Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Apropos nitrittsalt, manglet litt til et prosjekt å ba kjærringa kjøre innom meny på vei hjem fra jobb idag, han gjøken med 3 meter hatt i kjøttdisken skulle ha 200 TOHUNDREKRONER for en kilo. Svindel!

    Kona ringte meg på jobb å lurte på om det var riktig pris hvor jeg kunne opplyse at en sekk på 25kg koster drøye 500lappen til meg i utpris..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Jacobs tok «bare» hundre pr kilo. Kunne fått på strøm-larsen for en femtilapp. Kjøpte meg Prague Powder nr 1 og 2 (2 er med nitrat) fra England på e-bukta. Kostet litt, men går såpass små mengder at det burde holde noen år
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tegn på at man blir svindlet til den store gullmedalje. Meny er flinke til slikt. Jeg kjøpte 5 kg hos Brakstad. Husker ikke eksakt pris men det var ikke så veldig mye over en hundrelapp ( i alle fall godt under 150, kjøpte et par andre ting og så ikke så nøye etter). En grunn til at jeg liker å handle kjøtt der også, og ikke på Meny med mindre de har spesielle tilbud.

    Anbefaler å handle her, en god ekte og no-bullshit slakter. (kjøtt, spekemat, pølser og ymse). Leverer mest til restauranter, butikker og hoteller og slikt, men de har et utsalg også.

    H. Brakstad Eftf. AS | Kjøttutsalg | Pinnekjøtt | Spekemat | Pølser Bergen

    Ligger <20 minutters kjøring fra Bergen sentrum om det ikke er trafikk.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har sikkert nevnt det før men sier det igjen. verdensmat.no er en helt fantastisk side for oppskrifter og inspirasjon. Dette er ekte og med glede.

    Siste rett har jeg ikke lagd selv men ble litt sulten. Godbitutgaven av hva spanjakkene kan finne på å spise mellom 13-15.

    Lentejas: Spanske linser med chorizo | Verdensmat

    ¡Hola mamá! ¿Cómo se hace ..?
    2017.12.19_Lentejas_VM_041.jpg

    Selv om du ikke liker linser eller mat i det hele tatt er det moro bare å lese disse sidene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Da har jeg lagt coppan til speking i spekeposer. Lagde to varianter basert på hva jeg fant på nettet så får vi ser hvordan det går. Hadde ca 2.5 kilo svinenakke så det skulle bli rundt 1.7 kilo ferdig produkt. Kostpris blir rundt 200 kroner - kjøpte en svinenakke fra Jæren Smak, men fikk den rimelig på Jacobs(!). Ikke fått ånden over meg for å lage salami ennå, men det er neste prosjekt.

    Fenalårene ble, om jeg skal si det selv, jævla bra. Jeg har hatt de hengende til tørk i kjelleren som har holdt 16-17-18 grader underveis så det er ikke veldig spesielle klimatiske forhold som trengs for å få det til. Jeg har et eldre hus, så luftingen foregår gjennom ventiler så en viss bevegelse i luften er det, om enn ikke veldig mye. Målte aldri luftfuktigheten siden jeg uansett ikke får gjort noe særlig med den. Dannet seg noe hvit mugg på de, men det er bare å tørke av underveis med en klut vridd opp i sterk saltlake eller eddikkvann. To av de fire har blitt konsumert og ingen har rapportert om skadevirkninger så langt. Ser ut som 0.8 døgn salting / kilo er passe lenge for mine preferanser og det er veldig, veldig mye mindre salt enn de man varnligvis får kjøpt. Brukte helt vanlige, vakuumpakkede lammelår fra Gilde til 79 kroner kiloen. Det funker visstnok helt fint med fryste også, men har ikke prøvd selv. Da er det imidlertid viktig at de er 1) tint og 2) kalde før man legger de til salting.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    De glemmer det beste: spis noe annet. Jeg har fått servert mye rart på topprestauranter, men aldri kalkun.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Snappet opp litt av overskuddsmateriellet på den lokale Menyen i dag: Skinkestek fra Jæren smak til 29 kroner kiloen og flotte svineknoker til 19 kroner kiloen. Lurer på å ta turen på onsdag når de åpner etter ferien og snappe med meg noe til. Fint å lage pulled pork og lignende av og kan produseres i store mengder og porsjonsfryses. Det var også salg på pinnekjøtt denne uken - det finner jeg midlt fascinerende. Jeg pleier å bunkre opp i frebruar eller deromkring og slenge i fryseren.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Huset er skrubbet og julebrygget smakes på.

    Torskefileten ligger klar til festmåltid i kveld, dog frossen... Servert med tynne lefser selvsagt.

    torsk.jpg
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har hatt andelår putrende i sitt eget fett i et par timer så den frossne fisken kan dere ha billig for meg :cool:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Skal spise dry aged ytrefilet mer frites og peppersaus i dag. Bør jeg skjære av det ytterste av kjøttet som er litt hardt eller er det rett på grillen med alt sammen?

    Det slik ut
    FC434128-C072-4E9A-8A3C-C5A5E71CFB0D.jpg
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.633
    Antall liker
    1.332
    Jeg pleier å steke med, og heller skjære av etter det har hvilt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Skjær det av først, tåpelig å skjære av deilig steikeskorpe
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.633
    Antall liker
    1.332
    Etter at jeg for noen år siden fikk kaldrøkt villaks i gave har jeg ikke sett meg tilbake. Jeg ser ikke bort fra at det er noe voodoo med i spill siden jeg avskyr oppdrettsnæringen, men for meg smaker røkt soyalaks papir i forhold. Takk og lov har jeg en fiskegal svoger som ikke er noe begeistret for smaken av fisk, så tilgangen er sikret.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.058
    Antall liker
    11.489
    Sted
    Ytterst i havgapet...

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Dobbeltside om geiteproduksjon og annen aktivitet på Kandal gard og kjøt (Nordfjord) i Klassekampen i dag. Noe Arve kjenner til?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    7.976
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dobbeltside om geiteproduksjon og annen aktivitet på Kandal gard og kjøt (Nordfjord) i Klassekampen i dag. Noe Arve kjenner til?
    Har sjølvsagt prøvd Kandal geit. Dette er godt geitekjøt, men det er mindre særpreg enn kystgeita. Kandal driv meir kommersielt, sjølvsagt, og då "haustar" ein dyra så tidleg som råd. Det er sterkt fordyrande å vinterfore, og i Kandalen har dei ikkje kystbeite, slik at dyra kan beite på tare om vinteren.
    Bog av kje er nydeleg grillmat, og kandal mårpølse er god og tradisjonell spekemat. Men sånn reint personleg likar eg betre kjøtet av eldre dyr, og av dyr som har gått på vinterbeite. Og så lagar eg endå betre mårpølse sjølv (ikkje etter norske tradisjonsoppskrifter, men etter inspirasjon etter spanske, portugisiske og kroatiske spekepølser. Altså med kvitlauk og chili og/eller paprika, og ikkje så mykje nellik m.m.)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.697
    Antall liker
    2.298
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg var innom et av de lokale ysteriene i dag og kjøpte bøffelmozzarella fra dagens produksjon. Dette er en av verdens store oster når en får den dagsfersk og en av verdens kjedeligste oster når den har vært avkjølt i noen dager. Jeg er heldigvis omgitt av mange små ysterier så jeg får dekket behovet mitt.
    img_LTEwMTc1MjYyMDI.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ahhh, dagsfersk mozzarella fra den lokale butikken på hjørnet er noe av de jeg savner mest med Roma rundt lunchtider. Deilig bakverk fra bakeren, deilige skinker og helt fersk mozzarella og litt tomat, det er lunchen sin det. :)

    Og gjerne en Peroni grande på deling. Er jo tross alt bare lunchtid. GT og hele grande får vente et par timer til. Og vinflasker må jo tømmes når de først har blitt åpnet. Ah, bella fucking Italia. :-*

    Forresten skuffende at det ikke finnes utsalgssteder for Kandal gard og kjøt i Hordaland eller Rogaland. Eller lenger sør og øst. Bare møringer, romsdøler, sogninger og fjordinger som sammen med folk fra Orkanger (metropol, serru) som får nyte de produktene, som ser ganske interessante ut og sikkert er edruelig priset siden de selges på Coop. :(
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har tenkt å øve meg mer på egne pastasauser, bruker for mye ferdigsauser, og fokuserer først på lys saus.
    Det er enkelt å lage hvit saus med mel og melk og tilsette ost og krydder.
    Men jeg har ikke prøvd varianter uten mel, som de tunge italienske laget på bare smør, kremfløte og ost. Kona syns det høres drøyt ut.
    Muskat går igjen i oppskrifter, og hvit pepper. Tenker den skal brukes til, med røykelaks og skinke.

    Noen med erfaring, og gode tilleggstips om lys pastasaus?
    Urter, ostetype, salat til?

    ps: jeg elsker kraftige muggoster, funker det i pastasaus?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Du kan bruke kraftige muggoster som pastasaus. Smelt det rett i pannen og tilsett evt litt kokevann fra pastaen. En god Gorgonzona er topp til dette.

    Du kan også bruke kremoster for en annen variant. (Tine, Philadelphia, Snøfrisk etc.)

    Cacio e pepe er også enkel. Smelt smør og ha i pepper og la det frese litt. Hiv i en halv kopp med kokevann og endel parmesasn. La det smelte. T a av varmen og tilsett litt Pecorino Romano.

    Aglio Et Olio er en annen. Ha endel gog olivenolje i en panne sammen med hvitløk, litt salt og noen chiliflak. Surre hvitløken i dette til den er myk. Litt sitron og persille kan hives på helt til slutt om man vil.

    Carbonara. Stek noen baconbiter (elt guanciale eller pancetta) med mye fett slik at det blir et lag med stekefell i pannen. Pisk et par egg sammen med mye pepper og revet parmesan eller pecorino (eller en blanding). Tilsett bacon og olje til pastaen og ta bort fra varmen. Tilsett så eggene når det har fått kjølt seg litt, slik at ikke eggene blir til eggerøre. Spe ut med kokevann fra pasta til riktig kosistens. Salt og mer pepper. (Noen liker litt hvitløk sammen med baconet også)

    Ta en god stekechorizo med mye fett og grav ut kjøttet fra den og stek som om det var kjøttdeig sammen med litt hviløk og olje.

    Smelt smør og ha i en del hakket fersk salvie. La det surre litt og tilsett litt salt. Kanskje en skviv med sitron også.

    En kladd med god hjemmelaget klassisk grønn pesto.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Glimrende, Gjestemedlem!
    Nøyaktig hva jeg trenger på en fredag. Da blir det carbonara ikveld, pluss en saus til.
    Hva med vin til lys pastasaus? Hvitvin er vel å foretrekke selv til carbonara?
    Til blåmuggost kjøper jeg gjerne Ripasso, kanskje en sånn i reserve til min egen saus nr 2 "far sin saus"
     

    Lydbildeja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Innlegg
    250
    Antall liker
    448
    Glimrende, Gjestemedlem!
    Nøyaktig hva jeg trenger på en fredag. Da blir det carbonara ikveld, pluss en saus til.
    Hva med vin til lys pastasaus? Hvitvin er vel å foretrekke selv til carbonara?
    Til blåmuggost kjøper jeg gjerne Ripasso, kanskje en sånn i reserve til min egen saus nr 2 "far sin saus"
    En Pinot Noir rødvin vil kanskje smake godt til Carbonara?
    Tenker lys ostepastasaus som er mild med en Pinot Noir fra Bourgougne som er ganske mild vil smake godt i lag.
    Er ingen ekspert,bare en tanke jeg fikk. :)

    Sent fra min LG-D802 via Tapatalk
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ja, det var denne særnorske fløtecarbonaraen, da.

    Forsåvidt god, men der er vel ikke ekte carbonara?
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    I don't know. Det er sånn jeg lager den - også ofte med hvitløk i.
    Tar gjerne imot andre oppskrifter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn