McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Vil tro de bruker ESS Sabre også her, ja. For øvrig en liten rettelse: C500 har ikke DAC. Når det gjelder Hegel, har jeg bare personlig erfaring med HD11, så jeg skal ikke være kategorisk. Men jeg innbiller meg at forskjellen mellom Hegel og McIntosh er omtrent som forskjellen mellom Hegel og deres norske kollega Electrocompaniet (som jeg har en god del erfaring med). Hegel er tørr (men ikke klinisk), mens Electrocompaniet og McIntosh tilstreber en varm og livlig lyd. Noen mener at McIntosh låter mørkt, men det synes jeg ikke er tilfelle med RF7ii, i hvert fall. Disse høyttalerne er jo ganske livlige i toppen, som det meste fra Klipsch. McIntosh gir nok et stødigere lydbilde enn EC. Vi snakker stålkontroll her, og RF7ii er et villdyr som ikke er lett å temme, med drilske impedanskurver og snodig volumprogresjon. Brukte en beskjeden Rotel 1562 (2 x 100w klasse D/ICE) i begynnelsen. Det underlige var at da jeg fikk den over tre ganger så kraftige Mac-en i hus, så spilte de subjektivt sett lavere - selv på høyt volum. Men mye bedre...
    Bare til info, jeg bruker ikke RF7 / II mer, for, ettersom rommet jeg har er litt i livligste laget, fikk jeg problemer med å temme mellomtonen ved høyt volum. Og sånt blir det fort mye av med RF7!! :cool:
    Nu vel. Som prinsipp vil jeg si at du kjøper ikke bil uten å prøvekjøre den. Til Hr. Øresus vil jeg derfor sterkt anbefale å høre med Soundgarden (eller annen forhandler) om muligheten til å lytte til dette hjemme. Det finnes også noe som heter angrefrist... Det sagt, så tror jeg MA8000 / RF7 / II er en brutalt deilig match, gitt at du har 40 m2 eller mer å spille i, samt et rom som er litt over normalt dempet. (Tepper, gardiner og møbler i stedet for bare gips og glass...). MA8000 er ikke spesielt mørk i klangen, den er dog glatt som silke, og involverende som få. Husk bare å kjøre RF7 på 4 Ohms utgangen, min erfaring med den forsterkeren er at den er litt kilen på impedansmatch. Og uansett hva Klipsch sier, så er IKKE RF7 en 8 Ohms høyttaler!!

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    om noen vurderer salg av mc 1.2 eller 1201 blokker , kontakt meg
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Er det noen som har prøvd MT5? jeg ble litt for nysgjerrig på den etter testen i lyd&bilde.
    Er det Clearaudio deler som er satt sammen i et Mcintosh kabinet eller er det Mcintosh fra bunnen av?
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Er det noen som har prøvd MT5? jeg ble litt for nysgjerrig på den etter testen i lyd&bilde.
    Er det Clearaudio deler som er satt sammen i et Mcintosh kabinet eller er det Mcintosh fra bunnen av?
    Mener at alle Mc. vinylsnurrere er bygget på clearaudiokomponenter under streng instruksjon fra Mc.


    mvh
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Er det noen som har prøvd MT5? jeg ble litt for nysgjerrig på den etter testen i lyd&bilde.
    Er det Clearaudio deler som er satt sammen i et Mcintosh kabinet eller er det Mcintosh fra bunnen av?
    Mener at alle Mc. vinylsnurrere er bygget på clearaudiokomponenter under streng instruksjon fra Mc.


    mvh

    Clearaudio er jævelsk bra, i værtfal concept som jeg har hørt. Så jeg tror det er et ekteskap som er = heaven!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    HoPPe`S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    297
    Antall liker
    286
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    1
    Vil tro de bruker ESS Sabre også her, ja. For øvrig en liten rettelse: C500 har ikke DAC. Når det gjelder Hegel, har jeg bare personlig erfaring med HD11, så jeg skal ikke være kategorisk. Men jeg innbiller meg at forskjellen mellom Hegel og McIntosh er omtrent som forskjellen mellom Hegel og deres norske kollega Electrocompaniet (som jeg har en god del erfaring med). Hegel er tørr (men ikke klinisk), mens Electrocompaniet og McIntosh tilstreber en varm og livlig lyd. Noen mener at McIntosh låter mørkt, men det synes jeg ikke er tilfelle med RF7ii, i hvert fall. Disse høyttalerne er jo ganske livlige i toppen, som det meste fra Klipsch. McIntosh gir nok et stødigere lydbilde enn EC. Vi snakker stålkontroll her, og RF7ii er et villdyr som ikke er lett å temme, med drilske impedanskurver og snodig volumprogresjon. Brukte en beskjeden Rotel 1562 (2 x 100w klasse D/ICE) i begynnelsen. Det underlige var at da jeg fikk den over tre ganger så kraftige Mac-en i hus, så spilte de subjektivt sett lavere - selv på høyt volum. Men mye bedre...
    Om du ønsker å prøve MA8000 hjemme så finnes den i demo hos Soundgarden Bergen, Trondheim, Haugesund, Sandvika Storsenter og på Forus.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Vil tro de bruker ESS Sabre også her, ja. For øvrig en liten rettelse: C500 har ikke DAC. Når det gjelder Hegel, har jeg bare personlig erfaring med HD11, så jeg skal ikke være kategorisk. Men jeg innbiller meg at forskjellen mellom Hegel og McIntosh er omtrent som forskjellen mellom Hegel og deres norske kollega Electrocompaniet (som jeg har en god del erfaring med). Hegel er tørr (men ikke klinisk), mens Electrocompaniet og McIntosh tilstreber en varm og livlig lyd. Noen mener at McIntosh låter mørkt, men det synes jeg ikke er tilfelle med RF7ii, i hvert fall. Disse høyttalerne er jo ganske livlige i toppen, som det meste fra Klipsch. McIntosh gir nok et stødigere lydbilde enn EC. Vi snakker stålkontroll her, og RF7ii er et villdyr som ikke er lett å temme, med drilske impedanskurver og snodig volumprogresjon. Brukte en beskjeden Rotel 1562 (2 x 100w klasse D/ICE) i begynnelsen. Det underlige var at da jeg fikk den over tre ganger så kraftige Mac-en i hus, så spilte de subjektivt sett lavere - selv på høyt volum. Men mye bedre...
    Om du ønsker å prøve MA8000 hjemme så finnes den i demo hos Soundgarden Bergen, Trondheim, Haugesund, Sandvika Storsenter og på Forus.
    Det må vel betales et depositum/kredittvurdering. Jeg måtte engang gjenom en slik prosess. Men ikke la deg skremme av det. Kun vanlig prosedyre.


    mvh
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.271
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    image.jpg
    Er det noen som har prøvd MT5? jeg ble litt for nysgjerrig på den etter testen i lyd&bilde.
    Er det Clearaudio deler som er satt sammen i et Mcintosh kabinet eller er det Mcintosh fra bunnen av?
    Mener at alle Mc. vinylsnurrere er bygget på clearaudiokomponenter under streng instruksjon fra Mc.


    mvh

    Clearaudio er jævelsk bra, i værtfal concept som jeg har hørt. Så jeg tror det er et ekteskap som er = heaven!
    på platespiller feltet må jeg innrømme at jeg er en smule skeptisk til McIntosh. Testene jeg har sett er stort sett "hyggelige", men jeg ser ikke helt logikken med å spesialbestille en clearaudio spiller med McIntosh look. Da har du minst en part til som skal tjene penger på spilleren. Jeg synes at McIntosh elektronikken, med sin retro look, passer visuelt sett med mange tradisjonelle spillere. Det er kanskje en smule ironisk at jeg har en Rega P9 sammen med transistor McIntosh, but I would not have it any other way. Jeg tror fellesnevneren er "fit and forget". Skulle jeg startet på nytt i dag så hadde elektronikken igjen blitt McIntosh og platespilleren den nye Rega RP10.
     
    Ble medlem
    29.01.2014
    Innlegg
    27
    Antall liker
    30
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Jeg hiver meg nå for første gang på Mcintosh sin vennetråd etter nylig å ha blitt forført av Mcintosh-vellyd. Etter mange års leiting etter det lydmessige nirvana via Bryston, B&W,Audionet, Spendor, Vienna Acoustics m.m. tror jeg at jeg har kommet i mål takket være en eller annen impuls som sa meg (godt hjulpet av Arild på Hi Fi guiden på Hamar) at kanskje jeg skulle prøve Mcintosh MA7000 som forsterker. Jeg hadde akkurat skaffet meg et par KEF 203/2 og var særdeles fornøyd med disse. Og MA7000 gikk rett i fletta på meg! For en spilleglede (jeg spiller mest klassisk - Mahler og Bruckner) og for et stort lerret den slo opp. Så tenkte jeg: hva med en MciIntosh CDspiller? Først tenkte jeg på en mcd 500, men skjønte at en MCD1100 var ei klasse opp. Og den ble anskaffet. Nå har den spilt sammen med MA7000 et par uker og har begynt å vise hva den duger til. Komboen MA7000 og MCD1100 gir gåsehud over hele kroppen - særlig når SACD-plater spilles, men også ved vanlige CD-plater. En viktig ting til slutt: det må god kabling til - også mellom pre og power på MA7000. Kast metallkoblingen og bruk skikkelig signalkabel også her. Sjøl bruker jeg de jeg hadde før: Vertere PULSE R - også mellom CD-spiller og forsterker.De er rådyre, men er verdt hver krone!

    mvh
    Trond
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.271
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Velkommen i klubben Trond og gratulerer med nytt anlegg! Det høres ut som du har funnet noe som funker for deg!
     

    HoPPe`S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    297
    Antall liker
    286
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    1
    Åjjj da, McIntosh blir dyrere og dyrere så prisene er skrudd opp på enkelte kompenenter.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Har C48 og MC275LE på besøk. Dritbra :). Marten er myk som smør i våre hender ...
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Åjjj da, som Soundgarden har skrudd opp prisene på enkelte McIntoshprodukter.
    Ren spekulasjon, men: Sikkert pga den svake styrken på krona ift. dollar. Neby har sikkert tatt inn nye på lager nylig og varslet om prisøkning ovenfor Soundgarden pga valutakursendring.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Åjjj da, som Soundgarden har skrudd opp prisene på enkelte McIntoshprodukter.
    Ren spekulasjon, men: Sikkert pga den svake styrken på krona ift. dollar. Neby har sikkert tatt inn nye på lager nylig og varslet om prisøkning ovenfor Soundgarden pga valutakursendring.
    graph.png


    Javel?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det der er jo bare den siste tiden. Valutakursen nå ligger langt over hva den har gjort tidligere, og hvem vet (1) hvor mye Neby kjøper til lager av gangen, (2) hva slags valutaavtaler de har ift. sine leverandører og (3) hvordan Neby hedger import? Mulig de kan ha hatt futureskontrakter el.l.

    7a6v0SE.jpg


    Jeg vil anta at innkjøpsavdelingen følger nøye med på utviklingen i valutakursene og gjør innkjøp basert på dem og forventet salg fremover.

    Man endrer neppe prisene om man ikke tror endringer er varig, og det er nok lettere å senke prisen når dollar blir billigere, fordi det kan gi boost i salg, samt at man øker likviditet for å fylle opp lageret ved lav spotpris på handelsvaluta.

    Det er ikke tvil om at det har vært mye mediesnakk om sterk krone frem til for en stund siden, da det vekslet om. Nå er det tro på en svakere krone fremover, fordi ting ute er mer stabilt, så krona er ikke en trygg havn internasjonal kapital flykter til lenger.

    dva7mjJ.jpg


    Trenden og troen har gått fra nedover mot stabiliserende og svak mot dollar. Det er i alle fall mitt inntrykk. I tillegg justerer man nok for inflasjon fra tid til annen. Men som sagt, kun spekulasjoner.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Altså, det jeg prøver å si er:

    En ganske vanlig måte å drive import og innlands salg på er ved å hedge seg mot valutakurssvingninger ved å kjøpe futures, noen bruker også dette til å spekulere ved å låse inn fremtidig valutakurs på et nivå de tror vil ligge lavere enn i fremtiden [og for å være sikrere på og stabilisere fremtidig kostnadsnivå] (hvorfor skulle man ellers ha kjøpt futures?). Bygging av lager skjer nok også når kursen man får er fordelaktig. Hvis det er utsikter til sterk krone og mye medieprat om det, så kan man forutsette at kronen vil fortsette å styrke seg, og at man dermed henter inn inflasjonen gjennom bedre valutakurs. Man øker altså ikke prisene i takt med inflasjonen, fordi man tror denne gevinsten ligger i valutakursendringen.

    Hvis forventningene snur om til svakere og stabilisert krone, så vil man måtte øke prisen for å kompensere for den høyere valutakursen man forventer (og kanskje låser inn i futures) samt inflasjonen. Dermed blir prisøkningen høyere enn bare det man forventer i form av dårligere valutakurs.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Hvor store prishopp er det snakk om? Får sjekke hjemmesiden ti Neby.


    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Ser at 1,2 kW. har økt m. 10 k. Egentlig ikke formidabelt. Mange andre merker som er dyrere & er av dårligere kvalitet.


    mvh
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.271
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Altså, det jeg prøver å si er:

    En ganske vanlig måte å drive import og innlands salg på er ved å hedge seg mot valutakurssvingninger ved å kjøpe futures, noen bruker også dette til å spekulere ved å låse inn fremtidig valutakurs på et nivå de tror vil ligge lavere enn i fremtiden [og for å være sikrere på og stabilisere fremtidig kostnadsnivå] (hvorfor skulle man ellers ha kjøpt futures?). Bygging av lager skjer nok også når kursen man får er fordelaktig. Hvis det er utsikter til sterk krone og mye medieprat om det, så kan man forutsette at kronen vil fortsette å styrke seg, og at man dermed henter inn inflasjonen gjennom bedre valutakurs. Man øker altså ikke prisene i takt med inflasjonen, fordi man tror denne gevinsten ligger i valutakursendringen.

    Hvis forventningene snur om til svakere og stabilisert krone, så vil man måtte øke prisen for å kompensere for den høyere valutakursen man forventer (og kanskje låser inn i futures) samt inflasjonen. Dermed blir prisøkningen høyere enn bare det man forventer i form av dårligere valutakurs.
    Bare en liten presisering: kursen som oppnås med en valutaterminkontrakt avhenger av to faktorer: dagens valuta spot kurs (med levering to dager fram i tid) og rentedifferansen mellom de respektive valutasortene fram til avtalt termindato. Det gir en enkel mulighet for å sikre en framtidig vekslingskurs på et avtalt valutabeløp.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Absolutt, jeg holdt det så enkelt som mulig for å forklare prinsippet for folk som aldri har hørt om dette før.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ;D Hehehe, da har du nok langt bedre kontroll på dette enn meg. Har lyst til å spørre deg om du tror det er noe hold i spekulasjonene mine, men da kanskje vi ender opp med å kjede de andre vennene her inne? :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    MC 1,2kw koster 24000usd for et par i USA = 144000,- + mva25% = 180000,- og 230000,- hos Soundgarden.
    50000,- i frakt er vel litt mye, men det kan være det beregnes høyere avansert i Norge .
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Er vel ikke noe (import)ledd mellom mcintosh og forhandlerne i USA, slik som i Norge?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Er vel ikke noe (import)ledd mellom mcintosh og forhandlerne i USA, slik som i Norge?
    Stemmer, er vel ca 30% til importør og 30% til forhandler som er vanlig avanse på hifi .
    Utenom på kabler, da er det vel ca 100/100 :)
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Dyrt/rimelig, er det uansett. Det er produktenes eierglede & ytelse som avgjør. Se "rembursh" i wiki. Min bestefar var sjef for nevnte avdeling i dengang DnC.


    mvh
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Neby blir jo stadig rangert som den eller en av de som tjener mest penger i bransjen, noe som neppe skyldes for små marginer ;)
     

    Perseg

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2012
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Et semirart spørsmål, men prøver her. På C48/50, må man reassigne digitale innganger til en av eller flere av phono inngangene for å kunne bruke de? Eneste på input selector innen de digitale inngangene er vel USB?
     

    Perseg

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2012
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Fant ut av det:
    Both feature eight analog inputs, two of which are phono, plus Moving Magnet and Moving Coil, both having trim adjustments from the remote control. In the C48, four additional digital inputs may be assigned to any of the eight inputs. One fixed digital USB input, combined with the eight analog inputs result in a total of nine inputs. The C50 features two additional balanced inputs and four digital inputs may be assigned to any of the eight inputs. One fixed digital USB input, eight analog inputs and one processor loop combine for ten total inputs.

    Så de digitale inngangene må tildeles de analoge phonoinngangene via setup menyen.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Neby blir jo stadig rangert som den eller en av de som tjener mest penger i bransjen, noe som neppe skyldes for små marginer ;)

    tja, tror det er greit å ta med i regnestykket et par volumsuksesser. Over 500.000 solgte Tivoli-enheter, og mistenker også Geneva for å være et slikt "interiørprodukt" som slår an hos massene, blir fort penger av slikt. Ikke akkurat marginalidrett som tyngre hifi er. :rolleyes:
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Pengene har nok i hovedsak kommet fra radio og lignende ja..

    Er vel ikke alle som har mulighet, til kjøp av McIntosh utstyr :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ser på VU-meteret at det er tidlig på kvelden Kivi :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn