Politikk, religion og samfunn MDG Tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Bedre jernbane fører til mindre biler? Kanskje. Sist jeg tok tog inn til Oslo og tilbake måtte vi over på buss begge veier.

    På den annen side er vi ikke så mange her i landet at det skulle være uoverkommelig å bygge fungerende veier. Dagens situasjon er rett og slett helt skandaløst ubrukelig.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er nå mildt sagt merkelig at det heler ikke er mulig å bygge fungerende jernbane heller, - på flate østlandet....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nei, ikkje i eigenskap av å vere transar eller frå Afrika, men dersom dei brukar bokmål....
    To av tre er jo en bra begynnelse. Prøv å søke dypt i hjertet ditt og se om ikke du klarer å finne litt aksept og forståelse for de bokmålstalende også. De har det ikke så lett for tiden.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Akkurat kjørt fra Drammen og gjennom Oslo, og stått sikkert fem timer i kø nede i tunnelene. Dette holder ikke, her må noe gjøres.

    Hva har MDG tenkt til å gjøre for å øke kapasiteten på hovedfartsårene? Det er jo ikke miljøvennlig med så mange biler på tomgang. Først ved Karihaugen løsnet det litt.
    Det er ikke mulig å bygge seg ut av køene i rushtiden, det er noe utbyggere og trafikkplanleggere har erkjent i årevis. 2 ev. 3 felt i hver retning må duge. Det viktigste er å redusere behovet for å kjøre bil, kraftig utbygging av kollektivtilbudet, bygge boliger der arbeidsplassene befinner seg, eller motsatt. Hjemmekontor flere ganger i uka er også noe som vil hjelpe på slik at de som har behov for å kjøre bil kommer lettere frem.
    https___specials-images.forbesimg.com_imageserve_37769966_0x0.jpg_fit=scale.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    To av tre er jo en bra begynnelse. Prøv å søke dypt i hjertet ditt og se om ikke du klarer å finne litt aksept og forståelse for de bokmålstalende også. De har det ikke så lett for tiden.
    Er det MDG du tenkjer på no? Dei brukar ikkje anna enn bokmål, så langt eg har sett...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er ikke mulig å bygge seg ut av køene i rushtiden, det er noe utbyggere og trafikkplanleggere har erkjent i årevis. 2 ev. 3 felt i hver retning må duge. Det viktigste er å redusere behovet for å kjøre bil, kraftig utbygging av kollektivtilbudet, bygge boliger der arbeidsplassene befinner seg, eller motsatt. Hjemmekontor flere ganger i uka er også noe som vil hjelpe på slik at de som har behov for å kjøre bil kommer lettere frem.
    Vis vedlegget 726925
    Jeg er ikke helt overbevist om "ikke mulig". Kanskje litt av problemet ikke ligger på selve hovedveiene, men infrastrukturen i umiddelbar nærhet til dem.

    Ellers tror jeg de andre tingene du nevner sikkert ville hjelpe, men det er jo egentlig bare en annen måte å øke kapasiteten på veiene på, når man reduserer antall brukere.

    Men det er klart dette må være mulig å løse på et vis, for det er fullstendig uholdbart sånn det er nå.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I USA har ein vel erfart at mykje av problemet ligg i tilførsel til motorvegane. Desse må nødvendigvis komme med ein viss tettleik, og då kan dei ikkje alltid ha ein storleik som gjer dei funksjonelle nok. Så TerjeA har nok dei mest funksjonelle tilaka.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det var jo det jeg sa også, at kanskje problemene ligger i infrastrukturen i direkte tilknytning til veiene. Eller umiddelbar nærhet, som jeg skrev ordrett. Ofte havner man jo rett i en rundkjøring med kø med en gang man kjører av motorveien, og det må da kunne gå an å bygge ting mer effektiv for å ta unna den faktiske trafikkmengden.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    I Norge er det visst vanskelig å legge gjennomfartsveier utenom byer og tettsteder. Hvorfor må E6 og E18 gå gjennom/under Oslo? Vi har mye av det samme her i Telemark, stamveien over til Vestlandet fra E18 må gå i en sløyfe gjennom Porsgrunn og Skien og tvers gjennom Bø. Må tenke på handelsstanden, sies det.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det problemet eksisterer over hele landet, - det trenger slett ikke være større byer for at konflikten mellom handelsstand og trafikkflyt kommer opp...
    forresten så er det minst 30 år siden jeg så en forsker fra TUI påpeke at uansett hvor mye veier man bygde rundt Oslo, så ville det fortsatt være kø....
    Kanskje hivedproblemet er at "noen" har ideen om at alle arbeidsplasser må være "sentrale" - uten at de fleste faktisk trenger det... hva om halve trafikkmengden faktisk hadde gått UT av Oslo i rushperiodene......????
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.544
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det problemet eksisterer over hele landet, - det trenger slett ikke være større byer for at konflikten mellom handelsstand og trafikkflyt kommer opp...
    forresten så er det minst 30 år siden jeg så en forsker fra TUI påpeke at uansett hvor mye veier man bygde rundt Oslo, så ville det fortsatt være kø....
    Kanskje hivedproblemet er at "noen" har ideen om at alle arbeidsplasser må være "sentrale" - uten at de fleste faktisk trenger det... hva om halve trafikkmengden faktisk hadde gått UT av Oslo i rushperiodene......????
    En gang i tiden jobbet jeg som teknikker hos en ISP (internettleverandør) med hovedkontor i Bodø, og distriktskontor i Oslo (det var alltid like moro å påpeke at østlendingene bare var et distriktskontor). Der solgte man løsninger som gjorde at kunne jobbe fra hvorsomhelst (den gangen var ikke løsningene like fleksible som i dag), men selskapet valgte likevel å flytte hovedkontoret til Oslo etter hvert.
    Et interessant paradoks at man solgte løsninger som gjorde at man kunne jobbe frahvorsomhelst mens selskapet selv skulle sentralisere, til et område der lokalene var mange ganger så dyre, folk var mye dyrere og turnover er skyhøy (mens i Bodø sluttet vel 2-3stk på 10år).
    Slik er min oppfatning enda, at østlendingene absolutt skal ha alt liggende i Oslo-gryta selv om det ikke er noe som tilsier at det må ligge der. Dagens covid-situasjon viser jo at det er mulig å jobbe fra hvor du vil, selv utenfor Oslo.

    Så tanken på å få trafikkflyten ut av Oslo er kanskje ikke så dum?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sentraliseringshysteriet er jo i seg selv direkte årsak til en mengde problemer...... trafikkork og sinnsyke bolipriser er bare to av problemene...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    @Terje-A er inne på en av kjernene i problemet. Nemlig avstand mellom bolig og arbeidssted. I tillegg til den generelle befolkningsveksten (spes i Oslo) har den gjennomsnittlige avstanden mellom bosted og arbeidssted gradvis økt gjennom årene.
    Hovedårsaken til kø på hovedveinettet i Oslo er ikke at man skal inn til byen, men gjennom.

    Det er også viktig i en byplanlegging at man legger opp til en god mix av boliger og bygg for variert næringsliv. Det har man ikke gjort i Oslo de siste årene. Ja, det settes opp kontorbygg, mens øvrig næringsliv skyves stadig lenger ut til "industriområder" der også kollektivtilbudet er begrenset.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kontorbyggene blir vel gjort om til leiligheter nå som hjemmekontor blir mer vanlig.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.234
    Er ikke det det samme?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.539
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Omtrent samme holdning til kunder som SAS piloter hadde engang....passasjerer var plunder og heft.

    Men flypax er da virkelig noe helvetes plunder og pakk!

    Nå er ikke pilotene de som er mest plaget av sorten, men de som sitter i skranken, og som på den mest usakelig måte får skjeldsord og dritt slengt etter seg fra pax som "føler" seg misforstått/feilbehandlet, er det faktisk synd på. De gjør så godt de kan innefor de reglene som er der. Regler som de ikke har noen som helst mulighet til å gjøre noe med.

    Det finnes ikke noe værre en nordmenn som blir rammet av flyforsinkelser!

    Jeg sto bak en tufs i serviceskranken på OSL som brukte over en halv time på å fortelle den stakkars søte damen hvilken "jævla idddiot" hun var!
    Damen var profesjonell og høflig til fingerspissene. Da dusten til slutt gikk var det med trusler om å kontakte toppledelsen i SAS for å få henne sparket!

    Da jeg slapp til i skranken staret jeg med å beklage opplevelsen hennes "på vegne av alle takknemlig pax". Hun smilte! Og da jeg dro fram en konfekteske og sa at den var kjøpt til kona men at hun bak skranken fortjente den smeltet hun fullstendig og begynte faktisk å gråte. Fikset hun mitt problem, dvs ombooking til neste mulige flighter? Selvfølgelig! Men jeg jobbet i bransjen og visste før jeg var framme ved skranken hvilke fly jeg burde ta for å komme fortest mulig fram, og min venninde ordnet opp slik jeg ønsket det. Men jeg forlangte IKKE som dusten før meg at SAS skulle sette opp et av "ekstraflyene" som han visste med 100% sikkerhet at de hadde stående på OSL "just in case!".
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Riktig nok litt vinkling ansleivs men... (Planes, Trains and Automobiles)


    Hele sekvensen

    Well, bare måtte...
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest

    En hardt slag for MDG, som stadig blir mer utfordret når ting skal gjennomføres i praksis.

    Denne saken var vel siste dråpe i begeret, selv om hun har overlevd langt mer alvorlige saker tidligere.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nå står vel Lan på første plass (?) for MDG til Stortingsvalget til høsten så de er ikke kvitt henne helt enda.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Nå står vel Lan på første plass (?) for MDG til Stortingsvalget til høsten så de er ikke kvitt henne helt enda.
    Kommentatoriet påpekte før utfalle at dette var klart at det hadde ingen betydning for hennes politiske karriere. Hun kommer til å havne på Stortinget uansett med marginalt under 100% sannsyblighet.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ja, men Oslo er kvitt henne. Det er heller ikke en veldig god start for hennes karriere i Stortinget, eller for MDG.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ja, men Oslo er kvitt henne. Det er heller ikke en veldig god start for hennes karriere i Stortinget.
    Hvordan skulle dette være et problem for henne på Stortinget? På Stortinget samarbeides det nesten utelukkende med partier, ikke med enkeltpersoner. Det er ingen ting ved denne saken som gjør henne politisk uspiselig for de normale allierte fordi alle som kan tenke skjønner at hun ikke har noe ansvar for denne budsjettoverskridelsen personlig.

    Hun kommer til å bli valgt inn og denne saken kommer ikke til å ha noe å si for henne.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvordan skulle dette være et problem for henne på Stortinget? På Stortinget samarbeides det nesten utelukkende med partier, ikke med enkeltpersoner. Det er ingen ting ved denne saken som gjør henne politisk uspiselig for de normale allierte fordi alle som kan tenke skjønner at hun ikke har noe ansvar for denne budsjettoverskridelsen personlig.

    Hun kommer til å bli valgt inn og denne saken kommer ikke til å ha noe å si for henne.
    Så klart det betyr noe å få et mistillitsforslag mot seg, fra både sosialistisk og borgerlig side. Å bli kastet ut av bystyret er ikke akkurat en tillitserklæring til verken Lan eller MDG som parti, i den byen som angivelig er deres utsillingsvindue. Det tror jeg selv den mest hardbarka MDG-velgeren ser. Framfor å være mer ydmyk og gå frivillig skal hun nå overføre dette problemet til Raymond, i et forsøk på å ikke miste ansikt. Tviler på at den strategien fungerer så godt.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det eneste det her vil ha betydning for er Rødt som nå virkelig må kjempe for å nå sperregrensen.

    For noen idioter de er. Og de gidder ikke en gang å ta en telefon til sin leder for å informere han om hva de er i ferd med å gjøre.

    Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg Mimir på Stortinget, men nå står det i akutt fare, men jeg kan ikke akkurat si at jeg får lyst til å stemme Rødt når de kaster en av Oslos beste politikere, bare fordi de lar seg lure av FrP's spill.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Tror nok at dette var godt forankret hos partiledelsen i Rødt :) Og, selv om denne saken er av mindre alvorlighetsgrad enn tidligere saker, så var det nok siste dråpen selv for Rødt.

    Det er nok trygt, og godt innafor, å hevde at Lan med stor sannsynlighet ikke er en av Oslos beste politikere. Hun er kanskje best i kjeften, men man har andre forpliktelser som politiker enn dette.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Tror nok at dette var godt forankret hos partiledelsen i Rødt :) Og, selv om denne saken er av mindre alvorlighetsgrad enn tidligere saker, så var det nok siste dråpen selv for Rødt.

    Det er nok trygt, og godt innafor, å hevde at Lan med stor sannsynlighet ikke er en av Oslos beste politikere. Hun er kanskje best i kjeften, men man har andre forpliktelser som politiker enn dette.
    Moxnes har selv sagt at han ikke ble informert, så dette er ikke trygt forankret i noen som helst ledelse. De skal visst nok ha snakket med fylkeslaget.

    Denne saken er en like stor ikke-sak som den forrige. Null og nada. Men FrP lyktes i spillet sitt. Fremme grunnløs mistillit gang på gang i håp om at noe at dritten de kaster fester seg.

    Lan er definitivt en av Oslos beste politikere. Hun står i ilden og gjennomfører politikken hun har gått til valg på til tross for massiv hatefull hets. At du ikke liker hennes politikk endrer ikke at hun er svært dyktig. Hun har gjennomføringsevne i stor motsetning til en viss Listhaug som bare har det i kjeften. Oslo eier en tomt i Spania etter hennes forsøk på å lage eldrehjem der nede. Mageplask som alltid.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det eneste det her vil ha betydning for er Rødt som nå virkelig må kjempe for å nå sperregrensen.

    For noen idioter de er. Og de gidder ikke en gang å ta en telefon til sin leder for å informere han om hva de er i ferd med å gjøre.

    Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg Mimir på Stortinget, men nå står det i akutt fare, men jeg kan ikke akkurat si at jeg får lyst til å stemme Rødt når de kaster en av Oslos beste politikere, bare fordi de lar seg lure av FrP's spill.
    Der er du helt på jordet igjen. Rødt skaffet seg nok flere tilhengere ved å tørre å stå for sak og ikke se Høyre/Venstre med skylapper og manglende pannelapp.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Der er du helt på jordet igjen. Rødt skaffet seg nok flere tilhengere ved å tørre å stå for sak og ikke se Høyre/Venstre med skylapper og manglende pannelapp.
    Kommer du til å stemme Rødt nå?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn