McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Finnes en link der en kan ta vidunderene i øyesyn???


    mvh
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da er det et par XR 200 på vei til prøvelse i heimen om noen uker.

    Det blir stas.

    Kalle K; hvordan gikk det med utprøvingen av MEN-boksen? Ovelevde den jula?
    ja, den (MEN220) har så definitivt overlevd den første julen!

    jeg har ikke hatt mye tid til "kritisk lytting", men jeg har brukt en del tid på å bare spille musikk. MEN220 gir inntrykk av å lage en house curve på samme måte som Lyngdorf sine produkter med RoomPerfect. Det betyr flat gjengivelse fra 20hz til 500hz og deretter fallende til 20khz (-6dB?).

    lydmessig så fungerer den utmerket som elektronisk delefiler og den rydder godt opp i frekvensgang (ref den nevnte target kurven) og stereoperspektiv. Uten men220 er den stor variasjon mhp hvor bra de forskjellige platene høres ut, mens med MEN220 så virker det meste bedre. Pga den fallende frekvenskurven kan noen av de beste inspillingene miste noe luft og følelsen av å være kloss på artisten. (Det høres mer ut som du sitter på 5. rad på en konsert enn at man har headsettet på i et studio hvor vokalisten synger rett i mikrofonen - hvis dere forstår den). Jeg tror ikke dette er pga manglende transparans, bare det at toppen er litt dempet med "neutral" voicing kurve. Det er mulig å lage egne target kurver (via pc), men det har jeg ikke sett på ennå.

    det skal sies at rommet pt er underdempet, jeg venter bla på at forede gardiner skal ankomme. I den (midertidige) situasjonen er MEN220 meget bra. Blir spennende å se om den fremdeles er "bedre med enn uten" når akustikken blir naturlig bedre dempet.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Du vet at du har gjort noe riktig når datteren på 4 spør pent "pappa kan eg ta bilde av platespilleren din?". Da får det heller være at kompetansen som fotograf fremdeles er litt begrenset hos en 4-åring...
     

    Vedlegg

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Bare litt copy/paste på noe jeg postet i dag vedr men220:

    I adjusted my MEN220 last night after having done the final acoustical tweaks in my living room. The system now plays really well with all genres of music and also nicely accepts poor quality recordings.


    System is:
    RegaP9/RB1000/Apheta
    McIntosh mcd1100, C48, MC501
    Kef Reference 207/2 and 209 sub.


    Very controlled and linear low frequencies, rounded top and open but not forward midrange.
    Does it require more power than without the MEN220? - yes definitely. I have a "free space" listening position which will lead to som dips from cancellation from the back wall. Hence there will be some dips for it to fill. If you move your speakers (low freq part of it anyway) near the wall or corner and sit close to the back wall the MEN220 will mostly attenuate peaks and will save you some power.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Et spørsmål fra en fan, som kun leser om disse skjønnhetene:

    Den nye MA8000 koster $10k Den er basèrt på MC302, og C50 som tilsammen blir $14k - en kan også LESE at de lyder likt..

    Er det mer funksjonalitet som gjør at man da velger to bokser isteden for en?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Veldig pent Salamander, veldig pent!
    Hjertlighjertelig. Om lillebror klarer å få lyden på plass nå, så er alt bare velstand:D
    Har sagt til deg at du ikke må ha for store forventninger til det, men skal bli moro å eksperimentere hos deg og se om vi ikke får til noe som fungerer bra, kosemannen. ;)

    Du har fått det sinnsykt pent nå. Du er veldig dyktig. Liker at hodetelefonene kun står til pynt på Sieveking-stativet, haha :*

    Har du fått noe fres i den platespilleren, eller har du ikke skaffet stift enda? Post et bilde av den da.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    701
    Antall liker
    1.018
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Det blir nok uansett bedre enn det er, for det er langt ifra optimalt.

    Hodetelefoner ER pynt. Har høyttalere jo! :D

    nei, må kjøpe stift, men spilleren er ihvertfall flyttet fra loft til stue...et skritt av gangen :p
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ferdigplater er for pingler, mannen er dyktig. Gips og vanlige trelister! ;D
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ Salamander: Grattis med rålekkert innredet lytterom. Mc.& hvitt inventar er bare nydelig.


    mvh
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Hei, jeg har lekt med tanken på å gå fra transistor til rør i det siste, etter å ha hørt en audio research kombo. Har i all min tid hørt alt godt om mcintosh 275 effektforsterkere og driver for tiden å tråler bruktmarkedet på dette.
    Det eneste dilemmaet mitt er at jeg har høyttalere som er noe tunge å drive (B&w 802s2) Vil evt. 2 stk 275 drive disse godt? eller er høyttalerne for tunge for disse ettersom rør og tungedrivende høyttalere ofte ikke er noen god kombinasjon?

    I dag bruker jeg et Aragon oppsett med 18k og 4004 som jeg er ganske fornøyd med, men syns det mangler litt for at høyttalerne åpner seg skikkelig.
    vil nødig ha nye høyttalere da jeg er veldig fornøyd med disse, og det er mye mulig jeg ikke burde ha rør i det hele tatt.
    derfor spør jeg dere på denne tråden i håp om litt tips fra noen som kanksje er mere erfarne enn meg.
    mvh.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Ser du fant en gammel tråd om nogenlunde samme tema:). Burde være gode muligheter for info i den & her. Tar ofte litt tid her i vennetråden, men vet at fler her inne har/hadde omtrent samme kombo som deg.


    mvh
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    bjørge , eg gikk akurat over til 2 stk mc275 på palladium p39f , jør en utroleg bra jobb der vertfall , dei er oppgit med en følsomhet på 99db noe eg tviler sterkt på stemmer, kjørte emotiva xpr1 på disse før og tømte efekkten i disse ,
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Da var endelig anlegget på plass her også etter å ha stått i skammekroken på gjesterommet de siste 2,5 årene grunnet totalrenovering av huset her.
    Gratulerer med flott anlegg og veldig god smak i møbler! :)
    Takk!:) Jeg ELSKER møbler! ;D:p
    Du elsker meg, møbler, Storm troopere, stereo, LEGO og interiør generelt. Du er den eneste jeg har hørt om som kjøper kaffetrakter fordi den ser fin ut, selvom du ikke drikker kaffe, lol. ;D

    Parykken av for det du har fått til. Er stolt av deg. :*
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    701
    Antall liker
    1.018
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Takk!:) Jeg ELSKER møbler! ;D:p
    Du elsker meg, møbler, Storm troopere, stereo, LEGO og interiør generelt. Du er den eneste jeg har hørt om som kjøper kaffetrakter fordi den ser fin ut, selvom du ikke drikker kaffe, lol. ;D

    Parykken av for det du har fått til. Er stolt av deg. :*
    Hehehe...for det hører ikke med til historien at dama ville ha trakter eller? Må jo være lov å kjøpe en man liker utseendet på når den skal stå midt i glaninga:eek:

    Takktakk, du er best ;D
     

    Øresus87

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2014
    Innlegg
    8
    Antall liker
    3
    Hei folks :) Er ny her på forumet men lurer veldig på og gå til innkjøp av en MC MA8000 til mine Klipsch rf7 MKii???? Kan være en god match eller er jeg helt på jordet?
    Har i dag en Hegel H300 men er veldig i tvil om jeg kjøpt katta i sekken???
    Så før jeg svir av nesten 80000 på en forsterker så hadde jeg blitt veldig glad for svar :)
    Takker på forhånd :)
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    203
    Bruker selv eldre Mac-utstyr (c41 pre og MC352 effekt) med RF7ii. Det låter sjef, det. Tror ikke lydfilosofien har endret seg så veldig mye siden 90-tallet. Jernhånd i silkehanske fortsatt. Så hvis du har tolerante naboer, er det bare å kjøre på. Bruker for øvrig en Hegel HD11 DAC før C41. Den er knusktørr i lyden, så jeg ser meg om etter et alternativ. Mulig McIntosh-DACen D100 eller en av de nye forforsterkerne (C48/50/500) kan være alternativer.
     
    Sist redigert:

    Øresus87

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2014
    Innlegg
    8
    Antall liker
    3
    Bruker selv eldre Mac-utstyr (c41 pre og MC352 effekt) med RF7ii. Det låter sjef, det. Tror ikke lydfilosofien har endret seg så veldig mye siden 90-tallet. Jernhånd i silkehanske fortsatt. Så hvis du har tolerante naboer, er det bare å kjøre på. Bruker for øvrig en Hegel HD11 DAC før C41. Den er knusktørr i lyden, så jeg ser meg om etter et alternativ. Mulig McIntosh-DACen D100 eller en av de nye forforsterkerne (C48/50/500) kan være alternativer.

    Takker for svar :)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Hei folks :) Er ny her på forumet men lurer veldig på og gå til innkjøp av en MC MA8000 til mine Klipsch rf7 MKii???? Kan være en god match eller er jeg helt på jordet?
    Har i dag en Hegel H300 men er veldig i tvil om jeg kjøpt katta i sekken???
    Så før jeg svir av nesten 80000 på en forsterker så hadde jeg blitt veldig glad for svar :)
    Takker på forhånd :)
    Nå skal ikke jeg si at jeg har så mye erfaring med komboen MA8000 og Klipsch RF7 MKII, men testen her viser vel at du ikke er helt på villspor. Rognlien bruker så vist jeg vet RF7 MKII.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Bruker selv eldre Mac-utstyr (c41 pre og MC352 effekt) med RF7ii. Det låter sjef, det. Tror ikke lydfilosofien har endret seg så veldig mye siden 90-tallet. Jernhånd i silkehanske fortsatt. Så hvis du har tolerante naboer, er det bare å kjøre på. Bruker for øvrig en Hegel HD11 DAC før C41. Den er knusktørr i lyden, så jeg ser meg om etter et alternativ. Mulig McIntosh-DACen D100 eller en av de nye forforsterkerne (C48/50/500) kan være alternativer.
    MA8000 har integrert DAC, og det er vel den samme som sitter i C48/C50, mener jeg?
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    203
    Vil tro de bruker ESS Sabre også her, ja. For øvrig en liten rettelse: C500 har ikke DAC. Når det gjelder Hegel, har jeg bare personlig erfaring med HD11, så jeg skal ikke være kategorisk. Men jeg innbiller meg at forskjellen mellom Hegel og McIntosh er omtrent som forskjellen mellom Hegel og deres norske kollega Electrocompaniet (som jeg har en god del erfaring med). Hegel er tørr (men ikke klinisk), mens Electrocompaniet og McIntosh tilstreber en varm og livlig lyd. Noen mener at McIntosh låter mørkt, men det synes jeg ikke er tilfelle med RF7ii, i hvert fall. Disse høyttalerne er jo ganske livlige i toppen, som det meste fra Klipsch. McIntosh gir nok et stødigere lydbilde enn EC. Vi snakker stålkontroll her, og RF7ii er et villdyr som ikke er lett å temme, med drilske impedanskurver og snodig volumprogresjon. Brukte en beskjeden Rotel 1562 (2 x 100w klasse D/ICE) i begynnelsen. Det underlige var at da jeg fikk den over tre ganger så kraftige Mac-en i hus, så spilte de subjektivt sett lavere - selv på høyt volum. Men mye bedre...
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    I dag har jeg for første gang laget egne "voicing curves" til MEN220. Den ble koblet til pc via rs232 kabel. Programvare lasted ned på nettet og vips så var vi i gang. Fryktelig enkel prosess, og noen minutter senere så var de nye kurvene laget og lastet opp til MEN220. Lekende lett og med ønsket lydmessig resultat. Positiv opplevelse!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn