Innlegg redigert i henhold til paragraf 1 i regelverket. Mvh Høvdingen
Hmm, da har du vel råd til å ta et skikkelig bilde... Det er skakt, du kutter toppen og hva f gjør de stengene ut til venstre på bildet ?burde ha brukt vidvinkel, men totalpris eks HT. er vel 700k.
mvh
Når ein skal tolke utsegner som ikkje er meinte for tolking, legg ein ord i munnen på kvarandre. Det er også fare for at eg gjer det i denne tråden. Her kan vere eit godt poeng i noko eg har hevda rundt å definere high-end. Mitt påstand er at dette har mindre med kor mykje pengar eigaren har investert i anlegget, enn når det gjeld kva tid som er investert. Det har noko med respekten for hobbyen å gjere. Entusiasmen.
Har du ein bråte pengar som kan prioriterast hit eller dit, er det ein smal sak å verte audiofil. Då brukar du denne millionen, og vips..... men er du nødvendigvis audiofil av den grunn? Det er fyrst etter at du har anstrengt deg sjølv gjennom erfaringar ved å prøve ut mange ulike variablar i anlegget/oppstillinga/musikken at det er snakk om ekte audiofili. Eg tenkjer ut frå når vi brukar omgrepet som eit plussord (i motsetnad til mange andre uttrykk som endar på -fil).
Dei som ikkje har hjartet innanfor hobbyen finnest i mange samanhengar. Men dei som verkeleg jobbar med å få godlyd, og som har brukt mykje tid for å få til si greie, er verdfulle entusiastar. Sjølv om lyden er personleg i staden for nøytral, speglar det ei (lang?) karriere med higing etter den gode opplevinga, og vi skal ha respekt for dei som har kome så langt på vegen at dei finn den store gleda. Som kan vere i bassattgjeving, oppløysing, klangkarakter, lydbilde, dynamikk, eller rett og slett ved å få eit gammalt vintageanlegg til å spele forrykande bra.
Kunsten er å kunne markere sine eigne meiningar, og likevel halde seg for god til å tre dei nedover hovudet på andre. Då får vi fruktbare diskusjonar.
Det er heilt klart lettare å få til godlyd om du brukar eit sekssifra kronebeløp enn eit firesifra. Eg imøtegjekk trådstartar då eg tolka innlegget i retning av at eit millionanlegg var dårlegare enn heimeanlegget hans. Slik kunne det absolutt tolkast, og det er vel utgangspunktet for mange av innlegga her. Men saken er at han sa at han "likte betre". Det kan absolutt vere naturleg.
Ein TV-reperatør eg kjende på 70-talet hadde det på same måten. Han høyrde på TV-lyd heile dagen, og hadde kalibrert seg sjølv ut frå dette. Han tykte anlegget mitt let skikkeleg dårleg, og hadde eit mykje betre sjølv. Som høyrdest heilt kakeboks ut (her kan ein også ta med i vurderinga at dei TV-apparata han hadde til disposisjon var gamle og leverte inn til reparasjon....)
Ungdomen i dag er gjerne kalibrert bort frå levande instrument og konsertsalopplevingar, og har øyrepropper, oppskrudd bass, mp3 og loudness som referanse......
Nydelig oppsett uansett pris oct
Di stengene du ser er nok fra ein stålampe kan jeg tenke megHmm, da har du vel råd til å ta et skikkelig bilde... Det er skakt, du kutter toppen og hva f gjør de stengene ut til venstre på bildet ?burde ha brukt vidvinkel, men totalpris eks HT. er vel 700k.
mvh
Dette synes jeg blir å snu ting litt på hodet. Det dynamiske høyttalerelementet har eksistert siden noen år før både deg, meg, og Dave Wilson (føste utgave er vel kreditert Alexander Graham Bell, om jeg ikke tar feil). Prinsippet er forfinet gjennom generasjoner av hundrevis, tusenvis av kloke hoder. Det Wilson har tilført av teknisk raffinement er i høyeste grad det jeg snakker om når jeg sier oppskalering. At han så i ettertid skalerer disse relativt små detaljene nedover igjen til sine rimeligere modeller er som en dråpe i havet å regne.@val: Legg nå merke til at jeg skrev "nærmere sannheten", og at jeg hadde hermetegn rundt 'alle'. B&W Nautilus er som du sier et godt eksempel på at det kan være motsatt, teknologien herfra (trakta bak elementene) er jo nedskalert gjennom hele produktspekteret til B&W. Men er det et typisk eksempel? Jeg vil si snarere tvert imot.
Wilson Audio er en annen produsent som nedskalerer toppmodellen, eller elementer derfra til de mindre høyttalerne
Vel, vredensgnag - poenget er det som alle burde vite; dyrt er ikke synonymt med bra. Det hører med til historien at sist jeg var hos ham så endte det med at jeg underkjente en svinedyr rørforforsterker fra England pga dårlig lyd og evt feil i den noe som eieren ikke hørte. Produsenten tok den tilbake til full pris (!) da de innrømmet de feilene jeg påpekte. Listepris var over 100'.Hva er poenget med tråden? Å kunngjøre at trådstarter ikke likte dette anlegget? Har vel aldri vært et anlegg som alle audiofile har likt. Samtlige anlegg på messer bejubles OG svines til, alt etter hva de ulike har for preferanser.
Er dette trådstarters måte å fortelle eier det han ikke sa da han var i samme rom?
Merkelig påfunn av en tråd. Spesielt siden det ikke gis noen detaljer.
Som for eksempel hva?I bilbransjen er det også på samme måten. Teknologi fra de ekstremt dyre løpsbilene til (10-20 mill) kommer etterhvert i vanlige betalbare biler.
Aerodynamikk, motorteknologi osv.Som for eksempel hva?I bilbransjen er det også på samme måten. Teknologi fra de ekstremt dyre løpsbilene til (10-20 mill) kommer etterhvert i vanlige betalbare biler.
Det er lite 'trickle down' fra F1 til Passaten på gårdsplassen. Det finnes noen ekstrem 'performance' løsninger som etter hvert finner veien til de dyreste gatebilene men det er fint lite innovasjon fra løpsbilene som ender opp i stasjonsvogna. Det er derimot flust med ting man ikke har lov til å ha i løpsbiler pga. meget strenge og detaljerte regler men som man kan ha i forbruksbiler.
og f.eks girskift på rattAerodynamikk, motorteknologi osv.Som for eksempel hva?I bilbransjen er det også på samme måten. Teknologi fra de ekstremt dyre løpsbilene til (10-20 mill) kommer etterhvert i vanlige betalbare biler.
Det er lite 'trickle down' fra F1 til Passaten på gårdsplassen. Det finnes noen ekstrem 'performance' løsninger som etter hvert finner veien til de dyreste gatebilene men det er fint lite innovasjon fra løpsbilene som ender opp i stasjonsvogna. Det er derimot flust med ting man ikke har lov til å ha i løpsbiler pga. meget strenge og detaljerte regler men som man kan ha i forbruksbiler.
Medan løpsbilane slett ikkje eignar seg på smale, slagholefylte pre-NTP vestlandsvegar.I bilbransjen er det også på samme måten. Teknologi fra de ekstremt dyre løpsbilene til (10-20 mill) kommer etterhvert i vanlige betalbare biler.
En rallybil burde vel klare å kjøre på de veiene ogsåMedan løpsbilane slett ikkje eignar seg på smale, slagholefylte pre-NTP vestlandsvegar.I bilbransjen er det også på samme måten. Teknologi fra de ekstremt dyre løpsbilene til (10-20 mill) kommer etterhvert i vanlige betalbare biler.
Jeg mener tråden har relevans da det ser ut til at enkelte har mere penger enn kunnskap/hørsel og at ved å belyse dette kanskje kjøpere rådfører seg mere med uhildede personer i stedet for selgere.Jeg spurte i går hva som er hensikten med denne tråden? Jeg skjønner selvfølgelig at hensikten, men slike tråder har en tendens til å bare skape dårlig stemning, og det er veldig lite konkret å diskutere.
Jeg vil forøvrig minne enkelte på at dette er Hifisentralen, og hvis en blir provosert av dyre anlegg, så er kanskje ikke dette rette plassen. Hi-Fi trenger ikke å koste all verden, men hvis noen ønsker å lage et påkostet produkt så vil prisen bli høy da det er lite etterspørsel, og en kan ikke basere seg på å selge millionvis av high-end produkter. Færre produkter solgt = høyere pris, og det er enkel sosialøkonomi.
Jeg er fristet til å stenge denne tråden da jeg ikke har noe tro på at dette vil bære godt avsted. Videre diskusjon rundt f.eks. "jantespark" og andre begrep tror jeg de fleste finner totalt uinteressant, og vi er nå i kategorien "Hi-Fi Generelt". Her diskuteres det utstyr.
Mvh
Høvdingen
+1Å stenge tråden,må vere heilt unødvendig etter mitt skjønn.
Litt takhøgde,og belysing av produkter i både lav og høg prisklasse er berre sunt vil eg tru.
Det er jo ingen som har sagt at dei med anlegg i millionklassen er misfornøyd med lyden,vil tru dei har tatt bevisste valg,og muligens litt større fokus på design enn lavere prisgrupper,ikkje noko galt i det.
Og så kommer det med den meir uerfarne gruppa blant hififreaker,som treng å lese at det ikkje treng å koste millionvis av kroner for å få lyd i toppsjiktet,da gjerne med litt meir sammenblanding av div hifimerker,som gir godt utslag lydmessig,men kanskje taper litt på totaldesign i anlegget.
Så viss ikkje hfs tåler slik fokus,er det et dårleg tegn etter mitt syn.
Mvh.
Det var i hovedsakt to forhold jeg reagerte på; formidlingsevne ved lavt volum og anleggets evne til å gjengi instrumenters egenlyd på en gjenkjennbar måte - samt en tredje ting; total mangel på involvering.Eg lurer elles på kva spesifikt som var gale med millionanlegget trådstartar høyrde. Trur eg skal klare å ta på meg å bruke ein million på å sette saman eit totalt mismatcha anlegg. Men heilt enkelt vert det ikkje....
Hva man blir involvert av kan være så mangt. Noen liker forførende varm rørlyd (som ikke trenger å koste mye) mens andre vil ha det mest mulig gjennomsiktig. Man kan bruke noen mill på å oppnå begge deler.Det var i hovedsakt to forhold jeg reagerte på; formidlingsevne ved lavt volum og anleggets evne til å gjengi instrumenters egenlyd på en gjenkjennbar måte - samt en tredje ting; total mangel på involvering.Eg lurer elles på kva spesifikt som var gale med millionanlegget trådstartar høyrde. Trur eg skal klare å ta på meg å bruke ein million på å sette saman eit totalt mismatcha anlegg. Men heilt enkelt vert det ikkje....
På det anlegget jeg er vant med så lar jeg meg forføre nesten på en meditativ måte (de som vet skjønner hva jeg mener), millionanlegget gjenga bare snille behagelige lyder...
Det vil man alltid kunne si i og med lyd er subjektivt. Men HFS's objektivitet er høyst diskuterbar og i så måte kunne HFS godt blitt lagt ned - men det ville fort blitt kjedelig...Det eneste interesante med denne tråden for meg er at det nok engang blir "bevist" at det er totalt uinteresant hva folk mener om eget anlegg.
Kostbare elementer du nevner. Det å lage en høyttaler uten for mange kompromisser blir veldig dyrt om den skal selges som et kommersielt produkt. Om man snekrer selv vil man nok klare mye med 50.000,- til 100.000,- da snakker vi DIYPoenget?
Ektremproduktene , trenger vi dem?
Det er min klare mening at det overhodet ikke er nødvendig å designe ekstremt dyrt hifi-utstyr for å opprettholde kvaliteten og innovasjonsgraden på budsjettprodukter. Og det er det som skjer. Hifi-historien flyter nesten over av eksempler på dette. Har noen et dokumenterbart eksempel på det motsatte er de velkomne til å komme med dette.
Linn Sondek - Oppskalering av en budsjettpiller som kostet 3 500,- kroner da den kom. Nå kan du få den til 150 000,-?
Elektrocompaniet - Videreutvikling av en publikasjon i AES av Matti Otala og Jan Lostroh. (Og en god del gode ideer av Per Abrahamsen)
Quad - Det er vel ikke en bedrift i verden som har oppskalert mer enn de. Produserte det som av mange ble kåret som århundrets hifi produkt..
Naim - Gjør det på en mesterlig måte, de selger tom oppgraderinger;-)
Sugden - Selger en god klasse "A" konstruksjon i flere størrelser.
Passlabs - Alt er vel stort sett oppskaleringer av FW produkter og ting han først publiserer for oss DIY'ere;-) Med mange flere utgangstransistorer da;-)
McIntosh - Flere rør og større trafoer
Jeff Rowland - Oppgradering av LM3875
47Labs - Mer LM3875
All verdens CD-spillere - er en videreutvikling av CD100
Tandberg - Alle de rå kassettspillerene til Tandberg er en videreutvikling av TCD300
KEF - Referanseproduktet ifm med 50 pårs jubileet koster 10 000,- Oppskalering av Tannoy bl.a.
Goldmund - Driver vel ikke med stort annet enn oppskalering? (Pioneer DVD's anyone?)
All verdens produsenter av overprisede høyttalere - Oppskalerer vel egentlig bare komponenter fra SEAS, Accuton, Morel, ATC, Volt, Scanspeak osv
Jeg kunne fortsatt lenge.
Produsentene av hifi-utstyr får sine komponenter og sine ideer fra vitenskapelige publikasjoner, fra halvlederprodusentene, fra de store elektronikkgigantene, (Philips, Sony, Samsung etc) fra romfartsindustrien, fra flyindustrien og fra bilindustrien. Marginalprodusentene av megadyrt utstyr bidrar stort sett ikke med noen ting når det gjelder utvikling av produkter for oss vanlige dødelige. De som produserer slikt utstyr trenger heller ikke sine egne referanseprodukter. De lager dem for å tjene penger på dem og for å få anerkjennelse;-)
Mvh Atle