Denne krangelen om Søviknes ("Mannen uten verken hake eller moral") får meg til å tenke på noe som skjedde for en helvetes mange år siden.
Det var før jeg forlot Trondheim og "utvandret" til Finnmark, så det må ha vært før 1978.
En boligblokk i byen hadde en "beboerfest" der stort sett alle deltok. Det var også sikkert veldig hyggelig, så lenge det varte.
Min mellomste storebror som var ganske så nyutklekket lege hadde vakt ved akuttmottaket på "Regionssykehuset" som det het den gangen.
Inn kommer en kar som er ganske enkelt rundbanket. Han må plastres og sys. Broderen får selvsagt vite hva som hendte. Karen forteller at da at en gruppe naboer hadde banket på døra rasert leiligheten hans og gått løs på ham. De hadde beskyldt ham for å ha voldtatt en dame i blokka. Broderen svarte ham at vodtekt ikke er noe godt sjekketriks, hvortil mannen utdyper: På vei inn til leiligeten hadde denne damen delt heisen med ham og plutselig omfavnet ham og gitt ham et kyss. Han hadde takket pent nei til forslag om at hun kunne bli med opp til hans "ungkarsbule". Hun hadde gått ut av heisen i sin etasje og han trodde saken var avsluttet. Helt til naboene kom "på besøk". Broderen som var en tilhenger av å snakke med pasienten slik at de følte seg sett sa at det kanskje hadde vært best om hun hadde fått bli med opp da. Og svaret satte ham ut for mannen sa: Jeg er ikke interessert i henne, hun er ikke min type, du doktor er mere min type. Jeg er nemlig homo! Min kjære bror fikk etter eget utsagn hikke der og da. Nå dukket politiet opp og tok fyren med seg for avhør før de fikk gått nærmere inn på denne personlige delen av samtalen. Som bror sa: Hva pokker sier man da?? For å både være snill med pasienten og opprettholde en viss profesjonalitet. Han var ikke forberedt på noe slik.
Men historien fortsetter. Den gangen så langt tilbake var det ikke noe spesifikt "Voldteks Mottak" på sykehuset så den "forulempede" dukket selvsagt også opp. Gruppepress fra ektemann, naboer og politifolkene som kom til gjorde at hun "måtte" annmelde og bli med på sykehuset for undersøkelse. Og selvsagt hun ble også min brors pasient. Gjorde en GU og konstanterte at hun nok ikke hadde hatt samleie. Ingen skader heller som skulle tilsi at hun vat utsatt for forsøk på voldtekt. Selvsagt skal doktoren snakke med pasienten og i løpet av samtalen kom det fram at hun i et anfall av euforisk beruselse hadde kysset naboen og da hun ble avvist hadde hun fått så dårlig samvittighet overfor mannen sin at hun hadde forklart tårene da hun kom hjem med "voldtekt". Og har man sagt A så følger gjerne at man må si B. Gubben hadde selvsagt ( hvem ville ikke det? ) blitt rasende og samlet noen kompiser i blokka for å "avstraffe" forbryteren. Alle hadde selvsagt promille og ingen tekte klart. Så nå hadde mange mennesker skaffet seg problemer!
Enden på visa var at damen hadde avgitt forklaring til politiet med bror som "moralsk" støtte. Overaskende for både bror og damen hadde "Onkel Blå" vært veldig forståelsesfull. Dette var slett ikke uvanlig, de hadde vært oppe i lignede situasjoner mange ganger. En hyggelig politimann ble med damen for å forklare saken til ektemannen. Og det var det siste broderen så til noen av de involverte. Damen kom ikke tilbake som offer for husbråk den natten i alle fall, så mulig hun hadde en forståelsesfull mann?
Broderen fortalte denne historien en del år etter at den skjedde i den sammenheng at en "venn av familien" hadde blitt utsatt for noe, og jeg foreslo å samle troppene og gjøre repet klart til bruk.
Min bror som var noe eldre og visere fortalte historien og sa at man burde vente med "personlig avstraffelse" til at man var 110% sikker på sammenhengene og at mistenkte virkelig var skyldig!
Jeg vil ikke kritisere Larson for hardt for at han står der sammen med mobben med brennende fakler og høygafler for jeg kjenner følelsen og vet at jeg har vært der selv. Men etter som jeg har blitt eldre og forhåpentligvis litt klokere har jeg lært å se kloksakpen i motoet: "Revenge is a dish best served cold!"
Og man skal da vær uskyldig til man er dømt, selv om man tilhører høyresiden i politikken! Og fra barnsben av ble jeg innpodet: "Det er bedre at 10 skyldige går fri enn at en uskyldig blir straffet" Hvis Larson kunne tenke seg å la tvilen komme folk fra høyresiden litt til gode, så skal jeg gjøre det samme når folk fra venstresiden mistenkes for å ha forbrudt seg!
Likevel, HFS er ikke en domstol, det er ikke en "offentlig" gapestokk heller, vi er et lukket forum så det må jo være lov å la krasse meninger komme til overflaten mellom oss som i alle fall er sånn noenlunde venner? Høvdingen og moderatorkorpset trekker grensen, og så langt synes jeg at vi, inkludert Larson, har holdt oss sånn noenlunde innafor.