McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Messel

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2013
    Innlegg
    26
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    1
    Heisann! Tenkte melde meg inn i denne vennetråden med et skikkelig nybegynnerspørsmål. Jeg lurer på om jeg har vært litt for kjapp med kjøpeknappen igjen ute på det store internettet. Jeg har en C220 koblet opp mot en MC275, og er strålende fornøyd med akkurat det. Disse driver et par Klipsch Palladium P-17b, som jeg også er strålende fornøyd med. P-17b går jo ikke så alt for dypt, og på i alle fall en del av musikken jeg spiller, kunne jeg tenke meg litt mer guffe i de lavere frekvensene. Etter litt lesing rundt omkring her på sentralen, bestemte jeg meg for å kjøpe et par REL T5 subwoofere. Jeg har ikke fått dem enda, tror de sendes på mandag, men nå til spørsmålet: kan jeg faktisk koble begge to på en C220?? Er totalt ukjent med sub i hifi-verdenen, så jeg er spent på hva en eller to sånne kan gjøre med lyden hos meg.


    Messel
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det burde gå fint. C220 har to sett med single-ended outputs og ett med balanserte outputs.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97

    Messel

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2013
    Innlegg
    26
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    1
    Nei, for guds skyld, får jeg koblet på to så skal jeg da være mer enn fornøyd. Mulig jeg må ha det inn med teskje her altså, hvilken kabel jeg trenger og hvor jeg skal koble dem. Om jeg trenger noen overganger eller splittere blir det enda verre :D
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.111
    Antall liker
    3.228
    Torget vurderinger
    1
    Nei, for guds skyld, får jeg koblet på to så skal jeg da være mer enn fornøyd. Mulig jeg må ha det inn med teskje her altså, hvilken kabel jeg trenger og hvor jeg skal koble dem. Om jeg trenger noen overganger eller splittere blir det enda verre :D
    Så vidt jeg kan se, har Rel T5 vanlig phono inngang. Da bruker du en helt vanlig phonokabel (eller super duper dyr hvis du vil) mellom hver sin sub og til høyre og venstre utgang på C220, dvs du bruker hvit utgang på C220 til venstre T5 og rød på utgang på C220 til høyre T5. Ingen overganger elller splittere er nødvendig. Gi oss gjerne tilbakemelding om hvordan det låter etter hvert.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    ...og når du kommer så langt Messel, så finnes det noe gode tråder på forumet vedrørende kalibrering av subwoofer. Det er alfa og omega for å få et godt resultat.
     

    Messel

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2013
    Innlegg
    26
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    1
    Så vidt jeg kan se, har Rel T5 vanlig phono inngang. Da bruker du en helt vanlig phonokabel (eller super duper dyr hvis du vil) mellom hver sin sub og til høyre og venstre utgang på C220, dvs du bruker hvit utgang på C220 til venstre T5 og rød på utgang på C220 til høyre T5. Ingen overganger elller splittere er nødvendig. Gi oss gjerne tilbakemelding om hvordan det låter etter hvert.
    Supert! Akkurat det jeg trengte å høre. Da prøver jeg sånn når de dukker opp. Takk!


    Messel
     

    Messel

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2013
    Innlegg
    26
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    1
    ...og når du kommer så langt Messel, så finnes det noe gode tråder på forumet vedrørende kalibrering av subwoofer. Det er alfa og omega for å få et godt resultat.
    Ja, kan tenke meg at det ikke er bare bare å få integrert to subwoofere på rett måte. Får lese litt mer om det etter hvert!


    Messel
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.188
    Antall liker
    22.830
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Som sikkert i likhet med de fleste andre, blir anlegget veldig lite brukt hos meg i sommerhalvåret. Jeg hadde nesten glemt hvilken herlig følelse det gir når MCD500 sluker cd-platene! Tok et kjapt bilde med iPad'en i et svakt øyeblikk :p
     

    Vedlegg

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    ...og når du kommer så langt Messel, så finnes det noe gode tråder på forumet vedrørende kalibrering av subwoofer. Det er alfa og omega for å få et godt resultat.
    Ja, kan tenke meg at det ikke er bare bare å få integrert to subwoofere på rett måte. Får lese litt mer om det etter hvert!


    Messel
    Hvis du har et fullt symmetrisk oppsett så er dette egentlig ikke vanskeligere enn med en sub, kanskje bare litt mer tidkrevende.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    ...og når du kommer så langt Messel, så finnes det noe gode tråder på forumet vedrørende kalibrering av subwoofer. Det er alfa og omega for å få et godt resultat.
    Ja, kan tenke meg at det ikke er bare bare å få integrert to subwoofere på rett måte. Får lese litt mer om det etter hvert!


    Messel
    Hvis du har et fullt symmetrisk oppsett så er dette egentlig ikke vanskeligere enn med en sub, kanskje bare litt mer tidkrevende.
    Hm . Bruker bare en sub. B & W. P.V. 1. Bør jeg ha to?


    mvh
     
    Sist redigert:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Foto av ovennevnte. Altså v. side av anlegg fra sweetspot:

    Høyre side av anlegg, m. sub 001.jpg
    har plass til en sub på h. side og, men er det nødvendig????


    mvh
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Oct, jeg mener på generell basis (det finnes selvsagt unntak) at dersom du skal investere mer i sub til ditt oppsett så ville jeg funnet en med minimum 15" element og stor kasse. De kompakte subbene, som PV1 blir en representant for, behøver mye eq for å klare å strekke seg dypere enn det dine Array 1400 allerede klarer. Det gir normalt ikke en "fri og luftig" bass slik som feks en kontrabass låter. Jeg har bla. 2 stk subber med 2*10" hver (totalt 4*10") - det spiller strålende på film, men til ren musikk blir de et par divisjoner ned fra "hovedsubben" min som har 1 stk 18" element.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    tekaktus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    57
    Torget vurderinger
    6
    Som sikkert i likhet med de fleste andre, blir anlegget veldig lite brukt hos meg i sommerhalvåret. Jeg hadde nesten glemt hvilken herlig følelse det gir når MCD500 sluker cd-platene! Tok et kjapt bilde med iPad'en i et svakt øyeblikk :p[/QUOT

    Endelig, her kommer den kalde fine tida.
    Eneste feilen jeg ser er Carlsberg, bildet kunne blitt enda bedre med en Aass:)
     
    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.188
    Antall liker
    22.830
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hm . Bruker bare en sub. B & W. P.V. 1. Bør jeg ha to?


    mvh
    JA!!! Nå skal ikke jeg utrope meg til noen ekspert, men jeg har alltid fått mye bedre og jevnere bassrespons med to i stedet for en. Dette har jeg prøvd flere ganger selv, i tillegg til hos flere kamerater som jeg har hjulpet litt. Har du først prøvd to, så er det ingen vei tilbake :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.188
    Antall liker
    22.830
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Endelig, her kommer den kalde fine tida.
    Eneste feilen jeg ser er Carlsberg, bildet kunne blitt enda bedre med en Aass:)
    Ja sommeren er oppskrytt!!! Jeg pleier ikke å drikke Carlsberg, men det var nesten de eneste "små-boksene" som var igjen på den lokale coop butikken. Forøvrig så er de ikke så værst heller :p
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Hm . Bruker bare en sub. B & W. P.V. 1. Bør jeg ha to?


    mvh
    JA!!! Nå skal ikke jeg utrope meg til noen ekspert, men jeg har alltid fått mye bedre og jevnere bassrespons med to i stedet for en. Dette har jeg prøvd flere ganger selv, i tillegg til hos flere kamerater som jeg har hjulpet litt. Har du først prøvd to, så er det ingen vei tilbake :)
    Her har jeg ledig plass. H. side sett fra sweetspot. Synes B&W P.V. 1 er kule estetisk, men bøyer meg dersom man bør kjøpe noe bedre.


    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Fikk ikke med foto i forrige innlegg:

    Ledig plass for sub 001.jpg
    her er h. side.


    mvh
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.188
    Antall liker
    22.830
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ikke hørt PV1, så jeg aner ikke om du burde hatt noe "bedre". Min erfaring bygger seg som sagt på at det blir mye bedre med to kontra en :)

    Nå har det blitt noen øl og gamlegutta spiller som aldri før! Bla. Ac/Dc med Bon Scott, Nazarath og Stones har skiftet på en stund nå. This Flight Tonight var det lenge siden jeg hadde spilt, veldig rå intro på den sangen :)
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Jeg har ikke hørt PV1, så jeg aner ikke om du burde hatt noe "bedre". Min erfaring bygger seg som sagt på at det blir mye bedre med to kontra en :)

    Nå har det blitt noen øl og gamlegutta spiller som aldri før! Bla. Ac/Dc med Bon Scott, Nazarath og Stones har skiftet på en stund nå. This Flight Tonight var det lenge siden jeg hadde spilt, veldig rå intro på den sangen :)
    He, he, Ta en kikk i lyttetråden, så ser du hva jeg hører på;).


    mvh
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Apropos AC/DC. Jeg satt og spiste lunsj ved siden av Brian Johnson på mandag denne uken. Han satt med kona(?) og et par andre voksne damer. Plutselig begynte de og kikke rundt på gulvet. Ung og sprek som jeg er (i forhold til dem) så tilbød jeg dem hjelp. Problemet var at godeste Brian hadde mistet batteriet til høreapparatet!

    letingen var dessverre resultatløs, men hørselen hans var ikke værre enn at han likevel kunne snakkes til.
     

    Messel

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2013
    Innlegg
    26
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    1
    Si meg, burde ikke lyden på høyttalerne dempes når jeg plugger inn et sett hodetelefoner på C220? Hos meg spiller ht like villig som før??
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.894
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Du må skru av linjeutgangen/output til forsterker. Da får du lyd kun i hodetelefonene
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.188
    Antall liker
    22.830
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Er det flere enn meg som har lyst på 2KW'ene som ligger ute? :confused:
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tanken har selvsagt slått meg! For meg er problemet med 2kw at de tar for mye plass i stua. Dersom noen av dere med nyere 1.2kw skulle være interesserte i 2kw så kan jeg jo være avlastningshjem for 1.2kw...
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.188
    Antall liker
    22.830
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hvis man like godt slenger med Everest'ene også, så burde man kanskje få ut litt vellyd...:cool:

    Begge deler ligger heldigvis såpass høyt i pris at det blir vel med de våte drømmene :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvis man like godt slenger med Everest'ene også
    det var faktisk nøyaktig det samme som jeg tenkte! Jeg har et elsk-hat forhold til looken på Everestene. Jeg har imidlertid en deal med fruen - at når "hun" får nytt hus så kan jeg kjøpe valgfrie høyttalere. Huset er innflyttigsklart i November...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei Mcintosh`s venner!

    Sitter nå å lurer på om jeg skal slå til på en Mc402, eller dvs selger som har kontaktet meg har 2 stk som han bruker i mono. Jeg kommer mest sannsynlegvis til å kjøpe den ene, men hva vil 2 stk i i forbedring i lyd?

    Jeg får 3DB ekstra om jeg presser de til topp, men det skjer jo aldri. Jeg lytter vanligvis på musikk med ca 75-80db trykk. Med høyttalere på 93db. jeg sitter 2.9m fra senterlinjen mellom frontene i et rom som er 38m2.

    Hva mer vil jeg få med to stk. Er det "nødvendig"? De er innen rekkevidde, men det fører til at jeg nok må gå sulten til over nyttår.... Jeg har heller ingen preamp til dem, foruten en pioneer reciver eller direkte fra min DSpeaker antimode 2.0.

    Men nå dukker ikke de opp ofte for salg, noe jeg ser på som et tegn på at de som kjøper beholde dem.

    Videre, så ligger det også et sett 501 som koster ca det samme som 2x402, vil det være en bedre investering over tid siden de er av nyere dato? Hva er forskjellen på 402 og 401 lydmessig?

    Kjøp av 2xmc401 eller 501 sett vil bety at jeg går sulten til over nyttår og jeg vil ikke ha økonomi til noen Mcintosh preamp før mars/april 2014.

    Ved kjøp av 1x 402 så vil jeg ha mulighet til å leve "normalt" og legge av kroner til preamp mye raskere.

    Hva ville dere har gjort?
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.188
    Antall liker
    22.830
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hvis man holdt seg til feks. kun brød og syltetøy, så ville det kanskje gått? :confused:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvis man holdt seg til feks. kun brød og syltetøy, så ville det kanskje gått? :confused:
    Blir en jævlig trist jul da. Appelsin marmelade er ikke så hinsides godt. Nei, fornuften tok skikkelig tak og satt foten ned. Har lysst til å kunne kjøpe noen plater innimellom også...

    Og så må men ha noe å glede seg til ved en senere anledning også. Men det satt langt inne å bare gå for en...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei igjen.

    Jeg får vel medlde meg inn igjen i denne klubben. Hadde tidligere en Ma6300 som jeg koste meg med en stund. Men bytte syka kom. Men er nå tilbake igjen.
    I dag får jeg levert en Mc 402 på dør, gleder meg ikke i det hele tatt..... ;)

    Men så kom jeg på at jeg har jo ikke noen hifibenk som tåler denne vekten. Jeg har pløyet igjennom de siste 30sidene her inne og sett en del fine benker. Hvilke hifirack/benker er det dere bruker. MC 402 er 24cm høy, 42.7cm brei og 47.6cm dyp inkl terminaler.

    Jeg tenkte å ha plass til en til etterhvert. Så trenger jeg plass til en Reciver og senter høyttaler. Senteren er 27cm høy. Reciveren er 17cm.

    Jeg ser for meg en benk med 3 komponents breidde. Der jeg har senter høyttaler rett over reciver. Total høyde på senter og reciver er 44cm. Avstand fra gulv til nederste del av lerret er 53cm.

    Så det jeg ser etter er et rack som er max 53cm høy. Har plass til 3 komponenter i breidden, og har 2 hyller i midten.

    Noen som har noe tips? Jeg renger nesten med at jeg må bygge selv, men det hadde vert fint om jeg slapp det...
     

    irma1000

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2013
    Innlegg
    95
    Antall liker
    7
    Prøv å se etter Jankø et tysk firma. Jeg kjøpte en på 1,60 50 mm dyp og 47mm Sort glass i den og i midten var det 2 skuffer. De tok jeg ut og fikk plass til en 26cmi høyden receiver.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har kikket nøyere på MT5 ?
     

    HoPPe`S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    297
    Antall liker
    286
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    1
    Nå husker jeg ikke helt vekta på MC 402 i hode, hva med noe fra Solid Tech? jeg er veldig fornøyd med det.
    Du kan bygge ditt eget rack sånn du vil ha det.

    Det får man kjøpt hos www.norskaudioteknikk.no, dem har butikk i Oslo.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn