Politikk, religion og samfunn MDG Tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.150
    Antall liker
    7.784
    Sted
    Oslo
    Vel, 2 saker er jo noe.
    Vi kjenner jo alle kapasiteten til politiet etter nær, eller var det fjern politi reformen.
    Sykkel tyveri er ulovlig.
    Har vel fått 8-10 sykler stjålet.
    Som regel 10 dager etter, brev fra politiet om at saken er henlagt.
    Til tross for at jeg kunne beskrive han som bodde i hospitset i nabolaget
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    At 2 personer gis forelegg er ikke det samme som at 2 personer truet med eller oppfordret til vold, men det visste du helt sikkert.
    Det stemmer. De to er nok toppen av isfjellet. Det er nok minst 4-5 stk til. Kanskje 10! Fortsatt ikke så mange som man skulle få inntrykk av.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Og så? Kanskje de mest graverende tilfellene. Nylig ble en 16 år gammel gutt fengslet for 6 år grunnet trusler og hetsing, han benyttet seg bare av ytringsfriheten sin.
    Å kritisere Lan kan neppe sammenliknes med terrorplanlegging - eller - i så fall har man sett seg blind og gått seg vill i tolkning av norsk lov (eventuelt er medlem i free Britney bevegelsen). Noen vil vel også hevde at å lytte på modern tanking krever minst 5 år i fengsel.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.508
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det stemmer. De to er nok toppen av isfjellet. Det er nok minst 4-5 stk til. Kanskje 10! Fortsatt ikke så mange som man skulle få inntrykk av.

    Vittig.

    Det skulle vært interessant å vite hva poenget ditt er med å forsøke å underkjenne at dette er et problem, spesielt for kvinner som ønsker å ytre seg i offentligheten.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vittig.

    Det skulle vært interessant å vite hva poenget ditt er med å forsøke å underkjenne at dette er et problem, spesielt for kvinner som ønsker å ytre seg i offentligheten.
    Poenget mitt er følgende:

    - Ut fra norsk lov er ytringene fremmet mot Lan i all hovedsak innenfor lovverket.

    - Påstanden om at flere har brutt loven - og gått over grensen - stemmer ikke.

    - Vi står igjen med ubehjelpelige ytringer - men altså ikke noe i nærheten av hva mange antydet da denne saken kom opp for alvor.

    - Det koker ned til at politikere som bruker provokasjon og splittelse som politisk verktøy må tåle å få kritikk. På samme tid er det åpenbart et behov for styrket læring på skoler om nettvett, god norsk, saklighet med mer - ref polititets egne kommentarer om det samme.

    - Det er en rekke kvinner som over flere år med respekt som har ytret seg uten store problemer, f eks Erna, Brundtland, Skogen Lund. Men Listhaug og Lan får mye pepper - så kan du lurte på hvorfor.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    ^ Du mener at trusler om vold og lignende kun er politiske ytringer?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.508
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    - Det er en rekke kvinner som over flere år med respekt som har ytret seg uten store problemer, f eks Erna, Brundtland, Skogen Lund.

    Fasit er vel at du ikke engang har brydd deg med å google dine egne påstander.

    Da får det holde med ett enkelt eksempel fra min side:


    – Jeg har levd med livvakter døgnet rundt i to og et halvt år på grunn av drapstrusler, sier Solberg."

    Men som Panter'n sier, det er vel bare for politiske ytringer å regne og dermed helt innafor.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Fasit er vel at du ikke engang har brydd deg med å google dine egne påstander.

    Da får det holde med ett enkelt eksempel fra min side:


    – Jeg har levd med livvakter døgnet rundt i to og et halvt år på grunn av drapstrusler, sier Solberg."

    Men som Panter'n sier, det er vel bare for politiske ytringer å regne og dermed helt innafor.
    Fasit faktisk 😂

    De aller fleste ledende politikere har livvakter og får trusler. Du blander epler, pærer, snørr og barter om hverandre.

    Selv om enkeltindivider truer Erna - så har det fint lite med hennes stemme og Røst som kvinne å gjøre. Hun blir stort sett møtt med respekt og på sak, selv fra sine politiske motstandere. Dette var annerledes da hun ble partileder og ble møtt med mange fordommer.

    Både hun og Brundtland har banet vei for at kvinner kan ha karriere og komme til topps. Når Lan bruker offerkoret fordi hun uttaler seg ekstremt, provoserende og splittende - så er fasiten nå på hele to anmeldelser - og at hun må tåle steken når hun legger opp til dette selv. Det samme med Listhaug. Så får vi i mellomtiden lære folk å debattere på skolebenken - noe du demonstrerer selv her 😉
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    Hvor mange forhold anmeldte Lan? Tre. Av de ble to dømt.
    Men du mener fortsatt at trusler om vold og lignende er helt innafor så lenge det dreier seg om en kvinnelig politiker?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Hvor mange forhold anmeldte Lan? Tre. Av de ble to dømt.
    Men du mener fortsatt at trusler om vold og lignende er helt innafor så lenge det dreier seg om en kvinnelig politiker?
    Men for pokker da Pinky!!

    Du vet vel at TEKSTEN sier at kvinner skal holde kjeften sin i forsamlingen!
    Luther sa vel også noe im at hun skulle sitte ( hjemme på kjøkkenet ??? ) på sin brede bak og ikke dra ut pg forstyrre almenheten! Eller noe i den retning i alle fall. Beklager at jeg ikke er så skolert i Katekismen ( Luthers ) og Teksten forøvrig! Men jeg er bare en yderst beskjeden hedning! :LOL: :LOL: :LOL: Så dere kan dessverre ikke vente mere fra meg!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser ut til at noen ønsker å alminmeligjøre trusler om vold og lemlestelse av politikere. Det er ikke bra. Formålet er å få meningsmotstandere til å tie, ev. avslutte sin politiske karriere. Dette må vi ta på det største alvor. Minner om disse:
    § 227.Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Aar straffes den, som i Ord eller Handling truer med et strafbart Foretagende, der kan medføre høiere Straf end 1 Aars Hefte eller 6 Maaneders Fængsel, under saadanne Omstændigheder, at Truselen er skikket til at fremkalde alvorlig Frygt, eller som medvirker til saadan Trusel. Under særdeles skjerpende omstendigheter, jf. § 232 tredje punktum, kan fengsel inntil 6 år idømmes.

    § 390 a.Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

    Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    Men for pokker da Pinky!!

    Du vet vel at TEKSTEN sier at kvinner skal holde kjeften sin i forsamlingen!
    Luther sa vel også noe im at hun skulle sitte ( hjemme på kjøkkenet ??? ) på sin brede bak og ikke dra ut pg forstyrre almenheten! Eller noe i den retning i alle fall. Beklager at jeg ikke er så skolert i Katekismen ( Luthers ) og Teksten forøvrig! Men jeg er bare en yderst beskjeden hedning! :LOL: :LOL: :LOL: Så dere kan dessverre ikke vente mere fra meg!
    Jøss, jeg visste ikke at du hadde konvertert til læstadianismen.
    :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.946
    Antall liker
    11.348
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    " Naturen har gitt kvinnene brede hofter og stor bak - og derved gitt det til kjenne at hun skal sitte og passe sitt hus...... "
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvor mange forhold anmeldte Lan? Tre. Av de ble to dømt.
    Men du mener fortsatt at trusler om vold og lignende er helt innafor så lenge det dreier seg om en kvinnelig politiker?
    Har du lest et eneste komma av det jeg er skrevet? Eller er det helt umulig å vurdere flere spørsmål i hodet på samme tid? Er drapstruslene mot Erna fra muslimske miljøer grunnet at hun er kvinne tror du - eller fordi hun fører en streng politikk på utvalgte områder?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ser ut til at noen ønsker å alminmeligjøre trusler om vold og lemlestelse av politikere. Det er ikke bra. Formålet er å få meningsmotstandere til å tie, ev. avslutte sin politiske karriere. Dette må vi ta på det største alvor. Minner om disse:
    § 227.Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Aar straffes den, som i Ord eller Handling truer med et strafbart Foretagende, der kan medføre høiere Straf end 1 Aars Hefte eller 6 Maaneders Fængsel, under saadanne Omstændigheder, at Truselen er skikket til at fremkalde alvorlig Frygt, eller som medvirker til saadan Trusel. Under særdeles skjerpende omstendigheter, jf. § 232 tredje punktum, kan fengsel inntil 6 år idømmes.

    § 390 a.Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

    Offentlig påtale finner bare ssted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn.
    Du mener da at norsk lov tillater hetsing av kvinner? Jeg henviser til faktum - at saken om Lan er et storm i vannglass. Hele to anmeldelser !!

    Er det for varmt i dag til å lese innlegg på hifisentralen ? Eller er det for mye cava i kombo med sola?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.508
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Svært interessant å se hvilke retoriske og mentale krumspring man er villig til å gjøre for å underkjenne og trivialisere det vi etter flere forskningsrapporter, bøker og undersøkelser utmerket godt vet er et høyst reelt samfunnsproblem.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Dette er endel av kostnadene ved å leve i et demokrati. Menneskenaturen er som den er. Noen går over streken. Vi har lover mot trusler.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    Har du lest et eneste komma av det jeg er skrevet? Eller er det helt umulig å vurdere flere spørsmål i hodet på samme tid? Er drapstruslene mot Erna fra muslimske miljøer grunnet at hun er kvinne tror du - eller fordi hun fører en streng politikk på utvalgte områder?
    Har det egentlig noe å si om truslene kommer fra en muslim eller en naustgubbe? Hva truslene er grunngitt med er også revnende likegyldig.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Svært interessant å se hvilke retoriske og mentale krumspring man er villig til å gjøre for å underkjenne og trivialisere det vi etter flere forskningsrapporter, bøker og undersøkelser utmerket godt vet er et høyst reelt samfunnsproblem.
    Vi har et problem ja, men så er spørsmålet hvilke verktøy man har til å bekjempe disse. Er man kontroversiell i dag så virker det som det er begrenset hva politiet kan gjøre med mindre det er direkte og alvorlige trusler. Diskusjonen videre på hvor grensen på ytringsfriheten går er interessant.

    Hetsen på Lan har noen likhetstrekk med Erna da hun ble partileder - da deres person ble angrepet. Men Lan splitter også rent politisk og retorisk - slik som Listhaug. Jeg har ingen fasit utover innspill på at det bør bli mer fokus på referanser, debattteknikk og saklighet på skolene - samtidig som et lovverket luker ut de som bryter loven.
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Har det egentlig noe å si om truslene kommer fra en muslim eller en naustgubbe? Hva truslene er grunngitt med er også revnende likegyldig.
    Flere politikere opplever trusler på bakgrunn av sin politikk. Når det kommer til kvinnehat som eks. er dette ofte personhets og gjerne fra en større gruppe mennesker, som har til hensikt å mobbe og skvise ut. Jeg tror det er klokt å skille mellom det «alle» opplever og det hatet kvinner spesielt opplever - det var i det minste hva jeg opplevde var temaet her.

    Til orientering - og for å unngå misforståelser. Jeg synes Lan er tøff og står hardt på en politikk hun tror på. Hun virker troverdig i intervjuer - f eks på politisk kvarter. Jeg beklager alle de som blir fristet til å gå på hennes person og ikke politikk. På samme tid er hun langt fra den første kontroversielle politiker som blir utsatt for hets, selv om det har tatt av mht henne. Hun har en splittende retorikk som skaper flere fans men også motstandere. Spørsmålet er - hvor går grensen for hva vi kan tillate av reaksjon? Det er ikke enkelt . Mitt poeng er at politiet har begrenset med virkemidler per i dag. Hvis vi strammer inn - hvor lang skal «meningspolitiet» kunne gå inn i vår private sfære og personlige meninger? Jeg synes dette er et interessant dilemma - derav debatten.
     
    Sist redigert av en moderator:
    R

    rr30629

    Gjest
    Det var jo bare et tidsspørsmål før noen bet på denne


    Hun har da i det minste stor tro på seg selv i og med at hun sikkert regner med at Erna gidder å lese hele brevet.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hun har rett at vi ikke kjenner langtidsvirkningene av vaksinene med det gjør vi heller ikke av sykdommen, men mange er forsatt syke over ett år etter og blir kanskje aldri helt friske. Har en nabo som forsatt er 50 % over et år etter. En ting er rimelig sikkert, du har valget mellom vaksine og redusert sykdom og full sykdom. Det siste vil jeg ikke ha for det har vi sett ettervirkningene av.

    Og så har hun vel amerikanske røtter...
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Dette viser vel også at det kan lønne seg for oss velgere å gjøre litt research før vi legger stemmeseddelen i boksen. I tillegg til saker som de jobber for som vi støtter så kan det jo være at det følger med noe «på kjøpet» .
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    Dette viser vel også at det kan lønne seg for oss velgere å gjøre litt research før vi legger stemmeseddelen i boksen. I tillegg til saker som de jobber for som vi støtter så kan det jo være at det følger med noe «på kjøpet» .
    Det står vel også at det er hennes private mening. Partiet tar avstand fra uttalelsene.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det står vel også at det er hennes private mening. Partiet tar avstand fra uttalelsene.
    Det betyr ikke noe, hun ble valgt inn på fylkestinget for MDG, hvis man sjekker litt før man stemmer så kan det være at man finner ut litt mer, det var det jeg mente. Gjelder jo ikke bare henne men generelt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ignoranter som lett faller for konspirasjonsteorier finner vi i alle partier.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Nå ønsker jo ikke bare MDG å få bare fossilbiler ut av de største bilene, de ønsker all biltrafikk ut av byene. Blir hest og kjerre og sykler som skal frakte og forsyne Norge fremover da sikkert. Ikke så veldig merkelig at de fleste bedrifter flytter til utkanten av Oslo, heller ikke så merkelig at Oslo nå har flere utflyttere enn innflyttere det siste året.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Siste krampetrekning for å få flere stemmer fra bygde-Norge?
    En ting er hva politiet sier, men forsikringsbransjen har jo også noe de burde få si her.. Det er en del hjem og liv som har gått tapt i Trøndelag oppigjennom årene pga. gassene fra hjemmebrent apparater i kombinasjon med en liten gnist. En ting er å brygge øl, dette skaper ikke den samme skumle dampen/gassen som hjemmebrent gjør. At naboen er utrolig dårlig til å lage hjemmebrent og svir av huset grunnet dette så går det også utover andre forsikringstagere i samme selskap. Blir litt som det samme som å kjøpe seg elbil nå, det er blitt dyrt på forsikring grunnet massevis av småkrasj og kondemneringer pga. reservere-deler som ikke finnes som resten av forsikringstakerne må betale. Forsikringsselskapene gnir seg i hendene uansett, de har dette som levebrød og går i pluss samme hva forsikringstakerne gjør.

    Jeg kommer fra Trøndelag, og det er utrolig mye dårlig hjemmebrent ute og går så jeg ser ingen tap på at hjemmebrent forbys fullstendig. At de innfører lisens på brenning kan være en ide, da kanskje får man også noe bedre kvalitet på produktet og i sikrere former bort fra boligplasser. Men at det skal være fri flyt og hvermannsen som brenner hjemme, det synes jeg rett og slett er en elendig ide.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det må jo være langt bedre å redusere avgiftene. Da får man en rekke andre positive effekter på kjøpet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn