Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, men et traktordekk (eller fem - alle tweaks låter bedre desto fler man kjøper ;)) har i det minste en fysisk størrelse og form som vil påvirke lydbølgene i rommet. Mulig fruen vil ringe til de snille mennene i hvite frakker hvis man begynner å dra inn traktordekk i stua, men fysikkens lover gjelder fortsatt og det vil ha en eller annen målbar effekt på akustikken i rommet.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Gjentakende søppelposter om traktordekk er vel det man ønsker mer av eller?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jeg helt uenig at denne tråden stenges. her er det faktisk mye å lære, for alle. At noe kun kan sitter å kakkelerer om og om igjen på det samme, må man bare se bort fra!
    Jeg er ganske enig med deg Geiren, jeg har selv også lært endel her. Det viser at det er utrolig mye god og tung kompetanse her inne på veldig mange fagfelt. Støyen må man bare filtrere bort som du sier.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjentakende søppelposter om traktordekk er vel det man ønsker mer av eller?
    Kanskje ikke, men noen ganger er det verdt bryderiet å tenke gjennom størrelsesordenen på eventuelle forskjeller mellom visse dingser og helt opplagte forskjeller som er både fysisk mulige og eminent målbare, men som ingen legger merke til i praksis. Her diskuterer vi ikke-eksisterende til knøttsmå forskjeller med uklar fysisk årsakssammenheng. Å dra inn et eller annet digert i lytterommet vil ha langt større effekt av helt åpenbare fysiske grunner. Et annet eksempel er effekten av å endre temperaturen i rommet (og dermed også i høyttalermotorene) med en grad Celcius. Den effekten er større enn enhver kabelforskjell, igjen av opplagte fysiske grunner, men ingen skriver lange tråder om skjellsettende lytteopplevelser ved å endre termostaten fra 23 til 22 grader.

    Jeg synes effekter som enten er mer enn 100 dB under signalet eller som gir mindre avvik enn en grad temperaturendring ikke er verdt å bruke så mye penger på. Har vært en nyttig tommelfingerregel for meg.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Et traktordekk i stuen er noe ALLE vil legge merke til ihvertfall! :D
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Nå ble det tidligere gjort avtale at noen skulle gjennomføre tester av switch'r i forskjellige prisklasser med forskjellige strømforsyninger,
    men denne personen er utestengt fra tråden. Det kunne opplyst tråden litt, men nei det skal vi ikke ha noe av. Traktordekk ja, mer av det!!!!
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Vi trenger slike svada tråder som dette i disse Covid tider. Dem lyser opp hverdagen og man påminnes at man ikke er alene i isolasjon. Kjør på!

    -BB-
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Folk gjentar det samme om og om igjen uten å vise til noen lyttetester av produktene de omtaler fra avstand.
    For meg er det gjentakende trolling slik som hevdes av andre tidligere i tråden.
    The Ear, Stereopluss og flere andre sites erfarer bedre lyd med Chord switch. Jeg gjør det samme. Alt tilbakevises uten egne lytteerfaringer.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Folk gjentar det samme om og om igjen uten å vise til noen lyttetester av produktene de omtaler fra avstand.
    For meg er det gjentakende trolling slik som hevdes av andre tidligere i tråden.
    The Ear, Stereopluss og flere andre sites erfarer bedre lyd med Chord switch. Jeg gjør det samme. Alt tilbakevises uten egne lytteerfaringer.
    Igjen, har ikke fått svar på det jeg spurte deg om:
    Har du 100% kontroll på jordingsveiene på utstyret du bruker og er koblet sammen? Ikke bare nettverk, men alt som har kobber imellom seg.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Igjen, har ikke fått svar på det jeg spurte deg om:
    Har du 100% kontroll på jordingsveiene på utstyret du bruker og er koblet sammen? Ikke bare nettverk, men alt som har kobber imellom seg.
    Jeg har sagt tidligere at jeg har galvanisk skille før streamer.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg syntes det er fantastisk flott at du hører forskjell. At noen journalister gjør det samme er er ikke så overraskende.

    -BB-
    Det er også fantastisk flott at noen som ikke har hørte det, ikke hører forskjell!

    Mener du forøvrig at de som skriver i Stereopluss er helt uten integritet?
    Greit å få det bokført hvis du mener det.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Folk gjentar det samme om og om igjen uten å vise til noen lyttetester av produktene de omtaler fra avstand.
    For meg er det gjentakende trolling slik som hevdes av andre tidligere i tråden.
    The Ear, Stereopluss og flere andre sites erfarer bedre lyd med Chord switch. Jeg gjør det samme. Alt tilbakevises uten egne lytteerfaringer.
    Du bliver jo selv ved med at gentage. Kan du ikke forklare, hvorfor man skal lave lyttetest af noget der ikke er lyd i? Hvorfor har du så svært ved at forstå, at der ikke er "Lyd" i en switch?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syntes det er fantastisk flott at du hører forskjell. At noen journalister gjør det samme er er ikke så overraskende.

    Chord.co.uk er jo et selskap som har vært diskutert her inne tidligere:


    -BB-
    Disse kablene har det vært av stor interesse å få tatt en måling av! De bruker ikke TP som er standard, men coax som er loddet istedet!? Lurer på om disse er innenfor specs på Cat5, eller Cat3 og om de faktisk klarer å levere signaler opp til 100m på gigabit..
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Når administrator tar så klart standpunkt i denne tråden, og noen blir stengt ute av tråden for å repetere ting,
    så er det kanskje på tide å avslutte tråden ja.
    Admin tar ikke noe standpunkt, men det kommer nok litt an på hvordan du leser innlegget mitt.

    Ingen er forøvrig utestengt pga. repetisjon, men jeg sperret enkelte brukere fra videre kommentar i natt, men de har nå tilgang igjen.

    Min jobb er å sørge for ro og fred. Hva folk måtte mene er deres sak, og det er ingen som vil hindre folk i å komme med sine meninger her på HFS. Bare sørg for at de blir fremlagt på en saklig måte og at en unngår personangrep.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det er også fantastisk flott at noen som ikke har hørte det, ikke hører forskjell!

    Mener du forøvrig at de som skriver i Stereopluss er helt uten integritet?
    Greit å få det bokført hvis du mener det.
    Jeg skrev en lang post der jeg stiller spørsmål ved om persepsjonen alltid er til å stole på. Spoiler alert: den er ikke det. Det er veldig lett å vise at det går an å få folk til å oppleve noe som ikke skjer i det hele tatt. Descartes oppdaget for hundrevis av år siden at de røde gardinene hans ikke var røde når det var mørkt i rommet. Det er ikke spesielt rart om hørselen blir påvirket av faktorer som:

    - Ulike lufttemperatur
    - Forventninger om endring i lyden
    - Om man har sovet godt eller dårlig
    - Om man er i godt humør

    og andre faktorer.

    Poenget mitt er at journalistene kan være fulle av integritet, men at de kanskje mangler selvinnsikt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    En switch sin oppgave er bare å flytte pakker, det skjer ingen behandling eller konvertering her og alt er innenfor det digitale domenet. Derfor kan man se bort fra jitter også.
    DAC konverterer fra digitalt til analogt, og omvendt for ADC. Her er det mer kritisk til jitter som påvirker det analoge domenet.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    En switch sin oppgave er bare å flytte pakker, det skjer ingen behandling eller konvertering her og alt er innenfor det digitale domenet. Derfor kan man se bort fra jitter også.
    DAC konverterer fra digitalt til analogt, og omvendt for ADC. Her er det mer kritisk til jitter som påvirker det analoge domenet.
    Så simpelt og lige til er det! Og alligevel, så er der nogen der ikke vil tro på det. Det er godt nok ufatteligt :D
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    At sige at switchen påvirker lyden, er det samme som at sige, at hvis man streamer en film over wifi, og åbner et vindue eller en dør, så vil det påvirke farvene på filmen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ufo

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Det er ikke mer å diskutere nå vel?
    Vi må bare innse at noen vil beholde troen på all verdens rare produkter uansett hva. De vil beholde "mystikken" i hobbyen. Jeg skjønner det ikke men det er nå greit.
    At de vil svi av pengene på dette er jo også greit, og jeg tror vi har fått frem (og repetert) de faktiske effektene (og fraværet av dem) såpass grundig at folk som ikke er interessert i mystiske effekter kan ta egne valg.
    Se på videoen til Amir.
    Det er noen som avskriver han som en "meter reader" som ikke kan lyd. Man faktum er at han en svært godt trent hørsel i forbindelse med at han var med å utvikle kompresjonsalgoritmer for lyd.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    - Ulike lufttemperatur
    - Forventninger om endring i lyden
    - Om man har sovet godt eller dårlig
    - Om man er i godt humør

    og andre faktorer.
    Og derfor vil ikke en langtidstest fungere like godt som om man bytter kjapt frem og tilbake på nytt utstyr for å høre forskjell. Likt driftsmiljø for sammenligning er det viktigste.

    Får meg av og til noen overaskelser selv, stereoen og alt irundt (sofa, bord etc) har stått i akkurat samme posisjon i 2 år nå. Av og til synes jeg at jeg trenger en ny amp, men så andre dager på samme sangene så bare, OI dette høres fantastisk ut! Også blir man nesten nyforelsket i stereoen igjen.. Skjedd flere ganger bare de siste to mnd. Fra å synes det er kjedelig lyd til fantastisk lyd frem og tilbake. Temperatur og luftfuktighet er nok de to viktigste faktorene her. Med litt selvinnsikt så kan jeg kanskje innrømme at også dagsform kan spille inn like godt, da luftfuktighet og temperatur er ganske stabilt her hjemme.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos betydningen av jitter i TCP/IP: Jeg hører akkurat nå på musikk via Tidal app på iPad, castet til en Chromecast Ultra, og derfra til en Samsung TV med Sonos lydplanke under. Så restartet jeg iPad’en. Musikken fortsatte som før. Etter at iPaden hadde restartet, startet tydeligvis Tidal på nytt også. Så jeg lukket appen. Det spiller fortsatt, ti-femten minutter senere. Aner ikke hvor stor den bufferen er, men jeg ville jo trodd at en reboot av kilden i det minste ville gi en eller annen reaksjon, men neida. Kanskje ikke nødvendig med nanosekundpresisjon når et kvarter ikke gjør noen forskjell.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Til alle dere som har savnet meg kan jeg med dette si at jeg er tilbake og jeg anbefaler alle til å prøve selv når det gjelder nettverkskabler og switcher. Andre ting også for den sakens skyld. Nå må jeg gå og se på sjakk :) :alien:
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er ikke mer å diskutere nå vel?
    Vi må bare innse at noen vil beholde troen på all verdens rare produkter uansett hva. De vil beholde "mystikken" i hobbyen. Jeg skjønner det ikke men det er nå greit.
    At de vil svi av pengene på dette er jo også greit, og jeg tror vi har fått frem (og repetert) de faktiske effektene (og fraværet av dem) såpass grundig at folk som ikke er interessert i mystiske effekter kan ta egne valg.
    Se på videoen til Amir.
    Det er noen som avskriver han som en "meter reader" som ikke kan lyd. Man faktum er at han en svært godt trent hørsel i forbindelse med at han var med å utvikle kompresjonsalgoritmer for lyd.
    Det gjenstår et spørsmål: hvorfor ville du lage en egen lineær strømforsyning for å bruke med den billige switch'n Mars19 skulle teste. Annen lyd?
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg prøver: Jeg tror traktordekk på stuegulvet har større påvirkning på lyden enn bytte av switch (gitt at den virker), men tror ikke traktordekk påvirker switchen i noen retning. Er det noen her som har målt dette og eventuelt kan bekrefte?
    Noen ganger kan man tro man har hørt alt - og plutselig brukes traktordekk som en del av signalveien... Hva man har gått glipp av!! Mer å lære skjønner jeg :)
    Men jeg har ganske klare meninger om TCP/IP og ikke minst UDP også - pusler jo med litt sånt i løpet av en arbeidsdag. Jeg er veldig spent på hvordan det går med en oppgradering slik det er skissert tidligere...
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Det gjenstår et spørsmål: hvorfor ville du lage en egen lineær strømforsyning for å bruke med den billige switch'n Mars19 skulle teste. Annen lyd?
    Det er nettopp slike utsagn som blir så trettende. Jeg (og flere andre) har svart på det tidligere. Flere ganger til og med.
    Men siden jeg er en tålmodig lærer er jeg god på repetisjon ;)

    Det er fordi støy fra dårlige switchmode power supply kan påvirke resten av anlegget. Både via luftbåren støy og via strømnettet.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er nettopp slike utsagn som blir så trettende. Jeg (og flere andre) har svart på det tidligere. Flere ganger til og med.
    Men siden jeg er en tålmodig lærer er jeg god på repetisjon ;)

    Det er fordi støy fra dårlige switchmode power supply kan påvirke resten av anlegget. Både via luftbåren støy og via strømnettet.
    Så da bør man ikke kjøpe billige switch'r med dårlige strømforsyninger da. Greit å vite.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Så da bør man ikke kjøpe billige switch'r med dårlige strømforsyninger da. Greit å vite.
    Et perfekt alternativ er å sette alt nettverkutstyr et helt annet sted enn rett ved musikkanlegget og streame med Wi-Fi. Enkelt, billig og med dokumentert ytelse.
    Det blir også anbefalt av leverandører av gode dyre streamere for å unngå støy. https://us.auralic.com/pages/wifi-or-ethernet
    Det eneste du trenger å kjøpe en en god Wi-Fi router.

    Men det blir kanskje for enkelt...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Så da bør man ikke kjøpe billige switch'r med dårlige strømforsyninger da. Greit å vite.
    Å produsere en god PSU koster produsenten kanskje 5,- ekstra pr. Enhet. Her får du skylde på blåruss/BI som regner på marginer.. Når de produserer 1 millioner enheter på en uke, så utgjør 5,- ekstra pr. Enhet ganske mye.. Det audiofile miljøet som kanskje trenger dette, utgjør ikke en brøkdel av en promille av markedet heller så man kan med sikkerhet si at det i hovedsak ikke er noen grunn til å lage dette for produsenten sin del da den fungerer utmerket til det markedet den selges til for 350,- ut i butikk.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Den effekten er større enn enhver kabelforskjell, igjen av opplagte fysiske grunner, men ingen skriver lange tråder om skjellsettende lytteopplevelser ved å endre termostaten fra 23 til 22 grader.

    Det hadde nok blitt diskusjon om det hadde vært en dyr, audiofil termostat..... :LOL:
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Noen ganger kan man tro man har hørt alt - og plutselig brukes traktordekk som en del av signalveien... Hva man har gått glipp av!! Mer å lære skjønner jeg :)
    Men jeg har ganske klare meninger om TCP/IP og ikke minst UDP også - pusler jo med litt sånt i løpet av en arbeidsdag. Jeg er veldig spent på hvordan det går med en oppgradering slik det er skissert tidligere...
    Håpte ingen tok kommentaren min alvorlig :). Den var kun et bidrag til å forlenge tråden, og tenkte det kanskje var innafor en lørdag ettermiddag - de siste sidene tatt i betraktning.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leste noe her som auralic skriver.

    The primary disadvantage of a wired connection like ethernet is the potential for induced noise due to wire’s antenna-like tendencies. Also, in some cases, wired connections are simply not possible or practical due to a need for running the cable through walls and up or down the floors of your home. In these cases, a different connection method is required.

    Den primære ulempen med en kablet forbindelse som ethernet er potensialet for indusert støy på grunn av ledningens antennelignende tendenser. I noen tilfeller er kabelforbindelser rett og slett ikke mulig eller praktisk på grunn av behovet for å føre kabelen gjennom veggene og opp eller ned i gulvene i hjemmet ditt. I disse tilfellene kreves en annen tilkoblingsmetode.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Ehhh. Teste det i anlegget kanskje🤔 Du vet lyd ut av høyttalere.
    Ville du fremdeles testet EtherREGEN switchen som ASR testet når testen viste at analog output fra DAC var identisk mellom EtherREGEN og en $20 switch?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så da bør man ikke kjøpe billige switch'r med dårlige strømforsyninger da. Greit å vite.
    Man behøver ikke kjøpe noen switch i det hele tatt. Som Armand skriver, wifi fra router i et annet rom og på en annen kurs, og dett var dett. Perfekt beskyttelse not jordstøy og andre gremlins, behøver ikke bruke penger på «spesielle» kabler og andre remedier.

    Skulle nesten tro at enkelte hadde som hobby å se hvor mye penger man kan bruke på å introdusere unødvendige problemer og gjøre ting mest mulig komplisert.
     
    Sist redigert:

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Håpte ingen tok kommentaren min alvorlig :). Den var kun et bidrag til å forlenge tråden, og tenkte det kanskje var innafor en lørdag ettermiddag - de siste sidene tatt i betraktning.
    Absolutt innafor på en Lørdag.... og alle andre dager også... :) Bare gøy å sette fingeren på flere sider av samme sak - enten det er nettverk eller gummierte arbeidsredskap :D
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    @Geiren wifi og fiber blir litt samme sak, man får et 100% galvanisk skille slik at man slipper antenneproblematikken som kobber uansett har med seg selv om man har galvanisk skille.

    Referer til siste posten du hadde, men ble ikke reply på den for å slippe misforståelser.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Håpte ingen tok kommentaren min alvorlig :). Den var kun et bidrag til å forlenge tråden, og tenkte det kanskje var innafor en lørdag ettermiddag - de siste sidene tatt i betraktning.
    Hæ!? La ikke merke til alvorligheten, og knapt nok kommentaren. :p
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Man behøver ikke kjøpe noen switch i det hele tatt. Som Armand skriver, wifi fra router i et annet rom og på en annen kurs, og dett var dett. Perfekt beskyttelse not jordstøy og andre gremlins, behøver ikke bruke penger på «spesielle» kabler og andre remedier.

    Skulle nesten tro at enkelte hadde som hobby å se hvor mye penger man kan bruke på å introdusere unødvendige problemer og gjøre ting mest mulig komplisert.
    Nå vil jeg bare krangle litt med deg Asbjørn, bare for å krangle. Og si at wifi oppfører seg mer som en switch enn en router. :)

    Forøvrig mye god rom på færde i Vestby en Lørdags kveld. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn