Diverse Millionanlegg

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
4.017
Torget vurderinger
49
Litt tragisk hvis det er bare noen få opptak som yter anlegget god rettferdighet. Blir alt for magert å sitte inne med et slikt anlegg da. Ville heller hatt en godt anlegg til maks 300000, og heller brukt opp resten på Lp`r. :)
Og jeg som trodde audiophile bare hadde 20 sanger (med god lyd)som ble spillet om og om igjen :D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.001
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hva er hensikten med denne tråden?
Kanskje å illustrere at at bruke millioner på stereo er omtrent like meningsfylt ut fra et ytelsesperspektiv som å brukle 100 000kr på en brødrister?
...eller på ein bil......eller ein ferie.....eller ein påhengsmotor.......eller ein fotballkamp......eller på nye tenner.....

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.283
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Kanskje å illustrere at at bruke millioner på stereo er omtrent like meningsfylt ut fra et ytelsesperspektiv som å brukle 100 000kr på en brødrister?
Merkelig sammenligning. Å bruke millioner på stereo gjør vel de færreste, selv her inne. Og gjør noen det, er det da totalt opp til dem selv. Selv har jeg brukt over en halv slik lapp, og jeg kommer garantert til å bruke mer. Er det meningsløst? Ikke for meg, noe som er det eneste som teller for meg. Hva andre mener om det, er da totalt uinteressant.
+1 som om jeg skulle sagt det selv!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.742
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Litt tragisk hvis det er bare noen få opptak som yter anlegget god rettferdighet. Blir alt for magert å sitte inne med et slikt anlegg da. Ville heller hatt en godt anlegg til maks 300000, og heller brukt opp resten på Lp`r. :)
Og jeg som trodde audiophile bare hadde 20 sanger (med god lyd)som ble spillet om og om igjen :D
Hehe. Det er sannsynligvis mange som tror. For noen år siden var det en kollega som forsto at jeg var "Hifi Freak", og spurte hva anlegget mitt kostet. Jeg sa som sant var ca 500.000. Da ble han en smule hånlig og påsto at jeg hadde det kun som statussymbol. Jeg svarte at hvis jeg var ute etter et statussymbol ville
jeg nok heller brukt pengene på en grom bil som jeg kunne rægge med rundt i byen for å vise hvilken kul fyr jeg var, ikke hatt et "statussymbo"l i stua hvor forholdvis få ville se det. Da kom han inn på det du er inne på, dette med en haug med cd-er med testsignaler og noen få sanger. Han spurte hvor mange cd-er jeg hadde hjemme. Ca 1100, sa jeg (dette var som sagt noen år siden, men jeg hadde da skaffet meg et "katalogiseringsprogram" som gjorde at jeg kunne si det med noen grad av sikkerhet). Da spurte han ikke mer. Hehe.

Anlegget mitt i dag koster snaut halvparten (nypris), og låter bedre enn noe annet jeg har hatt. Så jeg har vel et slags kvartmillionanlegg. ;)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.742
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Merkelig sammenligning. Å bruke millioner på stereo gjør vel de færreste, selv her inne. Og gjør noen det, er det da totalt opp til dem selv. Selv har jeg brukt over en halv slik lapp, og jeg kommer garantert til å bruke mer. Er det meningsløst? Ikke for meg, noe som er det eneste som teller for meg. Hva andre mener om det, er da totalt uinteressant.
Det er jeg helt enig med deg i. Du er happy med det du har (selv om du kommer til å kjøpe mer), og andre er såre fornøyd med anlegg som koster en brøkdel.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
4.017
Torget vurderinger
49
Hehe. Det er sannsynligvis mange som tror. For noen år siden var det en kollega som forsto at jeg var "Hifi Freak", og spurte hva anlegget mitt kostet. Jeg sa som sant var ca 500.000. Da ble han en smule hånlig og påsto at jeg hadde det kun som statussymbol. Jeg svarte at hvis jeg var ute etter et statussymbol ville
jeg nok heller brukt pengene på en grom bil som jeg kunne rægge med rundt i byen for å vise hvilken kul fyr jeg var, ikke hatt et "statussymbo"l i stua hvor forholdvis få ville se det. Da kom han inn på det du er inne på, dette med en haug med cd-er med testsignaler og noen få sanger. Han spurte hvor mange cd-er jeg hadde hjemme. Ca 1100, sa jeg (dette var som sagt noen år siden, men jeg hadde da skaffet meg et "katalogiseringsprogram" som gjorde at jeg kunne si det med noen grad av sikkerhet). Da spurte han ikke mer. Hehe.

Anlegget mitt i dag koster snaut halvparten (nypris), og låter bedre enn noe annet jeg har hatt. Så jeg har vel et slags kvartmillionanlegg. ;)
He he , jeg kjenner faktisk en som har to sanger som spilles om og om igjen , mens han febrilsk prøver å høre forsjell på forskjellig utstyr ,med en alvorlig , konsentrert mine :) Har nevnt det et par ganger at han ikke har mye glede av musikken , men det er vell flere måter å tilnærme seg hobbyen . Har selv brennt av en god del peng på hifi så har egentlig ikke så mye jeg skulle sagt , dyreste anlegg full retail har nok ligget nær 400k .

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.810
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det finnes ingen billige hobbyer. Like godt å innse det med en gang.

mvh
Å samle på nyere riksaviser som ikke inneholder noe om Justin Bieber kan da umlig koste mange kronene?
Jeg vet ikke....
Hva koster det, f. eks å få tak i en kirgisisk dagsavis med et referat av en Justin- Beber- konsert i Alma Ata? Må du reise dit og hente en?

mvh

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.283
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Ser at eg har brukt meir pengar på plater og CD-ar enn på hardware. Er det noko gale med meg?
Hva om svaret er kanskje? (Nå prøver jeg å filosofere litt og ikke kverulere). En kollega spurte meg for en tid tilbake om "hvor mange plater bør man ha - som et ideal tall og ikke som et min eller maks tall. Mitt svar var da at circa 1000 plater er et fint tall. (Det er circa det jeg har selv - sikkert et lavt tall i hifisentralen sammenheng) Med det så tenker jeg at det er rom for mye forskjellig samtidig som man har en oversiktlig nok samling til at man får spilt gjennom gamle favoritter i ny og ne. Svaret er dog kanskje avhengig av hvor mye "spilletid" man har. Når ungene flytter ut så kan jeg kanskje doble til 2000...

så dermed, hvis det for meg er optimalt med omkring 1000 plater (mest cd bare så det er sagt), la oss da si at snittprisen er nok 150,- pr stk. Da blir kostnaden på platesamlingen nok 150.000,- da er det fremdeles ikke noe i veien for å ha et anlegg til feks 4* prisen til platesamlingen. For meg, med min for tiden tilmålte lyttetid så har jeg mer glede over 1000 plater og et anlegg til 600k enn 4000 plater (med 3000 som jeg ikke får spilt) og anlegg til 150.000,-

Nå har jeg inntrykk av at Arve har eldre barn enn meg, så da har han kanskje mer lyttetid - og dermed kanskje en naturlig forskyvning mot en større andel av kapitalen i platesamlingen?

• Liker
Reaksjoner: oct

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
22.051
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det er jeg helt enig med deg i. Du er happy med det du har (selv om du kommer til å kjøpe mer), og andre er såre fornøyd med anlegg som koster en brøkdel.
Just precìs. :)

• Liker

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
@ Voff: Tenker å bruke ennu noen kKr. på Avalon H.T. Ikke Isis, da disse blir for store for mitt ringe lytterom. Indra ser int. ut. Kanskje er de og for store. Da tror jeg , at 1 mill. er passert. Uten at det er noe mål i seg selv.

mvh

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.742
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

mvh
Å samle på nyere riksaviser som ikke inneholder noe om Justin Bieber kan da umlig koste mange kronene?
Jeg vet ikke....
Hva koster det, f. eks å få tak i en kirgisisk dagsavis med et referat av en Justin- Beber- konsert i Alma Ata? Må du reise dit og hente en?

mvh
Auda. Jeg glemte jo å spesifisere at jeg mente norske aviser. Det var da f... til kverulasjon!
Nå er det like før jeg blir enig med deg:D

Men liksom for å kverulere litt tilbake, ligger Alma Ata såvidt jeg vet i Kazakhstan (for å avverge en eventuell mottilbakekverulering tar jeg forbehold om at jeg muligens har feilstavet navnet på landet. Fort gjort...)

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.810
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

mvh
Jeg vet ikke....

mvh
Auda. Jeg glemte jo å spesifisere at jeg mente norske aviser. Det var da f... til kverulasjon!

Men liksom for å kverulere litt tilbake, ligger Alma Ata såvidt jeg vet i Kazakhstan (for å avverge en eventuell mottilbakekverulering tar jeg forbehold om at jeg muligens har feilstavet navnet på landet. Fort gjort...)
;););)

Kunne jo nevnt en del norske aviser som refererer konserter som har funnet sted i Stockholm. Tilstår heller at mine geografikunnskaper om sentralasiatiske republikker er særdeles shaky, og lar det være med det. :)

mvh

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.892
Torget vurderinger
12

mvh
Jeg vet ikke....

mvh

;););)

Kunne jo nevnt en del norske aviser som refererer konserter som har funnet sted i Stockholm. Tilstår heller at mine geografikunnskaper om sentralasiatiske republikker er særdeles shaky, og lar det være med det. :)

mvh
Hvorfor tenke tanken på å skaffe den nevnte avisen med Bieberkonsertreferat hvis det er aviser uten Bieberstoff man samler på?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.742
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hvorfor får jeg en snikende følelse av at vi nå er i ferd med å havne litt på siden av trådens eventuelle hensikt?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.810
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

mvh
Jeg vet ikke....

mvh

;););)

mvh
Hvorfor tenke tanken på å skaffe den nevnte avisen med Bieberkonsertreferat hvis det er aviser uten Bieberstoff man samler på?
Fordi jeg akkurat kom inn fra en lengre økt i hagen. Sjauet fælt med å bygge en tørrsteinsmur. Så tok jeg to øl på styrten. Gikk tydeligvis utover leseevnen.:cool:

mvh

• Liker
Reaksjoner: SAL

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.001
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ser at eg har brukt meir pengar på plater og CD-ar enn på hardware. Er det noko gale med meg?
Nå har jeg inntrykk av at Arve har eldre barn enn meg, så da har han kanskje mer lyttetid - og dermed kanskje en naturlig forskyvning mot en større andel av kapitalen i platesamlingen?
...og så står eg tidleg opp i helgane. Men når det er sagt, må det innrømmast at det er nokre plater som sjeldan vert spelt. I dag var det Ian Dury, Golden Earring og Mannheim Steamroller som fekk komme fram frå platehylla, etter fleire års sølibat. Skulle spelt meir, ja. Kanskje starta i eine enden av samlinga, og tatt alt?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.742
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
...og så står eg tidleg opp i helgane. Men når det er sagt, må det innrømmast at det er nokre plater som sjeldan vert spelt. I dag var det Ian Dury, Golden Earring og Mannheim Steamroller som fekk komme fram frå platehylla, etter fleire års sølibat. Skulle spelt meir, ja. Kanskje starta i eine enden av samlinga, og tatt alt?
Det har jeg prøvd. Begynte friskt på toppen av iPeng med Beatles' "1". Kom et stykke på vei før det skar seg. Det kom opp flere idéer om hva jeg heller ville høre "next". Kanskje rippingens forbannelse? Hadde det vært fysiske cd-er hadde jeg kanskje hørt albumene helt ut før jeg gadd å reise meg for å skifte plate.:confused:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.283
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Med 4 barn fra 10 år og nedover har jeg ikke det valget å IKKE stå opp tidlig i helgene... Da blir det imidlertid mest musikk på stueanlegget med en god kopp kaffe - det er prisen de må betale for å vekke meg før kl 7! Ikke et millionanlegg, men tilstrekkelig til å spre musikalsk glede. For øvrig er det en interessant observasjon jeg ofte gjør meg at med enkelte plater (Keb Mo, Sonny Rollins, Paul Desmond m flere) så høres det ut som det står et band i stua når jeg selv er på kjøkkenet. En artig test på om det låter som det skal.

• Liker

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.896
Torget vurderinger
1
...eller på ein bil......eller ein ferie.....eller ein påhengsmotor.......eller ein fotballkamp......eller på nye tenner.....
Poenget er at etter et visst punkt oppnår du ingenting ting med å kaste mer penger etter ting annet enn ekslusivitet. Derfor brødristeren.
Tilnærmet alt innen forbrukselektronikk kan realiseres til 100% lenge før det er brukt millionbeløp. Men man må gjerne bruke hva man vil, men å tro at det er nødvendig for ytelsene er som å tro at ei klokke går mer presist fordi den har diamanter rundt tallskiva og priset der etter...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Trådens poeng er forsøkt formidlet tidligere; noen later til å tro at dyrere er bedre. Det er det ikke nødvendigvis alltid. I en kombinasjon med gode selgere som er dårlige rådgivere så står ofte mange igjen med et dårligere resultat enn nødvendig.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
292
Torget vurderinger
20
Synes denne tråden er litt vel generaliserende egentlig, eneste produsenten jeg hadde brukt en million på hvis jeg hadde råd, ville vært audio note. De gjør ganske annerledes enn de andre produsentene og vil du ha hifi, må du ut med mye mer enn normalt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Trådens poeng er forsøkt formidlet tidligere; noen later til å tro at dyrere er bedre. Det er det ikke nødvendigvis alltid. I en kombinasjon med gode selgere som er dårlige rådgivere så står ofte mange igjen med et dårligere resultat enn nødvendig.
Jeg er helt enig med deg i dette. Dyrere er ikke nødvendigvis bedre. Men i mine øyne er det viktigste poenget at smak og behag, preferanser og prioriteringer er viktigere enn kvalitet i 'absolutt' forstand.

Du kan sette opp et millionanlegg som ikke gir meg annet enn lengsel tilbake til mitt eget til en tiendedel av prisen. Men det kan du jaggu få til med et likt priset anlegg også.

Mitt poeng, kort sagt: Ta først rede på hva du liker, deretter hva merkedet tilbyr som treffer.

Topp Bunn