MARTEN DESIGN og venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Jeg har bestilt IsoAcoustics Gaia III til mine Miles III. Satser på at det fungerer.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Til alle dere som er usikre på om Marten høyttalerne deres fortjener nye sko: Det er ikke noe å lure på! Sjekk de dyrere variantene av Marten. De leveres originalt med gode føtter å stå på. Jeg har testet på gulv med keramiske fliser og på parkett. Begge på betonggulv under.

    Jeg er dessverre ikke lenger eier av Miles 5. Savner dem. Her er et innlegg jeg tidligere har skrevet: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/olav-e-s-ryddesjau.98056/post-3224861

    Lykke til!

    Mvh Olav E
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Hei!

    Til alle dere som er usikre på om Marten høyttalerne deres fortjener nye sko: Det er ikke noe å lure på! Sjekk de dyrere variantene av Marten. De leveres originalt med gode føtter å stå på. Jeg har testet på gulv med keramiske fliser og på parkett. Begge på betonggulv under.

    Jeg er dessverre ikke lenger eier av Miles 5. Savner dem. Her er et innlegg jeg tidligere har skrevet: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/olav-e-s-ryddesjau.98056/post-3224861

    Lykke til!

    Mvh Olav E
    Høres lovende ut. Jeg har enda ikke fått mine Gaia. Miles 3 har litt andre føtter enn Miles 5, uten at det burde ha noe å si. Sånn rent visuell burde jeg kanskje ha kortere skruer enn de du hadde på bildene.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Kortere skruer ser nok bedre ut. Om du ikke vil kappe de originale skruene, så finner du nok noen på nettet.

    Mvh Olav E
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    iso_marten_1.jpg

    Nåvel, jeg er litt treg med å legge ut bilde av Gaia III på mine Miles 3 her, men prøver meg på et mobilbilde. Det viste seg at de korterste skruene som følger med i pakken til Gaia III passet perfekt til org. føttene til Miles 3 (så her var det bildet fra Miles 5 som forvirret meg, men føttene til Miles 3 og 5 er jo ikke like). Så Gaia var ultralett å skru på plass - jeg kan riktignok fininstille Gaia-ene slik at IsoAcoustics-logoen står rett mot lytteposisjon. Men jeg har nå spillt på dem en stund slik de står nå, og det låter mye bedre enn de orginale "knottene" :) Generelt mye "ryddigere" lydbildet, og bedre bass spesielt hvis jeg skrur opp volum litt. Føler også at jeg blir mindre lyttetrett enn før, men det kan nok også skyldes andre små endringer i oppsettet, så skal ikke påstå at akkurat det skyldes Gaia III. Men hvis jeg hadde problemer med å betale strømregningen hadde jeg nok betalt strømmen først. Det er tross alt ikke snakk om natt og dag her, men i forhold til prisen er oppgraderinger klart verdt hver en krone :).
     
    Sist redigert:

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    3.822
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Holdt på å ble uvenn med Marten- etter alt for lang ventetid.
    Nå får vi se om disse klarer å gjøre godt for en mer enn suboptimal leveringsopplevelse.
     

    Vedlegg

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Det må jeg si. Ser bra ut. T.o.m. riktig finish :). Får håpe de var vært ventetiden. Dette er nok den Marten-modellen jeg også ville valgt nå hvis jeg ikke var så gnien (jeg får fortsette å kjøpe flax-lodd. Vant 500 kr. her forleden, så det er kanskje en start).
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Hvis noen har sett begge utgavene, hva syns dere er penest på Marten Parker Duo, Walnut eller Piano Walnut? Hva ville dere valgt?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvis noen har sett begge utgavene, hva syns dere er penest på Marten Parker Duo, Walnut eller Piano Walnut? Hva ville dere valgt?
    Hadde kjørt blank hver dag hele uka, husker ikke sist gang jeg hadde matte høyttalere heller .... Har til og med silkematt med mest mulig glans på basstårna mine og superblank 80% glans svart maling på hjemmekino-subba (som attpåtil ligger bak en lerretsvegg). Har sett bilder av piano walnut og jeg hadde ikke vært i tvil, jeg hadde kirsebærfargede Dali helicon 400 mk1 (første versjon med blank baffel også), helt nydelige, bare dumt de låt drit. ;)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Hvis noen har sett begge utgavene, hva syns dere er penest på Marten Parker Duo, Walnut eller Piano Walnut? Hva ville dere valgt?
    Jeg har Piano Walnut på mine gamle Marten. Men dette handler nok mye om smak og behag. Og litt hva du har ellers i lytterommet. Har du mye annet som er lakkert trenger du kanskje ikke lakkerte ht. og omvendt.
    Skal jeg kjøpe brukt (og det må jeg nok med dagens priser på Marten), er nok ikke finishen avgjørende for meg.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    3.822
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg vært bortreist en par uker og har ikke hørt så mye musikk som jeg egentlig hadde lyst til- og i kjent gammelt stil har jeg skrudd på flere knapper samtidig og byttet ut forsterkeren også mens jeg ventet på høyttalerne…
    Så jeg tror at hverken rørforsterkeren eller høyttalerne, eller ørene er heelt 100% ferdig innspilt på hverandre.

    Når det er sagt så spiller Parkerne eksepsjonelt bra fra øvre mellomtone og opp. Sylskarp pinpoint og rør-3D er en fryd.

    Det gjenstår litt mere eksperimentering med plasseringen for å få de nedre registere opp til samme nivå.
    Jeg hadde de for langt ut på gulvet i begynnelsen da jeg gikk ut ifra at det kan bare være en fordel med god med luft rundt høyttalerne.
    Det viste seg at det kan være en fordel å lese manualen der Marten skriver at disse høyttalere er konstruert sånn at de kan/bør stå relativt nær frontveggen. Dette hjalp bassen ganske betraktelig.
    Bassen er dyp og nyansert men heller mer mot det «romslige» enn det «trøkkende». Jeg venter på en Octave Super Black Box til effektforsterkeren og er litt spent på hvordan den kommer til å påvirke bla. bassen.

    Nå står de ca. 80cm fra veggen og jeg lurer på om det ikke hadde vært et fordel og ha litt mere luft mellom høyttalerne i stedet for skjenken der anlegget står på.
    Men jeg har heller ikke lyst til å krabbe rundt på gulvet for å betjene anlegget mitt med mine 2m . 😉
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    3.822
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Parker Trio viser seg å være litt mere vanskelig å drive enn først antatt.
    Hører at Octave effektforsterkeren ikke strekker helt til ved elektroniske dypbass spor, f.eks.
    Litt synd for resten er så bra!
    Men en lurer litt hva en går glipp - så her blir det litt testing av forskjellige effektforsterkere om ikke så lenge.
    Noen tips om gode match?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Parker Trio viser seg å være litt mere vanskelig å drive enn først antatt.
    Hører at Octave effektforsterkeren ikke strekker helt til ved elektroniske dypbass spor, f.eks.
    Litt synd for resten er så bra!
    Men en lurer litt hva en går glipp - så her blir det litt testing av forskjellige effektforsterkere om ikke så lenge.
    Noen tips om gode match?
    Synes det er en gjenganger at skikkelige kvalitetshøyttalere krever mye mer enn specs tyder på, og slik jeg oppfatter det dreier det seg alltid om strøm, sjeldent om effekt. Mitt tips finnes i signaturen min, men det finnes garantert mange gode alternativer.
    Men stå over brokoblede varianter. Gå for en som er helt stabil i 2ohm, gjerne under.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    3.822
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Har Vera P150 og PS Audio BHK 300 på vei inn til test.
    Blir vel hver i sitt hjørne av spekteret vil jeg anta. 😉
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Finnes mye gode effektforsterkere som kan passe. Hva med å prøve noe fra Electrocompaniet eventuelt AW180?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Har Vera P150 og PS Audio BHK 300 på vei inn til test.
    Blir vel hver i sitt hjørne av spekteret vil jeg anta. 😉
    Er PS Audio BHK 300 monoblokker? Uansett burde den/de være kraftig nok uten at jeg har testet de. Det totale lydbildet påvirkes også av pre og ikke minst kilden, så litt (mye?) handler nok også om god matching.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    3.822
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Er PS Audio BHK 300 monoblokker? Uansett burde den/de være kraftig nok uten at jeg har testet de. Det totale lydbildet påvirkes også av pre og ikke minst kilden, så litt (mye?) handler nok også om god matching.
    Ja, det er monoblokker.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Gratulerer med flotte høyttalere! Vet ikke om mine erfaringer med Miles 5 kan være til hjelp. Først vil jeg påpeke at mine trengte laaang innspillingstid. Da snakker vi noen hundre timer. Når Milesene hadde fått sin tid, og tæret mer enn nok på min tålmodighet, leverte de den beste lyden jeg har hatt i egen heim. Med størrelsen på mellomtone- og basselementene kan det ikke forventes det samme trøkket som fra 12". I forhold til høyttalernes samlede ytelse, mener jeg de leverte et helhetlig komplett lydbilde. Presis, litt tørr bass, med god microdynamikk.

    De var avslørende både på kabler og på forsterkere. De skilte bla godt på Spec, Accuphase E470, Karan KA-I 180 mkII og LM 508iA. Karanen bød på en mer presis bassgjengivelse enn de andre. Jeg synes det kledde Milesene best. LMens bidrag var en mer kroppslig gjengivelse, men ikke fullt så presis bass, dette selv med oppgraderte rør. Specen hadde sin egen litt svevende organiske signatur. E470 litt kos, ikke fullt så presis som karanen. Av kabler ble det benyttet så ymse: LFD, Zu, Black Magic og Transparent, de siste Musicwave Ultra MM2. BM The Giant føltes å stramme opp bassen noget, men ga ikke samme tyngde som Transparent.

    Summert opp blir min anbefaling å først la Parker få slippe seg skikkelig løs før du begynner å svi av kronasjer. Dernest er din erfaring sammenfallende med min når det gjelder hvor avslørende de er. Du hører nok egenlyden til Octaveforsteren din. En tur til Mala er ikke dumt. Jeg tok med meg min Karan dit. Fikk hørt på LM845 Premium og ett eller annet PS Audio og to par Martens. Opplevelsen sitter fortsatt igjen. På skrapeloddene i dag ble det bare 25 kroner i gevinst. Får bytte det inn og håpe....

    Mvh Olav E
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har testet Mark Levinson 5802 på minne Django XL, dette spilte bra og vært å teste om du får mulighet.
    Dette er en integrert men mulig effektrinn fra ML også vil fungere.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    3.822
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Hei!

    Gratulerer med flotte høyttalere! Vet ikke om mine erfaringer med Miles 5 kan være til hjelp. Først vil jeg påpeke at mine trengte laaang innspillingstid. Da snakker vi noen hundre timer. Når Milesene hadde fått sin tid, og tæret mer enn nok på min tålmodighet, leverte de den beste lyden jeg har hatt i egen heim. Med størrelsen på mellomtone- og basselementene kan det ikke forventes det samme trøkket som fra 12". I forhold til høyttalernes samlede ytelse, mener jeg de leverte et helhetlig komplett lydbilde. Presis, litt tørr bass, med god microdynamikk.

    De var avslørende både på kabler og på forsterkere. De skilte bla godt på Spec, Accuphase E470, Karan KA-I 180 mkII og LM 508iA. Karanen bød på en mer presis bassgjengivelse enn de andre. Jeg synes det kledde Milesene best. LMens bidrag var en mer kroppslig gjengivelse, men ikke fullt så presis bass, dette selv med oppgraderte rør. Specen hadde sin egen litt svevende organiske signatur. E470 litt kos, ikke fullt så presis som karanen. Av kabler ble det benyttet så ymse: LFD, Zu, Black Magic og Transparent, de siste Musicwave Ultra MM2. BM The Giant føltes å stramme opp bassen noget, men ga ikke samme tyngde som Transparent.

    Summert opp blir min anbefaling å først la Parker få slippe seg skikkelig løs før du begynner å svi av kronasjer. Dernest er din erfaring sammenfallende med min når det gjelder hvor avslørende de er. Du hører nok egenlyden til Octaveforsteren din. En tur til Mala er ikke dumt. Jeg tok med meg min Karan dit. Fikk hørt på LM845 Premium og ett eller annet PS Audio og to par Martens. Opplevelsen sitter fortsatt igjen. På skrapeloddene i dag ble det bare 25 kroner i gevinst. Får bytte det inn og håpe....

    Mvh Olav E
    Jeg liker Octave lyden egentlig veldig godt, bortsett fra at den høres ut som den går tom for strøm ved dypbass spor.
    Det skjer ikke ofte men ved lange dypbass toner kutter den i frekvensene oppover.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Jeg liker Octave lyden egentlig veldig godt, bortsett fra at den høres ut som den går tom for strøm ved dypbass spor.
    Det skjer ikke ofte men ved lange dypbass toner kutter den i frekvensene oppover.
    Her må nok noen vise menn mene noe som ikke jeg kan svar deg på. Du har et godt utgangspunkt for å løse oppgaven i og med du er trygg på signaturen til Octaven. Jeg kan ikke annet enn å ønske deg lykke til! Skal følge med, kan være det kan bli Marten igjen. ;)

    Mvh Olav E
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    3.822
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Spent på disse i praksis på Marten. Iflg Stereophile trives de best når impedans holder seg over 4 ohm.
    Koblet opp blokkene nå og opplever samme problemet som med rørforsterkeren med lange dypbass spor…
    Fikk låne en ML 5802 også og da var det helt borte. (da er det iallfall ikke noe med Parkerne annet enn at de er vanskelig å drive)

    Nå har jeg flere muligheter:
    - Blokkene klarer ikke å drive høyttalerne heller.
    - feil i DACen
    - feil i forforsterkeren

    ML 5802 har kun digital inn, så da kan jeg heller ikke kryss sjekke.

    Jeg fant en LP i går der jeg hørte dette vrengingen også, men ikke så utpreget. Så da kan jeg nesten utelukke DACen. Har heller ikke opplevd dette med det siste riggen. Det er kun DACen som ble igjen derifra.
    Så da blir det enten forforsterkeren eller effektforsterkeren der det ligger…

    Scheisse…
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Koblet opp blokkene nå og opplever samme problemet som med rørforsterkeren med lange dypbass spor…
    Fikk låne en ML 5802 også og da var det helt borte. (da er det iallfall ikke noe med Parkerne annet enn at de er vanskelig å drive)

    Nå har jeg flere muligheter:
    - Blokkene klarer ikke å drive høyttalerne heller.
    - feil i DACen
    - feil i forforsterkeren

    ML 5802 har kun digital inn, så da kan jeg heller ikke kryss sjekke.

    Jeg fant en LP i går der jeg hørte dette vrengingen også, men ikke så utpreget. Så da kan jeg nesten utelukke DACen. Har heller ikke opplevd dette med det siste riggen. Det er kun DACen som ble igjen derifra.
    Så da blir det enten forforsterkeren eller effektforsterkeren der det ligger…

    Scheisse…
    Ingen du kjenner som du kan få lånt utstyr fra for å teste ut så du finner kilden til problemet?
    Mye mulig problemet er pre når du har samme problem med 2 forskjellige power amper.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    3.822
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    jo, får en rimelig pre i morra- så får vi høre…
    Lurer bare på hva som kan være feil der? Har aldri hørt noe lignende før.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    jo, får en rimelig pre i morra- så får vi høre…
    Lurer bare på hva som kan være feil der? Har aldri hørt noe lignende før.
    Jeg har heller ikke opplevd det du skriver, men det funket med ML. Så da burde det også fungere med PS. Så da må man anta at problemet er lenger frem.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Målingene til Stereophile viser at høyttaleren krever en rimelig strømsterk forsterker. I området 60-120Hz ligger impedansen på 1,5- 2-0 ohm når man hensyntar fasevinkler. Det kan være med å forklare noe…
    89626266-1E14-4A25-987A-D9BDE4461933.jpeg
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    3.822
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Mulig- hadde egentlig trodd at de svære BHK blokkene klarte å levere nok saft. Men som du allerede var inn på, så skal disse ja heller ikke være helt uproblematisk mtp THD ved lav impedanse.

    Skal få en rimelig pre i morgen for å teste, ellers venter jeg på en Vera P150 de neste dagene. Få sjå...
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dette minner meg om en sak 20 år tilbake i tid da jeg slet med å finne ut av B&W N803. Også de hadde ugunstige fasevinkler og dippet under 2 ohm (omregnet). Den gang måtte det en Krell til før bassen satt. Min bror fikk også kontroll på dem med Dynamic Precision.

    Ta også en titt på L&B`s omtale av Dynaudio Confidence 60; de får den ikke til å synge skikkelig verken med Hegel H590 eller McIntosh MA9000. Men en »beskjeden» Soulution får jobben gjort, og forskjellen er relatert til strømleveransen. Sistnevnte oppgis til 120watt i 8ohm, de to andre 3-400watt…

    Vera har jeg tro på, i alle fall vedr bass-kontroll. Men 2 ohm er muligens ikke favorittmat der i gården heller, men veldig spent på hvordan den vil fungere i praksis.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Målingene til Stereophile viser at høyttaleren krever en rimelig strømsterk forsterker. I området 60-120Hz ligger impedansen på 1,5- 2-0 ohm når man hensyntar fasevinkler. Det kan være med å forklare noe… Vis vedlegget 791560
    Disse måledata forklarer jo det han opplever.
    På Parker burde man ha en forsterker som er stabil ned mot 1 Ohm. Noe ML 5802 er, så vil tro du fant problemet ut fra disse målingene.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn