mfufu prøver seg på målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Dette er en bra tråd.

    Lurer på om du måler med begge ht?
    Da vil korrekt summering kreve rett plassering av mic innenfor om lag 5mm toleranse, oppnås i praksis kun ved å måle.
    For leting etter refleksjoner må en måle hver ht for seg uansett.
    I bassområdet er det greit å måle begge to samtidig, fordi en da ser hvordan det summerer og dette samsvarer også med hvordan det høres ut.
    Har fått masse bra input her, gull verdt :)

    Jeg har til nå målt med begge høyttalerne ja. Vil helst prøve og løse bass problematikken først. Deretter så tenkte jeg se på generell demping og demping av refleksjoner.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Det er bare å stå på ;)

    Begynn med 1-meters-regelen...
    - høyttalerne minst 1 meter fra alle vegger
    - lytteposisjon minst 1 meter fra alle vegger
    - måleposisjoner - minst 1 meter fra alle flater

    Før målingene starter - bør rommet tømmes for mest mulig....legger ved et "huskebilde"...

    Vis vedlegget 284727
    Hva?? Så jeg må fjerne pilsen? Da spørs det om det blir noe...

    Men fra spøk osv... Dette er en jobb for en helg (jobber lange ukedager), men jeg er instillt på og finne en helg hvor jeg kan snu og vende på ting og tang. Og kan da gjerne starte med og flytte alle "andre" ting vekk fra den delen av stuen som er for stereoanlegget :)


    Sånn generelt, siden dette er stuen og jeg ikke ønsker og skremme vannet av eventuelle besøkende som ikke har samme lidenskapen som oss, så er det viktig at ting vil se bra ut til slutt. Selv liker jeg i utgangspunktet den minimalistiske stilen. Så når det kommer til demping så vil jeg helst at det skal være ting som har kombinasjonen bra funksjon og ser bra ut. Jeg har ikke spesiellt god tålmodighet på og lage ting selv desverre, men det finnes jo leverandører som dette Sounds of Science | og sikkert mange andre. Kanskje litt tidlig og ta opp, men hvordan er erfaringen med disse og andre forskjellige "ferdigløsninger"?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har du tatt til vurdering en slik enda?
    DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core
    Hadde prøvd meg med å få lånt en slik, har nevnt dettte for deg tidligere.
    Den der ved 35hz tror jeg du kommer til å slite med, da kan du få dratt den ned.
    Den dippen du har er litt vanskligere, men har du masse power i ampene kan du få løftet den litt.
    DSPeaker Anti-Mode er kraftig undervurdert av mange.
    Det hadde hvert gøy om du hadde fått prøvd en slik.

    Steinar.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Har du tatt til vurdering en slik enda?
    DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core
    Hadde prøvd meg med å få lånt en slik, har nevnt dettte for deg tidligere.
    Den der ved 35hz tror jeg du kommer til å slite med, da kan du få dratt den ned.
    Den dippen du har er litt vanskligere, men har du masse power i ampene kan du få løftet den litt.
    DSPeaker Anti-Mode er kraftig undervurdert av mange.
    Det hadde hvert gøy om du hadde fått prøvd en slik.

    Steinar.
    Hei, takk for tips jeg har sett den og notert meg det :)
    Jeg er kanskje litt reservert for og plassere flere produkter i kjeden. Men hvis ikke noe annet fungerer så vil det være verdt ett forsøk hvis jeg får låne en for og teste først. Har nok ikke SÅ mye power i de AW180'ene mine, dvs høyttalerne krever nok sitt.

    Men før jeg prøver og plassere flere komponenter i kjeden så tenker jeg at (hvis mulig) det beste vil være og jobbe med rommet for og "kurere" problemer med rommet? :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Men før jeg prøver og plassere flere komponenter i kjeden så tenker jeg at (hvis mulig) det beste vil være og jobbe med rommet for og "kurere" problemer med rommet? :)
    Du søker sikkert å oppnå en frekvensrespons som er tilnærmet høyttalerens egenskaper i fri luft...og da må du finne ut om du EGENTLIG har et bassproblem....eller mest sannsynlig et plasseringsproblem.
    Tar du ikke "ondet" ved roten vil det bare balle på seg med unødvendige remedier.....bare fordi du ikke er grundig nok i dine undersøkelser.
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Kanske har detta klargjorts tidigare i tråden men varfor har du inte ställt opp ht enligt bruksanvisningen?

    SA explorer og SA ranger er beregnet til opstilling på gulv. Højttaleren kan, og bør, opstilles foran en solid væg med en afstand til væggen på omkring 30 – 50 cm. Alt efter stuens akustik og egne ønsker om gengivelse kan denne afstand øges eller mindskes

    SA set up.jpg


    Dippen ~60 Hz som syns på dina målingar orsakas troligtvis av 'Quarter wavelength cancellation'. Lär mer om fenomenetet här. Notera att även lyssnarens avstånd till bakvägg ger samma effekt.


    /Suomela
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Plassering har blitt nevnt mange ganger nå, jeg skal fortsette og forske på dette fremover.

    @Suomela, jeg har testet mange forskjellige oppsett, når jeg fikk høyttalerne så hadde jeg vel ca den konfigurasjonen som ble anbefalt fra leverandør. Dette er nå +1 år siden og jeg hadde ikke tenkt så mye på absorbenter og målinger den gang. Men jeg har flyttet ht lenger og lenger ut da jeg syntes det ble litt for mye "romling", men det er sikkert den 30Hz peaken jeg har hørt (jeg har også fyllt sand i sandkammerene siden den gang). Dessuten har jeg "innbilt" meg at jeg fikk bedre 3D når ht stod lenger ut. Men i går når jeg så at dippen ved 60Hz ble mindre så bestemte jeg meg for å lytte igjen, da syntes jeg ikke det ble noe "værre" i bassen, heller ikke noe dårligere 3D enn jeg har hatt.

    Så konklusjonen er at plassering skal forskes mye mere på fremover, før jeg fortsetter og jobbe med demping av etterklang og refleksjoner. Sammen med at jeg nok vil flytte på ihvertfall bordet og stolen til høyre i perioder når jeg tester. Absorbentene skal testes overallt :)

    Så vil tiden vise hvordan ståa er for stuen min. Jeg vil jo nevne at jeg ikke var missfornøyd når jeg spiller musikk her i stuen. For meg handler det mye om og få det bedre, og ikke minst "hvor bra kan jeg få det". Musikk er en lidenskap, musikkgjengivelse er en hobby :D
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Det har vært mange diskusjoner rundt dette på HFS og ulike internasjonale forumer og Alan har bidratt. Det virker som det kun er selv konstruktøren som forstår konseptet. Akustikerene på gearslutz virker ikke helt å være med på notene. Jeg har absolutt troen, men forstår det bare ikke helt inn til beinet hva som skiller disse fra en ren porøs bassfelle. :)

    Et lite eksempel:
    In the early 1950s, Dr. Harry Olsen, director of RCA Labs and a prolific masterful contributor to audio practice and theory, presented his “functional sound absorber.” It was especially unique because of its unprecedented one hundred and sixty percent efficient handling of low frequency sound. He envisioned its use overhead in large rooms and halls. But elsewhere in his literature he advises that low-frequency sound absorbers are best located in the corners of smaller rooms.
    The “functional sound absorber” is a close cousin to the flat pressure zone trap. The density of the fiberglass for this type system is impedance matched to the radiation impedance of free sound waves in air. Essentially, if the fiberglass is too dense, sound bounces off; if it is too loose, sound goes right through. The resistance of the surface combines with the volume of the airspace inside to provide a very low frequency response curve for the trap, similar to an electronic RC circuit. By adjusting the value of R and C, the desired RC time constant can be picked for the trap’s roll-off characteristic.
    Sound absorption is always a function of two factors: the surface of acoustic material exposed to the sound field and the efficiency frequency response of the surface. Dr. Olsen’s cylinder bass trap has just over three times the apparent frontal surface area. Secondly, it is very efficient into the lower frequencies because it is an acoustic circuit of RC time constant design, rather than the more traditional . wavelength “fuzz ball” approach to acoustics.
    As with all traps, midrange and high frequency partial reflectivity remains of value. Accordingly, today’s pro style functional-type bass trap is usually outfitted with a membrane section to back scatter mid-range frequencies (usually above 400 Hz). These traps are extremely efficient, and particularly when located in the corners of a room. To increase absorption in a selected frequency band or to extend the low frequency .
    response curve, the interior volume can be fitted with a low Q Helmholtz resonator. It is particularly suited as a corner-loaded bass trap in small audio rooms because it is small, efficient, modular and easy to set up, more like studio equipment than a remodel construction project.



    Og en artikkel:

    http://www.tubetrap.com/bass_traps_articles/listening-room.pdf
    Jeg lurer på om kinetisk vs statisk energi (som prinsipp for absorbering) er ett stikkord her?
    Men vet ikke noe om det selv altså, hehe.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det finnes mye på nett som kan kjøpes ferdig både av Abosorbenter og diffusjon. Problemet med de fleste er at de enten er for grunne/tynne eller at de blir svært dyre.

    Det som da går an er jp å kjøpe seg akustikk lerreter som feks sound of silence og imellom den og vegg kan legge inn tykkere plater fra Rockwool feks.

    Jeg tror du er inne på riktig spor nå, med å plassere ting riktig, bruk både målinger og ørene. For det er ikke sikkert at de samsvarer. de fleste av oss liker en del ekstra under 150hz. Er det ikke samsvar mellom ører og målinger, så er det ørene som nok må bestemme.

    Når plasseringen er på plass, både av SS og HT. og du har bestemt deg for at her vil du sitte, da mener jeg det er riktig å gå igang med tiltakene som du ønsker å gjøre.

    Hold oss gjerne oppdatert med målinger og hvordan du synes det låter. En ting skal du passe deg litt for, og det er å ha samme avstand mellom høyttaler og frontvegg, høyttaler og sidevegg samt hode/SS bakvegg. Men dette vet du sikkert fra før.

    Du burde også sett om du liker nærfeltlytting. ( Minst mulig rombidrag ) er spesiellt, men det fungerer.

    Lykke til og bruk tiden, ikke stress. Husk å lytte til musikk også.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ordne bassen først er nok en veldig god tilnærming, fordi plassering er det som vil ha størst betydning her.

    Utgangspunktet er jo ikke håpløst, så med å prøve litt forskjellig plassering av ht og lyttepos kan du kanskje komme ganske nær noe brukelig?
    Hvis en til slutt ender opp med hull i bassområdet, så kan dette fremdeles ordnes.
    Men da kreves det enten ganske omfattende akustiske tiltak, eller et par subwoofere.

    Det kan også være nyttig å ha et jordnært forohld til hvordan en "bra" frekvensrespons ser ut.
    En linealrett linje innefor 2dB er ikke vanlig, i de beste studioene ser det ut til at de er veldig fornøyd om de får det innenfor +-5dB.
    Det ble nettopp presentert en AES rapport fra undersøkelser i referansekinoer og studioer (dub-stages) for filmprodusjon, og det var en som oiet seg fryktelig over avvik i størrelsesorden 20dB - noe som absolutt ikke er uvanlig å få fordi det alltid vil oppstå refleksjoner som gir kanselleringer.
    Kunne de vært bedre; ja, kanskje, men avvik vil det bli, og hvordan det ser ut på papiret kommer an på hvordan det måles og hvordan målingen presenteres.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig, det som gjelder er å få ryddet opp i de store hullene.

    Steinar.
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Plassering har blitt nevnt mange ganger nå, jeg skal fortsette og forske på dette fremover.

    @Suomela, jeg har testet mange forskjellige oppsett, når jeg fikk høyttalerne så hadde jeg vel ca den konfigurasjonen som ble anbefalt fra leverandør. Dette er nå +1 år siden og jeg hadde ikke tenkt så mye på absorbenter og målinger den gang. Men jeg har flyttet ht lenger og lenger ut da jeg syntes det ble litt for mye "romling", men det er sikkert den 30Hz peaken jeg har hørt (jeg har også fyllt sand i sandkammerene siden den gang). Dessuten har jeg "innbilt" meg at jeg fikk bedre 3D når ht stod lenger ut. Men i går når jeg så at dippen ved 60Hz ble mindre så bestemte jeg meg for å lytte igjen, da syntes jeg ikke det ble noe "værre" i bassen, heller ikke noe dårligere 3D enn jeg har hatt.

    Så konklusjonen er at plassering skal forskes mye mere på fremover, før jeg fortsetter og jobbe med demping av etterklang og refleksjoner. Sammen med at jeg nok vil flytte på ihvertfall bordet og stolen til høyre i perioder når jeg tester. Absorbentene skal testes overallt :)

    Så vil tiden vise hvordan ståa er for stuen min. Jeg vil jo nevne at jeg ikke var missfornøyd når jeg spiller musikk her i stuen. For meg handler det mye om og få det bedre, og ikke minst "hvor bra kan jeg få det". Musikk er en lidenskap, musikkgjengivelse er en hobby :D
    Om du vill undersöka om effekten av din fundamentala axiella resonans (buken/antinoden ~40 Hz) går att minska, prova då att sätta upp ht 30-40 cm ut från frontvägg enligt bruksanvisning och placera dig själv/mikrofonen i mitten av rommet. Placeringen mitt i rommet är där den fundamentala resonansen teoretiskt har minimum svängningsamplitud.

    Tar mig friheten att lägga ut en beskuren bild på rommet ditt.

    mfufu room.jpg


    Om du öppnar upp följande Axial modes calculator och skriver in måtten för ditt rum kan en anta att du, genom att ha ljudkällorna placerade nära frontväggen med en lyssningsposition runt mitten av rummet, både drag igång vissa av rummets 'egenresonanser' samtidigt som lyssningspositionen är placerad i tryckminima för resonansen ~40 Hz som nu står ut.

    De kurvor som visas i detta och andra liknande program anger kort var i det rum som simuleras tryckmaxima (buk, antinode) respektive hastighetsmaxima (nod) för olika egensvängningar (moder) teoretiskt uppstår. Dessa visas som 'toppar' för maximal amplitud respektive som 'dalar' för hastighetsmaxima för de olika frekvenser. Här får en komma ihåg att dessa modeller utgår ifrån perfekt reflekterande rum.


    /Suomela
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke gått veldig fort frem her, siste par helger har blant annet gått til og brygge øl til jul :)

    Men etter og ha fått litt energi i formiddag...
    kaffe.jpg


    Så gikk jeg løs på stuen, hvor jeg fjernet bord, sofa, stol og sub...
    før teip.jpg
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Siden sist har jeg også bestillt, mottatt og lest deler av boken "Get Better Sound" og valgte å følge noen av tipsene i denne. Har også satt høyttalerne nærme vegg ihht. manualen, men jeg tror ikke det er så lett for System Audio og gi en generell anbefaling for hva som fungerer best i alle de forskjellige stuene våres, for nærme vegg gir for mye "grøt" i hele lydbildet her, og grøt vil jeg kun ha til jul ;)

    I tillegg tok jeg noen "sjefsavgjørelser" hvor jeg har konkludert med at høyttalerne skal stå på den veggen de er i dag, det blir lite praktisk og sette de på den andre veggen. Jeg gjør dette først og fremst for "morro", da jeg nyter musikk slik det har stått også :)


    Men uansett, det første jeg gjorde var og lage ett rutesystem, for og ha oversikt over hva og hvor jeg har testet...
    etter teip.jpg

    Når dette var gjort var både rygg og knær litt "små slitene" :D

    Markerte alle kryssningspunkter med tall, for og legge det inn som notat i alle målingene. Har lagret totalt 19 målinger etter dagens økt.
    Det jeg erfarte, og jeg tror det allerede har blitt nevnt tidligere i denne tråden, er at lytteposisjon har mer og si for bass enn om høyttalerne står +/- 20 centimeter fra vegg, ihvertfall her i stuen :)

    Etter og ha holdt på det det i ca 4-5 timer, så ble konklusjonen at plassering av høyttalere og lyttepossisjon ikke ble så veldig annerledes. Høyttalerne står ca 5 cm lenger fra senter, og lyttepossisjon (ørene) er 105 centimeter fra bakvegg. Fikk denne målingen...
    ht 14 - plass 105.jpg


    Fremdeles ikke ideelt målemessig sett, men jeg er alikevell fornøyd med hvordan det låter så langt. Teipen kommer til og få lov til å stå noen uker til, for jeg får sikkert lyst til å teste mer senere :)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Har også lyst til og starte å planlegge demping av etterklang. Demping av førsterefleksjonspunktene er det bak høyttalerne, side vegger, tak, gulv og bak lyttepossisjon?

    Og selvsagt så gjenstår hjørnene bak lyttepossisjon. Jeg har enda ikke testet med absorbentene der enda, men det er vel ikke noe å lure på at det er noe å hente på å sette absorbenter der også?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Fremdeles ikke ideelt målemessig sett, men jeg er alikevell fornøyd med hvordan det låter så langt.
    Hvordan blir den basspukkelen hvis du flytter bassfellene til bak lytteposisjon?

    mfufu.jpg
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Fremdeles ikke ideelt målemessig sett, men jeg er alikevell fornøyd med hvordan det låter så langt.
    Hvordan blir den basspukkelen hvis du flytter bassfellene til bak lytteposisjon?
    Godt spørsmål, så langt har jeg ikke kommet enda :)
    Kan jeg forvente noen endring i pukkelen ved og sette de bak? De er på 20" og demper ned til 40Hz, og det er der pukkelen ligger, men spørsmålet er hvor effektive de er så langt ned?
    Det er vel uansett lurt å ha noe der (hjørnene bak)? Det er ihvertfall planen. Og hvis ikke noe annet hjelper så er det jo kanskje en mulighet og bruke Bag End sin E-Trap, den er vel laget for å hjelpe til med slike pukkeler tror jeg. Noen lager vel slike "heimholtz" feller, men jeg tror ikke det vil være noe og ha i stuen for min del, de blir vel ganske store?
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Fremdeles ikke ideelt målemessig sett, men jeg er alikevell fornøyd med hvordan det låter så langt.
    Hvordan blir den basspukkelen hvis du flytter bassfellene til bak lytteposisjon?
    Slow and steady will win the race :)
    Etter og ha sett enda mer på lytteposisjon først (dvs jeg har satt meg enda litt lenger ut fra bakvegg enn jeg testet på lørdag, med bra resultat) så testet jeg ett par forskjellige oppsett av absorbentene, som foreslått.

    1: Satte to absorbenter rett bak lyttepossisjon, mens to andre stod i hjørnet forran. Dette endret ingenting i bassen, heller "dårligere" totalt sett. Ganske likt på etterklangstiden sammenlignet med 2 i hvert hjørne forran.
    2: Deretter testet jeg med en absorbent i hvert hjørne, dette gjorde ingen lett synlig forskjell i bassen hverken på frekvensrespons eller etterklangstiden. Derimot så rullet diskanten av en del tidligere? Hmm... :)
    3: Til slutt så testet jeg med to absorbenter i høyden i hjørnene bak. Dette gav en lett synlig mer ujevn bassrespons (opp til 300 Hz), her også rullet diskanten av tidligere, ved ca 10k Hz. Ganske lik etterklangstid.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Oppi juleforberedelsene så ser jeg litt etter muligheter for en stue-vennlig måte å dempe etterklangen på.

    Fant en link i en annen tråd her på forumet, husker ikke hvor, men er det noen som har handlet av eller kjener til GIK Acoustics? De har disse flyttbare panelene FreeStand Acoustic Panel (gobo) - GIK Acoustics Europe.

    Det jeg likte med disse var at her kan man jo eksperimentere med plassering siden de står på egene føtter, ingen stygge merker i vegg, og man tar de med seg den dagen en eventuellt bytter lytterom. Og ikke minst så kan de settes vekk når man føler for det :)

    Er det noe som taler for eller mot disse panelene tro? :)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Etter en del testing av forskjellige lyttepossisjoner, vandring rundt i stuen med 40Hz sinus frekvens og avlesing i rew for å måle forskjeller i dB så fikk jeg "ånden" over meg og snudde stereoanlegget 90 grader i går. Dvs jeg flyttet den ene høyttaleren slik at de stod og spillte i "lengde retningen" i rommet.

    Snudde på sofa og bord, men utover dette så flyttet jeg ikke på absorbentene, og det stod en reol ganske rett bak den ene høyttaleren. Så dette var kun får å se om det var ett potensiale hvis jeg tar dette steget.

    Fikk denne frekvensresponsen og vannfallet:
    ny pos frekv.jpg

    ny pos vannfall.jpg


    Høyttalerne stod da med 1m fra sidevegg og 1,1m fra bakvegg, 2,58cm mellom ht og 2,58cm fra ører i lytteposisjon til ht. Med tanke på at jeg ikke eksperimenterte noe med ht og ss plassering så fikk jeg en følelse av at dette kanskje kan være noe og prøve nærmere? Måtte isåfall kjøpt ett gulvstativ så tv kan plasseres i midten.

    Generellt så får jeg jevnere respons i dypbassen men litt mer ujevnt i mellombass området, i forhold til den originale possisjonen.

    Hva tror dere, kan dette være veien og gå? Er kanskje lettere å fikse de "skavankene" som vises i disse plottene? :)

    Edit: jeg beklager å ha vært litt inkonsekvent med plottene jeg har lagt ut, noen med glatting og andre uten. skal kun legge ut uten glatting fra nå :)

    Edit2: lyttet også til noen låter med mye bass, og det var stooor forskjell. litt blandede følelser da jeg er blitt vant til denne "fest kulen", men at man er vant til noe betyr ikke at det er en god ting :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fest pukkelen kan være vanskelig å gå ifra. Og ikke alle liker å forlate den heller. Kommer veldig an på hvilken musikk du liker. Men om du får jevnere respons under 150hz med en gradvis jevn stigning, så vil nyansene i bassen og mellombass komme bedre frem.

    Jeg synes det siste vannfallet ser bedre ut. Og i og med at du ikke har justert noe spesielt med plassering av noe så burde du i vertfall prøve litt mer den veien. Vær også klar over at jo høyere i frekvensene du ser jo mer nøyaktig må du være med mikrofon plasseringen. Man får ofte noen dipper i kurven av sofa i området mellom 250-500hz. Pga refleksjon fra sofarygg og sete som ikke spiller inn når du sitter der. Men du bør måle med sofa på plass siden den innvirker mye på lytterommet ditt.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Jeg lytter til all type musikk her, rock, pop, jazz, klassisk, blues... you name it :)

    Så pukkelen skal helst bort, det er dette jeg har jobbet for i høst, den beste musikkgjengvelsen jeg har hørt har ikke hatt dette og jeg ønsker helst ikke å ha det selv. Ønsker en best mulig "tilstedeværelse" når jeg spiller musikk, med 3D-effekt for å si det slik :)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Hva tror dere, kan dette være veien og gå? Er kanskje lettere å fikse de "skavankene" som vises i disse plottene? :)
    Jeg beklager å ha vært litt inkonsekvent med plottene jeg har lagt ut, noen med glatting og andre uten. skal kun legge ut uten glatting fra nå :)
    Jeg tror en symmetrisk layout i utgangspunktet er best å hanskes med (noe du nå har ved å vri alt 90deg?) men som alt annet må det også passe rent praktiskt :) Følger med og håper det blir ordnings, holdt på med det samme i våres/forsommeren :p Ikke helt lett når en ikke er en rev med REW... :rolleyes:

    Smoothing er ikke ønsket i bunn for man får gode og lesbare kurver uten dette, for 2-300hz sånn ca og opp blir grafen mer "støyete" og smoothing begynner å ha en misjon ifht det å kunne å tolke dataene.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Ikke helt lett når en ikke er en rev med REW... :rolleyes:
    Sant det, noen ganger er det kanskje best å legge REW til side å heller ta seg en... rev? :cool:

    Fra spøk til alvor, jeg jobber nok ikke så fort, men gir meg ikke så lett heller. Slow and steady will win the race. Men nå i romjulen vet jeg at jeg får litt tid til overs, så da passer det å se litt på dette. Jeg tror nok jeg heller mot denne plasseringen, og kommer til å bestille ett gulvstående stativ til TV, koster noen tusenlapper, men det er uansett rimeligere enn mye jeg kan kjøpe for å "tvinge" frekvensresponsen dit jeg vil med den plasseringen jeg har i dag :)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Hehe, etter at denne karen i alder av 3 år fikk prøve pappas pipe har tobakksprodukter, uansett form, aldri fristet til gjentakelse... Godt jeg ikke fikk prøve vinskapet... :rolleyes:

    Rom har mye å si og hvis en kan justere rommet etter anlegget er mye gjort. Er således heldig at jeg har eget rom for dette og 99% carte blanche ifht utførelse :p Etter litt jobbing med EQ og absorpsjonsplater kom jeg hit:

    rew1.jpg
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, etter at denne karen i alder av 3 år fikk prøve pappas pipe har tobakksprodukter, uansett form, aldri fristet til gjentakelse... Godt jeg ikke fikk prøve vinskapet... :rolleyes:

    Rom har mye å si og hvis en kan justere rommet etter anlegget er mye gjort. Er således heldig at jeg har eget rom for dette og 99% carte blanche ifht utførelse :p Etter litt jobbing med EQ og absorpsjonsplater kom jeg hit:

    Vis vedlegget 296062
    Det der var slettes ikke galt, noe å strekke seg etter :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, etter at denne karen i alder av 3 år fikk prøve pappas pipe har tobakksprodukter, uansett form, aldri fristet til gjentakelse... Godt jeg ikke fikk prøve vinskapet... :rolleyes:8

    Rom har mye å si og hvis en kan justere rommet etter anlegget er mye gjort. Er således heldig at jeg har eget rom for dette og 99% carte blanche ifht utførelse :p Etter litt jobbing med EQ og absorpsjonsplater kom jeg hit:

    Vis vedlegget 296062


    Fortelle mer!!! Dette å jo strøkent ut (selv om skalen ikke er lesbar med mine øyne)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Her kan jeg klikke på vannfallet opptil flere ganger, og da blir det i hvert fall mye større, litt grumset men leselig.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Tar opp denne tråden igjen da det nok var her spiren til bygging av nytt hifirom ble sådd for en stund siden. Når jeg begynnte å gjøre meg kjent med REW og tolkning av målinger (en evig læring, sånn jeg ser det), og fikk mye bra innspill og tips av mange av dere :cool:

    Det nye hifi rommet ble bygget som ett rom-i-rom, med mur på alle 4 vegger, 3cm luft, 5cm rockwoll så to lag plater (osb og gips) med greenglue imellom. Effekten greenglue har (eller ikke har) får vi aldri vite, av grunner dere sikkert skjønner ;)

    Det var ett lite rom i utgangspunktet, og til slutt så ble det på 4m bredt, 4,75m lengde og kun 2,07 høyde. Kanskje den største "fienden" for godlyd i manges øyne?

    Etter å ha bygget to par høyttalere for mellomtone/diskant, så slo jeg meg til ro med den ene av dem, i tillegg til bass"tårnet". Og fra nå så er det på tide å tenke akustikk.

    Her er hvordan det så ut frem til for en snau uke siden (og jeg kommer til ett poeng etterhvert også, bare hold ut littegrann :rolleyes:)
    voicing.jpg

    300hz ingen eq eller glatting.jpg

    vannfall utgangspunkt.jpg
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    En tydelig dipp ved ca 77Hz, passe frekvens til å være kansellering fra bakvegg, dippen ved 144Hz kan være sidevegg.

    Dette var to ting jeg ikke syntes så spesiellt bra ut, men når jeg kjørte en sveip i rew, så var de knapt nok til å høre, så tanken først var å la disse to ligge. Det jeg først tenkte på å ta var etterklangen rundt 20-50Hz og den ved 90Hz. Jeg bruker 300ms, til tross for at mange bruker 500ms (som jo ser bedre ut), men ideellt sett hadde jeg håpet å komme innenfor 300ms i bassen også. Kan avsløre at jeg ikke har klart det til nå, not by a long shot, men jobben jeg har gjort har hatt en del andre positive effekter alikevell :)

    Har lest flere steder at Hunton plater burde egne seg bra til store bassfeller i hjørnene, men har ikke funnet noen konkrete målinger på dette. Så da da var det bare å kjøre på å finne ut selv.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Tanken med å dele dette er tilfelle andre skal sitte med samme ide, og lure på feller.

    Vet ikke helt hvordan jeg skal presentere dataene, men prøver meg, så kan dere heller spørre hvis det er noe annet dere vil se :)

    De målingene jeg viste til over i innlegg #110 var med 4 stk 20" ASC tubetraps, 2 stk i høyden på hver side bak høyttaler. Disse ble bært ut først, for å få tatt en måling uten feller i rommet i det hele tatt, bortsett fra 3 rockwoll plater på veggen bak lyttepossision som ble "glemt"... :rolleyes:

    Legger ut med overlay, sett fra 2 sider :)
    rød uten feller, grønn med hunton 2.jpg

    rød uten feller, grønn med hunton.jpg
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Til slutt så satte jeg inn ASC tubetraps, hhv en stk på hver side i 1. refleksjon til mellomtone/diskant høyttalerne, så to stk i ett ledig hjørne bak lyttepossisjon (i det andre hjørnet bak lyttepossisjon er det en murpipe på ca 40x40cm, og der har jeg ikke plass til noe slik ting står i dag).

    Da skjedde det noe ihvertfall jeg syntes var interessant, etterklangen ved 90Hz ble snurpet inn enda litt til, og etterklang i frekvensresponsen fra 90Hz opp til 5kHz ligger stort sett innenfor 180ms. I tillegg til at det ser ut som nivået i etterklangen i området 20-50 ble enda litt lavere.

    Først en sammenligning av kun bruk av Hunton vs Hunton+ASC som beskrevet
    blå hunton+asc, grønn kun hunton.jpg


    Så opp til 5kHz med Hunton+ASC
    hunton asc 5khz.jpg
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Dette var før jeg har startet med eq, bortsett fra en eq parameter i bass som er brukt for å hjelpe til å justere nivået. Det er en enorm kapasitet i bass systemet i forhold til resten :cool:

    Men spørsmål, etterklangen mellom 20-50Hz. Finnes det noen lur løsning for å ta dette uten bruk av fysisk store bokser som må stå på gulvet eller dekke hele vegger med diverse materialer? Det begynner å bli litt trangt i rommet nå. Og tenker da på diy løsninger isåfall :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Bruke en litt stor sub til å aktivt kansellere ved å spille i motfase kanskje?
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Bruke en litt stor sub til å aktivt kansellere ved å spille i motfase kanskje?
    Hmm, har en sub jeg kanskje kan bruke til det, en Klipsch SW115. Har også en ledig kanal på groundsound'en.

    Men hvordan løse dette i praksis? Ved å bruke høynivå inngangen på sub'en må de kanskje kobles i motfase der? Men for å være sikker på å treffe rett på frekvensen og at den ikke skal tulle med andre ting så ville det tryggeste være om det kan løses i groundsound med config/sw. Men er ikke sikker på hvordan jeg skulle satt det opp.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Få den til å spille lavt nivå i forhold til resten, også har du en skikkelig heving ved den frekvensen du skal kverke..
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Få den til å spille lavt nivå i forhold til resten, også har du en skikkelig heving ved den frekvensen du skal kverke..
    Dette skal jeg sjekke opp, ser groundsound har en funksjon som heter "polarity reversed", hvis denne betyr det jeg tror/håper så skal jeg teste dette allerede i kveld. Takk :)

    Hadde også tenkt helmholtz ville bli nevnt, men det ville vel kanskje blitt en veldig stor sak for å ha "stor" nok båndbredde og samtidig nok gain til å løse noe hos meg :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Helmholtz blir veldig stort for å ta så lavt ordentlig. Jeg vurderte en på 1000 liter hos meg til å ta 24hz bølgen min, men var redd for at den ikke skulle ta dypt nok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn