- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.882
Vi vil ikke ha alle dere tomsingene i statskirka, så bort med dere. 
Hadde en prest kontaktet meg i en slik situasjon, ville jeg som ateist naturligvis jaget ham på dør. Prester er svindlere og følelsessjarlataner. Det er naturligvis også en skandale at vi har en statsfinansiert presteutdannelse her i landet.Honkey-Chateau skrev:Hvem skal reise hjem til familien som nettopp har mistet sitt barn i en trafikkulykke?
Du veit tydeligvis hva du prater om...BBking skrev:Hadde en prest kontaktet meg i en slik situasjon, ville jeg som ateist naturligvis jaget ham på dør. Prester er svindlere og følelsessjarlataner. Det er naturligvis også en skandale at vi har en statsfinansiert presteutdannelse her i landet.Honkey-Chateau skrev:Hvem skal reise hjem til familien som nettopp har mistet sitt barn i en trafikkulykke?
Hvorfor er jeg da medlem av statskirken? Noen er ihvertfall interessert.Johnny Lotion skrev:Tror dere virkelig at kirken er interessert i å ha medlemmer som ikke vil være det.
En annen syk sak omkring kirken er at mens kirkesamfunnene vasser i penger krever de at staten skal stå for all drift og vedlikehold av kirkebyggene i Norge. Dette er egentlig en litt hysj-hysj sak og ble forsøkt lagt lokk på i forbindelse med diskusjonen om statlig kirke eller ikke. "De store" i kirken ville ikke at det svimlende beløpet skulle bli kjent....BBking skrev:Hadde en prest kontaktet meg i en slik situasjon, ville jeg som ateist naturligvis jaget ham på dør. Prester er svindlere og følelsessjarlataner. Det er naturligvis også en skandale at vi har en statsfinansiert presteutdannelse her i landet.Honkey-Chateau skrev:Hvem skal reise hjem til familien som nettopp har mistet sitt barn i en trafikkulykke?
Typisk, at du som ateist vil mene slik, men hvis en prest hadde dukket opp for å fortelle deg om noe tragisk som hadde hent en av dine så vil jeg si du er meget hard hvis du hadde jaget han på dør. Sier mer om deg en om presten.BBking skrev:Hadde en prest kontaktet meg i en slik situasjon, ville jeg som ateist naturligvis jaget ham på dør. Prester er svindlere og følelsessjarlataner. Det er naturligvis også en skandale at vi har en statsfinansiert presteutdannelse her i landet.
Vel talt!slowmotion skrev:Men det er klart, skal man lage religion av å ikke være i statskirken blir saken en annen.
![]()
Tja, ikke i kroner, men Human-Etisk forbund kommer til å ta det som en stor seier..jowil skrev:Om jeg har forstått det rett er det slik at en samlet pott blir fordelt mellom religiøse stiftelser basert på medlemstall? Vil da andre stiftelser i praksis tjene på det når jeg nå melder meg ut?
Ja, omtrent slik. For å være presis: Først budsjetterer statskirken hva den trenger og får dette bevilget av departement og Storting over statsbudsjettet. Så deles den summen på oppgitt antall medlemmer i statskirken, og man får et tall i størrelsesorden 200 kr pr medlem pr år. Alle andre støtteberettigede organisasjoner får det beløpet x antall medlemmer i respektive organisasjon.jowil skrev:Om jeg har forstått det rett er det slik at en samlet pott blir fordelt mellom religiøse stiftelser basert på medlemstall? Vil da andre stiftelser i praksis tjene på det når jeg nå melder meg ut?
Ah. Mange takk. Det er vel forsåvidt et fair system til antallet er sunket så lavt at det ikke er rettferdig å opprettholde av hensyn til alle som står utenfor. Utmeldingen postlegges.asbjbo skrev:Ja, omtrent slik. For å være presis: Først budsjetterer statskirken hva den trenger og får dette bevilget av departement og Storting over statsbudsjettet. Så deles den summen på oppgitt antall medlemmer i statskirken, og man får et tall i størrelsesorden 200 kr pr medlem pr år. Alle andre støtteberettigede organisasjoner får det beløpet x antall medlemmer i respektive organisasjon.jowil skrev:Om jeg har forstått det rett er det slik at en samlet pott blir fordelt mellom religiøse stiftelser basert på medlemstall? Vil da andre stiftelser i praksis tjene på det når jeg nå melder meg ut?
Derfor, hvis det blir færre medlemmer i statskirken, vil den på kort sikt få like mye penger, men antall kroner pr medlem går opp. Dermed får alle andre mer, og den totale potten går opp. På lengre sikt vil nok bevilgningene til statskirken også avhenge noe av medlemstallet.
Gjestemedlem skrev:Den eneste gode funksjonen statskirken har er at politikere kan sosialdemokratisere kirken og ikke overlate den til de religiøse. Religion, på linje med ludo, frimerkesamling og rosemaling er ikke noen staten bør involvere seg i.. og langt mindre finansiere og tvangsinnmelde uskyldige i. De burde heller finansiere rehabilitering og avvenning av kristne som sliter med å komme seg ut av denne tilværelsen.cybervision_ skrev:Til å være så utrolig selvgod som du virker, deph, så må jeg si innleggene dine vitner om utrolig lav grad av forståelse av verden rundt deg selv. Og da snakker jeg ikke om statskirkeordningen for å si det slik.
Statlig religion er en flau uskikk som hører hjemme i middelalderen. :-\
I en kirke sist var vel et besøk i Peterskirken for vel to og et halvt år siden. Siste gudstjeneste mener jeg var vel 20? år siden eller noe slikt da jeg ble med en venn på midnattsgudstjeneste i Bergen, før det vel da jeg ble konfirmert mener jeg.cybervision_ skrev:Men først, Gjestemedlem, svar meg ærlig på underforstående:
- Når var siste gang du var i en kirke utenom bryllup/begravelse?
- Når var sist gang du deltok i en kristen samling utenom statskirken sist?
Tja, forestillingene har vel stått på repeat de siste 50 årene vil jeg tro. Litt messing av en prest, reising opp og med og taktmumling av inndoktrinerte læresetninger, litt salmesynging, en moralpreken med noen anekdoter, litt massesuggesjon og felleskap slik at folk ikke skal føle seg alene i sin fantasiverden, litt høvelig staffasje og lyseffekter, litt buldreorgel som skal skremme de gudfryktige.... etc. Endel korstlutninger og induserte fantasier i hodene på tilskurene. Litt tigging av småpenger. En øvelse i generell underdaninghet og autoritetsskraping.cybervision_ skrev:Før du slenger mer med leppa synes jeg du rett og slett skal ta deg en tur på et godt møte og se hva det hele dreier seg om.
Poenget er vel at dette kun er ting som foregår i din egen livlige fantasi, så det virker det ganske idiotisk sett fra utsiden. Nå er jeg absolutt tilhenger av at folk skal få leve i sin egen verden, det kan sikkert være morro det. Men det er bare trist når folk blir fanget i og avhengig av dette og kaster bort sitt liv på eventyr og vrangforestillinger. Trist og unødvendig, men fremdels opp til hver enkelt. Men det blir bare vemmelig når uskyldige og barn blir trukket med inn i dette, og guffent og skremmende og potensielt svært ødeleggende på et samfunn når det er statsmakten som skal stå bak dette.cybervision_ skrev:For meg som troende synes jeg det er rart at du beskriver meg og de mange andre som har tatt imot frelsen som idioter, underutviklede og jeg vet ikke hva.
Omtrent på samme måte kan man finne ut om det er giftig.Cundis skrev:Hvis jeg skal gjøre meg opp en mening om hvordan noe smaker, er det en forutsetning at jeg først har smakt på det. Jeg må putte det i munnen og smake(...)
Må man være schitzofren for å kunne si noe om tilstanden, eller i det minste hvordan en pasient ter seg? Må man ha knukket en fot for å kunne se at dette er noe man bør prøve å unngå? Bør man la seg utsette for waterboarding for å være motstander av metoden?Cundis skrev:Hvis jeg skal gjøre meg opp en mening om hvordan noe smaker, er det en forutsetning at jeg først har smakt på det. Jeg må putte det i munnen og smake, det holder ikke bare å ha sett på det jeg skal gjøre meg opp en mening om.
ofcCundis skrev:Keep on Deph, fortsett med ditt.
Hva med å våge å kaste de religiøse krykkene og begynne å tenke litt selv i stedet. Legge jesus på loftet sammen med bamsen og koseteppet.Den som intet våger, intet vinner.
Jeg har smakt, og lever i beste velgående.Zomby_Woof skrev:Omtrent på samme måte kan man finne ut om det er giftig.Cundis skrev:Hvis jeg skal gjøre meg opp en mening om hvordan noe smaker, er det en forutsetning at jeg først har smakt på det. Jeg må putte det i munnen og smake(...)
Snakk om å lage seg et bilde av folk, og mene at det er sannheten.Gjestemedlem skrev:ofcCundis skrev:Keep on Deph, fortsett med ditt.
Hva med å våge å kaste de religiøse krykkene og begynne å tenke litt selv i stedet. Legge jesus på loftet sammen med bamsen og koseteppet.Den som intet våger, intet vinner.
Reis deg, vært stolt og opprett og ikke legg deg på kne for guder, prester og åndemanere.
Akkurat den hører jeg stadig vekk på jobben, uten at det nødvendigvis er sant.Cundis skrev:Jeg har smakt, og lever i beste velgående.Zomby_Woof skrev:Omtrent på samme måte kan man finne ut om det er giftig.Cundis skrev:Hvis jeg skal gjøre meg opp en mening om hvordan noe smaker, er det en forutsetning at jeg først har smakt på det. Jeg må putte det i munnen og smake(...)![]()
For all det. Religiøsistet er ikke nødvendigvis noe som gjør folk uegnet til å omgås. Mange trivelige folk i alle leire. Det er jo litt som å ha influensa, man blir ikke noe dårligere menneske av det, men man håper jo likevel at de blir frisk til slutt da... spesielt hvis de er hyggelige gode mennesker. 8)HoJ skrev:Kjenner en del kristen, ja også prester som helst kan klare meg uten, men det gjelder også ateister og human-etisk-forbunds folk, finnes både folk av disse som jeg omgås med og har i vennefloken, så finnes det de jeg pent kan klare meg uten. Slik er det vel med alle...
Jeg ser poenget ditt, og synest også forestillingene i frikirkene, spesielt de karismatiske bevegelser er mye mer skremmende enn en traust og folkelig søndagsgudstjeneste i den lokale kirken.cybervision_ skrev:Men først, Gjestemedlem, svar meg ærlig på underforstående:
- Når var siste gang du var i en kirke utenom bryllup/begravelse?
- Når var sist gang du deltok i en kristen samling utenom statskirken sist?
Jeg kan beroe deg med at jeg også er mot statskirke og vil helst ha ut alle som ikke er seriøse medlemmer.![]()
Nei, MEN MAN KAN IKKE SI NOE OM HVORDAN DET ER Å HA DET SLIK, HVORDAN DET FØLES OG OPPLEVES OG VIRKELIG ER!!!Gjestemedlem skrev:Må man være schitzofren for å kunne si noe om tilstanden, eller i det minste hvordan en pasient ter seg? Må man ha knukket en fot for å kunne se at dette er noe man bør prøve å unngå? Bør man la seg utsette for waterboarding for å være motstander av metoden?Cundis skrev:Hvis jeg skal gjøre meg opp en mening om hvordan noe smaker, er det en forutsetning at jeg først har smakt på det. Jeg må putte det i munnen og smake, det holder ikke bare å ha sett på det jeg skal gjøre meg opp en mening om.
Noen ganger er det tilstrekkelig å se effektene på mennesker og samfunnet for å diagnostisere og foreslå en kur.
Det er nettopp det som viser hvor viktig det er å få samlet disse menneskene under ett tak og ikke tilfeldige tomme hus.cybervision_ skrev:Nei, MEN MAN KAN IKKE SI NOE OM HVORDAN DET ER Å HA DET SLIK, HVORDAN DET FØLES OG OPPLEVES OG VIRKELIG ER!!!Gjestemedlem skrev:Må man være schitzofren for å kunne si noe om tilstanden, eller i det minste hvordan en pasient ter seg? Må man ha knukket en fot for å kunne se at dette er noe man bør prøve å unngå? Bør man la seg utsette for waterboarding for å være motstander av metoden?Cundis skrev:Hvis jeg skal gjøre meg opp en mening om hvordan noe smaker, er det en forutsetning at jeg først har smakt på det. Jeg må putte det i munnen og smake, det holder ikke bare å ha sett på det jeg skal gjøre meg opp en mening om.
Noen ganger er det tilstrekkelig å se effektene på mennesker og samfunnet for å diagnostisere og foreslå en kur.
Nei det er riktig nok, og det prøver jeg heller ikke å gjøre. Men uavhengig av hvor stekt man føler slike opplevelser har de ingen relevans utover dette. En virkelighetstro forestilling er likefull bare en forstilling, sogar en vrangforestilling.cybervision_ skrev:Nei, MEN MAN KAN IKKE SI NOE OM HVORDAN DET ER Å HA DET SLIK, HVORDAN DET FØLES OG OPPLEVES OG VIRKELIG ER!!!
Hehe, du er meg gutten du, deph. "Forestilling", du sitter og skriver om min tro som om jeg har fått svineinfluensa og trenger hjelp - og min tro er ikke noe indotrinert, hjernevasket e.l. men en levende tro, med en virkelig Frelser som faktisk er der og du har tydeligvis ikke prøvd ut i det hele tatt om det faktisk finnes en Gud der, men påstår harnakket at det ikke er det og alle som mener noe annet er underutviklede osv osv...Gjestemedlem skrev:Nei det er riktig nok, og det prøver jeg heller ikke å gjøre. Men uavhengig av hvor stekt man føler slike opplevelser har de ingen relevans utover dette. En virkelighetstro forestilling er likefull bare en forstilling, sogar en vrangforestilling.cybervision_ skrev:Nei, MEN MAN KAN IKKE SI NOE OM HVORDAN DET ER Å HA DET SLIK, HVORDAN DET FØLES OG OPPLEVES OG VIRKELIG ER!!!
Men det er jo ikke denne opplevelsen og følelsen som er det negative i dette. Jeg har et ganske liberalt syn på alternative sinnstilstander, men desto viktigere at slike ikke får ta kontrollen over ens liv men begrenses til sporadisk rekreasjonsbruk. De er også ganske uegnet for barn, så det burde muligens innføres en 16-års grense på kristendom og islam.
Eller, fra en tale i 1933:My feelings as a Christian points me to my Lord and Savior as a fighter. It points me to the man who once in loneliness, surrounded by a few followers, recognized these Jews for what they were and summoned men to fight against them and who, God's truth! was greatest not as a sufferer but as a fighter. In boundless love as a Christian and as a man I read through the passage which tells us how the Lord at last rose in His might and seized the scourge to drive out of the Temple the brood of vipers and adders. How terrific was His fight for the world against the Jewish poison. To-day, after two thousand years, with deepest emotion I recognize more profoundly than ever before the fact that it was for this that He had to shed His blood upon the Cross. As a Christian I have no duty to allow myself to be cheated, but I have the duty to be a fighter for truth and justice... And if there is anything which could demonstrate that we are acting rightly it is the distress that daily grows. For as a Christian I have also a duty to my own people.
Eller, fra boken hans:We were convinced that the people needs and requires this faith. We have therefore undertaken the fight against the atheistic movement, and that not merely with a few theoretical declarations: we have stamped it out.
Hence today I believe that I am acting in accordance with the will of the Almighty Creator: by defending myself against the Jew, I am fighting for the work of the Lord.