Politikk, religion og samfunn MDG Tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Nei.

    Men saken med Arbeidsmiljøloven burde i det minste vise, selv for de som sitter aller bakerst i lokalet, hvor landet ligger.
    Hvis man isolerer det til denne saken, ser bort fra at hu er kvinnfolk og gul. Når tenker du er et anstendig tidspunkt å melde ifra til bystyret om at en bevilgning på 12mrd ser ut til å bli altfor lite(man visste på nyåret ifjor at dette ville sprekke med milliarder)?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Hvis man isolerer det til denne saken, ser bort fra at hu er kvinnfolk og gul. Når tenker du er et anstendig tidspunkt å melde ifra til bystyret om at en bevilgning på 12mrd ser ut til å bli altfor lite?
    Vet ikke. Jeg kjenner ikke regler, rutiner, kutyme eller lignende for slikt eller når man skal gå ut med estimater eller om man skal vente på ting som er tilstrekkelig kvalitetssikret eller noe av det andre som måtte være relevant for å ha en formening om den saken. Spesielt i lys av hva saken faktisk gjelder.

    Det tror jeg heller ikke veldig mange som er svært så sikre i sin sak gjør, derav er min mest opplagte konklusjon at dette for de langt, langt fleste handler om noe helt annet. Og da er vi tilbake på gul, bompenger, parkering, sykkel og alt det andre.

    At hun er dame tror jeg er ganske uvensentlig, for øvrig. Ditto med gul egentlig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Vel, hvis du ikke vet noen ting om dette, hvorfor raljeringen?
    Siden dere sikkert har hørt nok av meg, så overlater jeg ordet til DNs kommentator og det blir mitt siste bidrag i denne saken.


    Så hvorfor velger byrådets støtteparti Rødt å stemme for et mistillitsforslag som kaster hele byrådet, for så å si at de ser for seg at de samme partiene, inkludert alle de som har sagt at mistilliten var grunnløs, skal fortsette å styre hovedstaden?

    Og hvorfor gjør de det på en sak som ikke handler om misbruk av offentlige midler, eller andre åpenbare brudd på den integriteten en byråd må inneha. Mistilliten mot Berg er basert på en såpass pirkete detalj som at hun burde sagt fra til bystyret om økte kostnader ved å sikre Oslo vann. For meg er det helt uklart om en tidligere beskjed kunne gjort utbyggingen billigere.

    Man må være politiker for å forstå denne manøveren, tror jeg. For andre ser det ut som fyllekjøring. På elektrisk sparkesykkel. Ikke straffbart. Men med fare for å gå på trynet.

    At Oslo endelig har startet en utbygging som sikrer en ny vanntilførsel, var derfor på høy tid. At et slikt gigantprosjekt kan bli dyrere enn beregnet, er heller ikke uventet. Grunnforholdene i og rundt Oslo er mildt sagt uforutsigbare, noe som gjør graving og underjordisk utbygging vanskelig å kostnadsberegne. Dette er typisk et prosjekt der man ikke vet hva det koster før man er godt i gang. Det er heller ikke et prosjekt der det er noen politisk strid om hvorvidt man skal gjøre det, eller ikke. Vi snakker ikke om en regning på elsykler eller utemøbler i bilfri sone som blir tidoblet, uten at noen sier fra.
    ...
    Likevel er feilen hun gjorde ikke stor nok til at hun kunne tvinges til å gå av for å redde byrådet for den politiske tominuttersutvisningen de nå har pådratt seg. At den borgerlige siden, med Senterpartiet på slep, bruker en slik anledning til å markere seg, er ikke så rart. Men at Rødt er med, er fortsatt en gåte.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    I følge informerte kilder jeg snakket med i dag ligger de faktiske overskridelsene til å gå av stabelen på 3 Dong eller mer.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Siden dere sikkert har hørt nok av meg, så overlater jeg ordet til DNs kommentator og det blir mitt siste bidrag i denne saken.


    Så hvorfor velger byrådets støtteparti Rødt å stemme for et mistillitsforslag som kaster hele byrådet, for så å si at de ser for seg at de samme partiene, inkludert alle de som har sagt at mistilliten var grunnløs, skal fortsette å styre hovedstaden?

    Og hvorfor gjør de det på en sak som ikke handler om misbruk av offentlige midler, eller andre åpenbare brudd på den integriteten en byråd må inneha. Mistilliten mot Berg er basert på en såpass pirkete detalj som at hun burde sagt fra til bystyret om økte kostnader ved å sikre Oslo vann. For meg er det helt uklart om en tidligere beskjed kunne gjort utbyggingen billigere.

    Man må være politiker for å forstå denne manøveren, tror jeg. For andre ser det ut som fyllekjøring. På elektrisk sparkesykkel. Ikke straffbart. Men med fare for å gå på trynet.

    At Oslo endelig har startet en utbygging som sikrer en ny vanntilførsel, var derfor på høy tid. At et slikt gigantprosjekt kan bli dyrere enn beregnet, er heller ikke uventet. Grunnforholdene i og rundt Oslo er mildt sagt uforutsigbare, noe som gjør graving og underjordisk utbygging vanskelig å kostnadsberegne. Dette er typisk et prosjekt der man ikke vet hva det koster før man er godt i gang. Det er heller ikke et prosjekt der det er noen politisk strid om hvorvidt man skal gjøre det, eller ikke. Vi snakker ikke om en regning på elsykler eller utemøbler i bilfri sone som blir tidoblet, uten at noen sier fra.
    ...
    Likevel er feilen hun gjorde ikke stor nok til at hun kunne tvinges til å gå av for å redde byrådet for den politiske tominuttersutvisningen de nå har pådratt seg. At den borgerlige siden, med Senterpartiet på slep, bruker en slik anledning til å markere seg, er ikke så rart. Men at Rødt er med, er fortsatt en gåte.
    Man glemmer jo å ta med seg selve kostnadssprekken på drøye 5mrd kroner. Det er ikke åpenbart for meg at en leder ikke skulle kunne gjøre noe fra eller til her. Hun har jo tross alt hatt ansvaret for de under seg, ned i etatene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Den mest opplagte måten å få dette mye billigere på ville være å gjøre det når man burde for en 20-30 år siden eller deromkring. Det har vært en sak i snart 70 år eller hva det nå er og grunnen til at ting går fort og kanskje vel fort nå er at Oslo fikk trussel om en million kroner i bot pr dag fra Mattilsynet de gikk på overtid med å få vedtatt dette og det ligger også en trussel rundt når det hele skal være ferdig og den tidsfristen regnes som knapp gitt hvor stort og komplekst prosjektet er. Det er i alle fall et fint eksempel på hvor lite politisk sexy skjult vital infrastruktur er. Så får dette byrådet og pensjonistene i de foregående krangle om hvem sin feil det egentlig er at dette har blitt lagt i skuffen igjen og igjen og igjen og nesten garantert blir dyrere enn det burde bli fordi alt må gjøres mens det brenner på dass og er, justert for inflasjon og alt spektakulært mye dyrere enn ha gjort det for noen tiår siden. Nå kunne man jo ikke vite at det skulle bli corona og press i anleggsbransjen, men Oslo har gjennom tiår klønet dette så grundig til at byen ender opp med å være helt nødt til å gjøre det på verst mulig tidspunkt. Det er sikkert en gang i løpet av de siste tiårene dette kunne vært en del av fin motkonjunkturpolitikk for eksempel.

    Mattilsynet skrev følgende i brev datert 7. juni 2019.

    «Mattilsynet, Region Stor-Oslo vil pålegge Oslo kommune senest innen 20. november å fatte nødvendig investeringsbeslutning/utbyggingsvedtak for å sikre at kommunen etablerer en fullgod reservevannforsyning innen 1. januar 2028. I tillegg vil vi samtidig forhåndsvarsle at Oslo kommune vil ilegges en løpende dagmulkt dersom dette pålegget ikke etterkommes innen gjennomføringsfristen»,

    Dette kom da etter at Oslo ble pålagt å gjøre noe med dette i et vedtak av 2017 uten at noe skjedde.

    Dette kommer til å bli dyrt. Stay tudend for flere budsjettsprekker.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    De får gjøre som man gjør i de store byene i England: Rense kloakken til gjenbruk som drikkevann. Litt tamt men OK. Mye billigere. Nei jeg kødder ikke. Var det noen som satt ManU kaffen i pusten akkurat no med tanke på hva man der over har fordrukket....??

    Bare en liten oppgradering av anlegget på Bjerkåsholmen så kan man sende førsteklasses renset drikkevann tilbake i samme tunellen som Oslomøkka går ut.....
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Men det er ingen feil. Hun fulgte notmal saksgang og FrP og FNB fant ut at her var det noe å kritisere. De har en personlig vendetta mot Lan.


    Rødt kan nå drømme om å overbevise AP, SV og MDG-velgere at deres parti er bedre enn deres nåværende. Hvordan skal disse omvendes?

    De skjøt seg selv i foten med hagle. Good riddance, Oslo Rødt.

    De kan ikke påberope seg å være noen som helst vaktbikkje etter dette her.

    Det er ikke et klart regelverk som definerer opplysningsplikten - derfor har du rett i at hun teknisk sett ikke har brutt noe juridisk.

    Dette er derimot politikk og et spørsmål om tillit. At FrP har sine motiver er forståelig. At Venstre og spesielt Rødt støtter mistillitsforslaget handler ikke om taktikk før valget, men rett og slett fordi hun over lang tid ikke har gjort jobben sin tilstrekkelig.

    Lan er lite ydmyk og antyder at dette utelukkende handler om taktikk før valget. Det virker derimot lite sannsynlig gitt de opplysninger vi har og støtten fra Rødt.

    Lan må likevel få kudos for å stå på sitt. Hun er faktisk en tøff politiker, som er god på polarisering. Hun har en stil som minner både om Listhaug og Trump - å stå i stormen når alle andre mener noe annet. Selv AP har under radaren sagt at de hadde foretrukket om hun trakk seg, men det virker som det meste peller av. Akkurat det kan jeg faktisk respektere.

    Om dette gir henne noe flere stemmer og oppslutning er derimot langt fra sikkert, selv om det helt sikkert faller i god jord hos hennes kjernevelgere. At Rødt stemmer prinsipielt mot Lan - og støtter høyresiden når de faktisk har rett - tror jeg faktisk kan styrke dem og gi dem mer troverdighet. Rødt har en ny strategi for å bli mer stuerent - og de har i det minste overrasket meg med mer profilerte og klartenkte talsmenn / kvinner den siste tiden - deres radikale politikk til tross.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    De får gjøre som man gjør i de store byene i England: Rense kloakken til gjenbruk som drikkevann. Litt tamt men OK. Mye billigere. Nei jeg kødder ikke. Var det noen som satt ManU kaffen i pusten akkurat no med tanke på hva man der over har fordrukket....??

    Bare en liten oppgradering av anlegget på Bjerkåsholmen så kan man sende førsteklasses renset drikkevann tilbake i samme tunellen som Oslomøkka går ut.....
    Rule #1: Man drikker ikke vann fra springen når man er i England. Det er vel noe alle vet?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Har iallfall vært der med folk som har bodd der en stund, og de har sagt at man ikke drikker vann fra springen der. Man kan til nød dusje i det, men da bør man desinfisere seg med spritservietter etterpå.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er ikke et klart regelverk som definerer opplysningsplikten - derfor har du rett i at hun teknisk sett ikke har brutt noe juridisk.

    Dette er derimot politikk og et spørsmål om tillit. At FrP har sine motiver er forståelig. At Venstre og spesielt Rødt støtter mistillitsforslaget handler ikke om taktikk før valget, men rett og slett fordi hun over lang tid ikke har gjort jobben sin tilstrekkelig.

    Lan er lite ydmyk og antyder at dette utelukkende handler om taktikk før valget. Det virker derimot lite sannsynlig gitt de opplysninger vi har og støtten fra Rødt.

    Lan må likevel få kudos for å stå på sitt. Hun er faktisk en tøff politiker, som er god på polarisering. Hun har en stil som minner både om Listhaug og Trump - å stå i stormen når alle andre mener noe annet. Selv AP har under radaren sagt at de hadde foretrukket om hun trakk seg, men det virker som det meste peller av. Akkurat det kan jeg faktisk respektere.

    Om dette gir henne noe flere stemmer og oppslutning er derimot langt fra sikkert, selv om det helt sikkert faller i god jord hos hennes kjernevelgere. At Rødt stemmer prinsipielt mot Lan - og støtter høyresiden når de faktisk har rett - tror jeg faktisk kan styrke dem og gi dem mer troverdighet. Rødt har en ny strategi for å bli mer stuerent - og de har i det minste overrasket meg med mer profilerte og klartenkte talsmenn / kvinner den siste tiden - deres radikale politikk til tross.
    Vel, den dama skremmer meg faktisk ut fra det jeg så på TV i går - hun kan gå over lik om det trengs - ikke bra.

    Hun har ingen skyld overhode i det som har oppstått, det er der Rødt som har - kjerringer er kjerringer verst heter det i ordtaket. Men, hun forsetter ikke i bystyret - ergo innrømmer hun at hun har dummet seg ut indirekte, men først skal hun dra hele bystyret ned i søla. En milliard her og en milliard der spiller ingen rolle - ikke jeg som betaler allikevel....
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    B925DC3E-7DC1-4CC7-A7B6-BA13B657B3A4.jpeg
    Vel, den dama skremmer meg faktisk ut fra det jeg så på TV i går - hun kan gå over lik om det trengs - ikke bra.

    Hun har ingen skyld overhode i det som har oppstått, det er der Rødt som har - kjerringer er kjerringer verst heter det i ordtaket. Men, hun forsetter ikke i bystyret - ergo innrømmer hun at hun har dummet seg ut indirekte, men først skal hun dra hele bystyret ned i søla. En milliard her og en milliard der spiller ingen rolle - ikke jeg som betaler allikevel....
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ikke noe feil med vannet i England

    Det er definitivt mye galt med vannet mange steder i Storbritannia. Det vet jeg en del om, siden jeg bodde der i syv år. Mange steder er det så hardt at man må bruke kjøpevann for å lage drikkbar te, noen steder så fullt av kjemikalier at det lukter som bakrommet på et gammeldags apotek og andre steder har det til enhver tid en klar brunfarge. Så er det selvsagt også helt ok de fleste steder, men kontrasten er stor i forhold til vannet her hjemme.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Om 10 år kommer vi til å se dette som storm i et vannglass og det har da kommet prosjekter med langt større sprekker i budsjettet, noe som kommer omtrent årlig. Hvor var den samme kritkken av stortingskjelleren?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Klart det er. Litt som i USA er også i UK alt best der. Selv når det på ingen måte er det.
    Det er en grei antagelse at drikkevann i den siviliserte verden er godt overvåket og at man har en rimelig klar ide om de relevante parameterene på det. Jeg ville ellers vedde temmelig mye på at drikkevannskvaliteten generelt i UK er bedre enn i USA.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Om 10 år kommer vi til å se dette som storm i et vannglass og det har da kommet prosjekter med langt større sprekker i budsjettet, noe som kommer omtrent årlig. Hvor var den samme kritkken av stortingskjelleren?
    Staten, statseide selskaper og kommuner får sakte men sikkert bedre styringssystemer og lærer på veien. Det blir derfor mindre budsjettsprekker framover, noe vi allerede har sett over tid. Men, gode prognoser og budsjetter hjelper lite når man ikke har ledelse på plass. De fleste bytter da ut de som ikke fungerer - men har ofte denne muligheten før man har fått en ekstraregning på en norsk opera +.

    Om 10 år har vi forhåpentligvis en bærekraftig klimapolitikk implementert hos ansvarlige partier som tenker helhetlig. MDG blir muligens husket som pionerer eller aktivister - men sannsynligvis ikke så mye diskutert.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Hvor var den samme kritkken av stortingskjelleren?
    Den var også vitterlig mye bråk med. "Problemet" der var at alle partier hadde vært med på morro så det passet ikke så veldig godt med altfor mye styr rundt det.

    I motsetning til vannsaken så var Stortingskjelleren høyst sannsynlig ren dumskap og inkompetanse ved at Stortinget selv var byggherre fremfor å overlate det til en voksen, som f.eks Statsbygg.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Den var også vitterlig mye bråk med. "Problemet" der var at alle partier hadde vært med på morro så det passet ikke så veldig godt med altfor mye styr rundt det.

    I motsetning til vannsaken så var Stortingskjelleren høyst sannsynlig ren dumskap og inkompetanse ved at Stortinget selv var byggherre fremfor å overlate det til en voksen, som f.eks Statsbygg.
    Det er mulig du har rett i det, men det er jo alltid en med hovedansvaret. Det var ikke så farlig den gang da? :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Det er mulig du har rett i det, men det er jo alltid en med hovedansvaret. Det var ikke så farlig den gang da? :)
    Det var vel Olemic Tommessen som ble kastet under bussen for syns skyld men alle skjønte vel at det var en svært kollektiv systemsvikt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er mulig du har rett i det, men det er jo alltid en med hovedansvaret. Det var ikke så farlig den gang da? :)
    Det var stortingspresidenten det, som også gikk av pga sprekken. Det er alltid ensomt på toppen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sist fremmet FrP og Bompengenissene mistillitsforslag fordi det var 15.000(?) registrerte brudd på Arbeidsmiljøloven i etatene Lan var ansvarlig for i løpet av et noen år.
    Er det noen som tror at det mistillitsforslaget hadde noe med sakens faktiske forhold å gjøre?
    Ikke glem å se dette i lys av Veireno-saken der Enger ble dømt til fengsel for tilsvarende forhold.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht vann for husholdninger i UK. Disse anleggene benyttes fortrinnsvis i store byer der det er dårlig tilgang på naturlig vannforsyning.
    Så er det også slik at jeg kjenner en som jobbet som QA ingeniør (nå pensjonert) på en bedrift som lager slike anlegg. De eksporteres over hele verden.

    For å sette dette i perspektiv. Slå sirkel med 50 km radius fra Manchester sentrum. Innenfor denne bor det anslagsvis like mange mennesker som i hele Norden. Alle skal ha vann og alle får...
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Staten, statseide selskaper og kommuner får sakte men sikkert bedre styringssystemer og lærer på veien. Det blir derfor mindre budsjettsprekker framover, noe vi allerede har sett over tid.
    Ok?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jag antar at Lan ble nok ofret som syndebukk for kortvarig Å vende fokuset vekk fra den gigantomatiske skandalen som ligger potent og som hun ikke alene er ansvarlig for. Det hun gikk i fella på var informasjonsplikten. Hun følte det nok urettferdig at hun alene skulle være syndebukk.

    Ellers er det antagelig en overvekt av inkompetente politikere i Oslos styre og stell slik som i alle andre byer....
     
    Sist redigert:

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    Kodeksen: "jeg tar ansvar, jeg går" eksisterer ikke lengre. Dette er ikke min skyld, verden får rase....Som politiker søker man makt og posisjon. Ansvar, nei det får noen andre ta.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jepp, dette blir forklart av MDG med at hun er under angrep grunnet personen Lan, samt at det snart er valg. Ingenting om hvordan hun kunne ha håndtert saken bedre som påpekt av Rødt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Kodeksen: "jeg tar ansvar, jeg går" eksisterer ikke lengre. Dette er ikke min skyld, verden får rase....Som politiker søker man makt og posisjon. Ansvar, nei det får noen andre ta.
    Generelt gir ikke begrepet om ansvar enromt mye mening så lenge man selv ikke har noen nevneverdig innflytelse på utfallet, eller at om man hadde gjort andre valg og vurderinger ville sluttresultatet blitt noe annet, om du vil. Det er først og fremst dette som har uthulet ansvarsbegrepet. Om vi tar et nært eksempel så kan man f.eks hevde at regjeringen har et helt klart og rimelig ansvar fordi Norge valgte å basere seg på just-in-time for smittevernsutstyr. Politikere hadde en høyst reell mulighet til å ha gjort noe annet, de var endtail rimelig tydelig advart mot at nettopp noe slikt var en av de mest sannsynlige krisene som kunne ramme, men de valgte å prioritere noe annet. Finnene valgte annerledes og resultatet så man ganske klart.

    Det er mye eksempler på at folk i ledende posisjoner slipper å ta ansvaret de reelt personlig faktisk hadde og også på det motsatte, i det private ser man en del eksempler på at toppsjefen går selv om det ikke er noen som tror at vedkommende personelig egentlig har hatt så mye med feilen å gjøre, men i en del tilfeller må noen ta ansvaret, og det kan bli den på toppen.

    I et stort og komplekst offentlig prosjekt som dette eller noe annet så ville den aller minste pirkingen i materien stort sett avsløre at resultatet ville blitt akkurat det samme uansett hvem som var byråd eller statsråd fordi faktorene ikke er av politisk art, men igeniørteknisk. Det ville i de langt fleste tilfellene være akkurat de samme folkene i de samme fagetatene som gjorde de samme vurderingene og fikk anbud fra de samme entrepenørene for det samme. Nå har jernbanen gjennom Moss blitt mye dyrere enn planlagt. Det er neppe fordi Hareide, som er statsråd, burde funnet ut mye tidligere hvor mye kvikkleire det faktisk var i grunnen der eller hva nå problemet faktisk var. Eller at den generelle prisen på entrepenørviksomhet har steget svært mye det siste året. Mengden kvikkleiere og hvordan man løser det problemet er invariant for hvem som tilfeldigvis leder departementet akkurat når det blir oppdaget og konsekvensene tallfestet. Det er sikkert noen som mener Hareide burde gå også, men det endrer ingen verdens ting med det faktiske problemet.

    I Oslo ble for øvrig budjsettsprekken enstemmig vedtatt i bystyret i går. Det koster altså akkurat like mye som det gjorde for en uke siden og ingen ting er endret med selve prosjektet, som er eksakt som man kunne vite på forhånd. Ikke et eneste lastebillass med løsmasse har blitt endret. Jeg tviler på at noen av politikerene, om de hadde blitt informert tidligere, hadde tenkt å spørre noen de kjenner i vinklubben eller på bandylaget til ungene hva de mener det burde koste å drive 19 km tunell fra Huseby i Oslo til Holsfjorden. Prisen på det har ingen verdens ting med politikk å gjøre.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Generelt gir ikke begrepet om ansvar enromt mye mening så lenge man selv ikke har noen nevneverdig innflytelse på utfallet, eller at om man hadde gjort andre valg og vurderinger ville sluttresultatet blitt noe annet, om du vil. Det er først og fremst dette som har uthulet ansvarsbegrepet. Om vi tar et nært eksempel så kan man f.eks hevde at regjeringen har et helt klart og rimelig ansvar fordi Norge valgte å basere seg på just-in-time for smittevernsutstyr. Politikere hadde en høyst reell mulighet til å ha gjort noe annet, de var endtail rimelig tydelig advart mot at nettopp noe slikt var en av de mest sannsynlige krisene som kunne ramme, men de valgte å prioritere noe annet. Finnene valgte annerledes og resultatet så man ganske klart.

    Det er mye eksempler på at folk i ledende posisjoner slipper å ta ansvaret de reelt personlig faktisk hadde og også på det motsatte, i det private ser man en del eksempler på at toppsjefen går selv om det ikke er noen som tror at vedkommende personelig egentlig har hatt så mye med feilen å gjøre, men i en del tilfeller må noen ta ansvaret, og det kan bli den på toppen.

    I et stort og komplekst offentlig prosjekt som dette eller noe annet så ville den aller minste pirkingen i materien stort sett avsløre at resultatet ville blitt akkurat det samme uansett hvem som var byråd eller statsråd fordi faktorene ikke er av politisk art, men igeniørteknisk. Det ville i de langt fleste tilfellene være akkurat de samme folkene i de samme fagetatene som gjorde de samme vurderingene og fikk anbud fra de samme entrepenørene for det samme. Nå har jernbanen gjennom Moss blitt mye dyrere enn planlagt. Det er neppe fordi Hareide, som er statsråd, burde funnet ut mye tidligere hvor mye kvikkleire det faktisk var i grunnen der eller hva nå problemet faktisk var. Eller at den generelle prisen på entrepenørviksomhet har steget svært mye det siste året. Mengden kvikkleiere og hvordan man løser det problemet er invariant for hvem som tilfeldigvis leder departementet akkurat når det blir oppdaget og konsekvensene tallfestet. Det er sikkert noen som mener Hareide burde gå også, men det endrer ingen verdens ting med det faktiske problemet.

    I Oslo ble for øvrig budjsettsprekken enstemmig vedtatt i bystyret i går. Det koster altså akkurat like mye som det gjorde for en uke siden og ingen ting er endret med selve prosjektet, som er eksakt som man kunne vite på forhånd. Ikke et eneste lastebillass med løsmasse har blitt endret. Jeg tviler på at noen av politikerene, om de hadde blitt informert tidligere, hadde tenkt å spørre noen de kjenner i vinklubben eller på bandylaget til ungene hva de mener det burde koste å drive 19 km tunell fra Huseby i Oslo til Holsfjorden. Prisen på det har ingen verdens ting med politikk å gjøre.
    Det er store forskjeller mellom sprekken på jernbanen og vannforsyningen. Prosjekteringen i Moss med flere ble utført under Jernbaneverket for flere år siden. Den viste seg å ha huller, prosedyrer som er endret på i dag.

    Lan medvirket på et tidligere tidspunkt og hadde flere muligheter å avdekke feil og mangler i selve prosjekteringen. Både manglende oppfølgning av prosjektet + manglende informering ligger til grunn for mistilliten - avhengig av hvem du spør.

    Det lykkes dårlig å prøve å sammenlikne dette med andre saker på nasjonalt nivå. Videre, byrådet er mer operativ enn statsråder og har andre forpliktelser.

    Det koker ned til at det virker lettvint og lite saklig å hevde at et flertall i bystyret stemmer utelukkende på rasisme og politisk spill før valget. Noen mener også at Rødt er lurt, eller er naive. Er det egentlig det inntrykket man får når man hører Eivor Evenrud begrunne mistilliten ?
     
    Sist redigert av en moderator:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Lan har ingen teknisk kompetanse whatsoever som tilsier at hun kunne avdekket noe som helst. Det hele koker ned til når hun skulle informert om at overskridelse ble mye større enn først antatt. Hun gjorde det riktige og leide inn Holte Consulting som uavhengig part for å kontrollsjekke og de økte jo rammene betydelig.
    1623925474475.png
    Hun burde ha informert tidligere ja men alle viste jo at dette ville bli ille. Bare snakk om hvor ille.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Lan har ingen teknisk kompetanse whatsoever som tilsier at hun kunne avdekket noe som helst. Det hele koker ned til når hun skulle informert om at overskridelse ble mye større enn først antatt. Hun gjorde det riktige og leide inn Holte Consulting som uavhengig part for å kontrollsjekke og de økte jo rammene betydelig.
    Vis vedlegget 729625
    Hun burde ha informert tidligere ja men alle viste jo at dette ville bli ille. Bare snakk om hvor ille.
    Du blander "teknisk" kompetanse (usikker på om teknisk kompetanse er dekkende for dette prosjektet) med å følge opp en prosess. At hun gjorde en riktig ting forklarer ikke hendelsesforløpet som ble begrunnet av Rødt forleden dag. Overskridelsene er såpass store (unødvendig å si egentlig) at andre tiltak burde ha vært vurdert på et tidligere tidspunkt av de folkevalgte. Selv om det var knyttet usikkerheter til de nye estimatene, så er funnene såpass alvorlige at de åpenbart skulle ha vært kommunisert.

    Et annet spørsmål som ikke er diskutert i media så langt er også hvordan prosjektet er satt opp fra begynnelsen av, med kontrakter og milepæler for å ha en viss forutsigbarhet på kostnadene og prognosene.

    Jeg tror hun hadde overlevd med en hyppigere informering til de folkevalgte, men hun har såpass mange skandaleprosjekter og hendelser bak seg - slik at det virker som at hun ikke er egnet til å følge noe opp. Hun er derimot god til å være synlig i media å få profilere seg selv og partiet - som dog er en viktig egenskap hos en politiker. At hun setter seg selv over Oslo, som befinner seg i en kritisk situasjon mht styring av pandemien, er til ettertanke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn