mfufu prøver seg på målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Da tviler jeg på om det er plass til en helmholtz, hvis den blir såpass stor :)

    Prøvde forresten med sub i går, inverterte signalet ut fra preampen, men det hadde ikke den effekten som håpet. Skal la sub'en stå nede i kjellere å prøve litt mer etterhvert, kan hende det var noe jeg gjorde feil, eller noe jeg ikke gjorde som skulle vært gjort :rolleyes:
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Du må treffe riktig med tidskorreksjonen. Jeg snakker om at du kun har en sub som spiller i motfase mot resten. Om ikke tidsjusteringen er perfekt så fungerer det ikke. Prøv å sette den i de forskjellige hjørnene f.eks. Og test forskjellige tidsjusteringer.
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Du må treffe riktig med tidskorreksjonen. Jeg snakker om at du kun har en sub som spiller i motfase mot resten. Om ikke tidsjusteringen er perfekt så fungerer det ikke. Prøv å sette den i de forskjellige hjørnene f.eks. Og test forskjellige tidsjusteringer.
    Ja det skal testes ut videre, prøvde ikke mer en ca en halvtime i går, men det skal vel litt flaks til for å treffe på bare noen få forsøk :)
    Har ikke så stor fleksibilitet med plassering da alle fire hjørnene er okkupert av feller ol. men skal teste med å sette den så nærme som mulig de 2 hjørnene bak lyttepossisjon, skal bruke litt tid på det.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Ja det skal testes ut videre, prøvde ikke mer en ca en halvtime i går, men det skal vel litt flaks til for å treffe på bare noen få forsøk :)
    Har ikke så stor fleksibilitet med plassering da alle fire hjørnene er okkupert av feller ol. men skal teste med å sette den så nærme som mulig de 2 hjørnene bak lyttepossisjon, skal bruke litt tid på det.
    Bruk tiden din fornuftig. Hiv ut alt og begynn på nytt med litt av gangen så måler du hvert steg. Det er bare for dumt å fylle på med nye ting hvis du har begått store feil i utgangspunktet.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Næss: jeg jobber med en kjellerbunkers ikke ulik din. Har dempet alle førsterefleksjoner og har to ruller Steinull i hvert hjørne.

    før
    image.jpeg


    etter
    image.jpeg


    Effekten er upåklagelig, men det blir litt for klaustrofobisk for følelsen av velvære. Dessuten virker det som at uansett hva jeg drasser inn av løst dempemateriale, så er effekten relativt liten helt i bunn. Har på en måte truffet et sweetspot, og enten må jeg leve med en viss etterklang der nede, eller finne andre løsninger.
    Har nå tykk gummi, såkalt mass loaded vinyl inngående, og skal eksperimentere videre med membranfeller. Det blir betydelig mindre i omfang, og hvis det funker blir det også lettere å opprettholde balansen i delingen.

    Jeg bygger alt modulært og vil beholde muligheten til å hive ut alt som Flageborg sier, og prøve meg fram. Når jeg finner den riktige balansen av demping, skal jeg bygge permanent.

    Rommet er 5x3,2x2,2. Jeg liker store høyttalere, og rommet benyttes også som delelager, så det setter sine praktiske begrensninger på tiltakenes omfang
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Kult at du går så målrettet til verks!

    Veldig interessant med motspillerne sub.
    Bør subben ha tilsvarende kapasitet som høyttaler den spiller i mot? Ser for meg at det er lett å blåse en liten en ved litt pådrag. spesielt med mye heving i problemområdet
    Og angående delay: tror ikke GS har mulighet for mer tidsforsinkelse enn 4m. Skal teoretisk forsinkelse være til lytteposisjon ca så hovedbølge og motfasebølge treffer hverandre samtidig?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Poenget mitt er at den skal "absorbere" bølgen ved å stå i hjørnet og spille i motfase. Det bør også gå an å gjøre det ved å time det riktig slik at motbølgen treffer lytteposisjon samtidig med direktelyden. Hva som må forsinkes avhenger av avstanden relativt til lytteposisjon. Jeg driver med noe lignende hos BB, men har ikke fått testet enda.

    Kapasitet er en faktor her, og man må ha nok kapasitet til å henge med. Hvor mye kapasitet man trenger er avhengig av hvor dypt i frekvens problemet ligger.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Ja det skal testes ut videre, prøvde ikke mer en ca en halvtime i går, men det skal vel litt flaks til for å treffe på bare noen få forsøk :)
    Har ikke så stor fleksibilitet med plassering da alle fire hjørnene er okkupert av feller ol. men skal teste med å sette den så nærme som mulig de 2 hjørnene bak lyttepossisjon, skal bruke litt tid på det.
    Bruk tiden din fornuftig. Hiv ut alt og begynn på nytt med litt av gangen så måler du hvert steg. Det er bare for dumt å fylle på med nye ting hvis du har begått store feil i utgangspunktet.
    Jeg tenker også at en ikke skal gå for fort frem ja, og bruke tiden fornuftig som du sier.
    I forhold til ene måligen så var det uten noen av modulene/fellene, men kun noen få møbler. Sofa, stereobenk og to reoler. Også 3 stk rockwoll plater på bakvegg som jeg glemte å ta bort, men effekten av å ta de bort er at stemmer føles noen ganger som står bak meg, når de skal være rett forran meg (sitter ca 1 meter fra bakvegg).
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Næss: jeg jobber med en kjellerbunkers ikke ulik din. Har dempet alle førsterefleksjoner og har to ruller Steinull i hvert hjørne.

    før
    Vis vedlegget 370439

    etter
    Vis vedlegget 370440

    Effekten er upåklagelig, men det blir litt for klaustrofobisk for følelsen av velvære. Dessuten virker det som at uansett hva jeg drasser inn av løst dempemateriale, så er effekten relativt liten helt i bunn. Har på en måte truffet et sweetspot, og enten må jeg leve med en viss etterklang der nede, eller finne andre løsninger.
    Har nå tykk gummi, såkalt mass loaded vinyl inngående, og skal eksperimentere videre med membranfeller. Det blir betydelig mindre i omfang, og hvis det funker blir det også lettere å opprettholde balansen i delingen.

    Jeg bygger alt modulært og vil beholde muligheten til å hive ut alt som Flageborg sier, og prøve meg fram. Når jeg finner den riktige balansen av demping, skal jeg bygge permanent.

    Rommet er 5x3,2x2,2. Jeg liker store høyttalere, og rommet benyttes også som delelager, så det setter sine praktiske begrensninger på tiltakenes omfang
    Dette var stor forskjell ja, er det mur eller tre og isolasjon i veggene hos deg? (jeg mener å ha lest om det ett annet sted på forumet, men husker ikke akurat nå) :)
    Det er nok også omtrent samme størrelse i kvm på rommene våres også, det er vel i praksis rett under 19kvm her, men lav takhøyde. Har du da høyttalerne på kortveggen?
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Kult at du går så målrettet til verks!

    Veldig interessant med motspillerne sub.
    Bør subben ha tilsvarende kapasitet som høyttaler den spiller i mot? Ser for meg at det er lett å blåse en liten en ved litt pådrag. spesielt med mye heving i problemområdet
    Og angående delay: tror ikke GS har mulighet for mer tidsforsinkelse enn 4m. Skal teoretisk forsinkelse være til lytteposisjon ca så hovedbølge og motfasebølge treffer hverandre samtidig?
    Poenget mitt er at den skal "absorbere" bølgen ved å stå i hjørnet og spille i motfase. Det bør også gå an å gjøre det ved å time det riktig slik at motbølgen treffer lytteposisjon samtidig med direktelyden. Hva som må forsinkes avhenger av avstanden relativt til lytteposisjon. Jeg driver med noe lignende hos BB, men har ikke fått testet enda.

    Kapasitet er en faktor her, og man må ha nok kapasitet til å henge med. Hvor mye kapasitet man trenger er avhengig av hvor dypt i frekvens problemet ligger.
    I dag er det 2 x 4 stk 15" som spiller i åpen baffel, mens det jeg testet ut var 1 stk Klipsch SW-115 (dvs en "stusselig" 15") som skulle prøve å kompensere for resten. Ser jo logikken, når en tenker seg om en gang til, at det kanskje kan bli litt vel tøfft :rolleyes:
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jepp kortveggen. Relativt store høyttalere. 15" med horn. Betong rund baut og fliser på gulvet. Liker utfordringer serru ;)

    Beste lyttepos i forhold til frontvegg/sidevegg kansellasjon hos meg er ca 1m fra bakvegg.
    Rett bak har jeg plassert to modulære relativt bredbåndete absorbenter for å kvitte meg med refleksjoner fra bakvegg.
    De er egentlig alfa omega for plassering av musikere og dybde i lydbildet. Uten er det bare rot

    Blir nærmest et rom i rommet her etterhvert også når jeg lander på hvilke tiltak som er nødvendig. Regner iallfall med å bygge permanent på front og bakvegg pluss fremre del av sidevegger.
    Må beholde litt plass til hyller for elementer, forsterkerdeler og annet diy ræl som til nå har vært spredt rundt hele huset

    Jeg har ikke gjort meg opp en klar mening om hvor plagsom resonansen ved 36hz er hos meg, og om den faktisk er verd de tiltakene som skal til for å kverke den.
    Er vel samme situasjon hos deg, for jeg syntes absolutt ikke det ser galt ut.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    klippe klippe...

    Jeg har ikke gjort meg opp en klar mening om hvor plagsom resonansen ved 36hz er hos meg, og om den faktisk er verd de tiltakene som skal til for å kverke den.
    Er vel samme situasjon hos deg, for jeg syntes absolutt ikke det ser galt ut.
    Jeg tenker nok det samme, vil helst ikke ha mere store "bokser" inn, var derfor jeg likte forslaget til thohaug om en sub i motfase. Har kun hørt på musikk en kveld, fikk noen timer i går, og kan ikke si at jeg lå våken og gråt pga etterklangen i 20-50Hz området :p Men det er rart med det, man reagerer ofte ikke på ting før man har hørt forbedringen (for å si det sånn).

    I dag har jeg jobbet litt med deling og litt med eq i bass for å få det noe jevnere (tror jeg har 3 peq nå), har delt ved 240Hz istedenfor 200Hz. Liker å spille høyt, å føler vel at Fostex'en kanskje blir litt utfordret noen ganger siden den er satt opp i en veldig smal baffel, 20cm + 5cm vinger (mulig det er en unødvendig bekymring). Har fremdeles kansellering ved ca 77Hz, men ellers så ble det litt flatere i frekvensgangen de første 200Hz :)
    bass etterklang ny.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Godt å høre du fikk din skjønnhetssøvn

    Jeg gråter lite også, men jeg VET den er der, og da spiller det liten rolle for en nerd om den er hørbar eller ikke.
    Sub er spennende, og jeg har noen potente 18" liggende som kanskje kan testes ut.

    Men først testes membranfeller. Er vi 40dB ned innen 300ms helt i bunn burde livet være helt OK?
    Og jeg syntes du er på god vei!
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Godt å høre du fikk din skjønnhetssøvn

    Jeg gråter lite også, men jeg VET den er der, og da spiller det liten rolle for en nerd om den er hørbar eller ikke.
    Sub er spennende, og jeg har noen potente 18" liggende som kanskje kan testes ut.

    Men først testes membranfeller. Er vi 40dB ned innen 300ms helt i bunn burde livet være helt OK?
    Og jeg syntes du er på god vei!
    Så sant, det er nok nerden i meg som har lyst til å løse 20-50Hz "problemet" :rolleyes:

    Musikk er lidenskapen, hifi er hobbyen. En hobby som får frem nerden i mange av oss :D
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bare en tanke rundt motfase subb. Vet ikke om det vil fungere.

    Sett mic i sweetspot.
    Spill av pinknoise i trøbbel området kun med front systemet.

    Oppe RTA og zoom inn slik at den viser feks 20-100hz.

    Slå på subben på bakvegg. Den som skal spille i motfase . Skru på fase og eller delay i groundsound og følg med på RTA grafen. Der du får mest output i trøbbekområdet er riktig innstilling eller....?

    Som sagt. Kun en tanke
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tips, det kan jeg prøve. Jeg får ikke endret config i GS i realtime, men det er jo bare å kjøre mange iterasjoner og prøve å "sirkle" seg inn.

    Jeg har bare frontsystem, hvis du tenker i forhold til surround :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nei tenkte på høyttalerene på framvegg. Vet at du ikke driver med snurrerundt lyd....

    Jeg aner ikke om dette vil virke slik jeg tenker det..... Letteste er jo om du kan kun vri på fasen på subben på bakvegg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn