mfufu prøver seg på målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Den ETC bør zoomes inn til litt før pulsen til om lag 40ms. Du bør heller ikke se så langt ned i støygulvet. Holder fint om du går ned til-50db
    Noe slikt mener du?
    etc 2.jpg
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Mitt tips, bare prøv iallefall.. sett bassefellene på sideveggene, center. Samt, har du skråstilt SA'ene litt mye?!
    Jeg svarte ikke på den andre kommentaren din i farten :)
    Ja de er stilt direkte mot lytteposisjon, generellt så likte jeg og få lyden litt "in your (eller my) face" :)
    Aha, nå er ikke jeg noe ekspert her, men jeg har opplevd ofte at lyden blir "mye" bredere med å sette høyttalerene litt mer ifra hverandre.. og ikke "midt mot panna" men mer mot skuldrene.. Men det er min erfaring med mange da :). Noen høyttalere burde man jo ikke skrå i det hele tatt..

    Jeg hadde selv samme "leie " dump som du .. og der hjalp det voldsomt med bassfelle på den ene sideveggen iallefall ( jeg hadde da også åpent til venstre, mens sideveggen til høyre dro god nytte av bassfelle på det området).

    Er så utrolig mye slikt kan si, kan se helt "dass" ut utseende messig.. men lydmessig kan det være nirvana :p.
    Jeg lurer på om ikke det står i anbefalingen fra høyttalerprodusenten at de kan stå vinklet 15 grader mot lytteposisjon.

    Men der gav du meg ett nytt forslag jeg kan teste når jeg uansett skal "ommøblere" litt til helgen, kan sette begge bassfellene i hvert sitt hjørne på høyre side, det er innerst i rommet :)
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Riktig det……., men jeg tror de bassfellene der er trykkbaserte

    Hva med å snu oppsettet 90grader slik at høyttalerne får tilnærmet identiske forhold og du slipper å sitte tett på bakvegg
    Det stemmer bra, de er trykkbaserte :)

    Tanken har streifet meg også, men jeg får da det store vinduet bak tv og ene høyttaleren. Samtidig blir det litt "knot" og plassere tv'n. Jeg bruker anlegget til og se film også, så jeg fant ut at jeg ville prøve og få det til best mulig på den ene langveggen. Har også lagt opp en haug med stikkontakter samt at fiber kommer inn bak der.

    Den dagen jeg får drenert rundt huset har jeg vurdert og pusse opp ene rommet under stuen, da blir det ca 4,5 x 5.5/6 meter lytterom. Der kan jeg sette det på "kortveggen". Men det blir nok en stund til jeg får gjort for jeg bruker jo alle pengene på hifi, hmm... catch 22? :)
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Ett lite "ess" kan være og ringe X3MHC og spørre pent om en demo av Bag End E-Trap, den kan heve og senke inntil 2 nivåer fra 20 til 65 Hz, og mine problemer er innenfor der. Men vil prøve og flytte på absorbentene og se effekten av det først.

    Noen som har erfaring med E-Trap?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Slik ser det ut med 1500ms, ikke veldig bra.
    Tror ikke det du nevner på 1500ms er relevant da dette ser ut til å være på "null lyd-nivå".
    Kjør en dB-måling av rommet uten lyd så vil trolig den verdien du da får være omtrent lik det de siste 1000ms strekker seg ut på (30-35dB)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Riktig det……., men jeg tror de bassfellene der er trykkbaserte

    Hva med å snu oppsettet 90grader slik at høyttalerne får tilnærmet identiske forhold og du slipper å sitte tett på bakvegg
    Det stemmer bra, de er trykkbaserte :)

    Tanken har streifet meg også, men jeg får da det store vinduet bak tv og ene høyttaleren. Samtidig blir det litt "knot" og plassere tv'n. Jeg bruker anlegget til og se film også, så jeg fant ut at jeg ville prøve og få det til best mulig på den ene langveggen. Har også lagt opp en haug med stikkontakter samt at fiber kommer inn bak der.

    Den dagen jeg får drenert rundt huset har jeg vurdert og pusse opp ene rommet under stuen, da blir det ca 4,5 x 5.5/6 meter lytterom. Der kan jeg sette det på "kortveggen". Men det blir nok en stund til jeg får gjort for jeg bruker jo alle pengene på hifi, hmm... catch 22? :)
    Ref tegningen så ser det jo ut som det er åpning bak hvis du snur det slik, så dette er kanskje ikke så dumt å prøve.
    Hull bak fjerner en del problemer.
    Men så er det alltid dette med praktiske hensyn til møbleringen - hjelper lite med god lyd hvis alt er plassert slik at rommet ikke fungerer til bruken lenger.

    Lydmessig så er det ikke nødvendigvis dårlig med vindu på frontvegg bak høyttalerene, vil virke som en slags bassfelle, og refleksjoner fra høyere frekvenser vil være veldig forsinket fordi ht ikke sender lyd bakover.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Den ETC bør zoomes inn til litt før pulsen til om lag 40ms. Du bør heller ikke se så langt ned i støygulvet. Holder fint om du går ned til-50db
    Noe slikt mener du?
    Vis vedlegget 284606
    Ja den er mye enklere og bruke når jakten på uønskede refleksjoner settes i gang

    Du har 4, 5 og 8 ms som skiller seg ut, noe som betyr at du har uønskede refleksjoner som tar en omvei på ca.1,35m - 1,7m - 2,7m.
    Da er det bare begynne å leite - resten ser forøvrig veldig bra ut.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    ...

    Du kan også prøve å sette tubetrapsene i de andre hjørnene. Det er som oftest noen hjørner der det samler seg mer bass enn andre. Uten å vite med sikkerhet, vil jeg gjette at det antagelig samler seg ganske mye bass i hjørnet til høyre bak sweetspot.

    Lytteposisjon er også absolutt like viktig å plassere riktig som høyttalerne. Det er også viktig å plassere tubene der de er mest effektive.
    Har lest litt akustikk i dag, og møtte på argumenter mot konvensjonell plassering av bass traps i hjørnet.

    Argumentet gikk ut på at bassfeller er mest effektive der partikkelhastigheten i luften er høyest, ikke der lydtrykket er størst.

    Altså, bass samler seg i hjørnet, så der er lydtrykket høyt, men partikkelhastigheten lav slik at demping er lite effektivt. Han burde forsøke, bare for å se, å ta bassfellen f.eks. 1-1,2m (eller minst 1/4 av bølgelengden til den verste frekvensen) ut av hjørnet som buldrer mest, der vil partikkelhastigheten være høyest, og dermed vil dempingen være mest effektiv der hvis argumentet holder.
    Har lest artikkel opp og ned om disse tubetrapsene og som Roald sier er de trykkbaserte på en finurlig måte jeg ikke helt forstår. De er laget for å stå i trykkpunkter, men er ikke sikker på om hjørnene bak høyttalerene til "mfufu" er det mest effektive stedet. Uannsett vil de dempe som vanlige absorbenter på 1/8 dels bølgelengde fra vegg og utover.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ut ifra vannfallet ditt så tar jo disse bassfellene stort sett ingen ting.
    Setter du på en dyp sinustone så tror jeg du finner det ganske lett ved å bevege deg langs veggene i rommet ditt.
    Sett røra på det pkt som det bråker mest.
    Tonen bør jo sammsvare med der du har problemet.
    Dette er en ganske morsom jakt. Både på første ref og bass problemer.

    Steinar.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    AtleT, har du prøvd å snakke med Alan hos X3MHC? Han virker på meg som en kompetent mann.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    AtleT, har du prøvd å snakke med Alan hos X3MHC? Han virker på meg som en kompetent mann.
    Det har vært mange diskusjoner rundt dette på HFS og ulike internasjonale forumer og Alan har bidratt. Det virker som det kun er selv konstruktøren som forstår konseptet. Akustikerene på gearslutz virker ikke helt å være med på notene. Jeg har absolutt troen, men forstår det bare ikke helt inn til beinet hva som skiller disse fra en ren porøs bassfelle. :)

    Et lite eksempel:
    In the early 1950s, Dr. Harry Olsen, director of RCA Labs and a prolific masterful contributor to audio practice and theory, presented his “functional sound absorber.” It was especially unique because of its unprecedented one hundred and sixty percent efficient handling of low frequency sound. He envisioned its use overhead in large rooms and halls. But elsewhere in his literature he advises that low-frequency sound absorbers are best located in the corners of smaller rooms.
    The “functional sound absorber” is a close cousin to the flat pressure zone trap. The density of the fiberglass for this type system is impedance matched to the radiation impedance of free sound waves in air. Essentially, if the fiberglass is too dense, sound bounces off; if it is too loose, sound goes right through. The resistance of the surface combines with the volume of the airspace inside to provide a very low frequency response curve for the trap, similar to an electronic RC circuit. By adjusting the value of R and C, the desired RC time constant can be picked for the trap’s roll-off characteristic.
    Sound absorption is always a function of two factors: the surface of acoustic material exposed to the sound field and the efficiency frequency response of the surface. Dr. Olsen’s cylinder bass trap has just over three times the apparent frontal surface area. Secondly, it is very efficient into the lower frequencies because it is an acoustic circuit of RC time constant design, rather than the more traditional . wavelength “fuzz ball” approach to acoustics.
    As with all traps, midrange and high frequency partial reflectivity remains of value. Accordingly, today’s pro style functional-type bass trap is usually outfitted with a membrane section to back scatter mid-range frequencies (usually above 400 Hz). These traps are extremely efficient, and particularly when located in the corners of a room. To increase absorption in a selected frequency band or to extend the low frequency .
    response curve, the interior volume can be fitted with a low Q Helmholtz resonator. It is particularly suited as a corner-loaded bass trap in small audio rooms because it is small, efficient, modular and easy to set up, more like studio equipment than a remodel construction project.



    Og en artikkel:

    http://www.tubetrap.com/bass_traps_articles/listening-room.pdf
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.117
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Et annet tips når du skal igang å lete etter trøbbelområder er å måle Impulse/ETC, DG med 1 høyttaler av gangen. Da ser du lettere og man finner lettere refleksjoene, da de spikene du har vil falle drastisk, når du treffer de. det er de tre første toppene du skal tenke på. Resten ser veldig bra ut. vannfallet ditt opp til 500hz ser også bra ut foruten den dippen du har ved 50hz. Her vel jeg tro at plassering av HT og eller lytteposisjon er veien å gå. Da tiltak nedover i det området enten blir veldig store/dype,, eller svært dyre. Om det siste ikke er noe problem så kan man greit kjøpe seg ut at trøbbelet ved å kontakte et par aktører som er inne på forumet her relativt ofte.

    Men annen plassering vil etter hva jeg har opplevt enten flytte dippen i frekvens eller fjerne den. En tredje muligihet er å kjøpe en sub, og untegrere den slik at det spiller de tonene som blir utfasa av frontene dine, men da uten å fase ut mellom fornter og sub. Dvs liten/kort overlapp mellom sub og fronter.

    Dette med rom og akustikk tar veldig mye tid, om du skal gjøre alt selv. Men du lærer mye om hvordan lyd fungerer i ditt rom. Så ikke gi opp. Det er en del her på forumet som er svært oppegående på dette og de lærer villig bort det meste. Du vil også oppleve at det nok kommer en del henvendelser om at dette bare er tull osv. Det mener jeg det bør være opp til hver enkelt å finne ut av. Om det finner men ikke ut før man har prøvd. Lykke til på jakten etter refleksjonspunktene.

    Kan du snortrikset?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei mfufu

    Jeg ville eksprimentert litt med bassfellene dine for å se om du får mer effekt nedover. Hvilken vei har du den reflekterende yttersiden?
    For kortest etterklang og roligere frekvensrespons oppover i frekvens ville jeg vendt den absorberende flaten mot rommet.

    Intuitivt vil jeg tro at hjørnet til høyre bak lytteposisjon vil ha størst oppsamling av bass, så forsøk å flytte to rør dit.
    En annen ting du kan prøve er å spre alle fire rørene i hvert sitt hjørne.


    284345d1413749445-mfufu-pra-ver-seg-pa-ma-linger-plantegning-002.jpg
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Jeg takker for alle tips, vet nesten ikke hvilken vei jeg skal snu meg :)

    Men jeg vil prøve de billigste triksene først, før jeg handler inn noe mer.
    Det betyr flytting av tubetraps, plassering av høyttalere og lytteposisjon. Og hvis ingenting hjelper, så til det siste som jeg har minst lyst til og gå løs på... snu allt 90 grader.

    Etter det så får jeg se hva slags hw (eks. flere absorbenter, e-trap osv...) som må til.

    Tenker at det første som må gjøres, for at det skal bli enklest mulig og gå langsmed veggene og lytte etter punkter som forsterker lyden, og siden flytte på absorbentene er og rydde ut ett par reoler fra stuen.

    Noe jeg har gått glipp av til nå da tro? :D
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Ja den er mye enklere og bruke når jakten på uønskede refleksjoner settes i gang

    Du har 4, 5 og 8 ms som skiller seg ut, noe som betyr at du har uønskede refleksjoner som tar en omvei på ca.1,35m - 1,7m - 2,7m.
    Da er det bare begynne å leite - resten ser forøvrig veldig bra ut.
    Da lærte jeg noe nytt, hva jeg kan bruke ETC til: 340,29 * T ms :)

    Edit: Når man sorterer ut hva en skal se etter og hva man skal overse, går du da etter hva som er over ett visst nivå eller innenfor en viss tid? (eller begge deler... :))
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hei mfufu

    Jeg ville eksprimentert litt med bassfellene dine for å se om du får mer effekt nedover. Hvilken vei har du den reflekterende yttersiden?
    For kortest etterklang og roligere frekvensrespons oppover i frekvens ville jeg vendt den absorberende flaten mot rommet.

    Intuitivt vil jeg tro at hjørnet til høyre bak lytteposisjon vil ha størst oppsamling av bass, så forsøk å flytte to rør dit.
    En annen ting du kan prøve er å spre alle fire rørene i hvert sitt hjørne.
    Jeg skal eksperimentere mere med bassfellene ja, i flere konfigurasjoner :)
    I dag så står bassfellene med den absorberende siden ut i rommet. Dvs ifølge beskrivelsen så er "kromknappen" midt på halvsirkelen med diffusjon, og knappen står inn mot hjørnet.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Trekk en snor fra mic til ht.
    Den forlenger du med 0,33 x ms så ser du hvor snoren treffer vegg, tak gulv eller andre ting.
    Da har du ett pkt.
    Eller husker jeg feil nå Retep?
    Regner lydhastigheten her som 330 m sek.

    Steinar.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    4 meter blir da 1,32 m
    5 meter 1,65 m
    8 meter 2,64 m
    Dette kan bli spennende:)

    Steinar.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg takker for alle tips, vet nesten ikke hvilken vei jeg skal snu meg :)

    Men jeg vil prøve de billigste triksene først, før jeg handler inn noe mer.
    Det betyr flytting av tubetraps, plassering av høyttalere og lytteposisjon. Og hvis ingenting hjelper, så til det siste som jeg har minst lyst til og gå løs på... snu allt 90 grader.

    Etter det så får jeg se hva slags hw (eks. flere absorbenter, e-trap osv...) som må til.

    Tenker at det første som må gjøres, for at det skal bli enklest mulig og gå langsmed veggene og lytte etter punkter som forsterker lyden, og siden flytte på absorbentene er og rydde ut ett par reoler fra stuen.

    Noe jeg har gått glipp av til nå da tro? :D
    He he, det viktigste er vel kanskje å finne ut hva du ikke er fornøyd med i dag og hvilket lydbilde du vil ende opp med. Ulike mål og lydbilder krever forskjellige tiltak. Enig i at du skynder deg sakte og venter med innkjøpene. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.117
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den ETC bør zoomes inn til litt før pulsen til om lag 40ms. Du bør heller ikke se så langt ned i støygulvet. Holder fint om du går ned til-50db
    Noe slikt mener du?
    Vis vedlegget 284606
    Ja den er mye enklere og bruke når jakten på uønskede refleksjoner settes i gang

    Du har 4, 5 og 8 ms som skiller seg ut, noe som betyr at du har uønskede refleksjoner som tar en omvei på ca.1,35m - 1,7m - 2,7m.
    Da er det bare begynne å leite - resten ser forøvrig veldig bra ut.

    Her har 8x12_tom regnet ut for deg hvordan refleksjonene reiser i forhold til direktelyden.

    Mål først ETC/Impulse med 1 høyttaler av gangen. Trekk så en snor mellom element og HT Du får 1 refleksjon pr element på hver vegg. Heldigvis så treffer de på omtrent samme plass på sideveggene. På gulvet og taket kan det være større utslag. siden elementer står overfro hverandre.

    Fest så tråden i en ene siden, enten HT eller mikrofon. Trekk dette ut til den andre sida. ( Mik eller HT ) legg så til avstanden (spikesene på etc vises i ms. så antall MS x 0.334 = avstanden den reflekterte lyden har reist lenger enn direktelyden.) legg så til dette på snoren og fest tråden. Da vil du ha slark i tråden. ta denne slarken og prøv å se om det er noe punkt hvor slarket treffer en hard flate når det er rette ut.

    Husk på at det kan være en andre refleksjon som treffer lytteposisjon, som feks at lyden treffer gulv, spreffer i en cdhylle/skap og derfra til lytteposisjon. Metoden er ikke helt nøyaktig, men nøyaktig nok til at du finner områdene omtrent.

    Der hvor du da har et slikt refleksjonspunkt, setter du en absorbent. Og kjører en ny måling for å se om du treffer. Treffer du riktig plass så faller spiken ganske mye. Ta for deg 1 og 1 og finn ut hvor de er før du går på neste.

    Om du da vil å enda litt lenger, så kan du se på GD om absorbenten er tykk nok. Feks, Om du setter opp en 5cm rockwool plate på riktig plass så vil ETC og Impulse spiken falle. Men på gd så kan det være at den ikke flytter seg. Det betyr da at absorbenten tar refleksjonen, men ikke kanselleringen eller gainen som kommer fra dette refleksjonspunktet. Er litt på tynn is rundt dette med GD, men det er slik jeg har forstått det utifra hva jeg har blitt fortalt.

    Det blir en del målinger og prøve å feile, så jobb med 1 og 1 høyttaler. Da vil det være lettere å finne punktene.

    En annen metode er å sette en plate mellom HT og alle harde flater. Altså, sett en absorbent inntil HT slik at den dekker mellom ht og sidevegger ( både på høyre side og venstre side, men bare en side av gangen) tak, legg da platen på toppen av høyttaleren og på baksiden av HT og ned på gulvet. Bestem deg for 1 topp på ETC/Impulse du vil jobbe med. Etter som du flytter rundt på plata så vil du mest sannsynlig få den toppen til å dette ned i db nivå. Da har du retningen. Så trekker du plata ut til veggen, og flytter den langs veggen, bokhylla osv til du finner plassen der toppen faller igjen. Der der plassen du skal dempen. Husk å plassere platen både fra gulv og opp. samt fra midt på veggen og helt i taket. Den viktigste plassen er i området rett over ørehøyde når du sitter i sweetspot, til gulvet.

    En tredje metode, er jo speilmetoden. Går mye raskere, men er ikke så nøyaktig. Man setter et speil inntil alle flater, der du ser elementene når du sitter, der kommer det en refleksjon ifra. Legg merke til at du skal se alle elementene i speielen. Og da flytter punktet seg på veggen, og spes taket/gulvet.

    Jakten på refleksjonene er igang. Det ser veldig bra ut. Men de 3 toppene du har, får du de bort så vil lydbilde nok bli enda bedre.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Med og uten bassfeller, ser tilsynelatende ganske likt ut (men det kan sikkert ha sin logiske forklaring for dem som kan dette) :)
    Det ser ut som fellene dine ikke fanger noe bass...ellers ser det ut som "lytterommet" ditt lekker bass - an mass...
    En justering på 90° høyre er noe du bør prøve.....først fjerne alle "fellene"....du bør ha åpningen inn til kjøkkenet bak deg...

    Edit: Styrepilsen bør i det minste være korrekt plassert langs senteraksen... ;)
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Dette skal bli morro, ser for meg en del jobb fremover :)

    Men før jeg starter jakten på refleksjonene, bør jeg ikke løse bass problemet? Ved og teste litt forskjellig plasssering, begynner og innse at det jeg helst vil slippe kommer jeg kanskje ikke utenom, fler som har foreslått det til nå. Teste med og vri stereoen 90 grader.

    I kveld tenkte jeg først og se hvordan det blir hvis jeg setter en absorbent i hvert hjørne, for og se om det tar den ene peaken i bass'en. Eventuellt to i høyden bakerst og så på sidene, og se effekten av det.

    Skal høyttalere snus 90 grader blir følgene av det store nok til at jeg må beregne en snau dag på jobben, ihvertfall hvis jeg skal inkludere målinger og div testing. Ser det melder regn lørdag til litt ut på ettermiddagen her, satser på at det slår til :D
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Med og uten bassfeller, ser tilsynelatende ganske likt ut (men det kan sikkert ha sin logiske forklaring for dem som kan dette) :)
    Det ser ut som fellene dine ikke fanger noe bass...ellers ser det ut som "lytterommet" ditt lekker bass - an mass...
    En justering på 90° høyre er noe du bør prøve.....først fjerne alle "fellene"....du bør ha åpningen inn til kjøkkenet bak deg...

    Edit: Styrepilsen bør i det minste være korrekt plassert langs senteraksen... ;)
    Det var sikkert ikke første styrepilsen, så derfor det ble litt skjevt.

    Jeg lurer på om "opplevd" effekt er større en målt effekt her :) Det skal bli spennende og se resultatet når de er plassert bak.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.117
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dette skal bli morro, ser for meg en del jobb fremover :)

    Men før jeg starter jakten på refleksjonene, bør jeg ikke løse bass problemet? Ved og teste litt forskjellig plasssering, begynner og innse at det jeg helst vil slippe kommer jeg kanskje ikke utenom, fler som har foreslått det til nå. Teste med og vri stereoen 90 grader.

    I kveld tenkte jeg først og se hvordan det blir hvis jeg setter en absorbent i hvert hjørne, for og se om det tar den ene peaken i bass'en. Eventuellt to i høyden bakerst og så på sidene, og se effekten av det.

    Skal høyttalere snus 90 grader blir følgene av det store nok til at jeg må beregne en snau dag på jobben, ihvertfall hvis jeg skal inkludere målinger og div testing. Ser det melder regn lørdag til litt ut på ettermiddagen her, satser på at det slår til :D
    Jo du må finne beste posisjon for høyttalerene og sweetspot først. Det har størst betydning for lyden. Så kommer mengden av toe in. Ved toe in er det mye hjelp i en ekstra person, som kan vri høyttalere inn/ut etter hvordan du du hører forskjellene.

    Så kommer plassering av de største tiltakene, som bassfeller ol. Til slutt kommer dette med refleksjoner og de mindre tiltakene. Kommer jo naturligvis an på hvor drastisk du vil ta refleksjonene.
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Jeg får forresten stadig opp denne her
    clipping.jpg

    Prøver med forskjellige justeringer av mic følsomhet og Level (dB FS) i rev. Men sikkert ett eller annet jeg ikke har prøvd?

    Målingen er vel ikke til og stole på når man får denne eller?

    Det går greit bare jeg justerer lavt nok, men det er vel ett poeng og ha det bortimot like høyt som man spiller på det høyeste eller?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.117
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får ikke hjulpet så mye da jeg hverken kjenner lydkortet du bruker eller mikrofonen. Bruker selv U-Mik 1 og den er relativt plug and play. Og har heller ikke sett den avvarselen.

    Har du sjekka under Prefrences at RW har funnet lydkortet ditt og at alt er ok der? Igjen vanskelig å hjelpe siden du bruker et annet lydkort enn det jeg gjør.
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Ja sjekka det, det stod på default. Må visst spesifisere det hver gang tror jeg. Tok en ny måling og viste det samme :)

    Har også testet litt forskjellige possisjoner i dag. Tidligere har høyttalerne stått ca 1,51m fra bakvegg (dvs fra litt bak fronten på høyttalere for å få ca der magneten vil være, det har vært 1/3 ut i rommet) og 2,3m mellom diskantene, vinklet direkte mot lytteposisjon og ca 2,3 meter fra lytteposisjon.

    Nå testet jeg med 2,8m mellom diskantene, og samme avstand til lytteposisjon. Men ca 1,1m fra vegg. Da ble forskjellen slik:
    ny vs gammel.jpg


    Edit: har enda ikke flyttet absorbentene, ville prøve possisjon først. HT er forresten ikke direkte mot lyttepossisjon heller nå, de er vinklet litt lenger "utover".
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.117
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    De er vinklet slik at de "krysser" rett bak ørene?

    Hor langt sitter du ifra bakvegg? (Veggen BAK deg når du ser mot høyttalerene) hjelper litt på den dippen der. Men kunne du lagt ut GD av en og en høyttaler?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.117
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    og legg ut målinger uten glatting. Blir lettere å se forandringer. Det som skjer etter en 4-5Khz må du ta med en klype salt om ikke du er veldig nøyaktig på plassering av mikrofonen. en og annen cm hit og dit vil gi relativt store utslag. Den toppen din på 40hz er relativt stor....og dippen etterpå er lav. Men det ser ut som om du kan få dippen mindre ved plassering.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.117
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har du prøvd en måling uten det bordet imellom deg og ht? Om ikke gjør det..:)

    Jeg ser du har legt ut tegninger av rommet, men jeg er sikkert en tosk, men hva er målene på rommet ditt. LxBxH og hvor langt sitter du fra bakveggen?
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    De er vinklet slik at de "krysser" rett bak ørene?

    Hor langt sitter du ifra bakvegg? (Veggen BAK deg når du ser mot høyttalerene) hjelper litt på den dippen der. Men kunne du lagt ut GD av en og en høyttaler?
    Ja nå krysser de litt bak ørene, og det er ganske så nøyaktig 1 meter fra bakvegg til ører, det står kun om +/- ett par cm isåfall :)
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Har du prøvd en måling uten det bordet imellom deg og ht? Om ikke gjør det..:)

    Jeg ser du har legt ut tegninger av rommet, men jeg er sikkert en tosk, men hva er målene på rommet ditt. LxBxH og hvor langt sitter du fra bakveggen?
    Uten bordet har jeg ikke tenkt på enda, det skal jeg få gjort.

    Edit: målene ja, sånn ca B=4,6 D=4,8 og høyden er som i ett normalt norskt hus, er det ca 2,4 tro?
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Uten glatting ser det slik ut:
    ny uten glatting.jpg
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Vannfall og ECT ser slik ut nå:
    vannfall ny.jpg

    Her er det, som allerede snakket om, mere demping som må til :)

    etc ny.jpg


    Jeg innbiller meg at ETC ser "værre" ut? Men det er nok fordi når jeg kjørte en sammenligning med den "initielle" plassering av høyttaler så ser det ut som nivået her ligger høyere. Men det skal jeg kanskje ikke legge så mye i eller?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Jeg får forresten stadig opp denne her
    Vis vedlegget 284688
    Prøver med forskjellige justeringer av mic følsomhet og Level (dB FS) i rev. Men sikkert ett eller annet jeg ikke har prøvd?
    Målingen er vel ikke til og stole på når man får denne eller?
    Det går greit bare jeg justerer lavt nok, men det er vel ett poeng og ha det bortimot like høyt som man spiller på det høyeste eller?
    Still følsomheten slik at du måler 85dB - som på nymotens forsterkere også tilsvarer MV -20dB
    Du må kalibrere REW til 85dB - da får du nok headroom for målingene...
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Jeg får forresten stadig opp denne her
    Vis vedlegget 284688
    Prøver med forskjellige justeringer av mic følsomhet og Level (dB FS) i rev. Men sikkert ett eller annet jeg ikke har prøvd?
    Målingen er vel ikke til og stole på når man får denne eller?
    Det går greit bare jeg justerer lavt nok, men det er vel ett poeng og ha det bortimot like høyt som man spiller på det høyeste eller?
    Still følsomheten slik at du måler 85dB - som på nymotens forsterkere også tilsvarer MV -20dB
    Du må kalibrere REW til 85dB - da får du nok headroom for målingene...
    Takker for tips, jeg prøver igjen i morgen :D
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Takker for tips, jeg prøver igjen i morgen :D
    Det er bare å stå på ;)

    Begynn med 1-meters-regelen...
    - høyttalerne minst 1 meter fra alle vegger
    - lytteposisjon minst 1 meter fra alle vegger
    - måleposisjoner - minst 1 meter fra alle flater

    Før målingene starter - bør rommet tømmes for mest mulig....legger ved et "huskebilde"...

    fra veranda.jpg
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Dette er en bra tråd.

    Lurer på om du måler med begge ht?
    Da vil korrekt summering kreve rett plassering av mic innenfor om lag 5mm toleranse, oppnås i praksis kun ved å måle.
    For leting etter refleksjoner må en måle hver ht for seg uansett.
    I bassområdet er det greit å måle begge to samtidig, fordi en da ser hvordan det summerer og dette samsvarer også med hvordan det høres ut.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Takker for tips, jeg prøver igjen i morgen :D

    Still følsomheten slik at du måler 85dB - som på nymotens forsterkere også tilsvarer MV -20dB
    Du må kalibrere REW til 85dB - da får du nok headroom for målingene...
    Kjørte nettopp gjennom en runde med REW pr telefon fra et rom uten bassfeller - kun Molton og akustiske plater på veggene - samt komfortabel sofa med SweetSpot
    En Denon Receiver med Audyssey MultEQ XT32 romkorreksjon og høvelig med kraftforsterkere i tillegg gir slike frekvensresponser...

    ct7_3_21102014.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn