mfufu prøver seg på målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    ja hvordan skal dette gå? :confused:
    Jeg er temmelig grønn når det kommer til dette og håper på tips og råd til hvordan jeg kan gjøre dette riktig.

    Jeg har vel frem til for litt siden hatt ett avslappet forhold til og måle frekvensresponsen i rommet, og stolt på ørene. Men etterhvert så har jeg vel innsett at hvis man skal få mest mulig ut av det man har så er det greit og ha litt og støtte seg til.

    Utstyret jeg bruker til dette er noe jeg kjøpte for ett par år siden når jeg drev og byggde høyttalere selv, det er en Behringer mic med lydkort som heter UCA202, sammen med REW.

    Tidligere i dag satte jeg opp mic i lytteposisjon, ørehøyde og pekende rett frem. Er det riktig, eller skal jeg la mic peke direkte mot høyttaler og ta en måling av hver?

    Jeg fikk i sin tid med kalibreringsfil til mic'en så denne er lagt inn, og måligene jeg tok så ut slik:
    direkte.jpg

    Det førtste bildet er "rått" og ingen pynting av responsen. Tok også med mic kalibreringen her, hvis det har noe for seg.

    Her kommer bildet med 1/6 oktav glatting, og her lurer jeg på om det kanskje er lettere og se eventuelle "problem frekvenser"?
    1-6 oktav.jpg


    Dette vil nok gi meg 101 spørsmål, men det første er hvor mye kan jeg stole på målingen under 200 Hz? Det ser ut som det er en seriøs dipp ved 60Hz.
    I tillegg så har jeg en litt for stor "peak" ved 200 Hz, er det noen som har tips til hvordan jeg kan gå videre for og finne ut hva som er årsaken til dette, samt hva jeg kan gjøre?

    Det er også to steder hvor det er en liten "suckout", mellom 700-1k Hz og 3-4k Hz. Dette er kanskje ikke så lett og gjøre noe med eller? Det er jo ikke så mange dB det er snakk om?

    Jeg har tatt bildet av stuen hvor anlegget står, her http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/71470-casa-de-mfufu-11.html innlegg 213.

    Tips og råd til hvordan jeg kan gå videre herfra taes imot med stor takk :)
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Jeg genererte også ett vannfalls diagram, her:
    vannfall.jpg


    Hvordan ser dette ut? Er det "normale" tendenser eller helt på jordet?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ser veldig sannsynlig ut, absolutt ikke totalt håpløst, og for meg ser det som du har fått til målingen.

    Så nå er sikkert neste steg å bruke dette til å endre på ting, det kommer sikkert mange tips etter hvert her.

    Jeg bruker gjerne å sette opp skalaen slik at jeg akkurat får med 5dB/div linjer, her er hvert steg 10dB, og det gir litt dårlig oppløsning.
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Ser veldig sannsynlig ut, absolutt ikke totalt håpløst, og for meg ser det som du har fått til målingen.

    Så nå er sikkert neste steg å bruke dette til å endre på ting, det kommer sikkert mange tips etter hvert her.

    Jeg bruker gjerne å sette opp skalaen slik at jeg akkurat får med 5dB/div linjer, her er hvert steg 10dB, og det gir litt dårlig oppløsning.
    Takk for tips :)
    Da ble det slik:
    vannfall_2.jpg
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Det er veldig vanlig å se topper/bunner spesielt i nedre frekvensområde, dette skyldes romnoder (kanselleringspunkter og doblingpkt for lydbølgene)
    Hva er dimensjonene på rommet ditt? Plassering av høyttalerene, avstand til vegg etc?
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Det er veldig vanlig å se topper/bunner spesielt i nedre frekvensområde, dette skyldes romnoder (kanselleringspunkter og doblingpkt for lydbølgene)
    Hva er dimensjonene på rommet ditt? Plassering av høyttalerene, avstand til vegg etc?
    Stuen er litt spesiell og ikke helt enkel tror jeg, jeg vet jeg scannet inn plantegninger av huset for noen måneder siden. Skal prøve og finne de og legge ut.
    Høyttalerne står ca 1,5 meter fra bakvegg, venstre høyttaler står ca 1,05 meter fra vegg/vindu mens høyre høyttaler står kanskje7-8 meter fra kjøkkenet :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Flytting av ht og eller lytteposison er jo en ting for å prøve å komme unna den toppen ved ca 38Hz.
    Men en stor bassfelle i hjørnene kunne vel ordnet en del.
    Har du dedikert rom til dette?

    Steinar.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har sett den andre tråden din nå.
    Hva med å kjøpe en slik til å ordene dette?
    DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core
    Her blir dette ordnet ganske godt opp, får ganske mye bedre smekk i bassen da.
    Økningen i dette området er jo også ca 15 dB.
    Bruker denne selv med godt resultat.

    Steinar.
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Flytting av ht og eller lytteposison er jo en ting for å prøve å komme unna den toppen ved ca 38Hz.
    Men en stor bassfelle i hjørnene kunne vel ordnet en del.
    Har du dedikert rom til dette?

    Steinar.
    Jeg er i gang med bassfeller ja, men foreløpig står de kun forran, to i høyden 20"
    fra veranda.jpg


    Jeg tenkte når jeg så målingene at jeg må gjøre som Alan hos X3MHC foreslo når jeg kjøpte de, prøve med to av dem i hjørnene bak :)
    Det skal jeg få til i løpet av uken.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ta en måling uten fellene så en med uten å flytte mic og andre ting.
    Da har du ett godt grunnlag for å sammenligne hva som skjer.

    Steinar.
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Her kommer en scan av huset, det er nå åpen løsning helt til kjøkkenet (har "rammet" inn hele arealet i blått), til venstre for lytteposisjon.
    Høyttalerne er ikke presist tegnet inn, vet ikke om dette gjør det mulig og se for seg?
    plantegning 002.jpg
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Ta en måling uten fellene så en med uten å flytte mic og andre ting.
    Da har du ett godt grunnlag for å sammenligne hva som skjer.

    Steinar.
    Takk for tips, det skal jeg gjøre :)
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Med og uten bassfeller, ser tilsynelatende ganske likt ut (men det kan sikkert ha sin logiske forklaring for dem som kan dette) :)
    1-6 ny med og uten.jpg


    Til uken så skal jeg prøve med en bassfelle i hvert hjørne, og se hvordan det blir.
    Men det krever litt mer ommøblering så vil ikke starte på det nå på søndags kvelden :)
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje jeg går litt fort frem her men, hva får man ut av og lese ett spectrogram?
    Legger ut plot av det også, i "normal" oppsettet (med absorbenter) :)
    spectrogram.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Det er på vannfallet du må se mest på. Ettersom du har plassert bassfeller for å dempe generell etterklang i rommet. Prøv et før/etter bilde av vannfallet.

    Edit:
    Ser ut ifra målingene din at det virker som du har en del kamfilter og litt mye generell etterklang. Mye av responsen kan ordnes med å justere lytteposisjon og høyttalerposisjon. Men kamfilteret og etterklangen må du nesten ta med dempeplater på spesifikke plasser og enda flere bassfeller enn du allerede har. Om du sitter nærme bakveggen ville jeg prøv å flytte sofa litt ut fra denne. Du kan også sikkert sette vannfallsmålingen til 500ms istedefor 300ms.
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har de to målingene her, med vannfall:
    vannfall uten absorbenter.jpg

    vannfall med absorbenter.jpg


    Det var "lettere" og se forskjeller her ja, fra 40Hz og oppover.
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Jeg liker forresten ikke denne "dippen" ved 40-50 Hz.
    Kan ikke si at jeg har merket den når jeg spiller musikk (for og være brutalt ærlig), så glad jeg målte, kan ikke stole så mye på ørene alene som jeg trodde gitt. Det er rart med det, får jeg fikset på det så kommer sikkert "aha" opplevelsen :)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ser på tegningen at rommet ditt er kvadratisk, det er vel mildt sagt ikke optimalt i utgangspunktet.
    Ser også du har fritt spillerom til å plasere alt som du vil, og du nesten bruker et AudioPhysic setup. Har du sjekket Cardas sin side? Han har en meget god metode også. http://www.cardas.com/room_setup_main.php
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Ifht vannfall/spl-målinger, begrens gjerne rekkevidden under "Limits" til f.eks 250hz (ingen smoothing) for å lettere detaljanalysere bassresponsen :)
    Før neste måling utfør også en "Check levels" og sett volumet til det som gir deg ca 75dB, dine er rett over 60dB :)
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Ser på tegningen at rommet ditt er kvadratisk, det er vel mildt sagt ikke optimalt i utgangspunktet.
    Ser også du har fritt spillerom til å plasere alt som du vil, og du nesten bruker et AudioPhysic setup. Har du sjekket Cardas sin side? Han har en meget god metode også. Cardas Room Setup Guide
    Takk for tips, nei rommet er ikke optimalt. Det er vel ca 45-50 kvm totalt, med kriker og kroker som sikkert gjør det hele litt vanskelig.
    Men ikke helt umulig håper jeg.

    Jeg kan garantert jobbe mer med plassering ja, for meg måtte det blitt oppsett 6 tror jeg for det er litt bredere enn det er langt, ca 1 meter forskjell :)
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Ifht vannfall/spl-målinger, begrens gjerne rekkevidden under "Limits" til f.eks 250hz (ingen smoothing) for å lettere detaljanalysere bassresponsen :)
    Før neste måling utfør også en "Check levels" og sett volumet til det som gir deg ca 75dB, dine er rett over 60dB :)
    Jeg skal ta en ny måling i kveld, med høyere lydnivå. Når jeg spiller det som jeg oppfatter som høyt så tror jeg det er ca +80dB (hvis mobiltelefonen er sånn passe presis), så jeg kan bruke 80dB og legge ut på nytt (og vise opp til 250Hz) :)
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hvis du enkelt vil høre hvor godt den dippen din på 50hz høres, så kan du ta å kjøre et litt tregt frekvenssveip fra 20-100hz. Da vil du fort høre om det dipper på 50hz. Også er det gjerne slik at smale dipper ikke alltid er så lett å høre og er da ikke like kritiske å ta tak i. Tipper at når du kommer litt under halvparten inn i sveipet synker plutselig volumet til under halvparten av resten.
    Anbefaler også å bruke så høyt målevolum som mulig, Gjerne 90db+. Men vær litt forsiktig med elementer pga sinus på 20hz kan være seigt.
    Det å få kontroll i bassen er det viktigste i førsteomgang. og gjelder da i området 20-500hz. Ville heller hatt målingen til 500hz istedefor 250, men en av hver er jo selvsagt det beste.

    Det kan også være greit å se på en ETC måling og en måling av GD.
    Du kan også prøve å sette tubetrapsene i de andre hjørnene. Det er som oftest noen hjørner der det samler seg mer bass enn andre. Uten å vite med sikkerhet, vil jeg gjette at det antagelig samler seg ganske mye bass i hjørnet til høyre bak sweetspot.

    Lytteposisjon er også absolutt like viktig å plassere riktig som høyttalerne. Det er også viktig å plassere tubene der de er mest effektive.
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tok ny måling i dag med høyere nivå. Fikk til ca drøyt 70dB, den lot jeg gå for jeg fannt ikke ut av hvordan jeg kunne løse det med høyere volum. Fikk melding i REW at det klippet (clipping) og skru ned volumet, så da ble jeg usikker på om målingen var "god nok".

    Her kommer ihvertfall det jeg fikk til:
    vannfall 250hz.jpg

    vannfall 500hz.jpg
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Det man kan lese selv av dette er at jeg må dempe mye mye.... mer, men det var jeg forberedt på (Edit: det har allerede blitt nevnt her) :)

    Ellers er det en "lei" sak ved 30Hz, jeg satte tiden til 1500ms for "morro" og den strekker seg litt lengre enn det.
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Slik ser det ut med 1500ms, ikke veldig bra.
    vannfall 30hz problem.jpg
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Det kan også være greit å se på en ETC måling og en måling av GD.
    Du kan også prøve å sette tubetrapsene i de andre hjørnene. Det er som oftest noen hjørner der det samler seg mer bass enn andre. Uten å vite med sikkerhet, vil jeg gjette at det antagelig samler seg ganske mye bass i hjørnet til høyre bak sweetspot.
    Jeg skal etterhvert teste med en absorbent i hvert hjørne ja, det fordrer litt ommøblering i stuen så det må jeg nesten vente med til helgen :)

    Jeg finner ikke ETC i REW? Men GD fant jeg, den ser slik ut:
    gd.jpg
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    En annen måte å kjøre veldig sakte sveip på er å åpne boksen med sinustoner, rosa støy, hvit støy osv. Her velger du en sinustone f.eks 20 hz og bare holder knappen inne for valg av en hz ekstra. Den kan du kjøre opp og ned etter behov mens du sitter i lytteposisjonen. Da er det lett å høre om ting er til stede eller ikke.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Mitt tips, bare prøv iallefall.. sett bassefellene på sideveggene, center. Samt, har du skråstilt SA'ene litt mye?!
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    En annen måte å kjøre veldig sakte sveip på er å åpne boksen med sinustoner, rosa støy, hvit støy osv. Her velger du en sinustone f.eks 20 hz og bare holder knappen inne for valg av en hz ekstra. Den kan du kjøre opp og ned etter behov mens du sitter i lytteposisjonen. Da er det lett å høre om ting er til stede eller ikke.
    Takk for tips, gjorde det nå og det var som du sier lett og høre. Den dippen ved 60Hz gjør at det nesten ikke er noe lyd ved den frekvensen.
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Mitt tips, bare prøv iallefall.. sett bassefellene på sideveggene, center. Samt, har du skråstilt SA'ene litt mye?!
    Problemet er at jeg kun har sidevegg på den ene siden, andre siden går en del meter gjenom spisestuen og inn til kjøkken. Men jeg kan sette de på siden. Skal også sette en i hvert hjørne etterhvert, og også sette to i høyden i hjørnene bak for og se effekten :)
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Sliter litt med bildene her nå, skal lage dem litt mindre fremover kanskje det hjelper.
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Mitt tips, bare prøv iallefall.. sett bassefellene på sideveggene, center. Samt, har du skråstilt SA'ene litt mye?!
    Jeg svarte ikke på den andre kommentaren din i farten :)
    Ja de er stilt direkte mot lytteposisjon, generellt så likte jeg og få lyden litt "in your (eller my) face" :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Den ETC bør zoomes inn til litt før pulsen til om lag 40ms. Du bør heller ikke se så langt ned i støygulvet. Holder fint om du går ned til-50db
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ...

    Du kan også prøve å sette tubetrapsene i de andre hjørnene. Det er som oftest noen hjørner der det samler seg mer bass enn andre. Uten å vite med sikkerhet, vil jeg gjette at det antagelig samler seg ganske mye bass i hjørnet til høyre bak sweetspot.

    Lytteposisjon er også absolutt like viktig å plassere riktig som høyttalerne. Det er også viktig å plassere tubene der de er mest effektive.
    Har lest litt akustikk i dag, og møtte på argumenter mot konvensjonell plassering av bass traps i hjørnet.

    Argumentet gikk ut på at bassfeller er mest effektive der partikkelhastigheten i luften er høyest, ikke der lydtrykket er størst.

    Altså, bass samler seg i hjørnet, så der er lydtrykket høyt, men partikkelhastigheten lav slik at demping er lite effektivt. Han burde forsøke, bare for å se, å ta bassfellen f.eks. 1-1,2m (eller minst 1/4 av bølgelengden til den verste frekvensen) ut av hjørnet som buldrer mest, der vil partikkelhastigheten være høyest, og dermed vil dempingen være mest effektiv der hvis argumentet holder.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Mitt tips, bare prøv iallefall.. sett bassefellene på sideveggene, center. Samt, har du skråstilt SA'ene litt mye?!
    Jeg svarte ikke på den andre kommentaren din i farten :)
    Ja de er stilt direkte mot lytteposisjon, generellt så likte jeg og få lyden litt "in your (eller my) face" :)
    Aha, nå er ikke jeg noe ekspert her, men jeg har opplevd ofte at lyden blir "mye" bredere med å sette høyttalerene litt mer ifra hverandre.. og ikke "midt mot panna" men mer mot skuldrene.. Men det er min erfaring med mange da :). Noen høyttalere burde man jo ikke skrå i det hele tatt..

    Jeg hadde selv samme "leie " dump som du .. og der hjalp det voldsomt med bassfelle på den ene sideveggen iallefall ( jeg hadde da også åpent til venstre, mens sideveggen til høyre dro god nytte av bassfelle på det området).

    Er så utrolig mye slikt kan si, kan se helt "dass" ut utseende messig.. men lydmessig kan det være nirvana :p.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.239
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    1
    Riktig det……., men jeg tror de bassfellene der er trykkbaserte

    Hva med å snu oppsettet 90grader slik at høyttalerne får tilnærmet identiske forhold og du slipper å sitte tett på bakvegg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn