Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Trolling er ikke interessant så jeg er ikke lenger interessert i deg og dine poster her på forumet. For min del trenger du ikke rapportere tilbake her etter testingen av switchen.
    Hvorfor slutter du ikke med trollingen da? Det er så råtten måte du legger fram dette på. Alle kan jo se hva som har blitt sagt i denne tråden og du påstår at jeg er den som mobber? Det er dumt av deg det....
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Hvorfor slutter du ikke med trollingen da? Det er så råtten måte du legger fram dette på. Alle kan jo se hva som har blitt sagt i denne tråden og du påstår at jeg er den som mobber? Det er dumt av deg det....
    Jeg forstår ikke hva du mener?
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Ellers da, vært på Clas Ohlson og handla dere nettverkskabler? Mere enn godt nok til streaming av stereolyd i en datastrøm over nettverk.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Blir spennende å høre om det blir noe bedre lyd hos meg da. Det blir en liten stund til da for jeg holder på med noe akustikk greier jeg skal bli ferdig med først :)
    I tråd med god vitenskapsfilosofi skal man holde sinnet åpent for at ting fungerer annerledes enn det den etablerte «ekspertisen» forteller er sannheten. Imidlertid er det ganske sterke vitenskapelige signaler på at du leter på feil plass dersom det er bedre lyd du jakter på. Kanadierne (mangler referanse i farten) har forsket mye på hva som oppleves som god lyd. De starter med frekvensgang som den viktigste faktoren. Hvis man samtidig husker at et vilkårlig oppsett av høyttalere i et rom gjerne gir avvik i frekvensgang på +/- 10 eller 20 dB i lytteposisjonen, mens frekvensresponsen til en digital kilde normalt er mindre enn +/- 0,25dB innenfor det hørbare området, så skjønner man at digitale switcher ikke er den mest naturlige plassen å begynne.
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    I tråd med god vitenskapsfilosofi skal man holde sinnet åpent for at ting fungerer annerledes enn det den etablerte «ekspertisen» forteller er sannheten. Imidlertid er det ganske sterke vitenskapelige signaler på at du leter på feil plass dersom det er bedre lyd du jakter på. Kanadierne (mangler referanse i farten) har forsket mye på hva som oppleves som god lyd. De starter med frekvensgang som den viktigste faktoren. Hvis man samtidig husker at et vilkårlig oppsett av høyttalere i et rom gjerne gir avvik i frekvensgang på +/- 10 eller 20 dB i lytteposisjonen, mens frekvensresponsen til en digital kilde normalt er mindre enn +/- 0,25dB innenfor det hørbare området, så skjønner man at digitalr switcher ikke er den mest naturlige plassen å begynne.
    Det er vel ingen som starter med switch håper jeg.
    Noen tester det vel bare av nysgjerrighet, etter at man har fått mye annet på plass i anlegget.
    Det er overraskende lett å høre forskjell med og uten switch, og mellom ulike switch'r.
    Og hvis man tester med forskjellige strømforsyninger på samme switch.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ingen som starter med switch håper jeg.
    Noen tester det vel bare av nysgjerrighet, etter at man har fått mye annet på plass i anlegget.
    Det er overraskende lett å høre forskjell med og uten switch, og mellom ulike switch'r.
    Og hvis man tester med forskjellige strømforsyninger på samme switch.
    Hører du har sagt det noen ganger nå, har du da 100% kontroll på jordingsveier? Regner med du bruker skjermet nettverkskabler og i tillegg har mange eksterne bokser på hifien?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hører du har sagt det noen ganger nå, har du da 100% kontroll på jordingsveier? Regner med du bruker skjermet nettverkskabler og i tillegg har mange eksterne bokser på hifien?
    Leste forresten du skrev det samme om ulike Cisco-switch'r. Ulike strømforsyninger osv.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Leste forresten du skrev det samme om ulike Cisco-switch'r. Ulike strømforsyninger osv.
    Cisco har forskjellige switcher på SMB serien ja, noen har interne PSUer og andre har eksterne PSUer. De med eksterne PSUer skyr jeg som pesten (det er også de rimeligste modellene som har disse, samt de mindre med færre porter), en ting er at de støyer på 50Hz men en annen ting er at de kan plutselig finne på å dø og er en meget dårlig løsning og irriterende å finne plass til eksternt power i et lite overfyllt rack. Som nevnt så jobbet jeg med noe slikt før, og å fly irundt å bytte switcher eller PSU er noe man ikke ønsker å bruke tid på. Selve switchen gjør jo det den skal for det så lenge den får strøm, nemlig å switche pakker og det skjer uten pakketap på de også så lenge kabelen er innenfor specs på Cat5. Jeg ville ikke kjørt skjermet kabel på disse switchene til hifi, grunnet billig veggvorte som mest sannsynlig kan overføre uønsket støy igjennom chassiet på switch og skjerm på kabel frem til klient/streamer etc. Men ellers så er de helt kurante switcher som fungerer bra nok, spesielt til hjemmebruk. Selve switchen har svært lite støy dog, det er kun powersupply som støyer med de som har eksternt power. De som har integrert power er utrolig mye bedre, og det måles svært lite støy fra disse selv på SMB serien.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hører du har sagt det noen ganger nå, har du da 100% kontroll på jordingsveier? Regner med du bruker skjermet nettverkskabler og i tillegg har mange eksterne bokser på hifien?
    Beskrev det tidligere i tråden. Ellers så støtter jeg meg til Stereopluss og andre som har testet English Electric 8Switch. Mange her som mener det er et tulleprodukt, men ingen som har hørt det.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Mars19: Vil gjerne høre hva du mener om switch'n. Ikke bry deg om folk som rakker ned på deg. Ta akkurat den plassen du føler for her😊
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Beskrev det tidligere i tråden. Ellers så støtter jeg meg til Stereopluss og andre som har testet English Electric 8Switch. Mange her som mener det er et tulleprodukt, men ingen som har hørt det.
    Det jeg mener er, har du ikke kontroll på jordingsbanene så hjelper det ikke hvilke produkter du har. Det spiller faktisk ingen rolle what so ever! Samme hvor fantastiske de påstår å være!

    Det hjelper forøvrig ikke å legge bibelen på switchen å sverge heller...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Har du pøvd Bibelen, litt frekt og avfeie det uten å prøve.

    Bibelen hjelper kanskje ikke, men spiral groove Strange attractors under switchen, til 1300,- stk hjelper har jeg lest.
    Hjelper vel akkurat like mye som Anseuz sine baderomsmøbel håndtaker fra Ikea til 40k stykket tipper jeg!?

    Å ha gummipads under en swich har faktisk en misjon, det er for å ikke ripe opp bordet den ligger på samt hindre den i å skli så lett.

    Vibrasjonsdemping på solidstate teknologi er utter BS... Det er derimot fint på LP-spillere, og hindrer at nålen hopper og skraper opp LPn når man drar på litt volume.
     
    X

    X186841

    Gjest
    radialdekk

    Leveres i mange forskjellige størrelser, kona blir gladest hvis du velger de minste og radial er alltid å foretrekke da de ser kulere ut enn diagonal.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    radialdekk

    Leveres i mange forskjellige størrelser, kona blir gladest hvis du velger de minste og radial er alltid å foretrekke da de ser kulere ut enn diagonal.
    Der var det lite bilder, jeg aner ikke hva radialdekk er eller hva de gjør. Men jeg kjøper de så finner jeg det ut selv... Jeg bor på Løkka så håper det hjelper imot støy fra naboen.

    PS! Kjøpte såklart de dyreste! Man vet jo ikke før man har prøvd!
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er et nokså besynderlig utsagn som går igjen i flere tråder... Det heter gjerne at "Jeg har ikke peiling........ men jeg er helt sikker på at det er slik et-eller-annet virker... " - Det være seg nå strømrens, nettverkskabler, switcher og generelt hvasomhelst.....
    Hvis man først ikke har peiling, - hvordan kan man da argumentere med noe som ligner troverdighet???
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Synes hele diskusjonen minner om diskusjonen rundt åndenes makt.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Jeg lurer på hvorfor det er mulig å høre forskjell når det ypperste måleutstyret ikke klarer å måle forskjeller?

    -BB-
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Nå har det kommet mye usaklige innlegg i denne tråden, og jeg er fristet til å stenge tråden før det bare ender med flere unødvendige personangrep.

    Jeg ser at Youtube videoen til Amir fra ASR allerede har blitt linket til i denne tråden, og den er et godt utgangspunkt med tanke på switcher og kabler. Her får en nokså saklige forklaringer på hva som skjer.

    Jeg sier ikke at hans video skal tolkes som den absolutte sannhet, men han har et godt poeng når han sier at dette burde kunne måles i en eller annen sammenheng.

    Men, selv om Amir forsøker å forklare, så vil en jo veldig enkelt kunne påstå at nettverkskabeler eller switcher fra andre fabrikanter vil utgjøre en forskjell, og han testet jo kun EtherRegen.

    Vi ender da opp med to muligheter:

    1. Tro på at målinger faktisk vil avsløre lydforskjeller
    2. Enkelt og greit bare lytte og vurdere utifra hva en hører.

    En kommer ikke noe lenger ved å kaste ballen frem og tilbake mellom å si "det er ikke forskjell" vs "det er forskjell".

    Et poeng som de fleste bør være enige om - det bør være mulig for en fabrikant å legge frem saklig dokumentasjon. Hvis de ikke har mulighet til det - hvordan kom de da frem til produktet i utgangspunktet? De fleste fabrikanter ser ikke ut til å ha noe problem med å legge frem dokumentasjon på dac'er, forsterkere og høyttalere, og brukerne kan også via måleapparater bekrefte om dette stemmer eller ikke.

    Jeg er admin, og min oppgave er å opprettholde reglene, så hvorvidt forskjeller eksisterer eller ikke er ikke opp til meg.

    Men, jeg ser ingen stor grunn til at medlemmer skal bli uvenner pga. dette, og her tror jeg faktisk en må avgjøre selv hva en velger å tro på. Det blir nok ikke enkelt å forsvare evnt. lytteerfaringer med empiriske data, men hvis "du" er fornøyd så bør vel det være det som betyr mest.

    Det er enkelte som sier at det ikke nytter å diskutere på Hifisentralen, men det er faktisk ikke så helt enkelt å diskutere et tema noe sted som ikke kan forsvares med vitenskap, og sånn er verden :)

    Uansett, la oss forsøke å holde oss saklige, og usaklige innlegg eller personangrep kan i denne tråden bli fjernet uten varsel.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Kommer det lyd ut av switch'n?
    Det er jo fuldstændig ligemeget med sund fornuft. Når et eller andet hifi-magasin har skrevet om et produkt, de får reklamepenge fra, har skrevet at det giver bedre lyd, så vil nogle af dem der ikke besidder teknisk indsigt og forstand løbe ud og købe det. Det gælder kabler, stands, gummufødder osv. Jeg ville føle mig direkte dum, hvis jeg skulle redegøre for, at der kom lyd ud af en switch :). Og tænk at man bare kan bruge 36 minutter og blive meget klogere :(
     
    X

    X186841

    Gjest
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Ja den linken der har vel dukket opp noen titalls-ganger her på Hifi-sentralen. Det etterlyses, av selve Høvdingen: "det bør være mulig for en fabrikant å legge frem saklig dokumentasjon"
    Så jeg tenkte at det kunne være interessant for folk å lese hva produsenten faktisk prøver å gjøre med produktet.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Som utdannet økonom fra BI tenker jeg at alle bedrifter burde ha som mål å oppnå profitt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke om dette har blitt postet her før, men her er i alle fall noe av tankene bak etherRegen: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0...enson_EtherREGEN_white_paper.pdf?v=1583429386

    Jeg er økonom og har dessverre medium- teknisk innsikt, selv om jeg er har studert to år på ingeniørhøyskole. Jeg skal derfor ikke uttale meg om ting jeg ikke forstår:)
    Problemet her er at dette er bare noen tanker en eller annen har også er det overført til marketing i etterkant, og ingen av de har helt dyptgående kunnskap om hvordan switchen fungerer. De overfører teknologiske ord fra en DAC til en switch, uten at de tekniske funksjonene nødvendigvis overføres, som blir som å sammenligne pølser med brød (hver for seg, og ikke retten i seg selv i så måte men analogien burde være mulig å forstå)..
    En switch konverterer ikke, den flytter bare pakker. En DAC konverterer, fra digitalt til analogt, ADC er søstra og konverterer fra... Tamtamta! Analog til digitalt!
    Alle digitale enheter er ikke like, og når et firma behandler støy (legger til/trekker fra, firmaet aner ikke selv heller hva det gjør tydeligvis) i en switch akkurat likedan som støy i en strømpadde ELLER en forsterker for den del så er jeg temmelig sikker på at de har misforstått veldig mye.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Vi skal vel gå rundt og trur disse Nettswitch produsentene selger for selvkost. jeg er ikke økonom, men har fulgt med litt i timen :)

    2021-02-13_13-29-20. jpg.png
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Vi skal vel gå rundt og trur disse Nettswitch produsentene selger for selvkost. jeg er ikke økonom, men har fulgt med litt i time :)

    Vis vedlegget 697079
    Du har helt rett, man må regne med 50% påslag som ethvert annet produkt fra hvilken som helst produsent. Kjøper man greie kvantum så kan man lett få 30% rabatt som kunde. Så en switch til 350,- i butikk regner jeg med ikke koster mer enn ca. 150,- å produsere.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Den egentlige tanken bak EtherREGEN:
    QQ图片20170720163039-2.png
    Det er naturlig å tenke at penger er den eneste årsaken. Det pussige er at det finnes veldig mange i denne bransjen som faktisk ønsker å lage produkter som gir "bedre lyd", og ofte er intensjonene på rett plass, men målet blir ikke helt som forventet.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Kan tråden avsluttes med et siste punktum, amirs youtube presentasjon, og så låses tråden, så er det ok. De fleste synspunkter går på repetisjon uansett.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Når administrator tar så klart standpunkt i denne tråden, og noen blir stengt ute av tråden for å repetere ting,
    så er det kanskje på tide å avslutte tråden ja.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg helt uenig at denne tråden stenges. her er det faktisk mye å lære, for alle. At noe kun kan sitter å kakkelerer om og om igjen på det samme, må man bare se bort fra!
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Kan vi please greie et titalls sider til? Et titalls sider hvor vi deler de samme synspunkter på nytt og nytt, og virkelig fremviser at vi har jæ tungt for det...
    Jeg prøver: Jeg tror traktordekk på stuegulvet har større påvirkning på lyden enn bytte av switch (gitt at den virker), men tror ikke traktordekk påvirker switchen i noen retning. Er det noen her som har målt dette og eventuelt kan bekrefte?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn