Mbares lyttestue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Laminat, i motsetning til parkett, har her i huset hatt svært så uheldig klang. Jeg byttet fra laminat (forrige huseiers vanvittige ide) til parkett på stua; en av de større oppgraderingene jeg har gjort. Laminat er noe svineri. På alle måter.

Det gav hos meg en spesiell klang, en rotete og ropete type klang, hvor lyden deiser rundt omkring rundt hver høyttaler, og ikke noe godt perspektiv. Alt i et relativt perspektiv selvsagt. Jeg la tepper både her og der, men det hjalp ikke nok. Det gikk kun kort tid før jeg skjønte at skulle det bli hifi, så måtte plastgulv ut og tregulv inn.

Hvorfor fikk jeg følelsen av at lytteinntrykkene hentydet til laminatklang spør du? Aner ikke. Men du har jo parkett og ikke laminat sier du, så da er det jo ikke en aktuell problemstilling.

Mvh Vidar P

H

Hugh

Gjest
    Der ser du Vidar. Dyrest er best. Laminat er sendt av Gud for å friste menneskene. Selv har jeg satt en MASSIV ekestav av samme type som ligger i hele kåkens 1. etg ved husets dør. På den måten håper jeg at vi skånes og at dødsengelen går forbi.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hugh; jeg tror du har rett. Bortsett fra at jeg ikke er helt overbevist om at det er Gud som har sendt laminatet; jeg hadde en mistanke om en langt mer sydlig avsenderadresse.

Mvh Vidar P

S

Storebror

Gjest
    Jeg klarer ikke å fri meg fra tankene om faseproblematikk....
    Den opplevelsen av at lyden "lobet" seg inn mot ørene mine og lyden som sto ut av høyttaleren låt mye som når man byttet pluss og minus på ene høyttaleren... ::)
    Det skulle ikke være noen plusser og minuser som er på vandring inni skoeskene bak høyttalerne?
    Nå kan det jo godt hende det var noen spesielle romgreier som skjedde, og at dette er borte med akuplatene og ny plassering.
    Gleder meg til å få en ny og lengre lytt, fascinerende dette!!

R

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Monoknapp er en fin ting. Letter fasefeil-søking uendelig :)

Mvh Vidar P

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Her er et innlegg jeg skreiv i går kveld, men som aldri ble postet fordi sentralen datt ned.

Jeg blir gal. Så det er utgangspunktet for disse skribleriene som nå følger. Gal manns dagbok og alt det der.

Jeg tilhører jo den gruppen av mennesker som for lenge siden har skjønt at omtrent all verdens visdom er samlet i Fidelity. Blir jeg engstelig og usikker på jobb, i fritiden eller på andre esoteriske områder, konsulterer jeg Fidelity. Alltid et svar å finne, har jeg funnet ut, noe som gjør meg glad siden jeg har Fidelity komplett. Så, i eget ervervs formål oppsøkte jeg nevnte magasin tidligere i kveld for å søke visdom når det kom til disse høyttalerne mine.

Det som i hernevnte skriv gjorde meg engstelig var først at Petter Dale og herr Vadseth anbefalte forskjellig plassering av Magnepan 3.6 R (Store-storebroren til mine). Jeg valgte, etter kort tid, å stole blindt på herr Vadseth og det ledet meg til samme konklusjon som herr Storebror har framført tidligere: de kan godt stå nært sidevegg. Det som Vadseth derimot fikk meg til å undres over var hans tanker om at Maggies tåler å stå nærmere bakvegg enn jeg ville tenke, spesielt om jeg vinklet HT mye. Vel, tenkte jeg, herr Vadseth er hva jeg vil kalle en mycket klok herremann, så jeg plasserte HT kun 80 cm fra bakvegg. Neste 50 cm inn. Og skrådde de noe helt forjævlig. Jeg lo høyt når jeg satt meg ned i sofaen og så på resultatet, skrullete som jeg er. Sitter og ler høyt for meg selv over plasseringene av HT. Ja, ja. (Garantert et tegn på at jeg trenger et liv, men det er en annen diskusjon).

Så begynte jeg å spille musikk. Brahms, Beethoven, Miles Davis, Femi Kuti, Sade, avdøde Cash, Orff og nå Saint-Saens. Følgende observasjoner av endringer i lydbilde samt andre endringer er blitt behørig registrert:

- bassen har endret seg noe, men ikke til det vesentlig negative, det virker mer som om den er noe strammere og bedre definert
    - det er ingen vesentlige endringer mitt stakkars øre og hode klarer å få med seg i avdelingen for oppløsning, detaljer, o.s.v. - alt er fint der

Hvilket bringer meg til min lille forvirringstilstand: hvordan skiller du mellom tydelig plassering og dybde? Jeg har nå, etter min egen ydmyke mening, en plassering av utøvere som er garantert mye bedre enn jeg har hatt. På f.eks. Femi Kuti er det lettere enn noensinne å plukke ut hans ulike virtouse sammusikere enn tidligere. Vel og bra.

Det jeg derimot ikke klarer å bli enige med meg selv om, og dermed den konflikten som sliter i mitt enda unge sinn, er følgende: er plasseringen tydeligere fordi dybden i lydbildet kollapset og utøverne er nærmere enn før eller er de to tingene (dybde og plassering) uavhengig av hverandre? Ikke vet jeg. Men på den 2. satsen på Brahms tyske requiem høres ting jækla forskjellig ut fra hva jeg er vant til. Det høres nå ut som koret (eller -ne?) er plassert bak musikerne, det har jeg ikke hørt før. Da må det jo være dybde?

Akk og sjelelig smerte, hva skal en stakkars psykodynamiker som ikke tror på dybde i sjelslivet gjøre i en situasjon hvor spørsmålet handler om dybde i lydbildet? Kanskje jeg trenger en lyd-dykker (en fjern fetter av røyk-dykkeren?). Kanskje jeg trenger profesjonell hjelp? Men av hvem? Kollegaer eller audiofile venner? Ikke vet jeg.

De gode nyhetene er at musikk spiller det noe uansett hvor jeg plasserer det, omtrent.

RoDa: faseproblemer er noe som har streifet meg og. Men ikke i lydbildesammenheng, bare fordi jeg sitter med en sånn rar følelse av at noe er litt awry i anlegget som jeg ikke klarer å sette fingere helt på. Godt at min lillebror, mannen med planen og loddebolten, ankommer vakre Fr.stad til helgen. Det han ikke kan lodde seg ut av, er ikke verdt å lodde seg ut av.
    Til de som måtte lure: jeg har det bedre nå. Dere trenger ikke ringe musikk-bussen. 8)

Forøvrig: fasefeil tviler jeg litt på - jeg har hørt det før og det hørtes helt annerledes ut, slik jeg husker det. Men for all del, hvem vet?

S

Storebror

Gjest
    Mbare skrev:
    Jeg blir gal. Så det er utgangspunktet for disse skribleriene som nå følger. Gal manns dagbok og alt det der.

RoDa: faseproblemer er noe som har streifet meg og. Men ikke i lydbildesammenheng, bare fordi jeg sitter med en sånn rar følelse av at noe er litt awry i anlegget som jeg ikke klarer å sette fingere helt på.

Godt at min lillebror, mannen med planen og loddebolten, ankommer vakre Fr.stad til helgen. Det han ikke kan lodde seg ut av, er ikke verdt å lodde seg ut av.
    Forøvrig: fasefeil tviler jeg litt på - jeg har hørt det før og det hørtes helt annerledes ut, slik jeg husker det. Men for all del, hvem vet?
    Litt hastig, guttungen skal ha på pysj og legge seg.....

Pass på endringer kontra forbedringer.
    Et radikalt bytte av høyttalerplassering er stort sett alltid: Morro!! Morro!! moro! moro? Hva er feil......?

Awry = muffens? Enig.

Tenkte ikke på "Total" fasefeil, bare litt liksom.... Som om et av båndene er i motfase med det andre på samme høyttaler eller no.
    Blir spennende å se hvordan dette måler også!

Mvh
    Rolf

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Håper han får orden på dette før vi skal dit.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    RolfOzzy: det er ingenting alvorlig galt, så jeg tror nok ikke det er grunn til panikk. :)

Storebror: Jeg har en teori. En teoretisk teori, til og med. Muligens grunnlagt på et halvvettig grunnlag og ikke ren synsing. Så med frykt for å bli sparka ut av subjektivist-mafiaen: HT mine er dipoler. Den lyden som kommer ut bak høyttalerne er pr. def. i motfase med signalet som kommer ut foran. Det kan hende at det jeg reagerer litt på er akkurat det: at jeg sitter litt for nært HT og det som høres ut som motfase, faktisk er motfase - men ikke fordi noe er koplet feil. Skal uansett be brodern om å se på filtrene, han kommer i morra og har peiling på sant. Eg slit med å være trygg på at HT-kablene står på rett pluss og minus.

En anna ting: jeg flytte HT ut igjen - og er nå overbevist om at det jeg hørte i går var som ble beskrevet: morro! Morro! Morro? Feil..? Etter en del lytting konkluderte jeg med at det var noe skarpere (og på grensen til ubehagelig) og det som hørtes ut som bedre plassering sannsynligvis var skyld i noe annet. Så nå står de igjen 120 cm ut på gulvet og jeg syns det høres fortreffelig ut.

Forøvrig blir det spennende å sjekke hva brodern mener når han kommer i morra...

Og ja, det blir jævli spennende å se hvordan disse måler. Kan jo hende jeg må hive de på elva etter det, men noen sjanser må man jo ta.

S

Storebror

Gjest
    Mbare skrev:
    RolfOzzy: det er ingenting alvorlig galt, så jeg tror nok ikke det er grunn til panikk. :)
    Hehe, kommer du fra Hornete Klipsch og rørete forsterkere så kan det jo hende....... ;D

Storebror: Jeg har en teori. En teoretisk teori, til og med. Muligens grunnlagt på et halvvettig grunnlag og ikke ren synsing. Så med frykt for å bli sparka ut av subjektivist-mafiaen: HT mine er dipoler. Den lyden som kommer ut bak høyttalerne er pr. def. i motfase med signalet som kommer ut foran. Det kan hende at det jeg reagerer litt på er akkurat det: at jeg sitter litt for nært HT og det som høres ut som motfase, faktisk er motfase - men ikke fordi noe er koplet feil. Skal uansett be brodern om å se på filtrene, han kommer i morra og har peiling på sant. Eg slit med å være trygg på at HT-kablene står på rett pluss og minus.
    Bra teoretisk teori!!
    Da kunne du prøvd to av akuplatene i førsterefleks på frontvegg. Den siste liggende bak sofaen ;)

En anna ting: jeg flytte HT ut igjen - og er nå overbevist om at det jeg hørte i går var som ble beskrevet: morro! Morro! Morro? Feil..? Etter en del lytting konkluderte jeg med at det var noe skarpere (og på grensen til ubehagelig) og det som hørtes ut som bedre plassering sannsynligvis var skyld i noe annet. Så nå står de igjen 120 cm ut på gulvet og jeg syns det høres fortreffelig ut.
    Bra erfaring, annerledes og "bedre" er ikke alltid bra på sikt.

Og ja, det blir jævli spennende å se hvordan disse måler. Kan jo hende jeg må hive de på elva etter det, men noen sjanser må man jo ta.
    Gjør du det, kaster dem på elva, så er du garantert livslangt medlemskap i målemafiaen.... 8)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Prøvde med aku-plater bak HT - ikke noen god ide. Lydbildet ble mindre, utøverne ble mindre, en del detaljer forsvant. Så det dreit jeg i. Men nå har jeg vinklet dem litt mer opp (de er jo opprinnelig noe bakovervinklet), ved hjelp av noen små dempeputer jeg har - og det hjalp jaggu meg ganske mye! Fastere bass, tydeligere definisjon i lydbildet, litt mer kropp. Hm.

Og jeg kom på at jeg har jo føtter som får de rett opp i stående - noen som vet om sjapper i Østfold som selger skruer i tomme-størrelse? Det er jo amerikanske HT, må vite...

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.629
    Torget vurderinger
    12
    Mbare skrev:
    Prøvde med aku-plater bak HT - ikke noen god ide. Lydbildet ble mindre, utøverne ble mindre, en del detaljer forsvant. Så det dreit jeg i. Men nå har jeg vinklet dem litt mer opp (de er jo opprinnelig noe bakovervinklet), ved hjelp av noen små dempeputer jeg har - og det hjalp jaggu meg ganske mye! Fastere bass, tydeligere definisjon i lydbildet, litt mer kropp. Hm.

Og jeg kom på at jeg har jo føtter som får de rett opp i stående - noen som vet om sjapper i Østfold som selger skruer i tomme-størrelse? Det er jo amerikanske HT, må vite...
    Prøvd med diffusorer bak høyttalerne? Jeg har god erfaring med det.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    På fredag kom brodern på besøk, han som har bygd noe av utstyret eg har. Seint på kvelden kom også Andreas (mannen med bl.a. thai-preampen) på besøk. Så hele fredagen og en (for stor?) del av natta ble brukt til hi-fi og mer spesifikt: HT-plassering. En kort oppsummering av hva vi har funnet ut:

1. Avstand fra sidevegg brukte vi for å få samlet lyden i senter. HT står nå en halv meter eller så fra sidevegg.

2. Avstand fra bakvegg brukte vi for å få ordentlig fylde i lydbildet, samt trøkk i bassen. Jeg og brodern styrte mye med bl.a. dette og når vi endelig var fornøyd målte vi at HT står høyttalerne ca. 85 cm fra bakvegg. Vi var to rimelig fornøyde herremenn når vi målte og fant ut hvor langt de sto fra bakvegg fordi lengden fra bakvegg tilsvarer 1/5 ut i rommet. Vi tok det på øran og traff spot-on! :)

3. Så begynte den virkelige moroa - toe-in. Vi brukte toe-in for å få alle utøverne til å falle sånn nogenlunde på "rett" plass i lydbildet (ofte hørt i løpet av kvelden natta: "Coltrane står fremdeles inne i pianoet - prøv på nytt!"). Jeg og brodern var nede å regulerte på 0.5 cm på slutten før vi var fornøyd. Så dukka Andreas opp, erklært at det manglet "energi i midten" og så var vi i gang igjen. Så vi fikk plassert dem på en plass hvor både vi og Andreas var fornøyd (vi har teipet opp den første plassen også). Så jeg skal eksperimentere litt mellom A og B i løpet av uka.

Alt i alt tror jeg vi styrte med dette i 7-8 timer. Jævla gøy og morsomt og mye enklere (og mer krevende) når vi var tre stykker som skulle være fornøyd - samtidig. Det var også utrolig lærerikt i forhold til hvor mye plassering av HT har å si for integreasjonen med rommet.

En annen ting vi også testet var å ta aku-platene ut av rommet, evt. plassere de i hjørnene bak HT. Dette var dog ikke Andreas med på, men det jeg og brodern konkluderte med var: vi hørte liten til ingen forskjell i mellomtonen og ingen forskjell i diskanten. Bassen derimot var omtrent som natt og dag - uten akuplatene mistet den fylde, trøkk, definisjon, dybde - alt som bass skal og bør være, imho. Det hadde også lite å si hvor vi plasserte platene, vi hørte i hvert fall lite forskjell med å ha dem på bakvegg (som jeg har hatt hele tiden og har nå) kontra å ha dem i hjørnene bak HT. Det at de ikke gjorde så mye for diskant og mellomtone var interessant. Det kan hende det ville vært annerledes med den plasseringen vi har ramlet ned på nå, for den første plasseringen så spilte ikke Maggiesene mot den delen av bakveggen som var behandlet - det gjør de nå. Må teste det.

En annen ting vi prøvde etter ønske fra Andreas var å flytte TV'en. Han mente den sto i veien for godlyden. Så vi flyttet den (og reiv ned en HT i forsøket), spilte noen kutt - Andreas mente han hørte forskjell, jeg og brodern hørte ikke no. Så vi satte den tilbake.

Resultatet: jeg har et lydbilde som er bedre definert, mer dybde, ikke fullt så bredt som tidligere, med mer trøkk, kropp, oppløsning og først og fremst: det spiller fremdeles som ei kule. Det var utrolig morsomt å ha tid til å fikle så mye med plassering og jeg syns jeg lærte utrolig mye om kopling til rom og hvor viktig plassering er for HT. Jeg har bestandig "paid lip-service" til det at rom-HT var viktig, nå VET jeg at det er viktig. Og at nyanser på halve cm faktisk kan ha noe å si for hvordan lyden blir. I tillegg må jeg åpenbart ha noe for å sope opp bass i anlegget mitt.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    796
    Torget vurderinger
    5
    Høres bra ut dette Mbare. Du har jo byttet ut alt (inkludert rom) unntatt høyttalerne, selv kablingen er vel ny.
    For meg, som ikke er vant med den slags høyttalere, var lydbildet enormt. Og nå er det sikkert enda større og mer presist, samt kanskje en smule med blod nedover?
    Særlig høyden, som du nevner, var særdeles imponerende. Et anlegg som må være midt i blinken for veldig mange.
    Jeg ble i hvert fall veldig fenget av anlegget uten at jeg nødvendigvis går den veien selv.

Fine beskrivelser i tråden også Mbare, fortsett med det.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg har fått meg digitalkamera. Gud bedre. Problemet er bare at jeg er skrekkelig:

..grønnn når det kommer til bilder. Så bjørn over med meg en stund, da. Men, her er i hvert fall et par bilder av DVD-spilleren min og noen nærbilder av nakne Maggies. Jepp.

På toppen av racket troner denne:

Og hvis du ber den åpne seg, ser det sånn ut:

Jobben dens er å drive ut de digitale signalene i rett rekkefølge og til rett tid og via diverse kanaler ender det opp med at disse beveger seg:

Problemet var at Maggie var ikke spesielt rød, men disse Maggiene kan være rød - i det rette/gale lyset:

Uansett funker Maggiene som en slags lydmotorvei med et formål: lyden klarest, renest og rasket mulig fram til en ivrig ventende Mbare:

Og fra Mbares posisjon, ser HT litt mer slik ut:

Det var det. Forvent mer.

Holmium: takk for hyggelige kommentarer!

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Et innlegg av RoDa ga meg lyst til å skrive noe om hva jeg bruker som testplater og hvorfor. So here goes, i hvert fall et lite utvalg av de platene jeg bruker mest.

Femi Kuti - Fight to Win

Plata kjøpte jeg i 2001, husker jeg, fordi en kar i Dagsavisen mente det var 2001s beste album - uavhengig av sjanger. Hadde han rett? Kan godt være, det er i hvert fall en fantastisk plate som har vært med meg i alle år siden det. Femi Kuti er sønn av Fela Kuti, mannen som "oppfant" afro-beat, og Femi Kuti hiver kappa og krona på seg og fører tradisjonen videre med stor stil. På denne plata har han også samarbeidet med folk som Common og Mos Def, for de av dere som vil ha noen hip-hop referanser.

Plata er den nesten utrolige kombinasjonen av dypt politiske og/eller personelige tekster satt til tonene av et stort band som funker, rocker og groover som få andre. Det er øyeblikk på plata som er får meg til å miste pusten fordi det er så forbanna nydelig og det er øyeblikk på plata hvor det hele trøkker så innmari at jeg bare blir sittende å glise. Jeg husker et intervju med Femi Kuti jeg leste engang, hvor han ble spurt om hvorfor han aldri lagde ballader, eller sanger om kjærlighet eller sånne ting som kunne hatt kommersiell verdi. Han svarte noe sånt: "Av og til tenker jeg at jeg skal lage en sånn sang. Så ser jeg ut av stuevinduet mitt i Nigeria og tenker: nei."

Femi Kuti er viktig musikk på alle de riktige måtene. Jeg var så heldig å få sett han live engang på Rockefeller for noen år siden og det var noe av de suverent villeste og beste jeg har sett live. Det er noe med en musiker som klarer å få et helt Rockefeller til å danse vilt og hemningsløst i det ene øyeblikket for å litt senere tone alt ned, sette en enslig spot på Femi Kuti med sin saksofon ved mikrofonen som sier: "And this is how I feel about the situation in Zimbabwe" - for så å gjøre en 5 minutter lang saksofonsolo, alene, i spotlyset - og jeg står med en klump i halsen og jeg sverger at du kunne hørt den klassiske knappenåla treffe gulvet på Rockefeller. Pur, pur magi.

Poenget: kjøp plata! Jeg har knapt vært borti noen andre enn meg som har den og jeg kan ikke helt skjønne hvorfor. Viktig, riktig og fryktelig, fryktelig bra på samme tid. Det er jo nesten som et kinderegg. :) Fra et hi-fi ståsted bruker jeg den for å sjekke om anlegg klarer å løse opp alt som skjer på plata samtidig - det er opptil flere perkusjonister, bassist, trommer, kor, blåsere og fuglene vet hva som pågår samtidig. På mange anlegg blir plata redusert til en slags lydgrøt uten særlig substans, noe som er jækla synd, imho.

Tindersticks - Curtains

Jeg husker jeg leste om plata i Beat. Merkelig anmeldelse, men den gjorde meg nysgjerrig. Så når plata, for en eller annen absurd grunn, dukket opp på den lokale Statoil-stasjonen kjøpte jeg den. Dette er i -97. Siden det har bandet vært et av mine store favorittband, jeg har vært heldig nok til å få sett dem live en gang også.

Tindersticks høres på sitt beste ut som en gjeng med svært engelske, svært desillusjonerte menn som har altfor mye klasse eller stil til å gjøre noe så banalt som å ta livet sitt eller i det hele tatt klage over livets nedverdigheter. I stedet for setter de seg ned i sine store, voluminøse Chesterfield-stoler og lager musikk. Om det å ha et forhold til noen som er gift, om impotens, om søken og leten, om det å finne, men kanskje ikke likevel. Musikken er gjennomtrukket av melankoli, resignasjon, håp, fortvilelse og humor. Det er komplekst, storslagent og på sitt beste en litt absurd blanding av Scott Walker, Cohen og det beste fra indie-rocken på 90-tallet.

De hadde gitt ut et par plater før jeg traff på dem som også er nydelige og de kom til å gi ut flere plater etterpå. Can Our Love er minst like bra, nesten mer soul-preget også. Fra den andre plata deres må dere høre "Tiny Tears" bare for å høre hvor innmari mye smerte som kan vrenges ut av en stakkars mann.

Tindersticks er bandet jeg tar fram når høsten kommer eller når kjærligheten går i vasken (igjen...), det er bandet som er med meg når ting er tråkig, vanskelig og komplisert og jeg trenger noe som kan smyge seg inn under huden og bare bli der, for en liten stund, så kanskje jeg ikke er så alene likevel. Og Stuart Staples har en fantastisk stemme.

Som hi-fi testplate bruker jeg den fordi jeg kjenner den så veldig godt, fordi stemmen hans skal ha nok kropp, men ikke for mye, og fordi plata skal etterlate deg med en følelse av melankoli og tristhet, blandet med en litt vár glede.

Sade - Lovers Rock

Ny-oppdagelse for min del. Hadde avskrevet dama som en sånn type "interiør-soul" - jeg så for meg at alle mennesker i fine hjem med fine stereoanlegg (av den typen som er bygd inn i vegger og styres fra fancy paneler på vegger) spilte slik musikk. Elegant, men ufarlig. Akkurat passelig "ukjent" til å gi kred, men ikke så ukjent eller utrygt at de måtte jobbe for å like det. Dere skjønner tegninga.

Så oppdaget jeg etterhvert at det fantes mennesker med det jeg definerer som alvorlig peiling som digga dama. Og mente at flere burde gjøre det. Og de name-droppa ho i sammenheng med andre artister jeg likte - så jeg tenkte hvorfor ikke? og kjøpte plata. Putta den på. Og har ikke slutta å glise siden, i hvert fall ikke når jeg tenker på den herlige følelsen av å sitte å høre på ei ny plata og bare kjenne hvordan alt, sakte, men sikkert, klikker på plass.

Ja da, plata er studioprodusert så det holder. Det er rimelig "slickt" hele greia - men ærlig talt da: dama kan synge. Og gutta kan spille. Og de skriver tekster som river. Ikke vet jeg hva jeg skal kalle musikken for (neo-soul?) - men jeg vet at det funker. Jeg vet at det er få, om noen plater, som jeg ville kalt tilnærmet perfekt. Om ikke hele denne plata er det, så er det i hvert fall låter som er det på denne plata. Kjøp, nyt.

Som hi-fi testplate? For å sjekke stemmen til Sade, bassen og at det høres ut som et studiopptak (det er jo det). Dessuten skal du bli myk inni deg en plass av å høre på det.

S

Storebror

Gjest
    Sade bestillt, både denne og den liveskiva du hadde med.
    Var nok litt urettferdig å bruke deg som eksempel i den andre tråden, var ment mer for å eksemplifisere hvordan det kan være....

Tips til steder å kjøpe de andre platene? CDON hadde ikke, heller ikke Laura Nyro

R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Platekompaniet kan være verdt å prøve. Ser ut som Curtains er OOP, sært nok. Trudde den ble reutgitt for ikke så lenge siden, men tydeligvis ikke. Jeg kan sikkert fikse en kopi, hvis du vil ha. Femi Kuti er tydeligvis også OOP. Jøssenamn. Det ser ut som du kan få tak i Femi Kuti via PlayTrade:

http://www.play.com/Music/CD/4-/2397638/Fight-To-Win/Product.html?ptsl=1&ob=Price&fb=0

Laura Nyro finner du bl.a. her:

http://www.amazon.co.uk/Angel-Dark-Laura-Nyro/dp/B000059RUW/ref=sr_1_10?ie=UTF8&s=music&qid=1222888023&sr=8-10

"Stoned Soul Picnic" er visstnok en god samlecd til hennes greier. Jeg har bare et par andre plater med ho, SSP ikke inkl.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Femi Kuti har jeg glemt å kjøpe. Takk for tipset.

Mvh Ola

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    På tide å skrive litt om hva jeg syns om lyden i anlegget mitt, så får nå folk mene hva de vil om det. :) Det pågår en interessant diskusjon om det i en av trådene under "Østfold-HiFi", men jeg har lyst til å si noe om slik jeg oppfatter anlegget mitt uten at jeg svarer på innlegg eller noe sånt. Mulig at jeg har et behov for å skryte litt av anlegget også?

Som jeg begynte med har veien fram til hit jeg er nå vært lang og krokete. Jeg har vært innom en del, i mange år før jeg fikk Magnepan hadde jeg stativHT, men det siste 1.5 året har anlegget mitt utviklet seg kraftig, tør jeg å påstå. Så dette er et forsøk på å beskrive det jeg hører nå og der jeg er nå og det er mine meninger, som jeg står for og så får nå bare folk mene hva de vil om anlegget mitt. :)

Noe jeg liker veldig godt med lyden i stua mi er sømløsheten - det har kanskje noe med at delefilteret deler ved 600hz, at det er paneler, ikke vet jeg, men jeg syns musikken høres som det er klipt fra det samme stykket - det er ingen områder som stikker seg ut og jeg blir ikke sittende å "høre på" diskant, bass, mellomtone. Imho bidrar dette til å gjøre opplevelsen av musikk mer ekte. Det er også noe med at musikken bare skjer, den er fullstendig frarevet HT mine. På enkelte innspillinger strekker lydbildet seg i bredden også utover høyttalerne, d.v.s, til høyre for høyre HT og vice versa. De gangene hvor jeg sitter å lurer på om musikken kommer fra HT har jeg ofte opplevd at nei, den gjør ikke det. Fyren står rett bak HT, merkelig nok (ikke det at jeg kan skjønne hvorfor han/hun vil det, men det får nå være deres sak).

Jeg syns at dette er utrolig behagelig kontra hva jeg er vant til med vanlige HT med vanlige elementer. Med unntak av noen grisedyre HT jeg har hørt på messer har jeg enda ikke hørt høyttalere i betalbar klasse (husk at disse Magnepanene koster rundt 15k ny...) som ikke gir meg en følelse av at lyden blir produsert - det er den litt rare følelsen av at lyden blir "presset" fram. Dette er dog også et lite minus, syns jeg, fordi det gjør (tror jeg) at noe av skyvet i bassen som vanlige kasseHT kommer med, heller ikke er det - jeg opplever å bli mer "fysisk" slått av bass fra vanlige HT enn av mine.

Jeg tror dette også bidrar til en følelse av uanstrengthet. Det høres knapt nok aldri ut som anlegget anstrenger seg, selv om det er begrensinger i forhold til en del ting, så er opplevelsen min av dynamikk med disse høyttalerne at de er ikke gradvise, men kontinuerlige. Med det mener jeg at jeg har hørt en del anlegg hvor jeg opplevde at det var tydelige begrensinger i hvor høyt eller kanskje heller hvor mye, de kunne spille og at dette gikk i noen slags steg - som en tre-trinns rakettoppskytning. Hos meg opplever jeg at lyden bare vokser i størrelse når utøverne spiller hardere, flere spiller e.l. Utrolig behagelig. Men ja, det er åpenbare begrensinger hos meg og. De oppleves bare annerledes enn på vanlig HT.

Uanstrengtheten strekker seg også over til en følelse av umiddelbarhet. Det er flere ganger når jeg f.eks. har lyttet på ukjent musikk eller musikk det er lenge siden jeg har hørt at jeg har fått meg en skikkelig støkk når det plutselig skjer ting i musikken, f.eks. på en del Mahler-innspillinger. Det er en plutselighet i dette anlegget som er besnærende.

Kroppslig sett syns jeg det høres veldig riktig ut, om enn noe stramt. Anlegget mitt tror jeg er såpass kjapt på mange måter at det gjør at det blir veldig lite dødkjøtt på innspillingene. Det er nok heller slankt enn tjukt, for å si det sånn. :) Dette kan ha noe å gjøre med effekten også, vil jeg tro, som ikke er kjent for å være "fyldig". Kunne vært morsomt å hørt dette anlegget med EC som effekt.

Detaljering har jeg aldri hørt bedre i mitt anlegg og i få andre anlegg. På gode innspillinger hører du tydelig hvordan intonasjon og pust varierer når de synger, f.eks. og jeg tror det er lett å plukke ut ulike instrumenter hvis du vet hvordan de lyder "live". La meg si det sånn: det gjør alle disse hi-fi tingene bra, OK? Jeg gidder ikke skrive mer om det, kjenner jeg.

En annen ting jeg brukte tid på å vende meg til er størrelsen på lydbildet. Jeg har knapt nok hørt noen andre høyttalere lage et så stor lydbilde, både i forhold til bredden og høyden (men ikke dybde) og størrelsen på selve utøverne i lydbildet. Jeg syns at instrumenter o.l. har en størrelse som er mye nærmere det jeg er vant til fra stativHT spesielt og som, når jeg ble vant tild det, er besnærende. Det føles mye mer realistisk, syns jeg, enn mye annet jeg har hørt. Og jeg har ingen problemer med å se hvor de ulike utøverne står og hva de driver med.

Mest av alt syns jeg det er musikalsk. Jeg får fort fot av det, jeg blir fort tatt av musikken og opplever at jeg får mye glede ut av det og at jeg utvider horisonten min hele tiden. Anlegget mitt er nok delvis grunnen til at jeg har begynt å høre så mye på klassisk fordi jeg nå syns jeg har det jeg trenger for å virkelig lytte til den typen musikk.

Hvis jeg skulle blitt metaforisk, og hvorfor ikke?, ville jeg kort beskrevet anlegget noe sånt som dette:

Det er følelsen av å få musikerne inn i stua, i nesten live-størrelse, med instrumentene sine og de står der og spiller i vei og jeg sitter, litt perpleks, i en sofa noen meter unna og ser på. Og gliser av og til, eller bare er betatt over musikken. Det er følelsen av at lydbilde som strekker seg fra gulv til tak, hvis nødvendig og som gjør at det er lett å få følelse av at du er der og de er der og de spiller for deg. Hva mer kan jeg ønske meg? ;)

Ting som kunne vært annerledes:

Dybde - på den annen side er det få anlegg jeg har hørt som gjør skikkelig dybde og jeg syns mitt gjør det og. Så det er ikket stort savn, selv om jeg på symfonier spesielt kunne tenkt meg noe mer av det.

Bass - må ha subwoofer(e) i så fall. Kunne vært skikkelig gøy, det. Spørs om husverten syns det.

Mer musikk - jeg kjøper sikkert plater for en tusenlapp i mnd nå og rekker ikke å høre på alt jeg kjøper før nye ting kommer inn, men, men. Det er stadig ting jeg har lyst til å høre og som jeg ikke har hørt.

Rommet - jeg skulle ønske jeg hadde et par meter til å gå på i en av retningene, fordi jeg tror rommet slik det er nå begrenser HT til en viss grad. Men helsike heller, det spiller som ei kule, så det er et luksusproblem. :)

Ting jeg ønsker å prøve ut, lurer på:

Kabler - driver å leker litt med kabler nå, blir nok å gjøre det utover vinteren. Tror det er litt å hente her, men vi får se hvor mye og om jeg er villig til å betale for det. Prøver Analysis Plus akkurat nå og syns det er en solid oppgradering i rett retning. Må bare finne ut hva som bidrar med hva. Og så prøve ut noe annet.

Effekt - jeg har fryktelig lyst til å høre storebroren til min Hegel i anlegget mitt. Og EC. For ikke å snakke om noen solide rør-effekter på 150 watt. Men da snakker vi om effekter i prisklassen 40k - 60k. De pengene eksisterer ikke i økonomien min, så det blir nok lengre fram i tid.

Rack og underlag - for morro skyld. Kunne godt hatt et litt mindre rack og det er jo morsomt å eksperimenter med dippedutter til å ha under komponenter. Så kanskje etterhvert?

Til sist: lyden jeg har i stua mi er veldig annerledes enn det jeg har hørt hos mange andre. Jeg skjønner godt de som mener at Maggies er en tilvenningssak og enten liker du det eller så kan du knapt takle det. Det er stort og bredt og åpent og jeg tror spesielt bredden kan gjøre at du får en følelse av at lydbildet er "revet i stykker" på enkelte innspillnger. Jeg tenker mer på det som luft, størrelse, som at det var vel sånn det var ment å være, da. Anlegget mitt er fullstendig i stand til å putte en mann med kassegitar midt i lydbildet, hvis det vil det. Og på noen plater høres det ut som det er ekstremt høyre-venstre mikket, noe det kanskje er? På andre plater er det en fyr i midten som synger, mens det sitter en luring med gitar inni TV'en. Så mitt inntrykk er at instrumentene er plassert der de vil være. Noe som er en god ting, ja?

Jeg tror uansett jeg vil anbefale folk å prøve å høre Magnepan. Bare for å få en ide om hvordan musikk også kan avspilles. :) Også er det noe med dette: anlegget mitt, totalt sett, har kosta meg noe rundt 50k over mange år. Mye er kjøpt brukt, noe er hjemmelaget av brodern. Totalt sett er det vel komponenter og utstyr for rett over 100k. Til den prisen, syns jeg i hvert fall det er rimelig imponerende det jeg har fått til. :)

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.655
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    flott skrevet Mbare,synes jeg kjenner meg igjen her.
    det er noe magisk med disse panelene :)

mvh

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jepp. :)

Eller: det er noe magisk med musikk. Og kanskje det jeg liker aller best med anlegget mitt er at nå har jeg sittet i flere timer og hørt på musikk, skrevet litt på forumet, hørt mer på musikk og jeg er langt fra lei. Og jeg håper fra plata til plate, fra sjanger til sjanger og anlegget leverer. Det er det som gjør meg mest fornøyd med lyden i stua mi nå, at jeg kan spille hva jeg vil, tror jeg, og det leverer. Sånn sett er jeg der jeg ønsket å være og selv om det er ting jeg kunne ønsket meg annerledes, er jeg tross alt fornøyd. Og det er så utrolig fint.

S

Storebror

Gjest
    Fin gjennomgang Mbare, det er mye god terapi i selvskryt ;D ;D
    Kjenner det klør litt i tastaturfingrene, men skal holde de samme diskusjonene unna denne tråden. ;)

Enig i at alle bør sørge for å høre en MG, om ikke annet så for erfaringens skyld.
    Jeg kan ikke huske et anlegg på leenge som har satt igang så mye tankevirksomhet som dette! 8)

R

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.655
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    det du skriver Mbare om at du aldri blir lei eller rettere sagt lyttetretthet aldri eksisterer er litt fasinerende når en snakker om maggis.
    her hjemme når folk sitter å lytter blir gjerne litt spørrende til å begynne med.litt uvant kanskje for mange som er vant til dynamiske høytalere,er det at god lyden bare vokser på en mere og mere.
    kanskje det er sånn i de fleste oppsett,men jeg føler gjerne at disse panelene har en egen evne til å trollbinde folk :)

mvh

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg har hatt besøk. Og besøket mitt etterlot noe. I racket mitt. Skal vi se på hva det står der, da?

Ikke så vanskelig å gjette? I et litt rødlig lys kan drivverket se slikt ut:

Litt mer korrekt bilde hva fargegjengivelse og slikt angår:

Det er altså en transport og DAC fra Accustic Arts:

...som jeg har fått låne noen dager for morro skyld. De koster vel rett over 70k ny, så no handling er det ikke snakk om. Men det blir jyskla spennende å sammenligne DAC til rundt 35k med DIY RAKK-Dac'en min til tja... 800 dollar eller så. :)

En morsom ting er at transporten har to utganger, så jeg har en balansert Analysis Plus-kabel fra transporten og til AA-dacen og en Wireworld RCA kabel fra transporten og til RAKK-Dac'en. Som i praksis betyr at jeg kan sjalte mellom begge dac'ene ved å velge inngang på pre'en.

Første utfordringa jeg har støtt på er at utgangssignalet på de to dac'ene er noe forskjellig og sia jeg ikke har dB-måler må jeg forsøke å matche volumet på øret. Ikke heldig, men jeg overlever vel.

Mer følger...

S

Storebror

Gjest
    Mbare skrev:
    en balansert Analysis Plus-kabel fra transporten og til AA-dacen og en Wireworld RCA kabel fra transporten og til RAKK-Dac'en
    Kremt

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.655
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    god morgen Mbare

flott spiller,har du fått testet den?
    inntrykk?

mvh

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Bare for å slått det fast en gang for alle, gult er kult ! ;)

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Har nå spilt på den i går kveld og litt i dag. Og... tja... La meg si det slik: juryen er fremdeles ute og diskuterer, men det ser ut til å gå mot forlik inntil videre. :) Så får vi se i løpet av helga. I morra er eg borte på kvelden, men på søndag burde eg ha fått hørt nok til å våge å mene noe mer tydelig.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.655
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Mbare skrev:
    Har nå spilt på den i går kveld og litt i dag. Og... tja... La meg si det slik: juryen er fremdeles ute og diskuterer, men det ser ut til å gå mot forlik inntil videre. :) Så får vi se i løpet av helga. I morra er eg borte på kvelden, men på søndag burde eg ha fått hørt nok til å våge å mene noe mer tydelig.
    blir spennende å høre resultatet Mbare :)

mvh

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Vel, vel, vel, vel, vel. Sia jeg har fått meg kamera og Sony DVD-spilleren min er midlertidig på ferie fra anlegget, gjør den som enhver fornuftig dvd-spiller gjør: kler seg toppløs. Sterke bilder følger.

Spilleren min er også en to-kanals SACD-spiller og ble egentlig bygd av Sony for å vise fram SACD. Dette er, så vidt jeg har skjønt, chip'en som tar seg av DSD-kodinga:

Som enhver solid oppbygget spiller med respekt for seg selv og jobben sin er det godt fylt opp inni og det ser nesten ut som en liten, futuristisk by på nært hold:

Miljøvennlig som denne lille byen er, drives den primært av strøm som bl.a. beveger seg i disse:

Også er det mange slike små, midlertidige lagerhus i denne lille byen som tar vare på strømmen en liten stund, før den går videre:

Enkelte av disse er mer på rekke enn andre:

...og atter andre er i nærheten av noen små kraftverk som blir varme, så de har egen kjøleribbe:

Enkelte steder er det litt bedre plass, men det er også steder hvor det er trangt om plassen for både store og små:

For de av dere som husker Orions belte, var et av høydepunktene i den filmen at det var filmet fra helikopter. Det var ikke hverdagskost i norsk film på den tida. Hvis du ser denne lille byen fra helikopter ser den bl.a. slik ut:

...og med det samme vi leker helikopter, kan vi like gode utnytte ressursene og knipse noen flere bilder:

Og til sist tar vi et siste bilde av hele den lille byen før vi flyr vekk:

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Fine bilder og histore :)

Venter på intrykkene av "testen".

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Før jeg begynner å skrive noe som helst om "resultater" mellom min dac og den lånte transporten/dac'en, kan det være greit å legge ut litt info om begge deler, tenkte jeg. Den jeg bruker som dac er altså en RAKK-Dac fra K & K audio. Da jeg ikke har peiling på digitalteknikk gjør jeg det enkelt for meg selv og klipper fra hjemmesida deres:

Not content to let the original product alone, we experimented with the implementation of Asynchronous Sample Rate Converters - integrated circuits that input a digital audio signal at one sample rate and output the digital audio signal re-sampled at a different rate. In the course of researching the topic we had read of mixed results with ASRCs, but recognizing the potential benefits and wanting to hear for ourselves we embarked on a long, and occasionally frustrating, prototyping process. While evaluating designs incorporating ASRCs from 3 different manufacturers in a large variety of configurations we made some interesting discoveries. We found that an improperly implemented ASRC can destroy the sound by butchering the datastream. On the other hand we found that a properly implemented ASRC can substantially improve the sound. The process, commonly referred to as "upsampling," has several potential sonic benefits. For example, a properly implemented ASRC process reduces jitter. Additionally, upsampling the digital audio datastream allows the DAC to operate at its maximum sample rate, where digital filtering can be accomplished well above the audio bandwidth, reducing the in-band sonic impact of digital filtering.

As a result of our evaluations, we settled on the TI/Burr-Brown SRC4192 as providing the most pleasing sound. With our implementation using the SRC4192, the improvement over the original RAKK dac is of major musical significance. We frankly had no idea that there was so much musical information captured on the CD medium. The best CDs are simply stunning to listen to now and are a challenge to the quality of the rest of the system, even if it has been optimized with an analog source.

For those familiar with the original RAKK dac, you will see the family resemblance. Again, we have employed the outstanding TI/Burr-Brown PCM1794 DAC, which is the latest generation current output 24 bit / 192KHz sampling D/A converter. Designed primarily for the high-end professional audio market, we found this converter to have the most lifelike sound. We couple this DAC with the 24 bit / 192KHz capable input receiver from Cirrus Logic, the CS8416. In addition to the word depth and sampling bandwidth considerations, the CS8416 has excellent jitter rejection specifications and a built-in digital input selection function. In addition to the digital audio integrated circuit building blocks described above, a first-class regulated power supply sporting dual regulation for the digital as well as the analog voltages is incorporated, along with extensive local capacitive power supply bypassing, and a carefully conceived layout. The analog section of the DAC is supplied with a shunt regulator for the best possible sound. All of these excellent-sounding design features have been retained in the RAKK dac Mark II.
    Dette er altså bare Dac-kortet. I tillegg har jeg en strømforsyning på 12 VDC, med litt filtrering og sånt, samt et passivt utgangstrinn som visstnok er:

The current output of the PCM1794 is high enough to enable use of a Lundahl LL1674 1:4 step-up amorphous core transformer for a passive output stage. A special connection of the primary is used to very effectively cancel the DC bias voltage present on the output terminals of the PCM1794. A high quality Mills resistor in the secondary circuit of the transformer provides for the current-to-voltage conversion. This output stage is actually small enough so that it is physically the same size as the RAKK dac board and can be stacked on top of it for a particularly compact installation.

Output level at 0dBfs: 2.0vRMS
    Output impedance: 3000 ohms
    Frequency response: 10Hz to 20KHz , -0.7dB, -0.4dB
    Alt i alt koster det cirka 800 dollar. DAC'en er fullbalansert, visstnok. Den er bygd inn i et chassis som den deler med en Silk-TVC (som også er balansert), men det sier noe om størrelsen på denne saken: liten. Og veldig praktisk å ha med å gjøre av den grunn. Du får også kjøpt et aktivt utgangstrinn med rør (broder'n har en sånn), da tar det åpenbart mye mer plass.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Så har vi Accustic (sic!) Arts dac'en med tilhørende transport. Jeg konser på dac'en i denne omgangen. Fra hjemmesia deres kan vi lese følgende:

Brand new multi bit digital-to-analog converter (DAC) technology

Fully balanced design with a new 66 bit/1536 kHz concept

Premium upsampling technology with 2 multi-channel DACs
    in special fully balanced configuration (parallel-connected DACs)

Professional high precision digital filter section

Magnetically shielded and encapsulated 100 VA toroidal core transformer
    of premium quality for high output reserves

Professional class A output stage using technology derived from studio engineering

Selected premium quality capacitors of Panasonic with 60.000 µF filter capacity

Extremely low jitter

Gold plated relays and premium quality switches („Made in Germany“)

4 x digital inputs: 1 x XLR (balanced), 2x RCA (coaxial), 1 x BNC

2 x digital outputs: 1 x XLR (balanced), 1 x RCA (coaxial)

1 x fully balanced analog output (XLR)

1 x unbalanced analog output (RCA)

Full metal housing for optimum shielding

ACCUSTIC ARTS® DAC I - MK4 is „Handmade in Germany“
    Den er altså i chassis på vanlig komponentstørrelse, veier ti kilo, har ørten utganger, en avansert upsampling og er også fullbalansert. Det jeg har lest av anmeldelser av denne har stort sett vært svært positivt - Anthony Cordesman, en mann jeg har sansen for, skreiv i Hi-Fi + at denne DAC'en var vesentlig bedre enn det man skulle trodd til prisen. Prisen er nærmere 40k, så vidt jeg vet. Altså en sånn cirka 9-10 ganger mer enn RAKK-Dac'en.

(Følg med i neste episode... som kommer etter middag.)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Da var middagen i boks. La meg begynne med litt bakgrunn: jeg fikk låne denne transporten og DAC'en og har ingen planer om å kjøpe den. Mitt utgangspunkt er at det er morsomt å prøve ulike ting og jeg har aldri hørt den nåværene dac'en min i sammenligning med en dac som er vesentlig dyrere og det er jo interessant å få en ide om hvor denne dac'en er i det store audio-landskapet. Jeg gjorde også klart for forhandler at hvis jeg skulle skrive noe om dette, så skreiv jeg hva jeg ville - noe som betydde at hvis dac'en min spilte ringer rundt AA sin, så skreiv jeg det. Det var OK, det, fikk jeg beskjed om.

Nå har jeg hatt denne stående i anlegget mitt siden onsdag, tror jeg - 4-5 dager. De første par-tre dagene spilte jeg utelukkende på AA komboen, rett og slett fordi jeg tenkte at jeg måtte "venne meg til den". Det har vært spilt mye rart: Sibelius (Bernstein sin), Sade, Tinderstick, A Tribe Called Quest, Wilco, GYBE!, Arcade Fire, Jan Garbarek, Miles Davis, Los Lobos... Litt fordi jeg hører på musikk litt ut fra innfallsmetoden, litt fordi jeg ville spille en del ulik musikk.

Litt på torsdag, mest i dag, har jeg også aktivt sammenlignet de to dac'ene - stort sett med kjent materiale, men også med fullstendig ukjent materiale (ikke så vanskelig å finne hos meg, jeg bare rota rundt i Harmonia Mundi boksen min...) og fant bl.a. en mann med lutt, noen kantater og en messe. Så jeg har brukt AA transporten helt fram til nå og bare switchet mellom dac'ene ved å velge inngang på pre'en. Det er et problem at AA dac'en sender ut noe over 5mv og min dac sender ut 2mv - jeg har matchet lyden på øret, som ikke er heldig, men jeg hadde ikke andre, gode muligheter. Har også prøvd å spille den ene høyere enn den andre og vice versa for å se om det gjorde noen forskjell. Det var vel det praktiske.

Resultatet? Vel, altså...

jeg hører ikke noe forskjell, jeg. :eek: ::) :p 8)

Og det syns jeg er rart. Så rart, at jeg kablet opp hele anlegget mitt med Analysis Plus igjen (jeg har de fremdeles liggende) bare å sjekke om jeg hørte forskjell da. Jo da, gjorde jo det. Men ikke mellom dac'ene (da heller). Og jeg har ikke lagt merke til noen forskjeller i lyden når jeg har spilt på AA komboen til vanlig, altså uten noe mål å sammenligne. Så, HALLELUJAH!, folkens: det er ikke forskjell mellom en dac til rett over 4000 og en til nærmere 40k! Sånn. Det var det. Gå hjem nå. :)

Jeg har tenkt følgende tanker:

1. Det er ikke vesensforskjell mellom de to dac'ene. Fint det, for min del. :)

2. Anlegget mitt er ikke i stand til å framvise de forskjellene som eventuelt måtte være der. Det måtte i så fall være i dybde på lydbildet eller bass under 40Hz.

3. Andre komponenter i anlegg gjør at alt høres likt ut, uansett. Noe jeg mener det ikke gjør, Sony'en min som ren cd-spiller mister litt av oppløsningen, detaljeringer etc. Men ikke så mye i lydbilde. Lydbildet varierer mer utfra hva som er på platene enn hva som avspiller de i mitt anlegg.

4. Det jeg hører er "taket" i anlegget mitt - kanskje det er forskjell, men anlegget som helhet mangler den siste biten av rom, oppløsning, bass, hva det måtte være for å framvise dette.

Så, jeg hører ikke forskjell på de to dac'ene, men jeg hører forskjell på kabler. Det er jo, underlig, er det ikke? Burde det ikke være hørbare forskjeller på to så forskjellige dac'er? Jeg syns nå det, men jeg klarer ikke å høre noe.

En siste ting: det jeg har lagt merke til er at AA-komboen ikke har fått meg røsket ut av andre ting jeg driver med (leser, spiller, surfer på nett) for å fokusere på musikken. Det gjør RAKK dac'en. Men jeg vet ikke helt hva det skal bety, så det får stå som en observasjon.

Edit: glemte å nevne en annen, lignende observasjon: når jeg drev å sammenlignet mellom dac'ene ble jeg konsekvent spillende litt lengre på RAKK dac'en enn AA dac'en. Hvorfor? Si det, du. Men jeg la merke til at oppmerksomheten min ikke vandret så lett når jeg hørte på RAKK dac'en som på AA dac'en. Men om det var fordi jeg er kjent med RAKK dac'en eller fordi den er mer musikalsk, hva fa*n det nå måtte være, aner jeg ikke.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn