McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Grunnen til at jeg spør er at de tidligere mc jeg har hatt har spilt best på 8 ohm uttaket. MA9000 spiller meget bra på 4 ohm også. Var en tur innom OHC her om dagen hvor jeg tilfeldigvis møtte på en fra Neby. Jeg påpekte det ovennevnte og han bekreftete at dette var noe Mcintosh hadde jobbet masse med på den nye serien av forsterkere inkl 1,25kw. Men du kan helt sikkert bruke 8ohm uttaket på MA8000 og da er det jo kult med de ekstra kreftene. Jeg er sikker på at dacen er bedre på ma8900 da denne er quad balansert. Riia på min MA9000 er også meget bra. Begge spiller nok knallbra på høyttalerene dine.

    Noen hevde siste modeller har et litt annet lydbilde - stemmer dette? I så fall - hvordan låter de "nye" McIntosh?
     

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Disse forsterkerne kom med containerskip til Norge for mindre enn en uke siden.
    I dag nådde de fram til meg.
    Er jeg den første som spiller på dem i Norge?

    C62B8E46-9258-4633-8FD4-4851C2074834.jpg
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Gleder meg til å høyre desse! Tipper dei ville sparka liv i mine høgtalarar og. Eg får klare meg med din gamle 601 :cool:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Eiergleden over å ha noe sånt stående i heimen - uten å ha hørt dem - innrømmer det må tilhøre terningkast 6 og da helst med hele kjeden antrukket på dette vis.

    Er så barnslig at jeg skriver dette innlegg bare fordi jeg gleder meg særdeles på eierens vegne. Spennende å høre om lyden også, selv om disse for min del kunne stått i hylla uten andre ledninger enn nettkabelen i, for å understreke hvor barnsligheten ligger ;D
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nei og nei consen, nå er det hi-fi nevrosene som spiller deg et puss igjen. Stoler du ikke på at McIntosh klarer å lage en forsterker som står godt på egenhånd? ;)
     

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Er de ikke tunge nok? ;)
    Da klarer ikke min sønn å skubbe dem i golvet hehe.
    Blir en snev av bedre lyd også når en setter blykulene rett på trafo.
    Det føles litt varmere i klangen. Og konene får det til å jalle litt mindre i lyden.
    Bruker bly på høyttalerne også. Der har det en annen effekt. Kommer mer mikrodetaljer ut.
    Alt jeg forandrer på nå, får en hørbar effekt. Den er riktignok ikke alltid så stor.
    Mange vil nok si, ikke verdt pengene. Men en del av hobbyen er jo gleden med å prøve slikt. 😏
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Ser rått ut. Spent på forskjellene i lyden ifra tidligere modell. Var ekstremt smooth og deilig lyd i de foregående mc1.2kw iallefall.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er de ikke tunge nok? ;)
    Da klarer ikke min sønn å skubbe dem i golvet hehe.
    Blir en snev av bedre lyd også når en setter blykulene rett på trafo.
    Det føles litt varmere i klangen. Og konene får det til å jalle litt mindre i lyden.
    Bruker bly på høyttalerne også. Der har det en annen effekt. Kommer mer mikrodetaljer ut.
    Alt jeg forandrer på nå, får en hørbar effekt. Den er riktignok ikke alltid så stor.
    Mange vil nok si, ikke verdt pengene. Men en del av hobbyen er jo gleden med å prøve slikt. ??????

    Six-pack på at bytter du ut blykulene med tørr sandblåsersand får du enda bedre resultatet. Har erfaring med dette i høyttalerkabinetter - denne sanda suger.

    De som tror dette er jalla - bank på kabinettplatene på hi-fi produktene dine - sjekk så ut hva nseten alle andre bransjer med fintfølende elektronikk gjør med vibrasjonskontroll/resonansdemping/etc.

    De som fortsatt tror det er jalla - finn frem en 20 liters zinkbøtte, sett den opp ned på bakken, ta en pinne og bank på den, få kona til å legge en bærepose med sand på toppen av bøtta mens du slår, hører du fortsatt ikke forskjell - kast bøtta og dunk pinnen i hodet ditt i ti minutter. Når du kommer inn igjen vil du trolig se at KONA har lagt sandsekken på en hi-fi komponent - spør om HU hører forskjell ;)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Er de ikke tunge nok? ;)
    Da klarer ikke min sønn å skubbe dem i golvet hehe.
    Blir en snev av bedre lyd også når en setter blykulene rett på trafo.
    Det føles litt varmere i klangen. Og konene får det til å jalle litt mindre i lyden.
    Bruker bly på høyttalerne også. Der har det en annen effekt. Kommer mer mikrodetaljer ut.
    Alt jeg forandrer på nå, får en hørbar effekt. Den er riktignok ikke alltid så stor.
    Mange vil nok si, ikke verdt pengene. Men en del av hobbyen er jo gleden med å prøve slikt. ������

    Six-pack på at bytter du ut blykulene med tørr sandblåsersand får du enda bedre resultatet. Har erfaring med dette i høyttalerkabinetter - denne sanda suger.

    De som tror dette er jalla - bank på kabinettplatene på hi-fi produktene dine - sjekk så ut hva nseten alle andre bransjer med fintfølende elektronikk gjør med vibrasjonskontroll/resonansdemping/etc.

    De som fortsatt tror det er jalla - finn frem en 20 liters zinkbøtte, sett den opp ned på bakken, ta en pinne og bank på den, få kona til å legge en bærepose med sand på toppen av bøtta mens du slår, hører du fortsatt ikke forskjell - kast bøtta og dunk pinnen i hodet ditt i ti minutter. Når du kommer inn igjen vil du trolig se at KONA har lagt sandsekken på en hi-fi komponent - spør om HU hører forskjell ;)
    ;D
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.012
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Er de ikke tunge nok? ;)
    Da klarer ikke min sønn å skubbe dem i golvet hehe.
    Blir en snev av bedre lyd også når en setter blykulene rett på trafo.
    Det føles litt varmere i klangen. Og konene får det til å jalle litt mindre i lyden.
    Bruker bly på høyttalerne også. Der har det en annen effekt. Kommer mer mikrodetaljer ut.
    Alt jeg forandrer på nå, får en hørbar effekt. Den er riktignok ikke alltid så stor.
    Mange vil nok si, ikke verdt pengene. Men en del av hobbyen er jo gleden med å prøve slikt. ������

    Six-pack på at bytter du ut blykulene med tørr sandblåsersand får du enda bedre resultatet. Har erfaring med dette i høyttalerkabinetter - denne sanda suger.

    De som tror dette er jalla - bank på kabinettplatene på hi-fi produktene dine - sjekk så ut hva nseten alle andre bransjer med fintfølende elektronikk gjør med vibrasjonskontroll/resonansdemping/etc.

    De som fortsatt tror det er jalla - finn frem en 20 liters zinkbøtte, sett den opp ned på bakken, ta en pinne og bank på den, få kona til å legge en bærepose med sand på toppen av bøtta mens du slår, hører du fortsatt ikke forskjell - kast bøtta og dunk pinnen i hodet ditt i ti minutter. Når du kommer inn igjen vil du trolig se at KONA har lagt sandsekken på en hi-fi komponent - spør om HU hører forskjell ;)
    Blir vel litt feil å sammenligne en zinkbøtte med en 100kg tung McIntosh forsterker
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er de ikke tunge nok? ;)
    Da klarer ikke min sønn å skubbe dem i golvet hehe.
    Blir en snev av bedre lyd også når en setter blykulene rett på trafo.
    Det føles litt varmere i klangen. Og konene får det til å jalle litt mindre i lyden.
    Bruker bly på høyttalerne også. Der har det en annen effekt. Kommer mer mikrodetaljer ut.
    Alt jeg forandrer på nå, får en hørbar effekt. Den er riktignok ikke alltid så stor.
    Mange vil nok si, ikke verdt pengene. Men en del av hobbyen er jo gleden med å prøve slikt. ������

    Six-pack på at bytter du ut blykulene med tørr sandblåsersand får du enda bedre resultatet. Har erfaring med dette i høyttalerkabinetter - denne sanda suger.

    De som tror dette er jalla - bank på kabinettplatene på hi-fi produktene dine - sjekk så ut hva nseten alle andre bransjer med fintfølende elektronikk gjør med vibrasjonskontroll/resonansdemping/etc.

    De som fortsatt tror det er jalla - finn frem en 20 liters zinkbøtte, sett den opp ned på bakken, ta en pinne og bank på den, få kona til å legge en bærepose med sand på toppen av bøtta mens du slår, hører du fortsatt ikke forskjell - kast bøtta og dunk pinnen i hodet ditt i ti minutter. Når du kommer inn igjen vil du trolig se at KONA har lagt sandsekken på en hi-fi komponent - spør om HU hører forskjell ;)
    Blir vel litt feil å sammenligne en zinkbøtte med en 100kg tung McIntosh forsterker
    Må nesten være din vurdering, om du oppfatter det sånn.

    Tynnne metallplater er vel tynne metallplater. Sand er vel sand. En effekt er vel en effekt, uansett hvem som måtte stå som leverandør av eller har benyttet stålplata.

    Start med forøsket av bøtta du :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er ikke noe nytt at sand eller bly kuler fungerer meget bra til å øke massen og dempe vibrasjoner. Det er vel ikke verdt å bruke mye tid på å debattere. Dan Dare sitt poeng var vel mer i retning av at disse McIntosh forsterkerne er fryktelig tunge og kompakte, og vibrerer ikke i noen vesentlig grad med mindre underlaget faktisk vibrerer. Mulig at ytterligere demping kan ha en marginal effekt, men neppe i samme grad som for eksempel ved demping av lettere høyttalere eller andre elektroniske komponenter med tynne bokser og lav vekt. Hvis reduksjon av vibrasjoner var hensikten, så er det kanskje bedre å begynne med å ta forsterkerne ned fra toppen av benken?
     

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Ser rått ut. Spent på forskjellene i lyden ifra tidligere modell. Var ekstremt smooth og deilig lyd i de foregående mc1.2kw iallefall.
    MC1,2kW
    Klangbalansen er varm, instrumenter lyder enormt fyldig. Bass er kollosal men ikke helt fast.

    MC1,25kW
    Klangbalansen er nøytral mot det svakt varme, instrumenter lyder marginalt fyldig. Bass er kollosal men med jerngrep på bassene.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ser rått ut. Spent på forskjellene i lyden ifra tidligere modell. Var ekstremt smooth og deilig lyd i de foregående mc1.2kw iallefall.
    MC1,2kW
    Klangbalansen er varm, instrumenter lyder enormt fyldig. Bass er kollosal men ikke helt fast.

    MC1,25kW
    Klangbalansen er nøytral mot det svakt varme, instrumenter lyder marginalt fyldig. Bass er kollosal men med jerngrep på bassene.

    Leste fin omtale ført omtale ført i pennen av redaktør Lasse Svendsen i Lyd & Bilde, i dag.
    Forstår jeg det sånn at tonekontroller på tilhørene nye pre er historie, eller ligger den innbakt og manøvreres over et display?

    Er det å forstå om disse generelt kommer med "nytt sound" eller snakker vi rene oppgraderte enkeltmodeller?
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    På c2600 er det styring av tonekontroll over displayet / fjernkontroll. De har ikke gått bort ifra "mcintosh" lyden på den vertfall.
     

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    På c2600 er det styring av tonekontroll over displayet / fjernkontroll. De har ikke gått bort ifra "mcintosh" lyden på den vertfall.
    Ser at du har MC601. Oppfatter du det som den nye McIntosh-lyden?

    Om du liker MC601, vil du garantert like MC1,25kW.
    Det er en MC601 på steroider lydmessig.
    Alt er litt bedre enn MC601 på alle punkter, men de har mye til felles.

    For dem som liker MC501 godt, så er MC1,2kW en MC501 på steroider lydmessig.
    Alt er litt bedre enn MC501 på alle punkter, men de har mye til felles.

    Men alle McIntsosh forsterkerne låter forskjellig. Derfor forstår jeg ikke dette helt med den nye og gamle lyden.
    Virker som noen har angst for en såkalt ny lyd. Og at dette skulle bety at McIntosh nå skulle være dårligere enn før.
    Jeg oppfatter de nye forsterkerne som mer øre-vennlige enn noensinne.
    De låter som de gamle på mange måter, men har mindre forvrengning enn noensinne og dette gir en mer øre-vennlig karakter.
    At MC601 slipper mer detaljer gjennom enn MC501, betyr ikke at den låter dårligere.
    At den kan være dårligere match i enkelte oppsett, det kan så være. Men det betyr ikke at den er dårligere.
    At MC1,25 kW slipper mer detaljer gjennom enn MC601, betyr ikke at den låter dårligere.
    S-lyder blir ikke mer sibilante. Instrumenter låter ikke mer harskt. Tvert imot.

    Angsten for de nye McIntosh forsterkerne er helt ubegrunnet.
    Og jeg elsker både de gamle og de nye McIntosh forsterkerne.
    De har alle gitt meg stor glede.
    Jeg er godt kjent med de forskjellige modellene opp igjennom.
    Har, på anlegget, i lengre tid kost meg med MA6800, MA6900, MC402, MC501, MC601 og nå MC1,25kW
    Har kjennskap til MC275, som jeg har sammenlignet mot andre McIntosher, og også MC1,2kW.
    Har også lagt øret til MA7000. Har ikke kjennskap til MA8000 og MA9000. Heller ikke MC2kW.
    Rekner jo med at den er den beste av de alle. Men prisen er ikke lett å svelge.

    Men kan ikke si at disse jeg har hørt, låter likt, men alle McIntosher har noe til felles lydmessig likevel.
    Også de aller nyeste har mye til felles med de gamle.
    De har det til felles at de har en flott og stor klang.
    Og så er det slik i McIntosh-verdenen også at om en betaler mer, får en bedre lyd.
    Dessverre er det slik.
    For å få en McIntosh til å matche i akkurat ditt oppsett, må en bare få hørt de ulike modellene i det.
    Dette er ikke alltid lett. Jeg har kjøpt meg gjennom de ulike modellene for å bli klok på lyden i dem.
    Dette er en kjekk erfaring jeg nå tar med meg.
    Har også hatt andre merker i anlegget innimellom McIntosh.
    Men har forlatt dem igjen til fordel for McIntosh.
    Så noe er det dem har som jeg liker fremfor de andre.
    Stikkordet er: Klang.
     
    Sist redigert:

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    Hadde ikke takka nei til etpar 1,25 jeg. Elsker mine 601 så kanskje når det engang kommer etpar 1,25 på brukten at jeg slår til :)
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    På c2600 er det styring av tonekontroll over displayet / fjernkontroll. De har ikke gått bort ifra "mcintosh" lyden på den vertfall.
    Men alle McIntsosh forsterkerne låter forskjellig. Derfor forstår jeg ikke dette helt med den nye og gamle lyden.
    Virker som noen har angst for en såkalt ny lyd. Og at dette skulle bety at McIntosh nå skulle være dårligere enn før.
    Jeg oppfatter de nye forsterkerne som mer øre-vennlige enn noensinne.
    De låter som de gamle på mange måter, men har mindre forvrengning enn noensinne og dette gir en mer øre-vennlig karakter.
    Gratulerer med flotte amper!

    Hvor vil du plassere 452 i McIntosh sitt lydbilde?
     

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    På c2600 er det styring av tonekontroll over displayet / fjernkontroll. De har ikke gått bort ifra "mcintosh" lyden på den vertfall.
    Men alle McIntsosh forsterkerne låter forskjellig. Derfor forstår jeg ikke dette helt med den nye og gamle lyden.
    Virker som noen har angst for en såkalt ny lyd. Og at dette skulle bety at McIntosh nå skulle være dårligere enn før.
    Jeg oppfatter de nye forsterkerne som mer øre-vennlige enn noensinne.
    De låter som de gamle på mange måter, men har mindre forvrengning enn noensinne og dette gir en mer øre-vennlig karakter.
    Gratulerer med flotte amper!

    Hvor vil du plassere 452 i McIntosh sitt lydbilde?
    --------------------
    Disse som mener det er en gammel lyd og en ny type lyd, vil nok plassere 452 i den nye lydtypen.
    Altså i lag med MC601 og MC1,25kW
    Liker du 452, vil nok elske MC601.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    På c2600 er det styring av tonekontroll over displayet / fjernkontroll. De har ikke gått bort ifra "mcintosh" lyden på den vertfall.
    Ser at du har MC601. Oppfatter du det som den nye McIntosh-lyden?

    Om du liker MC601, vil du garantert like MC1,25kW.
    Det er en MC601 på steroider lydmessig.
    Alt er litt bedre enn MC601 på alle punkter, men de har mye til felles.

    For dem som liker MC501 godt, så er MC1,2kW en MC501 på steroider lydmessig.
    Alt er litt bedre enn MC501 på alle punkter, men de har mye til felles.

    Men alle McIntsosh forsterkerne låter forskjellig. Derfor forstår jeg ikke dette helt med den nye og gamle lyden.
    Virker som noen har angst for en såkalt ny lyd. Og at dette skulle bety at McIntosh nå skulle være dårligere enn før.
    Jeg oppfatter de nye forsterkerne som mer øre-vennlige enn noensinne.
    De låter som de gamle på mange måter, men har mindre forvrengning enn noensinne og dette gir en mer øre-vennlig karakter.
    At MC601 slipper mer detaljer gjennom enn MC501, betyr ikke at den låter dårligere.
    At den kan være dårligere match i enkelte oppsett, det kan så være. Men det betyr ikke at den er dårligere.
    At MC1,25 kW slipper mer detaljer gjennom enn MC601, betyr ikke at den låter dårligere.
    S-lyder blir ikke mer sibilante. Instrumenter låter ikke mer harskt. Tvert imot.

    Angsten for de nye McIntosh forsterkerne er helt ubegrunnet.
    Og jeg elsker både de gamle og de nye McIntosh forsterkerne.
    De har alle gitt meg stor glede.
    Jeg er godt kjent med de forskjellige modellene opp igjennom.
    Har, på anlegget, i lengre tid kost meg med MA6800, MA6900, MC402, MC501, MC601 og nå MC1,25kW
    Har kjennskap til MC275, som jeg har sammenlignet mot andre McIntosher, og også MC1,2kW.
    Har også lagt øret til MA7000. Har ikke kjennskap til MA8000 og MA9000. Heller ikke MC2kW.
    Rekner jo med at den er den beste av de alle. Men prisen er ikke lett å svelge.

    Men kan ikke si at disse jeg har hørt, låter likt, men alle McIntosher har noe til felles lydmessig likevel.
    Også de aller nyeste har mye til felles med de gamle.
    De har det til felles at de har en flott og stor klang.
    Og så er det slik i McIntosh-verdenen også at om en betaler mer, får en bedre lyd.
    Dessverre er det slik.
    For å få en McIntosh til å matche i akkurat ditt oppsett, må en bare få hørt de ulike modellene i det.
    Dette er ikke alltid lett. Jeg har kjøpt meg gjennom de ulike modellene for å bli klok på lyden i dem.
    Dette er en kjekk erfaring jeg nå tar med meg.
    Har også hatt andre merker i anlegget innimellom McIntosh.
    Men har forlatt dem igjen til fordel for McIntosh.
    Så noe er det dem har som jeg liker fremfor de andre.
    Stikkordet er: Klang.

    Godt oppsummert!

    Så - etter alt dette - er Mc2Kw "The Holy Grail" ?

    Ja :)
     

    bodvar

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2008
    Innlegg
    15
    Antall liker
    5
    c47 problemer

    Har min andre c47 hjemme nå og den støyer som en fm radio uten lyd. Skraper og smeller. Hva gjør jeg galt?
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Har min andre c47 hjemme nå og den støyer som en fm radio uten lyd. Skraper og smeller. Hva gjør jeg galt?


    HAR*DU*MULIGHETEN*TIL*Å*PRØVE*XLR?*Selv om den ikke er fullbalansert kan det allikevel hjelpe mot støy. Skal jo selvfølgelig ikke være støy uansett rca eller ikke. Har jo lest at McIntosh sine produkter støyer lite generelt.
     

    bodvar

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2008
    Innlegg
    15
    Antall liker
    5
    Har muligheten,men dette er så mye støy at noe er galt, Hører nesten ikke noe musikk
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Har muligheten,men dette er så mye støy at noe er galt, Hører nesten ikke noe musikk
    Da kan jeg ikke skjønne at det er noe du gjør galt - den må være defekt .....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn