Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Var der litt før ett. Kjøpte ikke noe utover det jeg sa - besøker var ikke planlagt og ukens meny var lagt allerede.

    Men jeg stusser litt når du blir nesten religiøs av er relativt ordinært surdeigsbrød. Er resten du misjonerer for også i kategorien «i beste fall litt bedre enn hva man får omtrent hvorsomhelst» ? Kjøpte for en tid tilbake surkål. 200 spenn for et glass for noe enhver tysk bule gjør minst like bra. Nora er ingen relevant målestokk. Blir heftig skatt på latskap. Batchen som fermenterer i kjelleren kostet en tier i kål.

    Min siste batch brød ble bakt med en del mel gått ut på dato. Ikke et gram økologisk mel i deigen - en fin kombo Av rema 1000 og harryhandel. Salt fra rema. Egenbrygget øl i deigen. Å spise brød fra ille brød var ikke en åpenbaring i forhold.

    Du må ha vært uheldig. Har hatt innom brød fra ulike for salg og har også prøvd det som er å kjøpe i fornuftig omkrets med tanke på samme. Martins brød skiller seg ut og er veldig godt. Du får gi det et forsøk til. Diskuterte på St. Lars i går, de tar inn fra Åpent Bakeri, et lyst og luftig surdeigsbrød på rent hvetemel.
    «Fordi det er hva som går hjem hos alle som kommer.»
    Det brødet ville jeg kalt ordinært, men det var ikke noe galt med det. Der mente de at Martins brød var altfor syrlig til å kunne tilbys på samme måte. Enda syrligere syns jeg blir for surt, da kan det lett overdøve hva annet man legger på brødet (St. Lars lager sitt eget smør av Rørosrømme, forøvrig).

    Har ingen problemer med å forkynne om Martins, weld. Det er et strålende surdeigsbrødbrød.

    Når det gjelder fermentering, er det grunnen til at Elisabeth holder kurs og selger ulikt utstyr, så folk kan lage det billig selv, noe hundreder nå gjør utfra kursaktiviteten å dømme. Det er en god utvikling. Det å få folk til å gjenoppta gamle preserveringsteknikker er bra og morsomt. Skaper mye begeistring. Selv har jeg årets grønnsaker liggende i myrmose i potetkjelleren i år, for å teste den metoden for å holde dem friske i konsistens gjennom vinteren. Fikk en rødbet på senvåren som jeg hadde vansker med å tro var lagret over vinteren.
    »Myrmose. Vidundermiddel.».
    Vi får se. Men den rødbeten var helt fast og som om tatt rett opp av jorden.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Attende til beite og smak.

    Eg, og fleire enn meg, kan faktisk kjenne skilnaden på kystgeit frå dei ulike gardane. Det eg likar best, er kjøt frå gardar der dyra kan gå både i fjøra og på fjellet. Kombinasjonen lyng/tang har nok ein svært gunstig påverknad, akkurat på same måte som spansk svartgris som beitar på eikenøtter, får ein eigen smak.

    Vi hugsar vel alle det svinekjøtet vi fekk kjøpt for nokre år sidan, som smakte sur fisk. Dette kom rimelegvis av at dyra fekk kraftfor av tvilsam kvalitet. Men denne smaken har eg ikkje vore bort i på lenge, så det ser ut som det er meir medvit om slikt notildags.

    No kan eg absolutt hugse feil, men frå mi ungdomstid hugsar eg at bestefar og vår lokale geitebondefavoritt var gode bussar. Vi fekk alltid svært godt bukkekjøt den gongen, men det var nok varierande kvalitet på dyra. Ut oer 80- og 90-talet vart det nok gjort ein del for å få kvaliteten jamnare. Dyra fekk det nok betre i dei milde vintrane som tok til å bli mønsteret, slik at det vart andre beitetilhøve om vinteren. Snømangel gjorde at dei ikkje lenger var avhengige av å beite på tare og tang i den grad som dei gjorde tidlegare. Geita er ein feinsmecker, ho også, og et ikkje kvasomhelst. Og når fleire geiter fekk høve til å overvintre innandørs, gjerne med kraftfor som mat, har nok kvalitetane på kjøtet også endra seg mange stadar. Det å ha utegangardyr, forbetrar kjøtkvaliteten. Dette har eg mellom anna erfart ved å prøve Austevollsau, utegangarar av den gamle sauerasen som sikkert er den same som har vorte omtalt her i tråden. Feittet har ein mjukare konsistens enn "innedyr", og det legg seg meir på utsida av kroppen enn innfeitt, talget som ligg rundt nyrer og tarmar. Fenomenet har eitt eige framandord eg har gløymt, men om eit pattedyr går i kalde omgjevnadar, får det behov for isolasjon mot kulden. Så då dannast det ein "feittfrakk" som er til hjelp.
    Dyra har dessutan eit anna aktivitetsnivå som utegangarar. Dei står i ro så mykje som råd, og brukar ikkje unødig energi. Fornuftig nok, og dei er i utmerka kondisjon. Min bondekompis fortalde meg at dyr han hadde måtte slakte om våren, hadde nesten like mykje feitt som dei han slakta i november. Men det seier kanskje noko om ideelle beite?
    Det er ei økonomisk utfordring å ta vare på dyra til dei har den flottaste kvaliteten. Å fore ei geit i tre-fire år framfor å slakte ho til hausten, kostar vesentleg meir for og bunden kapital. Kjekjøt er sjølvsagt godt (parallellen til den iberiske halvøy er pattegris), men det har mindre karakter i smaken enn vaksne dyr. Karakteren vert meir utprega for kvart år dyret får oppleve, og eg har fått samanlikne ulike årgangar. Bestefar likte best 4-åringar, men det var kanskje på grunn av storleiken på spekekjøta (ribbene vert ganske feite etter kvart, og sjølv om det er mest smak i feittet, kan det bli for mykje av det gode) Eg har sett 7-åringar som slakt, og det er ganske valdsame greier, så dette er nok dyr eg truleg ville brukt til spekekjøt og spekepølse. Sjølv opplever eg 3-åringar som perfekte. Då har du store spekekjøt og samstundes flotte ribber. Største dyret eg har hatt hadde slaktevekt på 45 kg, meiner eg å hugse. Medan bestefar berre ikkje kunne få dyra store nok, og snakka om 50 kg tunge bukkar. Eg trur dette var overdrive. Det var ikkje så store dyr i "gamle dagar".

    Frå bestefar sin tradisjon har eg også fått sansen for gjeldbukk framfor geit. Men grabukk smakar ille.

    Dei ulike delane av dyret er også noko å ta stilling til. Ettersom vi er mange i jula, og alle elskar bukkekjøt, prøver eg å få så mykje ribbe som mogleg. Så i år, med poetensielt storinnrykk, deler eg dyra på midten, og gjer meg ekstra flid med tørkinga. Normalt vil treåringar delast slik at nakke, rygg og svangar vert eigne stykke. Tidlegare brukte eg dette til saltkjøt til klubb m.m. og til pølse, men i år vert dette altså til pinnekjøt, alt saman. Med dyr på ca 30 kg slaktevekt er det ei utfordring å tørke kjøtet perfekt med det klimaet vi har for tida, men eg har jobba ganske iherdig. Alle snittflater har vorte massert inn med litt finsalt, før eg la det i grovsalt. Så har eg latt ribbene fått like lang tid som låra i saltet før eg spylte av salt, og hengde det opp i kjellartemperatur på ca 12 grader. Ved tørr overflate har eg hengt det på loftet (kaldloft), og når eg oppdaga saltlake, har eg tatt det ned att i kjellaren. Kontrollerer annankvar til tredje kvar dag, så det er litt mas, men det er ikkje teikn til at noko vert surt.

    Så no går eg og sjekkar kjøtet. må vel byte plass på ein del stykke, tenkjer eg.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    ^Takker for mye god informasjon, Arve. Jeg la straks merke til dette med det myke fettet som ligger på utsiden på sauekjøttet fra Kystbeitelaget. Forklaringen om at dette skyldes behov for bedre isolasjon fordi dyret er ute hele året er naturlig. Selv på fenalårene er fettet knipemykt så man nesten kan smøre det på en brødskive, om man vil, og det har god smak, ikke antydning til noe "ramt" eller usmak.

    Festet meg ved ordet fettfrakk:

    Feittet har ein mjukare konsistens enn "innedyr", og det legg seg meir på utsida av kroppen enn innfeitt, talget som ligg rundt nyrer og tarmar. Fenomenet har eitt eige framandord eg har gløymt, men om eit pattedyr går i kalde omgjevnadar, får det behov for isolasjon mot kulden. Så då dannast det ein "feittfrakk" som er til hjelp.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Det skjer spennende ting på Sushifronten i Rogaland. Sushikjeden Sabi har fantastiske Omakase i Stavanger og nå nylig har dem åpnet Sabi Enzo i Sandnes. Jeg hadde gleden av å spise der i går og det var virkelig verdt reisen hit! Kreative retter, umami, godt sammensatte menyer og bra lokale!

    9320CF8B-D099-441E-891D-D99AB96F59B6.jpg

    E80C9538-263E-4250-A9B8-B7B4278AB0EB.jpg

    A349DE3B-1FCF-403E-B18F-9CA31EBEBF9C.jpg

    A8DF1749-8C5B-4C6E-A47B-86CCC436C5CC.jpg

    24BB8A68-9593-4EFF-A83E-33C3D13C8B3A.jpg

    91A8AAEB-B4D4-4144-9674-54E61973D6D7.jpg

    F1906645-4889-4A13-A61A-367332ADFC74.jpg

    A58EAF05-60B2-40BC-BD4C-7841B4FD391C.jpg

    3D571828-E812-4FEF-8BDE-635B0CC54F42.jpg

    -BB-
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Når det gjelder fermentering, er det grunnen til at Elisabeth holder kurs og selger ulikt utstyr, så folk kan lage det billig selv, noe hundreder nå gjør utfra kursaktiviteten å dømme. Det er en god utvikling. Det å få folk til å gjenoppta gamle preserveringsteknikker er bra og morsomt. Skaper mye begeistring. Selv har jeg årets grønnsaker liggende i myrmose i potetkjelleren i år, for å teste den metoden for å holde dem friske i konsistens gjennom vinteren. Fikk en rødbet på senvåren som jeg hadde vansker med å tro var lagret over vinteren.
    »Myrmose. Vidundermiddel.».
    Vi får se. Men den rødbeten var helt fast og som om tatt rett opp av jorden.
    Ja, skal man basere seg på slikt må man nesten gjøre det selv, ellers blir det dyrt. Jeg har selv fermenteringskrukke fra Mølleren og har laget surkål, jordskokker, rødbeter, chilisaus osv. Pleier også å sylte en del grønnsaker - det må nesten til når "alt" er ferdig ganske samtidig. Grunnet et armbrudd sist høst oppdaget jeg en annen konserveringsteknikk for jordksokker: La de overvintre i jorda. De var helt fine våren etterpå. Det skjer visstnok ett eller annet med sukkeret i de når de fryser, men smaken var som ellers.

    Jeg er helt for at man tar opp gamle teknikker, bruker det som vokser lokalt, lever noenlunde i pakt med årstidene og kjøper kvalitet og alt det der. Der jeg imidlertid detter av er når det omtrent blir slik at historien bak produktet blir viktigere enn selve produktet. Alt man kjøper i butikken er jo dyrket av en bestemt bonde ett eller annet sted i landet (eller utlandet), men man vet ikke eksakt hvem. Og jeg mener også at det ikke er noe å utsette på det man får kjøpt på en helt vanlig dagligvarebutikk så lenge man handler ting det er forutsetninger for å dyrke her til lands. Fenalårene som selges på Rema er ikke av lav kvalitet fordi man ikke vet hvor dyret har beitet - det er av lav kvalitet fordi det er altfor, altfor salt og sikkert tatt en del snarveier undeveis.

    Siden jeg har begynt med noe speking og tørking hjemme har jeg lest meg litt opp på prosesser osv - et tema som stadig dukker opp er bruken av nitritt (E250) og nitrat (E251/E252). Som nevnt tidligere i tråden er sistnevnte ikke brukt i norsk produksjon av spekemat, men svært mye, om ikke all fjong skinke fra sør-euroa inneholder begge. Folket er bekrymret for at det er giftig osv - det er det også. I store doser og ved høy varme. Men den suverent største kilden til inntak av nitritt i kostholdet er grønne blader som spinat. Som selvsagt øko-junkiene synest er helt topp. Det er mye farligere å varme opp spinat to ganger enn å spise skinke med E-251 eller E-252

    På produsenter av skinke som skryter av ikke tilsatt nitritt/nitrat så er det vissnok vanlig å bruke eksempelvis selleripulver, som da har nitritt naturlig. Men da er det plutselig greit så lenge det ikke står et E-nummer på pakken. Det finnes faktisk en anbefaling for maks inntak av grønne blader pr. dag - men den er såpass høy at man skal jobbe hardt for å nå den. Det er ikke slik at fordi noe er naturlig., økologisk, kortreist og man vet hvor det er dyrket så er det helt fritt for alt som er skummelt.

    E-250 = nirittt = fælt
    Selleripulver = nitritt (eneste grunn til at det brukes i spekemat) = helt topp.

    Grunnen til at spansk og italiensk og norsk skinke er delikat rosa i fargen og at bacon ikke blir grått ved steking er....trommevirvel... nitritt. eller E-250, om du vil. Sjekk en spansk eller italiensk skinke neste gang - det står nok E-250 og E-251 eller E-252 på den. Det brukes for å gi den delikate fargen, samt forhindre vekst av Clostridium botulinum - den dødligste giften som finnes i naturen. Ett gram av sorten krystalisert er nok til å ta livet av en million personer. Alle kjente dødsfall av sorten i Norge kommer angivelig fra hjemmeprodusert rakfisk. Det var lenge et ikke-tema i den vestlige verden, men har dukket opp etter at folk begynte å lage alt mulig selv. Industrien har mer koll på dette.

    Fenalårene mine lager jeg dog kun med vanlig salt. De er laget på ferske lår fra Gilde, beitested og bonde ukjent, kjøpt til 79 kroner pr kilo når Menyen nede i gata hadde salg. Saltet med vanlig havsalt i kjipe 5-kilossekker fra Rema. De er veldig mye bedre enn det man typisk får kjøpt vakumpakket - det er først og fremst fordi de ikke er ihelsaltet. Om de har beitet på fjellet eller ikke aner jeg ikke - er uansett ikke der slaget står. Den lille muggen som kom er tørket av med klut dyppet i 90% vann og 10% eddik fra Idun.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Om man er glad i olivenolje og vil ha den best mulig er Flos Olei guiden god. Den finnes som bok og som app (Android). Med app'en kan man sjekke om oljer man kommer over er kommet inn i årets bok. For å havne i denne må oljen ha oppnådd minst 80 av 100 poeng i en flerkategori vurdering som foretas av et ekspertpanel:

    The panel, coordinated by Marco Oreggia, is constituted by expert tasters representing the
    main olive growing regions in Italy, chosen among the tasters enrolled in the National
    Registry of technicians and experts of virgin and extra virgin olive oil. Expert tasters
    coming from other countries in the world are allowed to take part. Applicants for the
    “International Competition FLOS OLEI” or people who have any kind of relationship
    with the participating farms are not allowed to be part of the panel. Expert tasters
    connected in any way with the participating farms are allowed to attend only as auditors, in
    order to make transparent the work carried out by the panel.


    Boken for 2018 offentliggjøres i kveld og samtidig med den verdens 20 beste olivenoljer, i henhold til panelets vurdering.

    Olivenoljen vi importerer, Abbae de Queiles fra Hacienda Queiles i Navarra, havnet blant de tyve beste igjen. Det gjorde den også i 2016. Den vant i kveld gull i kategorien Monovarietal (ikke blend av flere oliventyper) og fruttato leggero (lett fruktig). Har hatt sms-storm på telefonen fra glade produsenter som befinner seg i Roma i kveld for prisutdeling og fyndord.

    I Norge er oljen å få på Frogner Special, Tjøme Kolonial, restaurant Ett bord og Mølleren Sylvia. Link til olivenlundens nettside:
    Hacienda Queiles

    Tidligere i år ble Hacienda Queiles utnevnt til Spanias beste olivenlund for fruktig og moden olivenolje av landbruksministeriet der. Nylig ble olivenlunden også tatt opp i Spanias Circulo Fortuny, der man finner det ypperste Spania har å by på av matprodusenter:

    Hacienda Queiles, awarded “The best Extra Virgin Olive Oil of the World” in its category by Flos Olei Guide 2016, joins Círculo Fortuny, the only association recognized abroad as the legitimate voice and representative of Spain’s high end goods and services companies and world-renowned cultural institutions.
    Abadía Retuerta, Castillo de Canena, Cinco Jotas, Dehesa de Los Llanos, Gramona, LA Organic, Marqués de Griñón Family Estates, Marqués de Murrieta Estates & Wines, Numanthia, Osborne Vinos Viejos, Real Conservera Española, Vega Sicilia, Viñedos and Bodegas Sierra Cantabria and Hacienda Queiles take part of the gastronomic heritage of the asociation chaired by Mr Carlos Falcó, Marqués de Griñón.

    Flos Olei guiden er et seriøst verk med mye informasjon for den som er glad i olivenolje og vil vite mer. Av de ca 1800-2000 oljene som er med havner ca 500 i katalogen, og tyve velges ut i egne kategorier som beste representant for disse.

    For 40 euro får man praktfullt lesestoff for mørke vinterkvelder:

    http://www.marco-oreggia.com/pdf/flosolei_schedelibreria_2018.pdf

    App-versjonen. Grei å ha med når man står og kikker på en flaske olivenolje i en butikk (Android - det finnes emulatorer som kan kjøre Android-apps på iPhone og iPad):

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.flosolei.europe2018

    Abbae - 100% Arbequina oliven
    Alhema - 90% Arbequina og 10% Arroniz

    aceite-queiles-foodtrategy (1).jpg
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Når det gjelder fermentering, er det grunnen til at Elisabeth holder kurs og selger ulikt utstyr, så folk kan lage det billig selv, noe hundreder nå gjør utfra kursaktiviteten å dømme. Det er en god utvikling. Det å få folk til å gjenoppta gamle preserveringsteknikker er bra og morsomt. Skaper mye begeistring. Selv har jeg årets grønnsaker liggende i myrmose i potetkjelleren i år, for å teste den metoden for å holde dem friske i konsistens gjennom vinteren. Fikk en rødbet på senvåren som jeg hadde vansker med å tro var lagret over vinteren.
    »Myrmose. Vidundermiddel.».
    Vi får se. Men den rødbeten var helt fast og som om tatt rett opp av jorden.
    Ja, skal man basere seg på slikt må man nesten gjøre det selv, ellers blir det dyrt. Jeg har selv fermenteringskrukke fra Mølleren og har laget surkål, jordskokker, rødbeter, chilisaus osv. Pleier også å sylte en del grønnsaker - det må nesten til når "alt" er ferdig ganske samtidig. Grunnet et armbrudd sist høst oppdaget jeg en annen konserveringsteknikk for jordksokker: La de overvintre i jorda. De var helt fine våren etterpå. Det skjer visstnok ett eller annet med sukkeret i de når de fryser, men smaken var som ellers.

    Jeg er helt for at man tar opp gamle teknikker, bruker det som vokser lokalt, lever noenlunde i pakt med årstidene og kjøper kvalitet og alt det der. Der jeg imidlertid detter av er når det omtrent blir slik at historien bak produktet blir viktigere enn selve produktet. Alt man kjøper i butikken er jo dyrket av en bestemt bonde ett eller annet sted i landet (eller utlandet), men man vet ikke eksakt hvem. Og jeg mener også at det ikke er noe å utsette på det man får kjøpt på en helt vanlig dagligvarebutikk så lenge man handler ting det er forutsetninger for å dyrke her til lands. Fenalårene som selges på Rema er ikke av lav kvalitet fordi man ikke vet hvor dyret har beitet - det er av lav kvalitet fordi det er altfor, altfor salt og sikkert tatt en del snarveier undeveis.

    Siden jeg har begynt med noe speking og tørking hjemme har jeg lest meg litt opp på prosesser osv - et tema som stadig dukker opp er bruken av nitritt (E250) og nitrat (E251/E252). Som nevnt tidligere i tråden er sistnevnte ikke brukt i norsk produksjon av spekemat, men svært mye, om ikke all fjong skinke fra sør-euroa inneholder begge. Folket er bekrymret for at det er giftig osv - det er det også. I store doser og ved høy varme. Men den suverent største kilden til inntak av nitritt i kostholdet er grønne blader som spinat. Som selvsagt øko-junkiene synest er helt topp. Det er mye farligere å varme opp spinat to ganger enn å spise skinke med E-251 eller E-252

    På produsenter av skinke som skryter av ikke tilsatt nitritt/nitrat så er det vissnok vanlig å bruke eksempelvis selleripulver, som da har nitritt naturlig. Men da er det plutselig greit så lenge det ikke står et E-nummer på pakken. Det finnes faktisk en anbefaling for maks inntak av grønne blader pr. dag - men den er såpass høy at man skal jobbe hardt for å nå den. Det er ikke slik at fordi noe er naturlig., økologisk, kortreist og man vet hvor det er dyrket så er det helt fritt for alt som er skummelt.

    E-250 = nirittt = fælt
    Selleripulver = nitritt (eneste grunn til at det brukes i spekemat) = helt topp.

    Grunnen til at spansk og italiensk og norsk skinke er delikat rosa i fargen og at bacon ikke blir grått ved steking er....trommevirvel... nitritt. eller E-250, om du vil. Sjekk en spansk eller italiensk skinke neste gang - det står nok E-250 og E-251 eller E-252 på den. Det brukes for å gi den delikate fargen, samt forhindre vekst av Clostridium botulinum - den dødligste giften som finnes i naturen. Ett gram av sorten krystalisert er nok til å ta livet av en million personer. Alle kjente dødsfall av sorten i Norge kommer angivelig fra hjemmeprodusert rakfisk. Det var lenge et ikke-tema i den vestlige verden, men har dukket opp etter at folk begynte å lage alt mulig selv. Industrien har mer koll på dette.

    Fenalårene mine lager jeg dog kun med vanlig salt. De er laget på ferske lår fra Gilde, beitested og bonde ukjent, kjøpt til 79 kroner pr kilo når Menyen nede i gata hadde salg. Saltet med vanlig havsalt i kjipe 5-kilossekker fra Rema. De er veldig mye bedre enn det man typisk får kjøpt vakumpakket - det er først og fremst fordi de ikke er ihelsaltet. Om de har beitet på fjellet eller ikke aner jeg ikke - er uansett ikke der slaget står. Den lille muggen som kom er tørket av med klut dyppet i 90% vann og 10% eddik fra Idun.
    Man trenger ikke engang selleripulver, jeg bruker ofte selleri i min lake istedenfor nitrittsalt, tar da hel stangseller og litt vann i blenderen og lager en pure som jeg blander vanlig saltlake. Funker fjell.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Man trenger ikke engang selleripulver, jeg bruker ofte selleri i min lake istedenfor nitrittsalt, tar da hel stangseller og litt vann i blenderen og lager en pure som jeg blander vanlig saltlake. Funker fjell.
    Da lærte jeg noe i dag også, takker!

    Poenget var dog, som du sikkert skjønte, den smått komiske opptattheten av alt som er merket som "tilsatt", spesielt når det har en E foran seg kontra når det samme finnes naturlig i varer. Da er det plutselig rent og pent.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    I dag har jeg, om ikke direkte laget, så i det minste assistert i produksjon av kransekake. Mandlene kvernet og massen trykket ut i formene på en ca 40 år gammel kjøkkenmaskin. Formene er sikkert fra før krigen. Oppskirften i sirlig løkkeskrift med tydelig feminint preg i en notatblokk fra mange tiår siden. Mitt bidrag var strengt tatt å kjøpe mandlene, kjøpe melisen, hente den gamle maskinen hos svigers (vår moderne har ikke kakekniv) og assistere ved utsprøyting av ringene. Samboren min gjorde resten, barna kvernet mandlene tre ganger - det stod det i den gamle notatblokken at man skulle.

    Særlig flere husflidpoeng enn dette synest jeg det er vanskelig å score.

    Formene, maskinen og opskriften kommer fra samboerens farmor. Jeg fant spesielt den dedikerte (også arvede) kakeboksen fascinerende - med sirlig stabling rommet den akkurat alle 18 kransekakeringene til trodd for kun ca 10 cm høyde på boksen. Tilfeldig? Neppe.

    Smellbongbonger og norske flagg er scoret fra Nille. Snart er det jul.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    En ikke ubetydelig del av kvelden i går ble satt av til produskjon av leverpostei, ca 4 kilo totalt (tåler fint frysing). Jeg spiser ikke særlig med leverpostei i utgangspunktet, men samboeren og barna er glad i det. Jeg er dog den i familien som med svært stor margin har det mest avsalppede forholdet til håndtering av rått kjøtt og innmat. Å overvære produksjon av leverpostei må være hva vegetariantere blir utsatt for om/når/hvis de kommer til helvete. Det er mye blod og gørr, seig, udefinerbar masse og lukter ikke spesielt godt før steking heller.

    Lagde to ulike varianter med ganske ulike oppskrifter, ene med lever og spekk, andre med lever + fett svinekjøtt (kvernet svineribbe f.eks, jeg brutke medisterdeig med ca 30% fett + en spekklump). Første krydert med salt, pepper, nellik, malt ingefær og svært lite løk - tykk bechamelsaus uten muskat. Eggeplommer og piskede eggehviter. Andre med allehånde, mye løk, timian, salt, pepper, egg - og denne med muskat i bechamelsausen. Første skulle kvernes seks (ja, 6) ganger, andre kvernet jeg to for en grover konsistens. Begge stekt i vannbad på vanlig måte. Førtenenvte fra samboerens farmor, andre fra Tom-Victor Gausdal.

    Spesielt vakkert er det ikke...

    lever.JPG
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Vakkert nei, men godt ble det sikkert. For oss som er carnivore blir det mye underveis i matlagingen som ikke er pent å se på, men som er nødvendig. Begge oppskriftene er uten ansjos ser jeg, det er uvanlig. Ansjos er jo et ypperlig krydder som kan brukes til mye.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Vakkert nei, men godt ble det sikkert. For oss som er carnivore blir det mye underveis i matlagingen som ikke er pent å se på, men som er nødvendig. Begge oppskriftene er uten ansjos ser jeg, det er uvanlig. Ansjos er jo et ypperlig krydder som kan brukes til mye.
    Det var en glipp i "gjengitt etter hukommelsen", den gammeldagse var med ansjos, ja.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Mye tåpelig E-frykt. Mange E-stoffer er helt naturlige, som man bl.a. ser i welds innlegg og i cruisers. Samtidig kan det være greit å vite at man advarer mot at barn skreller konvensjonelle klementiner, fordi skallet er stint av sprøytemidler og organofosfater. I Danmark anbefaler man at barn ikke skal skrelle appelsiner og klementiner. Merkelig nok er det strengere kontroll med dette i USA (dvs - det var strengere kontroll, før Trump. Kontrollmyndigheten er noe EPA nå arbeider med å fjerne.)
    https://ing.dk/artikel/sproejtegift-i-99-procent-af-danske-boerns-urin-158492

    Sprøjtegifte, som hæmmer børns udvikling og giver lavere IQ, bliver fundet oftere i danske end i amerikanske børn, viser undersøgelse fra Syddansk Universitet.

    I Norge er vi spesielt slepphendte med omgang med stoffer som migrerer til kroppens kretsløp og vi er verdensledende når det gjelder antallet slike - muligens et mesterskap vi burde unngå å konkurrere i. Men vi har en holdning vi ikke er tjent med når det gjelder overdreven tro på at "det er trygt her".

    https://www.dn.no/d2/2014/05/29/Milj/farlige-forbindelser
    Nordmenn har 400 syntetiske kjemikalier i blodet. Ingen vet hva det gjør med oss. Er vi forsøksrotter?

    Har du kompost har du en grei test her:

    Skall fra økologiske appelsiner og klementiner brytes ned.
    Det gjør ikke skall fra konvensjonelle, siden bakterier ikke overlever på disse. Skal du lage noe som krever rasping av appelsinskall burde dermed valget være enkelt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Også morsomt med epler som råter innenfra.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Også morsomt med epler som råter innenfra.
    Det er en helt naturlig prosess som skyldes at eplet har blitt omdannet til sukker og at det har opphørt å produsere etylen pga at modningen er opphørt; i noen tilfeller kan det også skyldes en soppinfeksjon i hulrommene ved kjernen, avhengig av epletypen.

    Noen typer frukt som epler og pærer skiller ut store mengder etylen under modningen. Dette skjer samtidig med en økt respirasjon (celleånding) i en periode hvor frukten har mest appetittvekkende farge, lukt og konsistens. Stivelse og organiske syrer blir omdannet til sukker som gir god smak. Dette stadiet kalles fruktens klimakterium. Frukt som responderer på etylen kalles klimakterisk frukt. Eksempler på klimakterisk frukt er eple, banan, avokado, cherimoya, fiken, mango, oliven, fersken, pære, plomme, tomat, og persimon.
    Eksempler på ikke-klimakterisk frukt er kirsebær, citrus, vindruer, ananas, jordbær og vannmelon.
    Det er mange faktorer som stimulerer etylensyntese i planter, inkludert etylen selv. Selvstimulering kalles autokatalytisk etylensyntese. Dette skjer ved at etylen gir økning i ACC oksidase som gjør at det lages enda mer etylen. Etylen brukes i bananmodnerier for å få jevn modning av bananer. Gamle husråd som å få økt modning av grønne tomater om høsten ved å lagre dem sammen med epler får derved også sin forklaring. Høy konsentrasjon av karbondioksid hemmer etylenvirkning.


    Her får du tips om når man skal ta eplet for lagring, ev. når det har hengt for lenge til at det kan lagres:

    Why Do Apples Rot Inside Before They Drop? | Home Guides | SF Gate
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Ok - jeg trodde at når et eple har blitt liggende på benken et par måneder og fortsatt er helt fint på utsiden og ser ut som et vrak inni så var der en indikator på at ting var godt sprayet. Er forsåvidt godt kjent med fenomenet fra mango og avokado, men der ser man gjerne relativt raskt på yttersiden at ting har blitt dårlig inni.

    Ditto med de gode norske eplene, de holder mye kortere enn mye annet. De blir også etter hvert «melne» eller hva jeg skal kalle det. Det tar laasaang tid før det skjer med ymse variasjoner over «pink lady» og «Granny Smith» fra butikken
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Mykje spennande her. Eg er endå ikkje starta på julebaksten, men kona har laga lefser. Vi må nok lage fleire, og jentene forlangar 7 sortar. Eg skal bidra med Sarah Bernard. Men mitt ansvarsfelt er julemiddag m/dessert. (bukkeribbe, karamellpudding, molte- og bringebærfromasj. Så har eg lurt litt på om det kan vere lurt å kjøpe ein heil kalkun, og dele denne opp før steiking. Billeg og ganske lett mat innimellom dei store slaga.
    Andre framlegg til romjulsmat?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Er hel kalkun så billig? Ganske stort svinn. De siste par årene har vi kjøpt fileter, men nå er vi riktignok bare 4-5 stykker til middag på nyttårsaften.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mykje spennande her. Eg er endå ikkje starta på julebaksten, men kona har laga lefser. Vi må nok lage fleire, og jentene forlangar 7 sortar. Eg skal bidra med Sarah Bernard. Men mitt ansvarsfelt er julemiddag m/dessert. (bukkeribbe, karamellpudding, molte- og bringebærfromasj. Så har eg lurt litt på om det kan vere lurt å kjøpe ein heil kalkun, og dele denne opp før steiking. Billeg og ganske lett mat innimellom dei store slaga.
    Andre framlegg til romjulsmat?
    And. Så mye mye bedre. Les oppskrifter på dansk juleand.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Mykje spennande her. Eg er endå ikkje starta på julebaksten, men kona har laga lefser. Vi må nok lage fleire, og jentene forlangar 7 sortar. Eg skal bidra med Sarah Bernard. Men mitt ansvarsfelt er julemiddag m/dessert. (bukkeribbe, karamellpudding, molte- og bringebærfromasj. Så har eg lurt litt på om det kan vere lurt å kjøpe ein heil kalkun, og dele denne opp før steiking. Billeg og ganske lett mat innimellom dei store slaga.
    Andre framlegg til romjulsmat?
    Prøv å få tak i en Black Turkey fra Homlagarden. De er saftige og møre og slett ikke som vanlig kalkun. Veldig godt kjøtt.

    Homlagarden |
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Mykje spennande her. Eg er endå ikkje starta på julebaksten, men kona har laga lefser. Vi må nok lage fleire, og jentene forlangar 7 sortar. Eg skal bidra med Sarah Bernard. Men mitt ansvarsfelt er julemiddag m/dessert. (bukkeribbe, karamellpudding, molte- og bringebærfromasj. Så har eg lurt litt på om det kan vere lurt å kjøpe ein heil kalkun, og dele denne opp før steiking. Billeg og ganske lett mat innimellom dei store slaga.
    Andre framlegg til romjulsmat?
    And. Så mye mye bedre. Les oppskrifter på dansk juleand.
    Stemmer i med Deph her. En av mine beste romjulsmiddagsminner var da jeg fikk servert stekt and med morkler av en polsk kollega for noen år siden. Oppskriften ville han ikke ut med men himmelsk var det.

    Forøvrig, etter å ha vært mye i Polen de siste årene gleder det meg virkelig at de har begynt å finne tilbake til det kjøkken femti år med kommuniststyre prøvde å viske ut. For ikke å snakke om at de innbitt forsøker å reversere den kriminelle heinekenifiseringen de og resten av de sentraleuropeiske landene har blitt utsatt for siden frigjøringen.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Noen som baker smultringer og fattigmenn til jul? Kanskje fruen lager?

    Tipset her er å bruke animalsk smult, ikke vegetabilsk fett som flott-fett etc.
    Hvorfor animalsk smult? Fordi smaken blir bedre! Før i tiden brukte dem alltid animalsk smult til disse godsakene.

    Hvor får du kjøpt animalsk smult?
    Hard case. Det er kun Nurture/Gilde som produserer og kun enkelte butikker tar det inn, du finner det i såfall i frysedisken a struller på 500g.

    PS! Husk noen ss cognac i fattigmenn. God bakst!

    Skjermbilde 2017-12-13 kl. 20.03.49.jpg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Mykje spennande her. Eg er endå ikkje starta på julebaksten, men kona har laga lefser. Vi må nok lage fleire, og jentene forlangar 7 sortar. Eg skal bidra med Sarah Bernard. Men mitt ansvarsfelt er julemiddag m/dessert. (bukkeribbe, karamellpudding, molte- og bringebærfromasj. Så har eg lurt litt på om det kan vere lurt å kjøpe ein heil kalkun, og dele denne opp før steiking. Billeg og ganske lett mat innimellom dei store slaga.
    Andre framlegg til romjulsmat?
    And. Så mye mye bedre.
    Det meste er strengt tatt bedre enn kalkun. At dette har blitt hovedingrediens i et festmåltid er et av livets store mysterier. Listen over ting som er bedre, lettere og raskere å tilberede enn kalkun er relativt lang.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja kalkun er noe rare greier. Eneste tipset jeg har for denne vedersyggeligheten er å dynke den i lett saltlake et døgn og så steke på hard varme.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Ja kalkun er noe rare greier. Eneste tipset jeg har for denne vedersyggeligheten er å dynke den i lett saltlake et døgn og så steke på hard varme.
    Jeg løser det ved å gå forbi den i butikken så kan den ligge der den ligger - det er det enkleste.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja kalkun er noe rare greier. Eneste tipset jeg har for denne vedersyggeligheten er å dynke den i lett saltlake et døgn og så steke på hard varme.
    Jeg løser det ved å gå forbi den i butikken så kan den ligge der den ligger - det er det enkleste.
    Jepps de og grandiosaene til 25 kroner og sommerkotelettene . Ikke verdt det. Spis en banan i stedet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Ja kalkun er noe rare greier. Eneste tipset jeg har for denne vedersyggeligheten er å dynke den i lett saltlake et døgn og så steke på hard varme.
    Jeg løser det ved å gå forbi den i butikken så kan den ligge der den ligger - det er det enkleste.
    Vanlig kalkun gidder jeg ikke bruke til noe som helst. Men jeg fikk som tidligere nevnt noen prøver på Homlagardens Sorte kalkuner. Dette er villfugl sammenlignet med fabrikk-kalkunene og de går ute på Homlagarden. Saftig, smakfull og med en kjøttstruktur som oppfører seg helt annerledes fra kalkun i ovn og stekepanne. Faktisk som en god dansk juleand, om man har prøvd det, men betraktelig større.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Har helstekt gås et par ganger dette året. Det er noe helt annet enn kalkun og smaker "mere" enn and
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Mykje spennande her. Eg er endå ikkje starta på julebaksten, men kona har laga lefser. Vi må nok lage fleire, og jentene forlangar 7 sortar. Eg skal bidra med Sarah Bernard. Men mitt ansvarsfelt er julemiddag m/dessert. (bukkeribbe, karamellpudding, molte- og bringebærfromasj. Så har eg lurt litt på om det kan vere lurt å kjøpe ein heil kalkun, og dele denne opp før steiking. Billeg og ganske lett mat innimellom dei store slaga.
    Andre framlegg til romjulsmat?
    And. Så mye mye bedre.
    Det meste er strengt tatt bedre enn kalkun. At dette har blitt hovedingrediens i et festmåltid er et av livets store mysterier. Listen over ting som er bedre, lettere og raskere å tilberede enn kalkun er relativt lang.
    Svineribbe er like høyt oppe på min liste over ubrukelige festmiddager.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg syns ikke homlagården kalkun var særlig mye å skryte av, et hakk opp fra "vanlig" kalkun men flere hakk ned fra nesten hvilken som helst kylling. Det samme gjelder kalkunen fra Holte gård. Gørr kjedelig. At man kan sammenligne noe av dette med and er for meg uforståelig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jeg syns ikke homlagården kalkun var særlig mye å skryte av, et hakk opp fra "vanlig" kalkun men flere hakk ned fra nesten hvilken som helst kylling. Det samme gjelder kalkunen fra Holte gård. Gørr kjedelig. At man kan sammenligne noe av dette med and er for meg uforståelig.
    And: Mørkt kjøtt, svært mye fett, svært mye smak, saftig
    Kalkun: Lyst kjøtt, magert, lite smak, blir lett tørt

    Er jo nesten det samme da...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har helstekt gås et par ganger dette året. Det er noe helt annet enn kalkun og smaker "mere" enn and
    Jeg er nysgjerrig fordi jeg aldri har smakt gås. Er jo ikke å oppdrive på det lokale samvirkelaget.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Confiterte lår av gås er snadder. Fett og deilig.

    Om du snakker med folkene på en anstendig butikk kan de helt sikkert skaffe til deg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Confiterte lår av gås er snadder. Fett og deilig.

    Om du snakker med folkene på en anstendig butikk kan de helt sikkert skaffe til deg.
    Høres godt ut. Andeconfit med sprø pommes frites og skarp sennep er en vinner her. Gås høres spennende ut. Ok kanskje Meny eller min lokale slakter kan bli til hjelp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn