Mbares lyttestue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Er det noen dager jeg liker å bo på Østlandet, er det dager som denne. Greit, været er fint, men akkurat det er ikke poenget mitt. Poenget mitt er mer det at nå, i dag, ligger både Audiolense-mic og delene til Marsboer-servern min å venter på posthuset. Det mest imponerende, i min lille verden, er at delene til servern ble sendt fra Trondheim på torsdag - det tok altså 2 dager fra de ble sendt til de var her. Hadde dette vært Nord-Norge hadde jeg kanskje fått delene til servern sånn til neste helg, tidligst. ::)

Så nå skal jeg få i meg noe mat, ta en dusj, rydde og dra på posten. Med litt hell har jeg servern opp å gå i dag og første testkjøringa med Audiolense i løpet av helga. Å si at jeg gleder meg, er en liten underdrivelse. ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Tar det som ett nei 8)

Hadde jeg hatt bil så hadde jeg svingt nedom en tur Mbare, kjerringa er på stranda.

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Still no go på data-fronten her i huset. Møkkaopplegg. Du er hjertelig velkommen innom hvis du har mulighet, JanR. ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    Still no go på data-fronten her i huset. Møkkaopplegg. Du er hjertelig velkommen innom hvis du har mulighet, JanR. ;D
    Hvis ikke ting har endret seg til i kveld, dvs når jeg har bil, så svinger jeg nedom.

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg kom på den glupe ideen å pusse brillene, så nå seg jeg forsåvidt mer enn jeg gjorde tidligere i dag. Utover det, sjekk tråden om Marsboer-server på Datahjørnet, så skjønner du kanskje at ting ikke har endra seg når det kommer til PC'n.

Takknemlig hvis du kommer innom, advarer deg mot at spisestua ser ut som en pc-lab og kjøkkenet kunne hatt det bedre. For varmt til å gidde å gjøre noe med det.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe.
    drikk vann.
    gjør minst mulig.
    trekk inn fra sola.
    se film.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Advarsel: langt og tendenser til rabulistisk

Om å reise, hi-fi lektyre og ydmykhet (forsøksvis)
    Det å få lov til å reise rundt å høre på andre anlegg, snakke med andre hi-fi interesserte og lytte til musikk, gjør noe med deg. Det gjør noe med perspektivet du får på ditt eget anlegg og din egen lyd, på hva du foretrekker og ikke og på hvor du ønsker å gå videre.

Når jeg sitter å hører på anlegget mitt nå, går det sakte opp for meg hva alt dette snakket om å lytte før du kjøper, forsøke å høre andres anlegg, finne dine prioriteringer og få dem på plass - før du investerer mye penger i noe du kanskje ikke vet hva er.

Det slår meg også at anlegget mitt i stor grad er satt sammen etter innfallsmetoden. Det er ikke mye som er møysommelig planlagt, lyttet på og vurdert før innkjøp. Det er dog kjøpt brukt (eller DIY) alt samma, så det har ikke kosta så veldig mye - sammenligna med mange andre anlegg her på sentralen.

Og hva hører jeg når jeg hører på det nå? Jeg hører for det første et anlegg jeg neppe hadde kjøpt nå hvis jeg hadde kunnet velge. Til det er det litt for mange ting som jeg syns mangler, dog vet jeg ikke om jeg kunne gjort det så mye bedre til den prisen jeg har lagt ut for det (men det er en litt annen skål). Jeg syns det mangler litt for mye bass, kropp og det kan høres litt "tynt" og diskantfokusert ut. Jeg liker størrelsen på lydbildet, uanstrengtheten, flyten, rytmen - jeg får bestandig fot av anlegget mitt. Så får vi se hva Audiolense kan gjøre når jeg får det opp å gå.

Poenget mitt er uansett dette: det slår meg for alvor nå, etter over 10 år i miljøet, at hi-fi, som så mye annet, er en læringsprosess og noe som på sitt eget vis modnes. Det å vite noe om hva som er mulig, i mange prisklasser, om hva som er dyrt, hva som er billig, hva som er prioriteringene man må/kan gjøre - det er viktig, skjønner jeg nå.

En annen ting som sakte går opp for meg er hvor mye glede, nytte og morro jeg har hatt av å lese hi-fi blader. Ikke bare fordi det er mye morsom lyrikk å lese om utstyr, men også fordi det har gitt meg mange begreper, tanker og ideer om hva som kan være mulig - og i møtet med andres anlegg, skjønner jeg plutselig hva som menes med det og det begrepet, hva som legges i de ulike termene som de bruker. Og det å ha en forutgående begrepsforståelse gjør det lettere å "ta" andre anlegg, fordi jeg har noen begreper for mangt og meget som kan skje/ikke skjer i et anlegg - og et nogenlunde reflektert forhold til det (tror jeg).

Jeg merker at disse turene jeg har vært på (og garantert de jeg skal på til høsten, i lag med RoDa) har lært meg mangt og meget og jeg tror også det har gjort meg mer ydmyk. Det er så mange veier til Rom og til god lyd, at det å ekskludere noe for noe annet, blir i mine ører litt søkt -i hvert fall på det nivået de fleste av oss beveger oss (i.e. under 500k). Om forsterkerne er rør, transistor, digitale, om pre'en er aktiv eller passiv, om kablene er multi-core eller solid-core, om høyttalerne er flate, runde, firkanta, trekanta, opp-ned, bak-fram eller i en annen dimensjon har selvfølgelig noe å si - men uansett så kan det helt fint spille musikk.

Om skillet mellom hi-fi og musikk
    Hvorfor dette dikotomiske skillet mellom musikk og hi-fi? Hvorfor går det ikke an å dyrke begge deler som separate hobbyer, riktignok noe gjensidig avhengig av hverandre, men likevel? Jeg liker hi-fi for utstyret sin del, for gleden av å fikle med ting, leke med dyre gjenstander, teste ut kabler, prøve å skjønne meg på ditt og datt. Og jeg elsker musikk for opplevelsene, for minnene, skjønnheten og udyret som kan være i det.

Og hva er galt med å prioritere hi-fi sia av ligninga, hvis noen ønsker det? Jeg kan ikke for min del leve med å ha musikk som MÅ være av super lydkvalitet, men jeg har da ingen verdens problemer med at noen gjør det? Og at noen kan velge å oppgradere, ikke fordi de er misfornøyd, men fordi de vil strekke seg videre, mot det "absolutte" - hva er galt i det? Det er deres penger, deres liv, deres hus og deres anlegg. Hvis noen ønsker å høre på rosa støy og jobbe mot å få det perfekt gjengitt, so go ahead - make my day. De fleste av oss flytter jo i løpet av livet, men hvorfor skal vi gjøre det så lenge huset har fire vegger og taket ikke er lekk?

Ditto for musikk-sida av ligninga: jeg vil, for min egen del, mene at jeg er musikknerd og det er ikke tvil i mitt sinn om at hvis jeg, av en eller annen absurd grunn, måtte velge mellom hi-fi eller musikk, hadde jeg valgt musikk - heller musikk på en Walkman eller et godt anlegg med bare rosa støy (eller bare Kirkelig Kulturverksted eller lignende). Men det er mine prioriteringer og ingen andres. Og uansett: er du på sentralen her, så er du vel her fordi du har en interesse også for hi-fi? Det finnes da nok av musikkforaer for de som kun vil dyrke den delen av ligninga?

Om blindtester
    Det siste jeg vil ha av meg er at jeg stadig forundres over disse som mener det ikke kan være forskjell på ting og tang fordi det ikke finnes en vettug grunn til at det skal være det og hvis noen mener å høre det, er det placebo. Jeg klarer ikke å fri meg fra at det er en grunnleggende arrogant holdning til de (inkl. meg i noen tilfeller) som mener seg å høre forskjell på dette og hint og at det smaker ikke så rent lite av hersketeknikker og behov for hevdelse.

Og blindtester meg her og blindtester meg der - den menneskelige perspepsjonen er svært så sammensatt og mye av det som er grunnlaget for vår oppfatning av verden er oss totalt ubevisst (og før disse tilhengerne av blindtester kommer løpende med bannerne sine: vent litt!), lite kognitivt påvirkbart og omhandler fenomener som ofte unndrar seg den kjølige, rasjonelle beskrivelsen vår vestlige verden prøver å stappe alt inni.

Vi som mennesker er følelser, vi er tanker, vi er kropp og vi er synergien av alt det. Og evnen til å sortere i egne inntrykk, egne følelser, egne reaksjoner er langt i fra gudegitt (eller genegitt) - den er ervervet hos de som ønsker å jobbe med det, det tar tid, det er komplisert, vanskelig og potensielt ubehagelig. Og folk lurer på hvorfor mange ikke klarer blindtester? I min verden: sannsynligvis fordi de ikke er vant og trent nok i å sortere i egne reaksjoner på mange plan og fordi at denne sorteringa ofte tar tid.

Adendum
    Og kanskje en dag, i Løten, eller i Oslo, eller i Østfold eller gudene vet hvor, snubler jeg over et anlegg jeg både vil ha og kan betale for. Men det begynner å gå opp for meg at noe av det viktigste er å finne noe du kan leve med, ikke noe som spiller perfekt.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    Men det begynner å gå opp for meg at noe av det viktigste er å finne noe du kan leve med, ikke noe som spiller perfekt.
    Bingo :)

/jan

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.778
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Flott innlegg Mbare...jeg koser meg stort med dine skriblerier om eget og andres anlegg. (Min dør er selvsagt åpen om du/dere skulle ha lyst på en lytt her).

Mvh
    OMF

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Interessante tanker - slett ikke rabulistisk, spør du meg. Du er inne på betydningen av å komme seg rundt og lytte til andre oppsett enn ditt eget. Skriver under på den. Med tykk penn og to streker under. Noe av det som har gitt meg de viktigste impulsene både til utvikling av hifien og utvikling av musikksmak, har vært å høre på andre anlegg og andres musikk. Et symptom på total mangel på selvtillit og evne til å stole på egne vurderinger, vil enkelte kanskje si. Men å lære av andre er den billigste og mest rasjonelle måten å komme seg videre på - menneskeheten hadde ikke vært på vårt nivå hvis ikke homo sapiens hadde hatt den evnen til å akkumulere kunnskap og innsikt.

Noe annet verdifullt som oppstår når man er rundt og sammenligner seg med andre, er ikke nødvendigvis at man oppfatter seg som vinner eller taper - heller en følelse av at jeg er der jeg skal være. Små nyanser skiller - og med mange referanseanlegg i bakhodet, innser man - som du skriver - at det er mange veier til Rom. For meg gir det faktisk grobunn for ro i sjelen. Jeg ser at jeg er omtrent der jeg kan forvente å være - og jeg ser også at selv om jeg putter en ny haug med penger i potten, kommer jeg ikke veldig mye lenger.

Vi burde bli flinkere til å oppsøke hverandre - vi som har denne sære interessen - musikk og hifi.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Gode og anvendbare refleksjoner dette

Mvh
    Sniff

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, det gjelder å finne sin sti, for der etter jobbe, dulle og leke med den. ;)
    Flott beskrevne refleksjoner Mbare !! .......også midt i uka a`gitt. ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Så over til noe helt annet, fått noe ordning på server'n din ?

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Server? Nope. En del fram og tilbake med Amentio i slutten av forrige uke, endte med at jeg måtte sende PSU'en til dem for de måtte teste skjiten sjøl. Ikke nok at det var gjort på et dataverksted, tydeligvis. Så PSU'en ble sendt på tirsdag, så skal de teste den, konkludere og sende en ny. Med griseflaks har jeg en ny i neste uke. :-\

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Flott skrevet, Mbare. Det du skriver om at du neppe ville kjøpt nåværende oppsett igjen nødvendigvis, vitner om ærlighet og ydmykhet, men det er jo også ett tegn på at du innen rimelig tid kommmer til å "transformere" anlegget dit du vil ha det, fordi du vet så mye mer om hvor du vil. Det å komme til dette punktet i sitt "hifi-liv" er vel en av de største kvantesprang og oppgraderinger man kan gjøre, tror jeg? Lykke til videre, gleder meg til å lese om kommende besøk dere gjør.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.523
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    "Men det begynner å gå opp for meg at noe av det viktigste er å finne noe du kan leve med, ikke noe som spiller perfekt."

Her avslutter du et flott innlegg med denne kloke konklusjonen Mbare. ;)
    Vi har jo alle våre mål og ønsker og ikke minst "rammer" rundt vår hobby og skal man være realistisk så er disse ord en flott målsetting syns jeg.
    Meget godt innlegg du har her :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.843
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mbare skrev:
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger!
    Her kommer en til!

Angående blindtester: Jeg forfekter jo slike, og mener at forskjeller på to duppeditter bør være hørbare også om man ikke vet hvilken duppeditt som spiller nå. Videre må duppedittene spille like høyt slik at det ikke er lydstyrken som gjør at man hører forskjell. Det merkelige (for meg) er at jeg opplever reaksjoner som likner på "But this one goes to eleven" når jeg sier dette, altså "Jeg skjønner ikke hvilken planet Valentino er på".

Nuvel. Sammenlining av bokser er ikke musikknytelse, men den andre siden av hobbyen. Jeg fascineres av begge sidene jeg også.

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    639
    Mbare skrev:
    Advarsel: langt og tendenser til rabulistisk

Om å reise, hi-fi lektyre og ydmykhet (forsøksvis)
    Det å få lov til å reise rundt å høre på andre anlegg, snakke med andre hi-fi interesserte og lytte til musikk, gjør noe med deg. Det gjør noe med perspektivet du får på ditt eget anlegg og din egen lyd, på hva du foretrekker og ikke og på hvor du ønsker å gå videre...
    Ett av de absolutt beste innleggene på Hifisentralen 2009! Meget velskrevet! :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Du er en ekvibrilist med tastaturet, Mbare.

Bra.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.923
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Herlige betraktninger, og mange viktige poeng!
    Glimrende Mbare!! :)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Takk igjen. :)

Amentio maila meg tidligere i dag og bekrefta at PSU'en var ødelagt - får en ny i løpet av neste uke, med litt flaks blir den sendt mandag og da har jeg den kanskje på onsdag. Blir bra, det.

Når det gjelder hvor hen jeg selv vil videre, vet jeg ikke helt enda. Hadde penger ikke vært et problem, hadde jeg visst det og gått dit, men nå er nå ikke kontoen min preget av store tall jeg ikke klarer å redusere på et blunk, så... :)

Jeg skal nok leve godt og en stund til med mesteparten av det jeg har nå, så får evt. store oppgraderinger komme etterhvert og når økonomien tillater det.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    Amentio maila meg tidligere i dag og bekrefta at PSU'en var ødelagt - får en ny i løpet av neste uke, med litt flaks blir den sendt mandag og da har jeg den kanskje på onsdag. Blir bra, det.
    Hurra, tror de gutta der må være med i gjengen som oppfant sigen i sirupen 8)

/jan

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    37.050
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    I løpet av neste uke.....

Hadde det vært meg som hadde fått et slikt svar, hadde jeg visst hva det betød.....
    Lykke til!

Godt innlegg tidligere. Det er interessant/lærerikt/forunderlig å filosofere over anleggene våre, og hvordan de har
    kommet dit de er i dag. Enkelte valg, som for eksempel høyttalere legger premisser for en god del andre valg - ser det
    hos deg, som jeg ser det hos meg selv. Skrev tidligere i tråden din, noe om å måtte treffe sine egne valg, og finne sin egen vei.

Men selvfølgelig lar vi oss påvirke av andre anlegg - noe annet ville være merkelig. Det er spennende å se / høre; andres
    hifihistorie, slik den er destillert ned i den nyeste utgaven av deres anlegg, det forteller mye.

Er selv litt i tenkeboksen om dagen, men sitter samtidig og humrer over hvordan mine egne overlegninger, allikevel styres av
    min egen hifihistorie...

Pussig liten dings, den der hjernen vår.

;)

Morten

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Da er omsider Marsboer-servern min oppe å går, dog ikke uten sverdslag, sene nattetimer og masse hjelp fra eh... Marsboer. :) Men jeg har fått det som jeg ville (tror jeg i hvert fall foreløpig) med RAID, LVM og hele greia. Nå dukker den opp som en nettverksdisk på Dell'n min - med nærmere 2Tb lagringsplass, så det burde holde et stykke på vei.

Nå er det bare alt annet som gjenstår:
    • Rippe alt av CD'r med dBpoweramp
    • Få satt opp Squeezecenter/-boks slik jeg vil ha det
    • Få satt opp Audiolense med Inguz i Squeezecenter
    • Flytte servern inn på gjesterommet - den bråker for mye til å ha stående så nært stua - og da må jeg strekke kabel

Læringskurven for det her prosjektet har føltes stupbratt og den flater riktignok litt ut nå, da jeg er delvis i mål. Det jeg er opptatt av for min egen del er å finne ut hvordan alt fungerer, i hvert fall slik at jeg kan bruke det på en best mulig måte. Tenker da spesielt på server og alt tilhørende det, men også Audiolense. Så jeg tror nok jeg vet hva høsten og tidlig-vintern kommer til å gå med på. :p 8)

Uansett er det jævli godt å være ordentlig i gang og i hvert fall ha fått opp ting sånn at jeg kan begynne å rippe, spille musikk via Squeezeboks og ta ting derfra. Det føles litt som om grunnfjellet i dette prosjektet med pc-basert avspilling er på plass, så nå er det bare "alt annet" som gjenstår.

Har sagt det før, men sier det like godt igjen: tusen takk til Marsboer for all hjelp!

Og om to dager er det ferie, Nord-Norge og mer til - så da blir det uansett en pause på et par uker eller så før jeg får gjort noe mer med dette.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Bra det ordna seg! PC-avspilling er supert! Einaste negative er at eg knapt høyrer eit heilt album ferdig lengre. Heldigvis har eg ein platesnurrer ståande. Der er det for mykje arbeid å spille 'random' :D

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Når jeg kom til Tromsø så sto også dette chassiset klart til å bli fylt opp, noe vi ikke unnlot å gjøre:

Helt hi-fi-fri-ferie blir det altså ikke - dette chassiset, med innhold, har blitt med meg og brodern (i lag med noe annet) til mine foreldre - i skrivende stund bores det hull til å montere kort og trafoer. Noen som vil gjette hva det er?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Det er en løgndetektor som Mbare skal ha med på sine inkvisasjonsturer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn