover på baksiden.
    Interresant!... Var ikke klar over at det var mulig å få tak i hvitt trekk... Fikk mine white gloss LCR for noen uker siden :)

    mvh Kai
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Rubicon LCR er kompakte og flate høyttalere for diskret veggmontasje. Diskanten er en hybrid-løsning der en 29 mm softdome sammen med en 45 mm bånddiskant roteres dersom høyttaleren monteres horisontalt. Bass/mellomtone er et 6,5" element. Jeg valgte hvitt kabinett. Av en eller annen grunn så leveres også de hvite høyttalerene med sort trekk, så hvitt trekk måtte bestilles som reservedel. Høyttalerene er solid bygget i MDF og med en nydelig blank overflate. Bassporten går vertikalt nedover på baksiden.
    Interresant!... Var ikke klar over at det var mulig å få tak i hvitt trekk... Fikk mine white gloss LCR for noen uker siden :)

    mvh Kai
    Gratulerer, vi er godt fornøyd med de her hjemme. Flott lyd fra en diskret høyttaler er viktig for husfreden :)
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Rommet i lyd-stua er nå betraktelig mer dempet med det store bildet på bakveggen og Daad´ene i hvert sitt hjørne. Det gir nye muligheter jeg tidligere ikke har kunne benytte meg av,- som det å trekke høyttalerene lengre frem på gulvet. Tidligere har det gitt noen stående bølger i dypbassområdet, mens lav mellomtone har blitt for tilbaketrukket. Jeg har måtte gjøre et kompromiss med å plassere høyttalerene litt lengre bak for å få en god tonal balanse, og da i full visshet om at romfølelsen blir begrenset. Nå, med bedre kontroll på akustikken kan Merlinene trekkes 10cm frem og voilá så er det som å sitte på første rad med musikere spredt rundt i stua og med den samme tonale balansen jeg har hatt tidligere. Oi oi, dette er moro!
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Så er en kabelstump og nok en aluminiumsboks bestilt. Og jeg er stadig ute ved postkassa for å se etter en pakke med SACD`r fra Acustic Sounds...
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Rubicon LCR er kompakte og flate høyttalere for diskret veggmontasje. Diskanten er en hybrid-løsning der en 29 mm softdome sammen med en 45 mm bånddiskant roteres dersom høyttaleren monteres horisontalt. Bass/mellomtone er et 6,5" element. Jeg valgte hvitt kabinett. Av en eller annen grunn så leveres også de hvite høyttalerene med sort trekk, så hvitt trekk måtte bestilles som reservedel. Høyttalerene er solid bygget i MDF og med en nydelig blank overflate. Bassporten går vertikalt nedover på baksiden.
    Interresant!... Var ikke klar over at det var mulig å få tak i hvitt trekk... Fikk mine white gloss LCR for noen uker siden :)

    mvh Kai
    Gratulerer, vi er godt fornøyd med de her hjemme. Flott lyd fra en diskret høyttaler er viktig for husfreden :)
    Hvite fronter i hus. Ble knallbra. Det som gjennstår nå, men dog noe frem i tid, er skult kabling inni veggen :)

    mvh Kai
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Denne "badevekten" kom i hus i dag. Den er altså ikke til å stå på, men skal fungere som godt dempet underlag til CD-spilleren. Dempemekanismen er av sorbotan og beregnet for 9-22 kilo belastning.
     

    Vedlegg

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelig Laugkveld! 6 gode gutter møtte opp, masse musikk ble spilt.
    Og en sekk glemt igjen. Jeg skal inn til Arendal i morge og kan ta den med :)
     

    GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Hei tomerik

    Takk for godt øl og god lyd. Tydelig at både små og store tweaks har hatt god effekt i et rom jeg forstår har gitt deg litt utfordringer. Nå er det flott, dynamisk lyd med solid bunn. Boine og Musica Nuda låt helt fantastisk. Tror alle som var tilstede var enige om at ting stemmer bra nå.

    Sekken var det forresten jeg som glemte ja. Kjører du forbi Dampen?
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Vet ikke helt hva jeg likte best, ølen eller lyden av anlegget, begge deler holdt høy klasse :) Er ikke så mye jeg savner slik det spiller nå og føler tiltakene dine har truffet. Litt synd den nye elektronikken din ikke tok imot innbydelsen til laugtreffet, men får få hørt hva den utgjør en annen gang.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Pakke fra Høium ble hentet i dag. Ikke så veldig overraskende at det ble en slik boks så den helt store spenningen er det ikke. Flott og godt pakket inn er den og den liker regn like dårlig som meg:
     

    Vedlegg

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Ingen bombe at dette er en U-clock fra DCS. Gir mulighet for "hi-end" PC-avspilling via asynkron USB, samtidig skal den løfte kvaliteten på både cd- og sacd-avspillinger. Foran er det 2 knapper og 3 blå dioder. Bak er det mulighet for å koble til 4 enheter som kan klokkes fra u-clock`n, en USB inn samt tilkobling for digital ut via RCA digitalkabel.
     

    Vedlegg

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Designet matcher perfekt den litt høyere Pucchini-spilleren. Sammen utgjør de en kombo som både ser bra ut, er funksjonell og som spiller knallbra!
    Alene virker Pucchinien litt lav, men U-clock på undersiden ser det riktig så bra ut! Tannhjulene i displayet viser at drivverk og dac nå er klokket fra U-clock´n.

    Noen timer lytt har jeg fått og inntrykkene er umiddelbart:
    - Wimp-highres låter tamt og livløst i forhold til samme innhold på CD og SACD. Dette gjør ikke meg noe da jeg skal primært bruke Wimp for å finne ny musikk eller for å lage spillelister for bakgrunnsmusikk.
    - Både CD og SACD spiller mer åpent og har fått mer detaljer nå som U-clock er koblet til.
    - Det er mer ro over musikken og enkelt sagt låter det mer "analogt"
    - Gleder meg nå til å finne hi-res nedlastbart materiale for avspilling fra PC.
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.920
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Flott tråd, en nytelse å se bildene! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn