McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    For et par år siden var McIntosh generelt mindre gode produkter i følge sjefen sjøl på OHC, som jeg forøvrig oppfattet som en meget hyggelig og imøtekommende mann. Vi delte dog ikke alle synspunkter, men slik skap det være.
    Eneste som kom igjennom nåløyet den gang var Mc275, som da tilfeldigvis også var eneste mc-produkt som ble solgt på OHC.
    Mon tro om ting har endret seg :)

    Personlig er McIntosh mitt hjerte nær.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Horn høyttalere og Mcintosh var veldig fy fy der ja.... og nå..
    Avantgarde og Mcintosh innabords ... :p.

    Hyggelig at dem tar det inn altså, og gjør noe stort ut av det... men burde velge sine ord med omhu....
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    For et par år siden var McIntosh generelt mindre gode produkter i følge sjefen sjøl på OHC, som jeg forøvrig oppfattet som en meget hyggelig og imøtekommende mann. Vi delte dog ikke alle synspunkter, men slik skap det være.
    Eneste som kom igjennom nåløyet den gang var Mc275, som da tilfeldigvis også var eneste mc-produkt som ble solgt på OHC.
    Mon tro om ting har endret seg :)

    Personlig er McIntosh mitt hjerte nær.
    =)

    Det vi ser er at når vi nå kjører isolasjonstransformator foran McIntosh så er lyden en helt annen!

    Så studerte vi deres strømrenser, og det viser seg den er bygd opp av isolasjonstransformatorer og da skjønte vi koblingen!

    Sett på rett høyttaler og gi boksene rett strøm så låter det som en drøm!

    McIntosh MPC1500 Power Controller

    Den norske utgaven har 6 uttak.
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    For et par år siden var McIntosh generelt mindre gode produkter i følge sjefen sjøl på OHC, som jeg forøvrig oppfattet som en meget hyggelig og imøtekommende mann. Vi delte dog ikke alle synspunkter, men slik skap det være.
    Eneste som kom igjennom nåløyet den gang var Mc275, som da tilfeldigvis også var eneste mc-produkt som ble solgt på OHC.
    Mon tro om ting har endret seg :)

    Personlig er McIntosh mitt hjerte nær.
    =)

    Det vi ser er at når vi nå kjører isolasjonstransformator foran McIntosh så er lyden en helt annen!

    Så studerte vi deres strømrenser, og det viser seg den er bygd opp av isolasjonstransformatorer og da skjønte vi koblingen!

    Sett på rett høyttaler og gi boksene rett strøm så låter det som en drøm!

    McIntosh MPC1500 Power Controller

    Den norske utgaven har 6 uttak.

    @Skink_123

    Tror du kunne spart deg for dette innlegget...:rolleyes: de fleste oppegående forstår nok at en snakker varmest om produktene en selv forhandler/selger.
    En ydmyk kommentar hadde nok passet bedre!
    Det du i grunn sier er at Mcintosh produkter spiller dritt uten isotrafo, har selv isotrafo og har selvsagt prøvd med/uten. Noe forskjell finnes men men.

    Mvh
    Heldig eier av 9stk mcintosh bokser
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    Helt enig Lealaus. Jeg har aldri hatt behov for no isotrafo for og få mine mcintosh til og spille fantastisk..
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Og hvor er ANM når du trenger ham?
    Gone for good her inne, antar jeg - som han antydet..... (ihvertfall mhp. skriving av innlegg).
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Vil du komme med sammenligning med tidligare erfaringar med McIntosh etterkvart?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Den er rappere, hvis det er et ord som kan brukes? Tidligere har jeg hatt MA7000 og c2500 + mc452.
    Oppløsningen er bedre også for meg her høres den ut som en ARC REF 75SE med mer krefter. Høyere kompliment en det kan jeg ikke gi. Har jo såvidt begynt men phono og dac er også av meget høy klasse.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    For et par år siden var McIntosh generelt mindre gode produkter i følge sjefen sjøl på OHC, som jeg forøvrig oppfattet som en meget hyggelig og imøtekommende mann. Vi delte dog ikke alle synspunkter, men slik skap det være.
    Eneste som kom igjennom nåløyet den gang var Mc275, som da tilfeldigvis også var eneste mc-produkt som ble solgt på OHC.
    Mon tro om ting har endret seg :)

    Personlig er McIntosh mitt hjerte nær.
    =)

    Det vi ser er at når vi nå kjører isolasjonstransformator foran McIntosh så er lyden en helt annen!

    Så studerte vi deres strømrenser, og det viser seg den er bygd opp av isolasjonstransformatorer og da skjønte vi koblingen!

    Sett på rett høyttaler og gi boksene rett strøm så låter det som en drøm!

    McIntosh MPC1500 Power Controller

    Den norske utgaven har 6 uttak.
    Markedsfør et annet sted!!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    For et par år siden var McIntosh generelt mindre gode produkter i følge sjefen sjøl på OHC, som jeg forøvrig oppfattet som en meget hyggelig og imøtekommende mann. Vi delte dog ikke alle synspunkter, men slik skap det være.
    Eneste som kom igjennom nåløyet den gang var Mc275, som da tilfeldigvis også var eneste mc-produkt som ble solgt på OHC.
    Mon tro om ting har endret seg :)

    Personlig er McIntosh mitt hjerte nær.
    En hifi-interessert tidligere bekjent spurte en innehaver ved 3 anledninger, over noen år, om en navngitt forsterker. Og fikk 3 forskjellige svar. Jeg sier ikke hvem innehaveren er, dere får gjette. Jeg går aldri inn i butikker som så åpenbart har eiere som er der kun for profitten, og ikke har en genuin interesse av god lyd, eller vilje til å promotere tiltak og kunnskap om hvordan oppnå god lyd. I stedet fokuseres det på å selge svinedyr snake-oil. Det er svært hemmende for utviklingen av denne hobbyen, og en direkte årsak til at mange har middelmådig lyd hjemme.

    Beklager støy, skal ikke forstyrre mer, men ble bare litt engasjert. McIntosh er bra!
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: G95

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    For et par år siden var McIntosh generelt mindre gode produkter i følge sjefen sjøl på OHC, som jeg forøvrig oppfattet som en meget hyggelig og imøtekommende mann. Vi delte dog ikke alle synspunkter, men slik skap det være.
    Eneste som kom igjennom nåløyet den gang var Mc275, som da tilfeldigvis også var eneste mc-produkt som ble solgt på OHC.
    Mon tro om ting har endret seg :)

    Personlig er McIntosh mitt hjerte nær.
    =)

    Det vi ser er at når vi nå kjører isolasjonstransformator foran McIntosh så er lyden en helt annen!

    Så studerte vi deres strømrenser, og det viser seg den er bygd opp av isolasjonstransformatorer og da skjønte vi koblingen!

    Sett på rett høyttaler og gi boksene rett strøm så låter det som en drøm!

    McIntosh MPC1500 Power Controller

    Den norske utgaven har 6 uttak.
    Markedsfør et annet sted!!

    @Skink_123

    Ser i tillegg at du linker til MPC1500 Power Controller som i 2016 har en pris på kr. 65000,-
    Jeg stusser litt på hvorfor du linker til denne MPC1500, da du indirekte i ditt innlegg sier at Iso-trafo gjør samme jobben.. og denne har en helt annen pris!
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    I am back bebe..... Fra nå skal det alltid være en Mcintosh i hus ( utenom akkurat nå som jeg er på hytta :) ) . MA9000 spiller sinnsykt flott rett ut av boksen... Vis vedlegget 463754
    Gratulerer, flott forsterker!
    Ikke en eneste test enda, så du får komme med en omtale når du har blitt kjent med den.
    Får vi se den med lys snart? :)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Endelig er Tom Waitz skikkelig på besøk i stuen igjen:) Hadde tenkt å lese en bok å se litt på tv når jeg var på hytta her men klarer ikke slutte å spille musikk. Tok med meg en RP3 jeg har hatt i skuffen en stund. Spiller helt fantastisk, det gjør også dacen som nok er en god bedre enn i MA8000. Nå har jeg ikke hørt de ved siden av hverandre men har hørt dacen i MA8000 ved en rekke anledninger. Den er ikke dårlig men her på MA9000 savner jeg ingenting. BEKLAGER ROTET.
    IMG_3772.jpg
     

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Var en tur innom OHC sa jeg var turist fra Nord Norge, og spurte etter MC rommet. fikk en kjapp demo der. meget imponerende :) Sto Kef RF 5 med noen subber bak. spillte på en sorround pr og 1.2kw.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    McIntosh er fantastiske produkter. Bare synd at dem virkelig ble lidende under at kronen ble veldig mye svekket mot dollar. Har vært innom mye forskjellig her i heimen, men ingenting har gitt meg en slik musikk eller eie glede som McIntosh. Det eneste ankepunktet jeg hadde er at dac biten ikke var oppgraderbart på feks C 48 etc. Nå på de nyere produktene mener jeg at dette skal være mulig.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    McIntosh er fantastiske produkter. Bare synd at dem virkelig ble lidende under at kronen ble veldig mye svekket mot dollar. Har vært innom mye forskjellig her i heimen, men ingenting har gitt meg en slik musikk eller eie glede som McIntosh. Det eneste ankepunktet jeg hadde er at dac biten ikke var oppgraderbart på feks C 48 etc. Nå på de nyere produktene mener jeg at dette skal være mulig.
    Dette støttes til det fulle, har kost meg ihjel etter jeg fikk Mcintosh i hus igjen. Totalpakka MA9000 tilbyr er på virkelig høyt nivå.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.012
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    McIntosh er fantastiske produkter. Bare synd at dem virkelig ble lidende under at kronen ble veldig mye svekket mot dollar. Har vært innom mye forskjellig her i heimen, men ingenting har gitt meg en slik musikk eller eie glede som McIntosh. Det eneste ankepunktet jeg hadde er at dac biten ikke var oppgraderbart på feks C 48 etc. Nå på de nyere produktene mener jeg at dette skal være mulig.
    Virker som prisene på de nye produktene blir mer edruelige. 2600 preamp er priset til 70k, den gamle 2500 står fremdeles til 85k i prislistene. Den nye 9000 er vel priset likt som den utgående 8000.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    I am back bebe..... Fra nå skal det alltid være en Mcintosh i hus ( utenom akkurat nå som jeg er på hytta :) ) . MA9000 spiller sinnsykt flott rett ut av boksen...

    Av en eller anne merkelig årsak så har jeg alltid hørt MaIntosh hjemme hos folk med div. B&W høyttalere, dessverre har ikke alt vært så bra å lytte til som man skulle tro. Samtidig som jeg har fulgt med på "nesten alt" beskrevet om dette merket, også noe negativt ved at mange sier de "tømmer" den og den og da opp til deres store monoblokker. Har den nok futt i seg, denne nye 9000 på dine høyttalere?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Svaret på hvorfor man kan «tømme» McIntosh tror jeg ligger her:
    De forsterkerne jeg har hatt fra Mc har hatt utrolig lav forvreningning og da kan man koste på uten at det lyder høyt. Se disse målingene av «gamle» 501. De bøtter ut flere hundre watt ved 0.001% thd.

    0.001% thd betyr at thd ligger 100dB under signalet. Som eksempel ville en forsterker med 0.05% thd på samme effektnivå ha thd som bare ligger 66dB under signalet. Ganske vesentlig forskjell.

    69CB15A3-31FE-46D5-AFF6-DEAB9393D7FF.jpeg
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Eiergleden i Mcintosh er faktisk ubeskrivelig for en audiofil. Skar godt ned i hjerterota når jeg solgte mitt oppsett.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Svaret på hvorfor man kan «tømme» McIntosh tror jeg ligger her:
    De forsterkerne jeg har hatt fra Mc har hatt utrolig lav forvreningning og da kan man koste på uten at det lyder høyt. Se disse målingene av «gamle» 501. De bøtter ut flere hundre watt ved 0.001% thd.

    0.001% thd betyr at thd ligger 100dB under signalet. Som eksempel ville en forsterker med 0.05% thd på samme effektnivå ha thd som bare ligger 66dB under signalet. Ganske vesentlig forskjell.

    Vis vedlegget 464757
    Tror dette stemmer veldig bra. Har kun en gang selv opplevd en McIntosh som litt kortpustet. Det var en integrert forsterker på 200 watt. Løsningen var å bytte ut gratis strømkabelen med en som hadde mer kvadrat.
    Hjemme kan kan jeg få nåla til å slå opp mot 900 watt uten at power guard gir livstegn på min MC 452. Det var med Magnepan 1.7
    Nå med Sonus Faber Olympica 2, er det svært skjelden at man nærmer seg 45 watt, da er det så høyt at det ikke er hørende på.
    Før jeg kjøpte McIntosh forsterkeren, testet jeg direkte med Hegel H30 med Jbl K2 høyttalere. Kan på ingen måter si at McIntosh ga seg før Hegel. Tror ikke det er mange forsterkere som har så lav forvrengning som McIntosh. Dette kan føre til at en automatisk spiller noen db høyere en man gjorde med annet utstyr. Da sier det seg selv at det går flere watt. 3 db økning av lydtrykk, dobler antall watt ut mener jeg.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Svaret på hvorfor man kan «tømme» McIntosh tror jeg ligger her:
    De forsterkerne jeg har hatt fra Mc har hatt utrolig lav forvreningning og da kan man koste på uten at det lyder høyt. Se disse målingene av «gamle» 501. De bøtter ut flere hundre watt ved 0.001% thd.

    0.001% thd betyr at thd ligger 100dB under signalet. Som eksempel ville en forsterker med 0.05% thd på samme effektnivå ha thd som bare ligger 66dB under signalet. Ganske vesentlig forskjell.

    Vis vedlegget 464757


    Dæven, dersom dette er teori som stemmer med praksis eller på annen måte riktig - ikke så lite å tenke på. I en verden hvor tekniske data ofte er "virrvarr" i form av manglende standardiseringer av (bl.a.) målemetoder.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kjære McIntoshere - kan man spørre om noe som for dere muligens høres teit ut?

    Ta eksempelvis "alt-i-ett-sikle-produktet" MA-9000, om byr på 300 watt - uansett impedanse! Jeg kan ikke fatte annet enn at den da byr på kun sine oppgitte 300 watt, til en høyttaler som befinner seg på 4 Ohm, der motstanden ER større (og dermed krever mer power) og hvor andre produsenter byr på 550 - 600 watt....

    OK, dere vil si trolig amerikanerne byr på mer "dreiemoment" i sine "kun" 300 watt - all over - kan jeg tenke meg... Eller?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kjære McIntoshere - kan man spørre om noe som for dere muligens høres teit ut?

    Ta eksempelvis "alt-i-ett-sikle-produktet" MA-9000, om byr på 300 watt - uansett impedanse! Jeg kan ikke fatte annet enn at den da byr på kun sine oppgitte 300 watt, til en høyttaler som befinner seg på 4 Ohm, der motstanden ER større (og dermed krever mer power) og hvor andre produsenter byr på 550 - 600 watt....

    OK, dere vil si trolig amerikanerne byr på mer "dreiemoment" i sine "kun" 300 watt - all over - kan jeg tenke meg... Eller?
    Har ikke tid til å forklare nå, men du bør nok lese deg opp på McIntosh sine autoformere for å forstå litt mer. Litt forenklet så har de tre outputs beregnet til tre forskjellige laster (2, 4 og 8 ohm). Det er gjort for å sikre at forsterkeren ser en mest mulig optimal last og dermed spiller med minst mulig forvrengning. En ma9000 vil kanskje yte 300w i 8 ohm og 500-600w i 4 ohm på 8 ohms uttaket. På 4 ohms uttaket yter den kanskje 300w i en 4 ohms last og kanskje 500-600w i 2 ohm. Skjønner du tegninga?
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kjære McIntoshere - kan man spørre om noe som for dere muligens høres teit ut?

    Ta eksempelvis "alt-i-ett-sikle-produktet" MA-9000, om byr på 300 watt - uansett impedanse! Jeg kan ikke fatte annet enn at den da byr på kun sine oppgitte 300 watt, til en høyttaler som befinner seg på 4 Ohm, der motstanden ER større (og dermed krever mer power) og hvor andre produsenter byr på 550 - 600 watt....

    OK, dere vil si trolig amerikanerne byr på mer "dreiemoment" i sine "kun" 300 watt - all over - kan jeg tenke meg... Eller?
    Har ikke tid til å forklare nå, men du bør nok lese deg opp på McIntosh sine autoformere for å forstå litt mer. Litt forenklet så har de tre outputs beregnet til tre forskjellige laster (2, 4 og 8 ohm). Det er gjort for å sikre at forsterkeren ser en mest mulig optimal last og dermed spiller med minst mulig forvrengning. En ma9000 vil kanskje yte 300w i 8 ohm og 500-600w i 4 ohm på 8 ohms uttaket. På 4 ohms uttaket yter den kanskje 300w i en 4 ohms last og kanskje 500-600w i 2 ohm. Skjønner du tegninga?

    Skjønner. Men trodde de stoppet den på angitte mengde. Disse autoformerne, ja kanskje man burde lese litt mer om sakene.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    I am back bebe..... Fra nå skal det alltid være en Mcintosh i hus ( utenom akkurat nå som jeg er på hytta :) ) . MA9000 spiller sinnsykt flott rett ut av boksen...

    Av en eller anne merkelig årsak så har jeg alltid hørt MaIntosh hjemme hos folk med div. B&W høyttalere, dessverre har ikke alt vært så bra å lytte til som man skulle tro. Samtidig som jeg har fulgt med på "nesten alt" beskrevet om dette merket, også noe negativt ved at mange sier de "tømmer" den og den og da opp til deres store monoblokker. Har den nok futt i seg, denne nye 9000 på dine høyttalere?
    Ja Sabrina 87db spiller den høyere enn jeg har turt å prøve. Var litt spent på hvordan den var på SF Amati Futura, som har fått en forsterker som måler 800w rms i 4 ohm til å klippe når jeg drar på med Marcus Miller. Satt som et skudd det også, denne forsterkeren får Amatiene til å gjøre ting i bassen jeg ikke trodde de kunne. Hele stua på 60 kvm med trappenedgang og høyt under taket til å riste når jeg spiller orgel. Nå er det en liten stund siden jeg hadde Mc sist men inntrykket er at lyden er litt raskere hvis dere skjønner hva jeg mener. Men har også tatt med seg alt jeg elsket av Mc fra før. Meget fornøyd...
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    Tipper den ser bedre ut "live" og at kanskje designet blir mye bedre så fort man blir vandt med det. Hva blir det neste, oppgradering av 2kw kanskje ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn