Min musikk-stue!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil også takke for en hyggelig kveld :)
    Det ble som det pleier hos Tom Erik, masse god vin og spennende musikk. Det er ikke gjort de store endringene siden jeg hørte Merlin og medmusikanter hos verten sist, men mener å detektere noen forbedringer (i et anlegg som i mine ører spilte deilig oppløst og homogent forrige gang) til det bedre. En noe varmere klangkarakter, uten å kompromissere detaljering samt muligens noe mer tyngde i bunn er noen av de tingene som jeg mener har kommet til siden sist (med forbehold om at det er en stund siden). Alt i alt så synes jeg komponentene til Tom Erik spiller helt på lag og byr på et lydbilde som passer mine preferanser meget godt. Nok en gang, tusen takk for en herlig kveld som absolutt bør gjentas :D
    Mvh Gjert
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Takk for trivelige tilbakemeldinger! Svingen68: ja, det er samme plate!
    Det har vært en spennende, lang og tidvis kronglete vei for å finne de komponentene som sammen gir meg den musikkopplevelsen jeg har nå. Heldigvis er det denne letingen, eller jakten på de godt samspillende komponentene, mye av denne hobbien handler om. Så det er helt greit at det tar både månder og år.

    Folk har heldigvis forskjellig preferanser av hva som er den riktige lyden, derfor finnes det heller ingen bastante svar på hva som er riktig eller feil. Hvor godt man lykkes med sitt eget anlegg må derfor settes opp mot den ønskede musikkopplevelsen hver enkelt har for å oppnå den gode tilfredstillelsen. Oppnår man denne tilfredstillelsen, ja da har man også lykkes.

    Selv om jeg nå sitter i godstolen og er godt fornøyd, så er jeg på ingen måte ferdig. Det skal jobbes med akustikken og på sikt vil jeg også prøve en annen kilde for å se hvor mye mer informasjon som kan hentes ut fra sølvplatene.

    Håper forøvrig å gjenta en slik Laug-kveld om ikke så lenge!
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Slik ser det ut under høyttalerene nå. Det ligger en 2mm tynn plate av finer under de fremre føttene for å vinkle høyttalerene forsiktig bakover:



    Dette varmer godt på en høstkveld:
     

    Vedlegg

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Da var fredagens seanse unnagjort. Takk til verten Tom Erik. Det ble en kveld med masse god musikk, mye vi har spilt på tidligere treff og noe som var nytt, ihvertfall for u.t.

    Verten hadde siden sist gjort litt småendringer. Kork var byttet ut med originale spikes under Merlin og så var HT flyttet litt nærmere frontvegg. U.t. mener å detektere noe strammere og mer kontant bass enn under forrige seanse. Det ble også tweaket med diverse Amarone samt en god fransk som jeg ikke husker navnet på ::) Alt i alt en meget hyggelig kveld med godt oppmøte.

    Må forresten og nevne at det ble en liten uoffisiel kabeltest utpå kvelden. Verten hadde fått kloa i et par Cardas Clear og de måtte jo plugges til. Jeg er ikke tildelt gullører, men placebo, inntak av klassevin samt god atmosfære bidro ihvertfall til at jeg mener å høre forskjell ifra vertens Cardas Golden Reference til disse Clear som velvillig stilte opp. Det er mulig det ligger en lydmessig gevinst i et slikt bytte, men de må sikkert prøves ut over lengre tid for å være sikker. Om det kan forsvares økonomisk er ikke opp til meg å avgjøre :)

    Alt i alt en vellykket laugskveld, så tusen takk til Tom Erik for hans gjestefrihet.

    Mvh Gjert
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Dette ble nok en hyggelig kveld! Foruten den "faste gjengen" med Melges, Zeno, Bring, GjeEsp, kom også Knut Lauland og en god venn av meg, Kjetil som tilbragte helgen her. Skikkelig hyggelig var det!

    Som GjeEsp er inne på så har jeg gjort noen enkle knep som har løftet lydkvaliteten noen hakk de siste ukene. Det er lenge siden jeg har vært hos Fosse, men det er helt klart at både hos han og hos AudioArt har jeg hørt Merlin spille strammere og med mer dypbass. Jeg har derfor jobbet mye med plassering av HT i forhold til bakvegg, men aldri helt blitt klok på sammenhengen mellom høyttalerens plassering og avstand til lytteavstand. Jeg har flyttet de alt fra ca 90cm fra bakvegg og frem til 130cm, alle mål er fra diskant til bakvegg. I sommer har de stått på 107cm og jeg har da måtte sitte relativt langt vekk (ca 3m) fra HT for å få god bass. Problemet bak der er at rommets resonans gjør mer ugang enn om jeg sitter lengre frem i rommet. Etter å ha jobbet mye med plasseringen har jeg nå endt på 104cm, eller nøyaktig 1/5 av rommets lengde. Med denne plasseringen kan jeg sitte lengre frem i rommet uten å miste hverken dypbass eller følelsen av dybde/bredde på lydbildet.

    Den andre forandringen som har bidratt til positivt for lyden er å skifte tilbake til de originale spiksene. Jeg ble kontaktet av Plinius og etter en lang hyggelig telefonsamtale ble jeg overbevist om å gå fra Ringmat kork-domer tilbake til originale Merlin Z-spikes. Under de spisse tippene har jeg så prøvd diverse type mynter og det er definitivt norske 50-øringer som spiller best, mest sannsynligvis da disse er av kobber og er relativt myke. Dette oppsette spiller med mer dypbass og er med på å stramme opp hele lydbildet!

    Det at jeg i utgangspunktet gikk over til Ringmar Domes har trolig vært at HT ikke har vært ferdig innspilt på det tidpunktet de ble prøvd. Forandringene med overgangen til kork-domene gav gode resultat den gangen, men nå som høyttaleren har spilt inn er alt bedre med originale spikes!



    Så var det kabler! Det er moro, for her var det en virkelig stor forskjell mellom Cardas Golden Reference og den nye Clear! Selv om det ble sent denne kvelden så var det vel ingen som med hånden på hjerte kan si at det ikke er forskjell på kabler? Mer om denne forskjellen kommer...
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var der pigede også så vidt jeg kan huske ???
    Riktignok ble det drukket ganske mye Amarone men jeg kan vel ikke ha innbilt meg hele seansen håper jeg ;D
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    svingen68 skrev:
    Jeg var der pigede også så vidt jeg kan huske ???
    Riktignok ble det drukket ganske mye Amarone men jeg kan vel ikke ha innbilt meg hele seansen håper jeg ;D
    Oi oi oi, det har du helt rett i! Da var vi 8 tilsammen
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Det var vi, og jeg synes også vi hadde en meget hyggelig kveld, med god vin og en misunnelsesverdig bra lyd :)
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    For å få litt kontroll over mellomtonen har jeg montert to slike paneler som fungerer som både absorbent og reflektor. Denne består av absorberende bakstykke og små kvadratiske treplater i front:
     

    Vedlegg

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Med absorbent-panelene på plass sitter jeg nå å koser meg med denne herlige musikalske plata. Herbie Hancock, Gershwin's World. Her er det god musikk fremført av kjente artister som James Carter, Stevie Wonder og Joni Mitchell:

     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hei
    En herlig tråd du har tomerik. Mengder av fine bilder og fantastisk utstyr. Gratulerer.
    Liker at musikken får plass også.
    Disse diffusorene/absorbentene du har ser vanvittig fine ut. Ingen fare å plassere de i et bomiljø uten å skade estetikken. Hvor får man kjøpt disse? Pri ett på listen min er akustikk/rom og dette så interessant ut.

    mvh
    RBN
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Kjekt å følge med her tomerik. Flotte bilder.

    mvh Elektron
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    RBN skrev:
    Hei
    En herlig tråd du har tomerik. Mengder av fine bilder og fantastisk utstyr. Gratulerer.
    Liker at musikken får plass også.
    Disse diffusorene/absorbentene du har ser vanvittig fine ut. Ingen fare å plassere de i et bomiljø uten å skade estetikken. Hvor får man kjøpt disse? Pri ett på listen min er akustikk/rom og dette så interessant ut.

    mvh
    RBN
    Kjenner jeg han rett så har han laget de selv :)
    Flink gutt den mannen!
    Men fine var de, det har du helt rett i.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    svingen68 skrev:
    RBN skrev:
    Hei
    En herlig tråd du har tomerik. Mengder av fine bilder og fantastisk utstyr. Gratulerer.
    Liker at musikken får plass også.
    Disse diffusorene/absorbentene du har ser vanvittig fine ut. Ingen fare å plassere de i et bomiljø uten å skade estetikken. Hvor får man kjøpt disse? Pri ett på listen min er akustikk/rom og dette så interessant ut.

    mvh
    RBN
    Kjenner jeg han rett så har han laget de selv :)
    Flink gutt den mannen!
    Men fine var de, det har du helt rett i.

    Elektron skrev:
    Kjekt å følge med her tomerik. Flotte bilder.

    mvh Elektron


    Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Disse absorbentene heter Vicoustic PL Flexi Wood A50, de fåes kjøpt fra Prolyd.no (695,- /stk)
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Merket du noen forskjell med absorbentene? Hvordan er de plassert i forhold til høyttalere og lytteposisjon?
    Kan du ta noen flere bilder som viser hvordan dem er integrert i hjemmemiljøet? Jeg er meget interessert i et par slike.
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Mester tomerik - spennede å høre dine erfaringer. Den tunge bruken av rusmidler av 1. klasse kombinert med utsøkt elektronikk fra samme region er et eksempel til efterfølgelse.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    SOEDAL skrev:
    Merket du noen forskjell med absorbentene? Hvordan er de plassert i forhold til høyttalere og lytteposisjon?
    Kan du ta noen flere bilder som viser hvordan dem er integrert i hjemmemiljøet? Jeg er meget interessert i et par slike.
    Med akustikkplatene på plass føler jeg en mer ro i lydbildet, spesielt på høyt volum. Som LydKarl så korrekt kommenterte etter sist besøk, så har det vært en anelse hardhet i øvre mellomtone. Med akkustikkplatene på plass er denne hardheten fraværende. Jeg har prøvd platene både bak høyttalerene og på bakveggen bak lytteposisjonen. Sistnevnte gav størst effekt og fungerer best hos meg.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Hugh skrev:
    Mester tomerik - spennede å høre dine erfaringer. Den tunge bruken av rusmidler av 1. klasse kombinert med utsøkt elektronikk fra samme region er et eksempel til efterfølgelse.
    Takk, Mester hugh! Ser allerede frem til fredagen. Vakker musikk, akkompagnertav en flaske godt behandlede nebbiolo-druer fra tradisjonalisten Marcarini. Fyldig fløyelsmyke toner som gleder alle sanser :)
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Ray Brown og Pierre Baussaquet på kontrabass, sammen med Jacky Terrasson på piano. Dette er spennende og litt anderledes musikk, men anbefales:

     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.367
    Antall liker
    11.025
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    En calypso til med cool-dampers. Det er så fint å se på! Hvilke rør har du inni der?
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Burnt_Island skrev:
    En calypso til med cool-dampers. Det er så fint å se på! Hvilke rør har du inni der?
    På innsiden av demperen står det CV4004 Mullard NOS 1981 (tilsvarer 12AX7) og Telefunken 6922 NOS (ca 1960)

    Calypso er kresen på rør så jeg har prøvd noe forskjellig her. Blant annet Amperex "Bugle Boy", men det synes jeg ble for slapt og avrundet i diskanten.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Kveldens absolutte høydepunkter:

    Buglioni Amarone 2003. En heftig stor vin med vanvittig bra balansert smak av kirsebærfrukt, vanilje og sjokolade. Myk, samtidig varmt krydret. Jeg vil si fullkommen. Beste Amaronen jeg har smakt.

    Og Ray Brown`s "Two bass hits". Sammen med bassist Pierre Boussaquet og pianist Jack Terasson har de laget et album som virkelig er oppfinnsomt og spennende. Låt nummer 7, Bass Noval Medley, setter en god standard for hvordan piano skal gjengies. Dette er knallbra!
     

    Vedlegg

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Har luftet 105mm macro-objektivet i dag og prøvd å knipse noen close-ups av anlegget:

    Cary SACD-spiller:
     

    Vedlegg

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    26.714
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    tomerik skrev:
    For å få litt kontroll over mellomtonen har jeg montert to slike paneler som fungerer som både absorbent og reflektor. Denne består av absorberende bakstykke og små kvadratiske treplater i front:
    Flott anlegg tomerik. Disse akustikk platene hvor har du kjøpt de, finnes det en Norsk importør?
    fant de ellers her, er det de samme som dine?
    http://www.akkelisaudio.com/webshop.html
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Kule bilder. Makro er moro!
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    cash 63 skrev:
    tomerik skrev:
    For å få litt kontroll over mellomtonen har jeg montert to slike paneler som fungerer som både absorbent og reflektor. Denne består av absorberende bakstykke og små kvadratiske treplater i front:
    Flott anlegg tomerik. Disse akustikk platene hvor har du kjøpt de, finnes det en Norsk importør?
    fant de ellers her, er det de samme som dine?
    http://www.akkelisaudio.com/webshop.html
    Ja, det er de samme platene. Vicoustic er produsent. Norsk forhandler er Prolyd.no
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært veldig rolig en stund nå,- iallfall her i denne tråden. Heldigvis har det vært flott musikk i stua frem til noen måneder siden. Da solgte jeg unna Calypso forforsterkeren og Cary 306 sacd-spilleren. Nå er det litt stusselig hjemme, for der det tidligere sto forforsterker og cd-spiller ser der nå slik ut:



    Jeg har hatt en idè om å få tak i en cd/sacd-spiller av et enda bedre kaliber enn det Cary`n kunne prestere. Egentlig likte jeg veldig godt den lyden jeg fikk ut av det oppsettet jeg nå har hatt en stund. Jeg likte det faktisk veldig godt,- helt til Svingen68 lånte meg sin Joule 150 forforsterker. Sammen med Cary-spilleren gav det meg hakeslipp av den ubehagelige typen. Lydmessig gave det et stort løft som gjorde det litt tungt og kjedelig å gå tilbake. Derfor bestemte jeg meg for å prøve å gå opp en ny vei, nemlig finne ut av hva en bedre sacd/cd-spiller kan utrette. I første omgang har jeg tenkt en spiller med innbygd forforsterker, og om nødvendig kjøpe en forforsterker på et senere stadie. I dag finnes det mange slike spillere, for å nevne noen så har det blitt vurdert spillere fra AudioAero, DCS, Accuphase, EMMLabs (to-delt med volumkontroll i DAC) og selvfølgelig også fra Esoteric (da uten volumkontroll).

    Noen vil sikkert stusse på hvorfor jeg forsatt gidder å bruke tid på det mange kaller et utdøende cd-format. Jeg tror fortsatt cd-mediet fortsatt har mange år igjen og det er en enkelhet med cd-platen som gjør det til mitt foretrukne system. Og jeg har fortsatt tilgode å høre en USB/DAC løsning som spiller bedre enn en top-of-the-line cd-spiller.

    For å hindre fullstendig musikktørke etter at Cary`n ble solgt, stilte Melges sin AudioAero Capitole cd-spiller til rådighet. Denne har gitt meg noen gode oppleveler med sin fabelaktige evne til å takle så å si alle typer musikk og innspillinger. La meg si det på en annen måte: de beste innspillingene låter ikke fullt så imponerende som på Cary`n, mens de normalt gode låter tilsvarende likt. Forskjellen ligger først og fremst i første generasjons opptakene fra 80-åra som jeg nesten aldri har spilt på Cary`n da det låter helt forferdelig. På Capitolen spilles disse platene forbausende vellykket. Musikken som strømmer ut av høyttalerene oppfatter jeg som lettflytende og "analog". Jeg har ikke brukt mye tid på å finne ut hvorfor det er slikt, men det sitter et rør i utgangstrinnet på Capitolen som muliggens er med på å glatte ut de værste piggtrådene. I dag er spilleren levert tilbake til Melges.

    Nytt komponent er altså på vei inn og er jeg veldig heldig har jeg den på plass på mandag ;D
     

    Vedlegg

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Så riktig stusselig ut med den ribba benken ja ;D
    Gleder meg til å se din nyanskaffelse og ikke minst lytte. Tror vi i lauget har en viss anelse om hva det blir, men spent uansett. Så, gratulerer Tom Erik, du fortjener litt godlyd i stua etter å ha vært så lenge uten :)

    Mvh Gjert
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ai ai, Tom Erik! Dette er spennande.

    Hadde jo sjølv den samme Audio Aero Capitolen på besøk hjå meg, deler din begeistring for den saken.

    Svinger gjerne innom i snøen ein kveld for å bivåne nyanskaffelsen etterkvart, StereoJoe er sikkert med han óg.

    Mvh. Karl
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    I dag tidlig så det slik ut på stereobenken:



    I lunchen så jeg på sporingen at pakken hadde ankommet postkontoret. Det ble med andre ord en litt lengre lunch enn vanlig:



    Pakken ble raskt sprettet opp:
     

    Vedlegg

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Den observante leser vet allerede nå hva slags spiller dette er, og dere oppfordres til å vente litt med å vise dine gjenkjenningskunnskaper :)


    Som de aller fleste andre cd-spillere har også denne en overflate i børstet aluminium. På baksiden er det et godt utvalg tilkoblingsmuligheter:







    To av utgangene passet perfekt til mine Cardas Golden Reference kabler:
     

    Vedlegg

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Endelig ;D Gratulerer Tom Erik!

    Godt det ikke var murstein i esken ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn