McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er sant.

    Skal se hva jeg gidder å måle idag....

    Legger nok ut noen bilder etterhvert. Far nøyaktig samme posisjon. Plassering av mic har rimelig mye å si ja.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har vi satt opp REW igjen. Plassert mikrofon i sweetspot. Har ikke flytta på sofa denne gangen så ETC rundt 2ms er denne gangen en del høyere enn før. Men jeg veit hvorfor.

    Disse målingene er tatt etter at jeg jobba med EQ i natt på DSpeaker, så EQ gjelder for begge målingene. Jeg har ikke endra på volum underveis, heller ikke preset eller noe i rommet. ALT er identisk mellom målingene.

    Målingene er tatt med 2min mellomrom etter at forsterker har stått på i over en time og spillt musikk. Under målingene så er nok de noe høyere enn det jeg pleier å høre musikk på. Mikrofon er en Umix-1 med en kalibreringsfil ssom er pluss minus 2,6db. Så den skal være bra. Jeg stillte 75,2db før jeg målte. Mellom pc og DSpeaker så bruker jeg en abrahamsen Adac 1. og 10m rca kabel.

    Slik ser de ut målingene: Først 4 ohm utgangen:

    rekvens 4 ohm 15-100hz.jpg
    15hz til 100hz

    frekvens 4 ohm 100-750hz.jpg
    100hz til 750hz

    vannfall 4 ohm.jpg
    Vannfall

    etc 4 ohm.jpg
    ETC
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så har vi 8 ohm utgangen:

    frekvens 8 ohm 15 - 100hz.jpg
    15-100hz

    frekvens 8 ohm 100-750hz.jpg
    100hz til 750hz

    vannfall 8 ohm.jpg
    Vannfall

    etc 8 ohm.jpg
    ETC
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så kjører vi begge to

    frekvens 4 + 8 ohm 15-100hz.jpg
    15-100hz Rød kurve er 4 ohm

    frekvens 100- 750 hz 4 + 8 ohm.jpg
    100-750hz Rød kurve er 4 ohm

    etc 4 + 8 ohm.jpg
    ETC Rød kurve er 4 ohm

    Vannfallene vet jeg ikke om jeg kan legge oppå hverandre, om noen vet hvordan det gjøres så gi beskjed.

    Kommentarer? Med mine ører så høres 4 ohm utgangen langt bedre ut. Og 8 ohm utgangen virker mer stresset om jeg kan si det slik. Det er betydelige forskjeller i vertfall på det jeg hører. Forsterkeren jobber også langt hardere på 8 ohm utgangen. Vu meterene og verdiene på de er høyere på samme volum, enn på samme volum og 4 ohm utgangene.
     
    Sist redigert:

    nightowl

    Medlem
    Ble medlem
    16.01.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    25
    Som du ser ligger 8ohms-kurvene høyere i nivå enn 4ohm. Dette skyldes at MC 402 gir høyere spenningsforsterkning på dette uttaket.

    Unntaket er i dypbassen, der jeg går utifra at subene gir bidraget. Hvis disse er tilkoblet på linjenivå, vil de spille like høyt uavhengig
    av trafouttak. Du får mao forskjellig frekvensrespons på de to uttakene.

    Hvis du skal sammenligne, bør du slå av subene i begge tilfeller, og dempe DSPeaker med 3 dB når du bruker 8ohm-uttaket.

    Høyttalerne dine er oppgitt til min. 3ohms impedans og jeg antar at de da er å regne som 4 ohm nominelt. Forsterkeren vil da være
    mer stabil på 4ohms-uttaket på disse høyttalerne ( litt mindre forvrengning ).

    På en såpass stor forsterker som MC 402, vil jeg allikevel bli overrasket hvis du fortsatt opplever stor forskjell.

    mvh
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Etter hva jeg har forstått, så takler McIntosh forsterkerne dårlig at høyttaleren går under halvparten av den aktuelle ohm-verdien på de forskjellige utgangene. Dvs. min. 4 ohm på 8 ohm utgangen og min. 2 ohm på 4 ohm utgangen. Jeg har aldri testet dette selv, men kun brukt 4 ohm utgangen.
     

    Kivi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    116
    Antall liker
    130
    Da måtte eg bita i det "sure" epple å selge mine Mc501 blokker. Eg vil sårt sakna dei..(håpar ikkje det) ;-) Får håpa eg ikkje blir sittandes lenge uten power til P38..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Som du ser ligger 8ohms-kurvene høyere i nivå enn 4ohm. Dette skyldes at MC 402 gir høyere spenningsforsterkning på dette uttaket.

    Unntaket er i dypbassen, der jeg går utifra at subene gir bidraget. Hvis disse er tilkoblet på linjenivå, vil de spille like høyt uavhengig
    av trafouttak. Du får mao forskjellig frekvensrespons på de to uttakene.

    Hvis du skal sammenligne, bør du slå av subene i begge tilfeller, og dempe DSPeaker med 3 dB når du bruker 8ohm-uttaket.

    Høyttalerne dine er oppgitt til min. 3ohms impedans og jeg antar at de da er å regne som 4 ohm nominelt. Forsterkeren vil da være
    mer stabil på 4ohms-uttaket på disse høyttalerne ( litt mindre forvrengning ).

    På en såpass stor forsterker som MC 402, vil jeg allikevel bli overrasket hvis du fortsatt opplever stor forskjell.

    mvh
    Hei.

    det skal jeg se litt næremere på i morgen. Skal prøve å måle uten subber, og senke db nivået med 3db på dsåeaker. Subbene er koblet med linjenivå rett fra DSpeaker. Er jo litt morro å kunne sammenligne slik. Jeg liker lyden bedre på 4ohm utgangen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om det er noensom bor på øvre romerrike eller noen andre plasser i nærheten som har en Mcintosh forfrosterker og som skulle kunne tenke seg å komme på besøk her en dag/kveld så må dere bare skrike ut. Har lysst til å få testa hvordan dette oppsettet mitt vil bli med forforsterker i kjeden.

    Kanskje du kunne tenke deg å høre/se Triangle og kanskje hvordan DSpeaker fungerer...
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Har hørt at noen foretrekker onkyo sine m5000r effektforsterkere , på klipsch palladeium enn mcintosh sine effektforsterkere. Pågrunn av at onkyo er meire stabil nede mot 2 ohm området stemmer dette ?
     

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    Kan jeg aldri tenke meg. Mcintosh har jo tross alt eget 2ohm uttak. Men om det i utgangspunktet er valgt feil uttak så kan det nok kanskje virke slik.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
    T

    tce-teams

    Gjest
    Kan jeg aldri tenke meg. Mcintosh har jo tross alt eget 2ohm uttak. Men om det i utgangspunktet er valgt feil uttak så kan det nok kanskje virke slik.
    Ja ok så alle mcintosh sine effekforsterkere har dette , altså egen 2 ohm uttak ?
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Ikke MC275 kanskje?
    Men skulle vel bare mangle..
     

    Spikeld

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.11.2008
    Innlegg
    72
    Antall liker
    8
    Jeg er også spent på hva MA8000 vil ligge på. Ingen som vet? Når blir prisen klar?? Og er det satt dato når den kommer i butikken?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg er også spent på hva MA8000 vil ligge på. Ingen som vet? Når blir prisen klar?? Og er det satt dato når den kommer i butikken?
    XL_MA8000_Front_Top.jpg


    Samme her. Med 8 tonekontroller, integrert DAC, 300wpc og VU-metere er det klart man blir nysgjerrig. Det står på Canadahifi at prisen på MA8000 ikke er satt i Nord-Amerika engang, men Neby vet det nok om en ukes tid, tenker jeg.

    Rå er den i alle fall. Satser på at det dukker opp en del MA7000 på børsen fremover, hehe.
     

    Spikeld

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.11.2008
    Innlegg
    72
    Antall liker
    8
    Kan man justere med equalizeren på bare den ene høyttaleren? F.eks dersom f.eks man har et bassproblem i ene hjørnet, så trengs det bare å justere ned bass i den ene kanalen, er det mulig?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kan man justere med equalizeren på bare den ene høyttaleren? F.eks dersom f.eks man har et bassproblem i ene hjørnet, så trengs det bare å justere ned bass i den ene kanalen, er det mulig?
    Ikke det jeg har sett.

    edit: men du kan, hvertfall på c48, lagre hvilke innganger eq virker på og hvilke som er bypasset.
     

    irma1000

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2013
    Innlegg
    95
    Antall liker
    7
    mcintosh 2301

    Har gått så mange runder med meg selv at nu blir det 2301 på meg. Har siklet på disse ampene i flere år nu. I desperasjon kjøpte jeg meg 2 mc 275, spiller ræva av det meste jeg har hatt i hus. Men når jeg sover drømmer jeg om disse monstrene. Blir som å kjøpe bruktbil usett, ikke mange tester å finne. Har vurdert mc1,2, men er blitt så glad i rørlyden. Har hørt at 2301 er en hybrid, noen som vet. mvh jensen.
     

    anywhere

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    349
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Har verken hørt eller sett 2301 men det er vel ikke umulig at Mcintoshgjengen på audiokarma.org vet mer.
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har selv en MC 252 denne har også litt problemer med kjøling! Under normal spilling er det helt ok men om du spiller opp mot max 5-10 sanger så er det STOPP.
    Har nå gått over til MC 601, her er det ingen problemer :eek:)
     

    HoPPe`S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    297
    Antall liker
    286
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    1
    Noen her inne som har fått tak i løse bærehåndtak til diverse MC effektforsterkere her inne? Selv kunne jeg tenkt meg sånne på 501 blokkene.
    Noen som har spørt Neby?
    MC50.jpg
     
    Sist redigert:

    Tetragrammaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    89
    Sted
    Sola utenfor Stavanger
    Torget vurderinger
    44
    Ivan Messer på www.audioaficionado.org (under brukernavnet Masterlu) solgte en tid både håndtak og aluminiumsføtter til alle McIntosh-forsterkere, jeg ville kontaktet ham. Han har forøvrig et greit utvalg av Mc-produkter selv, se kopi av signaturen hans under...

    For de som ikke liker så mye tekst: han har til sammen 22 stykker 1.2KW, i tillegg til et par 2KW og et par 2301. Høyttalerutvalget inkluderer XRT2K, SF Stradivari, SF Aida og litt annet snadder. Titt gjerne på bildene under.

    FLORIDA
    MX136, C15, MC206, MC162(2) MC402, MC1.2KW(12) MC2KW(2) MR85, MS300(2) MCD301, MCD1100, MS750(2) MVP881, MCD1000, MDA1000, C1000C/P/T, MPC1500, HT3F(2) WS350(2) XRT2K, XCS2K, XR27(2) XCS350(2) BURMESTER 111 MUSIC CENTER, PS AUDIO PPP(8) PUREPOWER 1050(4) RGPC 1200(16) RGPC POLE PIG(4) JL GOTHAM SUBS(2) SONOS ZP90-W4S MOD, LUMAGEN RADIANCE SCALER, SONY VPH-G90U PROJECTOR, SVS LIFT, STEWART STUDIOTEK 120" MOTORIZED SCREEN, HRS DAMPING PLATES, ASC ACOUSTIC PANELS & BASS TRAPS, CINEMA-TECH SEATING, WIREWORLD GOLD ECLIPSE CABLES & SILVER ELECTRA PC'S

    View "The Room" here:
    http://www.audioaficionado.org/membe...9-dsc-1198.jpg - - - http://www.audioaficionado.org/attac...d-dsc_1208.jpg

    CAPE COD
    MX150, MC501(2) MC1.2KW(10) MC2301(2) MR88, MS750(3) MVP881, MEN220, MCD1100, MDA1000, C1000C/P/T, MPC1500, HT3F(2) XRT2K, XCS2K, XR27(2) BENCHMARK DAC-1 HDR, OPPO-BDP95, OLIVE 02M, PS AUDIO PPP(8) PUREPOWER 1050(4) RGPC 1200(15) JL GOTHAM SUBS(2) JL FATHOM F113(2) SOUND ANCHOR SUB STANDS(2) LUMAGEN RADIANCE SCALER, SONY VPH-G90U PROJECTOR, STEWART STUDIOTEK 120" SCREEN, SONUS FABER STRADIVARI, URC MX-6000 REMOTE, SONOS ZP90-W4S MOD, OLIVE 02M, FURUTECH FLUX-50 FILTERS, ASC ACOUSTIC PANELS & BASS TRAPS, FORTRESS SEATING, HRS DAMPING PLATES & NIMBUS COUPLERS, GOLD LION TUBES, WIREWORLD GOLD & PLATINUM ECLIPSE CABLES & PLATINUM ELECTRA PC'S
    View "The 2-Channel Room & Theater" here:
    http://www.audioaficionado.org/attac...0&d=1327845807 - - - http://www.audioaficionado.org/attac...d-dsc_3310.jpg
    http://www.audioaficionado.org/attac...r-dsc_0941.jpg - - - http://www.audioaficionado.org/membe...re2413-now.jpg

    Analog Rig: CLEARAUDIO INNOVATION WOOD TT, CA OUTER RING & CLAMP, UNIVERSAL ARM w/ Da VINCI' CART, 2nd UNIVERSAL ARM w/ GOLDFINGER STATEMENT CART, DOUBLE MATRIX LP CLEANER, FURUTECH DEMAGNATIZER, HRS-MXR REFERENCE 4V RACK-GLOSS BLACK w/ M3X 1921 SHELVES, HRS DAMPING PLATES, AESTHETIX RHEA SIG PHONO-PRE, PS AUDIO PPP, WIREWORLD SILVER ECLIPSE CABLES & SILVER ELECTRA PC'S
    View "The Analog Rig" here:
    http://www.audioaficionado.org/attac...e-dsc_2528.jpg - - - http://www.audioaficionado.org/attac...d-dsc_3313.jpg

    Game Room: BRYSTON BP-26 PRE-AMP, BDA-2 DAC, BDP-2 MEDIA PLAYER, BCD-1 CD PLAYER, BHA-1, MPS-2 POWER SUPPLY, 28B-SST^2 MONOBLOCKS, MAGNUM DYNALAB MD-105T TUNER, SONOS ZP90-W4S MOD, OLIVE 04HD, CAMBRIDGE UNIVERSAL BR PLAYER, FURUTECH DEMAGNETIZER, KRELL KID DOCK, RGPC 1200(2) PS AUDIO PPP(2) SONUS FABER AMATI FUTURA'S IN RED VIOLIN FINISH, SALAMANDER SYNERGY TRIPLE 30 RACK, HRS DAMPING PLATES, CLEARAUDIO INNOVATION WOOD TT w/ TT2 ARM, ESOTERIC E-03 PHONO-PRE, URC MX-980 REMOTE, WIREWORLD SILVER ECLIPSE CABLES & SILVER ELECTRA PC'S
    View "The Game Room" here:
    http://www.audioaficionado.org/attac...k-dsc_4266.jpg - - - http://www.audioaficionado.org/attac...s-dsc_2736.jpg

    Reference System: BURMESTER 911 MK3 AMP(3), 089 CD PLAYER, 088 PRE-AMP, 100 PHONO PRE-AMP LOADED, 111 MUSIC CENTER, 948 POWER CONDITIONER, AVID ACUTUS REFERENCE SP TT, GRAHAM PHANTOM II SUPREME ARM, BENZ MICRO LP-S CART, DYNAVECTOR XV-1S CART, ESOTERIC K-01, ESOTERIC G-01 RUBIDIUM MASTER CLOCK, FURUTECH FLUX-50 FILTERS, FURUTECH LP DEMAGNETIZER, HRS-SXR CUSTOM 2V-3V-2V RACK w/ M3X 1921 SHELVES, HRS DPX DAMPING PLATES, SONUS FABER AIDA SPEAKERS IN RED VIOLIN FINISH, JL FATHOM F113(2) SOUND ANCHOR SUB STANDS(2) ASC ACOUSTIC PANELS & BASS TRAPS, GIK PICTURE PANELS, ACOUSTIC REVIVE 777, WIREWORLD PLATINUM CABLES & PLATINUM ELECTRA PC'S
    View "The Reference System" here:
    http://www.audioaficionado.org/membe...2236-image.jpg - - - http://www.audioaficionado.org/attac...s-dsc_4449.jpg

    Library System: ALL ESOTERIC SYSTEM A-02 AMP, C-03 PRE-AMP, K-03 CD/SACD PLAYER, E-03 PHONO-PRE, OLIVE 04HD, SONOS ZP90-W4S MOD, AERIAL ACOUSTICS 20T V2 IN SANTOS ROSEWOOD, AERIAL SW12 SUBS IN SANTOS ROSEWOOD w/ BASES(2), VPI HRX TT w/ ORTOFON CADENZA BLACK CART, FURUTECH SILVER ARROWS PHONO CABLE, BRYSTON BIT-15 POWER CONDITIONER(2) RGPC 1200(2) HRS DAMPING PLATES, STEVE BLINN COMPLETE CUSTOM RACK, ASC STUDIO TRAPS, WIREWORLD SILVER ECLIPSE CABLES & SILVER ELECTRA PC'S
    View "The Library Room" here:
    http://www.audioaficionado.org/attac...g-dsc_4145.jpg - - - http://www.audioaficionado.org/attac...g-dsc_4143.jpg


    Vintage System: JBL L300's, ACCUPHASE E-460 INTEGRATED AMP, ACCUPHASE DP-550 CD/SACD/DAC, ACCUPHASE T-1100 TUNER, OLIVE 04HD, BRYSTON BIT-15 POWER CONDITIONER, RGPC 1200, AERIAL 7T GLOSS CHERRY, TAD CR-1 MK2, SALAMANDER SYNERGY 402 RACK, TEAC UD-501 DAC, SONOS ZP90-W4S MOD, WIREWORLD SILVER ECLIPSE CABLES & PLATINUM ELECTRA PC'S
    View "The Vintage System" here:
    http://www.audioaficionado.org/attac...y-dsc_4172.jpg - - - http://www.audioaficionado.org/attac...y-dsc_4187.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn