McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Jobber du innen salg BigSwifty? If not, you could have fooled me ;)

    Ja, valutakursen er stygg for øyeblikket. Skjønner igrunn ikke hvorfor den norske krona er så svak.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med feriepengene! Ser frem til en hyggelig handel! :) Nypris i dag er ca 950.000 (i Sverige SEK 1.1 mill) Nypris i 2011 husker jeg ikke. Jeg kjøpte mine i en ganske komplisert innbyttetransaksjon. Men at det var mye mindre enn i dag, er jeg sikker på :) Hovedgrunnen til prisøkningen er dollarkursen, som nesten har doblet seg siden 2011 (var vel like over 5 kr da, nå snuser den på 9-tallet).

    Men likevel, jeg er helt sikker på at når du har kvittet deg med feriepengene og fått montert opp settet, vil du glemme prisen og bare glede deg over lyden. Send meg PM, så kan vi avtale levering :)
    McIntosh har hatt flere prisstigninger de siste årene.
    Jeg kjøpte selv mine MC2KW i 2010, da lå nyprisen på 450k så vidt jeg husker. Kjøpte dem som et demopar hos Soundgarden for 270k og solgte dem i 2015 for ca. samme pris.
    Rundt 2012 steg nyprisen til rundt 650k og så fikk de en kraftig prisstigning for et par år siden til 950k. Tror neppe det er solgt noen nye sett i Norge til den prisen men samtidig vet vi jo at dette er like mye en villedende pris som en veilledene pris. Er du i markedet for noe slikt er det alltid store rabatter å hente ved nykjøp.
    Med tanke på at dine MC2KW nærmer seg 10 år, BigSwifty, er nok muligens prisen din litt i overkant selv om dagens nypris er helt hinsides enhver fornuft. Min helt personlige mening da, sagt i beste hensikt.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Time will show.

    Men, nå har jo aircanada allerede klint til, og bare venter til banken åpner på mandag, så da er det vel opp og avgjort. :)
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    På grunn av tidsforskjellen, åpner nok ikke den colombianske organ-banken før på ettermiddag norsk tid. Så håper BigSwifty er en tålmodig (men sindig) selger :p

    Alternativ betaling i vintage gitarer var visst ikke et tema :eek:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    På grunn av tidsforskjellen, åpner nok ikke den colombianske organ-banken før på ettermiddag norsk tid. Så håper BigSwifty er en tålmodig (men sindig) selger :p

    Alternativ betaling i vintage gitarer var visst ikke et tema :eek:
    Hva med betaling i Nordost-kabling?
    Det er visstnok en egen valuta her inne i følge enkelte.... :p
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    På grunn av tidsforskjellen, åpner nok ikke den colombianske organ-banken før på ettermiddag norsk tid. Så håper BigSwifty er en tålmodig (men sindig) selger :p

    Alternativ betaling i vintage gitarer var visst ikke et tema :eek:
    Nei, gitar har jeg dessverre ikke lært meg å spille. Nyrer trenger jeg heller ikke. Men, etter den sommeren jeg har hatt, kunne en lever eller to vært et interessant innbytteobjekt.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Hei. Lurer på hvor høyt Mc-folket har turt å vri volumet på sine anlegg? Har selv en MA 8000 og et par KEF 207/2, og har ikke vært over 55. Tør rett og slett ikke gå lenger siden sønnen i huset tok kverken på samtlige elementer i mine forrige høyttalere (Tannoy DC10 Ti). Det var riktignok med annen elektronikk, bruk av Spotify via X-boks med EQ på max osv, men har fått angst for virkelig høye volumer siden denne utrivelige hendelsen.

    Vet jo at Mc skal være rimelig trygg mtp å brenne av spoler osv, men får helt fnatt når det begynner å bli litt høyt og VU begynner å piske opp mot siste tredjedel av skalaen.

    Noen som har noen beroligende ord om dette :confused:

    Mvh. Caron
    Hadde MC 402 før og den gikk jo opp til 400-800-1600 watt. Både Monitor Audio PL200 og B&W 804 Diamond taklet 800-1600 watt på en del sanger. Hørte aldri ulyder eller tegn til bunning av bassene. Men B&W-ene var langt fra pene å høre på siden de har så slank bass og så høyt blir det ....Men det er bare å gi gass. Høyttalere som blir drevet av skikkelige forsterkere tåler mye.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hei er det noen som har testet/kjøpt Mcintosh MB50 og kan komme med litt synspunkter på den? For tiden koser jeg meg virkelig med MA9000. Tok litt tid før jeg fant ut hvordan jeg skulle få den til å spille best mulig. Løsningen var høyttalerkabler med skikkelig kvadrat.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hei er det noen som har testet/kjøpt Mcintosh MB50 og kan komme med litt synspunkter på den? For tiden koser jeg meg virkelig med MA9000. Tok litt tid før jeg fant ut hvordan jeg skulle få den til å spille best mulig. Løsningen var høyttalerkabler med skikkelig kvadrat.
    Hvor mye kvadrat er det snakk om?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hei er det noen som har testet/kjøpt Mcintosh MB50 og kan komme med litt synspunkter på den? For tiden koser jeg meg virkelig med MA9000. Tok litt tid før jeg fant ut hvordan jeg skulle få den til å spille best mulig. Løsningen var høyttalerkabler med skikkelig kvadrat.
    Hvor mye kvadrat er det snakk om?
    8 og 10 AWG. Nå låter det som en drøm på Sabrina, Yvette er den ikke venner med på 8 ohm. Veldig sving i impedansen på disse høyttalerne.
     
    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.188
    Antall liker
    22.830
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    I vinter så kjøpte jeg en C220 til et fremtidig prosjekt. Fjernkontrollen var dårlig, så jeg bestilte like godt en ny fra Neby. I forrige uke fikk jeg beskjed om at den ikke kunne skaffes lenger. Det syns jeg er veldig dårlig på et såpass "nytt" produkt. Jeg mener den kom i 2007 og regner med at den var i salg frem til 2012/13.

    Jeg fikk beskjed om at jeg kunne kjøpe meg en Logitech Harmony fjernkontroll som løsning, men jeg syns det er for mye dill å få lagt inn alle funksjonene på en måte jeg liker. Jeg har nå en C50 i stuen og den fjernkontrollen fungerte fint på C220. Jeg satser på at den kan skaffes og bestiller vel en ila uken en gang.

    Hvis noen her tilfeldigvis skulle ha en fjernkontroll til en C220/50/48 e.l. å slenge, så er det bare å si i fra :)
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Gratulerer med feriepengene! Ser frem til en hyggelig handel! :) Nypris i dag er ca 950.000 (i Sverige SEK 1.1 mill) Nypris i 2011 husker jeg ikke. Jeg kjøpte mine i en ganske komplisert innbyttetransaksjon. Men at det var mye mindre enn i dag, er jeg sikker på :) Hovedgrunnen til prisøkningen er dollarkursen, som nesten har doblet seg siden 2011 (var vel like over 5 kr da, nå snuser den på 9-tallet).

    Men likevel, jeg er helt sikker på at når du har kvittet deg med feriepengene og fått montert opp settet, vil du glemme prisen og bare glede deg over lyden. Send meg PM, så kan vi avtale levering :)
    McIntosh har hatt flere prisstigninger de siste årene.
    Jeg kjøpte selv mine MC2KW i 2010, da lå nyprisen på 450k så vidt jeg husker. Kjøpte dem som et demopar hos Soundgarden for 270k og solgte dem i 2015 for ca. samme pris.
    Rundt 2012 steg nyprisen til rundt 650k og så fikk de en kraftig prisstigning for et par år siden til 950k. Tror neppe det er solgt noen nye sett i Norge til den prisen men samtidig vet vi jo at dette er like mye en villedende pris som en veilledene pris. Er du i markedet for noe slikt er det alltid store rabatter å hente ved nykjøp.
    Med tanke på at dine MC2KW nærmer seg 10 år, BigSwifty, er nok muligens prisen din litt i overkant selv om dagens nypris er helt hinsides enhver fornuft. Min helt personlige mening da, sagt i beste hensikt.
    Jeg tar dette til etteretning og har lagt inn annonsen på nytt med mulighet for fornuftige bud og evt innbytte av kurant utstyr. Så får vi se.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Noen som har testet ut rør i for forsterkerne?
    Har bestille Genalex Gold Lion rør til min C2600, blir spennende å teste ut.
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg har de samme rørene som du har bestilt i min c2600. Likte de bedre enn de som sto i fra fabrikk. Mer behagelig "rør lyd" i dem kansjke.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Jeg har de samme rørene som du har bestilt i min c2600. Likte de bedre enn de som sto i fra fabrikk. Mer behagelig "rør lyd" i dem kansjke.
    Hadde håpet på enda litt mer åpen lyd, men spennende og teste ut.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Dette var jo veldig enkelt, tok under 10min fra jeg begynte til det var lyd igjen:)
    En veldig god forforsterker ble enda bedre, skulle gjort det for lenge siden.

    +Lo2pu66Ramd1tGIlENpag.jpg

    E1y8uOe+T465TUcWdTaGVA.jpg
    CdX461aGQVmjxP0JV+Iz+Q.jpg
    l3Ds9RWiTZ6JisdFFd5o%A.jpg
     

    johno

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    42
    Antall liker
    1
    Svaret på hvorfor man kan «tømme» McIntosh tror jeg ligger her:
    De forsterkerne jeg har hatt fra Mc har hatt utrolig lav forvreningning og da kan man koste på uten at det lyder høyt. Se disse målingene av «gamle» 501. De bøtter ut flere hundre watt ved 0.001% thd.

    0.001% thd betyr at thd ligger 100dB under signalet. Som eksempel ville en forsterker med 0.05% thd på samme effektnivå ha thd som bare ligger 66dB under signalet. Ganske vesentlig forskjell.

    Vis vedlegget 464757
    Tror dette stemmer veldig bra. Har kun en gang selv opplevd en McIntosh som litt kortpustet. Det var en integrert forsterker på 200 watt. Løsningen var å bytte ut gratis strømkabelen med en som hadde mer kvadrat.
    Hjemme kan kan jeg få nåla til å slå opp mot 900 watt uten at power guard gir livstegn på min MC 452. Det var med Magnepan 1.7
    Nå med Sonus Faber Olympica 2, er det svært skjelden at man nærmer seg 45 watt, da er det så høyt at det ikke er hørende på.
    Før jeg kjøpte McIntosh forsterkeren, testet jeg direkte med Hegel H30 med Jbl K2 høyttalere. Kan på ingen måter si at McIntosh ga seg før Hegel. Tror ikke det er mange forsterkere som har så lav forvrengning som McIntosh. Dette kan føre til at en automatisk spiller noen db høyere en man gjorde med annet utstyr. Da sier det seg selv at det går flere watt. 3 db økning av lydtrykk, dobler antall watt ut mener jeg.
    Hei. Jeg har mc452 og på høyt volum(max) slår power guard inn med blink. Spiller jo utrolig reint og fint så føles ikke så høyt på mine kappa 8.2 er det pga lyden er klar å rein uten ubehag jeg føler det kunne vært høyere? Eller er mc452 for liten? Skal prøve å koble på 2ohms utgangen da jeg bare har prøvd 8 ohms høyt enda. Takker for svar / tips
     
    Sist redigert:

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Problem med MCD 500

    Hei. Sist helg fikk jeg et usedvanlig velholdt eksemplar av MCD 500 i hus, og kunne endelig nyte CD-samlinga med herlig Mc-lyd fra A til Å. Ingenting å sette fingeren på lydmessig, bare et utrolig løft ifht min forrige CD-spiller.

    Imidlertid viser det seg at begge displayene (for tracknr. og det lille for nivå) er ustabile i den forstand at tallene/infoen lyser sterkt og fint ved oppstart, men svinner deretter sakte hen til de bare såvidt gløder, for så plutselig å blusse opp til full styrke en stund, og så dø hen igjen.

    Dette er naturligvis et filleproblem, men synes likevel det er både irriterende og ikke så rent lite flaut å vise til overfor besøkende, når det er snakk om utstyr i denne prisklassen. Sånne plasthifinykker skal bare ikke forekomme på utstyr som McIntosh, selv etter 8-10 års bruk, i min verden.

    Så har noen her i vennetråden opplevd liknende, og har tips til hva man evt. kan sjekke selv, eller er det bare å ta med seg perlen til OHC og få hjelp der?

    Mvh. Caron
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Etter at jeg solgte mine 2kw, har jeg anskaffet en venteforsterker. McIntosh, selvfølgelig, men fra den dyreste, til den billigste :)

    Ma252 er en integrert hybrid,med rør foran og transistorer bak. Ut av boksen låt den veldig lovende, men da jeg byttet ut Mc-rørene med Telefunken Smoothplate eksploderte det (ikke bokstavelig, gudskjelov :)

    Dette er en fantastisk forsterker, med de rette rørene tror jeg faktisk den kan hamle opp med hva som helst. Har du stort rom og spiller på headbangernivå trenger du selvsagt en 2kw. Men 252 låter så fint og musikalsk at jeg tar meg i å sitte og smile når jeg spiller. helt grei innebygd mm riaa på kjøpet. Og "bladerunner"-designet tiltaler meg også veldig.

    Har også en ma 7200 på lån, og den kan på ingen måte måle seg med 252.

    har du høyttalere som passer, så løp og kjøp!

    Dæsken, for en fin forsterker 252 er- den blir stående!
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Etter at jeg solgte mine 2kw, har jeg anskaffet en venteforsterker. McIntosh, selvfølgelig, men fra den dyreste, til den billigste :)

    Ma252 er en integrert hybrid,med rør foran og transistorer bak. Ut av boksen låt den veldig lovende, men da jeg byttet ut Mc-rørene med Telefunken Smoothplate eksploderte det (ikke bokstavelig, gudskjelov :)

    Dette er en fantastisk forsterker, med de rette rørene tror jeg faktisk den kan hamle opp med hva som helst. Har du stort rom og spiller på headbangernivå trenger du selvsagt en 2kw. Men 252 låter så fint og musikalsk at jeg tar meg i å sitte og smile når jeg spiller. helt grei innebygd mm riaa på kjøpet. Og "bladerunner"-designet tiltaler meg også veldig.

    Har også en ma 7200 på lån, og den kan på ingen måte måle seg med 252.

    har du høyttalere som passer, så løp og kjøp!

    Dæsken, for en fin forsterker 252 er- den blir stående!
    Hva skjedde med lyden når du byttet rør? Kanskje denne passer på flere ht da den ikke har autoformere...
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Etter at jeg solgte mine 2kw, har jeg anskaffet en venteforsterker. McIntosh, selvfølgelig, men fra den dyreste, til den billigste :)

    Ma252 er en integrert hybrid,med rør foran og transistorer bak. Ut av boksen låt den veldig lovende, men da jeg byttet ut Mc-rørene med Telefunken Smoothplate eksploderte det (ikke bokstavelig, gudskjelov :)

    Dette er en fantastisk forsterker, med de rette rørene tror jeg faktisk den kan hamle opp med hva som helst. Har du stort rom og spiller på headbangernivå trenger du selvsagt en 2kw. Men 252 låter så fint og musikalsk at jeg tar meg i å sitte og smile når jeg spiller. helt grei innebygd mm riaa på kjøpet. Og "bladerunner"-designet tiltaler meg også veldig.

    Har også en ma 7200 på lån, og den kan på ingen måte måle seg med 252.

    har du høyttalere som passer, så løp og kjøp!

    Dæsken, for en fin forsterker 252 er- den blir stående!
    Hva skjedde med lyden når du byttet rør? Kanskje denne passer på flere ht da den ikke har autoformere...
    Først og fremst bedre oppløsning som også ga vesentlig større lydbilde. Lyden kommer nå langt utenfor høyttalerne, samtidig som det er mulig å pinpointe de ulike instrumentgruppene i f.eks. et symfoniorkester. (se egen tråd om dette).
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    MA 252 er drit kul, kanskje en ny kult klassiker ala MC275 :cool:
    Vet ikke hvordan rørene er konfigurert på MA252, men rør har normalt sett veldig mye og si for lyden.
    Mc275 med orginale rør(muligens godt brukte) som sto i da jeg kjøpte den, til de jeg har i nå er som to helt forskjellige forsterkere.
    Lyden åpner seg opp i både størrelse og gjennomsiktighet, og lyden ble mye friskere med mindre støy.
    Effektrør, KT88 i dette tilfelle, som begynner og bli slitte gir en slapp og uengasjerende lyd, tror de som sto i var klar for utskifting:)
    NOS rør fra kjente merker er jo bankers, men kan fort bli veldig dyrt.
    Av nyproduserte rør får Golden Lion smårør og spesielt Psvane smårør og KT88 veldig gode omtaler.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Var det virkelig ingen entusiaster innom OHC og hørte de store Mc-høyttalerne?
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    OBS! jeg har et par 601 til salgs på torget. I den forbindelse har noen gjort meg oppmerksom på at OHC hadde "tilbud" på 601 under messa. Jeg undersøkte og det dreide seg kun om 1 stk demopar. Disse finner jeg ikke på sidene til OHC i dag, så da ble de vel solgt. Men, jeg har justert annonsen litt :) Løp og kjøp!
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Jeg var også innom OHC og hørte på oppsettet. Selv om jeg er kjent for å huske dårlig, tror jeg de er de mest dynamiske topp-høyttalerne jeg har hørt. Det var skikkelig smekk i de! Vel så interessant var at det ble opplyst at det kommer en nedskalert modell, så helt trygg for kjøp skal en ikke føle seg :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn